Kristian: 2003 BMW Z4 3.0i | 2017 Skoda Citigo | 2021 BMW 320e Touring

Kristian zei:
Eigen Mazda is de eerste 1,5 jaar ook als demo ingezet. Nu is het wel een Japans kwaliteitsprodukt, maar verbruikt geen druppel olie en rijdt nog als nieuw.

De grijze 6 van vanmiddag was ook een demo-auto waar een verkoper in heeft gereden.
Maar de RK-832-D heeft dus 1 bezitter gehad als ik het goed begrijp. Maat van me werkt bij Dusseldorp dus kan wel achterhalen hoe de blauwe gebruikt is.

Deze 320i zou ook nog een kanshebber kunnen zijn Weinig km's en goede uitvoering. Wel erg zwart. Degene die zo'n ding koopt zal hem ook wel gebruiken zoals hij bedoeld is natuurlijk. Wel 2 jaar garantie bij de officiële dealer.
320i Touring 2017

21762216-4.x28353.jpg

Wow, great minds think alike! De koffie staat klaar!

Nou, ik heb de 318i even lekker kunnen proberen. Heel enthousiast eigenlijk. Motortje klinkt lekker en vond er voldoende pit inzitten. Ook snelweg opdraaien en optrekken tot 130 km/uur ging vlot genoeg. Wat ik ook al wel had verwacht is dat het allemaal in rust gebeurt. De automaat schakelt onmerkbaar en ook als de motor iets meer toeren draait hoor je hem niet/nauwelijks. Heerlijk ontspannen rijden, niet te vergelijken met de Mazda die (handgeschakeld) dan wat ouderwets aan doet maar ook zeker fijn rijdt.
Hoe je in zo'n BMW zit is wel fantastisch hoor. Geweldige stoelen, fijn M-stuur.... Daar stap je na 1000 km nog met een glimlach uit.

De Mazda is zeker nog niet afgeschreven maar zo'n BMW is wel nog meer een feestje. Die zwarte 320i morgen even voorzichtig polsen. Weinig km's en 2017. 30k is echter wel de max hoor, blijf bezig met opschroeven budget. De grijze zonder foto's is dan ook best interessant. Als die voor 26 of nog iets minder weg kan dan heb ik gewoon een lekkere auto zonder dat het echt de klauwen uit loopt.
318i is overigens voldoende snel en ik vind dat er absoluut voldoende plezier mee te beleven is.

We beginnen ergens te komen. Of het nou die Mazda of toch een 3-serie wordt, het is in ieder geval een waardig opvolger van de witte 6.

Vind ik ook. Lelijke Focus (oke, als ST wel te pruimen) waar half NL in rijdt moet je niet aan beginnen

Als ik je positieve rij-ervaring zo lees, heb ik echt wel het idee dat er een BMW op weg is naar je oprit...

Zo!
Ja, je hebt twee fijne auto's om uit te kunnen kiezen.
Zit lekker sportief hè die BMW. Je zit eigenlijk direct heerlijk actief en betrokken in de auto vind ik.
Fijn dat je de 318 even wat verder hebt doorgetrokken. Als het jou genoeg is, is het prima!

Ga je ook nog 320i rijden?

Ik hink nog op twee gedachten. Enerzijds vind ik de 318i leuk en sportief genoeg en zolang ik niet in een 320i ga rijden weet ik ook niet wat ik mis, anderzijds komt een fatsoenlijke 320i budgettechnisch ook redelijk in de buurt en ben ik gek als ik mezelf tekort doe.
Wil vandaag eens horen of de grijze 318i ook voor een scherpe prijs weg kan.

Ja, dat snap ik dat je daar over twijfelt.
Belangrijkste punt is of de 318 jou sportief en vlot genoeg is.
Als jij er blij van wordt is het helemaal goed natuurlijk.

Zelf ben ik iets meer vermogengeoriënteerd en heb daardoor een andere voorkeur qua motorkeuze.
Maar het gaat om jou;)

Even een paar dingen om in gedachten mee te nemen.
De wegenbelasting is voor de 318 en 320 gelijk. Daar zit geen verschil.
Als ik zo op spritmonitor kijk komt de 318 wel 1,5 km verder op een liter. Dat is wel weer leuk.

