Iemand aanspreken op lang verlopen APK?

Adam2014

Wegverkenner
ik heb een dilemma;

Een buurman van een paar deuren verder heeft enkele maanden geleden een andere auto gekocht.

Autonerd als ik ben wilde ik graag weten hoe oud deze Ford was en wat voor motor etc. Mede omdat het ook een importkenteken betreft.

Toen zag ik dat de APK al een week was verlopen volgens de website van de RDW. Dat vond ik opmerkelijk bij een nieuwe aankoop, maar dacht nog dat hij dat dan ongetwijfeld wel binnen 2 weken zou regelen.

We zijn nu ruim 3 maanden verder en hij heeft nog steeds geen nieuwe APK. De APK is momenteel dus ruim 3 maanden verlopen. Hij rijdt er echter dagelijks mee.

Persoonlijk vind ik zonder APK rijden echt asociaal, er kan van alles mis zijn wat tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden. Zeker omdat we het hier hebben over een Ford Focus van 19 jaar oud.

Wat vinden jullie; moet ik hem daarop attenderen cq aanspreken? Erop vertrouwen dat er wel een automatische boete van de RDW op zijn deurmat valt? Of leven en laten leven en me met mijn eigen zaken bemoeien en het zijn eigen verantwoordelijkheid houden?

Je kan je buurman gewoon "diplomatiek" mededelen dat de APK van zijn auto verlopen is. Wat hij met de informatie doet, is aan hem.

Over het asociaal rondrijden met verlopen APK, zijn de meningen verdeeld. APK is een moment opname. Er kan enkele maanden of zelfs weken na goedkeuring ook iets aan de auto kapot gaan waardoor deze niet meer veilig is. Andersom, betekent doorrijden met verlopen APK niet dat de auto "ineens" onveilig is geworden.

Ik heb een collega gehad met apk die al 1.5 jaar was verlopen. Ik heb hem even gevraagd of ik moest helpen met een afspraak maken bij de garage. Hoefde niet. Maar de auto heeft nooit nieuwe apk gekregen.

kunt iemand er toch gewoon op aanspreken? Mogelijk weet hij het zelf niet eens en gaat hij er van uit dat er gewoon APK op zit.

tijdje geleden een collega er ook op geattendeerd dat die al even verlopen was. werd gewaardeerd en was er door prive omstandigheden er doorheen geglipt en gelijk afspraak gemaakt. zolang je het op een normale manier mededeelt niets mis mee toch?

Ik dacht dat je automatisch een boete kreeg bij verlopen APK.
En ben je dan nog wel verzekerd?
Of is dat niet zo?

sommigen krijgen 2 maand na verloopdatum al een prent op de mat. anderen 2 jaar rond zonder een boete. je zou denken dat dit wel geautomatiseerd kan worden, maar zal wel wettelijk niet mogen.

als er een ongeval heeft plaats gevonden waarbij aantoonbaar de technische staat van het voertuig een mogelijke oorzaak zou zijn dan heb je wel een probleem inderdaad. Dat ze per definitie niets uitkeren zal niet zo snel gebeuren. Maar naarmate het schadebedrag hoger word heb je ze wel wat gegeven om van uitkeren af te zien (of later op jou verhalen)

Als je het heel asociaal vind dan is er een instantie waar je een melding kan doen; de politie.

Ken je de man goed dan kan je hem er toch op attenderen? Mocht je wel eens een praatje maken dan vraag je gewoon of hij een nieuwe wagen heeft. Dan rolt het gesprek zo op de APK.

Dat zijn de twee opties. Een derde is hemzelf tegen de lamp laten lopen, dat gaat een keer gebeuren gok ik.

Mocht je hem eens aanspreken, houdt het neutraal. Er kunnen diverse redenen zijn waarom de APK nog niet geregeld is. Als je dan meteen begint met een waardeoordeel, wordt het een stroef gesprek. Daar zit niemand op te wachten.

Ik heb het ook een keer gezien bij de auto van de buurvrouw van mijn ouders.

Ze waren verrast en wel blij ze waren het helemaal vergeten (ik bemerkte wel dat ze dacht waar bemoeit je mee).

Ik heb toen besloten het niet meer te melden.

Een anoniem briefje onder de ruitenwisser? "Beste buur, misschien weet je het zelf niet eens, maar de APK is verlopen"

Je kan het nog even 2 weken geven. Je weet niet altijd in welke extreem vervelende periode je met zo'n opmerking komt.

