Kopen van een buitenlandse auto, invoeren zelf doen of door de verkoper laten doen?

Pjotr

Asfaltkampioen
Hoi mede-forummers.

Ik heb een vraagje. Zoals het onderwerpstitel al zegt gaat het over een buitenlandse auto.

Ik heb ook de RDW-site gekeken en ik heb daardoor niet echt antwoorden gekregen, dus misschien zijn er mensen die dit zelf al eens gedaan hebben.

Auto heeft buitenlandse kentekenplaten, maar komt wel uit de EU. De auto is APK klaar. De verkoper biedt (voor een meerprijs) aan om de auto van kenteken te voorzien en ook eventueel APK te keuren. Ik weet niet wat die meerprijs is.

Nu heb ik op de site van de RDW gekeken en ik lees dat je een eendagskenteken moet hebben, eventueel wordt de APK uit het buitenland overgenomen (zit er volgens mij niet op) begrijp ik het goed dat de RDW dan alleen kijkt naar de papieren die erbij zitten, en naar de staat van de auto. en dan zijn dit de kosten:
OmschrijvingKosten
Identificatie voertuig licht€56,50
Kentekenbewijs€47,65
Tenaamstellen via RDW€12,50
Recyclingbijdrage€20,00

Dit staat er bij BPM, dat snap ik niet helemaal, ik dacht dat je bij een bepaalde leeftijd geen BPM meer betaald
Forfaitaire tabel​

Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor
voor het eerst in gebruik is genomen, een
periode voorbij van
dan is het
percentage
Tel daar bij
op voor iedere
maand die
helemaal of
voor een deel
voorbij is sinds
de periode uit
de 1e kolom
Vanaf 9 jaar en 6 maanden81%0,19%

Ik las ook dat bij de RDW een apk gedaan kan worden, is dat aan te raden? Aan de andere kant, ik heb een vriend die ook APK kan keuren.

Nadat de auto bij de RDW is goedgekeurd (voor kenteken) moet je hem ten naamstellen en een kenteken aanvragen, dat duurt ongeveer 5 dagen. En hij moet al verzekerd zijn.

Ik neem aan dat je hem dan ook pas APK kunt keuren, als het kenteken er is. Of kan dit al als die aanvraag is gedaan? (krijg je dan een bericht met welk kenteken je krijgt ofzo)

Is het aantrekkelijk om het zelf te doen? Ik bespaar dan vast geld, of zeg je het is beter om dit door de verkoper te laten doen? Wat zou het (ongeveer) kosten om het zelf te doen?

Mis ik nog dingen die in dit proces moeten worden gedaan?

Laatst bewerkt:
Komt het voertuig uit Duitsland? Dan wordt de tuv inderdaad overgenomen door de RDW, zelfs als die nog 2 jaar geldig is.
Hoe het bij andere landen zit weet ik niet. Maar de website geeft aan dat elk keuringsbewijs van binnen de eu wordt overgenomen.

Apk kan bij de rdw zelf, die is gewoon gelijk aan een normale keuring zoals ook een steekproef een normale keuring is.
Weet je wel zeker dat het qua apk punten wel echt goed zit en er niet met de hakken over de sloot of dmv alleen afmelden goedkeur aan is gegeven.
Je kunt een apk ook na de import doen, dat betekend echter wel dat de auto tot de keuring geschorst moet staan, anders volgt een boete voor het niet hebben van een geldige apk keuring. Het kenteken is immers gelijk na registratie geldig en te naam gesteld dus je moet aan alle voertuigverplichtingen voldoen.
Je kunt hem ook vanaf het rdw station rechtstreeks naar een apk-keurder naar wens doorrijden, maar daar is het eendagskenteken officieel niet voor bedoeld. (je mag alleen van en naar de rdw rijden daarmee)

Een auto invoeren is niet lastig in de basis, maar het kost wel een hoop gedoe. Daarom wordt vaak de import gedaan door de verkoper zelf.
Zij hebben momenteel zelfs (zolang de "tijdelijke" regeling nog van kracht is) de mogelijkheid om import zonder fysieke keuring te doen. Dit is wel risicovoller voor de klant (je auto wordt immers niet gekeurd) maar voor de verkoper is het heel eenvoudig eenvoudig te regelen.
Zij maken hierbij dezelfde kosten als jij moet bij zelf importeren, maar het neemt jou wel een hoop zorgen uit handen.

Het kost dus wel wat meer dan als je het zelf doet omdat de garage je die service biedt. APK afmelden is voor de klant ook duurder dan de rdw aan kosten rekent voor de verkoper.

