• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2023

Twix

Actieve Gebruiker
Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2023
Sinds het Formule 1-Spelletje dit seizoen geen vervolg heeft gekregen, mis ik een draadje waar we wat over de Formule 1 kunnen discussiëren. Ben ik de enige of is er meer vraag? We zullen het snel genoeg zien.

FiFxqltWIAAcimV.jpg:large

Pjötr

Actieve Gebruiker
Wat leuk Twix! Ik deed nooit mee, maar ik las altijd wel mee. Ook de analyses van Ivanov las ik graag. Dus leuk dat er een F1-topic is/komt!

Twix

Actieve Gebruiker
Ik ben benieuwd hoe de strijd tussen Verstappen en Perez zal vervolgen. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat Verstappen de snellere rijder is. Maar met hier en daar wat pech voor Verstappen zou Perez weleens echte wereldtitelaspiraties kunnen krijgen.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik denk dat dat wel zal meevallen, hij zal er vast nog wel 1 of 2 winnen maar een serieuze concurrent is het niet. De enige concurrent dit seizoen is hij zelf.

Rembrandt

Gebruiker
Leuk voor Perez dat hij een keer wint, maar uiteindelijk zit hij in dezelfde positie als Bottas jaren heeft gezeten bij Mercedes. De 2e rijder.

Voor de sport is het jammer dat er (weer) zo’n team bovenuit steekt. Maar we zijn pas twee GP’s onderweg. Hopelijk komt er iets meer strijd.

Voorlopig heb ik de meeste lol van de prestaties van Alonso.

j.ko

Gebruiker
Verstappen zal het wel winnen van Perez, al weet je het nooit zeker. Nico Rosberg wist ook een keer boven Hamilton te eindigen... En ergens zou dat voor de sport best leuk zijn. Maar ik verwacht het niet. Wel zou Verstappen iets minder (publiek) chagrijn moeten vertonen als Perez eens wat wint. Ik snap hem wel, maar het gaat ten koste van de sympathie-factor (al zal hij daar volstrekt maling aan hebben).

Twix

Actieve Gebruiker
Ja, ik ook! Fantastisch! Ik hoop dat hij nog eens een race weet te winnen dit jaar.
Absoluut, dat zou echt gaaf zijn. Ik vind het al gaaf dat 'ie in de eerstlangsgegaan. Saoedi Arabië er gewoon langsging. Laat toch zien dat het vuur er nog steeds is.

Verder ben ik erg benieuwd hoe Ferrari en Mercedes het de rest van het jaar gaan doen.

Sjon77

Gebruiker
Na 2 races wellicht beetje vroeg om al conclusies te trekken, maar Redbull lijkt te domineren; leuk voor Max, maar 't zou leuker voor de sport zijn als de concurrenten toch een beetje meer tegenstand bieden.
En ik hoop dat onze Nyck toch ook een paar weer keer punten gaat pakken dit seizoen; misschien in een knotsgekke race profiteren van andermans ellende en met een hoop geluk op 't podium terecht komen? Lijkt mij prachtig!

Ik las ook al ergens dat Mercedes de strijd al heeft opgegeven. Ik vind het allemaal wat opportunistisch. Zijn we vorig seizoen dan alweer vergeten? Ferrari begon ijzersterk, Verstappen stond op een achterstand die aanvankelijk niet meer te overwinnen viel. Hoe anders was het drie maanden later (laat staan aan het eind van het seizoen).
Verder eens met Rembrandt, Alonso is een leuke aanvulling in de strijd in de (sub)top. Die komt 'vanuit het niets' en streeft meteen Ferrari en Mercedes voorbij. Notabene met een Mercedes-motor. Daarbij blijft het gewoon een kleurrijk karakter die niet bang is om z'n mening te ventileren ten koste van een heilig huisje hier en daar.
Dus... ja dit topic is een goed idee denk ik :)

Frits79

Actieve Gebruiker
Het verschil met vorig jaar was dat de Red Bull wel compentatief was en de Mercedes dat dit jaar niet is en ze verwachten ook niet om het ga te kunnen dichten.

