Kristian: Up!+F31

Guest
Het afwerkingsniveau vind ik prima. Niks minder als een Golf. Rammels en kraakjes valt mijn inziens ook erg mee en zijn vooral niet erger geworden in de loop van de tijd.
Lakkwaliteit is tegenwoordig van elke auto wat minder. Mijn motorkap zit natuurlijk aardig wat steenslag op, maar dat is een probleem bij elke moderne auto. Onze Civic uit '99 ziet er dan beter uit. :)
Het plastic om de tellerpartij is idd erg krasgevoelig en was het mijn eigen auto zou ik het 2009 of Type-R plaatje erop zetten. Deze zijn volgens mij niet van dat glimmende plastic.

Ik heb problemen gehad met de dingen van mijn eerdere post en bij de mijne zat vocht tussen de achterruit en spoiler. Heb dat toen aangegeven en de spoiler is er afgeweest en opnieuw gekit. Sindsdien is het beter.
Bij 135000km heeft de servomotor van de linkerbuitenspiegel het begeven. Deze moet nog vervangen worden. Dit kost helaas een compleet niewe spiegel van +_ 300 Euro.

Dus minpunten

1 - Climate control welke veels te koude lucht gaat blazen na verloop van tijd. Soms staat het ding op 24 Graden om het een beetje behaaglijk te houden.
2 - Slijtage remblokken en schijven
3 - Koppeling van de diesel te zwak. (denk dat als je hem chipt je nog sneller een rekening van 1300 Euro krijgt voor het vervangen van de koppeling).
4 - Servo motoren buitenspiegels te zwak.
5 - Vocht onder spoiler
6 - Krasgevoeligheid plastic rondom teller.

Pluspunten van mij na 145000km zijn.
1 - Blijft een naar persoonlijke mening ook na zoveel jaar nog een mooie auto en verveeld absoluut niet. Sterker nog, als ik in een andere auto stap denk ik dat ik terug ga naar de jaren 80.

Ik kan mij dan ook compleet kapot ergeren aan een journalist van Autoweek welke waarschijnlijk de 60-jarige leeftijd is gepaseerd en vervolgens begint te mouwen over teveel knopjes op het stuur (volgens mij net zoveel als elke andere auto, plus dat het zo logisch en simpel als wat is). De airco zou je moeten zoeken. Sorry maar binnen 1 minuut wist ik hoe dat ding werkte zonder de handleiding te lezen. En als laatste het stuur wat in de weg zit. Bij de mijne is het stuur verstelbaar en is het een kwestie van goed afstellen. Deze zaken hebben mij overigens lang geleden doen besluiten het aw abonnement op te zeggen.

2 - Luxe uitgerust.
3 - Stuurt fantastisch. Enig minpunt is dat hij voorin erg zwaar is (Diesel nadeel).
4 - Idd betrouwbaar. Heeft nog nooit een hapering vertoond.
5 - Juweel van een motor (cdti) geen stoplicht sprinter maar tussensprintjes zijn best leuk en het is gewoon een vlotte auto. Zuinig niet echt. In ieder geval lang niet de opgave. (gemiddelde in al die tijd 1op 16).
6 - Super versnellingsbak
7 - Erg praktisch. Mountainbikes achterin plus tent en spullen. Ga je toch echt een dikke station voor nodig hebben om hetzelfde mee te nemen.
8 - Kwaliteit interieur is gewoon erg goed.

Zou ik weer een zelfde auto leasen. Ja en nee. In deze klasse mijn inziens nog steeds de beste auto voor het geld. Maar ik wil toch wat grotere stoelen. Ben zelf 2m en zit constant met mijn bovenbenen los boven de zitting. Volgende auto wordt dus een auto waar ik erg goed in zit.

Kristian2

Gebruiker
Heb vandaag mooi uitzicht vanaf mijn werkplek. Kan hem goed in de gaten houden:D

civic-1.jpg

Guest
Banden rechtzetten in parkeerstand schijnt beter te zijn voor je stuurbekrachtiging..

Nog steeds blij dat je voor de Honda bent gegaan, Kristian?

Charger

Gebruiker
Ik ben de 3 deurs versie nog niet zo vaak tegengekomen, de 5 deurs zie ik af en toe eentje rijden.:)

Audi A4tdi

Gebruiker
Ik zie overigens nu pas dat er ook een audi a4 avant staat, dus de op één na mooiste auto op het parkeerterrein Kristian. :)

Kristian2

Gebruiker
haha. Ja heb 2 collega's met een donkerblauwe A4. een Avant en een sedan facelift. Weleens meegereden en rijdt prima en super afgewerkt. Alleen vrij basic. Wordt er niet warm of koud van. En dat terwijl die van jou wel heel erg goed toont. Kleur en uitvoering doen een heleboel, net als ik dat ook bij BMW heb ervaren.

