Kristian: Up!+F31

Kristian2

Gebruiker
Kristian: Honda Civic 1.8 Silverstone 2009

Het heeft een paar dagen geduurd maar hier is dan toch het nieuwe "mijn auto" topic waarin ik met trots onze nieuwe auto presenteer.
Reden we vorige week (naar alle tevredenheid overigens) nog rond in een Suzuki Swift uit 2007, sinds afgelopen vrijdag verplaatsen we ons in een heus spaceship.
Helemaal uit de lucht komt de nieuwe auto niet vallen. Na twee jaar Swifferen begon het wel weer te kriebelen en begin dit jaar ben ik actief gaan zoeken naar een leuke opvolger (met iets meer ruimte).

BMW
Dat was nog niet zo makkelijk en ik heb menig avond doorgebracht op occasionsites. Een BMW 3-serie stond hoog op het lijstje maar is uiteindelijk toch afgevallen. De sedan was niet erg praktisch, de Touring gelijk een stukje duurder en zelfs voor kale uitvoeringen (handbediende airco, plastic stuur zonder knopjes) betaal je de hoofdprijs. Na een proefrit met een 320i Executive was ik "niet verkocht". Het reed fijn maar ik zat niet met een glimlach van oor tot oor achter het stuur. Zeker van binnen toch vrij kil en zakelijk en een verwend gevoel kreeg ik niet direct.
Een 1-serie heb ik nog overwogen maar die was toch echt een stukje te klein. Bovendien wilde ik dan zeker eentje van na de facelift en minimaal een 118i. Dan wordt het wel een heel duur karretje...

Geen grijze muis
Een grijze muis die je op elke straathoek tegenkomt wilde ik absoluut niet. Golf, Astra, Focus etc. vielen dan ook gelijk af. Als Honda liefhebber vond ik de nieuwe Civic meteen bij introductie in 2006 al geweldig. Nu na 3(!) jaar oogt hij nog net zo onderscheidend en futuristisch. En niet onbelangrijk, het is ondanks zijn spectaculaire uiterlijk de grootste in zijn klasse. Daarom maar eens een proefrit gemaakt. Daarna was de keus in principe gemaakt. Wat rijdt dat ontzettend strak en sportief en wat een geweldig interieur. Veel leuker als zo'n basic Dreier!

Gevonden!
Dus op zoek naar een jong gebruikte Civic. Eerst nog gekeken naar een 1.4 (100 pk) maar dat heb ik gauw uit mijn hoofd gezet. Een 1.8 past veel beter bij deze auto. Bovendien wil ik er qua prestaties t.o.v. de Swift niet op achteruit gaan. In Deventer vond ik een nieuwe 1.8 Silverstone van modeljaar 2008 in de juiste kleur (dus voor de subtiele facelift van 2009). Precies wat we zochten!
Omdat we een geweldig goed aanbod kregen waardoor het verschil met een gefacelifte versie enorm was en het verschil met een jong gebruikte van 2007/2008 minimaal, hebben we de knoop maar doorgehakt. Een nieuwe is toch ook wel weer erg fijn.

Eerste indrukken
Het is dus een nieuwe Civic 1.8 Silverstone geworden. En wat zijn we er blij mee. Het rijdt echt stukken beter als de Swift. Zo'n verschil had ik niet verwacht. Ik vond de Swift al sportief sturen maar de Civic stuurt echt nog een aantal tandjes beter. En met 140 pk is het heerlijk opschieten.
De uitrusting is super compleet dus op een Sportgrille (musthave vind ik) na bleef er weinig te wensen over. Echt alles zit erop en eraan. parkeersensoren, climate control, alu pedalen, elektrisch inklapbare spiegels, 6 versnellingen, regen- en lichtsensor, navigatie, radio cd/mp3, 17 inch lichtmetaal etc. etc.
Cruise control was ik ook niet gewend en dat is toch wel heel erg lekker. Sowieso is het super relaxed rijden. Heerlijke middenarmsteun en een superstrak schakelende versnellingsbak, fijne sportstoelen met een lekker lage zit en genoeg ruimte. De kofferbak is enorm en een leuke vondst zijn de magic seats zodat je zo een racefiets achterin schuift.

De eerste 300 km staan inmiddels op de klok en we genieten van elke kilometer. De Civic ziet er geweldig uit en rijdt minstens zo goed. Maar genoeg geschreven, tijd voor een paar foto's!

P1020812.jpg

P1020808.jpg

P1020806.jpg

P1020807.jpg

P1020809.jpg

P1020814.jpg

Laatst bewerkt:

ZEN

Gebruiker
Blijft een bjizonder interieur! (y)

Enige minpuntje (vind ik) is dat er geen achterwisser leverbaar is. Verder is dit gewoon de spannendste C-segmenter. :D

Vraagje: waar opent de achterklep? Boven of onder de kentekenplaat?

Edit: gefeliciteerd! ;)

Kristian2

Gebruiker
Dank je! Achterruitenwisser was wel praktischer geweest maar staat natuurlijk niet zo mooi. Achterklep open je boven de kentekenplaat met zo'n elektrische ontgrendeling. Niet meer zoals ik gewend was mijn oude Civic met zo'n hendeltje links naast de voorstoel.

voiture

Gebruiker
Gefeliciteerd met je Civic. Wat is een Swift -en vrijwel elke andere auto- wonderschoon als je dit ding bekijkt :eek:. Sorry.

A

Anonieme bezoeker

Guest
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe kar! (y)

voiture zei:
Wat is een Swift -en vrijwel elke andere auto- wonderschoon als je dit ding bekijkt :eek:. Sorry.

Wie betaalt, bepaalt :)

Kristian2

Gebruiker
haha. Dat vind ik nou juist zo leuk dat niet iedereen hem mooi vindt. Je vindt hem mooi of je vindt hem spuuglelijk. Een tussenweg lijkt niet mogelijk.

Durashift

Gebruiker
Kristian zei:
Achterklep open je boven de kentekenplaat met zo'n elektrische ontgrendeling. Niet meer zoals ik gewend was mijn oude Civic met zo'n hendeltje links naast de voorstoel.

ZEN bedoeld denk ik de laadopening/tildrempel.
Wel, de klep opent vlak boven de bumper.. > Paco proof volgens mij(y)

Guest
Gefeliciteerd Kristian! Leuke auto hoor!

Wat mij wel opvalt, en ik let er de laatste tijd wat meer op, is het feit dat je de Civic eigenlijk niet zo vaak ziet. In het begin was de auto niet aan te slepen.. Was het dan vooral in het buitenland zo'n groot succes?

Wat ik niet begrijp -buiten dat futuristische dashboard, dat niet ieders smaak is- is het feit dat de Civic een sleutel én een startknop heeft. Sleutel rechts omdraaien, en links een startknop indrukken. Niet erg logisch?

@ Durashift: Alleen het ontbreken van een ruitenwisser op de achterruit maakt de auto al niet ZEN-proof volgens mij. ;)

Guest
en daar is het topic, zoals gezegd mooie wagen! Zou ik ook wel willen :LOL:

die zilveren Type-R is ook gaaf zeg! (y)

Guest
Geweldig mooie Civic. (y) Kleur, motor en velgen helemaal goed. Dit is beter dan een crisis 3-serie, daar wordt niemand gelukkig van en zeker beter dan een Golf, Astra of die andere meuk.

ZEN

Gebruiker
Durashift zei:
Kristian zei:
Achterklep open je boven de kentekenplaat met zo'n elektrische ontgrendeling. Niet meer zoals ik gewend was mijn oude Civic met zo'n hendeltje links naast de voorstoel.

ZEN bedoeld denk ik de laadopening/tildrempel.
Wel, de klep opent vlak boven de bumper.. > Paco proof volgens mij(y)

Dat is precies wat ik bedoel! (y)

Davidoff zei:
Durashift: Alleen het ontbreken van een ruitenwisser op de achterruit maakt de auto al niet ZEN-proof volgens mij.

Ook dat klopt... ;)

Loupster zei:
zeker beter dan een Golf, Astra of die andere meuk.

Of hij beter is dan de rest moet de toekomst uitwijzen... :cool:

BMW bolle

Gebruiker
Gefeliciteerd met deze auto!
Zou zeer zeker niet mijn keuze zijn, alhoewel ik het wel een mooie, sportieve auto vind.

Veel plezier ermee!

