exroosje
Net ingestapt
Ik weet dat bij een benzine auto de koude start het meest vervuilend is, door condensatie van benzine tegen de cylinderwand moet er een extra rijk mengsel gebruikt worden. Bij directe injectie is dit al een stuk verbeterd, maar in mijn ervaring met een THP nog niet helemaal weg (je zag een aanmerkelijk hoger verbruik op de verbruiksmeter tijdens opwarmen) . Je kunt bij een koude benzine auto nog altijd een benzine geurtje ruiken.
Ik rij nu een moderne Euro 6 diesel en daar merk je eigenlijk helemaal niets van een koude start. Vroeger moest je diesels voorgloeien voorgloeien en braakten er rookwolken uit, maar sinds directe injectie is dat grotendeels weg . Wat er over blijft wordt sowieso door het roetfilter opgevangen en periodiek verbrand. Het andere probleem van diesels (NOx)_ zou bij koude motor juist minder moeten optreden omdat NOx evenredig is met de verbrandingstemperatuur - hogere temperatuur is meer NOx.
Dus klopt het dat een moderne diesel bij de koude start het (relatief) beter doet als een benzine auto? En dat laatstgenoemde pas schoner wordt op temperatuur?
Ik rij nu een moderne Euro 6 diesel en daar merk je eigenlijk helemaal niets van een koude start. Vroeger moest je diesels voorgloeien voorgloeien en braakten er rookwolken uit, maar sinds directe injectie is dat grotendeels weg . Wat er over blijft wordt sowieso door het roetfilter opgevangen en periodiek verbrand. Het andere probleem van diesels (NOx)_ zou bij koude motor juist minder moeten optreden omdat NOx evenredig is met de verbrandingstemperatuur - hogere temperatuur is meer NOx.
Dus klopt het dat een moderne diesel bij de koude start het (relatief) beter doet als een benzine auto? En dat laatstgenoemde pas schoner wordt op temperatuur?