Twix

Actieve Gebruiker
Op Mercedes reken ik niet zo, dit seizoen, maar Ferrari en misschien Aston Martin zouden toch nog wel wat kunnen betekenen?

Stel je voor dat Red Bull meer betrouwbaarheidsproblemen krijgt. Er kan nog van alles gebeuren.

W212

Gebruiker
Ik lees wat vergelijkingen met Rosberg en Bottas. Ik zie daar toch wel wat verschil. Bottas en Rosberg konden een aantal keer wel van Hamilton winnen op snelheid. Perez wint alleen als Verstappen problemen heeft of uitvalt. Ik denk, op basis daarvan, dat Perez nooit een serieuze concurrent zal zijn. Als de boel heel blijft hoeft Verstappen hem nooit te vrezen. Maar goed, wie weet is de auto zo goed dit jaar, dat zelfs dat nivelleert. Zeiden ze bij Ferrari jaren terug ook: Als Irvine Schumacher bij kan houden, dan hebben we een hele goede auto gebouwd.

Maar jij moet ook weten dat je een gat van 1 seconden per ronde niet zomaar oplost.
Nee daar heb je gelijk in. Maar we weten met zekere zekerheid ook dat RB betrouwbaarheidsproblemen heeft. Kan dus zomaar zijn dat RB daardoor punten gaat verliezen (DNF) en/of snelheid moet gaan inleveren. Als de concurrentie vervolgens de auto wel verder kan ontwikkelen dan kan het zomaar weer spannend worden. Kans is klein, eens.

Ik lees wat vergelijkingen met Rosberg en Bottas. Ik zie daar toch wel wat verschil. Bottas en Rosberg konden een aantal keer wel van Hamilton winnen op snelheid. Perez wint alleen als Verstappen problemen heeft of uitvalt. Ik denk, op basis daarvan, dat Perez nooit een serieuze concurrent zal zijn. Als de boel heel blijft hoeft Verstappen hem nooit te vrezen. Maar goed, wie weet is de auto zo goed dit jaar, dat zelfs dat nivelleert. Zeiden ze bij Ferrari jaren terug ook: Als Irvine Schumacher bij kan houden, dan hebben we een hele goede auto gebouwd.
Klopt, komt bij dat Perez eigenlijk alleen op stratencircuits (tussen de muren) uitblinkt. Daar zie je nog wel eens dat Verstappen er concurrentie aan kan hebben.

• Leuk
Waarderingen: W212

Joel 1987

Gebruiker
ik hoop zeker dat er wat meer weerstand komt en het wat spannender wordt.
Dat zou leuk zijn!
En als dat toch niet gebeurd is er gelukkig nog een middenveld dat heel erg dicht bij elkaar zit.
Dan moet alleen de regie daar wel iets meer mee doen, dat was de laatste race niet zo best.
Ik zie liever vier auto's vechten om P10 dan een eenzame Red Bull aan de leiding van de race.

Frits79

Actieve Gebruiker
Nee daar heb je gelijk in. Maar we weten met zekere zekerheid ook dat RB betrouwbaarheidsproblemen heeft. Kan dus zomaar zijn dat RB daardoor punten gaat verliezen (DNF) en/of snelheid moet gaan inleveren. Als de concurrentie vervolgens de auto wel verder kan ontwikkelen dan kan het zomaar weer spannend worden. Kans is klein, eens.
Dat klopt, maar dat hadden ze vorig jaar ook, toen had Max 2x een DNF en daarna heeft hij zover ik het mij kan herinneren helemaal geen problemen gehad. Dus ook dat zegt niks, maar nogmaals ik hoop op wat meer spanning.

Twix

Actieve Gebruiker
Dat kan nog weleens een interessante race worden morgen. Zitten een paar verrassingen bij. Met name Mercedes op plek 2 en 3 is onverwacht.

