ketelapper - Audi A6 [4K, 02/2019] werkpaard voor intensief gebruik

ketelapper

Gebruiker
Ik heb nog meevaller gehad met de remmelarij rondom. Bij de beurt in september was die nog maar nét aan goed genoeg, volgens de monteur. Dat klopte, want paar weken later lampje aan. Midden oktober zijn rondom alle remblokken en remschijven vervangen. Die flinke rekening was nog voor de leasemij :) Ook niet gek, want na 155.000km pas eerste onderhoud aan de remmen laat volgens mij een bijzonder keurige rijstijl zien. De leasemij zal vast wel meer blokken en schijven in hun calculatie gehad hebben.

Er komt wel nieuwe set winterbanden aan. Die komen dus wel voor mijn eigen rekening. Als het weer nog even zo blijft, hoef ik alleen voor de wintersport in januari de winterslofjes te monteren en dat kunnen ze nog prima hebben. Begin van sabbatical zijn twee weken Oostenrijk en dan nog weekje door naar vrienden in Noord-Italië, dus één reis met drie weken skiën en uitrusten :LOL:

adinsx

Gebruiker
ketelapper zei:
Ik heb nog meevaller gehad met de remmelarij rondom. Bij de beurt in september was die nog maar nét aan goed genoeg, volgens de monteur. Dat klopte, want paar weken later lampje aan. Midden oktober zijn rondom alle remblokken en remschijven vervangen. Die flinke rekening was nog voor de leasemij :) Ook niet gek, want na 155.000km pas eerste onderhoud aan de remmen laat volgens mij een bijzonder keurige rijstijl zien. De leasemij zal vast wel meer blokken en schijven in hun calculatie gehad hebben.

Er komt wel nieuwe set winterbanden aan. Die komen dus wel voor mijn eigen rekening. Als het weer nog even zo blijft, hoef ik alleen voor de wintersport in januari de winterslofjes te monteren en dat kunnen ze nog prima hebben. Begin van sabbatical zijn twee weken Oostenrijk en dan nog weekje door naar vrienden in Noord-Italië, dus één reis met drie weken skiën en uitrusten :LOL:

Tja, je rijdt duidelijk meer lange afstanden dan ik. De remschijven zijn al minstens een keer vervangen, de blokken voor zijn al met setje drie bezig denk ik. Zal binnenkort de onderhoudsgeschiedenis eens opvragen.

Geniet van die mooie weken! Ik neem 29 vakantiedagen mee naar 2023, tijd voor een mini-sebbatical voor deze loonslaaf :)
Zal wel bij een dagje Winterberg blijven met collega's / vrienden.

Durashift

Gebruiker
ketelapper zei:
(..)

@adinsx
Ik had mijn dealer een taxatie laten maken van hun inkoopprijs, als ik de A6 daar op de stoep zou parkeren. Uiteindelijk zit ik daar met leasemij €400 boven, maar vond ik schappelijk want inkoopprijs is natuurlijk niet de marktwaarde-verkoopprijs. Enjoy to you too:D

Ik denk dat als jij de A6 écht privé zou hebben gekocht, het verschil meer dan 400 euro zou zijn geweest. Nu kon er aan een BV verkocht worden, soort van handelsbedrijf en dus een handelswaarde mét een beetje marge. Zal een lagere waarde zijn dan de showroom meeneemprijs die voor de werknemer in dienstbetrekking geldt bij een overname. Conforme marktprijs is van belang om geen voordeel uit dienstbetrekking te krijgen en er dus afgerekend mag worden via de loonbelasting.

ketelapper zei:
(..)
De leasemij zal vast wel meer blokken en schijven in hun calculatie gehad hebben.

Ja. maar om dan het gereserveerde budget ook aan te spreken... de schorsteen moet ook blijven roken. :T
Enfin, men weet natuurlijk ook welk persoon er in de auto rijdt (vanuit commercieel oogpunt gezien).

ketelapper

Gebruiker
160-000km-221126.jpg

Zaterdag jl. is de A6 kilometerstand van 160.000km gepasseerd. Zes dagen later dan ik in januari 2021 (!) heb voorspeld, best aardig ingeschat dus o_O

Verbruik in de boordcomputer wijkt altijd iets af van de tankbonnetjes. Op basis daarvan is het 5,7 liter per 100km. Vind ik nog steeds héél erg netjes voor zo'n grote auto (y) OK, OK, heeft ook veel te maken met rustige rijstijl en overwegend snelweg-gebruik op cruisecontrol. Rustig rollen in alle comfort en dat gaat nog heerlijk een tijdje zo door. Deze week 2x retourtje Groningen bijvoorbeeld.

