• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Geloof jij de boordcomputer op z'n blauwe ogen

Ramon87

Gebruiker
Een topic waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben. Waarop baseren jullie het verbruik van jou auto? Geloof je wat de boordcomputer in beeld weergeeft of ben jij een persoon die na het tanken even de gereden kilometers deelt door het aantal liters wat je getankt hebt?

Ik ben nooit echt van de boordcomputers geweest. Zeker bij oudere auto's, als het er op zit, zijn ze ver van nauwkeurig. Ik kan dit wel beamen met mijn Renault Mégane Coupé uit 1996 of mijn Renault Clio RS uit 2001 (niet dat het bij deze auto's ertoe doet).

Ik hou zelf al ruim 15 jaar de tankbeurten bij. Zo al meerdere keren goed kunnen uitrekenen hoeveel een bepaalde auto ons per km of per maand kost (dit i.v.m. bijvoorbeeld aanschaf nieuwe auto)

En sinds 11-2022 bezitten wij een Renault Clio TCE90 uit 2014. Deze moest onze Clio DCI uit 2011 vervangen en ik zocht vooral naar een goede vervanger van onze zuinige DCI. Met de gegevens die ik vond in de verbruiksmonitor van Autoweek, concludeerde ik dat met de verzekeringskosten en belasting kosten de TCE90 ongv. gelijk waren aan de DCI met de zelfde jaarlijkse kilometers.
Ik ging van een verbruik uit van 1 op 18 gemiddeld uit, gebasseerd op wat ik voorbij zag komen in de verbruiksmonitor van Autoweek (Onze Clio DCI reed na 310k nog gemiddeld 1 op 22).

Toevallig, omdat ik las dat er mogelijk problemen waren met de benzinemeter bij de Clio TCE90, dat ik de eerste tankbeurten strak bijhield.
Hierbij noteerde ik het verbruik wat ik zelf berekend had, maar ook het verbruik wat de boordcomputer weergaf.

Nu na enkele maanden kijk ik er wel een beetje van op, hoe de boordcomputer nog (steeds) flink afwijkt van het handmatig berekenen (5 tot 12%)
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat wij nu gemiddeld 1 op 16 tot 1 op 17 rijden met de Clio TCE90. Niet slecht, maar ik had er meer van verwacht. Als ik echter de boordcomputer moet geloven rijd ik gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 19.

Dus als je dan niet misleid word door de specs op de website van de fabrikant wordt je voor mijn gevoel nog steeds een beetje voor de gek gehouden door de BC. Want hoe moeilijk kan het zijn om dit goed te laten berekenen door de ECU?

Hoe zijn jullie ervaringen op dit vlak? Ik ben benieuwd.

Hier wat cijfers van onze auto welke ik sinds november verzameld heb in een Excel (alleen tankbeurten waar ik alle gegevens van heb):

Datum getanktGereden kilometers dagtellerLiters getankt van bonGemiddeld verbruik handmatig KM/LGereden kilometers boordcomputerLiters verbruikt boordcomputerGemiddeld verbruik boordcomputer
KM/L
Afwijking in %
27-11-2022661,938,1717,34661,936,718,185%
09-12-2022692,941,8516,56692,937,918,5211%
06-01-2023571,137,0315,42571,13217,8514%
05-02-2023629,836,9917,03629,83517,995%
14-02-2023609,138,8315,69609,134,317,7612%
26-02-2023668,739,7416,83668,735,718,7210%
17-03-2023638,738,4416,62638,334,318,6111%
26-03-2023483,230,7415,72483,028,716,837%

*Kan een rekenfoutje inzitten, maar gaat natuurlijk om het idee.

Twix

Actieve Gebruiker
Ik houd ook al jaren mijn tankbeurten bij in excel. Dat laat een vergelijkbaar beeld als jij hebt zien.

B Real

Gebruiker
Mijn ervaring is dat een BC er meestal niet zo ver vanaf zit. Ik zou dat best als waarheid aan willen nemen.
Toch deel ik na het tanken altijd even de km's door het aantal liters. Tegenwoordig moet ik goed opletten, de auto rest automatisch en direct de dag/tankteller.

Bijhouden in Excel heb ik ooit eens gedaan. Toen ik een lease auto had wel eens geprutst aan een export van de tankpas gegevens, maar vind het teveel gedoe.