Ik ben ook benieuwd wat de technische problemen bij Perez waren. Dat horen we misschien nog wel.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik ben geen vroege vogel en net klaar met de wedstrijd. Het was een spannende wedstrijd met veel inhaal momenten. Inderdaad een blunderende FIA, de herstart in ronde 56 had nooit meer gemogen gewoon neutraliseren. Een zeldzaam moment van Russell waar er ouderwets een vlam uit de uitlaat kwam.
Perez is weer net beide voeten op de grond gezet, net Bottas als hij vooraan rijdt gaat het goed maar moet hij vanaf de achterkant komen dan geeft hij niet thuis.

Twix

Actieve Gebruiker
Bij ons was de race door het tijdsverschil om middernacht, maar we hebben het vanochtend bjj het ontbijt gekeken.

Het was zeker een race met veel gebeurtenissen. Over de rode vlaggen kan ik simpel zijn: de FIA kan het nooit goed doen. Er is ook altijd een team, dit keer Haas, dat zich er benadeeld door voelt.

Al met al gebeurde er wel een hoop en daardoor wist je eigenlijk niet wie er zou gaan winnen. Verstappen had op een gegeven moment 10 seconden voorsprong en je wist dat een safety car dat meteen weer ongedaan zou kunnen maken.

Verder ben ik het eens met de vergelijking van Perez en Bottas door @Frits79. Als ze een keer winnen is er een hope bravoure (de openingszin van Bottas was dan "to whom it may concern"), maar verder komt het dan weer niet. En ze kunnen alleen winnen als de eerste rijder zijn dag niet heeft.

Nyck de Vries rijdt vooralsnog buiten de schijnwerpers. En dat is op zich niet verkeerd. Hij valt namelijk ook niet in negatieve zin op, zoals Mazepin en Latifi vaak deden.

Twix

Actieve Gebruiker
Overigens ben ik ook blij dat er door het hele veld her en der wat technische problemen zijn. Dat maakt het ook nog wat spannender. We hebben jaren gehad dat de auto's zo betrouwbaar waren dat er niets meer stuk ging.

Laatst bewerkt:

Vorq

Gebruiker
Voor de volgers via radio: grandprixradio.nl is er alleen nog maar via een vpn naar België (mocht je de hint echt gemist hebben)
Viaplayradio is er nu echter ook gratiez. Ik zag een bannerplayer bij het nu.nl liveblog en heb de laatste 3 ronden geluisterd.

Dan heb ik nog twee gratis tips: isport op YouTube. Die streamen audio only live met allerlei statistieken. En BBC 5 live... hoe je die legaal luistert zonder vpn vertel ik bij 10 likes:geek:

• Verdrietig
Waarderingen: Twix

j.ko

Gebruiker
Enerverende race! De tweede rode vlag (voor de crash van Magnussen) leek mij wat overdreven, meer om te voorkomen dat er onder de Safety Car gefinisht zou worden dan noodzakelijk voor de veiligheid. Coureurs leken er op de radio ook verbaasd over. De druiven zijn zuur voor Alpine, Haas en Williams (tot zijn crash lag Albon op een uitstekende 6e plek), hoewel Haas toch met de eerste punten van het seizoen naar huis gaat. Ferrari gaat ook weg zonder punten, de gifbeker moet helemaal leeg daar... slechtste seizoensstart in jaren...

j.ko

Gebruiker
Verder ben ik het eens met de vergelijking van Perez en Bottas door @Frits79. Als ze een keer winnen is er een hope bravoure (de openingszin van Bottas was dan "to whom it may concern"), maar verder komt het dan weer niet. En ze kunnen alleen winnen als de eerste rijder zijn dag niet heeft.

Nyck de Vries rijdt vooralsnog buiten de schijnwerpers. En dat is op zich niet verkeerd. Hij valt namelijk ook niet in negatieve zin op, zoals Mazepin en Latifi vaak deden.
Ik ben wat milder voor Perez; nee, het is geen Verstappen-materiaal, maar hij heeft een aantal mooie inhaalacties laten zien, twee tumultueuze starts in het middenveld schadeloos overleefd en de snelste ronde neergezet. Terwijl hij initieel er vanuit moest gaan zijn banden de hele race heel te houden.

