• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Keuzestress! Auto gezocht voor 35.000 km/jaar

Na de Break

Gebruiker
Hallo mede-forummers! Ik ben nooit zo actief hier, ik lees vooral mee maar dit keer wil ik toch graag zelf een vraag stellen.

Wij zijn in het bezit van 2 auto's: Tante Peus, een Peugeot 308SW uit 2010 met 150.000 km op de teller en Tante Suuz, een even oude Suzuki Swift met 215.000 km, beide op benzine. De Peugeot is onze gezinsauto en wordt vooral door mijn vrouw gebruikt. Omdat die tegenwoordig dicht bij huis werkt maakt deze bijna geen kilometers meer. De Suzuki wordt door mij voor woon-werk verkeer gebruikt, 125 km per dag dus zo'n 30.000 km per jaar. Daarnaast hebben onze 2 oudste kinderen inmiddels een rijbewijs, zij gebruiken het liefst de Suzuki.
Beide auto's doen het erg goed en hebben weinig problemen gekend. Maar omdat Tante Peus klachten begint te vertonen die kunnen wijzen op serieuze reparatiekosten (olielekkage, koelvloeistof verbruiken en een haperende airco) zijn we toch aan het kijken naar vervanging. Het plan is dan dat ik de vervanger van Tante Peus ga gebruiken voor mijn woon-werk verkeer, deze zal dus serieus kilometers gaan maken.
Vroeger was het simpel, als je veel kilometers maakte kocht je een diesel of ging je op LPG rijden. Maar tegenwoordig... Diesel is geen optie meer, LPG misschien wel, hybride, plug-in hybride, volledig elektrisch.... Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Dus: Help! Wie weet de juiste auto en waarom is dat de juiste auto? Onze voorkeur gaat uit naar een jong gebruikte auto. Max 2, misschien 3 jaar oud, max 50:000 kilometer. Budget: +/-30.000 euro, misschien nog iets meer. Elektrisch kan interessant zijn, we hebben zonnepanelen en ik kan op de zaak gratis opladen, maar ik hik toch wat tegen praktische dingen aan als actieradius en laadstress op vakantie, geen aanhanger trekken. Misschien een hybride met een grote actieradius op stroom? Qua formaat: geen station meer, maar verder vergelijkbaar met onze 308 of nog iets kleiner. Wie heeft de gouden tip?
 

Frits79

Gebruiker
Zoveel keuze, iets meer wensen zou het makkelijker maken.
Hoge auto of lager?
Nog wensen wat opties betreft?
Automaat of Handgeschakeld
Moet hij nog wat kunnen trekken?
 

Na de Break

Gebruiker
Frits79 zei:
Hoge auto of lager?
Daar heb ik geen uitgesproken voorkeur voor. Wel een auto waar ik met mijn 1.96 goed in kan zitten
Frits79 zei:
Nog wensen wat opties betreft?
We hebben nu lederen bekleding en dat bevalt erg goed maar is geen must. Verder kan ik (en vooral mijn vrouw:)) parkeersensoren erg waarderen. Cruise control is wel een must, instelbare begrenzer zou fijn zijn
Frits79 zei:
Automaat of Handgeschakeld
Liefst een automaat
Frits79 zei:
Moet hij nog wat kunnen trekken?
Is bij een elektrische auto sowieso niet aan de orde, maar los daarvan: we hoeven geen caravantrekker
 

Total Loss

Gebruiker
Wat elektrisch en flinke range betreft zou een Opel Ampera-e een goede optie kunnen zijn.

Indien range er wat minder toe doet heb je inmiddels ook al flinke keus in het B-segment en dan heb je het over zo goed als nieuwe auto's bijna. Opel Corsa-e of broer/zus Peugeot e-208 bijvoorbeeld.

