• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Fiat Panda (Cross p.4)

Mach1

Gebruiker
[size=large]Fiat Panda houdt zijn naam hoog[/size]

Het segment van de allerkleinste auto’s is de laatste jaren enorm aan het uitdijen met veel nieuwkomers. De Fiat Panda is al dik dertig jaar een klinkende naam onder de kleine auto’s en is van plan dat te blijven. Dit is de helemaal nieuwe, derde generatie.
Fiat toont op de IAA in Frankfurt de helemaal nieuwe Fiat Panda. Die moet er voor zorgen dat de Italianen de komende jaren weer sterk kunnen meespelen in het immer drukker wordende A-segment. De vormen van de nieuwe Panda zijn volgens Fiat ‘een logische evolutie’ van wat we al kennen sinds 2003, toen de tweede generatie zijn intrede deed.
De nieuwe Panda is wel met elf centimeter gegroeid en wordt vijf centimeter breder en één centimeter hoger. In het interieur zien we de terugkeer van de ‘bagagezak’ op de plek van het dashboardkastje. Dat detail kennen we uit de oer-Panda. Verder valt op dat het derde achterruit bij de nieuwe generatie helemaal in het achterlichtcluster ‘hapt’.

Ook 4x4
Fiat belooft dat hij de grootste bagageruimte in zijn klasse heeft. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt en de zitting van de passagiersstoel kan geheel naar voren worden geklapt. Zo kan de volledige lengte van de auto worden benut bij het vervoeren van een lange lading. Verder wordt er gesproken over een cargo box als optie. Dat de nieuwe Panda helemaal past in de moderne tijd wordt wel bewezen door de dagrijverlichting, die de kleine clusters onder de koplampen.
Vanzelfsprekend doet de tweecilinder Twinair-motor ook zijn intrede in de nieuwe Panda. Dat betreft de bekende geblazen versie met 85 pk maar er is ook een turboloze variant met 65 pk. Verder mag de viercilinder 1,2-liter Fire met 69 pk blijven die ook wordt uitgerust met LPG-installatie. Ook is er de 1,3-liter Multijet diesel met 75 pk.
Bij de introductie, die bij ons in januari van het volgende jaar is, heeft de koper keuze uit drie uitrustingsniveaus, tien exterieurkleuren, vier interieurstijlen, twee soorten wieldoppen of 14 of 15 inch wielen. Fiat rekent voor dat er in totaal zeshonderd combinaties mogelijk zijn. Tot slot is er nog mooi nieuws voor de Panda-liefhebbers: in een later stadium komt er ook weer een 4x4.

72a6274262d38c85f171bd6f36bde6fa.jpg

66681fcea7c20ca4e1d4aa2391ff94cd.jpg

f60a3516ba8940935f2d9c020db12660.jpg

ebe133db91b75e383fde5a1cd5bc8990.jpg

e48e8741b1cee5565c20c33698ddb42f.jpg

Speciaal voor Soloman: autoweek.nl

Wouter82

Moderator

Jammer, dit bollere, afgeronde ontwerp is veel minder sterk dan het oude hoekige. Die overal terugkerende blokjes zijn dan weer wel leuk gevonden.

A110 50

Gebruiker
Valt me toch wat tegen op de foto's... Beetje overdesigned.

Dat interieur is het toppunt. Vond deze post van AutoBlog op fb wel passend:

"Als je nog geen ADHD hebt, krijg je dat vanzelf van dit zeer onrustige dashboard…"

Fiat_Panda_2012_04.jpg

Meeuw

Gebruiker
De vormgeving van de dashboard op zich vind ik wel netjes, maar idd, al die (glimmende) knopjes. Bijna net zo erg als bij een DS5.

RobEU

Gebruiker
Pfoeh, druk dashboard inderdaad, maar wel leuk! In de 'normale' versies zal het wel meevallen. Het uiterlijk oogt lekker robuust. Geinig karretje!

