• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Mercedes-Benz E-Klasse (W214)

Jan 6032373

Gebruiker
Aangezien het andere topic zonder opgaaf van reden gesloten is, en de E-Klasse nog niet onthuld is. Wat we tot nu toe gezien hebben:

1064965.jpg

1064966.jpg

1064964.jpg

1064973.jpg

1064972.jpg

T-Modell
2024-mercedes-benz-e-class-estate-front-view-spy-photo.jpg

2024-mercedes-benz-e-class-estate-rear-view-spy-photo.jpg

https://carbuzz.com/news/new-w214-mercedes-benz-e-class-leaked-inside-and-out zei:
New W214 Mercedes-Benz E-Class Leaked Inside And Out

Here's your first proper look at the W214-generation E-Class.

The W214-generation Mercedes-Benz E-Class has been leaked ahead of its reveal.
Images shared by CocheSpias give us our best look yet at the front end and the interior. It seems the latest E-Class will retain the traditional grille with the Three-pointed star perched atop the hood but based on spy shots, we know a larger, centrally-positioned star will also be made available.
The newcomer borrows design cues from the larger S-Class, which also wears a larger traditional grille. The front headlights appear more bulbous and have a more rounded design. The larger S-Class and smaller C-Class have angular, more aggressive clusters.
cochespias1/Instagram

The interior also seems to be a blend of C-Class and S-Class. A large screen dominates the fascia and is bolstered by the digital instrument display. However, unlike those models, this one isn't positioned on the center stack, but is dashboard-mounted instead, marking a departure from the one design across three models ethos of Mercedes models of the past.
A slim strip of air vents can be seen above the center display and spans the dashboard width. As is fashionable, a slab of open-pore wood dominates the rest of the dash.
Thankfully, the E-Class hasn't followed in the footsteps of the EQS, which features a fully-digital dashboard display. We can, however, expect future Mercedes models to adopt this setup.
cochespias1/Instagram
We're yet to see the undisguised rear end, but patent drawings show it closely resembles the C-Class Mercedes.
While some may appreciate the S-Class-aping design, traditionalists may be disappointed by the cookie-cutter styling. Ever since the W210 debuted in 1995, the E-Class has always been a distinctive sedan in the Mercedes line-up and differentiated itself from its larger and smaller sibling.
Powertrain-wise, we anticipate an array of four-cylinder hybrid engines. Expect the upcoming E300 to utilize the turbocharged 2.0-liter engine producing 255 horsepower and 295 lb-ft of torque.
While the EQE will cater to the all-electric crowd, we anticipate Mercedes will eventually offer the new E-Class as a plug-in hybrid variant as well. As for the AMG derivatives, it's unclear whether the executive sedan will follow in the C63's footsteps and make use of a seriously-powerful four-pot. That's a possibility for the E53, but we hope the 63 retains its V8 for a bit longer.
cochespias1/Instagram
The new E-Klasse won't be without its challengers. BMW is also readying the 5 Series for a new generation. Rumors suggest the latest G60 iteration is also expected to lose its V8 engine. This doesn't include the high-performance M5, which is expected to use the hybrid motor from the newly-introduced BMW XM.
With an expected 700 hp at its disposal, the next-gen M5 will be a worthy adversary to whatever Affalterbach can muster up. Performance aside, it should prove a match for the Mercedes E-Class in the tech department, too.
It's yet to be verified by BMW, but sources close to the matter have said the latest 5er will gain Level 3 self-driving technology in select markets. Both will be the most advanced mid-sized offerings from these marques, and we cannot wait to see how they fare when pitted against each other.

Frits79

Gebruiker
Het was toch wel overduidelijk waarom het dicht ging.
Voor de rest weinig spannends natuurlijk.

Jan 6032373

Gebruiker
Ik zie een E-Klasse die juist meer verschilt van een C- of S-Klasse dan 'ooit'. Alles behalve 'weinig spannends' dus:)

Barri

Moderator

Deze gaat ook dicht. Dan kan iedereen afkoelen en hebben we daarna hopelijk een beetje normale discussies over dit model.

Barri, AutoWeek moderator

MCW

Actieve Gebruiker
Iedereen is weer afgekoeld, hoop ik :D Nieuwe spy shots die ik toch wel graag wil delen.