Anders is een zuinige 1.0 of 1.2 3-cilinder op benzine natuurlijk ook nog een optie, dan of C-segment of wellicht zelfs B-segment, ook goedkoper in aanschaf. Maar juist omdat je zonnepanelen hebt en op het werk gratis kan laden zeg ik zoek iets met een stekker, zeker ook met dit prima budget.
Succes (y)
 

ak2

Gebruiker
Gezien de wensen zou ik naar een nieuwe of jong gebruikte auto op lpg kijken. Met afstand is dan de beste keus de 1.0 TCe bi fuel van Renault en Dacia.

Hele goede opties zijn de Renault Clio, Dacia Sandero en Dacia Jogger.
LPG is schoner dan benzine, en veel goedkoper.

Als het een automaat moet zijn kijk dan bijvoorbeeld naar de hybride Renault Clio, Captur. en Megane, opties van Toyota en Kia zijn al genoemd.

Elektrisch zou ik naar het B segment kijken zoals de Peugeot 208, Opel Corsa of Renault Zoe, Citroën komt in 2023 met een nieuw model C3, deze zal ook elektrisch worden, en waarschijnlijk goedkoper wordendan de 208 en Corsa waar die veel techniek mee deelt.

Succes
 

beretta

Gebruiker
Een BMW i3 voor woon-werk verkeer en alle dagelijkse ritjes < 200 km / dag voor zo’n €20k; en een benzine familie auto voor het andere deel van het budget met trekhaak. Het bevalt ons heel goed en in de praktijk worden 9 van de 10 ritten met de i3 gemaakt.
 

Vorq

Gebruiker
Met 35.000 km rij je occasions flink op in korte tijd. Dus eigenlijk maakt het niet zo uit om nu nog een goedkope diesel op de kop te tikken. Ik zou de leeftijdseis dan gerust laten vallen. Bereken

Als je ook thuis kan laden: misschien zo'n ZOE met accuhuur, dan heb je daar geen zorgen over de komende jaren. Schat wel de laadpaalbezetting op je werk in, sta je lekker te opereren/doceren/verkopen/ontwerpen als je weet dat je auto nog aan de tot dan bezette paal moet?

Plugin hybride valt meestal tegen; op elektriciteit verstoken ze ook nog flink stroom. Verder lever je in op ruimte, gewicht, dure verrassingen (vaak zijn deze wagens ook volgehangen met dure opties die kapot kunnen).
 

spoiler alert

Gebruiker
Zoals eerder gemeld: BMW i3.
Maar als je iets meer uitgeeft, is een nieuwe EV ook binnen bereik. Voordeel van een EV: je betaalt geen wegenbelasting, amper onderhoud. Het is wel de vraag hoe je op vakantie gaat.
Ik rij geen EV omdat we zonder gedoe op wintersport en midden Italië willen karren. Maar als je vliegt en met de bus naar wintersport gaat, dan zou ik een i3 nemen. Maar ik weet niet wat voor range je nodig hebt.
 

B K 1

Gebruiker
Hybride voor 30k? Lexus. De NX zou persoonlijk m’n eerste keuze zijn (meer ruimte dan een Lexus IS). Of wellicht een Toyota RAV4 phev, die (als je bijlaadt thuis en op je werk) best zuinig is en toch een grote actieradius heeft.
 

Total Loss

Gebruiker
B K 1 zei:
Hybride voor 30k? Lexus. De NX zou persoonlijk m’n eerste keuze zijn (meer ruimte dan een Lexus IS). Of wellicht een Toyota RAV4 phev, die (als je bijlaadt thuis en op je werk) best zuinig is en toch een grote actieradius heeft.

Waarom zo groot/zwaar en als nieuwe auto's ook duur en daardoor dus nu ook relatief "oud" voor dit prima budget?
Topicstarter zoekt 308 formaat of iets kleiner zelfs, zou ik het een stuk recenter zoeken en niet op zoek gaan naar grote zware SUV's ;)
 

Stif

Gebruiker
Na jouw verhaal te hebben gelezen zou ik gaan voor de :

Toyoya corolla met hybride.
Of zijn lookalike suzuki......swace geloof ik.
 