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ziet er erg volwassen uit voor zijn klasse, zeker het interieur. Apart vind ik dat het derde zijruitje niet in één lijn staat met de raamlijn in de portieren (die omhoog loopt), vooral op deze foto goed te zien. De neus oogt recht van voren goed, maar schuin van voren oogt de neus me te zwaar. Fiat zet qua motoren waarschijnlijk de norm: moderne TwinAir motoren standaard met waarschijnlijk de laagste verbruiks- en CO[sub]2[/sub]-cijfers in zijn klasse. Op papier dan... :)

Bentley Arnage

Gebruiker
Erg mooi!(y)
Ik vind de huidige al mooi, maar deze is naar mijn mening toch wel weer een stuk beter.

Ik ben wel benieuwd naar de duurzaamheid van die tweecilinder (turbo-)blokjes.
Panda's waren altijd duurzame, goedkope en simpele autootjes. Hopelijk is het bij deze niet anders.

Yellow Cab

Gebruiker
Ik vind de nieuwe Panda een leuke opvolger voor 't vorige model! Geslaagde mix van herkenbare elementen en nieuwe vormgeving.

D Elzinga

Gebruiker
Weer een leuk ontwerp, maar het 'afgeronde vierkantjes'-thema wordt in het interieur wat al te overdreven herhaald.

nack

Gebruiker
Maar mi echt honderd keer leuker. Ik vind het een geestig wagentje en een leuk interieur. Stuur is wel lelijk.

Dutch Finnatic

Gebruiker
De motorkap ligt op de spatborden. Bij de vorige viel die er tussen, persoonlijk vind ik wat dat betreft de vorige mooier. Interieur, dash, komt inderdaad wel druk over. Kan in het echt meevallen. is bij mijn eigen auto ook het geval.

GT 1973

Gebruiker
Met de nieuwe kleurstelling kan ik het dashboard eindelijk begrijpen.
Dan is het inderdaad een hint naar de oer-Panda.
Met witte meter-omlijstingen ziet het dashboard er niet uit.

Wheel Critic

Gebruiker
Kijk dit zie ik nu 10x liever dan zo'n saaie Up! En de Panda zal ook wel een stuk goedkoper zijn.
De huidige Panda verkoopt in NL nog als een trein ondanks zijn 8 jaar. Als ze de prijs op hetzelfde niveau weten te houden dan kan dat succes worden doorgezet.

SVF

Gebruiker
Ziet er verrassend goed uit. Ik vond het derde zijruitje van de huidige altijd bijzonder lelijk maar op deze manier ziet het er leuk uit. Ik vraag me wel af wat de nieuwe Uno nog toevoegd want zo op het oog zijn ze even groot.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
panda_spy_spot_3.jpg

panda_spy_spot_2.jpg

panda_spy_spot_4.jpg

Bron: https://www.alvolante.it/news/nuova_fiat_panda-516806

Erg volwassen voor zijn klasse! Recht van achteren ziet 'ie er ook netjes uit. Straks en zelfs best 'dik'.

A110 50

Gebruiker
Daewoo-Chevrolet zei:
Erg volwassen voor zijn klasse! Recht van achteren ziet 'ie er ook netjes uit. Straks en zelfs best 'dik'.

Grappig, ik heb zelden zo'n iele en smal ogende achterkant gezien. Die verticale achterlichten snap ik dan ook niet. Bij een bredere auto zoals een V70 kan het, maar bij een klein A-segment autootje zorgt het voor een iel en smal aanzicht.
De rest van de auto is inderdaad een stuk volwassener dan het huidige model, alleen jammer dat er zoveel plastic rondom is geplakt.

Guest
Toch wel raar dat Fiat niet de langere wielbasis van de Ypsilon heeft genomen voor deze Panda III. Ik vraag me af waar de extra 11 cm zijn terechtgekomen. Als je naar de foto's kijkt, lijken ze vooral in de neus vóór de voorwielen te zitten. En dat levert nou niet bepaald ruimtewinst in interieur of bagagebak. Zodra er een lijntekening van het profiel is, leg ik die over de tekening van de Panda II en zullen we het weten.

