Ik snap er niets meer van: premieberekening?!

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Ik heb al jaren een autoverzekering (veilig rijden) bij de ANWB. Die bevalt mij prima en het maandbedrag is al jaren gelijk. In Januari sloten we een tweede verzekering op dezelfde polis af voor een Panda. De no-claim werd overgenomen, schadevrije jaren worden opnieuw bepaald.

Die Panda werd TL gereden en de verzekering opgezegd. Omdat duidelijk was dat een ander verantwoordelijk was, heeft dit geen invloed gehad op de schadevrije jaren.

Nu we een opvolger voor de Panda willen aanschaffen, was ik de premies aan het nakijken. Ik snap er niets meer van. Als ik exact dezelfde Panda zou willen verzekeren is de premie veel hoger geworden: van 28,60 p/m naar 38,95 p/m.
Een veel oudere (en lichtere) Corsa B komt op maarliefst 45 euro per maand.

Vervolgens bereken ik een Opel Ampera, en kom ik op 67 euro per maand uit, terwijl ik die elders voor 42 euro kan verzekeren.

Al deze verzekeringen zijn WA beperkt casco. WA is nóg veel duurder.

Ik begrijp echt niet meer waar deze premies op gebaseerd zijn. Motorvermogen? Cilinderinhoud? Iemand énig idee?
 
Laatst bewerkt:
Natte vinger werk... De postcode van je buurman kan al een andere premie opleveren....
Elk luttel factortje wordt meegenomen, motorvermogen, leeftijd bestuurder, gemiddelde schadebedrag bij dit type auto. Gemiddelde kans op schade enz enz.

Die premies verschillen enorm en zijn gebaseerd op wat zij aan klanten heeft.
Als de anwb ineens 1000 pandas heeft moeten afschrijven gaat bij hun de premie daarvan flink omhoog. Bij een ander niet.

Bij bepaalde verzekeringen telt mee of zij vinden dat je veilig rijdt. Maar een plotselinge remactie haalt je score drastisch omlaag terwijl dat misschien juist schade heeft voorkomen...

En ja je hebt toch kans dat ze mee wegen dat er al eens schade is geclaimd, ookal is dat bij de tegenpartij gehaald.
vroeger ging je premie omlaag als je een jaar schadevrij rijdt, nu gaat het elk jaar standaard omhoog.

Mocht je ooit nog een auto weg doen als je weet dat er een opvolger komt, je kunt een verzekering ook tijdelijk on hold zetten. Dan blijf je dezelfde voorwaarden behouden en eventuele lopende schadevrije jaren. Hoelang dat kan verschilt per verzekeraar.

Maar check altijd of je ergens anders tegen dezelfde of betere voorwaarden je auto kan verzekeren.
 
Natte vinger werk... De postcode van je buurman kan al een andere premie opleveren....
Elk luttel factortje wordt meegenomen, motorvermogen, leeftijd bestuurder, gemiddelde schadebedrag bij dit type auto. Gemiddelde kans op schade enz enz.

Die premies verschillen enorm en zijn gebaseerd op wat zij aan klanten heeft.
Als de anwb ineens 1000 pandas heeft moeten afschrijven gaat bij hun de premie daarvan flink omhoog. Bij een ander niet.

Bij bepaalde verzekeringen telt mee of zij vinden dat je veilig rijdt. Maar een plotselinge remactie haalt je score drastisch omlaag terwijl dat misschien juist schade heeft voorkomen...

En ja je hebt toch kans dat ze mee wegen dat er al eens schade is geclaimd, ookal is dat bij de tegenpartij gehaald.
vroeger ging je premie omlaag als je een jaar schadevrij rijdt, nu gaat het elk jaar standaard omhoog.

Mocht je ooit nog een auto weg doen als je weet dat er een opvolger komt, je kunt een verzekering ook tijdelijk on hold zetten. Dan blijf je dezelfde voorwaarden behouden en eventuele lopende schadevrije jaren. Hoelang dat kan verschilt per verzekeraar.

Maar check altijd of je ergens anders tegen dezelfde of betere voorwaarden je auto kan verzekeren.
ik heb inderdaad die veilig-rijden autoverzekering op de Ampera-e. Daarvoor ook al op de Karl. Ik heb daar al sinds het afsluiten een rijscore van 95% of hoger, dus dat is nagenoeg maximaal. Daarnaast ook 80% no claim.

Het lijkt echter niet dat ze daar iets mee doen bij een 'tweede' 'gezinsauto'. (buiten no-claim; die is 65% bij aanvang)
 
Al jaren lid van de anwb en heb ook de veilig rijden verzekering gehad.
Helaas rij je niet veilig als je auto 6 maanden stil staat:eek: en krijg je waarschuwingen.
Dus ben er weggegaan en vond een andere (zelfs goedkoper) zonder dat ze je monitoren of je Zgn veilig rijdt.
Want idd zoals er iemand al schreef bij een keer hard remmen om een niet uitkijkend medemens niet te raken gelijk een slechte score.
 
Al jaren lid van de anwb en heb ook de veilig rijden verzekering gehad.
Helaas rij je niet veilig als je auto 6 maanden stil staat:eek: en krijg je waarschuwingen.
Dus ben er weggegaan en vond een andere (zelfs goedkoper) zonder dat ze je monitoren of je Zgn veilig rijdt.
Want idd zoals er iemand al schreef bij een keer hard remmen om een niet uitkijkend medemens niet te raken gelijk een slechte score.
Dat is bij mij allemaal geen issue gelukkig.