BPM wordt afgehandeld via de belastingdienst. De BPM neemt met een percentage af, die tabel had je al gevonden zie ik. Het is 81% korting + aantal maanden langer dan 9 jaar en 6 maanden x 0,19%

Bij 9 jaar en 7 maanden wordt dat dus:
81% + 0,19 = 81,19 % BPM Leeftijdskorting.

Het duurt ongeveer 18 jaar (17j 10m) voor de auto volledig bpm vrij is. Tenzij het een bedrijfswagen(bestelauto) betreft, die zijn na 5 jaar bpm vrij.

Maar die rest-bpm is over het algemeen geen enorme kostenpost bij auto's die meer dan 10 jaar oud zijn, tenzij de bpm op die auto al een flink bedrag was. Van een rolce royce wordt je hoe dan ook arm zegmaar.

Autoweek heeft zelf een BPM calculator:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/
Al klopt die niet altijd geheel op basis van de carbase gegevens (daar zitten fouten van bijvoorbeeld energielabel in). maar je hebt in elk geval een indicatie (vrije berekening klopt wel op basis van vergelijkbare kentekengegevens)

Ah bedankt @Pobresh , Ik zat inderdaad al wat te kijken naar wat ik kon vinden en het leverde me wat meer vragen op dan antwoorden.

BPM is duidelijk, dan is dat inderdaad BPM vrij. De auto is al wat ouder. De auto heeft geen TUV, wel papieren natuurlijk.

Ik zag dat RDW in de buurt zit, ik dacht nog steeds dat ik naar Zwolle moest en ik zou dan op terugweg inderdaad de auto bij mijn bevriende monteur kunnen brengen.

Ook zou ik natuurlijk kunnen zeggen, "zet hem maar op kenteken" en rij hem daarna 2 deuren verder.

Als ik het zo zag doet de verkoper wel klusjes, maar is geen garage. Ik denk dat de APK dus uitbesteed wordt, nouja dat kan ik natuurlijk altijd vragen.
Identificatie voertuig licht€56,50
Kentekenbewijs€47,65
Tenaamstellen via RDW€12,50
Recyclingbijdrage€20,00

Kosten van 2 kentekenplaten komen erbij. APK is 39 euro ofzo geloof ik dus (alleen de keuring zonder kosten)

Als ik even met losse vingers reken zou op kenteken (met APK, ik ga er vanuit dat APK klaar inhoud dat ie er door komt) rond de 200 euro kosten.(of mis kan dan nog iets?)

De afweging is dus wat het bedrijf er voor wil hebben natuurlijk. Als het een paar centen meer is dan is dat prima natuurlijk, dat scheelt een hoop. Maar stel het is 500 euro of meer, dan kan ik het beter zelf doen.

Gaat het ook sneller wanneer een bedrijf het doet?

Volgens mij is de doorlooptijd hetzelfde
Als particulier moet je overigens altijd naar de rdw om fysiek te keuren, die procedure zonder fysieke keuring is er alleen voor bedrijven en ingevoerd tijdens corona om de hoeveelheid fysieke contacten te verminderen.
Gek genoeg bestaat de regeling nog steeds.

De kosten zijn hetzelfde. Maar wat ik zeg, het scheelt je werk als je het laat doen.
Dat heen en weer rijden naar de rdw en de tijd die de keuring kost, ben je er ook aan kwijt.

Hou idd rekening met een euro of 200-300. Misschien is de verkoper van de auto vrij genoeg om dit in de prijs te onderhandelen ipv de volle mep te tellen. Proberen kan altijd...
Maar dan inderdaad met apk keuring bij een ander bedrijf indien er geen keuring meer op het voertuig zit.

Helder! Links is het natuurlijk (soort van) leuk om het zelf te doen, naar de RDW gaan etc, maar rechts inderdaad is het inderdaad wel net zo makkelijk om het te laten doen.

Bedankt voor de tip @Barri .

Ik bedenk met trouwens nog iets, de auto is wel (ooit) in ons land nieuw verkocht, maar stel dat dit een andere motor is. Dat hier een injectie motor is geleverd en dat deze auto nog een carburateur heeft (even een voorbeeld) . Is dat nog een beer op de weg? Of is het dan EU is EU?

Helder! Links is het natuurlijk (soort van) leuk om het zelf te doen, naar de RDW gaan etc, maar rechts inderdaad is het inderdaad wel net zo makkelijk om het te laten doen.

Bedankt voor de tip @Barri .

