Lekke band door schroef: vervangen of repareren?

MoodyBlues

Wegverkenner
Ik plaats even snel deze vraag omdat ik het zelf niet weet en de pechhulp het ook een beetje in het midden liet.

Gisterenochtend trof ik mijn auto aan met een half lege band rechtsachter, ik had het weekend niet gereden en het was ook al zeker een maand nadat ik ze had opgepompt, dus ik reed even snel langs het benzinestation om ze op te pompen (met name rechtsachter). Dat ging naar werk prima, bandenwaarschuwingslampje bleef uit. Terug naar huis leek de band op het oog prima, maar na een paar minuten rijden ging toch het lampje aan. Vanochtend was hij praktisch helemaal leeg, de velg vrijwel op de weg. Omdat ik dat niet verantwoord vond naar het benzinestation de pechhulp ingeschakeld via mijn dealer en die hebben nu een noodreparatie gedaan, een of ander bruin spul in het gat waar de schroef zat. Hij gaf aan dat ik z.s.m. een afspraak moet maken om te laten repareren of vervangen.

Dus nu mijn vraag: is repareren een goede langetermijn oplossing? De achterbanden zijn niet nieuw meer, voor is 6 maanden geleden nieuw erop gezet, maar achter zit nog 4mm profiel ongeveer op. Ik weet niet wat het kost om te repareren, maar aangezien de band van de velg moet en ze van binnenuit een rubber dopje of iets dergelijks zullen plaatsen zoals ik begreep, zal dat qua arbeid ook wel een (half) uurtje werk zijn. Dus ik denk zelf dat ik beter die arbeidskosten kan steken in het wisselen van de banden, dan heb ik ook gelijk nieuwe banden en ben ik daar ook voorlopig weer klaar mee.

Ter info: het is een achterwielaangedreven Lexus IS 300h. Voor heb ik Michelin Primacy 4 en achter zitten nu nog Continental's (weet niet welke uit mijn hoofd), alles in de maat 225/45R17.

Als die troep eenmaal in de band zit, is repareren volgens mij niets eens meer een optie. Anders was plakken van binnenuit een prima optie geweest. Proppen is goedkoper, maar dat is voor hogesnelheidsbanden volgens mij geen optie.

Ik heb net ook even mijn dealer gebeld en wordt nu nog meer in verwarring gebracht, ik heb alles uitgelegd en toen ik vroeg hoe lang ik er ongeveer op moest wachten (om te weten of ik vervangend vervoer nodig heb) hoorde dat het heel snel is omdat het alleen controleren is of het goed is gegaan. Terwijl ik overal lees dat een prop een noodreparatie is. Dat kan toch niet kloppen?

Een prop werkt al decennia prima als definitieve bandreparatie voor een gaatje veroorzaakt door een spijker of schroef in het loopvlak, mits goed aangebracht heb je er geen omkijken meer naar. (en daar ben ik trouwens ook wel blij van, want als het een noodreparatie zou zijn dan zou het mij elk jaar wel 3 of 4 banden gaan kosten)
Pas als het gaatje in de wang van de band zit of is het wat groter als een spijkergaatje is dan zal een prop niet meer gaan voldoen als definitieve reparatie.

Al die wilde verhalen over prop = noodreparatie ken ik ook wel... een bandenleverancier verkoopt nu eenmaal veel liever een nieuwe band (of 2 nieuwe banden indien het profielverschil wat groter is) als een prop à pakweg € 10,=, en de gemiddelde consument wil wel bedonderd worden.

Ow ja, ik kan niet anders zeggen dan dat je een heel eerlijke dealer hebt.(y)

ik heb ooit nieuwe banden gekocht voor me mercedes en 2 dagen later hadden ze spijkers op de weg gelegt(waarom is de politie nooit achtergekomen) ik ben toen naar de banden zaak geweest en die hebben er een spot ingestoken(de bruine kurk) en heb er probleem loos 26.000km mee gedaan. zelfs langestukken 160 op de snelweg en af en toe 190.

als die na een paar dagen rond rijden niet lekt dan is die feitelijk in de band gesmolten.

heb je 2 of 3 stoppen dan zou ik zelf de band vervangen. maar 1 kan je gerust doen.