Maar neemt niet weg dat ik niet begrijp hoe de premies van de gewone verzekeringen tot stand komen. Hoogst irritant.
 
Soms zijn premies ondoorgrondelijk. Soms helpt het te onderhandelen, soms ook niet. Bij mijn Phaeton betaalde ik op een gegeven moment 120 euro per maand. Ik bleek de auto elders te kunnen verzekeren voor 80 euro en legde dat voor aan de verzekeraar. Wat bleek: de premie kon omlaag van 120 euro naar 80 euro :LOL:

Lange tijd bleef ik bij deze verzekeraar (via mijn tussenpersoon), de tarieven waren prima. Tot ik een nieuwe auto kocht (BMW X3), de offerte voor de all-risk verzekering was 160 euro per maand. Bij een andere gerenommeerde verzekeraar kon het voor 57 euro per maand :ROFLMAO: Ik heb nog nagevraagd bij de oude verzekeraar, maar nee, ze hadden zich niet vergist...
 
Volgens mij worden kortingen op één auto gegeven en voor een tweede auto betaal je dan (weer even) de hoofdprijs. In ieder geval voor de bonus/malus. Maar dit was al een verlenging van een bestaande auto, toch? Ik ben door de jaren heen platinum ANWB-lid, dat levert ook extra korting op bij de ANWB verzekering. Volgens mij geldt dat ook voor meerdere verzekeringen en dat kan best leuk oplopen. Had je gekeken of dat een oplossing/optie is?
 
Even bellen hoe de opbouw is. Als de total loss gereden Panda een claim heeft gegenereerd bij Unigarant kan het zijn dat daar wel de korting is aangepast, hangend eventueel regres op een aansprakelijke partij. Of als er een schulddeling uit gekomen is kan de korting ook verlaagd worden. Daarnaast kan per een bepaalde datum nieuwe acceptatie onder andere condities gebeuren. Volgens mij lijden ze verlies op hun portefeuille en willen dit (onder druk van DNB } terugdringen.
 
Ik vind de verzekeringswereld vrij ondoorzichtig. Dat stuk besteed ik dan ook uit aan een tussenpersoon die voor mij de meest interessante dekking/verzekeraar selecteert. En bij een bericht over een premieverhoging kijken we samen naar alternatieven. Natuurlijk kost een tussenpersoon ook iets, maar het verdient zichzelf wel terug denk ik. Al is het maar voor het comfortabele gevoel ;)

@ Joost: per verzekerde auto heb je inderdaad een eigen bonus/malus. Voor een tweede auto op mijn naam is het aantal schadevrije jaren inderdaad anders.
 
Even bellen hoe de opbouw is. Als de total loss gereden Panda een claim heeft gegenereerd bij Unigarant kan het zijn dat daar wel de korting is aangepast, hangend eventueel regres op een aansprakelijke partij. Of als er een schulddeling uit gekomen is kan de korting ook verlaagd worden. Daarnaast kan per een bepaalde datum nieuwe acceptatie onder andere condities gebeuren. Volgens mij lijden ze verlies op hun portefeuille en willen dit (onder druk van DNB } terugdringen.
De schade is door het waarborgfonds uitgekeerd. Daar werd aangegeven dat dit geen invloed zou hebben op schadevrije jaren en bonus/malus. De genoemde premies zijn inclusief 65% korting ivm de 80% korting die ik op de Ampera-e al heb.
 
Kan zijn dat eea nog niet juist is gecorrigeerd in Roy Data, daar waar de schadehistorie centraal wordt bijgehouden..... even bellen lijkt mij het meest efficient.
 
Alle claims die je doet tellen mee, al vervang je een ruit van je huis via de opstalverzekering.
Was een keer iemand die 3 keer kort achter elkaar betrokken was bij een ongeval, buiten zijn schuld. Werd daarna bij nieuwe verzekering geweigerd.

Verzekeringen zien alles, zelfs al is het totaal niet van toepassing.
 
Aha, dat zou wat verklaren. De Escort is natuurlijk 2x achter elkaar door verschillende mensen voor een behoorlijk bedrag aangereden. De Panda vervolgens op een vergelijkbare manier. Dat zullen ze dus wel registreren...

edit: gecontroleerd, op het adres van mijn ouders om de hoek is het bedrag nog eens 5 euro per maand hoger...
 
Ik denk dat maatschappijen zo van die statistieken houden omdat ze ook goed werken. Als jij vaak hard op de rem moet omdat een oud omaatje met haar fiets de weg op slingert, rij je blijkbaar wel vaak op een weg waar oude omaatjes slingeren. Heel oneerlijk, maar eigenlijk precies hetzelfde als de leeftijd- en postcodefactor.
 
Dat een actuaris goed kan rekenen zal, gezien zijn opleiding. Maar of ze ook begrijpen hoe een maatschappij en een wereld werkt is een tweede.
 
Dat een actuaris goed kan rekenen zal, gezien zijn opleiding. Maar of ze ook begrijpen hoe een maatschappij en een wereld werkt is een tweede.
Dat hoeft hij ook niet te weten. Zijn enige rol is de juiste premies berekenen op basis van risicoprofielen.
 
En hij/zij alle factoren meenemen in de berekeningen.... Voorbeeld: toen ik mijn Tesla kocht (2e hands, particulier) even via een premie-vergelijker gekeken: De goedkoopste € 54 euro per maand en de duurste € 157 per maand. De goedkoopste heeft een volmacht van de duurste.... Wat klopt hier niet? 2 zusjes van de duurste zaten rond de € 85,- per maand
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan