Hoe kan ik de betaalde BPM inzien van een reeds geimporteerde auto?

JaxJax f27658

Net ingestapt
Ik lees hier en daar dat je achteraf kunt inzien hoeveel BPM er is betaald tijdens het importeren van een specifieke auto. Is dat gewoon een kwestie van het kenteken invoeren op de site van RDW en dan kijken wat er bij bruto BPM staat? Is dat het bedrag wat er is betaald bij het importeren? De reden waarom ik dat vraag is omdat ik deels inspiratie wil opdoen welke geimporteerde auto's relatief minder BPM hebben betaald, maar ook dat als ik een geimporteerde auto hier in Nederland wil kopen, ik wil zien of de BPM niet extreem laag is wat wellicht te maken heeft met dat de auto schade had.

Zie voorbeeld van wat ik zie op de site van RDW

sPQckEK.png

Laatst bewerkt:
Bij de RdW zie je inderdaad het bedrag aan BPM wat daadwerkelijk is betaald zoals in je voorbeeld. Alleen de reden waarom blijft onduidelijk. Kan een auto met schade zijn maar er zijn ook handige handelaren die de BPM aan de lage kant weten te houden.

Nee, bij de RDW zie je de betaalde BPM teruggerekend naar nieuw BPM met de afschrijvingstabel.
Dus je kan nergens zien wat er exact betaald is.

Nee, bij de RDW zie je de betaalde BPM teruggerekend naar nieuw BPM met de afschrijvingstabel.
Dus je kan nergens zien wat er exact betaald is.
Kun je hier wat meer over vertellen want ik begrijp het nog niet helemaal? Wat betekend bij dit voorbeeld nou de 292 euro bruto BPM? En is dit de afschrijvingstabel waar jij het over hebt?

sPQckEK.png

Laatst bewerkt:
Stel dat de rest BPM op moment van import nog 60% was, dan is er dus 60% * 292 = 175,20 aan BPM betaald.

@Barri bedankt voor de uitleg. Nu begrijp ik het. Dus de afschrijving moet nog in mindering gebracht worden van de bruto BPM. Vandaar het woordje bruto. En niemand kan natuurlijk zien hoeveel die afschrijving is geweest omdat niemand weet of het op basis van koerslijst, taxatierapport of forfaitaire tabel is gedaan.

Maar klopt het dat je wel zelf ongeveer kunt uitrekenen hoeveel BPM er betaald zou moeten worden op basis van koerslijst of forfaitaire tabel? Ik weet namelijk de bouwjaar, km stand en co2 uitstoot.

Kilometerstand maakt niet uit. Maar je kan berekenen wat de nieuw BPM is geweest en met de tabel kan je bepalen wat de rest BPM nu is.

Terug
Bovenaan