S RS

Gebruiker
Blijft leuk om te zien hoe jij de statistieken bijhoudt (y) Gefeliciteerd met de hernieuwde aanschaf, lijkt me de enige juiste keuze. Volgens mij begin je richting jouw sabbatical al wat actiever te worden zo links en rechts op het forum.

ketelapper

Gebruiker
Bij de overname van de A6 van de leasemaatschappij hoort uiteraard ook dat ik de A6 zelf ging verzekeren. Dat was snel en prima geregeld, met één 'maar': certificaat op het af-fabriek alarm klasse 3 SCM. Appeltje-eitje, dacht ik... tot ik van de Audimannetjes in Veghel begreep dat het systeem in mijn auto nog nooit in NL was aangemeld o_O

Tot zover nog niet zoveel aan de hand, zou je denken. Maar auto is van 2019 en in 2021 is de verplichting toegevoegd aan de voorwaarden van de sleutels met beveiliging tegen het skimmen. Oftewel, de fob dat het sleutelsignaal uit gaat wanneer de sleutel een tijdje stil ligt. Tja, dat zat er dus bij mij niet in. Twee opties: achteraf knutselwerkje in de sleutels zetten of twee nieuwe sleutels anno 2022 bestellen. Voor mij uiteraard dat laatste!

Sinds gisteren heb ik dus twee nieuwe sleutels. Mooi pianolak nu in plaats van matgrijs. En bovenal heb ik keurig officieel alarmcertificaat voor de verzekering. Top service weer in Veghel. Bij inleren van nieuwe sleutels wordt een stuurapparaat gewist waarin ook vcds-tweaks waren gedaan. Dat wisten ze, dus ze hebben alles meteen weer opnieuw gecodeerd (y)

Roy R

Gebruiker
Mooie service inderdaad en fijn dat ze verder dan hun neus lang kijken m.b.t. vcds tweaks. Scheelt weer teruggaan en een belletje.

Audi A6

Gebruiker
Ja, die jongens daar in Veghel weten wel wat ze doen.
Het pand heeft niet bepaald de uitstraling van een dealer, maar de kennis van en passie voor het merk is er veel groter en de service is ook van ongekend hoogniveau.

Ik ben er maar een paar keer geweest en daar zat steeds wel wat tijd tussen, maar de laatste keren wisten ze zonder iets te vragen als ik binnenstapte: "jjj rijdt toch in die grijze A4 2.5 tdi Multitronic?"
Dus ze zullen Vincent er zeker kennen en weten van die tweaks.

ketelapper

Gebruiker
Weer thuis na drie weken bergen. Twee weken Königsleiten, Oostenrijk en de derde week in Saltria, Italië. De A6 heeft zich weer dubbel en dwars bewezen als ultieme reismachine.
Heenreis: 7 uur 55 minuten 'rijtijd' over 914 kilometer met verbruik 6,5 liter per 100km. Vertrokken om 16.10u thuis en aankomst 00.12u boven op de berg.
Terugreis: 8 uur 50 minuten 'rijtijd' over 1006 kilometer met verbruik 5,9 liter per 100km Vertrokken 13.07u Ortisei en aankomst 22.33u thuis.

Ben erg blij met de overname. Heerlijk soepel, stil, vlot en zuinig voor zulke reizen. En met wassen gisteren, om 2.150 kilometer wintervuil er af te halen, ook weer genieten van de 'looks'. Zelfs op de winterwielen ;)

Roy R

Gebruiker
Dat zijn soepele reiskilometers geweest zo te zien. Aardig vlot voor die afstanden. Gelukkig ben je zo flexibel om zelf je vertrektijden te kiezen.
Van de zomer gemerkt dat dat dé oplossing is om drukte te voorkomen. Dan rijd je op iets meer 9 uur inclusief stoppen van midden-Limburg Salzburg.

Gelukkig heeft het de laatse tijd weer voldoende gesneeuwd in de alpen.

ketelapper

Gebruiker
Gisteren heb ik mee mogen doen met een klein clubje Audiforum poetsmeeting bij Jurgh Car Detailing :cheer: Geweldige dag weer tussen 'lotgenoten' (mede-liefhebbers) en steeds meer blinkend blik. Weer heel veel baat gehad bij de professionele tips van Jurgen Hesselink. Genoten van de gezelligheid en de catering... én natuurlijk van de A6.

IMG-20230205-WA0015.jpg

Na vier jaar en 166.000km staat de A6 er weer spic en span bij. Alle vuiligheid van drie weken wintersportgebieden is als sneeuw voor de zon verdwenen. Eerst uiteraard wassen... op zaterdag als 'voorbereiding' al grondig en dan op zondag ter plaatse nóg een keer voordat je kunt beginnen.