Pffff, hou je daarmee bezig zeg @curieuzeneuzerij zoals we hier zeggen, moei je met je eigen zaken of geef het als je graag burenruzie wil door aan de officiële instanties.
Ik ken de situatie in NL niet, maar in BE is de keuringscapaciteit zo ondermaats qua capaciteit dat je van zodra je een afspraak kan boeken (2 maanden voor de keuring vervalt) al hopeloos te laat bent & rij je de facto dus een tijd "ongekeurd" rond. Elke ANPR camera pikt dit op. Als je kan aantonen dat je te goeder trouw bent @afgespraak op tijd geboekt knijpen ze een oogje toe omdat ze dat capaciteitsprobleem ook wel kennen.
Loop je er de kantjes af, tja...

... Of leven en laten leven en me met mijn eigen zaken bemoeien en het zijn eigen verantwoordelijkheid houden?
Dat dus, bemoeizuchtige straatburgemeestertjes zijn over het algemeen niet de meest geliefde personen in een buurt en als je dankzij die bemoeizucht toevallig een verkeerde tegenstander treft loop je ook nog de kans om zelf een pestobject te worden.
Zolang je er zelf geen (over)last van hebt en de verantwoordelijkheid voor het doen en laten van die ander ook niet draagt de handhaving gewoon bij de daarvoor bestemde organisaties laten liggen.

… maar in BE is de keuringscapaciteit zo ondermaats qua capaciteit dat je van zodra je een afspraak kan boeken (2 maanden voor de keuring vervalt) al hopeloos te laat bent & rij je de facto dus een tijd "ongekeurd" rond. Elke ANPR camera pikt dit op. Als je kan aantonen dat je te goeder trouw bent @afgespraak op tijd geboekt knijpen ze een oogje toe omdat ze dat capaciteitsprobleem ook wel kennen.
Ben het met je eens dat de ANPR camera’s of de VlaBel auto’s dit wel afvangen.
Met het tekort aan capaciteit ben ik het niet eens. Je hebt 2 maanden de tijd om te reserveren. Ik had mijn oproep op 2/5 en op 9/5 was de auto gekeurd. Je moet natuurlijk wel een beetje flexibel zijn. Ik had 3 keuringsstations binnen 15 km.

Leven en laten leven. Heb al genoeg verantwoordelijkheden voor mezelf, die van een ander sla ik liever over.

Ben het met je eens dat de ANPR camera’s of de VlaBel auto’s dit wel afvangen.
Met het tekort aan capaciteit ben ik het niet eens. Je hebt 2 maanden de tijd om te reserveren. Ik had mijn oproep op 2/5 en op 9/5 was de auto gekeurd. Je moet natuurlijk wel een beetje flexibel zijn.

Leven en laten leven. Heb al genoeg verantwoordelijkheden voor mezelf, die van een ander sla ik liever over.
Goed gezegd! En het hangt wat af van de regio, wij hebben samen 4 auto's en telkens een halve dag verlof moeten nemen & lang aanschuiven is dan niet zo handig. Er komen keuringsstations bij overigens. Het NL APK systeem is niet noodzakelijk beter in het algemeen, maar zou het voor mij wel zijn qua tijdverlies.

Mijn garage kan niet voorspellen wanneer een auto verkocht wordt (180-200 recente auto's op jaarbasis), dus die boeken constant time slots. Daar staat geen kost tegenover, ook als je niet komt. Ik begrijp dat wel vanuit hun zakenperspectief, maar dat maakt het niet makkelijker voor een particulier om ook een slot te krijgen die min of meer uitkomt.

Ik ben het eens met de 'niet mee bemoeien' opmerkingen. Echter, het kan de eigenaar ook volledig ontgaan zijn. Dat is ook weer erg vervelend bij een boete of zelfs schadeclaim.

Als iedereen van de beste intenties van anderen uit zou gaat zou dit een heel simpel gesprek zijn:

"Dag buurman, ik ben een autoliefhebber en zag dat u een andere auto heeft gekocht. Gefeliciteerd."
"O, dank je wel. Het is een oud beestje maar ik ben er blij mee."
"Nu zag ik ook dat uw APK verlopen is. Ik weet niet of u..."
"APK verlopen? Hoe kan dat nou? Ik zal nog even de garage bellen. Hartstikke bedankt!"

De volgende dag ligt er een cadeaubon van EUR 25 in de brievenbus.

Imagine...