B K 1

Gebruiker
Verbruik van de phev is nagenoeg hetzelfde als de corolla. Wegenbelasting krijg je nog korting op en verzekering zal niet zoveel schelen.
Maar zie dat ze te nieuw en dus te duur zijn. Maar een Kia Niro plug-in is ook een optie. Zoals ik zei, korting op de wegenbelasting en scheelt weer in benzine kosten als je zonnepanelen hebt en op je werk gratis kan laden.
 

Satirev

Gebruiker
Met je budget kan je alle kanten op, dus kan me voorstellen dat dat wat keuzestress oplevert! De keuze voor een elektrische auto zou denk ik qua maandlasten zeker aantrekkelijk zijn, maar het komt nog met wat nadelen zoals je zelf al aangeeft. Qua ruimte vergelijkbaar met de 308 heb je binnen budget bijvoorbeeld de BMW I3 zoals eerder genoemd, of de VW E-Golf, of MG ZS EV.

Ben je nog niet toe aan volledig elektrisch dan is een betrouwbare hybride een prima optie. In combinatie met automaat en liever geen dure reparaties (zoals bij de 308) is Toyota of Lexus een logische keuze. Persoonlijk lijkt me de Lexus CT200h zeker interessant, maar ook een toyota Corolla, Yaris, Prius of CH-R zouden een prima keuze zijn.
 

Johan82

Gebruiker
Een elektrische auto kan prima trekken tegenwoordig, alleen nog niet voor het budget dat je hebt.

Kijk eens naar de oude Hyundai ioniq, te krijg als stekkerloze hybrid, volledig elektrisch en plugin hybrid, de plugin mag 750 kg trekken. Is een technisch broertje van de Niro, ook die is verkrijgbaar in deze drie varianten. Ik tik de 2 meter aan en zit prima in de ioniq.
 

Rroelll

Gebruiker
Na de Break zei:
Elektrisch kan interessant zijn, we hebben zonnepanelen en ik kan op de zaak gratis opladen, maar ik hik toch wat tegen praktische dingen aan als actieradius en laadstress op vakantie, geen aanhanger trekken. Misschien een hybride met een grote actieradius op stroom? Qua formaat: geen station meer, maar verder vergelijkbaar met onze 308 of nog iets kleiner. Wie heeft de gouden tip?
- Hoe vaak trek je een aanhanger en hoe zwaar is die aanhanger?
- Hoe zien je vakanties eruit met de auto? Hoe vaak doe je dat? Als je met de auto ver op vakantie gaat, ben je bereid je reisplannen aan te passen en wat meer tussenstops te plannen?
- Heb je een eigen oprit waar je kunt laden?

Hoe meer elektrisch rijden er in jouw leven / gebruikspatroon past, hoe beter. Voor de wereld en ook voor je eigen portemonnee. Bovendien vinden veel mensen het heerlijk rijden want stil en soepel.

Elektrisch:
- Hyundai Kona EV is er als 39kWh uitvoering en die is prima binnen budget te vinden en de actieradius is prima. Zoals deze: https://www.autowereld.nl/hyundai/kona/ev-comfort-rijklaarprijs-carplay-camera-led-8-bijtelling-36965781/details.html De 64kWh versie is aanzienlijk duurder en net boven budget en met flink meer kilometers: https://www.autowereld.nl/hyundai/kona/ev-premium-64-kwh-automaat-led-leder-navigatie-36986539/details.html
- Kia e-Niro zal iets boven budget zitten en is wat groter dan de Hyundai Kona.
- Citroen DS3 Crossback E-Tense is net binnen budget te vinden en heeft een acceptable actieradius. https://www.autowereld.nl/ds/3-crossback/e-tense-grand-chic-lage-km-stand-100-elektrisch-36862394/details.html
- Opel Ampera-e heeft de beste actieradius en is ook goed te vinden binnen budget. Deze bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl/opel/ampera-e/business-executive-60-kwh-nl-auto-prijs-incl-btw-apple-carplay-leder-a-s-zondag-open-36939757/details.html
Met al die elektrische autos kun je woon-werk verkeer volledig elektrisch doen, zelfs als je op kantoor een keer niet kan laden. Geen van allen mogen ze iets trekken, behalve de Kona die schijnbaar 300kg aan de haak mag (wat natuurlijk niks voorstelt).