Daarnaast lijkt het alsof Fiat een ruil heeft gedaan: de Italianen mogen hem produceren, dus mochten nu de Polen het interieur ontwerpen. Want die rare afgeronde vierkante vormen zien er toch echt uit als iets van het Oostblok uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Ik zie nu al uit naar de facelift waarin dat ongedaan wordt gemaakt.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
SML zei:
Grappig, ik heb zelden zo'n iele en smal ogende achterkant gezien. Die verticale achterlichten snap ik dan ook niet. Bij een bredere auto zoals een V70 kan het, maar bij een klein A-segment autootje zorgt het voor een iel en smal aanzicht.

Zo smal en hoog zijn de achterlichten niet, dus ik ben het er niet mee eens. De eerste generatie Daihatsu Move is een ander verhaal, die was al verschrikkelijk smal navenant de breedte en de uiterst smalle, verticale achterlichten accentueerden dat nog een beetje.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Video:

Ik heb oud en nieuw even onder elkaar gezet:

2exshz7.jpg

De nieuwe Panda mag dan wel erg volwassen zijn, zo geslaagd als de huidige vind ik 'm niet. Die klopt gewoon van voor tot achter, waar de nieuwe Panda niet vanaf elke hoek even evenwichtig is.

ederooij

Gebruiker
Wat mij opvalt, is dat de nieuwe Fiats allemaal een tikkie overdesigned zijn. Nu kijkende naar deze nieuwe Panda, krijg ik weer dat gevoel. Het lijkt wel of Fiat zo graag wil laten zien dat ze Italiaans is, dat ze erin doorschieten. Italiaans design is mooi, maar niet als je het geforceerd brengt. Jammer, want ik vind de huidige panda wel leuk. Na de 500 is men in deze fase terechtgekomen.

Meeuw

Gebruiker
Als je de 2 zo onder elklaar ziet komt de nieuwe een beetje lomp over. De oude is sierlijk, na zo'n 7-8 jaar nog steeds een sterk design. De nieuwe doet wat te veel moeite om onderscheidend te zijn/blijven van andere kleine auto's. Je zou de VW Up saai kunnen vinden, maar dat zit dan weer aan de andere kant van de streep t.o.v. de Panda. De één wat te veel, de ander te weinig.

Olds

Gebruiker
De nieuwe Panda is flink gegroeid en tevens vind ik het design wel erg leuk. Alleen dat stuur... Zo op de foto te zien lijkt het ook wel een beetje vierkant.

Het lijkt haast wel een mogelijke opvolger voor de Sirion als we een paar jaartjes verder zijn. Leuk vind ik ook dat de nieuwe Panda weer als vanouds in Italië wordt geproduceerd. De Cinquecento kwam ook uit de fabriek in Polen, en daar was de kwaliteit (en dan vooral de technische kant) bijna om te huilen. Elke paar maanden stond ik er wel weer mee bij de dealer.

Die twinair hoeft van mij niet zo. Ik denk dat de versie met de 1.2-litermotor van 69 pk wel eens het meest verkocht zal gaan worden. Als er dan ook een MRB- en BPM-vrije uitvoering van de diesel komt, lijkt me dat best wel eens een hele interessante auto worden. Genoeg power, en dan ook nog eens een flink stuk goedkoper tanken (scheelt toch al snel 30 eurocenten op een liter, waarbij je op een liter diesel ook nog eens verder komt).

Enzo Ferrari

Gebruiker
Olds zei:
Leuk vind ik ook dat de nieuwe Panda weer als vanouds in Italië wordt geproduceerd. De Cinquecento kwam ook uit de fabriek in Polen, en daar was de kwaliteit (en dan vooral de technische kant) bijna om te huilen. Elke paar maanden stond ik er wel weer mee bij de dealer.