Als er een goede relatie is gewoon beginnen over de auto , het gesprek sturen naar hoe het onderhoud is en dan kom je vanzelf op APK uit.

Leading the witness…

En anders gewoon anoniem briefje. ‘Ik zag je auto en vind het een leuk ding want.. maar check even de apk’

De suggestie om officiële instanties te contacten vind ik heel wat van..

Als er een goede relatie is gewoon beginnen over de auto , het gesprek sturen naar hoe het onderhoud is en dan kom je vanzelf op APK uit.

Leading the witness…

En anders gewoon anoniem briefje. ‘Ik zag je auto en vind het een leuk ding want.. maar check even de apk’

De suggestie om officiële instanties te contacten vind ik heel wat van..
Dat mag, het is een manier om die APK erop te krijgen. Wel de minst aangename voor de persoon in kwestie.

Het is ook niet mijn weg maar als de TS er echt zo'n last van heeft dan is dat een weg om te bewandelen.

Ik zou het andersom graag horen.
De vorige auto die ik kocht stond bij de advertentie iets van "apk tot xx 2025". Ik ben daar helemaal vanuit gegaan en heb dat (naïef genoeg) niet gecheckt. Tot ik een brief van de rdw kreeg dat mijn apk verlopen was. Een paar dagen voor een reis door Europa. Allemaal netjes opgelost hoor met een flexibele autogarage en de originele verkoper, maar een buurman die het me gemeld had had mij een hoop stress gescheeld.

"Ik wil niet vervelend doen, maar voor het geval u het niet weet, de apk lijkt verlopen van uw auto". Daar neemt volgens mij niemand aanstoot aan. Jij wellicht iemand geholpen en een schoon geweten.

Melden bij een instantie lijkt me zeven stappen te ver.

"Ik wil niet vervelend doen, maar voor het geval u het niet weet, de apk lijkt verlopen van uw auto". Daar neemt volgens mij niemand aanstoot aan.
Het probleem daarin is dat je dat dus net niet weet. Zeker bij iemand die je niet kent. Is de apk van de 'onbekende' buurman het jou waard om ruzie met zo iemand te krijgen?

Maar waarom zou iemand boos worden als je hem op een normale niet-verwijtende manier hierop attendeert?
Ik weet dat de samenleving verhardt, en woon zelf (helaas?) niet in een afgelegen dorp met fijne ouderwetse normen en waarden, maar dit kan ik volgens mij tegen iedereen in de wijk zeggen zonder ruzie te krijgen.

Ik zoek ook regelmatig een kenteken op uit interesse, maar als de kentekenhouder geen goede bekende is zou ik me er verder denk ik niet mee bemoeien. Verlopen APK betekent niet automatisch een onveilige auto (omgekeerd kan een auto met geldige APK ook op allerlei punten niet meer voldoen). Daarbij was ik in de veronderstelling dat de kentekenhouder zelf bericht krijgt, maar dat is kennelijk niet het geval als ik bovenstaande lees. Een anoniem briefje onder de ruitenwisser is dan misschien een overweging.

Als het je zo erg bezighoudt dat je er een topic voor opent, zou ik ook niet schromen de buurman aan te spreken. In alle andere gevallen zou ik het gewoon tot me nemen en overgaan tot de orde van de dag.

Lastig...

Toen wij onze Lancia kochten, zou deze geleverd zijn met nieuwe APK. Dat zei de verkoper ook nog. Dus toen we de auto kochten hebben we nooit er opgelet verder. Echter toevallig na een half jaar eens in kenteken-app keken zagen we dat de APK nooit was vernieuwd, toen dat bedrijf meteen gebeld en die hebben het opgelost. Dit was ook al een paar maanden zo dus, en we hebben er van de RDW nooit iets van gehoord.

Dus links zou ik denken, "fijn dat iemand meedenkt" aan de andere kant, zeker met hoe de samenleving tegenwoordig is, en je de persoon misschien niet eens kent krijg je snel de "waar bemoei jij je mee." Ik zou ook een briefje anoniem onder de auto leggen.

Als het iemand is die je kent of vaak mee praat, had je denk ik het makkelijk in een gesprek kunnen laten vallen, maar omdat je hier een topic over opent denk ik niet dat je vaak woorden wisselt met de buurman.

zo te horen mag ik blij zijn dat ik gewoon in een dorp in het oosten van nederland woon waar je gewoon (mits op een normale manier) je iemand iets kan zeggen / tip kan geven. word gewaardeerd, zonder gelijk ruzie of wat te krijgen.

