Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Krijgen de VVD en PvdA voldoende steun?

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
tumblr_nia3uci5XB1qd65vgo1_1280.jpg

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3836780/2015/01/24/Kritiek-op-bezoek-koning-en-minister-aan-Saudi-Arabie.dhtml

,,Saudi-Arabië is een dictatuur die bekend staat om zijn systematische en ernstige mensenrechtenschendingen. We zijn allemaal Charlie, behalve als het om onze oliebelangen gaat, zo lijkt het", aldus Van Ojik. ,,Eerst was er het biertje met Poetin, nu is we de rouwplechtigheid in Saudi-Arabië. Het kabinet zou er goed aan doen de koning niet steeds te vragen aanwezig te zijn op de bijeenkomsten van notoire mensenrechtenschenders."

Kortom, hoeveel welvaart ben jij bereid in te leveren voor je principes?

Hoeveel wil jij meer aan de pomp betalen zodat we nee tegen dictatoriale olielanden kunnen zeggen?

En dit bedoel ik heel breed. Dus niet alleen de benzineprijs. Nee, ben jij bereid ECHT een substantieel deel van je huidige welvaartsniveau in te leveren zodat we een dictatuur economisch om zeep kunnen helpen?

En je zou het nog verder uit kunnen breiden naar het armste gedeelte van de wereldbevolking. Maar omdat ik daar de uitkomst al van weet, NIEMAND wil daar namelijk een substantieel deel van zijn huidige welvaartsniveau voor inleveren, zeg ik daar verder niks over.

afgezien van de olie is S-A een belangrijke bondgenoot in het midden-oosten. de reactie van vanojik vind ik erg makkelijk.

Zemelaar zei:
https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3836780/2015/01/24/Kritiek-op-bezoek-koning-en-minister-aan-Saudi-Arabie.dhtml

,,Saudi-Arabië is een dictatuur die bekend staat om zijn systematische en ernstige mensenrechtenschendingen. We zijn allemaal Charlie, behalve als het om onze oliebelangen gaat, zo lijkt het", aldus Van Ojik. ,,Eerst was er het biertje met Poetin, nu is we de rouwplechtigheid in Saudi-Arabië. Het kabinet zou er goed aan doen de koning niet steeds te vragen aanwezig te zijn op de bijeenkomsten van notoire mensenrechtenschenders."

Kortom, hoeveel welvaart ben jij bereid in te leveren voor je principes?

Hoeveel wil jij meer aan de pomp betalen zodat we nee tegen dictatoriale olielanden kunnen zeggen?

En dit bedoel ik heel breed. Dus niet alleen de benzineprijs. Nee, ben jij bereid ECHT een substantieel deel van je huidige welvaartsniveau in te leveren zodat we een dictatuur economisch om zeep kunnen helpen?

En je zou het nog verder uit kunnen breiden naar het armste gedeelte van de wereldbevolking. Maar omdat ik daar de uitkomst al van weet, NIEMAND wil daar namelijk een substantieel deel van zijn huidige welvaartsniveau voor inleveren, zeg ik daar verder niks over.

Bijzonder, je weet iets wat niet correct is.

Als ik de garantie zou hebben dat er geen hongersnoden en andere ellende en narigheid in de wereld zou zijn zou ik daar maandelijks best 1,000 Euro voor in willen leveren. Maar helaas, die garantie zal ik niet krijgen.

Wat de overleden koning van SA betreft wordt ie wel makkelijk afgeserveerd als een monster. Gezien de politieke constellatie en het religieuze leiderschap bevond ie zich in een lastig parket voor het verbeteren van mensenrechten etc. Niettemin heeft zich wel degelijk ingespannen om daar wat aan te verbeteren, heeft ie zich ingespannen om de dialoog met christenen joden en andere zognaamde monotheisten te verbeteren.

Het allemaal erg makkelijk om de verschillende mensenrechtenaspecten die in SA zeker spelen op hem en hem alleen af te wentelen, zonde rook maar enig idee te hebben van de machtsverhoudingen en zijn middelen om daar wat aan te doen. Maar ja, de verbeten activist...

