Kia Sorento

MCDubbleU

Gebruiker
a6EWsRj.jpg


pQgi14N.jpg


sk1CWU5.jpg


cbJIoYf.jpg


Bron en info: https://www.carscoops.com/2020/02/2021-kia-sorento-here-are-the-first-official-images-and-details/ En zo oogt ie op de weg:

2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


2021-kia-sorento-spy-shot.jpg


Meer foto's: https://www.motor1.com/photo/4742929/2021-kia-sorento-spy-shot/

Stoer van buiten, fraai van binnen (y)
 

Guest
Zeer fraaie wagen, onvoorstelbaar hoe Kia en Hyundai aan de weg timmeren en de concurrentie zeker ook de premium merken inmiddels ver voorbij zijn.
 

D Elzinga

Gebruiker
Ik vind dat haaienvinnetje op de c-stijl ook hier een nogal krampachtige manier om een zeker onderscheid te maken. Afgezien daarvan best een geslaagd model!
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De motoren:

"For Korea, Europe and North America, the structure and layout of the platform accommodates the Sorento’s potent new ‘Smartstream’ turbo hybrid powertrain. Representing the first application of electrified power in the Sorento line-up, the new powertrain comprises a 1.6-litre T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct injection) engine, 44.2kW electric motor and 1.49kWh lithium-ion polymer battery pack. The engine and motor produce a combined total output of 230ps power and 350Nm torque, providing low emissions with high levels of performance from the new electrified powertrain. The intelligent packaging of the new platform means the battery pack can be located beneath the passenger cell, with no impact on cabin or luggage space.

Korean and European customers can also specify the Sorento’s new four-cylinder 2.2-litre ‘Smartstream’ diesel engine, producing 202ps and 440Nm torque. This is paired with Kia’s new 8-speed wet double-clutch transmission (8DCT), developed to offer the smooth shifting characteristics of a conventional automatic while enhancing efficiency over dry clutch DCTs.

Additional powertrains will be announced in future, including a powerful new plug-in hybrid variant."

De Amerikanen krijgen een 2.5 T-GDi met 281 pk en 421 Nm koppel.

Bronnen:
https://insideevs.com/news/399562/kia-next-gen-sorento-powerful-phev/
https://www.carscoops.com/2020/02/2021-kia-sorento-has-a-new-platform-and-227-hp-1-6-liter-hybrid-engine/
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Kia Sorento komt in twee hybrideversies[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 18 maart 2020 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Kia maakt meer informatie bekend over de nieuwe Sorento. Het model komt alleen als hybride naar Nederland. Er zijn twee versies: met en zonder stekker.

De nieuwe Kia Sorento komt eraan. Het merk gaat de grote SUV in ons land voortaan standaard aanbieden met hybride-aandrijving. Er verschijnen twee versies, de eerste is een hybride zonder stekker met 230 pk systeemvermogen. De aandrijflijn bestaat uit een 1.6 T-GDi benzinemotor, een 44 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh accupakket en een zestraps automaat. Optioneel levert Kia de hybride SUV met vierwielaandrijving. Later komt de Sorento ook als stekkerhybride, maar van die versie geeft Kia nog geen technische details vrij.

De Sorento staat op een nieuw platform met een 3,5 centimeter langere wielbasis. Op alle zitplaatsen is er meer zitruimte beschikbaar en de instap naar de optionele derde zitrij is ruimer geworden. De kofferbak is gegroeid naar 910 liter, de batterijen van het hybridesysteem zijn in de wagenbodem weggewerkt en hebben geen invloed op de inhoud van de laadruimte. De zevenzitsversie slikt met de achterste stoelen omlaag 821 liter bagage, met de twee zittingen omhoog blijft daar nog 187 liter van over.

De Sorento heeft een van de meest luxe interieurs die Kia ooit monteerde in een auto. Sfeerverlichting, satijnglans afwerking van de materialen, leer, speciale afwerkingsmogelijkheden en luxe opties tillen het binnenste van de Sorento naar een hoger niveau. De SUV is standaard uitgerust met een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium, op de middenconsole is aanvullend nog een 10,25 inch touchscreen beschikbaar. Veel knoppen zijn vervangen door aanraaktoetsen.

Op het gebied van rij-assistentiesystemen is de nieuwe Sorento helemaal bij de tijd. Het model kan autonoom rijden op niveau 2, wat inhoudt dat de auto op snel- en B-wegen zelfstandig binnen de rijbaan blijft, remt en accelereert.