2023-mercedes-benz-e-class-front-view-spy-photo.jpg

2023-mercedes-benz-e-class-front-view-spy-photo.jpg

2023-mercedes-benz-e-class-side-view-spy-photo.jpg

2023-mercedes-benz-e-class-rear-view-spy-photo.jpg

a8w4t8H.jpg

ceDc2y8.jpg

TuAm86a.jpg

A2RdtgE.jpg

B3rhgDK.jpg

2023-mercedes-benz-e-class-interior-view-spy-photo.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/11/2024-mercedes-e-class-photographed-inside-and-out-in-latest-scoop/ Eerdere foto's:

X2p64Zr.jpg

ZxqHv9X.jpg

Lvv9rJT.jpg

Plaatje hoor! Erg herkenbaar als kleine S-klasse maar met andere schouder/spatbordlijnen.

MB 300SL

Gebruiker
De eerste beelden van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse W214, die we in 2023 kunnen verwachten

7p26WE7.jpg

nudg6gl.jpg

jF3jdZb.jpg

2SIFomw.jpg

NLKGjbB.jpg

CvaWgJv.jpg

Lijkt weer een mooie auto te worden.

MB 300SL

Gebruiker
t78MtSy.jpg

jogNtaS.jpg

vZ0bgcf.jpg

IlECHG8.jpg

1cw9HzJ.jpg

mVjjxp8.jpg

66jQX8W.jpg

fEuoHTV.jpg

Mercedes arbeitet an der nächsten Generation der E-Klasse. Die kommt als W214 Ende 2022 als verkleinerte S-Klasse.

Die aktuelle Mercedes E-Klasse wurde 2016 vorgestellt, zwischenzeitlich geliftet und steht Ende 2022 vor der Wachablösung. Dann schiebt Mercedes die neue Modellgeneration mit dem internen Kürzel W214 ins Rampenlicht. Nach der Präsentation Ende 2022 geht diese dann Anfang 2023 in den Verkauf. Jetzt hat unser Erlkönig-Jäger das neue Modell als Limousine erwischt.

Um sich in ihrem Wettbewerbsumfeld wieder an die Spitze zu setzen, bekommt die neue E-Klasse etwas mehr Radstand (rund 2,96 Meter), etwas mehr Spurbreite sowie optional eine Zweiachs-Luftfederung und Hinterradlenkung. Reduziert wird auf der Antriebsseite. Achtzylinder wird es in der E-Klasse nicht mehr geben. Dafür Vier- und Sechszylinder als Benziner und als Diesel. Die Vierzylinder M 254 und OM 654 kommen mit 48-Volt-Bordnetz und ISG. Die Power des Benziners beträgt bis zu 272 PS und 400 Nm, der Diesel kommt auf bis zu 265 PS und 550 Nm. Mehr Kraft liefern die 2,9 Liter großen Reihensechszylinder aus den Motorenfamilien M 256 und OM 656. Hier sind bis zu 435 PS für die Benziner und bis zu 330 PS für die Selbstzünder zu erwarten. AMG-Fans müssen sich in den Versionen 53 und 63 allerdings mit M 139-Vierzylinder-Triebwerken anfreunden, die als Performance-Plug-in-Hybrid aber über 600 PS an den Start bringen werden. Insgesamt soll bei den Hybrid-Modellen die Batteriekapazität zulegen und so rein elektrische Reichweiten von bis zu 100 Kilometer ermöglichen. Platz für die vergrößerte Batterie soll eine neue Hinterachs-Konstruktion schaffen.