Dat kan in de rest van Nederland ook hoor (en kan je verstaan wat je buren zeggen, zonder accent grapje). Ik verbaas mij ook over dit topic. Waarom zou het aankaarten tot issues leiden?

Ach, mensen die zich snel gecontroleerd voelen, lange tenen.... "wat gaat jou dit aan?" Wordt dan een politiek correcte openingszin in de trend van "Gave auto, ik was even nieuwsgierig hoeveel pk's jouw motor heeft en toen viel mij op dat....."

En al zijn ze geïrriteerd. Je haalt je schouders op en loopt verder. Ik zou er niet zo erg om stressen dat ik er een online vragenplatform voor nodig heb.

Je kan je buurman gewoon "diplomatiek" mededelen dat de APK van zijn auto verlopen is. Wat hij met de informatie doet, is aan hem.

Over het asociaal rondrijden met verlopen APK, zijn de meningen verdeeld. APK is een moment opname. Er kan enkele maanden of zelfs weken na goedkeuring ook iets aan de auto kapot gaan waardoor deze niet meer veilig is. Andersom, betekent doorrijden met verlopen APK niet dat de auto "ineens" onveilig is geworden.

Maar bewust doorrijden met een verlopen APK betekent vaak wel dat er zaken niet in orde zijn. Want als alles in orde is, maak je toch gewoon even die afspraak voor een APK van een paar tientjes en ga je niet bewust het risico lopen op boetes van honderden Euro's en/of voor (tien)duizenden Euro's aan gedoe met een verzekeringsmaatschappij als je toch even niet oplet.

Bij onbewust doorrijden met een verlopen APK zal de betreffende persoon het alleen maar prettig vinden dat iemand het meldt, zodat er actie ondernomen kan worden. Wel kan de eerste reactie wat minder vriendelijk zijn als de eigenaar van die auto in de veronderstelling is dat er wel degelijk APK op zit. Want de boodschap krijgen dat iets niet in orde is, is nooit leuk. En al helemaal niet als de verkoper aan de huidige eigenaar beloofd had dat de auto nog voorzien zou worden van een nieuwe APK bijvoorbeeld. Van "slecht nieuws" raken mensen in hun eerste reactie nu eenmaal geïrriteerd. Dat betekent niet dat die irritatie op de boodschapper gericht is.

Bij welke website heb je gekeken naar de auto van je buurman.

Die van de RDW is het betrouwbaarste en up-to-date.

autoweek.nl loopt ongeveer 1 maand achter met de verwerking en finnik.nl loopt ook iets achter, maar hoe lang ze achter lopen weet ik niet.

Als autoliefhebber weet jij dit natuurlijk al

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een "vriend" hierop aangesproken die al 6 maanden zonder APK rondreed. Waren daarna geen "vrienden" meer. Vond ik geen probleem, aangezien meneer wel van de regeltjes was, maar vond dat dat niet voor hem gold. Je weet wel zo een mannetje van veiligheid en service bij de NS. Mensen staan er gewoon niet bij stil, dat wanneer je een ongeluk veroorzaakt met of zonder letsel, en je auto niet APK gekeurd is je ook NIET verzekerd bent.

Verzekerd 100% NIET!! verzekeringsmaatschappijen sluiten dit uit. Ergo als je iemand blijvend invalide rijd, zijn de kosten voor jezelf.

Mensen staan er gewoon niet bij stil, dat wanneer je een ongeluk veroorzaakt met of zonder letsel, en je auto niet APK gekeurd is je ook NIET verzekerd bent.

Nou, dat ligt iets genuanceerder. Je bent wel verzekerd, de verzekering zal moeten uitkeren aan de wederpartij. Vervolgens kan de verzekering dat proberen te verhalen op jou. Indien er niets mis is met de technische staat van het voertuig, althans het ongeval niet veroorzaakt is door een gebrek dat een APK-punt is, betwijfel ik of de verzekering daar in een gerechtelijke procedure in zou slagen. Ik zie graag een rechterlijke uitspraak waaruit het tegendeel blijkt.