Ben je iemand die graag eens doorhaalt, eens een mooi potje gaat sturen en af en toe eens op de autobahn komt om eens lekker door te rijden?
Dan gaat de 318 je op de lange termijn echt teleurstellen. Dat zie ik bij mijn kameraad gebeuren. Die heeft nu spijt dat hij niet voor de 320 is gegaan. Terwijl hij het in het begin vlot genoeg vond.

Of ben je meer een rustige rijder?
Dan is de 318 een prima kameraad die je ook relatief zuinig van a naar b brengt.

Vermogen went, dat is het gevaar. Ik was eerst best tevreden met de 1.2TCe130 in de vorige Mégane. Na twee jaar vond ik het irritant dat er niet meer pit in zat. Zeker met de caravan erachter. Het gaat allemaal prima, maar gemakkelijk is anders. Met de IV gebeurd eigenlijk weer precies hetzelfde. Volop genieten van de 200+ pk en de automaat, maar inmiddels ook denken: Het mag wel wat meer zijn.

Zo nu en dan pak ik de Clio nog eens mee met driecilinder 90pk. Lekker soepel blok ook, maar op de snelweg kan ik me al snel storen aan dat er gewoon minder gebeurt bij het intrappen van het gaspedaal. Ja, nog steeds is iemand prima in te halen, maar wat meer onder de voet is écht prettig. Of je nou sportief rijdt, of niet.

Ik had 2 Honda's met 150pk.
Nu heb ik een Volvo met 255pk, en mijn echtgenote merkt steeds vaker op dat ik steeds trager ga rijden (zelf heeft ze 190pk ter beschikking).
Wat zou je willen, waar kan of mag je nog snel rijden?
Op gewone wegen in BE (Vlaanderen) geldt een maximumsnelheid van 70, straks mag je op de snelwegen in NL ook nog slechts 100.
Dus strikt genomen had voor mij een D3 voor dagelijks gebruik zeker volstaan ipv een T5.

Natuurlijk, weten dat er een bommetje onder je gaspedaal ligt, en zo heel af en toe aan de lichten zo'n sjonnie eruit trekken, blijft een leuk gevoel.
Anderzijds is het doodjammer dat ik de wagen - als ik voel dat hij nog maar begint op snelheid te komen - niet verder de sporen mag geven zonder risico op zware boetes of zelfs een intrekking van mijn rijbewijs.

Als je al een glimlach kreeg achter het stuur van een 318, waarom dan een 320 nemen?
Want "NODIG" heb je dat extra-vermogen allerminst.

Ik vind de 6 al vlot genoeg. Alleen lijkt het alsof je veel harder moet werken om daar het vermogen uit te krijgen dan in die 318i. Door de automaat lijkt het alsof het allemaal heel makkelijk gaat. Dat vind ik een heerlijk gevoel van comfort.
Wat ik wel belangrijk vind is dat zo'n blok ook op de langere termijn betrouwbaar blijft.
Veel reviews van de 318i vind je niet, maar de mensen die hem in de 2 serie Active Tourer hebben liggen (net zo zwaar) zijn heel tevreden.

Ja, een automaat...
Ik heb voor de (demo-)Volvo heel wat concessies gedaan op mijn wenslijstje (o.a. open dak), maar dat het een automaat moest zijn, viel niet aan te tornen.
En nu mevr. BRG zelf ook een automaat heeft, begrijpt ze wat ik bedoel.

Dus 6 handgeschakeld of 318 automaat --> BMW
Maar 6 automaat of 318 handgeschakeld --> Mazda

Grappig hoe voorkeuren kunnen verschillen.
Ik ben een beetje analoog wellicht, maar voor mij altijd een handbak;)

Die Mazda is een no brainer qua bak. De automaat is vrij gezapig en de handbak is heerlijk direct bij Mazda.

BMW F3x is eigenlijk bijna altijd met automaat uitgerust.

