HarmenA: MINI Clubman John Cooper Works - Bye bye!

HarmenA

Gebruiker
Een nieuwe episode in mijn 'autocarrière' is aangebroken met de aanschaf van een nieuwe auto. Het laatste jaar kreeg ik toch steeds meer het gevoel dat ik toe was aan iets nieuw(er)s. Na vele proefritten kwam ik tot de conclusie dat een nieuwe auto voor mij moest zijn:
- Nieuwer dan de Mercedes C55 AMG;
- Lichter dan de Mercedes
- Wederom een automaat;
- Kleiner dan de Mercedes;
- Achterwiel- of vierwielaandrijving;
- Liever geen zwarte auto (meer);
- Minimaal 200pk.

De volgende auto's heb ik proefgereden:
- Jaguar XKR
- Mercedes C63 AMG (W204)
- Mercedes CLA45 AMG
- Lexus ISF
- BMW M235i (Coupé)
- Mercedes E500 Coupé
- Mitsubishi Lancer Evolution X
- Mercedes C400/C43
- Mercedes A45 AMG

De verschillende auto's gaven me toch steeds niet het juiste gevoel. Dat kon het interieur zijn, het overzicht in de auto (vooral bij de coupés) of het rij- en stuurgevoel wat mij niet aansprak.

De laatste auto die ik ging proefrijden was een Mini Clubman John Cooper Works uit 2017. Niet zozeer omdat ik dacht dat ik er echt in geïnteresseerd zou zijn, maar omdat ik het wel een interessant model vind en die ook in de buurt stond.

Eenmaal daarmee proefgereden kwam ik tot de conclusie dat de gemonteerde Remus-uitlaat wel teveel van het goede was, maar dat het verder wel een erg leuke auto is! Niet te groot, niet te klein, stevig geveerd, maar wel met een erg fijn onderstel en de auto straalt gewoon rijplezier uit, voelt speciaal aan als John Cooper Works, maar voelt ook volwassen aan tijdens het rijden.
IMG-20211021-150350158-HDR-2.jpg

Daarna nog twee andere Clubman JCW's proefgereden, waarbij de laatste mij het meeste het meeste beviel, qua kleurencombinatie, kilometerstand en uitvoering.
IMG-20211029-151124748-HDR-2.jpg

IMG-20211030-144857497-HDR-2.jpg

Uiteindelijk een eerlijke prijs voor de Mercedes kunnen krijgen en vandaag de Mini Clubman op gaan halen.

Lang verhaal kort, Mini opgehaald in Oss, binnen 10km muurvast op de A50 komen staan door een brandende trailer. Na meer dan een uur stil te hebben gestaan via de vluchtstrook terug kunnen rijden naar de eerste afrit, zodat we weer terug in Oss waren. Binnendoor gereden, bij Harpen weer op de A50 uitgekomen en in de stromende regen veilig naar huis gereden.

De Mini bevalt de eerste kilometers erg goed, rijdt erg fijn, lichtvoetig, maar toch ook stabiel en alles voelt kwalitatief hoogwaardig aan. Dit weekend, met hopelijk beter weer, de Mini nog wat beter leren kennen, maar de eerste indruk is goed.
IMG-20211102-145732563-HDR.jpg

IMG-20211102-145349120-HDR.jpg

Barri

Moderator

Gefeliciteerd! Fijn bommetje. Veel plezier ermee!

Ps: die Rettungsgasse, gebeurt dat in NL nu ook al?

Twix

Actieve Gebruiker
Fraaie Clubman. Welke bandenmaat ligt er onder de JCW?
Ze lijken me erg plat.

HarmenA

Gebruiker
uwbuurman zei:
HarmenA zei:
Kristian zei:
Schitterend ding zeg! Ga je vast heel veel plezier mee beleven. Rijdt ie in omgeving Zwolle?

Daar zal die inderdaad het vaakst te zien zijn. ;)

Nou heb ik de taxi ook nooit gespot, zelfs niet toen hij bij Wensink was en ik ook...

Haha, 'de taxi' stond meestal ook goed verstopt. Geldt voor de Mini nu ook weer trouwens, maar die zal dan weer niet bij Wensink te zien zijn.

Bedankt voor de aardige reacties en felicitaties van iedereen. (y)

Nico GTR

Gebruiker
Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Weer een compleet andere auto dan de Mercedes. Lijkt misschien iets meer op de Clio maar zal een tikkeltje volwassener zijn denk ik?

Hoe dan ook, gefeliciteerd en veel fijne kilometers gewenst!

HarmenA

Gebruiker
Nico GTR zei:
Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Weer een compleet andere auto dan de Mercedes. Lijkt misschien iets meer op de Clio maar zal een tikkeltje volwassener zijn denk ik?