Kristian2

Gebruiker
Leuke reacties!

Type-R is ook echt een geweldige auto. Alleen is dat een pure sportauto leuk voor erbij.

@davidoff: startknop is wel een leuke gadget alleen je moet inderdaad ook nog de sleutel omdraaien. Had handiger gekund. Nu is het een beetje dubbel...

Civic zie je nu niet zo veel meer nieuw. Vooral de Hybrid die veel verkoopt. In Duitsland schijnt hij nu wel goed te verkopen. Die hebben de complete voorraad weggekaapt vanwege de abwrackpremie. Ik vind het niet erg, blijft ie tenminsten een beetje exclusief. En goed voor de restwaarde.

Kofferbak heeft wel een kleine tildrempel trouwens. Niet storend maar voor de hond van ZEN minder handig. Die heeft wel goed de ruimte trouwens als je de hoedenplank eruit haalt.

Guest
Kristian zei:
Leuke reacties!

Type-R is ook echt een geweldige auto. Alleen is dat een pure sportauto leuk voor erbij.

Of voor als je echt van iedere kilometer kunt genieten.:D

Korre

Gebruiker
Waauw, ik wil ook zo een....:LOL:
dat is nu echt zoals een wagen moet zijn
hoh ik ben jaloers

Kristian2

Gebruiker
Kan ik me wel voorstellen hoor:D

Wat ik trouwens echt leuk vind (en ook wel uniek is denk ik) is dat wanneer ik nu een andere nieuwe Civic tegenkom, de bestuurder steevast groet. Is me nu al een aantal keren gebeurd. Zo blijkt ook wel dat mensen die zo'n auto kopen ook echt liefhebber zijn.

Vandaag auto gewassen en wat nieuwe poetsmiddelen uitgetest. Heb een flink arsenaal van Poorboys binnengekregen en dat is prima spul. De Black Hole, SSR1 en de EX-P. Volgende week eens een hele dag uittrekken om hem in concoursstaat te krijgen.
De Swirls die bij de Civic zijn meegeleverd zijn daarmee verleden tijd.

Kristian2

Gebruiker
Die gebruiken stiekem allemaal wel wat van de concurrent. Net of je in een kauwgomballenfabriek loopt als je aan het poetsen bent trouwens:)

Guest
Van de week de gelegenheid gehad om in zo'n ding te sturen, valt me 300% mee! Ziet er erg goed gebouwd uit.

Kristian2

Gebruiker
Zo voelt ie ook. Echt een hele stevige auto. En je voelt je lekker geborgen door de hoge taillelijn en de cockpit die om je heen zit gebouwd.

In de Autoweek van deze week werkt de Civic ook vrij gemakkelijk af met de Bravo en Impreza. Vooral qua onderstel en besturing is hij veel beter.

Guest
In de Autoweek van deze week werkt de Civic ook vrij gemakkelijk af met de Bravo en Impreza. Vooral qua onderstel en besturing is hij veel beter.

Ach, zo'n test in de AW zegt ook vrij weinig. Voor m'n gevoel zie je de Bravo meer dan de Civic. Om met cijfers te komen is lastig, omdat in de verkoopcijfers de Civic Hybrid wordt meegenomen.
Ik blijf twijfels houden over -vooral- het interieurdesign van de Civic, terwijl dat soort twijfels totaal niet aanwezig zijn met betrekking tot de Bravo. Impreza zou ik persoonlijk niet kopen.

Neemt niet weg dat de Civic wel "beter" oogt dan eerst. Maar dat komt puur doordat de auto al een paar jaar op de markt is.

Kristian2

Gebruiker
Ik vind zelf het Bravo binnenste heel erg rommelig. Materialen zijn oke maar wel heel veel verschillende oppervlakten. En heel strak is het allemaal niet vormgegeven. Ondanks dat het bij de Civic heel apart en modern is, is het geen rommeltje.

Verkoopcijfers zeggen mij niets of een auto echt goed is. Accord en Jazz zijn ook geweldig goede auto's maar je ziet ze bijna nooit.