Nyck valt niet zo op inderdaad, maar elimineerde zichzelf toch bijna toen hij over Ocon reed. En hij komt zowel in kwalificatie als race al het hele seizoen flink tekort op Tsunoda. Helmut Marko kan soms ongeduldig zijn als je niet snel op niveau presteert, dus ik hoop dat Nyck snel zijn teammaat kan bijhouden en uiteindelijk verslaan.

Rembrandt

Gebruiker
Ik ben wat milder voor Perez; nee, het is geen Verstappen-materiaal, maar hij heeft een aantal mooie inhaalacties laten zien, twee tumultueuze starts in het middenveld schadeloos overleefd en de snelste ronde neergezet. Terwijl hij initieel er vanuit moest gaan zijn banden de hele race heel te houden.
Aangezien ook Sainz een straf kreeg in een deel van de race die later geschrapt werd, heeft Perez mazzel gehad dat hij niet ook 5 seconden kreeg.
Zijn terugkeer op de baan was vrij grof. Hij duwde bijna een AlfaRomeo op de zooi van Alpine. Daar kun je normaliter ook een straf voor verwachten.

Maar qua straffen en regels was het sowieso een zooitje. Een race waar de FIA veel lering uit kan trekken.

Enerverende race! De tweede rode vlag (voor de crash van Magnussen) leek mij wat overdreven, meer om te voorkomen dat er onder de Safety Car gefinisht zou worden dan noodzakelijk voor de veiligheid. Coureurs leken er op de radio ook verbaasd over. De druiven zijn zuur voor Alpine, Haas en Williams (tot zijn crash lag Albon op een uitstekende 6e plek), hoewel Haas toch met de eerste punten van het seizoen naar huis gaat. Ferrari gaat ook weg zonder punten, de gifbeker moet helemaal leeg daar... slechtste seizoensstart in jaren...
Ik had de indruk dat er bij de crash van Magnussen nogal wat zooi op het circuit lag, uiteindelijk zijn ze daar ook nog best wel even mee bezig geweest. Wat mij betreft is die laatste herstart (en finish achter de SC) de grootste blunder. Zal vast door een bepaald regeltje komen dat het niet anders kan, maar kom op... Nu zijn er in de tweede herstart veel 'slachtoffers' gevallen, veel auto's in puin en punten vergooid. Men had m.i. de stand ten tijde van rondje 56 als einduitslag mogen hanteren. Ook een zure dag voor Russell. Eerst de pech van de SC die toch een rode vlag wordt en daarna die ploffende motor. Hij was gewoon sneller dan Hamilton (die overigens ook geen slechte race reed, wellicht wat mazzel door al het spektakel maar geluk moet je soms hebben).

Twix

Actieve Gebruiker
Die laatste rode vlag had niet gehoeven, dat had gewoon een safety car kunnen zijn. Dan had het veld onder de safety car gefiinshed.

De uitslag was dan iets anders geweest, maar, en dan kom ik tot je andere punt, de Alpines hadden er ook dan niet bijgestaan. In mijn optiek zijn de druiven zuur voor hen, maar dat is niet anders. Teruggaan naar de stand van ronde 56 kan mijns inziens dan weer niet.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik ben wat milder voor Perez; nee, het is geen Verstappen-materiaal, maar hij heeft een aantal mooie inhaalacties laten zien, twee tumultueuze starts in het middenveld schadeloos overleefd en de snelste ronde neergezet.
Maar het lukt hem niet om met een veel snellere auto naar de tweede plaats te rijden, hij bleef veel te lang op plaats 9 rijden.

