Hybride auto of toch niet? Budget: 20.000+-

Jari 5931466

Net ingestapt
Dag allen,

Over een tijdje ( lees anderhalve maand) gaan ik en mijn vriendin samenwonen. Hierbij hebben we uiteraard een auto nodig. Hiervoor hebben wij een budget open gesteld van 20.000 euro. De auto zal vooral gebruikt worden voor:
- 5 keer per week 70 km rijden naar werk. ( 1/4e snelweg, 2/4e 80 wegen en 1/4e stadsverkeer).
- Privé ritten. ( 1 vakantie per jaar richting Oostenrijk +-) De andere vakanties worden met andere auto gedaan.

Waar mijn oog op gevallen is vooral deze auto's:
Renault Clio: https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2021-54144576 In soortgelijke proefgereden, beviel zeker. (Voor nu keuze nummer 1, vooral voorkeur vanuit vriendin.
Hyundai Ioniq: https://www.autotrack.nl/aanbod?mer...27f-41e7-963d-09c47eb993ca&maximumprijs=20000 In soortgelijke proefgereden, beviel ook. Voor mij tot nu toe nummer 1 -> Iets groter en in mijn optiek betrouwbaarder dan Renault ( Of is dit nog vanuit vroeger?)
Toyota Corolla/Auris: Viel mij tegen qua rijstijl.
Peugeot 208: Is vooral mijn vriendin heel erg fan van. Ik minder vanwege de motor distrubitieriem verhaal.
Kia Niro: Niet mijn voorkeur.

Auto's waar ook naar gekeken is:
Toyota Yaris, Hyundai I20

Mijn vraag voor jullie is vooral: Waar doen we goed aan?
We zijn nu nog met zijn 2'en, maar gezinsuitbreiding willen we beiden ( op welk termijn zal 3-5 jaar).
Moeten we nu dan een jonger beestje kopen met weinig kilometers of moeten we al wat groter?
Is een Hybride wel verstandig?
Zijn er nog meer alternatieven die ik tot nu toe gemist heb?
Kortom, genoeg onderzoek gedaan maar nog geen keuze kunnen maken.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten,
Jari

Hier tegenover heeft men nu een nieuwe Dacia Sandero voor de deur staan. Ook niet gek, nieuw rijden. Kan voor dat budget! En is een zelfde soort auto als de Clio.

Aangezien maar ¼ van de kilometers op de snelweg gemaakt worden, is een hybride zeker een aanrader. Bij vertragen / remmen zal een hybride energie opslaan in de accu, en die later hergebruiken, om het verbruik te drukken, of zelfs kleine stukjes helemaal elektrisch te rijden. Daarbij is een Full hybrid altijd een automaat. Toyota heeft een naam hoog te houden op hybride gebied. Door een afwijkende opstelling van de B-motor en de E-motor, t.o.v. de concurrentie, heb je een benzine auto met de rij eigenschappen van een elektrische auto.

Aangezien maar ¼ van de kilometers op de snelweg gemaakt worden, is een hybride zeker een aanrader. Bij vertragen / remmen zal een hybride energie opslaan in de accu, en die later hergebruiken, om het verbruik te drukken, of zelfs kleine stukjes helemaal elektrisch te rijden. Daarbij is een Full hybrid altijd een automaat. Toyota heeft een naam hoog te houden op hybride gebied. Door een afwijkende opstelling van de B-motor en de E-motor, t.o.v. de concurrentie, heb je een benzine auto met de rij eigenschappen van een elektrische auto.
Ik heb zelf nog geen auto haha. Wat bedoel je dan met heb je een benzine auto?

heb je een benzine auto met de rij eigenschappen van een elektrische auto.

Chef bedoeld, met zo'n toyora dan heb je een benzine auto met de rij eigenschappen van een elektrische auto.

Kwalitatief is zo'n toyota wel top. Ik vind de kwaliteit als je het hebt qua rij eigenschappen, materiaal gebruik, sturen, afwerking, infortainment, ect wel echt heel mager. Echt de heel recente modellen zijn wel stukken beter. Ook de CVT automaatbak vind ik persoonlijk echt niet prettig. Maar je koopt wel een technisch oerdegelijke auto, wat ook wat waard is.

Verder keuze te over, ik zou voor de clio gaan omdat het een van de beter rijdende B segment auto's is die er ook nog eens heel fraai uit ziet in leuke uitvoering. Maar zonder al die hybride dingen er omheen, zeker bij de clio is het een complex geheel.

Om alles een beetje in perspectief te plaatsen

B segment = Yaris, Clio, Fiesta, Corsa, Polo, 208, etc.
C segment = Ionic, Corolla, Auris, Focus, Megane, Astra, Golf, 308 etc.

Dus kijk je naar een Ionic of auris ivm de grootte, dan kun je dus ook naar een Megane, 308, etc. kijken.

Een B segment auto lijkt mij prima voldoen, als ik kijk naar de wensen. Ik zou zelf de Renault Clio kiezen.

Ik heb in erg veel auto's gereden, en heb juni 2020 als laatste auto een Renault Clio 130 TCe gekocht. Dus geen hybride maar wel een 7 traps automaat.

In zijn klasse is de Clio zeker een aanrader, vanwege het zeer volwassen rijgedrag, comfort, mooie materialen,en de auto is voor deze klasse relatief ruim.

Het is in de praktijk een hele fijne, zeer betrouwbare, en degelijke auto, die heel voordelig is om te rijden.

Het verbruik zit meestal tussen de 5,2 en 5,8 liter per 100 km. De hybride Clio is zuiniger, maar is wel een klasse duurder in de motorrijtuigenbelasting. In de praktijk is de hybride Clio ook een betrouwbare auto.