Guest
Toen ik de auto een jaar geleden ofzo zag vond ik hem echt spuuglelijk. Maar nu is het een auto die ik zelf ook zou kopen als ik een nieuwe auto voor het uitkiezen had. Lekker apart bakje, en wat ik ook wel mooi vind, is dat hij enigsinds nog op de oude Civic lijkt qua vorm. Dit in tegenstelling tot bijv. Mitsubishi Colt. De nieuwe lijkt er niet op en is ook nog eens spuuglelijk!

Anyways, veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken (Y)

EDIT: En wat ik nog wou vragen:
Kan je nou wel fatsoenlijk kijken door je achteruitkijkspiegel? En Lukt het ook om met die 140pk'tjes de opgegeven ong. 1 op 15 te rijden?

Kristian2

Gebruiker
Gedeelde achterruit is wel wennen. Je ziet zeker wel wat maar je hebt wel die balk in beeld.
Over het verbruik is nog weinig zinnigs te zeggen na 400 km. Volgens mij rond de 6,5 liter op 100 km. 1:15 moet wel haalbaar zijn dus. Hij wordt vast nog een stukje zuiniger als ie los is. Al zal ik dan ook weleens wat hoger de toeren in gaan. Ben nu nog niet boven de 3500 tpm gegaan.

Guest
Dat is netjes Kristian
Mij lukt het niet om 1:15 te rijden met de 140pktjes. Zit nu op 7.4l/100km wat op ongeveer 1 op 13.5 neerkomt.
Ben ook nog niet boven de 4000tpm gegaan, meestal bij 3000/3500tpm schakelen

Sportbekkie

Gebruiker
Mij lukt het met m'n diesel ook maar net om boven de 1:15 te rijden. (maar goed, dat ligt meer aan mezelf denk ik)...

banzai

Gebruiker
:D proficiat, prachtige wagen, daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Sportgrille staat ook mooi, verder is de silverstone uitvoering lekker compleet.

Ben wel een klein beetje jaloers, maar dat ligt aan mezelf, want ik had er ook in kunnen rijden, maar heb vanwege ruimte gebrek vorig jaar gekozen voor de Kia cee'd SW, en deze bevalt best goed, maar de volgende is toch echt weer een Honda.
Dat staat als een paal boven water !
Ik zeg maar zo : eens een Honda altijd een Honda(y)

Kristian2

Gebruiker
Zo'n Kia is ook best leuk maar inderdaad, geen Honda. Dat gevoel had ik bij mijn vorige auto ook (Swift).

Vandaag de hele auto gepoetst. Meeste swirls zijn er nu uit en hij glimt nog veel mooier als bij aflevering!

Kristian2

Gebruiker
Zal binnenkort even wat mooie foto's maken. Auto bevalt super. Eerste tank 1:15,3 verbruikt en dat is best netjes. Rijdt echt als een trein. Altijd meer als voldoende power. Niet te vergelijken met een 1300tje (Swift).

Kristian2

Gebruiker
Eerste 1000 km staan op de teller. Nog steeds erg onder de indruk van de rijeigenschappen. Van het weekend een paar honderd kilometer in een Volvo V50 gereden maar de Civic rijdt echt stukken beter hoor. En als je dan leest in de AW dat een V50 al beter/strakker als een Passat rijdt dan zegt dat wel wat.

Guest
De laatste generatie Civic rijdt uitermate sportief zonder dat hij oncomfortabel wordt.

Top werk van de Jappen! (y)

Kristian2

Gebruiker
Grappig zo de verschillen. De 2009 oogt wat chiquer, de 2008 wat sportiever. Ik vind alleen de grille van de 2009 verschrikkelijk. Maar goed dat is een kwestie van smaak.

Qua bekleding vind ik de 2008 wel net zo mooi. Van de 2009 is gewone stof en 2008 is een soort alcantara met zilveren zijkanten van de stoelen. Had er in het begin mijn twijfels over maar vindt het super staan.

Guest
Mooie wagen!(y)
Ik ben op zoek naar een 2.2 CDTI civic om mijn Grande Punto Sport op te volgen.
Rijdt inderdaad geweldig die Civic!
Toevalligerwijs ben ik ook terecht gekomen bij de Honda Dealer in Deventer. (Wesselink - alhoewel flink uit de buurt voor mij.)
Beviel die zaak je? En heb je de Type-R grille daar besteld/gekocht?