Moest wel lachen om mijn collega. "mooie auto die Civic maar ja zo'n Audi is wel even een ander segment".

@davidoff: nog geen moment spijt gehad van de Honda. Elke dag stap je weer met plezier in. En die 1800 motor is echteen feest. Net of je met een jonge hond op stap bent zo gretig is die motor. En dan ben ik nog niet eens boven de 4000 tpm geweest.....
Heerlijke auto!

Audi A4tdi

Gebruiker
Kristian zei:
Moest wel lachen om mijn collega. "mooie auto die Civic maar ja zo'n Audi is wel even een ander segment".

Haha, je moet voor jezelf toch argument verzinnen om die audi te verantwoorden :rolleyes:
Overigens groter zal de A4 niet zijn.

Kristian2

Gebruiker
Nee op de achterbank is de A4 vrij krap vind ik zelfs. Maar goed, qua afwerking en materialen is zo'n Audi natuurlijk niet te kloppen.

Guest
Je kunt met de 1.8 ook zuinig rijden.

Mijn tip:

Indien een vlotte acceleratie gewenst is, dan lekker doortrekken en zeker niet schakelen bij 2500 tpm

maar wanneer het verkeer het toch niet toelaat, schakel dan bij 2000 tpm en zorg dat je gauw mogelijk in de hoogste versnelling rijdt. Ook bij 50 kun je al in de hoogste versnelling rijden maar zeker in de 5 !

Cruise control is fijn, maar de resume mode is een 'plankgas' mode. Je kunt ook kiezen om die resume niet te gebruiken, maar met de voet weer half gas bij te geven en wanneer de gewenste snelheid bijna is bereikt, de resume weer te kiezen.

Kristian2

Gebruiker
Ik kan inderdaad vrij zuinig rijden met de 1800. Zelfs bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij 80 kan ie prima in de 6e versnelling.
Bij 120 km in de 6e versnelling verbruikt hij zo'n 5 liter op 100 km volgens de BC. Netjes lijkt mij!

Resume-mode gebruik ik zelden. Is inderdaad even wennen.

Guest
Kristian. Het verbruik op de snelweg varieert bij mij (1.4 dsi motor) op de BC van 5 streepjes tot 7 streepjes ( 100-105 km/u ) en is afhankelijk van de windrichting. (heenweg/terugweg)
Maar ook valt mij op dat bij het aantal streepjes bij 130 wel eens gelijk is als bij 110, en tussen 110 en 130 juist meer.
Soms is sneller rijden volgens de BC dus efficiënter. Mijn verklaring daarvoor is dat de massa dan beter 'doordrukt'

Kristian2

Gebruiker
Klopt inderdaad dat het weleens verschilt. Als de motor goed warm is is het verbruik ook een stukje lager. Windkracht- en richting hebben ook zeker invloed op het verbruik.
Wat ik fijn vind is dat je niet merkt dat je vermogen mist als de airco aanslaat. De Swift werd op dat moment voelbaar trager en hield dan ook even een momentje in.

Guest
Die rooie Alto :D:D:D
nee grapje, jouw auto is de mooiste van de parkeerplaats :D

Ook met de 1.5 Swift merkte je dat de airco aanslaat, het toerental gaat dan namelijk omhoog, beetje vreemd eigenlijk.
Daar heb je met de Civic geen last van he (y)

Guest
enneh moet je maareens richting de 5500rpm gaan dan wordt het pas feest :LOL:
Hier in de buurt heb je fantastische bochtige landweggetjes, daar weet de Civic wel raad mee :)

Kristian2

Gebruiker
Als de 1ste 1500 km op de teller staat ga ik voorzichtig eens het gebied boven de 4000 tpm uitproberen. Hier in Salland ook prachtige weggetjes. Overhellen heeft de Civic nog nooit van gehoord. Gaat snaarstrak door de bocht!

Guest
Daar hoef je wat mij betreft niet tot 1500 km mee te wachten hoor. Met een goed doorgewarmde motor, voorzichtig steeds het toerengebruik opbouwen. Dat kan nu ook al wel.

Guest
precies!

ik heb er nu 1800 opstaan en met een warme motor moet dat best kunnen!

heerlijk, die jankende vtec sound!

Guest
8.9 sec fabrieksopgave (zo even uit m`n hoofd). Was eigenlijk benieuwd of ie dat in de praktijk ook kan halen :).