In de hybride Clio zit een 1.6 Nissan motor met indirecte injectie, de electro motor komt ook van Nissan. In de Clio 130 TCe een 1.3 door Renault en Mercedes ontwikkelde motor met 7 traps automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag. De motor en automaat zitten in veel modellen van Renault, Mercedes, Nissan en Dacia.

Kijk gewoon welke je het fijnste vind, een hybride is vooral zuiniger in de stad, omdat er dan relatief veel elektrisch wordt gereden.

De Toyota Yaris is kleiner, is minder comfortabel en volwassen, en is minder wat betreft materiaalgebruik. De Yaris gebruikt wel iets minder brandstof dan de Clio .
De laatste Yaris heeft een 3 cilinder motor, de Clio Hybride en 130 TCe een 4 cilinder motor.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik rijd een Octavia met 1.0TSI benzinemotor.
Dat motorblok is serieus zuinig en ook geleverd in de Polo, Ibiza enz.
Niet de meest spannende auto's, maar scheelt niet veel qua verbruik met veel hybrides. Dan heb je een auto die lichter is en geen complexe hybride techniek heeft.

Qua looks zou ik van jouw lijstje de Clio nemen. Heb zelf het oude model gehad. Was ook een fijne auto.

Ik heb de Renault Clio hybride een poos als leenauto meegekregen. Prive rijdt ik een Lexus CT200h.
Als je graag een modern multimediasysteem wil moet je bij die Renault zijn, maar als dat je gestolen kan worden moet je voor alle andere zaken een Lexus CT nemen!
Ik vond de aandrijflijn van de Clio helemaal niet prettig. Bleef vaak hoog in de toeren hangen wanneer dat absoluut niet nodig was (met hoog verbruik en veel lawaai als gevolg). Ook technisch zijn de hybrides van Renault niet op het niveau van Toyota/Lexus. Ik wil niet zeggen dat ze onbetrouwbaar zijn, zeker niet, maar ze zijn ook echt niet probleemloos (om dit verhaal te onderbouwen, ik heb een Renault monteur in de familie en die sleutelt nogal vaak aan nieuwe(re) Clio's, Arkana's en Austral-e's met hybride aandrijflijnen, en sleutelen is in dit geval niet in de positieve zin van het woord). Mocht je dus voor de Clio willen gaan, zorg dan voor een goed garantiepakket (al dan niet vanuit Renault zelf). Overigens is de 1.3TCe (niet hybride) wel erg betrouwbaar, die kun je zonder te twijfelen kopen.

Om toch even voor eigen (hybride) parochie te preken, de CT200h zit een beetje tussen B-segment en C-segment in.
De buitenmaten en de ruimte op de bestuurders/bijrijdersstoel zijn C-segment, evenals de rijeigenschappen. De achterbank en kofferbak neigen meer richting het B-segment.
Overigens schrijf ik nu over de CT200h maar dit verhaal gaat net zo goed op voor de Toyota Yaris en Toyota Auris/Corolla.
De techniek is onverwoestbaar, het verbruik is laag en de aandrijflijn is door de CVT erg rustig. Nadeel is dat de aanschafprijs wat hoog is, maar dat ga je over een paar jaar ook weer terug zien bij de inruil. Het zijn gewoon erg robuuste auto's die fijn rijden. Het enige verschil tussen Toyota en Lexus is het afwerkingsniveau van het interieur. Dat staat bij Lexus op een hoger plan dan bij Toyota.

Ik kan niet echt opmaken uit je verhaal wat je budget is, anders is zelfs het nieuwe model Yaris al haalbaar, dan heb je ook gewoon een modern interieur.

Ik zal voor een Suzuki 's-cross gaan, de 1.4 boosterjet is een ideale alleskunner en lage maand en onderhoudskosten, hoef je ook niet meer aan te kloppen bij je ouders voor de vakantiemaanden. Ga wel voor een 2wd, 4x4 maakt het allemaal een stuk duurder. En check even wat die mag trekken dat verschilt nog al. Wil je wel gebruik maken van de lexus in de zomermaanden dan heb je aan een Suzuki baleno wellicht genoeg. Das 1 van de ruimste b-segmenter en qua wegenbelasting zit je heel gunstig.

Laatst bewerkt:
Ik ben het geheel eens met Auto encyclopedie

Qua kosten is een Suzuki Baleno met boosterjet motor prima. Ook zeer betrouwbaar.
Voorbeeld, Baleno = b segment

Wil je iets groter is de S-Cross met 1.0 (112 pk) of de 1.4 (114 pk) een goede optie
De 1.0 is vlot genoeg maar niet sportief te noemen, sportief zal een model als dit qua wegligging toch niet zijn. De 1.4 heeft 28 pk meer maar beide zijn soepel te rijden.

1.0

1.4

Of je zoekt naar een Corolla 2.0 liter.

Die hebben 180pk en je haalt er rond de 1:20 mee. Wel even kijken of je de caravan er mee mag trekken, ik dacht dat Corollas maar 750kg mochten trekken (geremd).
Je hebt ze voor net iets meer dan 20k met rond de 120.000 op de teller. Die aandrijflijn kun je rustig naar de 3 ton rijden, ik zou daar niet wakker van liggen van een iets hogere kilometerstand.

En ondanks de hybride techniek heb je weinig onderhoud, geen turbo of iets dergelijks wat kapot kan gaan en ook geen DSG bak.
Als je voorspelbare onderhoudskosten wil zou ik voor Toyota gaan.

Terug
Bovenaan