Neben der Limousine wird die neue E-Klasse natürlich auch wieder als T-Modell angeboten. Auch eine All Terrain-Variante ist erneut eingeplant. Die Cabrio-Variante entsteht aus einer Zusammenführung von C- und E-Klasse-Cabrio und wird dann vermutlich CLE heißen. Auch ein viertüriges Coupé dürfte mit dem CLE kommen.
Ausstattung und Design-Anleihen bei der S-Klasse

In Sachen Sicherheitspaket erbt die neue E-Klasse W214 viel von der neuen S-Klasse, wobei hier vorwiegend die bestehenden Assistenten in ihrem Leistungsumfang angepasst werden. Mittelfristig soll die E-Klasse ebenfalls in der Lage sein, autonom nach Level 3 zu fahren. Die Bedienung setzt dabei im Wesentlichen auf einen großen Touchscreen zwischen Fahrer und Beifahrer. Aber auch eine verbesserte Sprachsteuerung soll kommen. Die Basisinformationen bekommt der E-Klasse-Fahrer wie gewohnt über virtuelle Anzeigen hinter dem Lenkrad dargeboten, voraussichtlich auf Wunsch in 3-D-Darstellung. Und auch das Infotainment-System MBUX wird in seiner aktuellsten Ausbaustufe an Bord sein.

Auch beim Design der neuen E-Klasse steht natürlich die S-Klasse Pate. Die Frontscheinwerfer werden schmaler als bisher und tragen nur noch einen LED-Tagfahr-Lidstrich. Wie bei der C-Klasse dürfte auch bei der E-Klasse der Haubenstern endgültig entfallen. Am Erlkönig verschwunden sind auch die beiden Power-Domes auf der Motorhaube. Angepasst an die Front schrumpfen auch am Heck die Leuchten deutlich in der Höhe. Sichtbare Auspuff-Endrohr-Blenden sind offensichtlich auch nicht mehr zeitgemäß. Die neue E-Klasse versteckt die Abgasanlage – zumindest am Erlkönig – hinter der Schürze. Die Bügeltürgriffe entfallen und werden durch versenkte Griffe ersetzt. Auch die bislang durch die Griffe laufenden Sicke in den Flanken ist nicht mehr zu erkennen.

Fazit:
Mercedes bringt zum Modelljahr 2023 die neue E-Klasse vom Typ W214 an den Start. Die orientiert sich in Sachen Design und Ausstattung stärker an der neuen S-Klasse. Das Motorenprogramm bietet nur noch Vier- und Sechszylinder-Aggregate. Für die AMG-Modelle sogar nur noch Vierzylinder.

Bron

MB 300SL

Gebruiker
“Platz für die vergrößerte Batterie soll eine neue Hinterachs-Konstruktion schaffen”

Hopelijk kan daarmee de hinderlijke bult in de kofferruimte vervallen, het zou mooi zijn als de hybride dezelfde bagageruimte krijgt als de benzineversies.

MCW

Actieve Gebruiker
next-gen-mercedes-e-class-spy-shots.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/560128/mercedes-e-class-spy-shots/

CD9LOP

Gebruiker
Gisteren nieuwe S klasse in donkergrijs voorbij zien stuiven op snelweg, Mercedes heeft wel een probleem met haar design, S,E en C lijken veel en veel teveel op elkaar, fijn voor C klasse rijder maar niet leuk voor peperdure S klasse welke m.i. veel te weinig uitstraling heeft, jmmr.

rohar

Gebruiker
waarom camoufleren, we weten allemaal al hoe dit eruit gaat zien, een kopie van de S- en C-klasse met hier en daar wat kleine verschillen... Helaas allemaal erg voorspelbaar en qua motorisatie niet echt nodig. Electrisch is de norm, dus waarom dit nog uitbrengen..

Ik las ook dat MB van plan is alle stationwagons in de toekomst te schrappen. Als er dan alleen SUV's en auto's als de EQS en EQE overblijven, dan zeg ik nee dank u... De vormgeving van de EQE en EQS is voor mij volkomen mislukt, vreemde verhoudingen, en te kitscherig van binnen..

dan zie ik meer heil in de filosofie van BMW... Elektrische versies van alle huidige modellen er naast, denk dat dat uiteindelijk meer succes oplevert.

MCW

Actieve Gebruiker
Gisteren nieuwe S klasse in donkergrijs voorbij zien stuiven op snelweg, Mercedes heeft wel een probleem met haar design, S,E en C lijken veel en veel teveel op elkaar

Dat is bijna altijd al zo geweest. Maar voor wie is het een probleem dan? Voor MB en de berijders niet lijkt mij.

