Invoeren van een auto uit Duitsland met Ausfuhrkennzeichen.

Hans 6588575

Net ingestapt
Een van de leden (een zekere Timo) heeft op een topic gereageerd over een auto invoeren.
Zou die Timo even op deze topic willen reageren. Ik heb namelijk een paar vragen over het invoeren van een auto uit Duitsland op basis van een Ausfuhrkennzeichen of Exportkennzeichen. Groeten Hans

Het gaat mij met name over de papieren die ik meekrijg als ik daar een Ausfuhrkennzeichen aanvraag.
Op de meeste andere vragen heb ik al een antwoord.

Exportkenteken: De documenten​

• Paspoort of identiteitskaart
  • Bevestiging van een speciale aansprakelijkheidsverzekering. In de meeste gevallen kunt u deze verzekering afsluiten bij de ‘signmaker’ bij het kentekenkantoor. De verzekering kan voor maximaal twaalf maanden worden afgesloten.
  • Registratiebevestiging deel I en II (voertuigkenteken en brief)
  • Bewijs van een geldige algemene keuring (volgens §29 StVZO)
  • Voor afgemelde voertuigen: buitengebruikstelling (buitendienststelling, uitschrijving)
  • Indien van toepassing: oude kentekenplaten
Het eerdere kentekenbewijs deel I (kentekenbewijs motorrijtuig) wordt ingenomen of doorgehaald, het eerdere kentekenbewijs deel II (kentekenbewijs motorvoertuig) wordt bijgewerkt.

Naast het nieuwe, tijdelijke kentekenbewijs Deel I kan op verzoek het internationale kentekenbewijs (ca. 10 euro) worden afgegeven. Dit is zinvol als het voertuig naar een niet-EU-land moet worden geëxporteerd.

Let op: Het kentekenkantoor kan verzoeken dat het voertuig ter identificatie wordt aangeboden.

Ik heb het een keer geprobeerd maar was erg moeilijk. Het desbetreffende kantoor bij mij wilde in ieder geval niet echt meewerken. Je kunt niet op de dag zelf zo even langs je moet zelf een afspraak maken. Het voertuig moet daar ter plekke ook zijn en geschouwd te worden (kijken in de praktijk doorgaans alleen chassisnummer na). Maar om daar te komen moeten er wel kentekenplaten op. Dus de handelaar of particulier moeten daar dan wel aan meewerken en/of meerijden. auto moet tuv gekeurd te worden vooraf anders krijg je geen papieren, platen laten drukken, verzekering daar aanvragen, bpm vrijstelling aanvragen en dan kun je rijden.

Het is via deze weg met ausfuhrkennzeichen wel de enige juiste manier om rijdens naar NL te rijden (en dus niet met een kurzzeitkennzeichen, word in NL niet erkent en kan je serieuze problemen geven)

Hallo Ascona GT,

Het ging mij even om de autopapieren die ik meekrijg. Ik had telefonisch geinformeerd bij Zulassungsstelle of ik de Teil 1 en Teil 2 weer mee zou krijgen en ik begreep toen dat ik die niet mee zou krijgen terwijl ik ze wel nodig heb hier in Nederland voor het krijgen van een nieuw kenteken.
Nu begrijp ik van jou dat het deel 1 van de verkoper wordt ingenomen en dat ik daar een nieuw tijdelijk kentekenbewijs deel 1 voor krijg. Daarnaast wordt het kentekenbewijs deel 2 van de verkoper dus bijgewerkt voor mij.
Ik krijg dus gewoon een deel 1 en een deel 2 vanuit de Zulassungsstelle mee naar Nederland ?

Ha, daar ben ik ;)

Ik heb destijds inderdaad mijn auto op een Ausfuhrkennzeichen meegenomen naar Nederland, maar het is al een goede zes jaar geleden. Als ik het goed herinner, kreeg ik inderdaad een nieuwe deel 1 en 2 obv het exportkenteken en werden beide papieren van het reguliere kenteken ingenomen.
RDW heeft vervolgens de nieuwe papieren bij import ingenomen. Ik heb ze in ieder geval niet meer.