Na het tanken even een vlotte berekening verteld mij of ik zuinig of wat minder zuinig heb gereden en dat volstaat voor mij :)

Heb overigens ook een Clio 0,9 Tce gehad uit 2013, kan mij echter niet meer herinneren of deze nou zoveel afweek.

DeeTwee

Gebruiker
Ik hou het bij aan de hand van mijn tankbeurten (althans de eerste periode dat ik een nieuwe auto heb). Daaruit kan ik dan op een gegeven moment afleiden hoe ver de boordcomputer ernaast zit. In mijn Honda Civic Hybrid zat de boordcomputer er maar 0,1 liter/100km naast. De verbruiksmeters in de auto's daarna (Volvo V40, Opel Astra, Ford Mondeo) weken aanzienlijk meer af van de werkelijkheid.

De meter in mijn huidige Focus week ook flink af, totdat ik ontdekte dat ik die via een servicemenu zelf kon calibreren. Dat was geen standaardfeature maar zeer eenvoudig op te roepen: OK-knop ingedrukt houden + contact aan + 5 seconden wachten (of een soortgelijke sequens, makkelijk online te vinden iig). Inmiddels wijkt die verbruiksmeters dus nagenoeg niet meer af. Ik kan mij voorstellen dat deze 'hack' bij meer auto's mogelijk is.

golfdiesel

Gebruiker
Ik hou het verbruik via de website van Spritmonitor. Ik zie gemiddeld dat de boordcomputer 8% te optimistisch is.

ScaniaV8

Gebruiker
In tegenstelling tot de meeste boordcomputers is die van mij (Skoda Rapid) iets pessimistischer als het werkelijke verbruik. Ik houd het al 145.000 km lang nauwkeurig bij in Spritmonitor en steeds is het werkelijke verbruik iets beter als de boordcomputer aangeeft.

Muddy Bandit

Gebruiker
Ik houd het verbruik bewust niet bij en accepteer het verbruik gewoon bij mijn rijstijl.
Want als ik het bij ga houden dan wordt het toch weer proberen om zo zuinig mogelijk te gaan rijden (kortom "het nieuwe rijden" toe gaan passen), en dat is nou net iets wat motoren en aandrijflijnen absoluut niet fijn vinden.
Ik ben liever een paar tientjes op jaarbasis meer kwijt aan brandstofkosten als een paar honderd euro meer kwijt aan extra garagefacturen.

Volgens m'n boordcomputer schommelt het verbruik continu ergens tussen de 1:7 en 1:12, maar dat ding begrijpt ook totaal niet dat er met regelmaat nog 2½ ton aan de trekhaak hangt.

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ik heb nu net een nieuwe auto (Focus 2020) en daarbij kloppen de eerste tankbeurten ook helemaal niet qua verbruik. Gisteravond nog; boordcomputer zei 5,1/100 l en vervolgens tank ik na 750 km 43 liter. Dat is toch een aanzienlijk verschil!

Maar zo zuinig mogelijk doe ik ook niet; ik let op de toeren, niet of mijn auto graag wil dat ik opschakel. Want dan moet ik al 60 in z'n 6 rijden... dacht het niet!

Senor la Gaita

Gebruiker
Mijn snelheidsmeter wijkt bijna 10km/u af van de werkelijke snelheid dus de dagteller die de kilometers bijhoudt dus ook.
Dus klakkeloos de kilometers door het aantal getankte kilometers is ook niet zuiver daar kun je bijna 10% bij optellen.

Nu interesseert mij het niet heel veel ,ik zit altijd op de 1liter op 11 á 12 km

406c

Actieve Gebruiker
Mijn snelheidsmeter wijkt bijna 10km/u af van de werkelijke snelheid dus de dagteller die de kilometers bijhoudt dus ook.
Dat is geen gegeven. Ik heb het van 3 auto's nader bekeken en in die gevallen gaf de snelheidsmeter wel 5 á 10 procent meer aan maar de kilometerteller/dagteller klopte wél. Goed, n=3 dus niet heel representatief onderzoek maar het is dus niet per definitie zo dat die afwijking doortelt.
Sterker; als die afwijking wel zou doortellen naar de kilometerteller/dagteller dan was het verschil tussen de twee verbruiksmetingen waarschijnlijk niet zo groot geweest.