Een overzichtje: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98339-94716-93123-99136/

Plug-In:
- Kia/Hyundai zijn één concern en bieden verschillende PHEVs aan die prima bij je zouden passen. De Hyundai Ioniq PHEV is goed te vinden binnen budget, de Kia Niro PHEV is iets duurder want een cross-over, de Kia Ceed PHEV is moeilijk te vinden maar van de Kia Xceed PHEV zijn er precies twee exemplaren te vinden die perfect passen binnen je wensenplaatje. Deze Xceed bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl/kia/xceed/1-6-gdi-phev-dynamicline-panoramadak-plug-in-hyb-36311232/details.html. De Kia's mogen 1300kg trekken, de Hyundai met identieke aandrijflijn mag 750kg trekken. Allen met een actieradius van 50/60km dus in de praktijk haal je het naar je werk niet volledig elektrisch, maar wel een flink stuk en dat is al heel wat waard. Alleen jammer als de laadpaal op kantoor bezet is want dan rij je dus alleen op benzine weer terug. Geen ramp, maar ook niet fantastisch.

Overzichtje: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98336-95265-100003-100006/
 

michel1975

Gebruiker
Met zoveel kilometeres zou ik helemaal niet meer naar een benzine/hybrid/plug in/lpg kijken. Ik stond voor dezelfde keus met zelfs nog iets meer kilometers. 84 km enkele reis dagelijks. Zeker als je zonnepanelen hebt en op het werk gratis kan tanken. Die laadstress ben je zo kwijt. Dat is even wennen en een soort van mindset maar helemaal nergens op gebaseerd. Ik rijd nu een jaar elektrisch en het bevalt me meer dan goed. En in het ergtse geval even een kwartiertje aan de snellader. Reken even uit wat het financieel alleen al scheelt in je brandstofkosten. Maar wat nog meer zal tikken zijn je afschrijvingskosten. Met dat kilometrage schrijf je de auto in zo'n 5 jaar als je hem tweedehands koopt bijna compleet af. Kijk maar even wat een elektrische auto tweedehands nog kost. Dan doet de kilometerstand er niet zo heel erg veel toe.
 

Na de Break

Gebruiker
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken. We hebben goed nagedacht over de verschillende opties, en vooral doordat de kosten voor reparatie van de 308 richting de 1500 euro zouden lopen besloten om deze in te ruilen. Maar dan komt het.... wat koop je dan terug? Diverse auto's bekeken en geprobeerd om een goede keuze te maken wat betreft brandstof. En de keuze is gevallen op elektrisch!

Vanaf zaterdag aanstaande zijn wij de trotse eigenaren van een Peugeot E-208 GT line. Een witte van net 2 jaar oud met 17.000 kilometer op de teller.
 

spoiler alert

Gebruiker
Ik hoop dat je een vast contract hebt met de energiemaatschappij, anders betaal je 20 cent/km aan stroom.

Mocht je de hoofdprijs gaan betalen, neem dan zsm een dynamisch energiecontract.
 

Na de Break

Gebruiker
spoiler alert zei:
Ik hoop dat je een vast contract hebt met de energiemaatschappij, anders betaal je 20 cent/km aan stroom.

Mocht je de hoofdprijs gaan betalen, neem dan zsm een dynamisch energiecontract.
Zoals ik in de openingspost al uitgelegd heb, we hebben zonnepanelen en ik kan op mijn werk gratis opladen. Dus de stijgende energieprijzen zijn wel het laatste waar ik me zorgen om maak
 
Bovenaan