De Schaduw zei:
Als ik de garantie zou hebben dat er geen hongersnoden en andere ellende en narigheid in de wereld zou zijn zou ik daar maandelijks best 1,000 Euro voor in willen leveren. Maar helaas, die garantie zal ik niet krijgen.

Dat vind ik heel nobel van je. Ik zou het namelijk niet doen. De ellende en narigheid verschuift dan gewoon naar een ander niveau. Men noemt dit de 'beverisatie' van een probleem. Als je overal dammen bouwt dan stijgt het water, maar de verhouding blijft gelijk. In feite sta je dus geen stap verder, alleen verleg je de maatstaf.

Zemelaar zei:

Ketelmuziek voor de komende verkiezingen. Pechtold liep ook al over principes te keuvelen, als principes opspelen weet je dat de verkiezingen er aankomen.

De koning had wat mij betreft ook wel thuis mogen blijven. Helemaal niemand sturen is politiek gewoon niet verstandig. Uiteindelijk is SA wel een land dat nodig is op een aantal vlakken. Heeft niet veel met principes te maken maar wel met politiek.

Anderson zei:
De koning had wat mij betreft ook wel thuis mogen blijven. Helemaal niemand sturen is politiek gewoon niet verstandig. Uiteindelijk is SA wel een land dat nodig is op een aantal vlakken. Heeft niet veel met principes te maken maar wel met politiek.

En daarom is het goed on speaking terms te blijven, vanuit vriendschap is het beter spreken over mensenrechten. Laat de Koning dus maar gewoon gaan, anders moeten we uit héél veel landen wegblijven. Vergeet ook niet dat de kwestie Wilders veel schade heeft berokkend in de betrekkingen met SA.

De Schaduw zei:

Is 1.000 euro voor jou substantieel? Voor mij bijvoorbeeld is het nog niet eens de helft van mijn salaris per maand. En aangezien ik de laatste tien jaar mijn vaste lasten zo heb weten te beperken, heeft 1.000 euro per maand voor mij geen invloed op mijn huidige welvaartsniveau. Dus niet substantieel.

Ik bedoel een echt offer.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
En daarom is het goed on speaking terms te blijven, vanuit vriendschap is het beter spreken over mensenrechten. Laat de Koning dus maar gewoon gaan, anders moeten we uit héél veel landen wegblijven. Vergeet ook niet dat de kwestie Wilders veel schade heeft berokkend in de betrekkingen met SA.

Vanuit vriendschap is het ook beter spreken over vrijheid van meningsuiting. Als er wederzijds respect is, kom je eerder tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing.

Juist stug vasthouden aan eigen opvattingen verstoort dit.

Zemelaar zei:
Juist stug vasthouden aan eigen opvattingen verstoort dit.

Nou, je mag je eigen opvattingen wel handhaven, als je dat de tegenpartij ook maar gunt. Iedereen die een opvatting ergens over heeft doet dat vanuit een context. Ik praat hiermee moord en doodslag en aanranding niet goed overigens. Vendetta bij voorbaat, dat in sommige landen nog incidenteel plaatsvindt, moet gewoon afgestraft worden d.m.v. gevangenisstraf. Dat is mijn grens dan ook meteen; al is mijn mening nog zo anders dan die ander, ik heb van die ander en van zijn spullen af te blijven.

Zemelaar zei:
De Schaduw zei:

Is 1.000 euro voor jou substantieel? Voor mij bijvoorbeeld is het nog niet eens de helft van mijn salaris per maand. En aangezien ik de laatste tien jaar mijn vaste lasten zo heb weten te beperken, heeft 1.000 euro per maand voor mij geen invloed op mijn huidige welvaartsniveau. Dus niet substantieel.

Ik bedoel een echt offer.

Tja, definieer "substantieel". Ik zou mijn levensstijl toch echt wel aan moeten passen: Goedkopere auto, minder vaak en goedkoper op vakantie, meer letten op de prijs van de boodschappen en ga zo maar door. Het zou voor mij toch echt wel invloed hebben. Hoewel ik het dan nog steeds ontzettend goed zou hebben, dat realiseer ik me echt wel.

En definieer eens "een echt offer"?

Alle dictators, terroristen ed van dze wereld zullen jullie hartelijk danken voor jullie maandelijkse bijdrage. Er zal geen hap meer gegeten worden.