MB 300SL

Gebruiker
MCW 84 zei:
Gisteren nieuwe S klasse in donkergrijs voorbij zien stuiven op snelweg, Mercedes heeft wel een probleem met haar design, S,E en C lijken veel en veel teveel op elkaar

Dat is bijna altijd al zo geweest. Maar voor wie is het een probleem dan? Voor MB en de berijders niet lijkt mij.

Uit eigen ervaring zeg ik: Nee, totaal niet.

MB 300SL

Gebruiker
rohar zei:
…. Electrisch is de norm, dus waarom dit nog uitbrengen..

Ik las ook dat MB van plan is alle stationwagons in de toekomst te schrappen. Als er dan alleen SUV's en auto's als de EQS en EQE overblijven, dan zeg ik nee dank u... De vormgeving van de EQE en EQS is voor mij volkomen mislukt, vreemde verhoudingen, en te kitscherig van binnen..

dan zie ik meer heil in de filosofie van BMW... Elektrische versies van alle huidige modellen er naast, denk dat dat uiteindelijk meer succes oplevert.

Dat zal op termijn moeten blijken.

Elektrisch is wat mij betreft nog zeker niet de norm, er zitten nog steeds teveel haken en ogen aan. Er wordt echter wel steeds meer voor elektrisch gekozen, maar ik denk dat dan de keuze op andere gronden wordt gemaakt dan bij een traditionele auto. Vooral het bereik is dan belangrijk, en als een gladde EQE dan 100km verder blijkt te komen dan een gelijk uitgevoerde hoekige i5 dan denk ik dat er toch eerder voor de futuristische EQE wordt gekozen dan voor de traditionelere i5. Maar nogmaals, interessante ontwikkelingen en de tijd zal uitwijzen welk concept de hoogste ogen gooit.

CD9LOP

Gebruiker
MB 300SL zei:
rohar zei:
…. Electrisch is de norm, dus waarom dit nog uitbrengen..

Dat zal op termijn moeten blijken.

Elektrisch is wat mij betreft nog zeker niet de norm, er zitten nog steeds teveel haken en ogen aan. Er wordt echter wel steeds meer voor elektrisch gekozen, maar ik denk dat dan de keuze op andere gronden wordt gemaakt dan bij een traditionele auto. Vooral het bereik is dan belangrijk, en als een gladde EQE dan 100km verder blijkt te komen dan een gelijk uitgevoerde hoekige i5 dan denk ik dat er toch eerder voor de futuristische EQE wordt gekozen dan voor de traditionelere i5. Maar nogmaals, interessante ontwikkelingen en de tijd zal uitwijzen welk concept de hoogste ogen gooit.

Relatie heeft Mustang EV, bereik deze week 250km met verwarming aan, zeer ontevreden inmiddels over de Ford (diverse software problemen en praktijkbereik ver onder de WLTP opgave). De 600km bereik nog nooit gehaald. De EQS is vooral een zeer zuinige EV zo blijkt uit test van AV, zeer opvallend zelfs want de XC40 recharge in zelfde nr van AV, zeer veel meer 'verbruik' en zeer beperkte actieradius bij 5 graden buitentemp, slechts 250km...., de EQS, 480km.... . De EQE zal zeker de EQS evenaren en eerste EV die Tesla kan evenaren.

R J G Ruiters

Gebruiker
CD9LOP zei:
De EQE zal zeker de EQS evenaren en eerste EV die Tesla kan evenaren.

Ik heb nooit iets gehad met Tesla, maar Tesla verdient wel de credits voor de voorsprong die ze nog altijd hebben.
Ik denk dat Tesla achter de schermen al veel verder is met haar technieken. Alleen het is nog niet nodig om deze op de markt te brengen aangezien de concurrentie pas nu een beetje kan aanhaken. Voorlopig nog lekker de 'oude' techniek gebruiken en dus de winst op orde krijgen/maximaliseren. Pas als de concurrentie op een gelijk niveau staat, zal Tesla met een volgende generatie op de markt komen en weer een voorsprong nemen.

CD9LOP

Gebruiker
R J G Ruiters zei:
CD9LOP zei:
De EQE zal zeker de EQS evenaren en eerste EV die Tesla kan evenaren.