Dat is wel grappig dat je daar over begint. Ik ben bij meerdere Fiat dealers geweest, en die beweren juist het tegenovergestelde. Dat de Panda´s en 500´tjes die uit Polen komen, velen malen zorgvuldiger in elkaar worden gezet dan destijds de Grande Punto´s uit Italië. Met de Punto Evo is dit al verbeterd. Denk bijvoorbeeld aan niet goed sluitende carrosserie delen, slechte afwerking interieur, auto's liepen regelmatig schade op tijdens transport etc. etc.

De huidige Panda is dan ook een heel betrouwbaar autootje. Volgens de TüV heeft de auto vier gebreken maar waar je echt op moet letten: speling in de vooras, olieverlies, slijtage uitlaat en remschijven. De eerste Panda'tjes (2003-2005) staan nu regelmatig in de werkplaats voor nieuwe draagarmrubbers e.d.

Maar als ik het zo lees in het persbericht hoeven we daar bij de nieuwe Panda allemaal niet bang voor te zijn. Fiat heeft nu gewoon een naam hoog te houden, nu het immers weer de goede kant op gaat.

Kwaliteit en betrouwbaarheid op het hoogste niveau
Een project, dat vanaf het begin maar één doel had: op een evolutionele manier een succesvol model verbeteren en bewijzen, dat Fiat de onbetwiste leider van de klasse van de stadsauto is. Daarom heeft Fiat de blik gedurende het gehele traject van de productontwikkeling gericht op topkwaliteit.
Om de nieuwe Panda te verwelkomen, werd een nieuwe productieband gebouwd in de “Giambattista Vico” fabriek in Pomigliano d’Arco bij Napels. Een uiterst moderne installatie, die volledig beantwoordt aan wat vandaag de dag in een moderne autofabriek nodig is. Fiat Group moderniseert al haar fabrieken op deze manier, om productieverliezen te beperken en het aantal fouten tot nul te reduceren.

De vele innovaties zorgen ervoor, dat de productie flexibeler wordt, de ergonomie verbeterd wordt en de kwaliteit en betrouwbaarheid van het product toenemen. In detail wil dat zeggen, dat de metaalafdeling automatisch en uiterst flexibel de andere afdelingen in de fabriek van materiaal voorziet (een logistiek zonder heftrucks). Meer dan 600 robots lassen de carrosserie en brengen plaatdelen als portieren, achterklep en motorkap precies op hun plek.

De vernieuwingen gaan door op de assemblage-afdeling, waar nauwelijks efficiënter gewerkt kan worden. In de meetruimte tenslotte meten hypermoderne machines op 5.000 punten of alles exact past.
Behalve in een hoge constructiekwaliteit blinkt de nieuwe Panda ook uit in de aandacht die besteed is aan de gekozen materialen, de kleuren en de stoffen in het interieur. Het resultaat is een kwalitatief hoogwaardige passagiersruimte, waarin alles wat het oog ziet en de handen aanraken prettig is.

Soloman

Gebruiker
D. Elzinga zei:
Soloman zei:
Hee, Mach, die tekst komt ergens anders vandaan.:confused:
(google maar eens)

Wat hd je dan verwacht, dat iedereen die tekst zelf verzint in plaats van gewoon de bron te quoten?

Dit is toch een forum? Nieuws en achtergrond vind je toch ergens anders op autoweeksite?:T

Een paar zinnetjes is niet erg ter illustratie van je eigen draai (want die is belangrijk op een forum), maar hele stukken. Nu zal dit wel van AW komen, dus er zal niet over gemopperd worden (en aangezien dat officieel-thema al heel lang bezig is, ik neem zelfs aan dat forummers worden gevraagd door AW dit te doen, is het ook geen probleem)

Maar ik zie ook dingen van NU voorbijkomen. Ik ben zelf ook betaald schrijver, nou, als ik zoiets van mezelf hier zonder commentaar of een vitale draai van de qouter, dan heb je aan mij echt een verkeerde hoor.
Bij de krant waar ik werkte hadden we afspraken met andere kranten en tijdschriften om te mogen aanhalen en niet zelden ging er een belletje aan vooraf.