<MP>

Guest
Heb het nog niet geprobeert maar moet inderdaad wel te doen zijn,
auto is heerlijk rap, de meeste weggebruikers ben je wel te snel af :cool:

Kristian2

Gebruiker
Klopt! Je komt echt niks tekort. En het rijden is zoveel beter als de Swift. Wat doet een stukje extra auto toch veel goed voor de rijeigenschappen.
Heerlijke reisauto ook. Op de snelweg bij 130 in de 6 heerlijk stil. Cruise control aan en je kunt heerlijk ontspannen rijden. Die tiptoetsbediening voor richtingaanwijzer is ook heel prettig.

Elke dag weer genieten met deze auto. Als het niet hoeft wil ik niet weer een klasse kleiner gaan rijden.

haarr

Gebruiker
Tiptoes bediening op de richtingaanwijzer? Aantikken en 3 x knipperen? Dat heeft mijn vriendin ook op d'r Colt, dat mis ik op mijn auto.

Kristian2

Gebruiker
Lees net dat de Swift na de Aygo de meest waardevaste auto is. Vond de afschrijving als zo laag en dat wordt dus nu bevestigd. Toch een goede koop geweest destijds.

Guest
Ja dat hoorden we laatst ook, we hebben ook voor de Aygo en de Swift bijna 20k teruggekregen,

top deal! :D

Kristian2

Gebruiker
Laatste reactie alweer een maand terug. Weinig nieuws over de Civic te melden. Rijdt nog steeds uit de kunst. Heerlijk snel is ie! Over 5 weken gaat ie (compleet afgeladen) mee naar Italie. Nu al zin in!

Inmiddels een paar puntjes voor de garage:
- pianolak paneeltjes naast klokken worden vervangen (kleine krasjes)
- hemelbekleding knispert bij warm weer op slecht wegdek
- achterklep mag iets netter worden afgehangen.

Een paar kleine schoonheidsfoutjes waarbij made in England wel een rol zal spelen.

Guest
tja een paar kleinigheidjes hou je toch he.
Wij hebben ook een paar kleine dingetjes waaronder de handrem die hoor je soms rechtsachter kraken na het wegrijden als de auto een dag heeft gestaan, schijnt een remblokje te zijn, en komt volgens de monteur vaak voor maar is niet te verhelpen, na het wegrijden is het gekraak ook weg.

Achterklep geeft bij ons geen problemen, en ook hebben we geen rammeltjes, kraakjes in het interieur, misschien is dit toch verholpen bij het 2009 model.

super auto he zo'n Civic ! Tis heerlijk genieten met dit japanse speelgoed, en lekker rap, heerlijk!!

Guest
Niet dat ik me er mee wil bemoeien. Het is toch juist goed om de motor in hoog en dan weer laagtoerig te laten rijden met inrijden? Natuurlijk moet de motor dan wel warm zijn maar goed.
Wel mooie bak is het ja!

Kristian2

Gebruiker
Vrijdag gaat ie een dagje bij de dealer logeren. Even de puntjes van hierboven aanpakken. Komt er ook een mooie stoffen beschermmat in de kofferbak (Honda accessoire). Paneeltjes worden vervangen en ook de andere kleinigheidjes aangepakt. Rammeltjes en kraakjes hangen bij mij erg van het weer af. Soms hoor ik een rammeltje en de volgende dag is het ook weer weg. Alleen de hemelbekleding die wat knispert bij warm weer is wel irritant. Klinkt goedkoop. En helaas, na 2700 km al 4 steenslagpitjes op de motorkap. Combinatie van dunne lak en een steile voorkant.

brg

Gebruiker
Blijft een moordbak.
Mocht ik vandaag moeten kiezen, het werd een Civic Type R ipv Accord Tourer.

Guest
Kristian zei:
Alleen de hemelbekleding die wat knispert bij warm weer is wel irritant. Klinkt goedkoop.

Dat doet 'ie bij ons ook. Wel een constante kwaliteit! Wij hebben 'm in 500 km ingereden op de weggetjes in Salland. Onnoemelijk vaak opgetrokken en afgeremd met de motor. Steeds met een iets hoger toerental en steeds iets 'heftiger' met het gaspedaal. Na 300km werd de motor al rustiger, smeuïger en stiller. Even een paar keer gassen tot 180 in Duitsland maakte het proces van inrijden af. Zaterdags afgehaald, zondags een ingereden auto op de oprit. Zuinig rijden kan inderdad prima. Rond de 100km/u = rond de 5l/100km. Super!

