ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

@ginkelvanmichiel:

Zou zonde zijn als je je hobby op moest geven.:(

Dyane kan je verhuren aan echte liefhebbers, zou er persoonlijk een aardig bedrag voor over hebben om mijn stiefvader die een groot liefhebber is (was zijn eerste auto) op een dagje Dyane rijden te kunnen trakteren.

Weet dat je dat liever niet doet, maar het is wellicht een optie om de boel te kunnen blijven betalen.
(En in dit geval garandeer ik je een chauffeur die zeer rustig rijd en de techniek 100% zal respecteren, maar dat wist je al.)

Zonde, je bent de eerste waarvan ik hoor dat de nieuwe regeling mogelijk het einde van de hobby gaat betekenen, maar de reden is begrijpelijk. Zou leuk zijn als je in ieder geval één van de auto's kan behouden.

Dakloos zei:
Zonde, je bent de eerste waarvan ik hoor dat de nieuwe regeling het verliezen van een baan mogelijk het einde van de hobby gaat betekenen, maar de reden is begrijpelijk. Zou leuk zijn als je in ieder geval één van de auto's kan behouden.

@ginkelvanmichiel,

Ik ben de tel kwijt van het aantal voertuigen wat jij bezit, maar tegenwoordig heeft het rdw een quantumkorting bij het schorsen van auto's: vanaf de zesde schorsing is schorsen gratis. Dat betekent nog steeds bijna 150 euro per jaar voor oldtimers en verplicht stallen, maar je kan er misschien de werkloosheids-periode mee overbruggen.

Heeft u als verzamelaar meer dan 5 oude voertuigen op uw naam staan, dan heeft de RDW een voordelige schorsingsregeling voor u. Deze geldt voor voertuigen die 15 jaar of ouder zijn, behalve brom- en snorfietsen. Deze moeten op het kentekenbewijs een datum eerste toelating van 31-08-2005 of eerder hebben staan. U hoeft dan maar voor 5 voertuigen de schorsing te betalen. Vanaf het zesde voertuig is de schorsing gratis. Het mag hierbij gaan om voertuigen van 1 soort maar ook om verschillende voertuigsoorten, bijvoorbeeld auto’s en bromfietsen.
Bron

Wat wel jammer is: Dan ben je nog steeds overgeleverd aan de grappen en grollen van de overheid. Een paar jaar terug waren de schorsingsregels voor oldtimers nog anders .....

Ik snap niet dat die Renooits / Megammels / Prioten / Sowmotions wel wegenbelastingvrij / 14% blijven, en dat eigenaren van oldtimers moeten gaan dokken...

Vanaf 2014 zijn alleen auto's met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer mrb-vrij. Oftewel, electrische auto's.

D. Elzinga zei:
Vanaf 2014 zijn alleen auto's met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer mrb-vrij. Oftewel, electrische auto's.

Mooi zo, ik heb heel die MRB-vrijstelling voor 'schone' auto's nooit begrepen.

Mechanix zei:
D. Elzinga zei:

Mooi zo, ik heb heel die MRB-vrijstelling voor 'schone' auto's nooit begrepen.
Die heeft er wel voor gezorgd dat half leasend NL kleiner en schoner is gaan rijden. Helaas hebben die Halal-sterren het een beetje voor de liefhebber verkloot. Valt mee dat de PVDA nog niet gekomen is met het plan die 3 maanden in de zomer te houden, dan zitten de meeste oldtimerbezitters toch in het buitenland.

En die belasting op oldtimers moet er komen omdat enkele louche zakenlieden zo hoognodig in oude, walmende roestbakken moeten crossen?

Waarom zijn die dingen überhaupt aantrekkelijk?
Is er echt geen enkele andere oplossing dan deze botte bijl om die belastingontduikers alsnog te laten bloeden?

Dit soort maatregelen heeft als gevolg dat er straks een aantal oude olieboten de Maas in gereden wordt en Jan met de Pet moet met bloedend hart afscheid nemen van zijn drie keer daags gepoetste trots.