Hij bedoelt dat de kans groot is dat die 1000 euro uitgegeven gaat worden aan een AK47 met veel kogels erbij.

De Schaduw zei:

Ben ik dan echt zo onduidelijk?

Aras zei:
Alle dictators, terroristen ed van dze wereld zullen jullie hartelijk danken voor jullie maandelijkse bijdrage. Er zal geen hap meer gegeten worden.

Als je een manier zou kunnen vinden om het geld zonder tussenkomst bij de bevolking te krijgen, zou de dictatuur aldaar geen lang leven meer beschoren zijn.
Een rijke bevolking onderdrukken is een stuk ingewikkelder dan een arme bevolking onder de duim houden, die het immers aan de middelen ontbreekt.

De Schaduw zei:
Tja, definieer "substantieel". Ik zou mijn levensstijl toch echt wel aan moeten passen: Goedkopere auto, minder vaak en goedkoper op vakantie, meer letten op de prijs van de boodschappen en ga zo maar door. Het zou voor mij toch echt wel invloed hebben. Hoewel ik het dan nog steeds ontzettend goed zou hebben, dat realiseer ik me echt wel.

Dat je zoveel inlevert dat er twee van kunnen leven. Niet 1 BMW maar 2 Twingo's bijvoorbeeld. Wat de een als offer brengt ontvangt de ander. Wat de een naar beneden inlevert ontvangt de ander naar boven. Zodat er een gemiddelde ontstaat.

Zemelaar zei:
De Schaduw zei:

Dat je zoveel inlevert dat er twee van kunnen leven. Niet 1 BMW maar 2 Twingo's bijvoorbeeld. Wat de een als offer brengt ontvangt de ander. Wat de een naar beneden inlevert ontvangt de ander naar boven. Zodat er een gemiddelde ontstaat.

Dat klinkt me wat te veel als "nivelleren is een feestje" maar ik ga er maar vanuit dat dat niet helemaal je punt is.
En ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn fijn verwarmde huisje, in mijn luie stoel en achter m'n 23 inch of zo Apple desktop maar ja, ik denk dat ik het er voor over zou hebben. Onder de genoemde voorwaarde. En dat is denk ik het probleem.

Maar "imagine" blijft mooi.

Zemelaar zei:
Aras zei:

Als je een manier zou kunnen vinden om het geld zonder tussenkomst bij de bevolking te krijgen, zou de dictatuur aldaar geen lang leven meer beschoren zijn.
Een rijke bevolking onderdrukken is een stuk ingewikkelder dan een arme bevolking onder de duim houden, die het immers aan de middelen ontbreekt.

Mwah, de Russische regering flikkert de tegenstribbelende rijke mensen zo in het gevang. Voor zover ik met mijn westers brilletje kan zien, gaat dat allemaal redelijk goed.

De Schaduw zei:
Dat klinkt me wat te veel als "nivelleren is een feestje" maar ik ga er maar vanuit dat dat niet helemaal je punt is.

Ik geloof dat als iedereen ongeveer een zelfde welvaartsniveau zou hebben, dit veel spanningen in de wereld weg zou nemen.
Ook veel ambitie en motivatie trouwens.

der Magistrat zei:
Mwah, de Russische regering flikkert de tegenstribbelende rijke mensen zo in het gevang. Voor zover ik met mijn westers brilletje kan zien, gaat dat allemaal redelijk goed.

Klopt. Maar dat zijn er dan ook maar een paar.
Als de hele bevolking van Rusland meer geld zou hebben, hadden ze Poetin niet meer nodig.

Zemelaar zei:
De Schaduw zei:

Ik geloof dat als iedereen ongeveer een zelfde welvaartsniveau zou hebben, dit veel spanningen in de wereld weg zou nemen.

In theorie kan ik daar een heel eind in mee.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Klopt. Maar dat zijn er dan ook maar een paar.
Als de hele bevolking van Rusland meer geld zou hebben, hadden ze Poetin niet meer nodig.

Hmm. Dat zou kunnen, maar er zijn in het verleden talloze revoluties ontstaan wegens onrecht (en dus verschillen tussen groepen).