De uitslag was dan iets anders geweest, maar, en dan kom ik tot je andere punt, de Alpines hadden er ook dan niet bijgestaan. In mijn optiek zijn de druiven zuur voor hen, maar dat is niet anders. Teruggaan naar de stand van ronde 56 kan mijns inziens dan weer niet.
Wellicht kan het niet conform de regels, maar het was denk ik wel eerlijk(er) geweest. Zo'n herstart, een paar ronden voor het einde, dan kan je op je klompen aanvoelen dat het ellende veroorzaakt. Een start is altijd al spannend, maar als je nog 50 rondjes moet dan kies je nog wel een keer eieren voor je geld. Nu is iedereen er op gefocust om vooral plekken te winnen (want in de resterende 'race' heb je die kans niet meer) en dan wordt het nogal druk hier en daar... Een rollende start was m.i. ook al een prima alternatief geweest. Ken het regelement niet uit m'n kop dus wellicht kan het allemaal niet, maar het zou m.i. eerlijker zijn. En ja, crashes zijn onderdeel van de sport/het risico. Maar een herstart zo laat in de race is m.i. een gevalletje 'de goden verzoeken'.

Maar het lukt hem niet om met een veel snellere auto naar de tweede plaats te rijden, hij bleef veel te lang op plaats 9 rijden.
Ik zag ergens een verklaring dat het DRS-treintje in z'n nadeel heeft gewerkt. Het zal 'm niet geholpen hebben, maar in een Red Bull zou je dan inderdaad verder vooraan moeten kunnen rijden volgens mij.

Frits79

Actieve Gebruiker
Dat betwijfel ik, maar het zou kunnen. De Red Bull heeft zoveel over speed dat zag je al bij Max toen hij Hamilton voorbij ging dat hij minstens de top 5 in had moeten kunnen komen. Maar daarom krijg ik het Bottas gevoel, als hij vooraan rijdt wordt hij tweede of kan hij met geluk winnen, maar moet hij vanaf achteren komen dan lukt het niet.

Dat betwijfel ik, maar het zou kunnen. De Red Bull heeft zoveel over speed dat zag je al bij Max toen hij Hamilton voorbij ging dat hij minstens de top 5 in had moeten kunnen komen. Maar daarom krijg ik het Bottas gevoel, als hij vooraan rijdt wordt hij tweede of kan hij met geluk winnen, maar moet hij vanaf achteren komen dan lukt het niet.
Eens, maar van achteren naar het podium rijden (even los van het feit dat je sowieso een snelle auto nodig hebt) is ook niet iedereen gegeven inderdaad. In de huidige grid zou ik zeggen dat zoiets eigenlijk alleen is weggelegd voor Verstappen, Hamilton, Leclerc en Alonso. Dat zijn m.i. de vechters/ijzervreters die zoiets in de vingers hebben. Eventueel Russel en Sainz daar nog bij, al vind ik dat jongens die dan ook de nodige mazzel moeten hebben.

Twix

Actieve Gebruiker
Sinds Allard Kalff en Kees van de Grint niet meer te zien zijn met Slipstream, volg ik de analyses van Peter Windsor wat vaker.

Ik ben het niet altijd met hem eens, maar hij heeft mijns inziens wel een interessante kijk op de Formule 1.

Twix

Actieve Gebruiker
Kees van de Grint en Allard Kalff komen terug met een Slipstream-achtig programma op Viaplay. Dat is goed voor iedereen met een Viaplay abonnement...

Ivanov

Moderator

Leuk dat dit topic er is

Ik schat Bottas hoger in dan Pérez. Bij Sergio (en vooral zijn vader) lijkt het idee te leven dat ze Max aan zouden kunnen. Daar waar Bottas al vrij snel wist dat hij tweede viool zou spelen en dat accepteerde. Gevolg: nooit problemen tussen Hamilton en Bottas én een Lewis die oprecht blij is als Valtteri wint (won). Bottas was teamgenoot en uiterst belangrijk voor het constructeurskampioenschap én om punten bij de concurrentie weg te snoepen. Pérez ziet zichzelf als concurrent.

