Mach1
Gebruiker
[size=large]Fiat Panda houdt zijn naam hoog[/size]
Het segment van de allerkleinste auto’s is de laatste jaren enorm aan het uitdijen met veel nieuwkomers. De Fiat Panda is al dik dertig jaar een klinkende naam onder de kleine auto’s en is van plan dat te blijven. Dit is de helemaal nieuwe, derde generatie.
Fiat toont op de IAA in Frankfurt de helemaal nieuwe Fiat Panda. Die moet er voor zorgen dat de Italianen de komende jaren weer sterk kunnen meespelen in het immer drukker wordende A-segment. De vormen van de nieuwe Panda zijn volgens Fiat ‘een logische evolutie’ van wat we al kennen sinds 2003, toen de tweede generatie zijn intrede deed.
De nieuwe Panda is wel met elf centimeter gegroeid en wordt vijf centimeter breder en één centimeter hoger. In het interieur zien we de terugkeer van de ‘bagagezak’ op de plek van het dashboardkastje. Dat detail kennen we uit de oer-Panda. Verder valt op dat het derde achterruit bij de nieuwe generatie helemaal in het achterlichtcluster ‘hapt’.
Ook 4x4
Fiat belooft dat hij de grootste bagageruimte in zijn klasse heeft. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt en de zitting van de passagiersstoel kan geheel naar voren worden geklapt. Zo kan de volledige lengte van de auto worden benut bij het vervoeren van een lange lading. Verder wordt er gesproken over een cargo box als optie. Dat de nieuwe Panda helemaal past in de moderne tijd wordt wel bewezen door de dagrijverlichting, die de kleine clusters onder de koplampen.
Vanzelfsprekend doet de tweecilinder Twinair-motor ook zijn intrede in de nieuwe Panda. Dat betreft de bekende geblazen versie met 85 pk maar er is ook een turboloze variant met 65 pk. Verder mag de viercilinder 1,2-liter Fire met 69 pk blijven die ook wordt uitgerust met LPG-installatie. Ook is er de 1,3-liter Multijet diesel met 75 pk.
Bij de introductie, die bij ons in januari van het volgende jaar is, heeft de koper keuze uit drie uitrustingsniveaus, tien exterieurkleuren, vier interieurstijlen, twee soorten wieldoppen of 14 of 15 inch wielen. Fiat rekent voor dat er in totaal zeshonderd combinaties mogelijk zijn. Tot slot is er nog mooi nieuws voor de Panda-liefhebbers: in een later stadium komt er ook weer een 4x4.
Speciaal voor Soloman: autoweek.nl
Het segment van de allerkleinste auto’s is de laatste jaren enorm aan het uitdijen met veel nieuwkomers. De Fiat Panda is al dik dertig jaar een klinkende naam onder de kleine auto’s en is van plan dat te blijven. Dit is de helemaal nieuwe, derde generatie.
Fiat toont op de IAA in Frankfurt de helemaal nieuwe Fiat Panda. Die moet er voor zorgen dat de Italianen de komende jaren weer sterk kunnen meespelen in het immer drukker wordende A-segment. De vormen van de nieuwe Panda zijn volgens Fiat ‘een logische evolutie’ van wat we al kennen sinds 2003, toen de tweede generatie zijn intrede deed.
De nieuwe Panda is wel met elf centimeter gegroeid en wordt vijf centimeter breder en één centimeter hoger. In het interieur zien we de terugkeer van de ‘bagagezak’ op de plek van het dashboardkastje. Dat detail kennen we uit de oer-Panda. Verder valt op dat het derde achterruit bij de nieuwe generatie helemaal in het achterlichtcluster ‘hapt’.
Ook 4x4
Fiat belooft dat hij de grootste bagageruimte in zijn klasse heeft. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt en de zitting van de passagiersstoel kan geheel naar voren worden geklapt. Zo kan de volledige lengte van de auto worden benut bij het vervoeren van een lange lading. Verder wordt er gesproken over een cargo box als optie. Dat de nieuwe Panda helemaal past in de moderne tijd wordt wel bewezen door de dagrijverlichting, die de kleine clusters onder de koplampen.
Vanzelfsprekend doet de tweecilinder Twinair-motor ook zijn intrede in de nieuwe Panda. Dat betreft de bekende geblazen versie met 85 pk maar er is ook een turboloze variant met 65 pk. Verder mag de viercilinder 1,2-liter Fire met 69 pk blijven die ook wordt uitgerust met LPG-installatie. Ook is er de 1,3-liter Multijet diesel met 75 pk.
Bij de introductie, die bij ons in januari van het volgende jaar is, heeft de koper keuze uit drie uitrustingsniveaus, tien exterieurkleuren, vier interieurstijlen, twee soorten wieldoppen of 14 of 15 inch wielen. Fiat rekent voor dat er in totaal zeshonderd combinaties mogelijk zijn. Tot slot is er nog mooi nieuws voor de Panda-liefhebbers: in een later stadium komt er ook weer een 4x4.





Speciaal voor Soloman: autoweek.nl