en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
[size=medium]Nieuwe Kia Sorento komt in twee hybrideversies[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 18 maart 2020 • Tekst: Bob Kroese[/size]
Kia maakt meer informatie bekend over de nieuwe Sorento. Het model komt alleen als hybride naar Nederland. Er zijn twee versies: met en zonder stekker.
De nieuwe Kia Sorento komt eraan. Het merk gaat de grote SUV in ons land voortaan standaard aanbieden met hybride-aandrijving. Er verschijnen twee versies, de eerste is een hybride zonder stekker met 230 pk systeemvermogen. De aandrijflijn bestaat uit een 1.6 T-GDi benzinemotor, een 44 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh accupakket en een zestraps automaat. Optioneel levert Kia de hybride SUV met vierwielaandrijving. Later komt de Sorento ook als stekkerhybride, maar van die versie geeft Kia nog geen technische details vrij.
De Sorento staat op een nieuw platform met een 3,5 centimeter langere wielbasis. Op alle zitplaatsen is er meer zitruimte beschikbaar en de instap naar de optionele derde zitrij is ruimer geworden. De kofferbak is gegroeid naar 910 liter, de batterijen van het hybridesysteem zijn in de wagenbodem weggewerkt en hebben geen invloed op de inhoud van de laadruimte. De zevenzitsversie slikt met de achterste stoelen omlaag 821 liter bagage, met de twee zittingen omhoog blijft daar nog 187 liter van over.
De Sorento heeft een van de meest luxe interieurs die Kia ooit monteerde in een auto. Sfeerverlichting, satijnglans afwerking van de materialen, leer, speciale afwerkingsmogelijkheden en luxe opties tillen het binnenste van de Sorento naar een hoger niveau. De SUV is standaard uitgerust met een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium, op de middenconsole is aanvullend nog een 10,25 inch touchscreen beschikbaar. Veel knoppen zijn vervangen door aanraaktoetsen.
Op het gebied van rij-assistentiesystemen is de nieuwe Sorento helemaal bij de tijd. Het model kan autonoom rijden op niveau 2, wat inhoudt dat de auto op snel- en B-wegen zelfstandig binnen de rijbaan blijft, remt en accelereert.
De prijzen van de nieuwe Sorento zijn nog niet bekend.
[size=medium]Nieuwe Kia Sorento stuk vriendelijker geprijsd[/size]
[size=x-small]Mitchel van Essen | 17 september 2020 om 13:49[/size]
Kia's kersverse Sorento krijgt naast een nieuwe koets ook de beschikking over een stel nieuwe aandrijflijnen. De toevoeging van elektrokracht blijkt, zoals te verwachten was, de prijs flink te drukken. De Nederlandse importeur maakt het prijskaarttje wereldkundig.
De uitgaande Sorento was in Nederland enkel leverbaar met CRDi-dieselmotoren. De bpm-heffing hinderde de Aziatische SUV dan ook flink met basisprijzen die begonnen bij € 59.000. De nieuwe Sorento kan naast een plug-in hybride-aandrijflijn rekenen op een hybride aandrijflijn. De prijs voor de plug-in volgt nog, maar er is inmiddels wel meer bekend over de stekkerloze hybride. De Sorento Hybrid beschikt over een geblazen 1.5 benzinemotor, in combinatie met de elektromotor goed voor een systeemvermogen van 230 pk en 350 Nm koppel. De nieuwe Sorento Hybrid trekt de basisprijs flink omlaag ten opzichte van de vorige Sorento, want hij is vanaf eind deze maand leverbaar vanaf € 45.995.
Voor die prijs levert Kia de SUV in de ComfortLine-trim. Hierbij zijn zaken als adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go), het 12,3-inch digitale instrumentarium, led-verlichting rondom en multimedia met Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig. Kia parkeert verder nog drie andere uitrustingsniveaus in de prijslijst. Dat begint bij de DynamicLine die vanaf € 48.995 leverbaar is. Verder is er nog keuze uit de DynamicPlusLine (€ 52.995) en de ExecutiveLine (€ 55.995). Bij die laatste zijn zaken als een zelfnivellerende achtervering, een head-up display en elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming en ventilatie standaard aanwezig.
De Sorento Hybrid staat vanaf eind deze maand bij de dealers. Begin volgend jaar volgt de plug-in hybride Kia Sorento. Prijzen van die versie houdt Kia zoals gezegd nog even onder de pet.
Compact dimensions also mean there's noticeably less space for third-row passengers. You can slide the second row forward for more space but it is still a young kids-only zone and access to the third row is a bit fiddly.