De reden dat Mercedes en Ferrari nu zo mis zitten ligt in 2022, zo las ik recent. Door de betrouwbaarheidaproblemen van Red Bull begin 2022 dacht Ferrari dat hun concept goed was en gingen op de ingeslagen weg verder. Bij Mercedes geldt ongeveer hetzelfde. Die kregen gedurende 2022 steeds meer het idee dat de W13 in concept al niet goed was. Maar toen was daar plots Brazilië waar ze prima mee kwamen en zelfs de Sprint en de race wonnen. Dat leidde tot een 'ah, dus wel, dus toch!' moment. Maar die plotselinge snelheid kwam niet doordat de W13 ineens zo goed ging, maar omdat Red Bull een off-weekend had. En dus gingen Ferrari en Mercedes door met wat, bottom line, geen goed concept was.

Twix

Actieve Gebruiker
De vraag is wat Bottas zou toevoegen aan het team. De ruilt de ene tweede rijder voor de andere in.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik zie de meerwaarde niet in van Bottas, ze hebben Ricciardo al die als tweede rijder door zou kunnen gaan.

Twix

Actieve Gebruiker
De reden dat Mercedes en Ferrari nu zo mis zitten ligt in 2022, zo las ik recent. Door de betrouwbaarheidaproblemen van Red Bull begin 2022 dacht Ferrari dat hun concept goed was en gingen op de ingeslagen weg verder. Bij Mercedes geldt ongeveer hetzelfde. Die kregen gedurende 2022 steeds meer het idee dat de W13 in concept al niet goed was. Maar toen was daar plots Brazilië waar ze prima mee kwamen en zelfs de Sprint en de race wonnen. Dat leidde tot een 'ah, dus wel, dus toch!' moment. Maar die plotselinge snelheid kwam niet doordat de W13 ineens zo goed ging, maar omdat Red Bull een off-weekend had. En dus gingen Ferrari en Mercedes door met wat, bottom line, geen goed concept was.
Het probleem met Mercedes is ook dat het nu lastig is om een heel nieuwe auto te ontwerpen. En vergeleken met sommige andere teams zijn ze ook weer niet héél slecht. Ga er maar aanstaan.

De vraag is wat Bottas zou toevoegen aan het team. De ruilt de ene tweede rijder voor de andere in.
Als je een snel schoothondje zoekt is het leuk, maar verder vind ik 'm vrij inwisselbaar. Daarbij kan ik het me niet voorstellen dat je er als coureur veel plezier aan beleeft om constant de tweede viool te spelen.

JFR

Gebruiker
Perez neemt geen genoegen met een plek als 2de rijder, dat zou eventueel nog voor moeilijkheden kunnen zorgen bij Red Bull Racing.

Frits79

Actieve Gebruiker
Beetje saaie race. Maar wat een geblunder. Eerst al met Hulkenberg die veel te laat nig een pitstop ging doen en daarna van Ocon die op het allerlaatste moment nog ging wisselen omdat het moest en dat er al toestemming was gegeven om de pits in te gaan.

Twix

Actieve Gebruiker
Vrij saai inderdaad. De sprint race hoeft van mij ook niet, voegt voor mij maar weinig toe. De Formule 1 wil mij in een raceweekend zo'n 5 ~ 6 uur aan de buis hebben. Dat is echt gewoon teveel.

Rembrandt

Gebruiker
Vond ik inderdaad ook wat veel worden: vrijdag kwalificatie en zaterdag sprint-kwalificatie en sprint-race.
Ik heb de samenvatting van die laatste kwalificatie net vóór de sprintrace gekeken. Bleef het tenminste nog een beetje te doen. En zeurde de familie niet toen ik zondag wéér F1 wilde kijken.;)

Twix

Actieve Gebruiker
Zo... de kwalificatie had in ieder geval een andere uitkomst dan verwacht, dus dit kan best wel eens een leuke race worden. Met dank aan Leclerc, die toch wel vaak dit soort foutjes maakt.

Bovenaan