Ik heb nooit iets gehad met Tesla, maar Tesla verdient wel de credits voor de voorsprong die ze nog altijd hebben.
Ik denk dat Tesla achter de schermen al veel verder is met haar technieken. Alleen het is nog niet nodig om deze op de markt te brengen aangezien de concurrentie pas nu een beetje kan aanhaken. Voorlopig nog lekker de 'oude' techniek gebruiken en dus de winst op orde krijgen/maximaliseren. Pas als de concurrentie op een gelijk niveau staat, zal Tesla met een volgende generatie op de markt komen en weer een voorsprong nemen.

Dat zou zo maar kunnen, Tesla is en blijft met grote afstand de benchmark vwb EV technologie m.i. .

CD9LOP

Gebruiker
MB 300SL zei:
CD9LOP zei:
Dat zou zo maar kunnen, Tesla is en blijft met grote afstand de benchmark vwb EV technologie m.i. .

Nee hoor, inmiddels is Mercedes-Benz de benchmark.

Wltp bereik is kolder bij EV's.

Als auto wellicht benchmark, maar niet als EV, maar wel beste Europese EV en vlgs Autovisie dicht Tesla genaderd.... . Maar qua afwerking en bouwkwaliteit kan Tesla niet in schaduw staan van de EQS.

CD9LOP

Gebruiker
Ik vind het jmmr van de S, en mis de S coupe zeer, gelukkig heeft Mercedes nu weer wel een bloedmooie SL.

MCW

Actieve Gebruiker
PHEV:

2023-mercedes-e-class-phev-spy-photo.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/566754/2023-mercedes-e-class-phev-spy-photos/

Hoewel grotendeels duidelijk is hoe de nieuwe E wordt, ben ik toch benieuwd naar het eindresultaat. Verwacht dat het een mooi model wordt, misschien wel de mooiste van de drie (C, E, S) waarbij ik zelf de C niet zo mooi gelukt vind.

CD9LOP

Gebruiker
Op zichzelf zeer fraai model maar veel te weinig onderscheid met c en S klasse m.i.
Onlangs zwarte S bij ons op parkeerterrein, dacht dat het een C was...., erg jmmr.

MB 300SL

Gebruiker
Dat ze op elkaar lijken dat roep je nu al 3x op deze pagina, ook erg jmmr.
Maar een S niet van een C kunnen onderscheiden? Dat ligt dan toch echt aan jezelf, of het wordt tijd voor een nieuw brilleke ;)

michel1975

Gebruiker
MB 300SL zei:
Maar een S niet van een C kunnen onderscheiden? Dat ligt dan toch echt aan jezelf, of het wordt tijd voor een nieuw brilleke ;)
Zijn speelplaat blijft al hangen sinds de BSO. Een jaar of 2 terug. Ik vind dat Mercedes weer op de goede weg bezig is. Erg mooie lijn weer.

CD9LOP

Gebruiker
michel1975 zei:
MB 300SL zei:
Zijn speelplaat blijft al hangen sinds de BSO. Een jaar of 2 terug. Ik vind dat Mercedes weer op de goede weg bezig is. Erg mooie lijn weer.

Denk het niet, vind het erg jammer in ieder geval en de kwaliteitsbeleving van elke nieuwe Mercedes wordt met elk nieuw model ook weer (duidelijk zichtbaar) minder. De dagen dat Mercedes de benchmark was, lang achter ons helaas. Verder een mooie wagen maar niet onderscheidend dus, maar een mening. Fijne van ene forum is dat je het zo vaak mogelijk kunt herhalen.

michel1975

Gebruiker
CD9LOP zei:
michel1975 zei:
MB 300SL zei:

Denk het niet, vind het erg jammer in ieder geval en de kwaliteitsbeleving van elke nieuwe Mercedes wordt met elk nieuw model ook weer (duidelijk zichtbaar) minder. De dagen dat Mercedes de benchmark was, lang achter ons helaas. Verder een mooie wagen maar niet onderscheidend dus, maar een mening. Fijne van ene forum is dat je het zo vaak mogelijk kunt herhalen.
En dat laatste doe je maar al te graag. Keer op keer op keer. Nou hup nu weer met je neus tegen het raam van de plaatselijke dealers om je mening te vormen en te kunnen trollen en daarna weer terug de ballenbak in.

Bovenaan