Politiek gezien vind ik het interessant dat de Nederlandse zorgstaat die een jaar of 50 heeft bestaan in enkele jaren tijd wordt/is vernietigd en dit zonder noemenswaardige tegenstand. Daar moet vast onderzoek naar gedaan zijn, waarom demonstreren mensen tegenwoordig minder dan vroeger?

We rammen ons commentaar liever op een toetsenbordje.

Bericht: Bezuinigingen dit, dat.

Commentaar onder het bericht:

Belachelijk!

Boe!

K*tregering!

Graaiers!

Zemelaar zei:
De Schaduw zei:

Ga een keer naar Cuba, dan zie je het resultaat daarvan. (n)

Onder aan de streep hebben we het gewoon te goed om voor principes de straat op te gaan.
Voor de grootste boeroepers is het uiteindelijk toch belangrijker dat ze met hun doos chips, koude bier, zaterdag/zondag naar voetbal kunnen kijken.

Anderson zei:
Onder aan de streep hebben we het gewoon te goed om voor principes de straat op te gaan.
Voor de grootste boeroepers is het uiteindelijk toch belangrijker dat ze met hun doos chips, koude bier, zaterdag/zondag naar voetbal kunnen kijken.

Hadden we het 30/35 jaar geleden dan zoveelste slechter? Ik weet het niet. En toch gingen honderdduizenden mensen de straat op tegen de kernwapens.

Niet perse, maar wel dat de jongere generatie niet meer weet hoe (slechter) het was, en dat was 30/35 jaar wel anders.
Met andere woorden, heo langer de slechte tijden achter ons liggen hoe moeilijker mensen zich laten mobiliseren om voor het voorkomen van die mindere tijden in te zetten. De anti-kernwapen betogingen hadden alles te maken met anti-oorlog. Ga jij maar bedenken waarom dat toen nog zo sterk leefde.

https://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/buitenlands/23606061/__Ultras_Luik___Ophef_overdreven___.html

Onder de noemer 'vrijheid van meningsuiting' moet alles kunnen. Moet je dat stukje tekst eronder eens lezen. Het is bij het onnozele af.
Onze boodschap heeft niets te maken met haatzaaien.
Het is absoluut belachelijk een parallel te trekken met wat er de jongste weken in de actualiteit gebeurd is", verwijzen de ultras naar de onthoofdingen in het Midden-Oosten.
Maar zoals bij een karikatuur in een satirisch weekblad, zijn er meerdere interpretaties. Onze boodschap voor Defour was: 'We hebben je aanbeden. Jij hebt ons verraden. Nu ben je niet meer welkom.

En dus laat je een onthoofding zien. Hoe onnozel moet je zijn.

Blijkbaar doet vrijheid van meningsuiting alle remmen los bij sommigen.

Hoezo voor mij?
Ik ben tegen elke vorm van haat, of hatelijkheden, onafhankelijk van hoe je dat noemt : "kritisch zijn" of "antisemitisme" of "beledigen om het beledigen".

We leven met elkaar op een planeet, op een stukje aarde, op een klein kluitje in Nederland. We houden elke dag rekening met elkaar, op een heleboel manieren. Los van vrijheden die je bij wet hebt, niemand heeft de wettelijke plicht om mensen willens en wetens op de kast te jagen gewoon omdat het kan. En of je dat nou kritisch iets aan de kaak stellen noemt of antisemitisme, vind ik van secundair belang.

Er zijn verschillende vormen van kritisch zijn en iets aan de kaak stellen, en gaat het daarbij om effectief willen zijn in wat je wil bereiken.
En hatelijkheden tegen Joden zijn net zo kwaadaardig als hatelijkheden tegenover moslims. en vv.

michel1975 zei:
Een stukje duiding voor Zemelaar en Anderson.
Which is it going to be?

https://m.youtube.com/watch?v=YQjTLGgQV2w

Precies. Wat wordt het, anti-semitisme of Mohammed belachelijk maken?

Ik kies geen partij. Ik ben tegen allebei.

Dan hebben jullie beiden niet het hele filmpje gekeken.
Neem nog eens 10 minuten de tijd en lees dan jullie berichten over die cartoons eens terug en reageer in dat licht nog eens. Dit lijkt nergens op.