De prijzen van de nieuwe Sorento zijn nog niet bekend.

kia-sorento-303819-1024.jpg


kia-sorento-303818-1024.jpg


kia-sorento-303817-1024.jpg


kia-sorento-303815-1024.jpg


kia-sorento-303814-1024.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/maart/47168-nieuwe-kia-sorento-komt-in-twee-hybrideversies
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Kia Sorento stuk vriendelijker geprijsd[/size]
[size=x-small]Mitchel van Essen | 17 september 2020 om 13:49[/size]

Kia's kersverse Sorento krijgt naast een nieuwe koets ook de beschikking over een stel nieuwe aandrijflijnen. De toevoeging van elektrokracht blijkt, zoals te verwachten was, de prijs flink te drukken. De Nederlandse importeur maakt het prijskaarttje wereldkundig.

De uitgaande Sorento was in Nederland enkel leverbaar met CRDi-dieselmotoren. De bpm-heffing hinderde de Aziatische SUV dan ook flink met basisprijzen die begonnen bij € 59.000. De nieuwe Sorento kan naast een plug-in hybride-aandrijflijn rekenen op een hybride aandrijflijn. De prijs voor de plug-in volgt nog, maar er is inmiddels wel meer bekend over de stekkerloze hybride. De Sorento Hybrid beschikt over een geblazen 1.5 benzinemotor, in combinatie met de elektromotor goed voor een systeemvermogen van 230 pk en 350 Nm koppel. De nieuwe Sorento Hybrid trekt de basisprijs flink omlaag ten opzichte van de vorige Sorento, want hij is vanaf eind deze maand leverbaar vanaf € 45.995.

Voor die prijs levert Kia de SUV in de ComfortLine-trim. Hierbij zijn zaken als adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go), het 12,3-inch digitale instrumentarium, led-verlichting rondom en multimedia met Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig. Kia parkeert verder nog drie andere uitrustingsniveaus in de prijslijst. Dat begint bij de DynamicLine die vanaf € 48.995 leverbaar is. Verder is er nog keuze uit de DynamicPlusLine (€ 52.995) en de ExecutiveLine (€ 55.995). Bij die laatste zijn zaken als een zelfnivellerende achtervering, een head-up display en elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming en ventilatie standaard aanwezig.

De Sorento Hybrid staat vanaf eind deze maand bij de dealers. Begin volgend jaar volgt de plug-in hybride Kia Sorento. Prijzen van die versie houdt Kia zoals gezegd nog even onder de pet.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-kia-sorento-stuk-vriendelijker-geprijsd/

Nette prijzen gezien het formaat auto! De Sorento gaat nu verkoopcijfers neerzetten die we lang niet meer gezien hebben. Eigenlijk zou Hyundai de opgefriste Santa Fe met dezelfde aandrijflijn iets scherpere prijzen moeten geven, want anders heeft Hyundai weer het nakijken.
 

Rembrandt

Gebruiker
Een van de eerste tests die ik zag van "mijn" Tiguan Allspace was die van CARWOW, tussen de Kodiaq, Allspace en de Sorento.
Zitten in GB in dezelfde prijsklasse, terwijl er hier in Nederland dik 10K tussen zit. De Sorento is hier veruit het duurste.

Heb het altijd een prachtige auto gevonden, en met deze hybrid komt-ie hier dus ook een beetje binnen hetzelfde bereik als de Allspace en de Kodiaq.
Tot VW hier ook de Allspace GTE gaat voeren........:rolleyes:
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De Sorento en Santa Fe zijn wel een half formaatje groter en daardoor een stuk praktischer dan de Kodiaq, laat staan de volgens mij iets krappere Tiguan Allspace (en Tarraco). De Kodiaq en Allspace zijn meer 5+2's, de Koreanen echte zevenzitters. Spreek niet uit eigen ervaring, maar slechts 'de boekjes' na. :)

Over de Kodiaq, vergeleken met de oude Sorento en Santa Fe:

Compact dimensions also mean there's noticeably less space for third-row passengers. You can slide the second row forward for more space but it is still a young kids-only zone and access to the third row is a bit fiddly.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Rij-impressie van de Sorento Hybrid: https://www.autocar.co.uk/car-review/kia/sorento/first-drives/kia-sorento-16-t-gdi-hybrid-2020-uk-review

1-kia-sorento-2020-uk-fd-hero-front.jpg


2-kia-sorento-2020-uk-fd-hero-side.jpg


3-kia-sorento-2020-uk-fd-hero-rear.jpg
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
28279.jpg


28271.jpg


28280.jpg


28281.jpg


28282.jpg


28278.jpg


+ Zeer ruim
+ Scherpe prijs
+ Vlotte, stille en relatief zuinige hybride-aandrijving

- On-Europese vormgeving
- Bombastisch en vermoeiend geluid Bose audio
- Semi-zelfrijdende functies niet van laatste generatie

Rijtest: https://www.autozine.nl/kia/sorento/autotest

Vind de Hyundai Santa Fe eigenlijk veel mooier.
 

