Hyundai i40 vochtprobleem

DutchArjo

Startmotor
Ik heb mijn i40 nu ruim 2 jaar en ik ben er steeds meer van overtuigd dat deze een vochtprobleem heeft.
Als ik 's ochtends in de auto stap om naar mijn werk te gaan, is de voorruit aan de binnenkant helemaal nat.
Als ik na/tijdens een regenbui de achterklep op, lekt/drupt er water van/uit de achterklap zo mijn achterbak/kofferbak in.

Van de week heb ik eerst 10 minuten staan wachten voor ik weg kon rijden. Een collega die gelijk met mij instapte, reed zo weg.

Gisteren heb ik de trekker langs de ruit gehaald om maar weg te kunnen en vervolgens had ik de airco nodig om mijn ruit zichtvrij te krijgen.

Is er enig idee wat ik hieraan kan doen?

Los dat het vocht in de auto irritant is, krijg/heb ik nu ook van die irritante strepen op mijn ruit aan de binnekant. Ik weet ook niet wat ik kan doen om mijn ruit weer gewoon streeploos schoon te krijgen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niks werkt. Er lijkt ook iets van vettigheid te zitten op de ruit wat ik ook maar niet wegkrijg.

Laatst bewerkt:
Dit klinkt als overmatig gebruik van de airco. Ik adviseer om minimaal een week lang geen gebruik te maken van de airco, en alleen de verwarming te gebruiken, zodat het systeem inwendig kan opdrogen.

Als dit geen oplossing biedt, is er mogelijk een koelvloeistof lekkage bij het verwarmingssysteem in het interieur.

Ok, dank voor je reactie en suggestie. Heeft het nog zin tijdens het rijden mn raam open te doen om zodat het vocht de auto uit kan?

Ok, dank voor je reactie en suggestie. Heeft het nog zin tijdens het rijden mn raam open te doen om zodat het vocht de auto uit kan?
Ja, dit kan sneller voor verbetering zorgen, maar het gaat vooral om de duur ervan. Een ritje van een uur (of meer) , met de verwarming aan en airco uit , zou het probleem grotendeels moeten oplossen. En laat bij de volgende ritten de airco dan ook uit als die niet echt nodig is. Zelf schakel ik de airco elke 2 á 3 weken even 5 minuten in om het systeem te smeren, maar gaat daarna weer permanent uit, totdat ik hem écht nodig heb.

en dat is het nou net: ik heb die airco nodig om de ruit te ontwasemen en weg te kunnen :sneaky:

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat er veel vocht in je auto zit door lekkage of veel natte schoenen en kleding. Maar.... als het buiten onder de 5 graden is werkt je airco niet (om bevriezing te voorkomen). En juist afgelopen, natte, weken met lage temperaturen zie je dit probleem ontstaan. Controleren of je geen lekkage hebt (natte matten, water bij reservewiel etc) is een begin. Staat de knop van recirculatie niet toevallig aan?

en dat is het nou net: ik heb die airco nodig om de ruit te ontwasemen en weg te kunnen :sneaky:
Die airco is (waarschijnlijk) nu net de bron van alle problemen. Als de ruiten schoon geblazen zijn, zet die airco dan uit, en ventilator en verwarming aan, zodat alles droog geblazen wordt. Mogelijk blijft de ruit dan vrij van condens bij de volgende rit. En als je de airco nodig hebt, schakel die dan zeker een half uur vóór het einde van de rit uit. De airco gebruiken tot einde rit, en dan voor de nacht parkeren verergert de situatie.

Het kan zijn dat er veel vocht in je auto zit door lekkage of veel natte schoenen en kleding. Maar.... als het buiten onder de 5 graden is werkt je airco niet (om bevriezing te voorkomen). En juist afgelopen, natte, weken met lage temperaturen zie je dit probleem ontstaan. Controleren of je geen lekkage hebt (natte matten, water bij reservewiel etc) is een begin. Staat de knop van recirculatie niet toevallig aan?
Nee, recirculatie staat niet aan.

Die airco is (waarschijnlijk) nu net de bron van alle problemen. Als de ruiten schoon geblazen zijn, zet die airco dan uit, en ventilator en verwarming aan, zodat alles droog geblazen wordt. Mogelijk blijft de ruit dan vrij van condens bij de volgende rit. En als je de airco nodig hebt, schakel die dan zeker een half uur vóór het einde van de rit uit. De airco gebruiken tot einde rit, en dan voor de nacht parkeren verergert de situatie.

Ik schakel de airco uit zodra er genoeg warmte uit de blowers komt om zonder de airco te kunnen. Alleen aangezien mijn rit over het algemeen max 30min. duurt, is dat niet een half uur voor het einde. Ik gok dat ik zoveel mogelijk zo'n 20-25min zonder airco, maar met verwaming aan rijd.

nu ook nog een manier zien te vinden om de ruit aan de binnekant weer streeploos schoon te krijgen. Die ruit zit nu vol vieze strepen die het zicht nog slechter maken. Zeker als de zon er vol op schijnt. Heb al diverse dingen geprobeerd: glassex bijv. Maar je kunt er ook maar belabberd bij en je blijft altijd strepen houden op de 1 of andere manier.

Er zijn wel meer ruitenreinigers. Meest gemaakte fout is het gebruik van een trekker of een doek die al lang in de auto verblijft. (eigenlijk moet je die na elk gebruik gewoon wassen op 60 graden)

Autoruiten worden in de regel vettiger dan ramen in een huis, omdat de weekmakers in alle kunststoffen langzaam tegen de ruit verdampen. Daarnaast is er gewoon meer vettigheid aanwezig over het algemeen (denk aan je huidvet en ingevette scharnierende delen, lagers e.d.).
Het schoonmaken met een vuil doekje of met een trekker maakt het vaak alleen maar erger. Je verspreid het alleen maar.

