Ford Puma

Wulp

Gebruiker
ford-puma-photos-officielles.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/photo/4183110/ford-puma-2019/

D Elzinga

Gebruiker
Ik werd al helemaal enthousiast toen ik "Puma" zag staan, was even vergeten waar deze naam ook alweer opgeplakt zou worden.:(

Tamelijk oke vormgegeven crossover, die er helaas nogal smal (met name het front) uitziet. Al met al wel een beter ogend ding dan de Ecosport, maar doe me evengoed toch maar gewoon een Fiesta...

Wulp

Gebruiker
Na de mislukte Focus en saaie nieuwe Kuga is dit een verademing! Wat een kek ding! Wel benieuwd hoe het eruit ziet zonder ST-Line. Jammer weer van het Hyundai-interieur

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik ben ook zelden te spreken over recente Ford-ontwerpen, maar vind 'm ook mooi! De auto doet denken aan de Mazda CX-3 en da's een leuk ding, maar de Puma ziet er misschien nog beter uit. De neus is markant, misschien niet direct mooi, maar daarmee wel bijzonder. Van opzij heeft de auto een beetje heupen gekregen. De Puma is echt van een heel ander kaliber dan vierkante, nogal onooglijke busjes zoals de Volkswagen T-Cross en Opel Crossland X en zal het meer gaan opnemen tegen de nieuwe Peugeot 2008, Volkswagen T-Roc, volgende Renault Captur en Opel Mokka X en de Mazda CX-3.

R J G Ruiters

Gebruiker
Wat een leuk smoelende auto. Beste Ford design in jaren als je het mij vraagt.
Maar waarom moet ieder merk een volledig digitaal dashboard hebben? Leuk voor in het begin, dan speel je misschien nog wat met mogelijkheden maar onder aan de streep wil iedereen steeds hetzelfde zien, zijnde snelheid, boordcomputer, brandstofweergave... Head up display vind ik dan weer veel meer waard.

SVF

Gebruiker
Op de een of andere manier doet hij me wat aan de Suzuki Baleno denken. Ik ben geen fan van al die SUV modellen maar er zijn lelijkere en mooiere modellen in deze klasse. Hij is wel beter in balans dan de Focus. Ik vind hem echter de naam Puma onwaardig.

Skeep

Gebruiker
Wat een leuke auto! Exterieur ziet er prima uit en net even anders dan de overige Fords (qua lampen). Helaas wel een hoog Fiesta-gehalte qua interieur. Met name de plaatsing van het scherm vind ik bij de Focus mooier dan bij de Fiesta. Hetzelfde geldt ook voor de climate controle.

Nu maar hopen dat de prijzen niet teveel boven de EcoSport komen te liggen. Die begint als titanium op € 25.000 maar dan komt de navi en metallic lak daar nog bij = € 26.645. Veel duurder mag de Puma niet worden i.v.m de concurrentie (T-Cross 115pk begint bij € 25k en de T-Roc bij € 26k, Mazda CX3 vanaf € 23k, Opel Crossland X 110pk € 24k).
Nu ik het vergelijk zo maak, valt me op dat de Puma wat hoger in de markt wordt geplaatst. Het begint met een 125pk benzine, daarna de 125pk mild-hybride (zal de 100pk zijn + hybride-techniek) en daar bovenop de 155pk (zal de 125pk zijn + hybride-techniek). De meeste concurrenten in het B-segment beginnen met 100pk of minder en zijn rond de 4,10mtr. Het lijkt erop dat de Puma in het segment zit van de VW T-Roc, oftewel B+ of C- . Als dat zo is, is een prijskaartje van € 30k niet zo gek.

EDIT:
Het onderstel is een opgerekt Fiesta onderstel met de breedte van de Focus dus ja inderdaad een half segmentje hoger. Twee jaar geleden had je voor € 30k nog een leuke Kuga van dik 4,5 mtr. Tja, zal wel WLTP-gerelateerd zijn....

Wouter82

Moderator

De wat hoger liggende, enigszins ovalen koplampen lijken een hele bescheiden hint naar de oorspronkelijke coupé. Voor het soort auto vind ik hem zeker niet verkeerd ogen, en ik denk dat het ontwerp mij ook beter bevalt dan dat van de Focus. Wat wel wringt, deze auto komt omdat het moet, de eerste Puma kwam omdat het kon...