Wrangler zei:
Hoe kom je aan 600 Euro aan wegenbelasting vraag ik me af?

Ja dat vroeg ik me ook af? Hoeveel auto's heb je nu?

Zuur is het natuurlijk wel dat we moeten gaan betalen, in mijn geval met mijn huidige wagenpark betekent dat ruim 100 euro per maand extra betalen. Dus ook hier plannen om de hobby in ieder geval in te krimpen. Maar beëindigen hoeft natuurlijk niet; je wilt immers auto blijven rijden en als je dan toch wegenbelasting moet betalen, dan liever voor een leuke old-/youngtimer toch?

Zit een kleine tikfout, het gaat om 500 euro.

Panda en Marbella tezamen ongeveer 350 euro en de Dyane 140 maakt 480 euro. Nu betaal ik niets, en kan ik dat bedrag in onderhoud steken...

maar ik zie het allemaal wel. Zolang de Marbella niet is verkocht blijft hij gewoon, dan wring ik me maar in een paar bochten. Ga hem in ieder geval niet voor een sloopprijsje van de hand doen.

Misschien vergis ik me maar volgens mij is het kwarttarief voor zulke lichte benzineauto's maar een paar tientjes per jaar. Dan kom je misschien op 150 euro per jaar, is wel op te brengen toch?

Voor de Panda €168,- per jaar, en dan voor de Marbella en Dyane het kwartarief van €55,-. Dan kom je op €278,- totaal. Ik vraag me af of er wordt gecontroleerd of de auto in de wintermaanden daadwerkelijk niet op de openbare weg staat (verschilt ook wel per straat/woonplaats).
En met mijn berekening heb je de Panda in de gewone verzekering en gebruik je die ook in de wintermaanden. De Marbella en Dyane dan niet. Ik vind het opzich wel meevallen.

Ik moet kijken of het kan in het kwarttarief. De winterstalling van de Dyane staat geen geschorste auto's toe namelijk.
Marbella en Panda volledig tarief is 2x172 en Dyane is 140 euro.

Maar goed, nogmaals zie het wel. Misschien heb ik wel weer werk en betaal ik het gewoon.

Ik snap je verhaal wel, echter de regels gaan pas 1 januari in en niets is nog definitief. Zou op voorhand niet gelijk alles verkopen wat je denkt dat teveel gaat kosten. Misschien heb je tegen die tijd weer werk en baal je ervan dat je te drastische besluiten hebt genomen.

edit: typo

zoals jullie misschien nog weten heb ik twee jaar geleden de stuntdubbel gebruikt in de Heineken Ontvoering opgekalefaterd en weer verkocht. Helaas is hij niet meer door de APK gekomen wegens een verrotte bodem, verrotte dorpels en een gebroken bladveer, en ga ik hem nu demonteren.

Dat betekent dus dat Panda II weer even terug komt op het nest :)
Enige foto's zullen nog wel volgen.

ginkelvanmichiel zei:
zegt iemand die gaat lopen klagen dat hij de auto's weg moet doen, ivm kosten...o_O

Ga je hem voor onderdelen gebruiken, of ga je hem weer herstellen?

Goedendag zei:
ginkelvanmichiel zei:
zegt iemand die gaat lopen klagen dat hij de auto's weg moet doen, ivm kosten...o_O

ginkelvanmichiel zei:
Helaas is hij niet meer door de APK gekomen wegens een verrotte bodem, verrotte dorpels en een gebroken bladveer, en ga ik hem nu demonteren.

Lijkt me (helaas) duidelijk. :(

Goedendag zei:
ginkelvanmichiel zei:

Je begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
Hij wordt gesloopt.

Met de verkoop van de onderdelen red ik a) zeldzaam Panda materiaal wat niet meer te koop is en b) verdien ik weer wat geld!

ginkelvanmichiel zei:
Goedendag zei:
ginkelvanmichiel zei:

Je begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
Hij wordt gesloopt.

