ketelapper - Audi A6 [4K, 02/2019] werkpaard voor intensief gebruik

ketelapper

Gebruiker
Ondertussem definitief besloten te wachten op bestelbaarheid van Audi Exclusive Individuallackiering in Sepangblauw. Zal in de loop van september zijn. Dan meteen bestellen. Productietijd normaal gesproken 8 à 10 weken, met Exclusive komen daar 6 tot 8 weken bij. Dus 14 tot 18 weken. Bestellen september en dan hoop ik 1 februari te kunnen rijden :LOL:

Tot die tijd doortoeren met huidige is absoluut geen straf. Afgelopen weekend met retourtje Italië maar weer eens gemerkt. Heerlijke auto en nog iedere keer word ik blij als ik 'm zie staan.

Rembrandt

Gebruiker
Kijk, da's je auto gebruiken: een weekend retour Italie.(y)

Qua kleur blijf ik erbij dat je al een blauwe hebt. Is er, als je toch naar een exclusive-kleur gaat, echt niets anders bij Audi? Donkergroen bv?

Van de Audi-site:
De wereld is kleurrijk

Het goud van een zonsondergang, het rood van een wijn, het groen van een smaragdring – al deze kleuren kunt u als lak op uw Audi krijgen. En vrijwel elke andere tint waarvan u een voorbeeld naar uw Audi dealer meeneemt.

B Real

Gebruiker
Rembrandt zei:
Kijk, da's je auto gebruiken: een weekend retour Italie.(y)

Qua kleur blijf ik erbij dat je al een blauwe hebt. Is er, als je toch naar een exclusive-kleur gaat, echt niets anders bij Audi? Donkergroen bv?

Van de Audi-site:
De wereld is kleurrijk

Het goud van een zonsondergang, het rood van een wijn, het groen van een smaragdring – al deze kleuren kunt u als lak op uw Audi krijgen. En vrijwel elke andere tint waarvan u een voorbeeld naar uw Audi dealer meeneemt.

Oeh dat is wel een goede inderdaad!
Ik ben niet per se een groot fan van de kleur groen, maar de kleur waarin de RS5 werd gepresenteerd vind ik wel erg gaaf. Geen idee of dat überhaupt mogelijk is op een A6, maar dat zou mij wel erg tof lijken!

Deze kleur dus:

audi-rs5_2.jpg

Flieger

Gebruiker
Volgens mij zoekt ketelapper een lichtere kleur (licht exterieur + donker interieur of andersom). :)

Er is zoveel moois bij Audi Exclusive:

Santorin Blue
19866582618_9da413ce71_k.jpg

Venetian Purple
12811866445_6388d43518_k.jpg

Een Porsche kleur lijkt me ook wel gaaf. Classic Grey of Dark Olive.

Wouter82

Moderator

Gaaf om weer met een goed budget je eigen auto te kunnen samenstellen. Maar Sepang Blau, voor een Audi - niet vervelend bedoeld - inderdaad een best opvallende kleur, maar is dit echt de Exclusive-investering waar? En al googlelend blijkt het ook weer niet zo'n bijzondere tint. Neem dan iets wat echt anders is, zoals inderdaad dat groen of een mooie roodtint (shiraz bv.). En dat Venetian Purple :eek: (y)

audi-rs-q3-2014-261819-1024.jpg

picture_php_pictureid_237702_1a871f1614e80990ff125d138b4cdd86dc4f52ca.jpg

Durashift

Gebruiker
Flieger zei:
(..)

Vanwaar de keus Oceaanblauw voor de gordels? Is Sepangblauw niet mogelijk? Verschillen de tinten erg?

