Mercedes-Benz EQS (exterieur @ pag. 2)

MCW zei:
3nlHHpT.jpg

xYZcFSf.jpg

Ik ben benieuwd hoe een ontwerper dit aan zijn directie verkocht krijgt.

“Ja hoor, maakt niet uit dat het er niet uitziet, de Duitse pers eet toch uit onze hand en schrijven toch dat het de beste EV ter wereld is als we hen dat vragen.”

Hoe goed hij ook mag zijn, dan toch maar een Taycan of Model S, zit je ook niet de hele tijd tegen een Samsung breedbeeld TV aan te kijken.

"Mercedes EQS startet zu Preisen ab 106.374 Euro

Mercedes-Benz nimmt ab sofort verbindliche Bestellungen für den EQS an. Die Variante EQS 450+ mit 245 kW kostet mindestens 106.374,10 Euro, das Allrad-Modell EQS 580 4MATIC steht mit 135.529,10 Euro in der Preisliste.

In Deutschland sollen die Auslieferungen ab Ende September erfolgen, wie Mercedes mitteilt. In den USA sollen die ersten EQS im Laufe des vierten Quartals an Kunden übergeben werden."

https://www.electrive.net/2021/08/10/mercedes-eqs-startet-zu-preisen-ab-106-374-euro/

In Autovisie, nieuwste nr, rijtest van de EQS. Beste EV op de markt, enige kritiekpunten, straf onderstel, druk dashboard en weinig hoofdruimte op achterbank. Pluspunten zeer bruikbare actieradius en ook onder belasting laag verbruik en goede afwerking, echt Mercedes dus.

Enige kritiekpunten? Voor een kilometervreter? Alleen kinderen passen achterin, onoverzichtelijk dasboard en je stuitert eruit? Maar wel mooi afgewerkt, daar gaat het om! Tsja, dat laatste hebben eventueel potentiele concurrenten dan weer niet.

Pietzoveel zei:
Enige kritiekpunten? Voor een kilometervreter? Alleen kinderen passen achterin, onoverzichtelijk dasboard en je stuitert eruit? Maar wel mooi afgewerkt, daar gaat het om! Tsja, dat laatste hebben eventueel potentiele concurrenten dan weer niet.

Alles relatief, voor een S wat te hard geveerd.... . En lage daklijn gevolg van aalgladde vormgeving. Dashboard erg druk maar vlgs redacteur werkt alles goed. Verder erg moderne en m.i. fraai vormgegeven wagen.

Overigens stelt redacteur dat elektriciteit nog steeds vrijwel ' vuil' wordt opgewekt en EV vanuit die optiek niet schoon zijn, verre van dat. EVangelisten zullen uiteraard dit ontkennen.

De EQS heeft elektrische portieren die automatisch openen en sluiten voor de bestuurder, maar wel op verschillende plekken in het interieur goedkope plastics.

Ik vind die elektrische portieren waanzin, die weglaten zal ongetwijfeld een hoop gewicht schelen op een toch al ernstig obese auto, van die kosten had het interieur makkelijk wat mooier gemaakt kunnen worden lijkt me.

Maar goed, techbois en elektrojuichaapjes kicken juist op die ongein als die elektrische portieren, en ik denk dat Benz met deze auto op die doelgroep mikt.

CDVDP zei:
Overigens stelt redacteur dat elektriciteit nog steeds vrijwel ' vuil' wordt opgewekt en EV vanuit die optiek niet schoon zijn, verre van dat. EVangelisten zullen uiteraard dit ontkennen.

Tuurlijk zijn EVs ook niet "schoon". Lijkt me niet dat iemand dat zal ontkennen, want alles wat we produceren vervuild in enige mate. Niks produceren en als mens niet bestaan is het schoonst. ;)
Wel is inmiddels toch wel duidelijk dat een EV in zijn totaliteit minder milieubelastend is dan een fossiel exemplaar. Dus in die zin is het een vooruitgang (die ik persoonlijk toejuich). En met meer echte groene stroom die je voor het rijden gebruikt wordt dat nog beter.

DeeTwee zei:
De EQS heeft elektrische portieren die automatisch openen en sluiten voor de bestuurder, maar wel op verschillende plekken in het interieur goedkope plastics.

Ik vind die elektrische portieren waanzin, die weglaten zal ongetwijfeld een hoop gewicht schelen op een toch al ernstig obese auto, van die kosten had het interieur makkelijk wat mooier gemaakt kunnen worden lijkt me.

Maar goed, techbois en elektrojuichaapjes kicken juist op die ongein als die elektrische portieren, en ik denk dat Benz met deze auto op die doelgroep mikt.

Volkomen mee eens: onnodig extra gewicht, minimaal meerverbruik waarschijnlijk mar behalve voor wie totaal geen armspieren meer heeft, is dit de 'modernisering' teveel voor mij.