Ik heb ook weleens een prop in een band laten steken, nooit problemen mee gehad en op het oog kon ik de prop na een paar dagen niet eens meer zien. Ik zou er gewoon mee doorrijden tot de band op is.

Jullie stellen me enorm gerust. Ik heb net ook even een klein stukje met de auto gereden (had ik nog niet gedaan sinds de prop) en ik voelde niks geks.

Ik moet zeggen dat ik heel erg van veiligheid voorop ben en gezien de band het enige contact met het wegdek is, beknibbel ik ook nooit op kosten voor banden en kies ik altijd een A-merk. Ook daarom ging ik er al vanuit dat de band vervangen de beste (lees: veiligste) oplossing zou zijn, maar ik ben blij met wat jullie me vertellen. Ik kwam ook al een oud forum tegen van 10 jaar terug waar veel hetzelfde zeiden.

Muddy Bandit zei:
Een prop werkt al decennia prima als definitieve bandreparatie voor een gaatje veroorzaakt door een spijker of schroef in het loopvlak, mits goed aangebracht heb je er geen omkijken meer naar. (en daar ben ik trouwens ook wel blij van, want als het een noodreparatie zou zijn dan zou het mij elk jaar wel 3 of 4 banden gaan kosten)
Pas als het gaatje in de wang van de band zit of is het wat groter als een spijkergaatje is dan zal een prop niet meer gaan voldoen als definitieve reparatie.

Al die wilde verhalen over prop = noodreparatie ken ik ook wel... een bandenleverancier verkoopt nu eenmaal veel liever een nieuwe band (of 2 nieuwe banden indien het profielverschil wat groter is) als een prop à pakweg € 10,=, en de gemiddelde consument wil wel bedonderd worden.

Ow ja, ik kan niet anders zeggen dan dat je een heel eerlijke dealer hebt.(y)

Ja ze staan erg goed te boek bij Lexus Amsterdam, dat wordt maar weer eens bevestigd. Ik ben dan wel autoliefhebber, maar geen enorme autokenner qua techniek en onderhoud, dus dan ga je al snel aan iets twijfelen als je verschillende verhalen hoort. Ik ben erg tevreden met hun nuchtere advies.

Zo'n prop is feitelijk gewoon een met lijm geïmpregneerde veter van ca. een halve cm dik.
Deze "veter" wordt door een oog van een naald geregen en dan met die naald door het opgeruwde gaatje in het loopvlak van de band gedrukt.
Bij het terughalen van die naald wordt die veter in het oog doorgesneden, de naald is er dan uit en de 2 helften van die "veter" blijven achter in het gat waar ze zich verlijmen met de band.
De uitstekende delen in het profiel worden daarna afgesneden met een mesje, en aan de binnenkant van de band blijven ze gewoon zitten zodat ze ook niet terug geperst kunnen worden door de druk in de band.
Het stelt niets voor, is een klusje van hooguit 10 minuten en zelfs te doen zonder het wiel te moeten demonteren.

Ik heb zo'n reparatiesetje (en ook een compressor) standaard in m'n bedrijfsauto's liggen zodat een lekke band ter plekke gerepareerd kan worden i.p.v. eerst de reserveband te moeten plaatsen en dan richting de bandenboer te moeten... ik rijdt namelijk regelmatig op bouwterreinen en afvalwerven, de kans op lek rijden is daar aardig wat groter als op de normale weg.

Maar zit er nou een prop in of hebben ze een bus in de band leeg gespoten? Het tweede is namelijk echt een noodreparatie en dan moet zsm de band gewisseld worden. Een prop (gat opgeboord met boormachine, van buitenaf met dikke naald aan t-greep veter met blauwe lijm in het gat) is in principe geen noodreparatie tenzij het een hogesnelheidsband betreft. Gezien de maat en de auto niet ondenkbaar. Dan is een paraplu van binnen naar buiten de enige echt goede optie. Bij normaal gebruik is een prop echter zodanig sterk dat deze de hele levensduur van een band overleeft. Ik heb momenteel zelf 3 gepropte banden in gebruik en ook in het verleden de nodige 'proppers' opgereden.