Ja, ook mijn vraag.

~~~~~~~~

Heb je al wel gereden met dit model en dus zonder luchtvering en met instelbare dempers?

Lijkt mij een stap terug, zeker met jouw gebruik en bestemmingen (o.a. België toch?;) )

ketelapper

Gebruiker
Die A7 is shiraz, ja. Heel mooi wanneer én licht interieur én brandschoon én in de zon. Maar ik zie regelmatig A1'tjes in NL rijden in shiraz (zwart interieur) en dan spreekt het me niet aan.

Namen voor binnen- en buitenkleuren verschillen. Oceaanblauw is één van de 'hoofdkleuren' van Audi Exclusive. Is de blauwtint die het best past bij sepangblauwe lak.

En al of niet een andere kleur dan sepang :rolleyes: Sepangblauw ken ik en vind ik al jarenlang prachtig. Waarom zou ik dan verder zoeken?

Wouter82

Moderator

ketelapper zei:
En al of niet een andere kleur dan sepang :rolleyes: Sepangblauw ken ik en vind ik al jarenlang prachtig. Waarom zou ik dan verder zoeken?

Dat moet je ook vooral niet doen :) Lijkt mij juist ideaal als je dit zeker weet, omdat de mogelijkheden anders zo ongeveer eindeloos zijn. Als ik zelf serieus extra geld had te spenderen aan een Exclusive-kleur, dan zou ik ook voor echt exclusief gaan. En Shiraz slaat misschien wat dood in bepaalde omstandigheden, maar lijkt mij dan nog steeds meer onderscheidend dan "een" blauwtint. Hoe dan ook fijn dat er een wat opvallender gekleurde Audi onderweg is naar het Nederlandse straatbeeld (y)

ketelapper

Gebruiker
Vanuit mijn bedrijf heb ik met drie leasemaatschappijen een mantelovereenkomst. De Duitse dealerofferte ligt bij hen voor... Nr. 1 heeft al offerte neergelegd, de andere 2 zijn nog aan het rekenen. Eerste cijfer is nog verkeerd ;) Ben erg benieuwd.

Springbok

Gebruiker
ketelapper zei:
Vanuit mijn bedrijf heb ik met drie leasemaatschappijen een mantelovereenkomst. De Duitse dealerofferte ligt bij hen voor... Nr. 1 heeft al offerte neergelegd, de andere 2 zijn nog aan het rekenen. Eerste cijfer is nog verkeerd ;) Ben erg benieuwd.

Schep je daarmee geen precedent voor de rest van de organisatie?

ketelapper

Gebruiker
@Springbok
Hoe bedoel je? Het is onze gebruikelijke aanpak om iedere aangevraagde auto voor te leggen aan deze drie maatschappijen. De voordeligste mag de auto inzetten. Soms is er sprake van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld afwijking in looptijd of kilometers) en dan kan er een kort onderhandelingsrondje zijn. Daarmee maken we dan duidelijk wat de beste deal is in beëindiging van oude contract en aangaan nieuwe contract gezamenlijk. Heel helder, heel transparant en heel erg voor iedereen gelijk juist.

ketelapper

Gebruiker
Twee weken verder dus hoogste tijd voor een update.

Via plezierig contact met een dame van Audi Exclusive Studio in Neckarsulm, in de fabriek meer informatie verkregen. Onder andere heel attent een foto van Oceaanblauw gordelmateriaal om het contract tot zwart leer te kunnen beoordelen. En in beeld ook lakmonster van Sepangblauw. Super service (y)
IMG_5095_zpsntlw39kp.jpg

Over de kleurkeuze ook nieuws. Sepangblauw heb ik al jaren in mijn kop als hele gave blauwtint. En vind ik nog steeds mooi. Maar ook... 'gewoon' blauw zodra de zon niet schijnt of de lak niet smetteloos blinkt.