Guest
Klopt, en 80 in de 6e versnelling is ongeveer 1 op 25(y)

Jammer van die steenslag Kristian, veel afstand op de voorligger houden helpt dat te voorkomen.
De Civic heeft een mooie (zachte) lak, maar je moet er mee uit kijken.

Steenslag is ook moeilijk om te voorkomen, net als parkeerdeukjes.
Ik heb ook parkeerfrees voor smalle parkeervakken direkt naast elkaar,
een parkeerdeukje zit er zo in he... ben daardoor erg kritisch met het parkeren, ik wil hem gewoon 100% gaaf houden.

Verder top auto he zo'n Civic, iedere dag genieten!

Guest
fast28 zei:
ik wil hem gewoon 100% gaaf houden

Nobel streven, maar dat lukt je toch niet. Dan had je ook beter geen nieuwe auto kunnen kopen ;)

Wat is "parkeerfrees"?

Kristian2

Gebruiker
Steenslag is niet te voorkomen. Ik let al zo op om het te voorkomen omdat ik wist dat de Civic daarvoor gevoelig is maar helaas. Kan me er ook niet erg druk om maken verder. Zo goed mogelijk proberen aan te stippen en dan is het wel redelijk onzichtbaar.

Ben ook erg bang voor beschadigingen en parkeerdeukjes. Ik pak daarom altijd de oude Civic mee naar de winkel/stad.

@HDI110: Heb je nog steeds de Civic 5-deurs (zie een Hybrid en Accord in je profiel namelijk).

Over 4 weken gaat de Civic mee naar Italie dus dan zal ik hem even goed de sporen geven. Denk dat het verbruik nog wel beter moet kunnen. Boordcomputer is overigens iets te positief. Geeft meestal bij mij rond de 6,5 liter aan (1:15) maar in werkelijkheid meet ik 1:14. Niet slecht maar zuinig is anders. Maar goed er licht ook een motor in die je constant probeert uit te dagen.

Ik zat trouwens laatst even achterin en dan hoor je dat er echt een sportieve snerp uit de uitlaat komt bij het optrekken. Dat moet van buiten ook wel lekker klinken denk ik.

Guest
@Kristian,

Nou mijn vrouw heeft 'm en ik mag er soms ook mee spelen :D
De Accord is ingeruild op een Hybride Civic. Ik rij 30.000km /jaar woonwerk verkeer en ben voor die kilometers alleen maar geinteresseerd in comfort, veiligheid en kosten. Snelheid interesseert me geen bal voor wat betreft die kilometers. De Hybrid rijdt overigens in werkelijkheid 1 op 22 dus dat is elke 1000km tanken.(y)

Ja die snerp horen wij ook! Klinkt niet verkeerd.

C

Civic8 (F/K/A Mégane2)

Guest
@Fast28: daarom heb ik de stootlijsten gemonteerd. je kunt ze bij de Honda dealert in kleur bestellen en zelf plakken is super eenvoudig! vind hem zonder stootlijsten mooier, maar ben er nu wel aan gewend. enne, ze zijn al zeer effectief geweest. ben zelf altijd super voorzichtig met uitstappen, maar je zult altijd zien dat een ander dat niet doet... :cry:

@rest: ben net terug uit Noord-Italië, heb ongeveer 2.950 km gereden met een gemiddelde van 1:16,2 (of voor de vlamingen 6,17 l / 100 km) en dat vind ik super goed. omdat het vakantie was, heb ik me gehouden aan de max.of advies(in D)-snelheden, maar dan op de navigatie. op lnge afstanden merk je wel het gebrek aan goede isolatie. nee, geluid is geen probleem. lekker die snerp ook, maar is meer de warmte vanuit het vooronder. je voeten worden bijkans gegrilled, zelfs met de airco aan.... maar verder is die motor een juweel! geniet nog iedere dag en vraag me zelf steeds af, waarom niet eerder gedaan. heb hem afgelopen weekend de sporen gegeven, wilde alle oranje rev.lampjes zien branden. wow! hij gaat dan als de brandweer, zag net nog 114 km/u aantikken, terwijl ik nog in z'n 2 zat... :eek:

verder het zelfde gesnisper van de hemelbekleding en 2 steenslag putjes. maar ach, de rest maakt zoveel goed. e c h t e e n s u p e r b a k ! (y)

C

Civic8 (F/K/A Mégane2)

Guest
@Kristian: maak ff een foto van de kofferbak beschermmat. door zware bagage is de afdekkende plaat van de extra ruimte een beetje doorgezakt... (n), maar als ik dat met die beschermmat optisch kan oplossen, hou ik me aanbevolen! thx.