Muddy Bandit zei:
Zo'n prop is feitelijk gewoon een met lijm geïmpregneerde veter van ca. een halve cm dik.
Deze "veter" wordt door een oog van een naald geregen en dan met die naald door het opgeruwde gaatje in het loopvlak van de band gedrukt.
Bij het terughalen van die naald wordt die veter in het oog doorgesneden, de naald is er dan uit en de 2 helften van die "veter" blijven achter in het gat waar ze zich verlijmen met de band.
De uitstekende delen in het profiel worden daarna afgesneden met een mesje, en aan de binnenkant van de band blijven ze gewoon zitten zodat ze ook niet terug geperst kunnen worden door de druk in de band.
Het stelt niets voor, is een klusje van hooguit 10 minuten en zelfs te doen zonder het wiel te moeten demonteren.

Ik heb zo'n reparatiesetje (en ook een compressor) standaard in m'n bedrijfsauto's liggen zodat een lekke band ter plekke gerepareerd kan worden i.p.v. eerst de reserveband te moeten plaatsen en dan richting de bandenboer te moeten... ik rijdt namelijk regelmatig op bouwterreinen en afvalwerven, de kans op lek rijden is daar aardig wat groter als op de normale weg.
Topuitleg, dank je wel! Weer wat geleerd over de werking en wat er nu eigenlijk gebruikt is door de pechhulp. Het komt ook exact overeen met hoe ze het aangepakt hebben, eerst met een schroevendraaier het gaatje ietwat oprekken en dan met een naald met oog de prop er doorheen en daarna afknippen. In mijn geval ging de band er wel af, de auto ligt (van zichzelf) vrij dicht bij de grond en de schroef zat in de binnenste groef van de band. Maar erop en eraf was ook zo gebeurd. Met een praatje erbij was hij na 15 min weer weg.

s velthuis zei:
Maar zit er nou een prop in of hebben ze een bus in de band leeg gespoten? Het tweede is namelijk echt een noodreparatie en dan moet zsm de band gewisseld worden. Een prop (gat opgeboord met boormachine, van buitenaf met dikke naald aan t-greep veter met blauwe lijm in het gat) is in principe geen noodreparatie tenzij het een hogesnelheidsband betreft. Gezien de maat en de auto niet ondenkbaar. Dan is een paraplu van binnen naar buiten de enige echt goede optie. Bij normaal gebruik is een prop echter zodanig sterk dat deze de hele levensduur van een band overleeft. Ik heb momenteel zelf 3 gepropte banden in gebruik en ook in het verleden de nodige 'proppers' opgereden.
Er zit inderdaad een prop in. Hij vroeg nog of ik een reservewiel had of een reparatieset, dat laatste zei ik. Daarop legde hij uit dat ik die eigenlijk maar nooit moet gebruiken want de vloeistof is zoals jij ook al zegt een noodreparatie die veel minder goed werkt en reparatie van binnenuit juist bemoeilijkt.

Ik ga volgende week nog wel even langs de dealer zoals met hun afgesproken, om de prop te laten controleren, maar ik ga er vanuit dat het zo wel goed zit en ik door kan blijven rijden tot de banden vervangen dienen te worden. Eigenlijk een mooi voorbeeld van consuminderen: niet zomaar een nieuwe band (of eigenlijk 2) aansmeren, maar gewoon repareren.

Ik heb 2 keer een band gehad die leeg liep zonder dat de oorzaak gevonden werd, daar heb ik wel zo'n spuitbus in leeg gespoten en was gelijk van het tweewekelijks band oppompen af

Heb ooit op school geleerd dat je de band het best kunt demonteren en dan de prop er in te trekken. Bij mijn garage ging het overigens ook altijd van buiten af, dus zonder de band van de velg af te halen.

MoodyBlues zei:
Er zit inderdaad een prop in. Hij vroeg nog of ik een reservewiel had of een reparatieset, dat laatste zei ik. Daarop legde hij uit dat ik die eigenlijk maar nooit moet gebruiken want de vloeistof is zoals jij ook al zegt een noodreparatie die veel minder goed werkt en reparatie van binnenuit juist bemoeilijkt.

Ik ga volgende week nog wel even langs de dealer zoals met hun afgesproken, om de prop te laten controleren, maar ik ga er vanuit dat het zo wel goed zit en ik door kan blijven rijden tot de banden vervangen dienen te worden. Eigenlijk een mooi voorbeeld van consuminderen: niet zomaar een nieuwe band (of eigenlijk 2) aansmeren, maar gewoon repareren.