Toen zag ik Arablauw, met dank aan vriend Jurgh (van detailing.nl ) en import-makker sjoeritzz ook meer beeld hiervan gekregen.

Kleur op een R8
https://www.detailing.nl/fotos/audi-r8-v10/
(en ik heb ook wat 'normale' foto's in Hollands weer gekregen)

Kleur op een A7 (met name vanaf 8.55min.)
https://youtu.be/oFaTRM2Cq5A

Kleur op een A8
https://www.blocket.se/malmo/Audi_A8_L_4_0_TT_Quattro_420hk_NYSKICK_MINT_C_80695834.htm?ca=23&w=1

Toch ook heel erg mooi. Lichter, feller, sprankelender. Kristaleffect lak; de flakes zie je duidelijk en dat effect blijft ook overeind bij bewolking en/of beetje vuil op de lak. Tegelijk voor mij nog wel gedekt genoeg. Gewaagd, maar dat wil ik ook wel. Anders had ik nu al wel grauw en grijs in plaats van rood. :p

De mening van mijn verkoper is ook sprekend: "Jij wilt iets aparts. Dan moet je nu Arablauw kiezen. Maar ik voorspel wel dat je het over drie jaar beu zult zijn."
Prima :p Over drie jaar neem ik afscheid van nieuwe auto met ruim 200k km op de klok.

Dan over naar de velgkeuze. Opnieuw een lastige puzzel. Winterwiel is makkelijk, dat is de CE1 10-spaaks velg 19 inch die als kostenloze optie in combinatie met S line wordt aangeboden. Die af fabriek en aflevering op winterbanden daarop.

Zomervelg... tja... Graag een maatje groter dus 20 inch. Om geen deadline te hebben in het kiezen, hoop ik dat de naafdiameter van 4G en 4K gelijk is gebleven. In dat geval kan ik namelijk huidige 19 inch zomerwielen 'meenemen' naar de nieuwe en eerst die banden oprijden. Velgbreedte, ET en 5x112 zijn in ieder geval wel hetzelfde gebleven. Bandmaat net ietsie afwijkend, maar kan prima voor paar weken.

ET tussen A6 en A7 ook bij 4K 13mm verschil. Op A6 showroomauto bekeken dat wielen best weer naar binnen staan in de wielkast, dus ik durf die 13mm wel aan (net als op huidige A6 met mijn A5-velgen). Wielen iets meer naar buiten, maar zeker nog wel binnen de spatbordrand (!), staat net wat mooier naar mijn smaak.

De modelkeuze :confused: Ik vind het nieuwe model '5 V-spaak ster-velg' wel mooi. Op A6 leverbaar in 20 inch maar dan tweekleurig (zilver-donkergrijs). Op A7 leverbaar in 21 inch in geheel zilver of tweekleurig (zilver-zwart). Ik wil volledig zilveren wielen. Dus dan zou ik òf A6 velgen moeten laten spuiten, of A7 velgen in 21 inch nemen.

Met dank aan FASt (ook op dit forum) al wat plaatjes waarin hij weer knap configurator-beelden van A6, A7 en A8 in de mix heeft geknutseld :D

A6metA7wielen_zpsxm7svvfv.jpg

A7%205%20V-spaak%20ster%2021%20inch_zpsirnzudlr.jpg

Ander model velg van A7 in 20 inch
A7%2010-spaak%2020inch_zpsxhdrzaxj.jpg

Model velg van A8 in 20 inch - moet ik 'in real life' zien om mening verder te vormen
A8%20turbinelook%2020%20inch_zpssqiz5cu9.jpg

Met dank aan voorraad-inzicht via de Audi website heb ik een lijstje van dealers (Moordrecht, Den Haag, Amsterdam) waar auto's staan op wielen die ik overweeg. Kan ik ze her en der in levende lijve bewonderen en beoordelen.

To be continued!

Biermagnaat

Gebruiker
Morgen is mijn collega er weer met zijn Arablauwe A3 limo. Kan je wel even wat foto's doorschieten van de kleur in real life indien wenselijk.