British Racing Green zei:
Ja, een automaat...
Ik heb voor de (demo-)Volvo heel wat concessies gedaan op mijn wenslijstje (o.a. open dak), maar dat het een automaat moest zijn, viel niet aan te tornen.
En nu mevr. BRG zelf ook een automaat heeft, begrijpt ze wat ik bedoel.

Dus 6 handgeschakeld of 318 automaat --> BMW
Maar 6 automaat of 318 handgeschakeld --> Mazda

318 automaat zeker boven de Mazda handbak inderdaad, door de automaat.

Maar als het dan toch een Mazda 6 moet worden, dan liever een handbak. Die automaat werkt gewoon niet zo lekker in de Mazda set-up.

Automaat vind ik meer voor als je dagelijks in de file rijdt. Aangezien je weinig met die auto rijdt lijkt het mij geen dealbreaker

Kristian, Mazda6 of CX-30, wat geniet jouw voorkeur?

Blue Knightrider zei:
Grappig hoe voorkeuren kunnen verschillen.
Ik ben een beetje analoog wellicht, maar voor mij altijd een handbak;)

Die Mazda is een no brainer qua bak. De automaat is vrij gezapig en de handbak is heerlijk direct bij Mazda.

BMW F3x is eigenlijk bijna altijd met automaat uitgerust.

Ik heb een MB 320 automaat (hobby) en een Audi A4 1.8 6bak (dagelijks)
Beide auto's hebben een prima koppel maar ik kan nu wel zeggen dat mijn volgende dagelijkse auto zeker een automaat zal zijn.

De Mazda reed uitstekend, maar eigenlijk zou een (goede) automaat in zo'n superluxe 6 niet misstaan. De BMW met die geweldige automaat vond ik wel een hele andere rijervaring. Het gaat allemaal zo gemakkelijk en soepel.
De Focus zou ik wel handgeschakeld nemen. Niet zoveel vertrouwen in de automaat en handbak past er ook wel bij.

Qua rijden heeft de BMW absoluut de voorkeur. Wordt al druk geprobeerd om mij de Estoriblauwe uit Apeldoorn te slijten. Trekhaak, pano, leer alles er op en eraan maar toch wel boven het gestelde budget.
318i M-Sport blauw

De grijze is wel interessant alleen van een AZ speler geweest.
318i grijs 2017

Kristian zei:
Qua rijden heeft de BMW absoluut de voorkeur. Wordt al druk geprobeerd om mij de Estoriblauwe uit Apeldoorn te slijten. Trekhaak, pano, leer alles er op en eraan maar toch wel boven het gestelde budget.
318i M-Sport blauw

Als je op een andere nog deftige velgen en een trekhaak moet plaatsen, dan kom je aan hetzelfde bedrag uit.
En dat blauw draagt echt wel je voorkeur weg ;)

De 'ellende' met BMW is dat het voor veel mensen beter rijdt dan wat dan ook. De zitpositie, wegligging, balans in de auto, kwaliteit van de opties, aandrijflijn, het klopt gewoon. Eenmaal een BMW (proef-) gereden krijg je dat gevoel in een andere auto niet snel. En dan gaat het geld kosten. Maar goed, als je het kan betalen, je leeft maar één keer. Ik zou wel echt een 320i pakken.... die vind je over 3 jaar ook nog prima. Maar ik snap dat het keuzes maken is.

Ik doe ook nog even rustig aan. De dealer heeft er meer haast mee dan ik. Aanbod aan interessante auto's wisselt ook dagelijks. Zou het heel leuk vinden om bij mijn maat de BMW te kopen maar wil niet beperkt worden in de keuze. 320i moet ik ook nog proberen. Persoonlijk liever ook iets ouder met iets meer km's en dan de sterkere motor al is de 318i absoluut prima.

Heel goed dat je je niet gek laat maken, auto’s genoeg, die ene die perfect in je plaatje past komt vroeg of laat wel voorbij 👍

Die vaste trekhaak op de estoril 2 doet toch wel afbreuk aan het geheel. Verder snap ik dat die kleur mooi gevonden wordt. Estoril 2 is gewoon super, maar ja, ik ben bevooroordeeld.

