Lynk & Co 08

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Lynk & Co 08 is de zevende Lynk & Co en wordt de tweede Lynk & Co voor Europa. Momenteel bestaat het Chinese Lynk & Co-gamma uit de compacte 06 SUV, de C-segment hatchback en sedan 02 respectievelijk 03, de hier bekende 01 en daarvan afgeleide 05 'coupé' en de grote, van de Volvo XC90 afgeleide 09. De 08 vult in China het gat tussen de 01 en 09.

De 08 staat op het CMA 2.0-platform, waar ook de nieuwe Volvo XC60 gebruik van gaat maken. Reken dus op een auto die ongeveer 4,7-4,8 meter lang wordt en de concurrentie moet aangaan met auto's als de Mazda CX-60, Kia Sorento en aankomende nieuwe Hyundai Santa Fe en Mitsubishi Outlander.

De auto krijgt waarschijnlijk een aangepaste versie van de bestaande aandrijflijn uit de 01 PHEV en de XC40 PHEV - die laatste is overigens inmiddels niet meer te bestellen. Die PHEV-aandrijflijn bestaat uit een 1.5T 3-cilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor.

Eerste vrijgegeven foto waarop de 08 in zijn geheel is te zien:

20230313160404649696578504570.jpg-908x681.jpg


846_0_20230308181924170913128772375.jpeg


846_0_20230308181920236004284723369.jpeg


846_635_20230313160400652377147338838.jpeg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202303/news_2071334_1.html
 
Ik heb een 08 zien rijden. Geen idee wanneer hij werkelijk geïntroduceerd wordt, maar deze zag er in elk geval nog niet 100% definitief uit. Kijk maar naar de achterlichten. En de sticker op de zijruit doet ook vermoeden dat hij nog beheerd wordt door de fabriek of iets dergelijks.

 
Benieuwd wat het gewicht van de versie met 40 kWh-accu wordt. En of mensen daadwerkelijk zitten te wachten op en PHEV met 200 km elektrisch bereik. De sweet-spot voor een dergelijke auto ligt wat mij betreft zo rond de 100 km, daarbij in acht nemend: het hoge gewicht en ruimtegebruik (en dus verbruik/kosten), het aandrijf-/brandstofsysteem (regelmatig gebruik is aan te raden) en hoe snel kan geladen worden?
 
Terug
Bovenaan