Veel veilige km's toegewenst!:cool:

Kristian2

Gebruiker
In Deventer zijn onlangs een aantal zwarte Diesels binnengekomen. Jaartje oud uit de lease.
Dealer bevalt prima tot nu toe. Grille hebben ze als het goed is op voorraad en kost 200 euro.

Guest
Bedankt voor je reactie.
Zijn vanmorgen bij Wesselink geweest, inderdaad: 3 stuks zwarte diesels.
Mooie wagens, stuk voor stuk, en ook lekker luxe met navi en xenon.
We konden het echter niet eens worden over de inruilprijs van de Fiat.
De civic waren scherp geprijst maar de inruilwaarde van de Fiat had meer weg van een belediging.
Wel weer netjes te woord gestaan, en correct behandeld.
De zoektoch gaat dus verder!

Guest
Ja ik dacht laat ik ze eens naast elkaar zetten. :p

De voorkant van de MY2008 met type-S grill, oogt wat minder futuristisch, maar is wel wat beter dan het "aquarium"... dat vind ik ook stukken minder.
Ook steken jouw achterlichten wat meer af met de rest van de auto, dit is bij de MY2009 wat minder door het blanke glas, maar dit lijkt wel weer wat frisser en moderner.
De velgen vind ik opzich van beide uitvoeringen erg strak! (y)
En het is niet om te pochen, maar de bekleding schijnt bij de MY2009 wel beter en slijtvaster te zijn,
Het maakt mij niet uit dat het maar gewoon stof is zoals jij het zegt, het ziet er erg duurzaam uit. Al zal jouw bekleding ook van goede kwaliteit zijn.

Achja de verschillen zijn minimaal. Het belangrijkste is dat je plezier van je eigen auto hebt en dat zit wel goed he :D

Guest
De mijne staat nu op 145000km (diesel) en kan je verzekeren dat de stof van de 2006 t/m 2008 van erg goede kwaliteit is. Ook de stoelen blijven hun vorm uitstekend behouden.
Het aquarium vind ik niet lelijk en maakt de auto juist bijzonder. De type-r grille is wel mooier.

Wat ik wel vind tegenvallen, maar dat geld denk ik alleen voor de diesel die ik heb, is de hoge slijtage aan koppeling (bij 140000 compleet vernieuwd en ik was de vierde al bij die kilometer stand) en remsysteem (slijtage blokken en schijven). De 1.8 heeft toch wat minder koppel en daardoor krijgt de koppeling veel minder op zijn donder. Ook het gewicht is een stuk gunstiger voor de remmen.

Oftwel mooie auto en veel plezier ermee. (y)

Kristian2

Gebruiker
Dank je. Hoe zijn jouw ervaringen met de Civic. Na 145.000 km kun je wel iets over de kwaliteit zeggen. Rammels? Slijtage? Ben benieuwd hoe jouw motorkap eruit ziet. De Civic is berucht om zijn slechte lakkwaliteit. Heb al genoeg foto's gezien van auto's die 20.000 km al een compleet gespikkelde motorkap hebben.
Voor mij overigens geen aanleiding om de Civic te laten staan. Heb veel fora bekeken voor aankoop en was op de hoogte van de zwakke plekken van dit type Civic. Een opsomming van de dingen die op de fora naar voren komen:

- afwerking niet geweldig (materialen, ongelijke naden, rammels en kraakjes)
- lakkwaliteit niet om over naar huis te schrijven
- dashboard instrumentarium enorm krasgevoelig
- kleine kinderziektes als achterveren verkeerd om gemonteerd en tankklepje dat niet open gaat.
- niet al te comfortabel

+ enorm veel rijplezier
+ luxe uitgerust
+ design
+ zuinige en pittige motoren
+ betrouwbaar
+ praktisch

Let wel, dit komt redelijk negatief over maar daarover wordt natuurlijk ook het meest geschreven op fora. Als je de myreviews leest zijn de meeste eigenaren uitermate positief. En een kleinigheidje heeft elke auto wel. Liever een afwerkingsmisser als technische problemen. Wat je wel overal leest is dat de meeste problemen te wijten zijn aan het feit dat ie in Engeland (Swindon) is geproduceerd. Een Engelse Honda is toch wat minder goed in elkaar geschroefd als een Japanse.

Bovenaan