Hoe werkt het met schadevrije jaren?

rke

Kilometervreter
Ik heb bij de verzekering 35 schadevrije jaren opgebouwd. Ik heb daar eerder een extra oldtimerverzekering en autoverzekering afgesloten en dat was geen probleem, dat regelen we even.

Nu heb ik recent een oud opknap-autootje gekocht, dus daar moet ik ook een verzekeringetje op hebben. Dat mag een simpele WA verzekering zijn want deze auto heeft voor mij sentimentele waarde terwijl de rest van de wereld gewoon een oud bakje ziet. Restwaarde nul.
Gelukkig is er een andere maatschappij die met dit aantal schadevrije jaren een goedkoop alternatief aanbiedt.

Doe mij die maar.

Vervolgens kreeg ik een verzoek of ik wilde vragen of mijn andere verzekering iets wilde invullen zodat de schadevrije jaren ook voor de nieuwe botsdoos mogen gelden.
Maar deze verzekering wil de botsdoos wel verzekeren maar niet die schadevrije jaren invullen.

Dus, nu krijg ik bericht dat de verzekering een veel hogere premie in rekening gaat brengen omdat die schadevrije jaren niet doorgegeven zijn.

Fijn, dat wordt uren bellen en doorverbinden. Ik hoop dat ik niet verzand in het bekende verhaal van mevr kastje en meneer muur.
Leuk klusje voor de maandag/dinsdag/woensdag...

Verzekeraars kunnen alles zien, dus ook de opgebouwde schadevrije jaren.
Geen idee waarom je iets in zou moeten laten vullen als bewijs. Nieuwe verzekering kan het zelf opzoeken.

Je bouwt per auto schadevrije jaren op. Sommige maatschappijen willen een 2e auto wel verzekeren met de schadevrije jaren van auto 1. Dit is een gunst. Dus auto 2 elders verzekeren.... tsja, opnieuw beginnen.

Je bouwt per auto schadevrije jaren op. Sommige maatschappijen willen een 2e auto wel verzekeren met de schadevrije jaren van auto 1. Dit is een gunst. Dus auto 2 elders verzekeren.... tsja, opnieuw beginnen.
Schadevrije jaren gaat op toch persoon, niet op auto? En bij elke verzekering die je af wilt sluiten moet je de schadevrije jaren opgeven. Ik denk dat verzekeringen weinig klanten zullen krijgen als ze weigeren de schadevrije jaren mee te nemen, dan gaat iedereen naar een andere verzekering die dat wel doet.

Je bouwt per polis schadevrije jaren op, maar die geldt maar voor 1 auto die op die polis verzekerd wordt. Je hebt de zuivere schadevrije jaren, maar een maatschappij kan bonus schadevrije jaren toekennen als de verzekeringsnemer een 2e auto gaat verzekeren. De tweede krijgt dan wel de korting die auto 1 heeft, maar de zuivere schadevrije jaren beginnen weer gewoon vanaf 0 te tellen (En dat is soms weer schrikken als auto 2 elders verzekerd gaat worden)

Ik geloof je, maar heb die ervaring (gelukkig) niet.
Heb 3 auto's bij 2 verschillende verzekeringen. Voor alle 3 gelden de schadevrije jaren van mijn eerste auto.
Dit ging zonder problemen.

Heb 3 auto's bij 2 verschillende verzekeringen. Voor alle 3 gelden de schadevrije jaren van mijn eerste auto.
Tja,

Ik heb het over 80% noclaim.
De ene verzekering is een fractie duurder dan de andere (met noclaim) maar op deze manier komt hij veel duurder uit.

Ik heb precies dit gehad. Ik kreeg achteraf te horen dat het door mij opgegeven schadevrije jare niet zou kloppen, waardoor ik een naheffing kreeg op basis van 0 schadevrije jaren. Ik heb toen gebeld en begreep toen inderdaad dat ze die schadevrije jaren maar 1x kunnen gebruiken. Omdat de 1e auto bij dezelfde verzekeraar (Univé?) was uiteindelijk toch een korting gekregen, kwam uiteindelijk dacht ik op hetzelfde neer als met schadevrije jaren.

Schadevrije jaren gaat op toch persoon, niet op auto? En bij elke verzekering die je af wilt sluiten moet je de schadevrije jaren opgeven. Ik denk dat verzekeringen weinig klanten zullen krijgen als ze weigeren de schadevrije jaren mee te nemen, dan gaat iedereen naar een andere verzekering die dat wel doet

klopt. Wij hebben ooit zelfde gehad met een tweede auto verzekeren.
op de eerste max korting, op de 2e wilde ze die niet geven. I meen dat het destijds bij Unive was.