Basis
Vi9BIUG.png

Electric Art + opties
2PnrC4i.png

AMG Line
LpSsIQn.png

AMG Line + opties
hkbK4rH.png

Basis
zDnnEhH.png

Electric Art + opties
gUxR7LW.png

AMG Line
U0MSdeV.png

AMG Line + opties
MwjsUBi.png

Te configureren op de Duitse site van MB

Paar voorbeelden interieur
Yqiao7d.png

eFMhyjc.png

YaMla68.png

tHfuFS6.png

uQTd4zv.png

u78YwFr.png

QVj0BiQ.png

8zIFp4x.png

tqI2L7t.png

G8PQSDe.png

De 580 heeft std MBUX Hyperscreen, de 450+ heeft bovenstaand interieur maar kan optioneel met MBUX Hyperscreen uitgerust worden

Al waardeer ik de inzet van MB om een gestroomlijnde koets te maken, de EQS kan ik toch niet echt mooi noemen.
B.v. die vooruitstekende onderlip aan de voorkant... Op de AMG line uitvoeringen valt die gelukkig wat minder op.
Interieur neigt voor mij in de lichte kleuren naar kitsch. Het interieur in de donkerdere kleuren vind ik dan een stuk smaakvoller. Zoals interieurplaatje 2 van de vorige post zou ik hem denk ik uitkiezen. Maar liever shop ik (figuurlijk gesproken) nog even verder.

iDS zei:
DeeTwee zei:

Volkomen mee eens: onnodig extra gewicht, minimaal meerverbruik waarschijnlijk mar behalve voor wie totaal geen armspieren meer heeft, is dit de 'modernisering' teveel voor mij.

Bestellen jullie hem toch zonder automatische deuren? Is dat nou zo'n probleem?o_O Scheelt jullie ook nog geld...

Die optie van elektrische deuren past wat mij betreft prima bij een auto zoals de EQS. Het is immers een luxe high tech auto die de bestuurder en passagiers in de watten moet leggen.
Het is de overtreffende trap van softclose op de portieren zoals b.v. BMW levert en conform de elektrische voorste portieren van de Tesla Model X.

Of die optie ten koste gegaan is van luxere afwerkingsmaterialen zal alleen MB weten.

"Fully Charged Says Mercedes EQS Is The Most Luxurious EV Ever"

https://insideevs.com/features/527914/fullycharged-mercedes-eqs450-road-test/

Fransosowitz zei:
Die optie van elektrische deuren past wat mij betreft prima bij een auto zoals de EQS. Het is immers een luxe high tech auto die de bestuurder en passagiers in de watten moet leggen.
Het is de overtreffende trap van softclose op de portieren zoals b.v. BMW levert en conform de elektrische voorste portieren van de Tesla Model X.

Of die optie ten koste gegaan is van luxere afwerkingsmaterialen zal alleen MB weten.

Bij een woning, iets essentieels in het leven, is er geen kat die een zelfsluitende deur nodig heeft. Bij een consumptieproduct dat in essentie dient om je an A naar B te brengen zou het ineens het van het zijn als je zelf de portieren niet meer moet bedienen? De wereld draait dol. Dit heeft echt niks meer met autorijden te maken.
Het Romeinse rijk is aan decadentie ten onder gegaan…blijkbaar zijn we stilaan opnieuw op dat punt aan het aankomen?
Die motoren om de deuren te sluiten voegen gewicht toe, geen meerwaarde.

Fransosowitz zei:

MB levert softclose al sinds de W140.

Dichte voorzijde valt zo wel tegen, verder mooi model maar ook niet heel bijzonder.

Die gladde zwarte plaat met enkel de grote ster haalt eigenlijk de hele auto onderuit, oogt heel goedkoop. Bij de AMG is dat door de chromen “spijlen” al stukken beter. Waarom bij de standaard versies niet 2 of 3 horizontale spijlen? Dat breekt het, en dan zien we er ook nog iets van de klassieke MB-grill in terug.

MB 300SL zei:
Die gladde zwarte plaat met enkel de grote ster haalt eigenlijk de hele auto onderuit, oogt heel goedkoop. Bij de AMG is dat door de chromen “spijlen” al stukken beter..
Nee hoor, ziet er niet uit. Op een AMG SLS of GT kan het nog. Op elke andere Mercedes is het onzin en zeker op een elektrische wagen waar die ‘gril’ zelfs geen functie heeft.

Dit is een wagen van 170k op de afbeelding, duurder zal ook makkelijk kunnen, dan is de volledig dichte voorzijde, ontbreken van grille en daarvoor in de plaats een plastic plaat, een misser. De wagen heeft een extreem gunstige stroomlijn maar vwb uitstraling, het gaat toch om een elektrische S klasse, mist het ontwerp hierdoor m.i. veel.