B Real

Gebruiker
Arablauw oogt iets lichter inderdaad. Op de A7 in het voorbeeld erg mooi, op de A8 in het voorbeeld wel érg licht. Zal, zoals zoveel kleuren, ook wel lastig vast te leggen zijn op beeld en typisch zoiets welke je in real-life moet zien. Ongetwijfeld erg mooi (y)

Foto's via Audi forum van de velgen doen het niet. Aangezien 19" al weinig bijzonders meer is op veel auto's denk ik dat 20" een goede keuze is en absoluut niet te groot. Merk je zelf nog veel verschil in comfort tussen winter/zomer velgen?

Ik zelf vind het eigenlijk altijd wel meevallen overigens. (van 16" naar 17" naar 18" gegaan in relatief korte tijd).

Biermagnaat

Gebruiker
Die A8 is ofwel bijzonder slecht aangepakt in Lightroom of inderdaad een andere tint. Arablauw is fel maar niet zo licht van kleur, echt wel iets donkerder.

ketelapper

Gebruiker
Foto-error zou hersteld moeten zijn. Bij mij doen ze het in ieder geval, maar ja, dat deden ze eerst ook al.

@Biermagnaat
Altijd welkom, maar ik heb de kleur in real life nu aantal keer gezien.

@Rembrandt
Ongeacht kleur hoe dan ook een goed plan ;)

@B-Real
Ik heb eerder A6 gereden met S line onderstel en 20" zomerwielen (2006-2009). Dat beviel me toen prima. Sindsdien luchtvering en 18" of 19" wielen.
Ik merk daarbij geen verschil tussen winter 18" of zomer 19". Op die A6 S line met 20" zomer merkte ik zelfs weinig verschil tot de toen ook even 16" (!) winterset die ik één keer heb geleend. Zal wel aan mijn rijstijl (rustig) en gebruik (veel snelweg) liggen dat ik weinig verschil merk.

Nieuwe zal instelbare dempers hebben. Ik ga die sowieso eerste weken rijden op de af fabriek 19" met winterbanden. Hopelijk dan huidige 19" zomerset er even onder, tot huidige zomerbanden op zijn. Dan moet ik keuze definitief hebben gemaakt naar 20" of 21" zomerwielen én naar welk model. Maar daarvoor staat de "5 V-spaak ster" in geheel zilver nu op Nr. 1 :)

KadettRT

Gebruiker
Oef.... vind de 20" velgen eigenlijk een beetje teveel van het goede. Ja onder een XC90 of Q7 met wat wang maar zie liever 19" onder een normale auto staan :) 20" maakt het geheel iets te 'patserig' terwijl 19" nog chique of elegant staat.

Roy R

Gebruiker
De blauwe riemen lijkt me erg mooi worden in die configuratie. Voor wat het waard is, jouw keuze m.b.t. velg design heeft ook absoluut mijn voorkeur. De kleur lijkt erg op de kleur van de A6 Avant die in het filmpje op de homepage de hoofdrol speelt. Mooi!

Beryllium

Gebruiker
De kleur blauw is erg mooi, maar persoonlijk ben ik bij lichtmetalen velgen enigszins terughoudend als ze niet perfect symmetrisch zijn. Mijn eenvoudige Renault heeft ook velgen die een soort draaiing in de spijlen hebben, en aan de ene zijde van de auto ziet dat er dus anders uit dan aan de andere zijde.
Persoonlijk zou ik daarom niet de 'A8 20-inch'-kiezen.

Flieger

Gebruiker
Herkenbare tic. :cool: Maar de A5 velgen die ketelapper nu onder zijn A6 heeft, hebben ook een soort draaiing. Dus ketelapper is er niet zo gevoelig voor.

ketelapper

Gebruiker
@Biermagnaat
Veel dank voor de foto's!!! (y) Zowel van Arablauw A3 als van A8-wielen. De A8 wielen zijn zo te zien toch wel glanzend zilver; in de configurator ogen ze wat dof. Bij welke dealer werk jij?