Met de verkoop van de onderdelen red ik a) zeldzaam Panda materiaal wat niet meer te koop is en b) verdien ik weer wat geld!

Ah zo, Ik had over dat "Ik ga hem nu demonteren" Heen gelezen
Wel jammer, Dat hij zo verrot is komt zeker ook door die val in het water?

Ja, precies. Je ziet het vooral in de holle ruimten van de bodem, daar is het van binnen naar buiten geroest. En aangezien de opnamen in nogal vervuild water is gemaakt...
In dit linkje is het bijvoorbeeld te zien:
https://forum.fiatpandaclub.nl/download/file.php?id=8270

dat is ook zo bij de dorpels links en rechts en de wielkast randen. eigenlijk op alle plekken waar gepuntlast plaatwerk zat...

Zo, panda II vandaag overgeschreven en meteen de randapparatuur van de motor gedemonteerd. Ook al wat verkocht.
morgen de rest nog even demonteren en dan is het ook weer klaar :)

Demontage voltooid.

Alle onderdelen die er nu nog op zitten (deuren, lampen, grille, bumpers, stuurkolom, wielen) gaan er morgen nog af voordat de auto opgehaald wordt.

Vandaag me eens bezig gehouden met de uitlaat. Deze lekte nogal en dus heb ik speciale klemmen gekocht die het lekken zouden moeten verminderen. Vooralsnog lijkt het een stuk beter te zijn, er komen in ieder geval minder gassen de cabine binnen.

Verder was ik nog op zoek naar een oplossing om de Hardtop van binnen netjes te kunnen afwerken. De sloop even bezocht en daar vervolgens een Twingo ontdaan van het hemeltje. Niet helemaal strak, maar in ieder geval vlekvrij, daar ben ik al blij om.
Deze iets aangepast (breedte) en vervolgens in de Dyane gemonteerd. Ik ben er blij mee, het dempt het geluid goed en het staat nog mooi ook :)

Overigens valt nu wel op hoe vreselijk verkleurd en verteerd de zijwand-bekleding is. Misschien er maar eens afhalen en of namaken, of in een bak chloor mikken. Knapt het best van op :)

Onlangs kreeg ik de kans te rijden in een waar zuinigheidswonder, de WMZ3. Een zelfbouwproduct dat officieel gekentekend is en doet denken aan het VW 1-L prototype van enkele jaren terug. (2002)

Echter zijn er grote verschillen: De WMZ3 heeft 3 wielen, een 150cc ééncilinder motor en rijdt op benzine. De VW L1 had 4 wielen, een 300cc eencilinder en rijdt diesel.

https://youtu.be/37XR6SSxKgM

Overigens valt nu wel op hoe vreselijk verkleurd en verteerd de zijwand-bekleding is. Misschien er maar eens afhalen en of namaken, of in een bak chloor mikken. Knapt het best van op
Lekker, die lucht moet dus allemaal in je auto hebben gezeten. Geen longklachten?

Zuinig wagentje trouwens, maar erg praktisch lijkt me zoiets niet. Vrij traag ook, gezien de hoeveelheid gas die je lijkt te geven en de gebrekkige vooruitgang?

ik heb dat stuk bekleding natuurlijk eerst flink laten uitdampen :)

Wat betreft de WMZ3, voor een familie is hij niet praktisch, maar voor wat de meeste mensen doen: alleen in een auto zitten wel. Hij is redelijk comfortabel, maakt niet veel herrie en is érg snel. Je zegt dat hij vrij traag lijkt, nu, op dit filmpje rijd ik weg met maar een klein beetje gas. Gezien het feit een variomatic is gaat hij dan hoog in z'n toeren. Als je flink gas geeft dan wordt je letterlijk in de zetel geduwd zoveel koppel geeft het autootje.

Top is trouwens meer dan 140 km/h.