Guest
ederooij zei:
Wat mij opvalt, is dat de nieuwe Fiats allemaal een tikkie overdesigned zijn. Nu kijkende naar deze nieuwe Panda, krijg ik weer dat gevoel. Het lijkt wel of Fiat zo graag wil laten zien dat ze Italiaans is, dat ze erin doorschieten. Italiaans design is mooi, maar niet als je het geforceerd brengt. Jammer, want ik vind de huidige panda wel leuk. Na de 500 is men in deze fase terechtgekomen.

Ik geloof niet dit een typisch Italiaanse fase is. Het is algemeen. Een Peugeot 207 is ook overdesigned, een Audi A6 ook, en wat dacht je van een Ford Ka? Het is gewoon de sign of times. En het zal wel weer over gaan. In deze economisch magere tijden zijn ze vast bezig met heel sobere ontwerpen en die zullen we dan over 1 of 2 jaar wel krijgen...

Mach1

Gebruiker
Soloman zei:
D. Elzinga zei:
Soloman zei:
(google maar eens)

Wat hd je dan verwacht, dat iedereen die tekst zelf verzint in plaats van gewoon de bron te quoten?

Dit is toch een forum? Nieuws en achtergrond vind je toch ergens anders op autoweeksite?:T

Een paar zinnetjes is niet erg ter illustratie van je eigen draai (want die is belangrijk op een forum), maar hele stukken. Nu zal dit wel van AW komen, dus er zal niet over gemopperd worden (en aangezien dat officieel-thema al heel lang bezig is, ik neem zelfs aan dat forummers worden gevraagd door AW dit te doen, is het ook geen probleem)

Maar ik zie ook dingen van NU voorbijkomen. Ik ben zelf ook betaald schrijver, nou, als ik zoiets van mezelf hier zonder commentaar of een vitale draai van de qouter, dan heb je aan mij echt een verkeerde hoor.
Bij de krant waar ik werkte hadden we afspraken met andere kranten en tijdschriften om te mogen aanhalen en niet zelden ging er een belletje aan vooraf.

o_O

Guest
Leuke en verfrissende auto. Oogt speels, maar ook volwassener. Dashboard is aan de drukke kant, maar ze hebben er wel wat leuks van gemaakt. Ik vind ook de verhoudingen van de vorige beter kloppen. Fiat is goed bezig wat kleine auto's betreft.

Soloman

Gebruiker
Mach1 zei:
Soloman zei:
D. Elzinga zei:
Soloman zei:
(google maar eens)

o_O

[diepe zucht] ben ik dan de enige hier die een beetje begrijpt hoe het werkt?
Ik heb een eigen website voor mijn schrijfwerk en regelmatig heb ik een plaatje nodig, of foto. Om mezelf werk te besparen (anders moet ik modellen in gaan huren, heb ik geen zin in), is er voor mij internet. Maar mag ik zomaar een foto plukken van internet? Nee dat mag niet zomaar (ik zondig ook vaak, kijk maar naar hier: Raad het wrak, mag eigenlijk ook niet). Dus ik neem altijd contact op met de eigenaar, maar die doen erg vaak moeilijk hoor.

Dus dan kun je wel een smiley plaatsen dat ik niet goed wijs ben, maar zo werkt het wel. En daarnaast: wel een beetje gemakkelijk he om nieuwsberichten te plaatsen van een ander, zo krijg ik het forum ook wel vol. Doe het dan in ieder geval netjes: Begin met bijvoorbeeld: wat ik hier nou lees! En dan plaats je gewoon een link, staat veel minder nep.
(Ik heb het niet over de officieel-topics, maar bijvoorbeeld over het Saab-topic)

Ik denk zelf dat ik de zaken juridisch wel op een rijtje heb, en dan kun je nog zo vaak o_O, het is gewoon de wet.