Casanova

Gebruiker
Ik weet het niet. Op één of andere manier vindt ik de raampjes veel te klein ten opzichte van de rest van de auto, en de grille weer veel te groot. Het heeft wat weg van een CX3, maar die is mijns inziens veel beter in balans.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De auto is vast voorgesteld in Craiova in Roemenië, waar de Puma geproduceerd gaat worden. Momenteel wordt hier alleen de EcoSport gebouwd. Opvallend is dat dit een normale uitvoering (Trend, Titanium?) lijkt te zijn, met een eerder vierkante dan trapeziumvormige grille. Jammer van de goedkoop ogende reflectoren achter op de achterbumper, typisch Ford, een autofabrikant die net als Toyota weinig lijkt te geven om de uiterlijke finesse van hun ontwerpen.

Ford-Puma-foto-Adrian-Mitrea-00.jpg

Ford-Puma-foto-Adrian-Mitrea-01.jpg

Bron: https://0-100.ro/2019/06/26/noul-ford-puma-felina-din-inima-olteniei-cel-mai-avansat-automobil-fabricat-in-romania/

Wulp

Gebruiker
Het 'verplichte' zwarte dak ook weer..

Ik was bang dat de reguliere versies geen donkere koplampen zouden hebben maar dat is dus niet het geval. Ziet er goed uit

MBdoubleyou

Gebruiker
Echt een leuk ding! Duidelijk een eigen gezicht. Ik ben benieuwd wat de Puma gaat kosten. Hij zal vast duurder worden dan de Ecosport, anders wil niemand die nog hebben :).

Een beetje een raar front als je het mij vraagt. Doet mij denken aan de Cayenne (en dat is nou ook niet direct moeders mooiste). Dit ziet er niet uit als een stoere Puma maar als een bange kat. De achterlichten hebben ze keurig gejat van Renault zo lijkt het, ziet er een stuk moderner/vlotter uit dan bijvoorbeeld de Fiësta. Hij oogt inderdaad een stuk beter dan de Ecosport, maar bij die auto kloppen de verhoudingen ook niet naar mijn idee. Dat is optisch zo'n hoog en smal ding, als je er één keer per ongeluk tegenaan leunt dan valt'ie om...

mns afd AE en D

Gebruiker
Bevalt me, deze Puma.
De CX-3 wordt hierboven vaak genoemd, ik zie er echter van de zijkant eerder vleugjes van de Jaguar E-Pace in.

Hyundai interieur? Welnee, gewoon een dertien in het dozijn interieur, en daarmee dus precies zoals je het hebben wilt. :p
Gun Ford een enorme verkoopknaller met deze Puma. Helaas voor Ford is de spoeling in het segment van de compacte cross-overs erg dun aan het worden. Iedereen heeft er een, of zelfs meerdere.

mvrgr,
m'ns

rohar

Gebruiker
ZIet er niet onaardig uit, lijkt kwa belijning erg veel op de Mazda CX-3.

Dashboard is echter een misser, ziet er om een of andere reden al verouderd uit..En ook hier, helaas, weer een foeilelijk Ipad-scherm. Dat moet toch anders kunnen...

rohar zei:

Dashboard is echter een misser, ziet er om een of andere reden al verouderd uit..En ook hier, helaas, weer een foeilelijk Ipad-scherm. Dat moet toch anders kunnen...
Dashboard is één op één overgenomen van de Fiësta, alleen de digitale klokken zijn in dat opzicht nieuw. Dat het scherm mooier kan ben ik helemaal met je eens, al moet ik wel bekennen dat het mij totaal niet meer stoort (integendeel). En dat heeft m.i. meerdere redenen: allereerst natuurlijk omdat je er gewoon aan went, maar dat is zeker niet de hoofdreden. Belangrijkste is eigenlijk dat je als bestuurder helemaal niet ervaart dat er een iPad op het dashboard is geplakt. Vanuit de bijrijdersstoel zal het opvallen (en oogt het inderdaad wat vreemd). Wat op de foto's ook niet helpt is dat het scherm standaard een groot kleurenpalet is en daardoor ontzettend de aandacht trekt. Ik heb zelf het scherm standaard op de nachtstand staan, dan is de achtergrond zwart (wat overigens heel mooi overloopt in de zwarte omranding) en zijn alle teksten wit. Het enige wat kleur heeft zijn enkele 'knoppen' op het scherm (rustige blauwtint) en het één en ander op je navigatiescherm. Leesbaarheid is dan overdag ook perfect (dus waarom men überhaupt een dagstand heeft is mij eigenlijk een raadsel). En wat ook veel vergoedt: de plek is qua leesbaarheid en bediening echt perfect. Ik mag graag vallen over allerlei onzinnige details en had eigenlijk verwacht dat dat scherm me in zekere mate zou storen maar niets is minder waar. Overigens heeft het dash op de foto's ook een soort van carbon accentvlakken die in werkelijkheid veel beter uit de verf komen, ook is de dashboardverlichting op de foto's vrij aanwezig (kan je in werkelijkheid ook terugschroeven). Smaken verschillen uiteraard, maar voor eenieder die deze auto links zou laten liggen alleen omwille van het dashboard zou ik toch de tip willen geven om 'm een keer in het echt te bekijken en dan bovenstaande zaken even anders in te stellen. (En Ford zou ik dan als tip willen geven om de verkoopfoto's wat smaakvoller te maken want het dash komt inderdaad vrij cheap over zo).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Goodwood Festival of Speed:

20190704_144419.jpg

20190704_144631.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-goodwood-festival-speed/new-ford-puma-makes-first-uk-appearance-goodwood

Mitsfan

Gebruiker
rohar zei:

Volledig met je eens!!:)

DaK

Gebruiker
Ik ben benieuwd hoe Ford dit plaatje prijstechnisch in de markt gaat positioneren.
B segment cross-overs zijn allang geen koopje meer helaas.

Zelf heb ik wel oren naar de 155 pk met automatische transmissie.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de 1.5 motor uit o.a. de Focus zou zijn maar klaarblijkelijk de 1.0 ecoboost met 30 pk hybride pakket..

Curlew

Gebruiker
Titanium X:
2020-ford-puma-titanium-x.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/photo/4335889/2020-ford-puma-titanium-x/

929V6

Actieve Gebruiker
Grappig dat de grille een andere vorm heeft, al past hij daardoor ook wat minder goed bij de rest van het ontwerp. De nieuwe Juke wordt misschien wel z'n grootste concurrent, ik ben wel benieuwd welke het beste scoort qua rijeigenschappen.

GT 1973

Gebruiker
Pure ronde vormen kunnen er zelden verkeerd uitzien. Dus deze Puma ziet er ook niet verkeerd uit. Qua rijden zal het geen uitdaging zijn om beter te rijden dan de concurrentie. Zelfs met een Ford bestelwagen kun je geen 50 km/u rijden, terwijl je al op 100km/u zit...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ IAA Frankfurt:

6d697f84-2020-ford-puma-hybrid-3.jpg

18ac2a39-2020-ford-puma-hybrid-6.jpg

59599bd7-2020-ford-puma-hybrid-8.jpg

39777c36-2020-ford-puma-hybrid-9.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/09/fords-betting-big-on-electrification-with-new-puma-kuga-explorer-and-mondeo-hybrids/

MBdoubleyou

Gebruiker
Duitse vanafprijs voor het basismodel Titanium met 125pk: 23.150 euro. Als vergelijking: een T-Cross 115pk Life kost in Duitsland 22.250 euro. Bij ons staat die voor 25.120 in de prijslijst. Die Puma gaat dus zo'n 26 mille kosten. Of het handig is om geen 100pk versie te gaan leveren met een eenvoudiger uitrustingsniveau zal de tijd moeten leren. De lage vanafprijs is ook maar een psychologisch ding natuurlijk. Ik denk dat de gemiddelde T-Cross rijder ook al gauw 26 mille uitgeeft. Maar de Puma lijkt een duurdere auto.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De Puma vind ik meer een T-Roc-concurrent, de EcoSport een T-Cross-concurrent. Of andersom. Of nou ja, het zijn allemaal concurrenten van elkaar. De T-Cross is praktischer dan de T-Roc, waar de T-Roc veel vlotter en volwassener eruitziet. De EcoSport zal het van zijn lage prijs moeten hebben (hopelijk binnenkort naar beneden bijgesteld), in alle andere opzichten lijkt de Puma me superieur.

Barri

Moderator

Een Titanium is in de regel wel iets luxer dan het Comfortline niveau van Volkswagen. Ik zou 'm dus eerder vergelijken met de T-Cross Style (lastig, dat ze bij VW modellen verschillende typebenamingen gebruiken).