@Beryllium @Flieger
ketelapper is eigenlijk wel gevoelig voor symmetrie :rolleyes: Maar als het bij velgen niet anders kan en ik vind die velg tóch het allermooiste, dan is het maar zo. En daarom heb ik nu dus inderdaad al sinds 2013 asymetrische A5 turbine-velgen. Gelukkig is het mij nog nooit gelukt een velg aan de linkerkant én aan de rechterkant tegelijkertijd te zien o_O

Beryllium

Gebruiker
Wat je ook kiest, het wordt een zeer fraaie machine.
Het feit dat je kiest voor iets anders dan grijs of zwart is wat mij betreft erg tof!

Ik moet het met saai zilvergrijs doen, maar ja, ik kan, eh, wil me dan ook geen gloednieuwe wagen veroorloven en moet het doen met de occasionmarkt, en dan is wat mij betreft kleur vaak ondergeschikt... roze of paars zal ik nooit kiezen en mevrouw Be wil geen wit, maar daarbuiten is het gauw goed...

Flieger

Gebruiker
ketelapper zei:
ketelapper is eigenlijk wel gevoelig voor symmetrie :rolleyes:

Haha wist ik! :p

Ik vind de 53C (5-spaak ster) velgen van Audi Sport voor de A7 erg mooi. De 52Y (5-V-spaak-ster) zijn de velgen van de RS6 van de vorige generatie en zou ik alleen om die reden al niet zo snel kiezen.

R107

Gebruiker
42802282790_37357fe963_c.jpg

In zilver komt een A8 veel mooier "uit de verf" dan in een donkere kleur (y). Voor een A6 zal hetzelfde gelden.

Jay DoubleYou

Gebruiker
Misschien ligt het aan de foto van deze A8, maar ik vind de verchroomde omlijsting een beetje wegvallen icm deze kleur. Verder wel een mooie auto.

Springbok

Gebruiker
A6metA7wielen_zpsxm7svvfv.jpg

Erg gaaf zo!! Maar de velg is wel beetje BBS achtig en best grof. Stuk minder stijlvol dan wat van de andere opties imo. Nu zou mij dat persoonlijk niet uitmaken, ik hou wel van beetje fout :cool:

Maar ik vind het wel heel anders dan de turbine wielen die je momenteel hebt.

Net even in de configurator zitten klikken, maar je hebt niet echt wielen die mij echt hebberig zouden maken voor de A6.. Toen A4 op mijn shortlist stond had ik ook niet echt wielen die ik echt heel mooi vond. Terwijl ik in het verleden juist erg gecharmeerd was van Audi wielen.

ketelapper

Gebruiker
Biermagnaat zei:
Huiskes-Kokkeler in Hengelo.

Thanks. Niet in de buurt om even langs te komen ;)

Flieger zei:
De 52Y (5-V-spaak-ster) zijn de velgen van de RS6 van de vorige generatie en zou ik alleen om die reden al niet zo snel kiezen.

'Zeitgemäss' is wel één van mijn criteria, dus ik begrijp wat je stelt. Maar de velg wordt nu onder A6 / A7 wel aangeboden, dus voldoet aan mijn eisen :)

Willem Boer zei:
In zilver komt een A8 veel mooier "uit de verf" dan in een donkere kleur

Dat geldt voor ieder goed ontwerp. Donkere kleuren verdoezelen lijnen en vormen, lichte kleuren laten die juist wel naar voren komen. Dus alleen lelijke zaken gedijen beter bij donkere kleuren...

Springbok zei:
de velg is wel beetje BBS achtig en best grof. Stuk minder stijlvol dan wat van de andere opties

Klopt. Ik mis ook de hebberigmakende - met afstand nummer 1 - scorende velg. Maar deze vind ik zeker wel mooi en bij de auto passen. Door te kiezen voor Arablauw leg ik een erg sportief accent, dat maak ik dan 'af' met de wielen. Nu zijn ze in real life wel écht zilver en niet zo grauw/mat als lijkt op configurator-plaatje.
