• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Kia Stonic (nieuw: MY2021 & GT Line)

Rutger DC

Gebruiker
cv1y6qmbcbg5_800.jpg

plsygpgbwbt0_800.jpg

t03yza3bnjbw_800.jpg

rkry2sdbvxvh_800.jpg

De Stonic draagt de voor Kia kenmerkende tigernose-grille en een dak dat geïnspireerd is op dat van de Provo Concept uit 2013. Hoe groot de Stonic exact is, houdt Kia zoals gezegd nog even geheim. Wel meldt het merk dat de bagageruimte 352 liter bedraagt. Daarmee is het laadruim van de Stonic iets kleiner dan die van de Kona van Hyundai.

Als kind van zijn tijd is de Stonic ook te personaliseren. Het dak kan in vijf kleuren gespoten worden en ook in het interieur zijn diverse panelen en strips in een opvallende kleur uit te voeren.

Op de motorenlijst van de voorwielaangedreven Stonic zet Kia een atmosferische 1.2 MPI met 85 pk als basismotor. Uiteraard hangt Kia ook de 120 pk sterke 1.0 T-GDI in het vooronder van de Stonic. Liever dieselen? Geen probleem. Voor dat deel van de markt heeft Kia een 1,6 liter grote dieselaar klaarstaan. Meer gegevens laat Kia later pas vrij.

Op veiligheidsgebied profiteert elke Stonic standaard van Electronic Stability Control en Vehicle Stability Management. Dat laatste systeem bestaat uit Torque Vectoring by Braking, Straight Line Stability en Cornering Brake Control.

In de tweede helft van dit jaar staat de Stonic in de Europese showrooms. Op Nederlandse prijzen en specificaties moeten we nog even wachten. Altijd al willen weten waar Stonic voor staat? Welnu: Stonic is een combinatie van de woorden Speedy en Tonic. Dat laatste woord refereert naar de eerste en de laatste noot van een compositie (tonica).

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/kia-hoogt-op-dit-is-de-stonic/

[size=medium]Eerste foto Kia Stonic uitgelekt[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 20 juni 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Met nog enkele uren te gaan tot de officiële onthulling is de eerste foto van de Kia Stonic uitgelekt. De compacte SUV van Kia komt in het najaar naar Nederland.

Later vandaag onthult Kia de nieuwe Stonic officieel. Wij zijn erbij om je alle ins en outs te vertellen en een eerste indruk op te doen. Een deel van de verrassing wordt nu al verklapt, doordat de Spaanse website Autodato.com een foto van het nieuwe model laat zien.

De Kia Stonic is het zustermodel van de Hyundai Kona, die vorige week werd onthuld. De lengte van de compacte Kia is zo’n 4,15 meter, ruim 30 centimeter korter dan grote broer Sportage. Het ontwerp van de Stonic is in lijn met dat van andere recente Kia’s, zoals de nieuwe Picanto en Rio. Optioneel is het dak in een afwijkende kleur uit te voeren.

De Stonic krijgt de beschikking over de nieuwste snufjes, zoals een draadloze smartphonelader, een head-up display en moderne rijhulpsystemen. De motoren die Kia gaat leveren zijn de 1.0 T-GDI met 120 pk en de 1.6 T-GDI met 177 pk. Ook staat er een dieselmotor op het programma, de 136 pk sterke 1.6 CRDi.

Wij zijn bij de officiële onthulling later vandaag. Houd deze site dus in de gaten!

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/juni/43101-eerste-foto-kia-stonic-uitgelekt

D Elzinga

Gebruiker
Provo, Stonic... Heeft Kia iets met verwijzingen naar wietrokers?:p

Qua design zou ik hem iig ruimschoots verkiezen boven de Hyundai Kona(y)

Rutger DC

Gebruiker
kia-stonic-front34-2.jpg

kia-stonic-front.jpg

kia-stonic-front34-3.jpg

kia-stonic-front34.jpg

kia-stonic-side.jpg

kia-stonic-yellow.jpg

kia-stonic-interior.jpg

kia-stonic-boot.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/kia-stonic-officially-revealed-nissan-juke-rival

De onthulling vindt kennelijk in Amsterdam plaats.

