Koude start Diesel vs Benzine

exroosje

Net ingestapt
Ik weet dat bij een benzine auto de koude start het meest vervuilend is, door condensatie van benzine tegen de cylinderwand moet er een extra rijk mengsel gebruikt worden. Bij directe injectie is dit al een stuk verbeterd, maar in mijn ervaring met een THP nog niet helemaal weg (je zag een aanmerkelijk hoger verbruik op de verbruiksmeter tijdens opwarmen) . Je kunt bij een koude benzine auto nog altijd een benzine geurtje ruiken.

Ik rij nu een moderne Euro 6 diesel en daar merk je eigenlijk helemaal niets van een koude start. Vroeger moest je diesels voorgloeien voorgloeien en braakten er rookwolken uit, maar sinds directe injectie is dat grotendeels weg . Wat er over blijft wordt sowieso door het roetfilter opgevangen en periodiek verbrand. Het andere probleem van diesels (NOx)_ zou bij koude motor juist minder moeten optreden omdat NOx evenredig is met de verbrandingstemperatuur - hogere temperatuur is meer NOx.

Dus klopt het dat een moderne diesel bij de koude start het (relatief) beter doet als een benzine auto? En dat laatstgenoemde pas schoner wordt op temperatuur?

Voor beide motor geldt, dat de uitlaatgasreiniging pas goed werkt, als alles (motor én uitlaat) geheel op temperatuur is. Ook bij een diesel werkt de ad-blue installatie nog niet optimaal, in koude toestand. Bij een benzinemotor, werkt de katalysator niet optimaal, zolang die niet volledig op temperatuur is. In beide gevallen zijn de uitlaatgassen dan ook te ruiken. Zodra de bedrijfstemperatuur bereikt is, zijn de uitlaatgassen bij Euro 6 motoren ( zowel diesel als benzine) volledig reukloos.

NOx, wordt niet alleen door de temperatuur bepaald, maar is ook afhankelijk van het luchtoverschot. Hoe groter het luchtoverschot, des te meer niet gebruikte zuurstof en stikstof blijft over dat met elkaar reageert tot stikstofoxiden, wat vooral bij dieselmotoren speelt.

Laatst bewerkt:
Condensatie van benzine tegen de cilinderwand ??
Lijkt me sterk en gezien de hoge verbrandingstemperatuur zal dat verdampen.
Wat ik wel weet is dat de emissie-eisen zo streng zijn geworden dat men er pas aan kan voldoen als de katalysator heel snel z'n werk kan doen, en die moet dus heel snel op temperatuur zijn; vandaar dat als je bij een benzinemotor een koude start hebt hij meteen in een veel hoger stationair toerental gaat (kan zijn dat bij een warme motor stationair iets van 700-900 tpm is en bij een koude motor wel 1200-1600 tpm). Maar onverbrande benzine zal men denk ik willen voorkomen.

Condensatie van benzine tegen de cilinderwand ??
Dit komt bij lagere buitentemperaturen voor. De ingespoten benzine verdampt niet, maar slaat neer. Probleem voor de motorolie die daardoor oplost (Veel koude starts en korte stukjes rijden doen bij sommige auto's het olieniveau stijgen!) Daarnaast zal er, om het mengsel te ontsteken, voldoende lichtere delen van de benzine moeten kunnen verdampen om een ontbrandbaar mengsel te creëren. Bij oudere benzine zijn die lichte delen vaak al uit de tank verdampt en start een auto slecht op de overgebleven 'zware' delen.

Terug
Bovenaan