Ik bedenk met trouwens nog iets, de auto is wel (ooit) in ons land nieuw verkocht, maar stel dat dit een andere motor is. Dat hier een injectie motor is geleverd en dat deze auto nog een carburateur heeft (even een voorbeeld) . Is dat nog een beer op de weg? Of is het dan EU is EU?
eu is eu. Met grijze import maakt het sowieso al niet zoveel uit wat er in zit, zolang het origineel is of het lijkt origineel.

Mogelijk heb je wat rest bpm extra vanwege een hogere uitstoot maar dat zal bij een auto met carburateur over het algemeen zeker niet het geval zijn door de leeftijd :LOL:

Heb vorig jaar in Zutphen een Lancia Thema op Italiaans kenteken gekocht. Eendags kenteken aangevraagd, woon in Noord-limburg, afspraak bij RDW in Arnhem gemaakt, was een eitje, en kwam er toch langs. Voor de BPM aangifte heb je wel de kale prijs uit het jaar van levering nodig, ze verwijzen naar de importeur of dealer, maar daar had ik in geval van Lancia niks aan. Gelukkig verzamelde ik vroeger autofolders..... Wat betreft APK, je krijgt wel vrij snel een dreigbrief van het RDW, maar uiteindelijk is de Thema op 20-04 gekeurd, terwijl ie op 16-03 op mijn naam is gezet.

Bedankt voor ook deze terugkoppeling @Pobresh !

@Thema90 heel erg bedankt voor de aanvullende informatie! Die nieuwprijs is wel te achterhalen, dankzij mijn oude jaarboeken.

Kosten bij zullen dus 200-300 euro zijn, geen probleem als de motor hier niet geleverd is. EN de Bruto BPM berekening.

1dags kenteken, RDW-keuring en daarna APK (al dan niet bij hen)

Nouja, dan weet ik een beetje hoe en wat het allemaal zou gaan bij de RDW.

En ook als er geen rest BPM meer is moet je wel de berekening van de bruto BPM maken en meesturen.
Als de auto ooit nieuw in NL is verkocht is is er sowieso geen BPM (die is immers bij 1e tenaamstelling in NL); enige uitzondering zou kunnen zijn als er bij export BPM is teruggevraagd.
Neem hieromtrent gewoon even contact op met de belastingdienst 0800=0749 (gratis)

die procedure zonder fysieke keuring is er alleen voor bedrijven en ingevoerd tijdens corona om de hoeveelheid fysieke contacten te verminderen.
Gek genoeg bestaat de regeling nog steeds.

Er wordt veel geïmporteerd natuurlijk, heden ten dage. Denk dat de RDW o.b.v. de data bedacht heeft dat als dat importvolume fysiek bij de keuringsstations langs moet komen, daar de capaciteit niet voor is.

Wellicht moet de regeling nog definitief in een wet 'gefietst' worden?

Als de auto ooit nieuw in NL is verkocht is is er sowieso geen BPM

Zoals ik het lees doelt Pjötr op het betreffende model/uitvoering dat destijds hier in NL ook leverbaar was, maar dan met een andere motorisatie. De te importeren auto heeft (nog) geen NL registratie in zijn geschiedenis.

Er wordt veel geïmporteerd natuurlijk, heden ten dage. Denk dat de RDW o.b.v. de data bedacht heeft dat als dat importvolume fysiek bij de keuringsstations langs moet komen, daar de capaciteit niet voor is.

Wellicht moet de regeling nog definitief in een wet 'gefietst' worden?
Dat zou zomaar kunnen. Hij is in 2022 in elk geval nog verlengd.
Wel een kwalijke zaak want het brengt risico's met zich mee qua identificatie en veiligheid.
Het werkt omkatten van o.a. schadevoertuigen nog meer in de hand als de rdw zelf de auto's niet ziet.

Zoals ik het lees doelt Pjötr op het betreffende model/uitvoering dat destijds hier in NL ook leverbaar was, maar dan met een andere motorisatie. De te importeren auto heeft (nog) geen NL registratie in zijn geschiedenis.
Dit klopt, de auto is hier ooit wel geleverd, maar deze heeft een (andere) motor dan wij hadden, toen de auto op kenteken is gezet, had ons land geloof ik een versie met injectie, terwijl dit exemplaar een oudere motor heeft met carburateur.

Nouja ik ga binnenkort de auto eens bekijken en dan eens kijken hoe en wat. Ik heb al contact met de vriendelijke verkoper. Dus ik ben benieuwd.

Bedankt voor het meedenken en reageren allemaal!

Terug
Bovenaan