Twee weken verder dus hoogste tijd voor een update.
Via plezierig contact met een dame van Audi Exclusive Studio in Neckarsulm, in de fabriek meer informatie verkregen. Onder andere heel attent een foto van Oceaanblauw gordelmateriaal om het contract tot zwart leer te kunnen beoordelen. En in beeld ook lakmonster van Sepangblauw. Super service
Over de kleurkeuze ook nieuws. Sepangblauw heb ik al jaren in mijn kop als hele gave blauwtint. En vind ik nog steeds mooi. Maar ook... 'gewoon' blauw zodra de zon niet schijnt of de lak niet smetteloos blinkt.
Toen zag ik Arablauw, met dank aan vriend Jurgh (van detailing.nl ) en import-makker sjoeritzz ook meer beeld hiervan gekregen.
Kleur op een R8
https://www.detailing.nl/fotos/audi-r8-v10/
(en ik heb ook wat 'normale' foto's in Hollands weer gekregen)
Kleur op een A7 (met name vanaf 8.55min.)
https://youtu.be/oFaTRM2Cq5A
Kleur op een A8
https://www.blocket.se/malmo/Audi_A8_L_4_0_TT_Quattro_420hk_NYSKICK_MINT_C_80695834.htm?ca=23&w=1
Toch ook heel erg mooi. Lichter, feller, sprankelender. Kristaleffect lak; de flakes zie je duidelijk en dat effect blijft ook overeind bij bewolking en/of beetje vuil op de lak. Tegelijk voor mij nog wel gedekt genoeg. Gewaagd, maar dat wil ik ook wel. Anders had ik nu al wel grauw en grijs in plaats van rood.
De mening van mijn verkoper is ook sprekend:
"Jij wilt iets aparts. Dan moet je nu Arablauw kiezen. Maar ik voorspel wel dat je het over drie jaar beu zult zijn."
Prima

Over drie jaar neem ik afscheid van nieuwe auto met ruim 200k km op de klok.
Dan over naar de velgkeuze. Opnieuw een lastige puzzel. Winterwiel is makkelijk, dat is de CE1 10-spaaks velg 19 inch die als kostenloze optie in combinatie met S line wordt aangeboden. Die af fabriek en aflevering op winterbanden daarop.
Zomervelg... tja... Graag een maatje groter dus 20 inch. Om geen deadline te hebben in het kiezen, hoop ik dat de naafdiameter van 4G en 4K gelijk is gebleven. In dat geval kan ik namelijk huidige 19 inch zomerwielen 'meenemen' naar de nieuwe en eerst die banden oprijden. Velgbreedte, ET en 5x112 zijn in ieder geval wel hetzelfde gebleven. Bandmaat net ietsie afwijkend, maar kan prima voor paar weken.
ET tussen A6 en A7 ook bij 4K 13mm verschil. Op A6 showroomauto bekeken dat wielen best weer naar binnen staan in de wielkast, dus ik durf die 13mm wel aan (net als op huidige A6 met mijn A5-velgen). Wielen iets meer naar buiten, maar zeker nog wel binnen de spatbordrand (!), staat net wat mooier naar mijn smaak.
De modelkeuze

Ik vind het nieuwe model '5 V-spaak ster-velg' wel mooi. Op A6 leverbaar in 20 inch maar dan tweekleurig (zilver-donkergrijs). Op A7 leverbaar in 21 inch in geheel zilver of tweekleurig (zilver-zwart). Ik wil volledig zilveren wielen. Dus dan zou ik òf A6 velgen moeten laten spuiten, of A7 velgen in 21 inch nemen.
Met dank aan FASt (ook op dit forum) al wat plaatjes waarin hij weer knap configurator-beelden van A6, A7 en A8 in de mix heeft geknutseld
Ander model velg van A7 in 20 inch
Model velg van A8 in 20 inch - moet ik 'in real life' zien om mening verder te vormen
Met dank aan voorraad-inzicht via de Audi website heb ik een lijstje van dealers (Moordrecht, Den Haag, Amsterdam) waar auto's staan op wielen die ik overweeg. Kan ik ze her en der in levende lijve bewonderen en beoordelen.
To be continued!