Over het uiterlijk: normaliter vind ik een Titanium leuker dan een ST-line, maar die grille van de Titanium valt me tegen.

GT 1973

Gebruiker
De Puma zou je qua ruimte moeten vergelijken met een Volkswagen T-Roc en Mazda CX-30. Alleen is de Volkswagen T-Cross vierkanter van vorm, waardoor er tot aan het dak meer in past.

Skeep

Gebruiker
Leuke auto. Ik ben niet zo van de ST-Line maar vind de Titanium er prima uitzien met die zwarte wielkastranden.

Curlew

Gebruiker
Die komt sowieso. Zijn al testmodellen van

ford-puma-st-new-spy-photo.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/379144/ford-puma-st-spied-again/

Wouter82

Moderator

Prijzen

1.0 EcoBoost mildhybride 125pk
Titanium € 26.900
Titanium X € 29.000
ST-Line € 28.050
ST-Line X € 30.140

1.0 EcoBoost mildhybride 155pk
ST-Line X € 31.650

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-ford-puma/

straatos

Gebruiker
New 2020 Ford Puma ST to get 197bhp and cost around £30k

https://www.autoexpress.co.uk/ford/puma/106832/new-2020-ford-puma-st-to-get-197bhp-and-cost-around-30k

Skeep

Gebruiker
De eerste Puma's worden inmiddels Nederland in gereden. Vrijdag 17 en zaterdag 18 januari is het officiële introductie-evenement.
Ik blijf het een leuke auto vinden maar onderstaande Titanium (X) zou zo in het zwart niet mijn keuze zijn...

0

0

0

Bron: LinkedIn

Barri

Moderator

Dan is ook een intro event van de Mustang Mach-E. Ben benieuwd of ie daar ook staat (al stond de Puma natuurlijk ook al op de IAA).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ford Puma 1.0 EcoBoost 155 pk mHEV ST-Line X vs. Renault Captur 1.3 TCe 155 pk EDC Intens:

fordpumarenaultcaptur-2020-05.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-01.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-24.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-22.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-04.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-42.jpg

fordpumarenaultcaptur-2020-59.jpg

Notre choix : Renault Captur
Mieux fini et proposant des équipements ou des technologies qui manquent encore au Puma, le Captur remporte ce match. Le français va plus loin dans la proposition, même si le Ford est plutôt pratique à utiliser et reste le seul à proposer une micro-hybridation. Toutefois, ces affirmations ne tiennent pas compte du point le plus à même de faire pencher la balance, et ce sans aucune rationalité ou la moindre calculette : le design, qui reste en dépit de tout la première raison d’achat d’une voiture…

Complete test: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-le-ford-puma-defie-le-renault-captur-2-10200390.html

Wouter82

Moderator

Google is nog altijd beter in Frans dan ik:
Beter afgewerkt en met apparatuur of technologieën die nog steeds ontbreken bij de Puma, wint de Captur deze wedstrijd. De Fransman gaat verder in het voorstel, ook al is de Ford vrij praktisch in gebruik en blijft hij de enige die microhybridisatie aanbiedt. Deze uitspraken houden echter geen rekening met het punt dat het meest waarschijnlijk de toon aangeeft, en dit zonder enige rationaliteit of de minste rekenmachine: het ontwerp, dat ondanks alle eerste reden om een ​​auto te kopen blijft.

Ik vind het ontwerp van de Puma toch echt zo gek nog niet, spreekt mij misschien nog wel meer aan de Captur.

Total Loss

Gebruiker
Wouter82 zei:
Google is nog altijd beter in Frans dan ik:
Beter afgewerkt en met apparatuur of technologieën die nog steeds ontbreken bij de Puma, wint de Captur deze wedstrijd. De Fransman gaat verder in het voorstel, ook al is de Ford vrij praktisch in gebruik en blijft hij de enige die microhybridisatie aanbiedt. Deze uitspraken houden echter geen rekening met het punt dat het meest waarschijnlijk de toon aangeeft, en dit zonder enige rationaliteit of de minste rekenmachine: het ontwerp, dat ondanks alle eerste reden om een ​​auto te kopen blijft.

Ik vind het ontwerp van de Puma toch echt zo gek nog niet, spreekt mij misschien nog wel meer aan de Captur.

Ook mijn idee hoor, Puma is toch wel 1 van de leukste in deze klasse, zou op papier in ieder geval mijn keus zijn.

Bovenaan