Importeren auto uit Litouwen, oorsprong canada

Status
Niet open voor verdere reacties.

janmeijer f3332363

Net ingestapt
Hi forumgebruiker,

Wie kan mij advies geven;

Ik kan via een goede bekende lithouwse vriend een auto aanschaffen, een Mercedes glc 300 benzine uit 2016, 51.500 km op de tellen. Deze auto heeft als oorsprong Canada en is in lithouwen geïmporteerd. De auto is niet een wrak uit Canada, wel is er wat plaatwerk vervangen maar geen airbag schade etc.
De co2 waarde is niet bekend, dat is wel een nadeel

De auto is dus helemaal netjes en in orde, daar is geen twijfel over mogelijk.

Wel zijn de drie deuren die beschadigd zijn nog aanwezig.

Mijn vragen zijn:
Is deze auto interessant om over te nemen ivm de nog te betalen bpm?
Hoe kan ik de bpm bepalen of kan iemand deze voor mij bepalen?
Is het interessant om de deuren voor de aanmelding bij rdw om te zetten en de bpm te drukken?
Hoe kom ik aan de laagste co2 waardebepaling?
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven. Waarvoor veel dank!

Laatst bewerkt:
Je tikt hier nogal wat punten aan. Deze auto moet wel heeeeel erg voordelig zijn om hier aan te beginnen.

Vermoedelijk is dit een auto die een "Salvage Title" heeft - dit is een soort van economisch total loss status die in de VS en Canada wordt bijgehouden. Veel van dat soort auto's vinden hun weg naar Osst-Europa om daar weer opgeknapt te worden. De grote vraag is of het echt alleen de deuren zijn (waarom is die dan afgeschreven op alleen wat deuren?) of dat er misschien meer schade is geweest zoals bijvoorbeeld water- of rookschade (niet zichtbaar maar wel goed voor toekomstige problemen met electronica).
Met het VIN nummer (chassis nummer) kan je vaak wel veel achterhalen. Bijvoorbeeld op CarFax, maar er zijn ook andere websites die zo'n dienst leveren.

Hoe dan ook zal voor eventuele inruil in de toekomst dit wel een punt zijn. De auto is al 1x als "schroot" verkocht.

Qua CO2 bepaling; deze auto met deze software heeft nooit een goedkeuring gehad op basis van de NEDC of WLTP (de Europese cyclus). Daar is de auto ook niet op afgestemd en zal dus heel forse waarden geven. Je zal een officiële meting moeten laten uitvoeren. Hier op het forum zijn er een paar draadjes geweest van mensen die een BMW hadden geïmporteerd en dat traject zijn doorlopen - en de kosten van de meting zaten dacht ik rond de 3000 Euro (wat mij nog goedkoop lijkt). De BPM was bij die gevallen heel fors gezien CO2 uitstoot waarden van zo'n 250g/km bij een gewone 4-cilinder.

Uit je verhaal blijkt niet helemaal of de auto al een kenteken van Litouwen heeft. Als dat zo is zijn heel veel andere zaken zoals verlichting al EU goedgekeurd en dat maakt het process een stuk makkelijker.

Laatste puntje: zeer waarschijnlijk heb je een trekgewicht van 0kg en mag er dus geen trekhaak op. Auto's voor de Noord-Amerikaanse markt (uitgezonderd pick-ups) hebben eigenlijk nooit een goedkeur voor een trekhaak aangezien de klanten daar niet om vragen. Ook al is de auto misschien technisch gelijk op dat vlak aan een Europese versie dan nog is dit eigenlijk niet meer toe te voegen op kenteken. Je kan een test laten uitvoeren maar ik dacht dat er dan een 2e auto bij nodig is die bij de test beschadigd wordt.

Kortom, ik zou het zelf hooguit overwegen als de auto gratis is

Wellicht ook nog iets om over na te denken is de software en potentiele software matige problemen. Ik zou de lokale Mercedes garage eens opbellen en vragen of ze überhaupt daaraan beginnen mocht er iets fout gaan in de toekomst. Lees, dus niet zozeer onderdelen vervangen, maar software matige problemen oplossen. Dit heeft alles te maken met licenties en restrictie verschillen tussen Europa en Amerika.