Hoe dan ook, gefeliciteerd en veel fijne kilometers gewenst!

De Clio RS die ik had is wel echt een hele andere auto. Voorwielaandrijving, handgeschakeld, atmosferische motor, redelijk basic interieur met knalharde kuipstoelen.

Dan is de MINI wel echt een stuk volwassener en ook gewoon een hele andere beleving. Veel luxer, veel minder hardcore en minder racy.

Het strakke onderstel/vering en het 'kart-gevoel' is dan hetgeen wat nog het meeste op elkaar lijkt. Maar daarvoor is het ook alweer te lang geleden met de Clio, dus blijft lastig vergelijken.

HarmenA

Gebruiker
Twix zei:
Fraaie Clubman. Welke bandenmaat ligt er onder de JCW?
Ze lijken me erg plat.

Even voor je nagekeken, rondom ligt er 225/40 ZR18 onder. Wel sportief, maar niet overdreven 'plat' volgens mij.
IMG-20211104-115225719-MP-2.jpg

Bofkont 350

Gebruiker
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ze rijden echt geweldig.
Ik vind persoonlijk de C55 een stuk mooier en bijzonderder, denk dat je die V8 soms best eens zal missen.
Met tanken alleen niet tegenwoordig, de mini is stukken zuiniger.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Van harte! Net zoals Bofkont prefereer ik zelf de C55 maar dat neemt niet weg dat de Mini gewoon een erg dik apparaat blijft (y) Erg fraaie kleur ook, rode accenten staan 'm goed! Bandjes geven een beetje vertekend beeld denk ik want echt plat zijn ze zeker niet maar de Mini is gewoon zo groot :D

Veel fijne kilometers gewenst (y)

MB 300SL

Actieve Gebruiker
Zou niet mijn keuze zijn, maar wel een lekker sturend bommetje. Laatst in Duitsland kon ik er met mijn 300pk met moeite eentje afschudden. Veel plezier met de Mini!

HarmenA

Gebruiker
Haa, beste Teutonen en Mercedes-liefhebbers, leuk dat jullie ook even een kijkje komen nemen hier. :T

De C55 heeft zeker z'n charme en de imponerende V8 in de relatief compacte koets is zeker iets wat ik wel ga missen, maar ik verkies voor nu toch een nieuwere auto met voor mijn idee meer rijplezier.

Het komt natuurlijk ook door de nieuwigheid, maar ik merk dat ik, ondanks dat het kouder en snel donker is, het toch leuk vind om aan het einde van de middag nog even een rondje te gaan rijden met de MINI en dat is wat ik bij de Mercedes het laatste jaar wel miste. Daar voelde het toch allemaal wat plichtmatiger aan om er een rondje in te gaan rijden.

Nu kan ik alweer niet wachten om zaterdag in de MINI te stappen en leuke weggetjes af te gaan en dat is waar het mij als autoliefhebber om gaat. :) Dan maakt het niet uit als dat met 4 cilinders en 130pk minder is.

funf

Gebruiker
HarmenA zei:
Even voor je nagekeken, rondom ligt er 225/40 ZR18 onder. Wel sportief, maar niet overdreven 'plat' volgens mij.

Zeker niet te plat hoor. Het is de standaard maat onder een JCW. Rijdt perfect. Gefeliciteerd met je mooie MINi, daar ga je inderdaad plezier aan beleven. Ook leuk dat je iets heel anders hebt dan de Mercedes-Benz. (y)

Twix

Actieve Gebruiker
funf zei:
HarmenA zei:

Zeker niet te plat hoor. Het is de standaard maat onder een JCW. Rijdt perfect. Gefeliciteerd met je mooie MINi, daar ga je inderdaad plezier aan beleven. Ook leuk dat je iets heel anders hebt dan de Mercedes-Benz. (y)

Valt inderdaad mee. Op de foto's leken ze platter.

Ibud

Gebruiker
Leuke opvolger! Heel iets anders dan de C55. Ben benieuwd of je de V8 echt gaat missen of dat in real life zo'n 4 cilinder turbo zo slecht nog niet is.

HarmenA

Gebruiker
Het is een heel andere beleving. In plaats van een 'stampende' V8 heb je nu een 'briezende' 4 cilinder turbo, allebei met hun eigen beleving en ervaring.

Het grote voordeel van de MINI vind ik het stuurgedrag, het 'kart-gevoel' en de vierwielaandrijving. Daarmee wordt het een sport om bochten scherp aan te snijden en wanneer je een rotonde verlaat zo snel mogelijk op het gas te gaan en dat is gewoon heel leuk.

Elk landweggetje voelt meteen als een race-parcours, maar op de N-wegen en snelweg kan je er ook heerlijk loom en comfortabel mee rijden en is bijvoorbeeld adaptieve cruise control ook weer erg fijn.