kia-stonic-in-amsterdam_01.jpg

kia-stonic-in-amsterdam_05.jpg

kia-stonic-in-amsterdam_04.jpg

kia-stonic-in-amsterdam_03.jpg

kia-stonic-in-amsterdam_02.jpg

Bron: https://www.autojunk.nl/2017/06/kia-stonic-in-amsterdam

Mooie auto, een stuk rustiger dan de Hyundai Kona. Op sommige foto's heeft de achterkant iets weg van de Infiniti Q30/QX30, waar ik de Kona vind lijken op de QX70. Hoewel de Kona en Stonic nu bijna tegelijk verschijnen, heeft de auto volgens Autocar een andere basis: de Stonic staat op het platform van de Rio en heeft dezelfde voorportieren! De Kona zou echter gebruik maken van het i30-platform. Het verschil blijkt ook uit het leveringsaanbod, met een atmosferische 1.2 als instapmotor voor de Stonic, terwijl de Kona instapt met de krachtigere 1.0 T-GDI. Hoe dan ook jammer dat Kia niet een minder vermogende versie van de 1.0 T-GDI aanbiedt in plaats van die 1.2.

Roder

Gebruiker
Stuk leuker dan die Kona! Verfrissende auto geworden. Ook voor de Korea-liefhebbers (als dat al bestaat) een B-segment crossover nu;)

Volt

Gebruiker
Ziet er goed uit, helaas geen elektrische versie zoals de Hyundai Kona die op een ander platform staat.

verlichting2

Gebruiker
@Roder: een liefhebber van Koreaanse auto's is misschien iets teveel gezegd maar ik ben wel blij met de dagelijkse betrouwbaarheid. Eerst de Getz (in totaal 133.000 kilometer mee gereden (van 81.000 naar 214.000) en nu de i20 Crdi (nu van 93.000 naar 135.000) heb ik dus nu 175.000 vrijwel probleemloze Zuid Koreaanse kilometers afgelegd. Heel degelijk en vertrouwd maar absoluut niet spannend.

De Getz had naar mijn idee nog meer rijbeleving dan de i20 die vooral een comfortabele kilometer verslinder is.

Maar zowel Kia als Hyundai zijn lekker bezig. De Kona vind ik op de mislukte voorkant (misschien moet ik nog wennen!) na een mooie auto (grille te smal en de mistlampen staan teveel naar binnen) maar deze Stonic vind ik meteen een erg geslaagde auto. De C-stijl die in de kleur over het dak heen loopt en dat het dak dan voor de rest in een afwijkende kleur te krijgen is, is een mooi detail en geeft de auto wat onderscheidends. Lijkt me een geen makkelijke opgave voor de spuitcabine maar dat is een ander verhaal. Ook de knik die in het achterportier loopt (de beschermrand) is een leuk afwijkend maar niet storend detail.

En nu mogen jullie op me schieten als het niet waar is: de voorkant van de Stonic lijkt erg veel op die van de Ssang Yong Tivoli. Pak daar maar eens een plaatje van! En als de Stonic een mooie auto wordt gevonden door de mensen die hier op het forum reageren, dan wil ik bij deze ook een lans breken voor de onderschatte Ssang Yong!

Rutger DC

Gebruiker
De Niro is C-segment, de Stonic B-segment:

Kia Soul EV: 4140 mm / wielbasis 2570 mm
Kia Stonic: ca. 4150 mm / (wielbasis 2580 mm?) (v.a. 1069 kg)
Kia Niro: 4355 mm / wielbasis 2700 mm
Kia Sportage: 4480 mm / wielbasis 2670 mm

Hyundai Kona: 4165 mm / wielbasis 2600 mm (1233-1401 kg)

Zo zie je wel dat de Stonic een andere basis moet hebben dan de Kona. De Hyundai zal ook vast wel wat duurder worden, ik denk dat de Kia in Nederland alweer populairder zal worden dan de Hyundai.

Assenaar

Gebruiker
In dit filmpje van AutoBild vermeldt de1.95m lange presentator dat de Stonic 4.14m lang is, 1.76m breed en 1.52m hoog zonder de dakrails, op een wielbasis van 2.58m. Daarnaast laat hij zien dat hij er met zijn lengte heel redelijk in past, ook achterin: https://www.youtube.com/watch?v=KCjZ75vgb_w

In dit Franse filmpje laat een presentator van wat geringere statuur ook zien dat de Stonic voor een B-segmenter behoorlijk wat ruimte biedt: https://www.youtube.com/watch?v=7aPQQTSLEFI

Het valt me op dat de Kona per wiel 5 moeren heeft en de Stonic 4. Zoveel schelen ze toch ook weer niet?

Leuke kleur trouwens!

Rutger DC

Gebruiker
Oxymoron zei:
Het valt me op dat de Kona per wiel 5 moeren heeft en de Stonic 4. Zoveel schelen ze toch ook weer niet?