Laatst bewerkt:
Afgelopen jaar heb ik nog een auto geimporteerd, daar wilde het AMBT en ook de dealer (want die heb je dan beide nodig hiervoor) niet meewerken aan een Ausfuhrkenzeichen. De optie is geweldig, maar je moet een afspraak maken, die zit vol, de dealer moet eraan mee willen werken, wilde die gozer echt niet doen.
En dat is jammer want het is een mooie optie als je naar Nederland rijd, volgende dag bij de RDW langs, daarna lekker naar huis en rustig 2 weken de tijd om je kenteken te regelen.

Na Corona hebben ze dat echt vakkundig de nek omgedraaid.

Andere opties:

Kurzeitkenzeichen, mag je niet mee in Nederland rijden, dus als je het goed timet met de RDW afspraak dan kun je naar de grens op Kurzeit, bij de grens omwisselen naar een Nederlands 1 dags kenteken, RDW en naar huis.

OF:

Autotrailer, naar huis, keuring op een later moment rijdend met 1 dags kenteken.
Autotrailer, laten droppen bij de RDW zodat die persoon verder kan met zijn dag en jij rijd lekker naar huis op 1 dagskenteken.

OF:

Bedrijf in de hand nemen die alles voor je doet, maar dan is je winst al direct verdampt.

Het ging mij even om de autopapieren die ik meekrijg. Ik had telefonisch geinformeerd bij Zulassungsstelle of ik de Teil 1 en Teil 2 weer mee zou krijgen en ik begreep toen dat ik die niet mee zou krijgen terwijl ik ze wel nodig heb hier in Nederland voor het krijgen van een nieuw kenteken.
Nu begrijp ik van jou dat het deel 1 van de verkoper wordt ingenomen en dat ik daar een nieuw tijdelijk kentekenbewijs deel 1 voor krijg. Daarnaast wordt het kentekenbewijs deel 2 van de verkoper dus bijgewerkt voor mij.
Ik krijg dus gewoon een deel 1 en een deel 2 vanuit de Zulassungsstelle mee naar Nederland ?
Maar dit is correct, vraag ook altijd even bij de dealer om een uitdraai of een exemplaar van het COC. Just to be sure.

Klopt, in de linkjes van mijn post staat de bron, ADAC, die hebben het wel bij het juiste eind.

De optie is geweldig, maar je moet een afspraak maken, die zit vol, de dealer moet eraan mee willen werken, wilde die gozer echt niet doen.

zelfde ervaring hier, werd zo'n gedoe, ambt wilde niet meewerken. Verkopende partij deed ook moeilijk. Liep vast in de bureaucratie. Sinds corona is het helemaal anders en moeilijk geworden volgens de dealer.

Kurzeitkenzeichen, mag je niet mee in Nederland rijden, dus als je het goed timet met de RDW afspraak dan kun je naar de grens op Kurzeit, bij de grens omwisselen naar een Nederlands 1 dags kenteken, RDW en naar huis.

dit is de meest makkelijke optie, ik kreeg de afspraak met rdw niet op 1 lijn met wanneer ik de auto wilde ophalen. Maar hier zou mijn voorkeur naar uit gaan. Legaal, makkelijk te regelen.

Uiteindelijk de auto opgehaald op een aanhanger. zit je ook niet met gedoe hoe je er naar toe moet. aanhanger huren kost een keer 50 euro. Maar de brandstof die je uitspaart met terug rijden en nog even geen verzekering was het uiteindelijk ook nog goedkoper ook.

Ben wel benieuwd of het jou lukt met een ausfuhrkennzeichen. Koppel het hier terug voor mensen die in de toekomst dat ook op die manier willen doen.

Terug
Bovenaan