Durashift

Gebruiker
Ah, dan had ik de Sorento gistermorgen zien rijden en stond die naam op de zijkant. Ik zag vooral de achterkant én omdat ik net de avond ervoor een filmpje van de Ford Explorer PHEV had gezien, dacht ik op basis van de achterkant die auto te hebben gespot.. maar vond dat wel vreemd combineren met de letters op de onderzijde van de portieren.

Nu ik deze plaatjes zie, snap ik 'm. (y)

Druk interieur.

Lijkt in niks meer op de oorspronkelijke Sorento's :(

Ik denk ook dat ik de Hyundai variant harmonieuzer vind ogen.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De achterkant lijkt ook behoorlijk op de Explorer, die heeft ook van die vouwen. De Sorento is echter volgehangen met blingbling (zeg maar gerust kitsch), waar de Europese Explorer wars is van opsmuk.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Kia Sorento Plug-in Hybrid kost 49.595 euro[/size]

23 november 2020 | Kia heeft een prijskaart gehangen aan de Sorento Plug-in Hybrid. De emissievriendelijke stekker-SUV is nu te bestellen in vier uitvoeringen. Hij arriveert in het eerste kwartaal van 2021 in Nederland en is te configureren vanaf 49.595 euro.

De Sorento Plug-in Hybrid is de tweede geëlektrificeerde uitvoering in het Sorento-gamma. Zijn 'turbo hybrid' aandrijflijn bestaat uit een 1.6 T-GDi benzinemotor, die goed is voor 132 kW / 180pk en 265 Nm aan koppel. De krachtbron is gekoppeld aan een 13,8 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket en een elektromotor die 66,9kW / 91pk aan vermogen en een koppel van 304 Nm levert. Het systeemvermogen komt daarmee op 195kW / 265pk en 350 Nm. Het elektrische bereik bedraagt 51 km.

Kia Sorento
De Sorento Plug-in Hybrid is standaard voorzien van AWD en het Terrain Mode met speciale rijmodi voor een verbeterde tractie en meer controle op modder, sneeuw en zand. Bovendien heeft de auto een trekgewicht van 1500 kg. De Sorento Plug-in Hybrid biedt net als de Hybrid plek voor vijf of zeven inzittenden mét bagage, aangezien zijn platform is geoptimaliseerd voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.

Net als de Hybrid is ook de Plug-in Hybrid leverbaar in vier uitvoeringen. De ComfortLine biedt veiligheidssystemen waaronder autonome rijbaanvolgassistentie inclusief file assistentie (LFA) en Adaptieve Cruise Control met stop en Go (SCC). Andere standaardvoorzieningen zijn het 12,3 inch digitale instrumentencluster met voor deze plug-in versie unieke 19 inch lichtmetalen velgen, de LED-verlichting rondom, DAB+ radio, Bluetooth en voorbereiding voor Apple Carplay en Android Auto.

De DynamicLine biedt daarboven onder meer een 10,25 inch full map navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services. Ook standaard: USB-laders in de zijkanten van de voorstoelen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, de Smart Key met start-/stopknop, snelwegassistentie (HDA) en navigatieondersteuning voor de Adaptive Cruise Control. Andere kenmerken zijn de dual projectie LED-koplampen en de verwarming van het stuurwiel en de voorstoelen. Vanaf de DynamicLine is ook de derde zitrij standaard, waarmee de Sorento plaats biedt aan 7 inzittenden.

De DynamicPlusLine gaat een stap verder, met bijvoorbeeld lederen bekleding, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, ambient lighting, een panorama schuif-/kanteldak, LED-binnenverlichting en stoelverwarming op de tweede zitrij. Deze uitvoering is ook voorzien van een Bose audi-soundsysteem met 12 speakers en een draadloos oplaadstation voor smartphones. Ook inbegrepen: uitstapbeveiliging achter (SEA), dodehoekassistentie (BCA) en een elektrisch bedienbare achterklep.

Het topmodel van het Sorento-gamma is de ExecutiveLine met een zelf nivellerende achtervering, een head-up display en meervoudig elektrisch verstelbare voorstoelen. Het interieur is afgewerkt met aluminium pedalen, nappaleder en de hemelbekleding is uitgevoerd in zwart. De meest luxe Sorento biedt daarnaast een 3600-camera, intelligente parkeerassistentie achter (PCA) en de innovatieve Blind-Spot View Monitor van Kia die werkt met live video.

De nieuwe Kia Sorento Plug-in Hybrid staat vanaf halverwege het eerste kwartaal van 2021 in de Nederlandse showrooms. De prijzen variëren van € 49.595,- voor de ComfortLine tot € 58.595,- voor de ExecutiveLine. De DynamicLine is er vanaf € 52.595,- en de DynamicPlusLine is te bestellen vanaf € 55.595,-. Net als elke andere Kia wordt ook de nieuwe Sorento Plug-in Hybrid geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. De Kia-dealer kan Sorento-rijders volledig ontzorgen met laadservices op maat voor thuis of op de zaak.