Stonic: Rio/i20-platform
Kona: i30/cee'd-platform

Best een groot verschil dus, maar we zullen in de media vast nog vaak lezen dat de Stonic en Kona twee zustermodellen met hetzelfde platform zijn, wat gezien de introductiedata en maten van beide modellen dus niet zo vreemd is. Maar de Kia Stonic is een speciaal voor Europa ontworpen model, zal in Zuid-Korea naast de Rio van de band rollen en deelt ook de voorportieren met dat model. De auto krijgt 1.2/1.4/1.0 T-GDI en 1.6 CRDi motoren. De Stonic komt niet op de markt in Noord-Amerika en Australië.

De Kona komt wel in landen/continenten als Australië en Noord-Amerika op de markt en krijgt 1.0 T-GDI/1.6 T-GDI en 1.6 CRDi motoren en is een stuk zwaarder en wat breder. De prijzen zullen ook ongetwijfeld hoger komen te liggen.

LM 1

Gebruiker
Vreemde strategie van Hyundai en Kia, maar er zal vast een reden voor zijn. Valt me op dat na jaren van Hyundai, Kia het in Nederland veel beter doet.

Hoe dan ook, een goed geslaagde auto de Stonic. Blijf het wel een stomme naam vinden.

Lancia Lover

Gebruiker
Ik vind het een best leuke auto geworden, zeker de Stelvio-achtige achterkant. Jammer alleen van de zoutloze voorkant. Dat had best wat spannender gekund (a la Picanto). Slim van het delen van de voorportieren met de Rio. VW doet hetzelfde truukje met de Touareg en Cayenne, en niemand die het opvalt. Zal behoorlijk in de kosten schelen.

HarrieD

Gebruiker
Leuke, veelbelovende auto. Had even wat eerder op de markt moeten verschijnen, want nu ben ik al voorzien en de komende 7 of 8 jaar niet in de markt voor een andere auto.
Deze Stonic had mij wel gepast.

Assenaar

Gebruiker
In mijn YouTube aanbevelingen dook dit filmpje op: https://www.youtube.com/watch?v=R4t7ubC2XR4
Saaie grijze kleur, maar de afwerking ziet er goed uit. Volgens de dealer daar (in Korea) voorlopig alleen de diesel. Prijs van de topversie 23,5 miljoen won of ongeveer 22.000 US dollar. Interessant wat het Nederlandse belastingsysteem daarvan maakt.
Aansluitend dit Koreaanse filmpje van 37 minuten waarin er ook mee gereden wordt. Ondertitels helaas ook Koreaans. Zelfde grijze kleur en 1.6 diesel.
https://www.youtube.com/watch?v=VAPy9b_gGvw

Assenaar

Gebruiker
En dan nu een met Engelse ondertitels: https://www.youtube.com/watch?v=VADFJqbKfog
Weer de diesel, op de weg en het circuit.

Rutger DC

Gebruiker
[size=medium]Dit kost de Kia Stonic[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 24 augustus 2017 • Tekst: Elco van der Meer[/size]

Kia heeft een prijs geplakt op de nieuwe cross-over Stonic. Hij is er vanaf 18.995 euro, en is daarmee een van de voordeliger auto’s in zijn segment. De Kia Stonic is uitgebreid te personaliseren, is leverbaar met drie motoren en in totaal zeven uitrustingsniveaus.

De Kia Stonic is leverbaar met de 84 pk sterke 1.2 MPi-motor, de 120 pk sterke 1,0 liter turbomotor en een 1,6 liter CRDi-diesel met 110 pk. In alle gevallen heeft de Stonic een handgeschakelde zesversnellingsbak aan boord.

Two-tone kleurstelling

Voor het eerst levert Kia optioneel af-fabriek een auto in two-tone kleurstelling. Er zijn maar liefst negen carrosseriekleuren te kiezen, en voor het dak zijn dat er vijf. In totaal zijn er twintig verschillende combinaties mogelijk, waardoor je niet snel twee gelijke Stonics zult zien.

Standaard is de Kia Stonic voorzien van onder meer zes airbags en hill start assist, de eerste Stonic met airconditioning is de ComfortLine van 20.395 euro. Deze heeft ook een 7 inch aanraakscherm, Bluetooth, aux en usb-aansluitingen. De meest luxe Stonic heet ExecutiveLine, met onder meer stoel- en stuurverwarming en dodehoekdetectie.