Heb je een vertaling? Engels is niet mijn native language. Dan ontgaat je weleens wat. En zou je de clou kunnen missen, naar het schijnt.

michel1975 zei:
Neem nog eens 10 minuten de tijd en lees dan jullie berichten over die cartoons eens terug en reageer in dat licht nog eens. Dit lijkt nergens op.
Je suggestieve manier van eea hier portretteren vind ik wat jammer, maar ik zal nog eens een poging wagen om me door dit filmpje te worstelen, alhoewel ik me serieus afvraag wat ik met dit filmpje te maken heb, en wat ik verkeerd heb gezegd dat je mij doet oproepen om nadrukkelijk dit filmpje te bekijken en dan een keuze te maken.... tussen wat?

Ik geef precies aan waar bij mij bepaalde moraliteiten liggen. Daar heb ik niet perse een filmpje voor nodig, ik weet precies waar ik voor sta, en dat zijn liberale normen en waarden, vandaar ook dat ik binnen een liberale partij actief ben. Mer hoef ik mij niet te verdedigen tegen suggestieve winden.

Anderson zei:
michel1975 zei:
Je suggestieve manier van eea hier portretteren vind ik wat jammer .....

Ik wilde het tegen Michel in eerste instantie nog niet over die boeg gooien.
Want ik heb wel degelijk het volledige filmpje bekeken.
Maar wat ik al aangaf, ik zal een bepaalde strekking mogelijk hebben gemist door de engelse taal.
En daar gaat Michel wel wat gemakkelijk aan voorbij, door dan maar te concluderen dat ik dan het hele filmpje wel niet zal hebben gezien.

Dat kan beter, Michel. Dit lijkt nergens op. :)

Which is it going to be?

Het afbreken van slachtofferrollen.

oh, dat was niet wat hij/jij bedoelde. Je/Hij bedoelde: tegenhouden moslim-import / joden exodus. (of iets in die strekking).

Ik zie niet in waarop je op basis van wat ik eerder schreef over de vrijheid van meningsuiting mij deze keus wil voorleggen onder het mom van een stukje duiding.

We hebben net de Auschwitz herdenking achter de rug. Wat rondom dit weer duidelijk is geworden is hoe gevoelig er omgegaan wordt met dit enorme drama (woorden tekort om te omschrijven) en de gevoelens en emoties die daar nog steeds omheen hangen. Ondanks de vrijheid die we hebben, en de nadrukkelijke eis van velen de vrijheid van sarcasme en parodie zo maximaal mogelijk te benutten (omdat het kan), is er niemand hier in West-Europa die z'n vingers op die manier wil branden aan dit thema.
Er is een geremdheid, en terecht (!!).

De keuze voor het verminderen van het aantal (immigrerende of residerende) moslims in Europa of het toestaan van een Joden exodus door de moslims in Europa staat hier helemaal buiten.

Een Joden exodus VANWEGE moslims (of om het even wie dan ook, anders dan een individuele eigen gedreven keuze) is hoe dan ook onacceptabel. Datzelfde geldt voor elke andere bevolkingsgroep (!!).

Een immigratie stop op mensen (eventueel aangevuld met een uitzet beleid van mensen die hier al wonen, geboren zijn) op basis van hun geloofsovertuiging (onder de noemer van) bescherming van een andere (religieuze) minderheid (!) is wat mij betreft ook onacceptabel. Sterker, het is tegen de grondwet. ("verander de grondwet" )

Gedrag is hetgeen dat aangepakt moet worden, en getoetst moet worden aan de regels die we hebben opgesteld in dit land (in Europa). Dat is uniform voor elke burger. Het bekladden van een synagoge (met bv antisemitische leuzen, symbolen) is net zo laakbaar als het door een Marokkaantje gebeurd of de een of andere blanke kale relnicht. Het bekladden van een moskee met varkensbloed (bv) is net zo laakbaar als dat gebeurd door welke idioot ook.

Een misdaad is een misdaad. Een wandaad is een wandaad. respectloos zijn is respectloos zijn. Dat is nou precies de essentie van universele normen en waarden.

edit : extra spatie ingevoegd ivm het verschijnen van een emoticon waar die niet moet.