Tegelijkertijd ben ik nog wel in dubio en zoekende naar meer chique velg; daarmee zou ik juist weer meer balans brengen in het totaalplaatje tussen sportief en netjes. Daarin zie ik dan meer de A8-velg.

haarr

Gebruiker
Willem Boer zei:
42802282790_37357fe963_c.jpg

In zilver komt een A8 veel mooier "uit de verf" dan in een donkere kleur (y). Voor een A6 zal hetzelfde gelden.

Ben ik niet met je eens. Het blauwe vind ik erg mooi, Tangorood ook overigens.
Beetje jammer dat de mooie blauwe alleen tegen hoge meerprijs is te leveren.

uwbuurman

Gebruiker
Heel eerlijk? Kwam maandag een nieuwe A6 tegen bij Nürnberg. Was niet heel enthousiast, eerlijk gezegd. Vind je huidige zeker zo mooi. Maar dat vind ik, jij vast wat anders. ;)

ketelapper

Gebruiker
@uwbuurman
Herkenbaar! Maar ik kan de oude niet meer nieuw bestellen... En onder het nieuwe jasje zit wel weer nieuwe techniek waar ik naar uitkijk.
Ik heel eerlijk, zoals ik hiervoor al eerder schreef: ik ben nog ieder dag dolblij met mijn huidige A6. Qua rijden én looks telkens helemaal blij (y)

Barri

Moderator

Gisteren stond er een nieuwe A6 voor kantoor, een zwarte. Volgens mij wel met zulke wielen als onder die A8. Helemaal zwart, inclusief grille, is wel heel donker! Dan is dat blauw echt een stuk beter hoor! Velgen zagen er wel goed uit, beter dan op bovenstaande afbeelding uit de configurator waar het inderdaad wat druk oogt.

Flieger

Gebruiker
Barri zei:
Gisteren stond er een nieuwe A6 voor kantoor, een zwarte. Volgens mij wel met zulke wielen als onder die A8. Helemaal zwart, inclusief grille, is wel heel donker!

Weet je of het een benzine of diesel was? Ik denk dat ik die auto ook al eens gezien heb. Ramen getint, grille zwart, logo's zwart en grote wielen.

Barri

Moderator

Pfoe geen idee. Gezien het feit dat de benzine nog niet lekker leverbaar is zal het vast een diesel zijn. Weet ook niet van wie ie is, en ik heb de achterkant niet gezien dus ook de dealernaam niet.
Maar het zal inderdaad dezelfde zijn; heel zwart, behalve de wielen.

Flieger

Gebruiker
Barri zei:
Pfoe geen idee. Gezien het feit dat de benzine nog niet lekker leverbaar is zal het vast een diesel zijn. Weet ook niet van wie ie is, en ik heb de achterkant niet gezien dus ook de dealernaam niet.

Ah, degene die ik bedoel is juist een benzine en ook daarom opvallend. Waar is jouw kantoor?

michel1975

Gebruiker
Wederom een niet alledaagse kleur en een geweldige uitrusting. Het is iedere keer weer een genot dat je ons deelgenoot maakt.

Barri

Moderator

Flieger zei:
Barri zei:

Ah, degene die ik bedoel is juist een benzine en ook daarom opvallend. Waar is jouw kantoor?
Amersfoort, maar er komen hier vertegenwoordiger van diverse grote Audi dealers langs.

Biermagnaat

Gebruiker
Zou haast een 3.0tdi moeten zijn. Zwarte raamomlijsting is onderdeel van het black optic pakket. Maakt een zwarte ineens vrij fout in mijn ogen. Laatst hadden we hier een zilverkleurige A6 met black optic. Dat vond ik dan wel weer heel mooi.

Bovenaan