Dan heb je de goede pechhulp gehad. Ik begreep de openingspost verkeerd, dacht dat ze er een bus in hadden leeg gespoten. Dat is troep, en in mijn ogen nog gevaarlijke troep ook. Op zich is er verder niet veel aan een prop te controleren en zou ik de band rustig oprijden. Zo lang je geen topsnelheid wil gaan rijden in dld is er imo weinig aan de hand. Hooguit zou je de band even opnieuw kunnen balanceren als deze van de velg is geweest.

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Heb ooit op school geleerd dat je de band het best kunt demonteren en dan de prop er in te trekken. Bij mijn garage ging het overigens ook altijd van buiten af, dus zonder de band van de velg af te halen.

Van buitenaf is het een prop, van binnenuit een paraplu. Die laatste zijn nog beter, maar natuurlijk lastiger te monteren.

9 van de 10x vervangen ze een prop voor een paddestoel. Das de enige juiste methode omdat deze nooit terug naar buiten kan komen.
Dit is hooguit 10 minuten werk inc demonteren en terugmonteren van het wiel. (band leeg, hieldrukker, paddestoel trekken, lucht erin, balanceren)

Prop is een reparatie, maar geen duurzame volgens officiële specificaties, voornamelijk niet bij banden die voor hoge snelheden kunnen worden gebruikt of onder hoge spanning staan.

Het is mogelijk dat de prop er ooit een keer uit kan komen. Bijvoorbeeld bij te lage bandenspanning of erg hoge snelheden (de combinatie maakt de kans veel groter)
De kans dat het gebeurt is echter vrij klein. Proppen worden al tig jaren gebruikt en waren vroeger de standaard reparatie, mits goed uitgevoerd. Maar toen waren hogesnelheidsbanden ook nog geen gemeengoed.

Daarnaast kan het zijn dat bij grotere gaten, de prop niet of niet volledig afsluit. Terwijl die met een grotere maat paddestoel toch goed gerepareerd zou kunnen worden.

Het hangt ook een beetje af van hoe duur je banden zijn. Bij een goedkope band is een prop goed zat. Een paddestoel is niet eens rendabel in veel gevallen.
Bij banden van over de 100 euro per stuk, is het echter wel aan te raden, zeker als het op een snelle auto ligt.
En voor een band die toch al ver versleten is, zou ik het ook gewoon bij een prop laten.

Proppen en paddestoelen mogen trouwens alleen in het loopvlak worden gebruikt. Een prop kun je (om bij de garage te komen) nog wel eens in de wang van een band gebruiken. Maar een nieuwe band is dan altijd noodzakelijk. Wangen zijn niet geschikt voor langdurige reparaties. En 9 van de 10x ook niet voor tijdelijke.

s velthuis zei:
MoodyBlues zei:

Dan heb je de goede pechhulp gehad. Ik begreep de openingspost verkeerd, dacht dat ze er een bus in hadden leeg gespoten. Dat is troep, en in mijn ogen nog gevaarlijke troep ook. Op zich is er verder niet veel aan een prop te controleren en zou ik de band rustig oprijden. Zo lang je geen topsnelheid wil gaan rijden in dld is er imo weinig aan de hand. Hooguit zou je de band even opnieuw kunnen balanceren als deze van de velg is geweest.
Pechhulp was trouwens van Bergnet, voor wat het waard is. Wist zelf niet dat zij ook pechhulp doen, ik heb ze ooit na een ongeluk met flinke blikschade als berger ervaren en dit was zo'n zelfde wagen waar hij al een auto met schade op had staan, ze lijken dus een dubbelrol te vervullen.

Wat ik verder mooi vind is dat ik bij Lexus (en voorheen ook bij Toyota) 'gratis' pechhulp in heel Europa krijg zolang ik maar netjes elke 15.000 km een kleine en grote beurt afwisselend uit laat voeren (als het verloopt of een beurt overslaat gaat het gewoon weer in na een nieuwe beurt, maar na elke beurt is het gewoon max. 15.000 km) en ze hebben daar een eigen nummer voor die vervolgens Bergnet of Route Mobiel inschakelt. Omdat we ook elk jaar wel op z'n minst 1 of 2 weekendjes weggaan met de auto of zelfs met de auto op vakantie gaan (vorig jaar Zweden, jaar daarvoor Italië) is het enerzijds een fijne geruststelling en anderzijds ook gewoon goedkoop, want bij de ANWB ben je daar € 155 per jaar voor kwijt.