Mach1

Gebruiker
Soloman zei:
[diepe zucht] ben ik dan de enige hier die een beetje begrijpt hoe het werkt?
Ik heb een eigen website voor mijn schrijfwerk en regelmatig heb ik een plaatje nodig, of foto. Om mezelf werk te besparen (anders moet ik modellen in gaan huren, heb ik geen zin in), is er voor mij internet. Maar mag ik zomaar een foto plukken van internet? Nee dat mag niet zomaar (ik zondig ook vaak, kijk maar naar hier: Raad het wrak, mag eigenlijk ook niet). Dus ik neem altijd contact op met de eigenaar, maar die doen erg vaak moeilijk hoor.

Dus dan kun je wel een smiley plaatsen dat ik niet goed wijs ben, maar zo werkt het wel. En daarnaast: wel een beetje gemakkelijk he om nieuwsberichten te plaatsen van een ander, zo krijg ik het forum ook wel vol. Doe het dan in ieder geval netjes: Begin met bijvoorbeeld: wat ik hier nou lees! En dan plaats je gewoon een link, staat veel minder nep.
(Ik heb het niet over de officieel-topics, maar bijvoorbeeld over het Saab-topic)

Ik denk zelf dat ik de zaken juridisch wel op een rijtje heb, en dan kun je nog zo vaak o_O, het is gewoon de wet.

Nee, je bent echt niet de enige die daar kaas van gegeten heeft...... maar ik mag WEL een artikel van AUTOWEEk op de het AUTOWEEKFORUM posten! Ik zal voor jou de bron even toevoegen. Ik plaats geen smiley dat je niet goed wijs bent ik plaats die smiley om dat die discussie hier totaal niet relevant is. Ik snap in deze echt je probleem niet eerlijk gezegd. We zitten hier in het onderdeel NIEUWE AUTO'S waar ik een artikel over een NIEUWE auto post, gebeurt al jaren zo.... dus inderdaad: o_O

Bel jij anders even Autoweek of je dit artikel hier wel mag posten, veel plezier!

Edit: Vindt Helga het wel goed dat je haar als avater gebruikt? :)

Soloman

Gebruiker
Ik dacht er net aan!!!!!
Shit, mijn avatarfoto, gauw weghalen

@mach: je leest mijn berichten niet. Ik had toch gezegd dat het van AW was, dus dat het probleem niet was

Mach1

Gebruiker
Soloman zei:
Ik dacht er net aan!!!!!
Shit, mijn avatarfoto, gauw weghalen

@mach: je leest mijn berichten niet. Ik had toch gezegd dat het van AW was, dus dat het probleem niet was

Ik lees je berichten wel, maar zoals je zelf al concludeert is het hier dus niet relevant.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=x-small]vr 09 sep 2011, 10:44[/size]
[size=medium]Panda's zij aan zij[/size]

LIJNDEN - Wanneer de nieuwe Fiat Panda in de Nederlandse showrooms verschijnt, blijft de huidige ook nog leverbaar.

fiat panda fiat panda
Fiat noemt de nieuwe Panda ’een bijna B-segment’ auto, om aan te geven dat er binnenin ruimte is gewonnen en dat de Panda als vijfpersoons gezinsauto moet worden gezien. De wielbasis is identiek gebleven maar de spoorbreedtes voor en achter is toegenomen. Reden voor Fiat om het huidig model na de introductie van de nieuwe Panda (februari 2012) nog voor onbepaalde tijd in het gamma te houden.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10516266/__Pandas_zij_aan_zij__.html

Dat beloof niet veel goeds voor de prijzen van de nieuwe Panda. Aan de andere kant: de huidige Panda is er nu al vanaf € 6.990, dan is er nog voldoende ruimte voor de nieuwe Panda met vanafprijzen van € 8.500-9.000.

Bovenaan