Verder m.i. in zilvermetallic met de prachtige velgen wel een zeer fraaie wagen, ben benieuwd wat de wagen in de verkopen gaat doen, lease dan voornamelijk.

Poeh poeh. Ze zijn wel helemaal los bij Mercedes.
Ik ben er nog niet uit óf en zo ja, hóe mooi ik dit allemaal vindt.

iDS zei:
MB 300SL zei:
Die gladde zwarte plaat met enkel de grote ster haalt eigenlijk de hele auto onderuit, oogt heel goedkoop. Bij de AMG is dat door de chromen “spijlen” al stukken beter..
Nee hoor, ziet er niet uit. Op een AMG SLS of GT kan het nog. Op elke andere Mercedes is het onzin en zeker op een elektrische wagen waar die ‘gril’ zelfs geen functie heeft.

Het ziet er naar mijn mening dus wél heel veel beter uit.

mfxL5hg.jpg

En zo hadden er enkele horizontale chroomstrips op de “normale” versies kunnen zitten, dan had het er al een stuk minder goedkoop uitgezien.

Ik zit nu naar Jay Leno's garage te kijken. De man van Mercedes geeft aan dat iedereen naar zijn eigen Spotify kan luisteren, maar als je wilt, kan je het delen met de anderen voor een common experience. :p Ik heb al die stappen vanmiddag overgeslagen en de radio aangezet. Iedereen heeft er naar geluisterd voor de common experience.

CD9LOP zei:
Dichte voorzijde valt zo wel tegen, verder mooi model maar ook niet heel bijzonder.

Ook dat is geen probleem. Gewoon de 'star patter grille' aanvinken en het is (mooi) opgelost.

yjkLS5ewk24C4X7nV2VPGU-1024-80.jpg.webp

mercedes-benz-eqs-580-4matic-amg-line-edition-one-80-01e701380e370ac8-219cfb.jpg

Vlgs autoweek bij volle, accu's, 100% opgeladen ipv 80% wat wordt aanbevolen....465 km actieradius (100% opgeladen), opgave Mercedes 648km.....dik 180km minder.... bij meestromen met verkeer.
Leeggewicht 2500kg... .
Wat een 'vooruitgang' voor 160.000 euro. Geeft maar weer aan hoe de techniek nog in de kinderschoenen staat.

Autoweek, xc40 ev. Zeer hoog verbruik en zeer beperkte actieradius bij weer 100% opgeladen accu's, slechts 200km, onder winterse omstandigheden.

CD9LOP zei:
Vlgs autoweek bij volle, accu's, 100% opgeladen ipv 80% wat wordt aanbevolen.....
Ik vraag mij af wie die aanbeveling doet. Normaal wordt een accu voor 90% opgeladen. Meer kan niet. Met die lading wordt ook de wltp range bepaalt. Mijn aanbeveling: huur voor een paar weken een EV en probeer het zelf uit. Dat heb ik hier ook gedaan vanwege de range angst. Na een aantal maanden de eigen auto vervangen door een EV. Door de eerdere ervaring was het ineens een no-brainer. Nog geen seconde spijt van gehad.

zeebra zei:
CD9LOP zei:
Vlgs autoweek bij volle, accu's, 100% opgeladen ipv 80% wat wordt aanbevolen.....
Ik vraag mij af wie die aanbeveling doet. Normaal wordt een accu voor 90% opgeladen. Meer kan niet. Met die lading wordt ook de wltp range bepaalt. Mijn aanbeveling: huur voor een paar weken een EV en probeer het zelf uit. Dat heb ik hier ook gedaan vanwege de range angst. Na een aantal maanden de eigen auto vervangen door een EV. Door de eerdere ervaring was het ineens een no-brainer. Nog geen seconde spijt van gehad.
Was de azijn in de aanbieding of ben je van jezelf zo zuur?
Je meld voor de rest er niks bij aan omstandigheden, dus kunnen we niks met deze opmerkingen.
Daarbij loop je over iedere brandstof auto ook te klagen dat ze de opgegeven wltp niet halen?

Frits79 zei:
zeebra zei:
CD9LOP zei:
Je meld voor de rest er niks bij aan omstandigheden, dus kunnen we niks met deze opmerkingen.
Daarbij loop je over iedere brandstof auto ook te klagen dat ze de opgegeven wltp niet halen?

Koop de Autoweek. Heb niets tegen de EV wel tegen het gelieg over actieradius door fabrikanten. Voor goede en evenwichtige test inzake EV's moet je bij Autovisie zijn die zeer genuanceerd zijn en de testomstandigheden bij de tests duidelijk vermelden. Maar zoals nu Mercedes schermen met een range van 650km wat 475 blijkt te zijn, slaat nergens op. Dito voor de bmw EV die slechts 300km ver lijkt te komen in de test ipv opgegeven 400km. Ik begrijp best dat EV rijders van eerste uur dit alles uiteraard ontkennen, prima.