De twee topuitvoeringen zijn standaard voorzien van het Advanced Driving Assistance Pack met onder meer een autonoom remsysteem en rijstrookassistent, voor andere uitvoeringen kost het pakket 695 euro.

Overzicht vanafprijzen

In de onderstaande tabel vind je alle vanafprijzen van de Kia Stonic. Kia biedt Private Lease aan vanaf 319 euro per maand op basis van vier jaar en 10.000 km per jaar.

Vanafprijzen Kia Stonic
1.2 MPi EconomyLine 62 kW (84 pk) € 18.995,-
1.2 MPi ComfortLine 62 kW (84 pk) € 20.395,-
1.2 MPi ComfortPlusLine Navigator 62 kW (84 pk) € 21.595,-
1.0 Turbo ComfortPlusLine Navigator 88 kW (120 pk) € 22.995,-
1.0 Turbo DynamicLine 88 kW (120 pk) € 24.595,-
1.0 Turbo ExecutiveLine 88 kW (120 pk) € 25.495,-
1.6 CRDi Business Navigator 81 kW (110 pk) € 26.995,-
1.6 CRDi Business DynamicLine 81 kW (110 pk) € 27.995,-

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/augustus/43436-dit-kost-de-kia-stonic

Rutger DC

Gebruiker
De Stonic is meer een Captur, Arona, 2008, Vitara, EcoSport of Juke alternatief, de T-Roc meer voor de Mokka, 500X, Renegade, CX-3, SX4 S-Cross, ASX, HR-V, Kona en in eigen huis de Q2, kortom de wat grotere modellen. B-segment versus grote B-segment/kleine C-segment crossovers.

Ik vind het wel echt een mooie auto, Kia weet altijd wel goed om auto's kloek te laten ogen, de smalle maar lange koplampen en grille en rustige achterkant met kenteken in de bumper dragen daar bijvoorbeeld aan bij. Maar de auto heeft misschien niet de hoge instap die sommigen willen en de hoofdruimte achterin is nogal matig, toch denk ik dat deze auto succesvol gaat worden in Nederland.

Barri

Moderator

ik heb er op de IAA in gezeten en vond 'm inderdaad opvallend laag. Van een hoge instap is zeker geen sprake.

Matthijs82

Gebruiker
Barri zei:
Dan koop je maar een T-Roc. Deze Stonic is toch wel iets anders in de markt gezet.

Ze staan beide op m'n lijstje. Net als de Kona.
De Stonic valt nu af, vind hem erg leuk, alleen het vermogen valt me tegen.
(Zeker aangezien het zusje van Hyundai wel 170pk krijgt)

Total Loss

Gebruiker
@Matthijs82 Het is dan ook niet zijn zusje ! Kona en Stonic zijn andere auto's ! Kona is groter en dus ook te krijgen met sterkere motoren en 4x4.

Matthijs82

Gebruiker
Total Loss zei:
@Matthijs82 Het is dan ook niet zijn zusje ! Kona en Stonic zijn andere auto's ! Kona is groter en dus ook te krijgen met sterkere motoren en 4x4.

Dan zit ik idd verkeerd, thanks voor de opheldering.

Rutger DC

Gebruiker
Kia Stonic vs. Citroën C3 Aircross & Seat Arona:

1_21.jpg

2_19.jpg

1. Citroën C3 Aircross
2. Seat Arona
3. Kia Stonic

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/seat/arona/101768/seat-arona-vs-citroen-c3-aircross-vs-kia-stonic

Kia Stonic vs. Opel Crossland X, Renault Captur & Seat Arona:

Opel-Crossland-X-Kia-Stonic-Renault-Captur-Seat-Arona-1200x800-f8619e39a6d1f9ad.jpg

Opel-Crossland-X-Kia-Stonic-Renault-Captur-Seat-Arona-1200x800-76f960ac4461350e.jpg

1. Seat Arona 1.0 EcoTSI 504 / 750 punten
2. Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 491 / 750 punten
3. Opel Crossland 1.2 Turbo 481 / 750 punten
4. Renault Captur TCe 120 469 / 750 punten

Complete vergelijkingstest: https://www.autobild.de/artikel/opel-crossland-x-kia-stonic-renault-captur-seat-arona-test-12883395.html

Rutger DC

Gebruiker
Kia gaat de Stonic ook bij de joint-venture Dongfeng-Yueda-Kia laten bouwen.