Charger

Gebruiker
Misschien dat ik binnenkort eens een proefrit ga maken in een Civic, ik twijfel nog steeds sterk tussen een Golf V of een Honda Civic als volgende auto.:)

C

Civic8 (F/K/A Mégane2)

Guest
@Charger: zou ik cker doen! staar je niet blind op de mooiere materialen in de Golf, maar laat de Hond(a) uit in de Civic (lees: vtec-motor). daar geen tfsi tegenop. een big smile na iedere rit in de Civic gegarandeerd! laat even weten hoe het was dan.

Henk Jan001

Gebruiker
Ik moet zeggen dat het materiaalgebruik in de Civic mij echt niet tegen valt. De stoelen vind ik echter wel vermoeiend op lange ritten.

C

Civic8 (F/K/A Mégane2)

Guest
@Henk-Jan: mmm, die vind ik nou juist weer ontzettend goed. veel beter dan de stoelen die in de mégane zaten. haha, zo zie je maar weer, iedereen heeft wel een mening over iets of juist anders. feit blijft: Civic -> prima bak (zeer ondergewaardeerd) :cool:

Henk Jan001

Gebruiker
De stoelen zijn op korte ritten prima. Ze houden je goed vast in de bochten (die best leuk te doen zijn met de Civic, toch een positief iets van het keiharde onderstel) en je zit er dan gewoon goed in, maar na twee uur ben ik toch enigszins blij om uit te kunnen stappen. Ik voel het dan wel een beetje. Niet overdreven, ze zijn echt niet bizar slecht, maar ik ken fijnere stoelen om lange ritten mee te maken, ondanks het feit dat die fijnere stoelen minder zijdelingse steun bieden dan de stoelen van de Civic.

Kristian2

Gebruiker
Zal vrijdag even een foto maken van de mat. Kost trouwens 37 eurootjes die mat.

Materialen vindt ik zeker niet slecht. Behalve dan de pianolak paneeltjes naast de tellers. Dat hebben ze bij de facelift ook opgelost. Wel minder mooi maar een stuk praktischer want je ziet er alles op. Enige plastics die wat goedkoper ogen zijn de onderkant van de deurpanelen. Verder merk ik dat de stof van het zitgedeelte van de voorstoelen ietsje hariger wordt. Toch zou de stof voor de rest wel robuust genoeg zijn.

Stoelen vindt ik op zich prima. Voor lange mensen had de zitting iets langer gemogen en ondersteuning onderbenen nog wat beter maar voor de rest geen klagen hoor.

Qua rijden is het echt een genot. En door de korte versnellingen en de motor die altijd bij de les is, laat ik de meeste TDI's stof happen bij het stoplicht. En dat trek ik niet verder door als 4000 tpm.

Guest
Charger zei:
Misschien dat ik binnenkort eens een proefrit ga maken in een Civic, ik twijfel nog steeds sterk tussen een Golf V of een Honda Civic als volgende auto.:)

Absoluut helemaal geen vergelijk... De Golf zal stiller zijn, de indruk wekken degelijker te zijn en misschien hier en daar objectief gezien best beter zijn maar de Golf zal nimmer een wauw kreet ontlokken... De Honda Battleship Galactica eh Civic... daarentegen... Ziet er fantastisch uit, knalt heerlijk door de bochten en een klerenkast van 60 bij 60 bij 170 past er ook gewoon in, met de klep dicht. En de Honda dealer zit bij wijze van spreken met koffie en gebak op je te wachten waar de gemiddelde VW dealer je verwelkomt met 'wat mot je' als ze je al zien staan... Dat was letterlijk het geval overigens bij ons... bij VW hebben we een kwartier staan wachten voordat een verkoper ons wilde zien en helpen, de Honda dealer had net de Autoweektevredenheidstroffee taart ontvangen :D

Guest
@Henk-Jan

De stoelen in de Civic zijn voor mij perfect, hoewel ik geen lange benen heb Ook als je langer bent moet je met deze stoelen toch erkennen dat ze van de betere soort zijn. Waar het vaak mis gaat is de afstelling.
Ik zet de leuning bijna rechtop, 1 of 2 tikkies terug. De kunst is ook om de stoel niet te ver naar achteren te schuiven. Je moet jezelf middels je benen lekker in de stoel kunnen drukken.

Ik lig dus niet in mijn Honda, zoals je zoveel ziet bij gasten die denken dat ze kunnen rijden. Dat kán niet goed gaan. Kijk de kunst anders eens af bij een pro-driver. Je zult zien dat ze verder naar voren zitten dan menigeen zelf zit.

Bovenaan