Anderson zei:
Een immigratie stop op mensen (eventueel aangevuld met een uitzet beleid van mensen die hier al wonen, geboren zijn) op basis van hun geloofsovertuiging (onder de noemer van) bescherming van een andere (religieuze) minderheid (!) is wat mij betreft ook onacceptabel. Sterker, het is tegen de grondwet. ("verander de grondwet" )

Een misdaad is een misdaad. Een wandaad is een wandaad. respectloos zijn is respectloos zijn. Dat is nou precies de essentie van universele normen en waarden.

Dat is onmogelijk inderdaad, iedereen is gelijk. Repressie van terreur en onverdraagzaamheid, van welke kant het ook komt is prima wat mij betreft.

Iedereen is gelijk ongeacht geaardheid, godsdienst of overtuiging. Als je dat gegeven loslaat is het hek van de dam.

Anderson zei:
michel1975 zei:
Je suggestieve manier van eea hier portretteren vind ik wat jammer, maar ik zal nog eens een poging wagen om me door dit filmpje te worstelen, alhoewel ik me serieus afvraag wat ik met dit filmpje te maken heb, en wat ik verkeerd heb gezegd dat je mij doet oproepen om nadrukkelijk dit filmpje te bekijken en dan een keuze te maken.... tussen wat?

Ik geef precies aan waar bij mij bepaalde moraliteiten liggen. Daar heb ik niet perse een filmpje voor nodig, ik weet precies waar ik voor sta, en dat zijn liberale normen en waarden, vandaar ook dat ik binnen een liberale partij actief ben. Mer hoef ik mij niet te verdedigen tegen suggestieve winden.
dat had ik nou met jullie reacties door alles wat in jullie ogen niet tolerant genoeg was (lees ogen sluit) in de rechterhoek te douwen. Wat is in jouw ogen liberaal? De ogen sluiten voor problemen en de moslims in de slachtofferrol steunen? Dus omdat jij actief bent binnen een liberale partij zijn jouw normen en waarden de norm? Even voor je beeldvorming ik was tot voor kort ook lid van een liberale partij maar de twee grote liberale partijen verkwanselen op dit moment alles waar ze voor staan. Rutte schittert door afwezigheid en het kabinetsbeleid is alles behalve liberaal. En Pechtold vind ik helemaal een enge man. Een lafaard eerste klas die de problemen niet eens durft te benoemen en zelfs een stap verder gaat door op voorhand de daders als slachtoffer te benoemen. Waar ik op moet stemmen als er weer verkiezingen zijn? ik weet het even niet meer. En wees gerust er gaat hier geen proteststem naar de PVV.

Even een paar leuke quotes van Pat die de spijker op zijn kop slaan:
Because jews are being driven out of europe by muslim anti semitism and the rest of us letting it happen because we don’t have the courage to confront it and call it what it is

Politicians are starting to pay lipservice to the problem cause they have got no choice saying things we must do more to stop this way of anti semitism that we can no ,longer ignore even though we’d love to we must do more but we don’t We can’t even bring our selves to name the problem in case somebody gets offended. Sorry jews.

Pointing this out does not make me a racist but denying it in the face of the evidence does make you a coward and a lair

It is muslim anti semitism and not the far right as you would love to believe. The bad news is it is coming for you and when it do nobody will do anything about it because that might be racsist. If this was happinening to any other Group of people the human rights industry being all over it but nobody gives a damn about jews and they never have and thats why the Holocaust was allowed to happen in the First place. The same Holocaust that many muslims teach their children it did not happen because they hate jews so much allthough they are happy to aknowledge when it comes to complaining that muslims are the new jews of europe as some islamic professional victims love to do. In fact jews are the new jews. Muslims are the new nazis. Not all muslims of course but enough of them to make a difference and a very unpleasant difference indeed.

Dit raakt de kern van het probleem. We hebben een probleem maar we gaan het niet benoemen want stel je voor dat we zo'n djellaba voor het hoofd stoten.

Overigens was het niet suggestief bedoeld slechts prikkelend.
Zonder dat we iedere keer een herhaling van zetten krijgen ;)

Zo beter Zemelaar?:)

Sorry voor het ontbreken van de nodige interpunctie maar ik moest vrij snel typen om de quotes mee te krijgen.

Terug
Bovenaan