Is geen vaste haak hoor. Kleur en uitvoering zijn perfect en prijs is ook wel heel erg scherp. Maar ja, toch weer meer geld dan we uit willen geven en het blijft wel een 318i.
Vanmiddag wordt de Mazda opgehaald en moet de Volkswagen het in z'n Uppie gaan doen om ons te vervoeren. Houden we wel eventjes vol maar ik denk wel dat we graag weer een auto erbij willen.

Ja dank je jij ook! Zo nog even snel een kerstboom scoren met de Mazda, uurtje naalden eruit zuigen en dan mag ie ons verlaten. :cry:

Nou ja... als je de Up ook in de deal betrekt, hou je één mooie Estorilblauwe BMW over als gezinswagen ;)

Bimmert zei:
De 'ellende' met BMW is dat het voor veel mensen beter rijdt dan wat dan ook. De zitpositie, wegligging, balans in de auto, kwaliteit van de opties, aandrijflijn, het klopt gewoon. Eenmaal een BMW (proef-) gereden krijg je dat gevoel in een andere auto niet snel. En dan gaat het geld kosten. Maar goed, als je het kan betalen, je leeft maar één keer. Ik zou wel echt een 320i pakken.... die vind je over 3 jaar ook nog prima. Maar ik snap dat het keuzes maken is.

Helemaal niks aan toe te voegen.

Up gaat zeker ook verkocht worden. Doe ik later particulier wel. Blauwe is financieel wel haalbaar maar al met al blijft het belachelijk veel geld voor een auto.
Maar goed als je bedenkt dat als je een nieuwe Kia Ceed besteld, zit je ook al snel op 30k.

Kristian zei:
Maar goed als je bedenkt dat als je een nieuwe Kia Ceed besteld, zit je ook al snel op 30k.

Een e-Corsa, e-208 of e-Honda kosten stuk voor stuk meer dan die blauwe Touring... zelfs een ordinaire en anonieme Leaf heb je niet voor dat bedrag.
En wie zou het je kwalijk nemen of misgunnen mocht je bijvoorbeeld na de 6 een Golf 8 kopen voor meer geld dan die Estorilblauwe 318...
Allemaal argumenten om jezelf te overtuigen ;)

Vanochtend nog een rondje met de Mini Cabrio automaat van mijn zus gemaakt met de 1.5 136pk motor. In een Mini is het net aan (is ook geen lichte auto met 1293kg). Ikzelf zou me in een 3-serie groen en geel ergeren aan het feit dat je bij een beetje doorpoken echt vermogen tekort komt. Hoe mooi die Estoril ook is, het blijft een 318i. Zoals je zelf al zegt: voor een ongeveer gelijk bedrag vind je ook een 320i.

En nu ga ik weer verder met de zoektocht naar een jonge up!, Mii of Citigo voor vrienden. Ze hebben een andere tweede auto nodig. De Arosa heeft het na ruim 4 ton opgegeven.

Die jonge Up! kan ik je wel aan helpen evt. Schitterend ding zo goed als nieuw met panoramadak. Staat net 20k op de teller.
PB me maar als er interesse is. Hoef er niet meteen vanaf.

Overigens wil ik de BMW nog wel even naast de grijze 6 zetten. Die is ook werkelijk schitterend en reed ook prima.

Kristian zei:
Die jonge Up! kan ik je wel aan helpen evt. Schitterend ding zo goed als nieuw met panoramadak. Staat net 20k op de teller.
PB me maar als er interesse is. Hoef er niet meteen vanaf.

Met het hele gezin op de fiets is ook zowat. :)

Zwarte 320i M-Sport van Dubbelsteyn ook even achteraan gebeld. Wellicht morgen even die kant op. Niet naast de deur helaas maar wel een interessante auto.

Kristian zei:
Zwarte 320i M-Sport van Dubbelsteyn ook even achteraan gebeld. Wellicht morgen even die kant op. Niet naast de deur helaas maar wel een interessante auto.