[size=medium]Kia Sorento Plug-in Hybrid kost 49.595 euro[/size]
23 november 2020 | Kia heeft een prijskaart gehangen aan de Sorento Plug-in Hybrid. De emissievriendelijke stekker-SUV is nu te bestellen in vier uitvoeringen. Hij arriveert in het eerste kwartaal van 2021 in Nederland en is te configureren vanaf 49.595 euro.
De Sorento Plug-in Hybrid is de tweede geëlektrificeerde uitvoering in het Sorento-gamma. Zijn 'turbo hybrid' aandrijflijn bestaat uit een 1.6 T-GDi benzinemotor, die goed is voor 132 kW / 180pk en 265 Nm aan koppel. De krachtbron is gekoppeld aan een 13,8 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket en een elektromotor die 66,9kW / 91pk aan vermogen en een koppel van 304 Nm levert. Het systeemvermogen komt daarmee op 195kW / 265pk en 350 Nm. Het elektrische bereik bedraagt 51 km.
Kia Sorento
De Sorento Plug-in Hybrid is standaard voorzien van AWD en het Terrain Mode met speciale rijmodi voor een verbeterde tractie en meer controle op modder, sneeuw en zand. Bovendien heeft de auto een trekgewicht van 1500 kg. De Sorento Plug-in Hybrid biedt net als de Hybrid plek voor vijf of zeven inzittenden mét bagage, aangezien zijn platform is geoptimaliseerd voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Net als de Hybrid is ook de Plug-in Hybrid leverbaar in vier uitvoeringen. De ComfortLine biedt veiligheidssystemen waaronder autonome rijbaanvolgassistentie inclusief file assistentie (LFA) en Adaptieve Cruise Control met stop en Go (SCC). Andere standaardvoorzieningen zijn het 12,3 inch digitale instrumentencluster met voor deze plug-in versie unieke 19 inch lichtmetalen velgen, de LED-verlichting rondom, DAB+ radio, Bluetooth en voorbereiding voor Apple Carplay en Android Auto.
De DynamicLine biedt daarboven onder meer een 10,25 inch full map navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services. Ook standaard: USB-laders in de zijkanten van de voorstoelen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, de Smart Key met start-/stopknop, snelwegassistentie (HDA) en navigatieondersteuning voor de Adaptive Cruise Control. Andere kenmerken zijn de dual projectie LED-koplampen en de verwarming van het stuurwiel en de voorstoelen. Vanaf de DynamicLine is ook de derde zitrij standaard, waarmee de Sorento plaats biedt aan 7 inzittenden.
De DynamicPlusLine gaat een stap verder, met bijvoorbeeld lederen bekleding, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, ambient lighting, een panorama schuif-/kanteldak, LED-binnenverlichting en stoelverwarming op de tweede zitrij. Deze uitvoering is ook voorzien van een Bose audi-soundsysteem met 12 speakers en een draadloos oplaadstation voor smartphones. Ook inbegrepen: uitstapbeveiliging achter (SEA), dodehoekassistentie (BCA) en een elektrisch bedienbare achterklep.
Het topmodel van het Sorento-gamma is de ExecutiveLine met een zelf nivellerende achtervering, een head-up display en meervoudig elektrisch verstelbare voorstoelen. Het interieur is afgewerkt met aluminium pedalen, nappaleder en de hemelbekleding is uitgevoerd in zwart. De meest luxe Sorento biedt daarnaast een 3600-camera, intelligente parkeerassistentie achter (PCA) en de innovatieve Blind-Spot View Monitor van Kia die werkt met live video.
De nieuwe Kia Sorento Plug-in Hybrid staat vanaf halverwege het eerste kwartaal van 2021 in de Nederlandse showrooms. De prijzen variëren van € 49.595,- voor de ComfortLine tot € 58.595,- voor de ExecutiveLine. De DynamicLine is er vanaf € 52.595,- en de DynamicPlusLine is te bestellen vanaf € 55.595,-. Net als elke andere Kia wordt ook de nieuwe Sorento Plug-in Hybrid geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. De Kia-dealer kan Sorento-rijders volledig ontzorgen met laadservices op maat voor thuis of op de zaak.
Moderator
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/kia-sorento-1-6-t-gdi-plug-in-hybrid-4wd-executiveline-2021-2/Eltjappo zei:Veel zaken had je tijdens de proefrit kunnen vaststellen. Een aantal punten (scherm en inhouden) kan je mee terug naar de garage. Dit lijkt me gewoon een klaagzang van iemand die een auto door z’n strot geduwd heeft gekregen (lease?), of zomaar even wilt zeuren, want je hebt geen enkel positief punt genoemd. Waarom heb je überhaupt de auto gekozen?