Nog een paar foto's van vanmiddag.
IMG-20211106-141853746-HDR-2.jpg

IMG-20211106-141840455-HDR-2.jpg

IMG-20211106-141812928-HDR-2.jpg

JoelD

Gebruiker
Gaaf hoor! Wat 'degelijker' dan een C55 AMG, maar dat wordt inmiddels ook wel een oude(re) auto, dus ik snap de stap wel. En zo'n Clubman blijft heel leuk!

HarmenA

Gebruiker
Dank dank!

Op termijn wil ik de Mini waarschijnlijk wel laten chiptunen. Ik denk dat dat het karakter van de auto nog beter tot z'n recht laat komen.

Maar ik heb nu eerst nog een half jaar (min één week) garantie. Dus voorlopig nog eerst genieten van de MINI in z'n standaard trim, wat ook al erg leuk is!

MJP50

Gebruiker
Fantastische Clubman ALL4 in Thundergrey !! Helemaal top !! Wij hebben een Midnight Black Cooper S gehad. Geen ALL4 en een 192 pk versie. Die was al geweldig. Kan me voorstellen dat dit nog beter rijdt. Wij hebben onze Countryman Cooper S laten chiptunen. Dat maakt het een stuk leuker !! (y) Bij de 231 pk ga je naar 280 en scheelt het volgens mij 30 Nm. Bij ons ging het van 192 naar 250 pk / 280 Nm naar 440 Nm. Ik kan het alleen maar aanraden. En misschien logisch om dit na de garantietijd te doen ;)

Heel veel plezier met de Clubber !!!

HarmenA

Gebruiker
MJP50 zei:
Fantastische Clubman ALL4 in Thundergrey !! Helemaal top !! Wij hebben een Midnight Black Cooper S gehad. Geen ALL4 en een 192 pk versie. Die was al geweldig. Kan me voorstellen dat dit nog beter rijdt. Wij hebben onze Countryman Cooper S laten chiptunen. Dat maakt het een stuk leuker !! (y) Bij de 231 pk ga je naar 280 en scheelt het volgens mij 30 Nm. Bij ons ging het van 192 naar 250 pk / 280 Nm naar 440 Nm. Ik kan het alleen maar aanraden. En misschien logisch om dit na de garantietijd te doen ;)

Heel veel plezier met de Clubber !!!

Dankjewel! Thundergrey inderdaad, of 'vuilniszakkengrijs' zoals we het thuis noemen. :p

Bij 'Stage 1' chiptuning/remappen zou je inderdaad op iets van 280pk uitkomen en qua koppel zelfs op 400Nm! :D

HarmenA

Gebruiker
Kristian zei:
Ik heb hem al gespot, 10 minuten geleden op de Westerlaan in het mooie Zwolle. Mooi ding!

Haha, dat is toevallig, goed gespot! (y)

Ik rij zelden doordeweeks, maar moest nu inderdaad even iets ophalen.

HarmenA

Gebruiker
Dit gebeurt me dus letterlijk met elke nieuwe auto, even denken hem strak tegen de kant te zetten en dan weet je het wel.. Dan ook nog bij een stoep met een gele band! :eek:
IMG-20211114-131835898.jpg

Na schoonmaken lijkt de schade mee te vallen, oppervlakkige krassen in de zwarte lak. Zal me nu ook niet meer gebeuren waarschijnlijk.

Kristian2

Gebruiker
Zonde en altijd balen zoiets. Ik zal mijn collega's vragen om morgen even weer met de pit gele verf rond te gaan :D

HarmenA

Gebruiker
Toen ik het origineel zag staan vanmiddag, kon ik natuurlijk niets anders doen dan mijn Clubman er even naast zetten. :LOL:
IMG-20211118-132422727-HDR-3.jpg

IMG-20211118-132507067-HDR-3.jpg

IMG-20211118-132520668-HDR-2.jpg

Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten te benoemen tussen de twee Clubman's, maar toch erg leuk om ze naast elkaar te zien.

v0rtXi4n

Gebruiker
Wij hadden vroeger thuis ook zo'n Mini Leyland Clubman (zo heet dit model geloof ik). Mijn moeder reed daar altijd in. Ik weet nog precies hoe de auto ruikt, heel vreemd... nostalgie..

HarmenA

Gebruiker
De eerste twee maanden met de MINI zijn erg positief verlopen. Het rijden blijft erg leuk en vermakelijk en ik merk steeds meer dat dat rijplezier (voor mij) belangrijker is dan snelheid in een rechte lijn.

Een paar foto's van de laatste ronde in 2021 gistermiddag.
IMG-20211231-155336399-HDR-2.jpg

IMG-20211231-155353756-HDR-2.jpg

Bovenaan