Nou, dat ligt iets genuanceerder. Je bent wel verzekerd, de verzekering zal moeten uitkeren aan de wederpartij. Vervolgens kan de verzekering dat proberen te verhalen op jou. Indien er niets mis is met de technische staat van het voertuig, althans het ongeval niet veroorzaakt is door een gebrek dat een APK-punt is, betwijfel ik of de verzekering daar in een gerechtelijke procedure in zou slagen. Ik zie graag een rechterlijke uitspraak waaruit het tegendeel blijkt.
Nee, als je een ongeluk maakt met zwaar letsel terwijl je auto niet APK gekeurd is, ben je niet verzekerd. De verzekeringsmaatschappij kan de schade claim weigeren of zelfs haar kosten op jou verhalen.

Uitleg:
  • Niet aan de wettelijke eisen voldoen: Een niet APK gekeurde auto voldoet niet meer aan de wettelijke eisen voor verkeersveiligheid en milieu.

• Verzekeraars kunnen claim weigeren: Veel autoverzekeraars hebben in hun polisvoorwaarden opgenomen dat zij geen dekking bieden als je de wet overtreedt, zoals rijden met een niet gekeurde auto.

• Schade zelf betalen: Als de verzekeraar de claim weigert, moet je de schade zelf betalen.

• Premie kan omhoog: Een ongeval met een niet gekeurde auto kan leiden tot een hogere premie.

• Boetes mogelijk: Rijden zonder APK kan ook leiden tot boetes van de politie en de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

Nee, als je een ongeluk maakt met zwaar letsel terwijl je auto niet APK gekeurd is, ben je niet verzekerd. De verzekeringsmaatschappij kan de schade claim weigeren of zelfs haar kosten op jou verhalen.

Uitleg:
  • Niet aan de wettelijke eisen voldoen: Een niet APK gekeurde auto voldoet niet meer aan de wettelijke eisen voor verkeersveiligheid en milieu.

• Verzekeraars kunnen claim weigeren: Veel autoverzekeraars hebben in hun polisvoorwaarden opgenomen dat zij geen dekking bieden als je de wet overtreedt, zoals rijden met een niet gekeurde auto.

• Schade zelf betalen: Als de verzekeraar de claim weigert, moet je de schade zelf betalen.

• Premie kan omhoog: Een ongeval met een niet gekeurde auto kan leiden tot een hogere premie.

• Boetes mogelijk: Rijden zonder APK kan ook leiden tot boetes van de politie en de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).
De W.A. verzekering blijft gewoon geldig. De verzekering zal dus altijd uitkeren aan een benadeelde, maar wel daarna het schadebedrag verhalen op de eigenaar van de ongekeurde auto.

Als de dader wel verzekerd is, maar met een verlopen APK rijdt, dan moet de verzekeraar van de pleger alsnog de schade aan het slachtoffer vergoeden. Dit is wettelijk geregeld in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), die tot doel heeft om slachtoffers te beschermen. De WAM bepaalt dat een verzekeraar zich niet mag beroepen op bepaalde uitsluitingen, zoals een verlopen APK, wanneer het gaat om het vergoeden van schade aan derden. De verzekeraar zal dus uitkeren aan het slachtoffer, maar kan de kosten mogelijk wel verhalen op de eigen verzekerde, bijvoorbeeld als er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Hier zit dus nuance in. Is de APK net gisteren verlopen dan zal de verzekeraar waarschijnlijk niet op jou kunnen verhalen. Is dit al meer dan een half jaar het geval, dan waarschijnlijk wel.

Is de dader daarentegen helemaal niet verzekerd, bijvoorbeeld omdat de APK al lange tijd verlopen is en er geen geldige polis meer bestaat, dan ligt de situatie anders. In dat geval is er geen verzekering die kan uitkeren, en zal het Waarborgfonds Motorverkeer in actie komen. Het slachtoffer kan via dit fonds (een deel van) de schade vergoed krijgen. Het Waarborgfonds zal vervolgens proberen de uitgekeerde schade te verhalen op de onverzekerde pleger.

Ofwel het kan in Nederland nooit zo zijn dat je als slachtoffer niet 'geholpen' wordt omdat de dader zijn zaken niet op orde had.

Ik heb ook zo’n buurman. Overal schijt aan. Geen remmen geen probleem ik rem wel met de handrem. Al 1,5 jaar geen apk, nou en. Gladde banden waar het binnenwerk doorheen komt. Tja ach het is droog weer.

Ik vind het ook moeilijk. Ik ben wel een gesprek aangegaan. Maar alles wuift hij weg.

Die van mijn buurman is geschorst. Dan krijg je geen APK boete. Zo slim is hij dan weer wel.

En als er wat gebeurt is het waarom overkomt mij dat nou. Kansloos dit soort gasten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan