EV Importeren België (BTW 50%?)

Robke 2527261

Startmotor
Beste,

Ik ben heb een EV in België gezien, deze wil ik graag importeren naar Nederland.
Nu is het zo dat de eigenaar van de auto een SRL (zelfstandige/bedrijf), dit is geen autobedrijf!
Dit bedrijf heeft een factuur gemaakt met BTW voor het verkopen van de wagen aan mij waarop het 2dehands aankoopbedrag staat vermeld. Echter betreft het 50% van de BTW (van de 2de hands prijs) omdat dit een regel is in België.
Nu is mijn vraag, als ik de auto aanschaf en ik importeer hem naar NL moet ik dan in NL de andere 50% BTW betalen?
Omdat het een wagen is met meer dan 6000km en 1 jaar oud is betekend dit dat deze niet als nieuw wordt beschouwd.

Hopelijk is hier iemand die hier iets meer van weet.

Alvast bedankt.

Groet,
Rob

• Leuk
Waarderingen: AdT
BTW is bij mijn weten een vast percentage van 21%. Ik weet niet wat die in België doet, maar 50% lijkt me onwaarschijnlijk. Of gaat het over BPM?

Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald. Die 6000 km en 1 jaar oud heeft dacht ik betrekking op de BPM, maar een volledige EV heeft geen BPM, is dus niet aan de orde. BTW op voertuig uit België weet ik niet zo, heb nog nooit van genoemde regeling gehoord.

Bedankt voor de reacties, de wagen is BPM vrij omdat deze elektrisch is.
Voor BTW geld dat hij als nieuw aangezien kan worden, dan is deze jonger dan 6 maanden of hij minder dan 6000 km gelopen. Als een van de 2 voorwaarden van toepassing is betaal je 2x BTW bij import, een keer in land van afkomst en 1x in Nederland.Tot zover wat het voor mij wel duidelijk. Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/kopen/importeren/belasting-betalen

Echter kent Belgie een paar BTW voordeelregels als je als ondernemer een auto koopt, zie ook:

Als je deze artikelen leest zie je dat het best ingewikkeld is omdat het niet eenduidig is en situatie afhankelijk is. Daarom wilde ik dit zeker weten en kijken of ik hier ervaringsdeskundige kon vinden :).

Ik weet dat er ook zoiets in Duitsland was, dus in Duitsland een auto kopen met de Duitse voordelen dan zorgen dat de wagen aan de voorwaarde voldoet van BTW vrijstelling voor eigen land en dan importeren naar NL. Op deze manier scheelde het dus duizenden euro's aan aanschafprijs (daarom zijn aardig wat EV's uit Duitsland afkomstig).
Er zijn zelfs speciale bedrijven die zorg dragen dat de gewenste aantal km's erop kwamen (waarschijnlijk via private lease / verhuur).

2x btw betalen kan niet. Als je in Belgie al btw betaald hebt hoeft dat ook nog eens niet hier in NL. Hoe ze aan die 50% komen geen idee, maar dat klopt ook al niet lijkt me.

Die btw voordeelregels heb je hier in NL ook. Als ik een btw auto zakelijk koop krijg ik de btw terug. Alleen, als ik hem verkoop moet ik weer btw terug betalen. 21% over het verkoopbedrag minus de rest bpm.

Terug
Bovenaan