DG98HCNLKUKI0008NOS.jpg

DG98HCNMKUKI0008NOS.jpg

DG98HCNNKUKI0008NOS.jpg

DG98HCNOKUKI0008NOS.jpg

Fotogalerij: https://show.auto.163.com/2018bj/series/25567.html

MCDubbellU

Gebruiker
kia-stonic-my19-dynamic-ride.jpg

aq3yfyabcmj6.jpg

Als ie toch vrijwel hetzelfde blijft dan kan je dus ook de persfoto's hergebruiken :)

Vind het nog steeds een suf model dat het moet hebben van zijn C-stijl en leuke kleurtjes

MWH

Gebruiker
Het ontwerp is op detailniveau niet het meest sprankelend, maar als geheel klopt de Stonic m.i. een stuk beter dan een boel van zijn concurrenten. Hij staat een steviger op zijn wielen dan laten we zeggen een T-Cross of Crossland X. Pas de laatste B-segment SUV introducties weten deze stance te benaderen.

Opvallend vind ik ook dat de Stonic blijkbaar even moest rijpen. De verkoopcijfers waren in het begin niet denderend, maar vertonen nog altijd een stijgende lijn (externe factoren de laatste maanden daargelaten).

Assenaar

Gebruiker
Hier stond eerst een tekst waaruit bleek dat ik het systeem van de iMT niet begreep. Kia heeft een persbericht uitgestuurd om het uit te leggen: https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2020/Kias_new_intelligent_Manual_Transmission.html (ik vind het nog steeds nodeloos ingewikkeld).

Rutger DC

Gebruiker
De Kia Stonic GT Line heeft een afwijkend vormgegeven voor- en achterbumper.

h4iy9izb4chy_800.jpg

3vdy7gobv38o_800.jpg

rshyktbbemlp_800.jpg

Aankleding
De Stonic GT-Line is een sportief aangeklede uitvoering van het bekende type, en dat betekent dat je niet hoeft te rekenen op een extra krachtige aandrijflijn. Wel krijgt de GT-Line andere voor- en achterbumpers die de cross-over een speelsere uitstraling geven. In de voorbumper zien we grote gedeeltelijk dichte koelopeningen en led-mistlampen. De achterbumper is zelfs voorzien van een heuse diffuser. De spiegelkappen zijn in het zwart uitgevoerd. De Stonic GT-Line staat standaard op 17-inch lichtmetaal en heeft drie openingen in de voorbumper die in dezelfde kleur als het dak van de auto zijn uitgevoerd. Uiteraard is hij ook vanbinnen net even wat frisser aangekleed. Kia geeft de cross-over paneeltjes met carbonlook en bekleedt de stoelen met een combinatie van stof en kunstleer met witte stiksels. Het aan de onderkant afgeplatte stuurwiel is bekleed met geperforeerd leer.

Motor
De nieuwe GT-Line-uitvoering is niet voorbehouden aan de krachtigste Stonic. Zowel de 100 pk als de 120 pk sterke 1.0 T-GDI, beide mild-hybrids, is namelijk in combinatie met de nieuwe uitvoering verkrijgbaar. Die variant met 100 pk heeft de nieuwe iMT-handbak, de 120 pk versie is daarnaast ook met een zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar.

Uitrusting
De Stonic GT-Line heeft standaard aluminium sportpedalen, stoel- en stuurwielverwarming, led-mistlampen en een 8-inch display dat bij het infotainmentsysteem hoort. Daarboven staat de rijker uitgeruste GT-PlusLine. Die voegt onder meer ledkoplampen, een schuif-/kanteldak, Rear Cross Traffic Alert en dodehoekdetectie aan de uitrusting van de GT-Line toe.

De Stonic GT-Line heeft een vanafprijs van € 26.795. Voor dat bedrag heb je de 1.0 T-GDI van 100 pk onder de kap die is gekoppeld aan de iMT-handbak. De gelijk gemotoriseerde Stonic GT-PlusLine wisselt vanaf € 27.795 van eigenaar. Ze zijn per direct te bestellen en staan vanaf medio januari bij de dealers.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/kia-stonic-nu-ook-als-gt-line/

Rutger DC

Gebruiker
Rij-impressie en meer foto's van de facelift in GT Line-trim. Het is überhaupt voor het eerst dat de Australiërs met de Stonic kennismaken.

t0h612bitjqyn6ls5q9l.jpg

sik33rnv6kjhsckruvx2.jpg

l1ko7omkysmh8kibxbwu.jpg

xifonmvnwdsigb6yddvf.jpg

xkmem68zzixxy5s6q24h.jpg

Rij-impressie: https://www.caradvice.com.au/917243/2021-kia-stonic-gt-line-launch-review/

Bovenaan