Je hebt gelijk, ik heb mijn openingspost eens teruggelezen en "een of ander bruin spul" is vrij belabberd omschreven door mij. Ik had beter een bruine prop kunnen neerzetten, kon jij ook niet weten. De dealer zei ook al dat ik die het beste niet kan gebruiken, alleen in uiterste noodgeval. Pechhulp zei zelfs: "Zit er een fles vloeistof bij? Zo ja, dan kan je die wat mij betreft gelijk weggooien".

Over de topsnelheid: doordat het een hybride is gaat deze maar tot 180 km/u, al is dat natuurlijk een aardige druk op de banden ook, dus daar zal ik zeker op letten. Toeval wil dat we dit jaar met het vliegtuig weggaan, dus de auto zal hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet door Duitsland komen en tegen 2020 aan verwacht ik wel weer nieuwe achterbanden nodig te hebben.

Pobresh zei:
9 van de 10x vervangen ze een prop voor een paddestoel. Das de enige juiste methode omdat deze nooit terug naar buiten kan komen.
Dit is hooguit 10 minuten werk inc demonteren en terugmonteren van het wiel. (band leeg, hieldrukker, paddestoel trekken, lucht erin, balanceren)

Prop is een reparatie, maar geen duurzame volgens officiële specificaties, voornamelijk niet bij banden die voor hoge snelheden kunnen worden gebruikt of onder hoge spanning staan.

Het is mogelijk dat de prop er ooit een keer uit kan komen. Bijvoorbeeld bij te lage bandenspanning of erg hoge snelheden (de combinatie maakt de kans veel groter)
De kans dat het gebeurt is echter vrij klein. Proppen worden al tig jaren gebruikt en waren vroeger de standaard reparatie, mits goed uitgevoerd. Maar toen waren hogesnelheidsbanden ook nog geen gemeengoed.

Daarnaast kan het zijn dat bij grotere gaten, de prop niet of niet volledig afsluit. Terwijl die met een grotere maat paddestoel toch goed gerepareerd zou kunnen worden.

Het hangt ook een beetje af van hoe duur je banden zijn. Bij een goedkope band is een prop goed zat. Een paddestoel is niet eens rendabel in veel gevallen.
Bij banden van over de 100 euro per stuk, is het echter wel aan te raden, zeker als het op een snelle auto ligt.
En voor een band die toch al ver versleten is, zou ik het ook gewoon bij een prop laten.

Proppen en paddestoelen mogen trouwens alleen in het loopvlak worden gebruikt. Een prop kun je (om bij de garage te komen) nog wel eens in de wang van een band gebruiken. Maar een nieuwe band is dan altijd noodzakelijk. Wangen zijn niet geschikt voor langdurige reparaties. En 9 van de 10x ook niet voor tijdelijke.

Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg! Ik laat in dit geval het oordeel even over aan mijn dealer volgende week, als zij aangeven dat ik ermee door kan rijden, dan durf ik daarop te vertrouwen.

Bandenspanning let ik overigens goed op. Standaard controleer ik die elke maand, of beter gezegd: gooi ik weer even een euro in de machine en pomp ik ze op, meestal zijn ze maar 0,1 bar gezakt in die maand. Ik heb een keer gehad dat ze wat harder leegliepen en dat merkte ik ook gelijk in het weggedrag, het is een auto van 1600kg en dat maakt hem in mijn beleving heel gevoelig voor juiste bandenspanning.

Nu we het toch over bandenspanning hebben: bij de bandenreparatieset zit zo'n compressor met drukmeter (analoog) die je op de 12V aansluiting aansluit en volgens de pechhulp kan ik die gewoon gebruiken voor het banden oppompen, maar schijnt het wel lang te duren als er echt lucht in moet. Ook zag ik dat hij alleen een uitloop heeft via de vloeistof fles, dus denk niet dat deze echt geschikt is daarvoor. Ik zie wel veel van dit soort 12/220V compressors om autobanden op te pompen, vinden jullie dat de investering van € 50-75 waard? We hebben nog een tweede auto ernaast waar die dan ook voor gebruikt kan worden. Ik zie het alleen niet zitten om per band 5-10 min te moeten wachten, dan geef ik liever €1 per maand per auto uit en rijd ik even naar het benzinestation op 3 min rijden.