Dat is wel echt een heerlijke wagen hoor! 320i, mooie wielen en een beetje fout. Jammie! :)

Kristian zei:

Jij had mijn bericht op de vorige pagina gemist denk ik? Ik poste hem een paar minuten voordat jij er mee kwam. ;)

De Mazda net uitgezwaaid. Nieuwe eigenaar is er zeer blij mee. Voor mij dubbel gevoel want wat was het een superfijne auto, maar ook wel weer zicht op een mooie opvolger.

@Total Loss, nou misschien dat ik morgen wel even die kant op rijd :)

Zwarte wel beetje fout inderdaad, zwart met shadowline, zwarte nieren en dikke 19 inch. Is van een collega geweest dus geen rental geval. Ík schat in dat ie toch wel 31k moet gaan kosten met wat korting.
De blauwe is van 2019, heeft navi professional, leder en een trekhaak. Zou dan een 750 euro schelen.

Die zwarte 320i is wel erg zwart, beetje drugsdealer-uitvoering zo. :T
Is een sedan nou nog een optie of moet het echt een Touring worden?

Fijne aanbieding:

Leer is toch wel lekker voor het luxe-gevoel, en Navi Pro ipv Business gewoon een heel stuk beter.

Kristian zei:
De Mazda net uitgezwaaid. Nieuwe eigenaar is er zeer blij mee. Voor mij dubbel gevoel want wat was het een superfijne auto, maar ook wel weer zicht op een mooie opvolger.

@Total Loss, nou misschien dat ik morgen wel even die kant op rijd :)

Zwarte wel beetje fout inderdaad, zwart met shadowline, zwarte nieren en dikke 19 inch. Is van een collega geweest dus geen rental geval. Ík schat in dat ie toch wel 31k moet gaan kosten met wat korting.
De blauwe is van 2019, heeft navi professional, leder en een trekhaak. Zou dan een 750 euro schelen.

Herkenbaar dat het altijd dubbel voelt als je geliefde auto weg rijdt. Fijn dat hij in ieder geval een leuke nieuwe eigenaar is die er erg blij mee is. Terecht denk ik, want het was een zeer nette 6!

Je vergeet het grootste verschil: de zwarte is een 320i en de blauwe een 318i.. :LOL: Overigens heeft de blauwe 318i ook het digitale dashboard. Dat vind ik persoonlijk wel echt heel fijn en moderner tov de oude klokken. Absoluut geen must-have hoor, maar wel een hele fijne nice to have.

Als ze er allebei retestrak uitizen zou ik voor de zwart-op-zwarte gaan :cool: Die wielen maken het ook echt af. Ze zijn wel uber gevoelig, ik heb afgelopen weekend mn rechter velg pijnlijk beschadigd in parkeergarage.. Overigens vond ik 18" vs 19" niet merkbaar uitmaken qua comfort/beleving.

Ziet er goed uit die zwarte 320i msport, zeer sportief! Alleen krijg ik zo de indruk dat hij niet echt bij Kristian past ;), buiten het poetsen om. Eerste eigenaar was een fleetowner, en de vorige eigenaar was een particulier die er een jaar mee heeft gereden.

Die Estorilblauwe 318i is helemaal af en een droomauto om te zien. Dat heb ik bij zo'n zwarte net iets minder. Prijs ook scherp, trekhaak zit erop dus in principe de perfecte auto.
Kan alleen niet inschatten of ik me ga storen aan het beperkte vermogen. Voor de zekerheid een 320i nemen is dan een optie maar voor de rest is die lang zo mooi niet.
Navi Professional, nieuwe i-drive en een 2019 auto is ook wat waard.

Verwacht je niet dat een 320i wat beter zijn waarde vast gaat houden in deze tijd van 3-cilinders? Over een paar jaar wordt het aanbod van 4-cilinders natuurlijk nog minder en zijn het bijna allemaal 318i's. Ik denk dat ik voorkeur zou hebben voor de 320i, met name ook vanwege gebruik van een caravan.

Terug
Bovenaan