Er zijn speciale glasreinigers voor autoruiten in de handel en wasstraten verkopen vaak ook speciale ruitendoekjes voor de binnenzijde. Daarnaast raad ik je af om een trekker te gebruiken en vooral meerdere doekjes. 1 om het op te brengen en 2 om het eraf te halen. 1 die het meeste vuil en vocht opneemt, de 2e om het na te boenen zodat er geen strepen achter blijven.

Als je ruit eenmaal goed schoon is, heb je ook een stuk minder last van beslagen ruiten. Vochtproblemen of niet.

Je kunt het ook proberen met Ammonia en krantenpapier, maar dat is zo ouderwets ;)

Er zijn wel meer ruitenreinigers. Meest gemaakte fout is het gebruik van een trekker of een doek die al lang in de auto verblijft. (eigenlijk moet je die na elk gebruik gewoon wassen op 60 graden)

Autoruiten worden in de regel vettiger dan ramen in een huis, omdat de weekmakers in alle kunststoffen langzaam tegen de ruit verdampen. Daarnaast is er gewoon meer vettigheid aanwezig over het algemeen (denk aan je huidvet en ingevette scharnierende delen, lagers e.d.).
Het schoonmaken met een vuil doekje of met een trekker maakt het vaak alleen maar erger. Je verspreid het alleen maar.

Er zijn speciale glasreinigers voor autoruiten in de handel en wasstraten verkopen vaak ook speciale ruitendoekjes voor de binnenzijde. Daarnaast raad ik je af om een trekker te gebruiken en vooral meerdere doekjes. 1 om het op te brengen en 2 om het eraf te halen. 1 die het meeste vuil en vocht opneemt, de 2e om het na te boenen zodat er geen strepen achter blijven.

Als je ruit eenmaal goed schoon is, heb je ook een stuk minder last van beslagen ruiten. Vochtproblemen of niet.

Je kunt het ook proberen met Ammonia en krantenpapier, maar dat is zo ouderwets ;)
ik heb al st. marc's ontvetter geprobeerd zelfs...

Waarom zo de focus op die airco? Als het echt zo nat is heb je toch gewoon ergens lekkage...

Ik heb al jaren de airco op standje automatisch en dat geeft echt niet dit soort problemen.

Je geeft al aan dat er iets bij de kofferbak niet klopt qua water.
Begin daar en loop dan de hele auto na op natte plekken op de vloer e.d.

Streeploos schoon krijg je je voorruit met deze tip. Eerst met glassex o.i.d. sprayen, dan grof met een doek droogwrijven en vervolgens met een krant waarvan je een prop heb gemaakt met het tekstgedeelte naar buiten je ruit in draaiende bewegingen helemaal droog maken. Werkt gegarandeerd, ik doe dit zelf al bijna 35 jaar.

Heb je een dakraam of dakluik? Mogelijk is er een slang los geschoten van de afwatering vd bak waarin dat raam/luik zit. Zulke slangen lopen vaak achter een paneeltje van 1 van de deurstijlen naar beneden. Als daarvan iets los schiet, stroomt alles je interieur in.

Of is je paravan (dat 'rooster' tussen je voorruit en motorkap) wellicht erg vervuild? Of ligt het daaronder (even de motorkap open doen) wellicht helemaal vol met bladeren en/of water? Dat is vaak de plek waar een kachel zijn lucht pakt. Als daar de boel vervuild en/of de afwatering verstopt kan je kachel veel water pakken waardoor je hele interieur iedere keer volgeblazen worden met condens. Je airco heeft nooit genoeg capaciteit om dit te drogen.
Ik weet niet hoe gemakkelijk je bij je interieurfilter kunt, maar controleer die anders ook eens. (bij mijn auto wissel je die in 2 minuten, via het dashboardkastje) Dat filter zou door aangezogen water ook weleens drijfnat geworden kunnen zijn.
Mocht het naar koelvloeistof ruiken (een beetje zoetig), kan ook de kachelradiateur lek zijn.

Rijd (bij droog weer) eens een keer een uur met de kachel en de blowers op de hoogste stand met de airco uit en de ramen open, daarna zou de boel echt wel signifikant droger moeten zijn.

Ga met een buurman aan de slag, jij in de kofferbak, kofferbak dicht, de buurman laat met de waterslang water lopen over de achterklep, achterlichten, alle openingen, denk aan boutgaten voor bumper, scharnieren, gaten voor dakdrager, etc.
Zo ga stap voor stap aan de slag om de lekkage op te zoeken.

Vocht in de auto kun je kwijt raken, door na het rijden de deuren, achterklep open laat staan om de vochtige lucht uit de auto naar buiten te laten.
In warme lucht hoopt zich meer vocht op dan koude lucht, als deze warme vochtige lucht afkoelt, slaat het neer op de koudste delen van je auto, de ruiten.

Streeploos schoon krijg je je voorruit met deze tip. Eerst met glassex o.i.d. sprayen, dan grof met een doek droogwrijven en vervolgens met een krant waarvan je een prop heb gemaakt met het tekstgedeelte naar buiten je ruit in draaiende bewegingen helemaal droog maken. Werkt gegarandeerd, ik doe dit zelf al bijna 35 jaar.
Heb vandaag (lekker snel hé?) je methode voor het eerst geprobeerd (is ook de eerste keer dat ik de auto schoonmaak sinds dat moment

Terug
Bovenaan