Vriendschap is een pakketje schroot met een dun laagje chroom, zong het Goede Doel jaren geleden.
Die goede oude bekende Litouwse vriend is toch niet zo een goede oude bekende Litouwse vriend.
Probeert je een Salvage title opgelapt wrak in de maag te splitsen. Een enorm pakketje schroot.
Tijd voor nieuwe vriendschappen en een heroriëntatie op de automarkt.
Ik zou de goedbedoelde raad van de medeforummers niet in de wind slaan.
Beter online forum vrienden dan goede oude bekende Litouwse vrienden
Begrijp dat je deze bewoordingen wellicht wat rauw op je dak vallen, edoch zoveel naïviteit als er in dit openingsbericht bij elkaar getypt is, daar komt kostbaar gelazer van.
Oh ja, en zou deze Mercedes niet echt uit Canada geïmporteerd kunnen zijn in fantastische staat? Welaan, welnee, dergelijke Mercedessen in wel goede staat worden Litouwen in geïmporteerd vanuit West Europa. Zonder instemming van de eigenaar. Omkatten is weinig werk, zijn ze goed in. Of het gaat enkel om wat onderdelen, bijvoorbeeld drie deuren. Dus …if you want to gamble…rien en va plus… en zie welke van de troefkaarten je in de maag gesplitst krijgt.
Denk even na…als er alleen drie deuren vervangen hoeven te worden, verkoopt de Canadese verzekeringsmaatschappij de kar dan tegen schrootprijs plus een beetje aan Litouwers? Die het ding dan de halve wereld over sleuren… En begrijp ook dat voor die deuren in jouw toekomstige auto iemand anders zijn/ haar auto gejat is. Zucht, ik kan mij hier zo druk over maken, excusez moi.

Laatst bewerkt:
Oh ja, en zou deze Mercedes niet echt uit Canada geïmporteerd kunnen zijn in fantastische staat? Welaan, welnee, dergelijke Mercedessen in wel goede staat worden Litouwen in geïmporteerd vanuit West Europa. Zonder instemming van de eigenaar. Omkatten is weinig werk, zijn ze goed in.

Wat engineer al zei; veelal auto's uit USA of canada krijgen een bepaald status als de economisch total loss zijn verklaard. Die zijn dan daar praktisch onverkoopbaar / te registreren. Zeg maar de WOK status die wij hier in NL kennen. Hier kennen wij die titels niet (is wel de verifiëren). Vaak is er wel wat meer aan de hand dan alleen wat beschadigde deuren.

Hier in europa krijg je ze prima op kenteken. maar jje weet niet wat je koopt. Uitstootnormen zijn anders. Andere BPM bedragen, bult gezeur.

Dus grote boog omheen lopen

Ach, laten we hopen dat we iemand hebben behoed voor een heel kostbare vergissing. Kan mij voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om met naam, toenaam en foto terug te komen op deze dwaling.

Wat engineer al zei; veelal auto's uit USA of canada krijgen een bepaald status als de economisch total loss zijn verklaard. Die zijn dan daar praktisch onverkoopbaar / te registreren.
bij hagelschade kan een auto al economisch tl zijn, of wat waterschade. En die kun je daar ook gewoon -in de meeste staten- weer op kenteken krijgen, wel met een rebuilt title. (tenzij Certificate of Destruction). Maar het kan natuurlijk een veel grotere schade zijn. Als je het vin number (chassisnummer) hebt, kun je vaak wel meer info en foto's terugvinden.

Tja, als je denkt dat “wat waterschade” irrelevant is…wagens die onder water hebben gestaan moeten gedemonteerd worden, als ze al terug op de weg komen blijf je continu kostbare problemen tegenkomen. Hagelschade ben ik mee eens dat in een lagelonenland er kansen liggen. Maar dat is Litouwen maar ten dele, en in steeds mindere mate. Het meest bizarre Litouwse opknapwrak dat ik onder ogen heb gehad bestond uit twee auto’s die niet helemaal “recht” samengevoegd waren, hilarisch, maar niet voor de eigenaar die ruim 30k had afgerekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan