Ramon87
Gebruiker
Een topic waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben. Waarop baseren jullie het verbruik van jou auto? Geloof je wat de boordcomputer in beeld weergeeft of ben jij een persoon die na het tanken even de gereden kilometers deelt door het aantal liters wat je getankt hebt?
Ik ben nooit echt van de boordcomputers geweest. Zeker bij oudere auto's, als het er op zit, zijn ze ver van nauwkeurig. Ik kan dit wel beamen met mijn Renault Mégane Coupé uit 1996 of mijn Renault Clio RS uit 2001 (niet dat het bij deze auto's ertoe doet).
Ik hou zelf al ruim 15 jaar de tankbeurten bij. Zo al meerdere keren goed kunnen uitrekenen hoeveel een bepaalde auto ons per km of per maand kost (dit i.v.m. bijvoorbeeld aanschaf nieuwe auto)
En sinds 11-2022 bezitten wij een Renault Clio TCE90 uit 2014. Deze moest onze Clio DCI uit 2011 vervangen en ik zocht vooral naar een goede vervanger van onze zuinige DCI. Met de gegevens die ik vond in de verbruiksmonitor van Autoweek, concludeerde ik dat met de verzekeringskosten en belasting kosten de TCE90 ongv. gelijk waren aan de DCI met de zelfde jaarlijkse kilometers.
Ik ging van een verbruik uit van 1 op 18 gemiddeld uit, gebasseerd op wat ik voorbij zag komen in de verbruiksmonitor van Autoweek (Onze Clio DCI reed na 310k nog gemiddeld 1 op 22).
Toevallig, omdat ik las dat er mogelijk problemen waren met de benzinemeter bij de Clio TCE90, dat ik de eerste tankbeurten strak bijhield.
Hierbij noteerde ik het verbruik wat ik zelf berekend had, maar ook het verbruik wat de boordcomputer weergaf.
Nu na enkele maanden kijk ik er wel een beetje van op, hoe de boordcomputer nog (steeds) flink afwijkt van het handmatig berekenen (5 tot 12%)
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat wij nu gemiddeld 1 op 16 tot 1 op 17 rijden met de Clio TCE90. Niet slecht, maar ik had er meer van verwacht. Als ik echter de boordcomputer moet geloven rijd ik gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 19.
Dus als je dan niet misleid word door de specs op de website van de fabrikant wordt je voor mijn gevoel nog steeds een beetje voor de gek gehouden door de BC. Want hoe moeilijk kan het zijn om dit goed te laten berekenen door de ECU?
Hoe zijn jullie ervaringen op dit vlak? Ik ben benieuwd.
Hier wat cijfers van onze auto welke ik sinds november verzameld heb in een Excel (alleen tankbeurten waar ik alle gegevens van heb):
*Kan een rekenfoutje inzitten, maar gaat natuurlijk om het idee.
Ik ben nooit echt van de boordcomputers geweest. Zeker bij oudere auto's, als het er op zit, zijn ze ver van nauwkeurig. Ik kan dit wel beamen met mijn Renault Mégane Coupé uit 1996 of mijn Renault Clio RS uit 2001 (niet dat het bij deze auto's ertoe doet).
Ik hou zelf al ruim 15 jaar de tankbeurten bij. Zo al meerdere keren goed kunnen uitrekenen hoeveel een bepaalde auto ons per km of per maand kost (dit i.v.m. bijvoorbeeld aanschaf nieuwe auto)
En sinds 11-2022 bezitten wij een Renault Clio TCE90 uit 2014. Deze moest onze Clio DCI uit 2011 vervangen en ik zocht vooral naar een goede vervanger van onze zuinige DCI. Met de gegevens die ik vond in de verbruiksmonitor van Autoweek, concludeerde ik dat met de verzekeringskosten en belasting kosten de TCE90 ongv. gelijk waren aan de DCI met de zelfde jaarlijkse kilometers.
Ik ging van een verbruik uit van 1 op 18 gemiddeld uit, gebasseerd op wat ik voorbij zag komen in de verbruiksmonitor van Autoweek (Onze Clio DCI reed na 310k nog gemiddeld 1 op 22).
Toevallig, omdat ik las dat er mogelijk problemen waren met de benzinemeter bij de Clio TCE90, dat ik de eerste tankbeurten strak bijhield.
Hierbij noteerde ik het verbruik wat ik zelf berekend had, maar ook het verbruik wat de boordcomputer weergaf.
Nu na enkele maanden kijk ik er wel een beetje van op, hoe de boordcomputer nog (steeds) flink afwijkt van het handmatig berekenen (5 tot 12%)
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat wij nu gemiddeld 1 op 16 tot 1 op 17 rijden met de Clio TCE90. Niet slecht, maar ik had er meer van verwacht. Als ik echter de boordcomputer moet geloven rijd ik gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 19.
Dus als je dan niet misleid word door de specs op de website van de fabrikant wordt je voor mijn gevoel nog steeds een beetje voor de gek gehouden door de BC. Want hoe moeilijk kan het zijn om dit goed te laten berekenen door de ECU?
Hoe zijn jullie ervaringen op dit vlak? Ik ben benieuwd.
Hier wat cijfers van onze auto welke ik sinds november verzameld heb in een Excel (alleen tankbeurten waar ik alle gegevens van heb):
Datum getankt | Gereden kilometers dagteller | Liters getankt van bon | Gemiddeld verbruik handmatig KM/L | Gereden kilometers boordcomputer | Liters verbruikt boordcomputer | Gemiddeld verbruik boordcomputer KM/L | Afwijking in % |
27-11-2022 | 661,9 | 38,17 | 17,34 | 661,9 | 36,7 | 18,18 | 5% |
09-12-2022 | 692,9 | 41,85 | 16,56 | 692,9 | 37,9 | 18,52 | 11% |
06-01-2023 | 571,1 | 37,03 | 15,42 | 571,1 | 32 | 17,85 | 14% |
05-02-2023 | 629,8 | 36,99 | 17,03 | 629,8 | 35 | 17,99 | 5% |
14-02-2023 | 609,1 | 38,83 | 15,69 | 609,1 | 34,3 | 17,76 | 12% |
26-02-2023 | 668,7 | 39,74 | 16,83 | 668,7 | 35,7 | 18,72 | 10% |
17-03-2023 | 638,7 | 38,44 | 16,62 | 638,3 | 34,3 | 18,61 | 11% |
26-03-2023 | 483,2 | 30,74 | 15,72 | 483,0 | 28,7 | 16,83 | 7% |
*Kan een rekenfoutje inzitten, maar gaat natuurlijk om het idee.