Vlgs autoweek bij volle, accu's, 100% opgeladen ipv 80% wat wordt aanbevolen....465 km actieradius (100% opgeladen), opgave Mercedes 648km.....dik 180km minder.... bij meestromen met verkeer.
Leeggewicht 2500kg... .
Wat een 'vooruitgang' voor 160.000 euro. Geeft maar weer aan hoe de techniek nog in de kinderschoenen staat.

Bjorn Nyland haalde 511km met de EQS, in de winter en op winterbanden. Denk dat 600km in de zomer helemaal niet onrealistisch is.

CD9LOP zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
CD9LOP zei:

Koop de Autoweek. Heb niets tegen de EV wel tegen het gelieg over actieradius door fabrikanten. Voor goede en evenwichtige test inzake EV's moet je bij Autovisie zijn die zeer genuanceerd zijn en de testomstandigheden bij de tests duidelijk vermelden. Maar zoals nu Mercedes schermen met een range van 650km wat 475 blijkt te zijn, slaat nergens op. Dito voor de bmw EV die slechts 300km ver lijkt te komen in de test ipv opgegeven 400km. Ik begrijp best dat EV rijders van eerste uur dit alles uiteraard ontkennen, prima.

Dit is niet anders dan theoretische verbruikscijfers van verbrandingsmotoren. De fabrikant is verplicht deze te vermelden en ik vraag me zelfs af of ze andere getallen mogen communiceren.

CD9LOP zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
CD9LOP zei:

Ik lees het blad al jaren, maar dit gebeurt al jaren met brandstof auto, iets wat ik ook aangaf.
Het amateuristische autovisie lees ik al jaren niet meer

Joe met trema l D met punt zei:
CD9LOP zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
CD9LOP zei:

Dit is niet anders dan theoretische verbruikscijfers van verbrandingsmotoren. De fabrikant is verplicht deze te vermelden en ik vraag me zelfs af of ze andere getallen mogen communiceren.

Dat is ook zo maar de afwijkingen zijn extreem, zeker onder winterse omstandigheden en bij fors doorrijden en belading. Tevens worden de accu's geladen tot 100% en net 80% of 90% wat wordt aangegeven door dealer als je EV koopt, sorry van werkgever als leaseauto mag gebruiken. Wij hebben zakelijk aantal rijden nu, en afwijkingen zijn zeker bij de ID3 en de Etron, erg groot, de twee Tesla's minder maar ook veel minder rooskleurig dan enkele gebruikersreview op deze site. Er moet een wltp zomer en wltp opgave winter komen voor EV's daarnaast moet Autoweek niet zo schimmig doen bij de tests en duidelijk aangeven of de test actieradius bij 80, 90 of 100% acculaden is uitgevoerd en teven de buitencondities, temperatuur, vermelden in duidelijke tabellen. Tevens elke EV exact gelijke route laten rijden zoals AutoMotor und Sport doet en dan die route, zo zuinig mogelijk, eco ronde, gemiddelde route met wat snelweg, en als 3e, de snelweg route en dus stevig doorrijden. Deze laatste is meest maatgevend als ik de leasebakkies over de snelweg zie scheuren... .

En dan is het heel simpel, halveert de actieradius van een EV, soms nog meer als het onder winterse omstandigheden plaatsvindt. Dat geeft niet, maar geef het weer.

Beetje rare discussie.... wat is de marketingswaarheid van een autofabrikant? Lees recentelijk een review van iemand met een premium merk die nog iets van 40 liter benzine aan boord heeft.... Die redt de 500 km ook niet meer.

Maar het ging toch over het exterieur?

DeeTwee zei:
Frits79 zei:
Het amateuristische autovisie lees ik al jaren niet meer
Amateuristisch, hoezo? Omdat ze niet kritiekloos zijn tov elektrische auto's?

Autovisie is beste automagazine van Europa met AutoMotorundSport. Zeer goed uitgewerkte en beschreven autotests, durven ook kritisch te zijn naar alle fabrikanten. Redacteuren met goede technische opleidingen en kennis van zaken.

Amg versie, bijna 2700kg leeggewicht, ongelooflijk, is dat vooruitgang?

CD9LOP zei:

Is gewicht wel net zo'n belangrijk punt bij electrisch aangedreven auto's?

Passchier zei:
CD9LOP zei:

Is gewicht wel net zo'n belangrijk punt bij electrisch aangedreven auto's?

Voor de elektromotor met surplus aan kracht niet maar een dergelijk extreem hoog gewicht en zeer groot accupakket is niet de kant welke het op moet gaan m.i. . De extreme vermogens ook veel te gevaarlijk in bereik van gemiddelde bestuurders.

Terug
Bovenaan