Twix

Actieve Gebruiker
Ik houd het verbruik bewust niet bij en accepteer het verbruik gewoon bij mijn rijstijl.
Want als ik het bij ga houden dan wordt het toch weer proberen om zo zuinig mogelijk te gaan rijden (kortom "het nieuwe rijden" toe gaan passen), en dat is nou net iets wat motoren en aandrijflijnen absoluut niet fijn vinden.
Ik ben liever een paar tientjes op jaarbasis meer kwijt aan brandstofkosten als een paar honderd euro meer kwijt aan extra garagefacturen.

Volgens m'n boordcomputer schommelt het verbruik continu ergens tussen de 1:7 en 1:12, maar dat ding begrijpt ook totaal niet dat er met regelmaat nog 2½ ton aan de trekhaak hangt.
Mijn Expedition heeft een instelling dat je de range kan berekenen met een trailer aan de haak. Hoe goed dat werkt weet ik niet, ik probeer dat nooit, maar het is een optie.
Overigens red ik de 1:7 niet met 2,5 ton aan de haak...

Muddy Bandit

Gebruiker
Zal er ook aan liggen waar je rijdt.
Hier op de rondweg lukt mij dat in ieder geval prima met al die stoplichten, dan moet die 2.2 TDiC van de Transit er aardig aan trekken om ca. 5 ton totaalgewicht telkens opnieuw naar de 70 km/h te sleuren.
Eenmaal op gang op de snelweg zakt het aangegeven verbruik dan wel weer richting 1:10.
M'n Niksan Pickup + lading/aanhanger doet qua verbruik gemiddeld wel ongeveer hetzelfde maar blijft op de snelweg wel wat dorstiger. (op basis van kilometers per tankbeurt, dat ding heeft geen boordcomputer die het verbruik weergeeft)

Ik vind dat nog aardig netjes en acceptabel voor de werkpaarden, want m'n Jeep neemt zonder lading en aanhanger al 1 liter brandstof per rustig gereden 3500 meter en m'n gepensioneerde Transit komt ook niet verder als 1:6 om zijn 2 ton eigen gewicht te verplaatsen.

Hencque

Gebruiker
Ik houd al jaren àlle uitgaven aan mn autos bij in een excelletje. Dus inclusief verzekering, belasting, onderhoud, aangeschaft speciaal gereedschap èn dus ook vrijwel alle tankbeurten.
Voor gemiste tankbeurten wordt gecompenseerd middels extrapolatie naar de afgelezen totaal km stand. Ik mis er elk jaar 1 of 2, maar op zo'n 90k km in zo'n 3,5 jaar tijd is dat niet zo erg.

Volgens mijn excelletje rij ik 1:13,2 over de afgelopen 91.000 km. Volgens mijn boordcomputer verbruikt de auto zo'n 1:13,8 sinds de vorige reset. In mn auto zit volgens mij nog steeds de 1e accu. De teller stond op irts van 65k toen ik hem kocht.

Overigens heb ik 215/55R17 gemonteerd ipv bandenmaat 215/50R17. Hierdoor wijken de snelheidsmeter, de km teller en dus ook de boordcomputer minder af.
De dagteller wijkt vergeleken met google maps minder dan 100m af op 100km.

De auto is er in mn excelletje ook merkbaar zuiniger van geworden.
Overigens is het hoogteverschil in band geen probleem. De originele 19" velgen met bijbehorende banden die een optie waren op mijn auto hebben dezelfde diameter en omtrek als waar ik nu mee rijd.

Laatst bewerkt:

Skeep

Gebruiker
Ik houd mijn verbruik van de privé auto bij via Spritmonitor. Wat de boordcomputer aangeeft weet ik niet exact maar uit ervaring weet ik dat dat meestal iets te rooskleurig is.

rw54

Gebruiker
In mijn excellijst worden de getankte liters, km's en het bedrag bijgehouden. De BC ligt tot 0.2ltr. hoger als het werkelijk gemeten verbruik. Ook onderhoud, afschrijving en de gereden km's op zomer-/winterbanden wordt exact genoteerd alsmede de slijtage van de banden in % t.o.v. nieuw. Verzekering en wegenbelasting echter niet.

Getankt wordt steeds na + 1'100km, tevens wordt het in spritmonitor.de bij gehouden.
Na 200'000km staat het gemiddelde verbruik op 4.67ltr./100km en 172 tankbeurten sinds 2016.