Bron: https://www.autozine.nl/kia/sorento/nieuws/kia-sorento-phev-kost-49595-euro

Nette prijzen. Valt zo ook weer op dat Kia Nederland een veel betere marketingafdeling heeft dan Hyundai Nederland. Kia verlaagt de prijzen van de e-Niro als reactie op de komst van bijvoorbeeld de ID.3 en Enyaq, er is radiostilte in Sassenheim. Kia en Hyundai lanceren vrijwel gelijktijdig de nieuwe Sorento respectievelijk opgefriste Santa Fe, de prijzen van de laatste zijn elders al bekend, maar nog niet in Nederland. Zo duwt Hyundai kopers weer richting Kia.
 

Gouden Kalf

Gebruiker
Dit is de auto waar ik naar op zoek was. PHEV onder de 50g CO2 WLTP, kofferruimte +700l, SUV (rij met Sharan en wil wel eens iets anders) en nog betaalbaar ook.

Ik heb wel wat weerstand tegen het merk KIA. Ik dacht 8 jaar geleden dat de volgende wagen die ik kocht premium zou zijn, genre Audi Q7 of Volvo XC90. Helaas, door het belasting systeem in België worden deze gelijkgesteld met niet-hybrides, waardoor ze teveel doortellen op je loonfiche.

Ik vraag me wel af of ik de optie zou nemen voor de 7-zitter. Ik heb slechts 5 plaatsen nodig, maar ik merk dat er in deze prijscategorie zeer weinig 7-zitter hybrides bestaan. Zou dit een goede investering naar restwaarde zijn?
 

E 5764370

Gebruiker
Mijn ervaring van de Kia Sorento PHEV
1. Volgens de brochure toen ik de bestelde was de benzine tank 67 liter in de praktijk past er echter maar 40 liter.
2. De achterklep gaat niet zo ver open. Je moet ver bukken om er onder de komen.
3. Het scherm werkt soms (blijft zwart)
4. Het bereik voor elektrisch rijden is minder dan opgegeven. De 50 km heb ik nooit gehaald.
5. De lane assistent is niet permanent uit te schakelen. Elke dag gaat hijs weer aan.
6. Je kunt niet wegrijden zonder een gordel aan te hebben
7. Je kunt de ramen niet met de afstandsbediening openen
8. Auto hold blijft niet aan. Je moet elke keer na het starten het knopje indrukken
9. Na het starten werkt de versnellingsbak pas na twee seconden
10. Afhankelijk of je al niet een tunnel inrijd of de benzine motor aan of uit staat in veranderd de temperatuur binnen. Jammer dat de temperatuur binnen niet constant blijft
11. Jammer dat je de auto niet aan de stekker kunt koelen of verwarmen voor je vertrekt.
12. Jammer dat je armsteun midden niet in hoogte kan verstellen.
13. De koplampen zijn slecht af te stellen. Fijne afstellen niet mogelijk, te grote stappen.
14. Een keer in het uur valt het vermogen bijna helemaal weg als ik het gaspedaal intrap. Na twee seconden weet de auto wel weer de benzine motor te starten en de juiste versnelling te kiezen.
Het is mijn eerste Kia, maar het valt me na 14.000 km op de teller nog elke dag tegen. Ik heb altijd Audi gereden en dat beviel uitstekend.
 

Wouter82

Moderator

Goede reactie bij de review:

Eltjappo zei:
Veel zaken had je tijdens de proefrit kunnen vaststellen. Een aantal punten (scherm en inhouden) kan je mee terug naar de garage. Dit lijkt me gewoon een klaagzang van iemand die een auto door z’n strot geduwd heeft gekregen (lease?), of zomaar even wilt zeuren, want je hebt geen enkel positief punt genoemd. Waarom heb je überhaupt de auto gekozen?
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/kia-sorento-1-6-t-gdi-plug-in-hybrid-4wd-executiveline-2021-2/
 

CD9LOP

Gebruiker
Je zal maar 'gestraft' worden met de nieuwe Sorento..... .
Wat mij betreft mooi model, stoere wagen.
 

E 5764370

Gebruiker
Voordat ik de auto had gekocht had ik alle reviews in het Nederlands, Engels en Duits gelezen, een proefrit gemaakt. Alles wat ik voor de koop heb gezien en ervaren was zeer positief. In de reviews kom ik vrijwel geen negatieve punten tegen. Om dat in evenwicht te brengen heb ik deze reactie geplaatst. Daarnaast ben ik ook met verschillende punten naar de garage en Kia Nederland gegaan, maar ze kunnen het niet oplossen.
 
Bovenaan