Zo, vandaag met de Panda naar de APK geweest en deze is zonder opmerkingen weer goedgekeurd. Hij is inmiddels ruim 30 jaar oud, dus is de APK nu geldig voor 2 jaar. Ik mag weer tot 9 juni 2015 :)

Overigens in één jaar er 1757 KM er mee gereden. Heel veel maar niet heus.

(y) mijn 127 moet ook in juli, zal ook geen punt zijn. Lijkt ver weg 2015.

Haha, 1757km in een jaar. Ik heb nu al 800km met die van mij reden, en dat is nu ik twee weken zelf mag rijden (en daarvoor 3 weekjes met m'n ouders). Ik denk dat ik wel aan de 5 à 7 duizend per jaar ga komen. Maarja, jij hebt natuurlijk nog twee auto's :p. Gefeliciteerd met nieuwe APK overigens.

Met de Marbella heb ik meer gereden dan met de Panda, namelijk 3687km sinds augustus.
Met de Dyane ook zo'n 1800km. Maar ik ben vorig jaar niet echt op vakantie geweest, anders was het bij de Dyane zo'n 1500km meer geweest.

Alles bijelkaar genomen toch ook zo'n 7000 km :)

ginkelvanmichiel zei:
Zo, vandaag met de Panda naar de APK geweest en deze is zonder opmerkingen weer goedgekeurd. Hij is inmiddels ruim 30 jaar oud, dus is de APK nu geldig voor 2 jaar. Ik mag weer tot 9 juni 2015 :)

Overigens in één jaar er 1757 KM er mee gereden. Heel veel maar niet heus.

Dat red ik niet eens met de Cuore zit meestal tussen de 500-1000 km per jaar.

Zo, we zijn weer 2 maandjes (zowat) verder.
Na wat persoonlijke malaise vandaag de Marbella gerepareerd. Remklauw zat vast, dus deze vervangen door een gereviseerd exemplaar. Bij de oude ontbrak de stofhoes en was de zuiger gewoon niet meer te bewegen! Maar dag mag ook wel na 26 jaar.

Verder alles even nagelopen en de auto is dus nu klaar voor de APK. 10 augustus verloopt deze, dus volgende week eventjes regelen.

Ondertussen heb ik ook de carburateur nog gereviseerd. Hij had kuren, liep soms niet zo mooi en hikte zo nu en dan. Wat bleek: de stappenmotor zat compleet verstopt met troep uit het luchtfilter. Nadat ik die nog eens heb schoongemaakt ook maar de pakkingen van de carburateur vervangen en het resultaat is dat de auto nu als een zonnetje loopt. Misschien nog eens een elektrisch opvoerpompje plaatsen voor de benzine, dan is alles helemaal op orde.

P4140017_zpsc443f188.jpg

DSC_3464.jpg

Zoals gezegd: APK kwam eraan. Vandaag naar de keuring geweest, en op een kapot lampje van het groot licht op het dashboard na was alles oké.
Ter plaatse even het lampje vervangen en toen kon de auto worden afgemeld :) mag weer tot 2014!

edit: Oh, en de gereden afstand in één jaar tijd: 4001 KM :)

Jaren had ik een radio met twee Seat Marbella-speakers onder de aflegplank. Werkte voor geen meter, radio was niet te horen.

In eerste instantie maar besloten dan géén radio te monteren, maar toen vond ik ze... Twee jaren '80 Dyane- SuperTech 3-way speakers! Ze passen speciaal in het aflegvak. Vandaag het radiobakje gerepareerd en de speakers gemonteerd. Ik ben er érg blij mee, want het ziet er zoveel beter uit!

De 12V aansluiting had ik eerst in het aflegvak liggen, nu deze rechts op de plaats van de oude speaker gehangen. Later zal ik eens kijken of ik daar ook niet een ander mooi beugeltje voor kan maken.

Wat foto's: (nog met ontbrekende radio)

Supertech rules, trouwens heerlijke kleur blauw de vloerbedekking! (y)

Terug
Bovenaan