Laatst bewerkt:

Vorq

Gebruiker
Ik weet nu niet of ik het knap of eng vind dat veel reacties hier een excel zo keurig bijhouden.

De 10% afwijking had ik wel verwacht. Ik druk wel de dagteller op nul en zie dan meestal iets van 450km. Ik tank 50l en de computer zegt inderdaad 11l/100km (reset ik zelden).

Tja ik weet niet wat ik nog verder zou moeten weten. Als de benzine naar €4/l gaat (zal wel meevallen) dan koop ik geen 6 cilinder meer. Door het corona en blijvend thuiswerken kan een V10 eigenlijk ook nog wel. Kleine meetverschillen doen hier weinig aan.

Ik vind het eigenlijk vooral knap, die excel. Ik ben daar jaloers op.

Berekenen jullie zo ook wel eens of 3km om je wijk rijden voordeliger is dan 1 km door het centrum?

Twix

Actieve Gebruiker
Nee, ik gebruik het alleen voor de interesse. Ik houd het achteraf bij en gebruik het niet actief om mijn keuzes te manipuleren.

Joel 1987

Gebruiker
Voor onze huidige Mazda houd ik de tankbeurten bij hier op de verbruiksmonitor.
Ik doe er verder niks mee, ook geen idee in hoeverre de boordcomputer afwijkt van de werkelijkheid.

Ramon87

Gebruiker
Ik denk dat het wel duidelijk is dat de meeste actieve mensen op Autoweek wel bewust zijn van een afwijking in de boordcomputer. Ook inderdaad grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die alles netjes bijhouden in excel of elders.

Ik vind het persoonlijk ook leuk om dergelijke cijfers te verzamelen :p

Gedachte die mij nu bezig houd is dat er überhaupt een behoorlijke afwijking in zit. 1 of 2% zou ik bij een nog geen probleem vinden, maar 10% of hoger vind ik opmerkelijk.
Boordcomputer heeft maar enkele signalen nodig (gemeten snelheid, brandstofdoorvoer bij bijv de injectoren en misschien de tankinhoud voor actieradius). Ik zou verwachten dat in ieder geval bij een nieuwe auto deze af fabriek behoorlijk nauwkeurig zou moeten zijn. Wanneer een auto met extra weerstand van doen heeft, wordt er meer gas (meer toeren) gegeven en daarmee ook meer brandstof ingespoten. Ook bij cruise control merk je dat als je de heuvel op rijd dat de auto gas bij geeft om de gewenste snelheid te halen.

Een dergelijke afwijking zou eigenlijk bijna een indicatie moeten zijn dat er iets niet goed is. Defecte bougies of injectoren die niet lekker meer zijn.

Van die dingen: hoe moeilijk kan het zijn :)

Roxanne

Gebruiker
wijkt vaak wel wat af, komt ook omdat het meer een schatting is. Er zijn maar weining auto's die een fuel flow sensor hebben.
En de xxx Km die je nog kan rijden met een tank verschilt erg per auto hoe betrouwbaar dat is, bij mijn vorgie auto sprong die altijd rond de 80km na 0 terwijl het benzine lampje dan nog lang niet aan ging.

Roxanne

Gebruiker
Dus klakkeloos de kilometers door het aantal getankte kilometers is ook niet zuiver daar kun je bijna 10% bij optellen.

Nu interesseert mij het niet heel veel ,ik zit altijd op de 1liter op 11 á 12 km

Als je de ECU uit leest krijg je vaak wel een snelheid veel dichter bij de daad werkelijke snelheid die je rijd. De km teller op het dashboard geeft opzettelijk meer aan bij de meest autos 3-5 km/h wanneer je 100 rijd.

B K 1

Gebruiker
Houd het ook al jaren bij en de afwijking is zo’n 0,25 liter per 100km. Op spritmonitor voer ik alles in, brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud/reparaties, wasstraat en ook de maandelijkse km vergoeding.

Vorq

Gebruiker
Hoeveel afwijking zit er al niet in je teller met een andere bandenspanning of meer slijtage (of hele andere wielen)?
Je denkt dan goh ik verstook X op 100 terwijl je al 102km hebt gereden.
Minimale slip bij nat weer, temperatuur van de injectoren, bochten (één zijde draait meer dan de andere). Ik vind de metingen zoals ze zijn eigenlijk al heel knap.

Bovenaan