Nu was ik van plan om de buitenkant één laagje vertroeteling te geven en de tijd vooral te besteden aan reinigen en voeden van het leer. Maar het licht bij Jurgen binnen is onverbiddelijk. De glascoating uit 2019 is ook wel zo ongeveer verdwenen, best wel wat swirls op motorkap en kofferklep, dus het was nu het juiste moment om toch met polijstmachine aan de slag te gaan. Binnenkort thuis dus nog de tijd nemen voor de binnenkant.

Planning aangepast, interieurverzorging uitgesteld en me met extra aandacht op de buitenkant gestort. Rondom onder de 'raamlijn' auto gekleid. Alle liggende delen twee keer met grove polijst aangepakt, hele auto rondom met fijne polijst. Ontvetten met IPA. Waxlaag er overheen en afgetopt met ceramic seal detailer. Als finishing touch de (winter)velgen goed schoon en banden vleugje zwart :LOL:

20230205-171111.jpg

20230205-171050.jpg

ketelapper

Gebruiker
Dank u (y)

Nico GTR zei:
En dat in een paar uur tijd, geweldig!

Uhm, "een paar" ? Van 9.45u tot 17.30u met - ok - pauzes voor Limburgse vlaai en lunch en wat babbeltjes met de anderen. Maar ik denk effectief toch echt wel fors meer dan 5 uur flink doorwerken!

Total Loss

Gebruiker
Geweldig mooie auto en dat komt echt voor 90% door de gekozen en kleur en voor 9% door je andere aangevinkte opties (y)

Mieluh

Gebruiker
Blijft een hele mooie deze, mooi resultaat wederom. Zou voor mij in benzine variant de ideale opvolger voor de C 7,5 zijn.

Reyner

Gebruiker
Jij blijft goede Audi-smaak hebben Ketelapper! Wat een plaatje! Ik herinner je A4 B6 S-line nog, dat was de start van een reeks prachtige Audi's (met uitzondering van die Passat die je eventjes gereden hebt).

Nico GTR

Gebruiker
ketelapper zei:
Dank u (y)

Nico GTR zei:
En dat in een paar uur tijd, geweldig!

Uhm, "een paar" ? Van 9.45u tot 17.30u met - ok - pauzes voor Limburgse vlaai en lunch en wat babbeltjes met de anderen. Maar ik denk effectief toch echt wel fors meer dan 5 uur flink doorwerken!

Ik doe je het niet na anders. Zeker niet op die enorme hoeveelheid staal. Ik ga zeker een heel weekend kwijt zijn met de intensieve wasbeurt op vrijdag.

Springbok

Gebruiker
Ziet er nog (weer) uit als nieuw!

Wat ik trouwens heel mooi vind is dat de A6 aluminium/chroom details heeft (grill, raamlijsten, logo's) in een tijd waar alles zwart moet lijken te zijn - bij werkelijk alle merken. Ik heb het zelf ook, maar als ik nu iets anders zou kiezen en ik zou de keuze hebben zou ik waarschijnlijk juist daarom niet voor zwart gaan.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Springbok zei:
Ziet er nog (weer) uit als nieuw!

Wat ik trouwens heel mooi vind is dat de A6 aluminium/chroom details heeft (grill, raamlijsten, logo's) in een tijd waar alles zwart moet lijken te zijn - bij werkelijk alle merken. Ik heb het zelf ook, maar als ik nu iets anders zou kiezen en ik zou de keuze hebben zou ik waarschijnlijk juist daarom niet voor zwart gaan.

Eens! Ik vind op steeds minder modellen de zwarte accenten mooi staan. Op een witte of lichtkleurige auto gaat het nog maar op donkere auto's of een auto met kleur staat dit echt beter zo (y)

ketelapper

Gebruiker
Dank weer :)

Over een paar dagen wordt de A6 vier jaar oud. Dat heb ik donderdag jl. alvast gevierd met een verse apk bij Audi Nijmegen gisteren. Vaste monteur Michiel heeft 'm nagekeken en glansrijk goedgekeurd :D De roetmeting was wel leuk om eens te zien. Norm voor mijn auto is 1.000.000 deeltjes.. de score was 79.000. Factor 12 lager dus kerngezond van binnen.

Ik heb een trilling bij het remmen gemeld. Remmentestbank deed het wijzertje voor rechtsvoor wat 'dansen'. Nog niet heel ernstig en geen oorzaak nu al te noemen. Monteur heeft met proefrit wat aparte rembelasting geëxperimenteerd. Vooralsnog doorrijden en als het erger wordt, meer onderzoek. Met ons sabbatical 2023 zal de auto vooral veel stilstaan en weinig km draaien. Geen reizen per A6 meer (na de wintersport van januari), wel nog retourtjes Schiphol en cabriotour in het oranje :cool: Remmelarij dus rustig aanzien voorlopig. Vandaag retourtje Düsseldorf leek het al veel minder.

Bovenaan