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:

Koop dan wel een degelijke en geen dunneflop... Goedkope dunne voetpompjes trap je zo krom...

Investeren in een klein compressortje van een paar tientjes voor 12v gebruik is op zich een goed idee. Net zoals een proppenset ipv die prut-spuitbussen.
Maar waarschijnlijk is je originele compressortje wel aan te passen.

Ze hebben idd een paar minuten nodig om een band van 0 op te vullen. Maar voor het bijvullen van 0.1 bar duurt dat niet zo lang.

Daarnaast: als je elke keer naar de pomp rijdt, wilt het niet zeggen dat de meting klopt. Ik heb vaker gehad dat ik rond ging, daarna de eerste opnieuw deed en dat die zogezegd ook weer een 0.1 bar extra moest hebben. Achteraf bleek er ook in allemaal te veel te zitten.

Wij van wc-eend......

Registratie-datum 29-09-2020 en direct word er een vage website genoemd, wat wel heel toevallig allemaal is.

Voordat ik € 48,= uit ga geven voor een simpele prop in de band. :eek:
De gemiddelde bandenboer rekent er 10-15 euro voor, en als je het zelf eventjes doet is het letterlijk € 1,= en 5 minuten.
Zo'n setje met 5 proppen en bijbehorend gereedschap/lijm is al te koop voor 5 euro, en het plaatsen van een prop stelt ook helemaal niets voor... een kind kan de was doen.

Muddy Bandit zei:
De gemiddelde bandenboer rekent er 10-15 euro voor, en als je het zelf eventjes doet is het letterlijk € 1,= en 5 minuten.
Zo'n setje met 5 proppen en bijbehorend gereedschap/lijm is al te koop voor 5 euro, en het plaatsen van een prop stelt ook helemaal niets voor... een kind kan de was doen.

40 Euro voorrijkosten :D

Zadelsnuiver zei:
Muddy Bandit zei:

40 Euro voorrijkosten :D

Zoiets ja :confused:.... voor die € 48,= wordt er in ieder geval wel één aardig beter van, het verdienmodel van die lekkerband ziet er heel goed uit.

Bedoelen jullie met een prop zo'n veter die je met een priem door de band jast?

Ik dacht dat alleen een vulkaniserende prop die van binnenuit in de band wordt gezet een structurele reparatie is.

Mwa wat is structureel? Er zit een gaatje in je band en die Maak je dicht om lucht te behouden, het gaatje an zich heeft volgens mij zeer weinig effect op de integriteit van de band. Ik heb louter positieve ervaringen met zo'n "veter" prop en velen met mij. Of de band daarna technisch weer net zo goed als nieuw is kan ik niet over oordelen, maar het is zeker geen noodmiddel, het is echt wel duurzamer dan dat.

Mechanix zei:
Bedoelen jullie met een prop zo'n veter die je met een priem door de band jast?

Ik dacht dat alleen een vulkaniserende prop die van binnenuit in de band wordt gezet een structurele reparatie is.

Inderdaad, zo'n veterprop.
Zolang het lek van een spijker of schroef maar in het loopvlak zit is de band daarmee prima en duurzaam te repareren.
Mits goed aangebracht (het lek eerst opruwen/schoon maken, de veter even behandelen met de tube lijm die ook in zo'n setje zit, en daarna voldoende diep inbrengen) kun je de band weer gewoon gebruiken en verder op rijden, je hoeft echt niet bang te zijn dat die veter er na verloop van tijd nog weer uit komt.

Ik rijd met enige regelmaat wel een band lek van m'n auto of aanhanger (ik kom vaak bij afvalverwerkingsbedrijven om daar te lossen), die banden repareer ik ook gewoon zelf op locatie met zo'n vetersetje.
En die aanhangerbanden staan zelfs op 5½ bar druk, ook daar is nog nooit een aangebrachte veter weer uit gekomen.
Ik heb bij een afgedankte band wel eens geprobeerd om zo'n veter er weer uit te trekken, is me uiteindelijk wel gelukt maar met behulp van wrikken met een grote griptang vanaf de binnenkant van de band... de veterreparatie kun je dus ook rustig als structureel beschouwen.