Ik heb helaas hetzelfde gehad als OP/TS, actieve verzekeraar voor voertuig 1 wilde niet de huidige schadevrije jaren in Roydata zetten zodat ik deze kon opgeven bij andere verzekeraar. Ik heb voertuig 2 derhalve een aantal maanden betaald voor 0 schadevrije jaren en vervolgens die van voertuig 1 stopgezet zodat deze gegevens in Roydata kwamen. De teveel betaalde premie voor de eerste maanden heb ik toen van de nieuwe verzekeraar netjes terug gekregen en meteen voertuig 1 daar ook maar ondergebracht.

Je bouwt per polis schadevrije jaren op, maar die geldt maar voor 1 auto die op die polis verzekerd wordt.
Exact.
Ik heb tijden gehad waar ik twee auto's bij dezelfde verzekeraar verzekerd had (Centraal beheer) maar de polis van de tweede auto stond op 0 schadevrije jaren maar dan wel de no-claim korting van de andere polis gekregen.
Verzekeraars kunnen alles zien, dus ook de opgebouwde schadevrije jaren.
Dit is niet per definitie waar. Een verzekeraar is pas bij beindigen van een polis verplicht op jouw schadevrije jaren in Roydata te zetten, tot die tijd kan een andere verzekeraar het niet zien.

Het is nog ingewikkelder. Omdat ik 2 wat oudere auto's rij die onder een oldtimer verzekering vallen bouw ik geen schadevrije meer op. De schadevrije jaren die ik had staan blijven maar 1 jaar staan, daarna vervallen ze TENZIJ je bij de verzekeringsmaatschappij aangeeft dat je ook regelmatig bestuurder bent in de auto van je partner / vrouw dan blijven ze gewoon staan. Maar dat moet je dus wel zelf aangeven.

Ik heb 5 auto's en alle vijf bij verschillende maatschappijen verzekerd. En alle 5 hebben mijn 80% no claim meegenomen in mn polis.

Ok,

Zoals jullie wel geraden hebben, is het de verzekering van de Golf. Mijn schoonzoon had hem altijd bij FBTO in de verzekering en ik dacht dit voort te zetten.
Deze Golf is 28 jaar oud, dus een jaar schorsen kost mij 30 euro terwijl alleen de (volle) verzekeringspremie per maand al hoger is - en ik betaal dan geen wegenbelasting. Maar dat verplaatst wel het probleem, als ik er straks mee ga rijden heb ik toch een verzekering nodig en de roverheid wil dan ook wel belasting innen.

Deze auto moet ook flink wat onderhoud hebben; staat niet op de openbare weg en rijden met een cabrio in de winter is meestal niet prettig. Schorsen lijkt nu de beste oplossing.

Ik ben uit het verleden ook gewend dat de no-claim soepeltjes van het ene voertuig/verzekering naar het andere voertuig/verzekering overgeheveld kan worden. Dat moet bij FBTO tegenwoordig dus formeel, via roy-data en Unive zet een verzekering pas in roy-data als een verzekering opgezegd wordt.

Eens bellen hoe ik dit ga oplossen, FBTO rekent ruwweg het dubbele voor minder verzekering.

Als je voorlopig niet gaat rijden is schorsen inderdaad een voordelige oplossing. Gelet op leeftijd en 2e auto moet oldtimerverzekering ook mogelijk zijn?

Als je voorlopig niet gaat rijden is schorsen inderdaad een voordelige oplossing. Gelet op leeftijd en 2e auto moet oldtimerverzekering ook mogelijk zijn?
De websites gaven voor afsluiten 7 euro per maand aan. Dat is wel een mooi bedrag om af en toe een rondje te rijden. Nu is het bijna 35 euro per maand exclusief de wegenbelasting.

Die € 7,- zijn nauwelijks de administratiekosten, kosten voor het bergings-abonnement en afdracht waarborgfonds....

als het echt een hobbymatige auto is, dan kun je beter een oldtimerverzekering afsluiten. Dan bouw je niets op voor die auto, maar het is wel goedkoper!

Je kunt de Golf toch gewoon onder oldtimerverzekering zetten bij de KNAC. Heb ik met de Clio ook.

Terug
Bovenaan