Ik heb ooit een band laten repareren met een veterprop, omdat deze minimaal bleef lekken, kon ik weer terug naar het bandenbedrijf,
weer band achterlaten, en weer ophalen.

Vanaf toen laat ik ze aan de binnenkant plakken/vulcaniseren, kost iets meer, je heb wel de garantie dat hij dicht is.

Minstens een keer per jaar heb ik lekke band,.

ik zou het of zelf proberen te repareren of anders er gewoon nieuw spul op zetten, dan ben je gelijk klaar. Ik had een kapotte wever & ducre lamp die ze wel konden repareren, maar hij was zo goed als op dus ik heb gewoon een nieuwe gekocht. De spullen van tegenwoordig gaan niet zo lang meer als vroeger. Dat doen ze natuurlijk expres zodat je steeds nieuwe spullen blijft kopen, maar het is vaak wel zonde. Afin, aangezien je de auto wekelijks gebruikt en ook op hoge snelheden rijdt denk ik dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn.

Repareren is prima.

Wat ik erger zou vinden is de manier waarop je wielen gemonteerd zijn, het beste profiel hoort ALTIJD achter te liggen.

... en daar kun je ook hele discussies over houden, daar zijn net zoveel voordelen aan als nadelen.
Persoonlijk heb ik het beste profiel toch liever op de vooras van m'n auto's.

Janneman zei:
Repareren is prima.

Wat ik erger zou vinden is de manier waarop je wielen gemonteerd zijn, het beste profiel hoort ALTIJD achter te liggen.
Het beste profiel hoort natuurlijk voor te liggen waar het over grote deel van de auto's de aandrijving hebben.

Frits79 zei:
Janneman zei:
Repareren is prima.

Het beste profiel hoort natuurlijk voor te liggen waar het over grote deel van de auto's de aandrijving hebben.
En dat is natuurlijk onzin. Profiel voor aandrijving is leuk, maar profiel tegen uitglijders is veel belangrijker. Als de voorkant van je auto grip dreigt te verliezen (onderstuur) dan is dat in de regel nog te herstellen/beperken door bij te sturen (waar nodig eerst vaart minderen uiteraard). Als dat aan de achterkant gebeurt (overstuur) dan ben je gezien.

Leon in zn Fiesta zei:
Frits79 zei:
Janneman zei:
Repareren is prima.

En dat is natuurlijk onzin. Profiel voor aandrijving is leuk, maar profiel tegen uitglijders is veel belangrijker. Als de voorkant van je auto grip dreigt te verliezen (onderstuur) dan is dat in de regel nog te herstellen/beperken door bij te sturen (waar nodig eerst vaart minderen uiteraard). Als dat aan de achterkant gebeurt (overstuur) dan ben je gezien.

Ja precies dat. Bij een slipcursus mag je dat vaak zelf proberen of ervaren. Daarna ga je er voortaan wel op letten dat jou auto de beste banden achter heeft liggen.

Wat mij betreft mag dat starre vuistregeltje wel vervangen worden door: Slechte banden met weinig grip achter absoluut vermijden. punt.
Heb je een set met 2 goed en 2 iets minder profiel, dan mogen die laatste bij mij best achter komen.

Grip op verharde wegen komt volledig vanuit het loopvlak waarmee de band contact maakt met de weg, de profieldiepte bepaalt enkel de capaciteit van de afvoer van water tussen band en wegdek en geeft verder totaal geen grip.
Je voorbanden krijgen altijd meer water te verwerken als je achterbanden (de achterbanden volgen immers het spoor van je voorbanden), met een beetje spoorvorming in het asfalt kan profieldiepte dan al snel het verschil maken tussen grip of aquaplaning... en in een flauwe bocht kan die millimeter extra profiel voor dan al het verschil zijn tussen bocht volgen of rechtuit de berm/vangrail naast de bocht nemen. (zie je vaak genoeg bij op- en afritten)
Daarom heb ik liever wat meer diepte profiel voor als achter.
Nog veel beter is je snelheid gewoon aanpassen aan de omstandigheden.... dan heb je helemaal geen profiel meer nodig, en gaan je banden ook veel langer mee.:)

Terug
Bovenaan