• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

emotie vs verstand UPDATE

iQ Toyo

Gebruiker
Zoals het onderwerp al vermeld zit ik in dubio. Ik heb 2 leuke iQ's gezien, waar ik niet zo snel uit kan kiezen. De prijs van beide auto's is hetzelfde, maar de een is luxer dan de ander, maar de ander heeft weer minder km's ik zet de verschillen op een rij:

Emotie:
- witte parelmoer lak (hier zijn problemen mee bekend, met Toyota iQ's waar de lak loslaat)
- bouwjaar december 2011, 135.000km
- meest luxe versie: leren bekleding, mooier interieur, climate control, keyless entry, dimmende binnenspiegel, regensensor, automatische verlichting
- 2e eigenaar en altijd goed onderhouden (niet dealer)
- nieuwprijs 16240

Verstand:
- zwarte metallic lak
- bouwjaar januari 2010, 70.000km
- cruise control (dat is dan wel lekker)
- "lelijke" standaard interieur van de iQ
- 1e eigenaar en dealer onderhouden
- nieuwprijs 13749

Mijn emotie zegt wit, mijn verstand zegt zwart.......

Ik ga hem gebruiken voor woon werk en ik schat in dat dat zo'n 15-20 duizend km zal gaan worden.

Wat zouden jullie doen? En ja, ik begrijp ook dat jullie zo'n soort auto überhaupt niet zouden kopen.......

Dave R1517

Gebruiker
Er zijn hier op het forum al diverse IQ eigenaren dus die laatste opmerking is niet (geheel) terecht. ;)
Zo te lezen is de keuze niet volledig rationeel, met andere woorden je "hebt" wel iets met zo'n IQ-tje? Dan ben je waarschijnlijk ook bereid om te investeren in onderhoud en, mocht het nodig blijken, lakherstel van de "Emotie". Dan zou ik als ik jou was kiezen voor de mooiste.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Ik zou in dit geval absoluut voor de zwarte gaan. Bijna de helft aan kilometers, minder problematische lak én van eerste eigenaar? Lijkt me een no-brainer. Ik snap dat de witte iets luxer is uitgevoerd, maar op de tweedehands markt zijn algehele staat en een lage kilometerstand meer van doorslaggevend belang. Ik denk dus ook dat de witte veel te duur is, of de zwarte is gewoon ontzettend goedkoop.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik zou voor de witte gaan ondanks de lak. Een IQ koop je toch al niet met verstand maar omdat je hem leuk vind. Daarbij zit je in de auto en dan is het belangrijk dat je naar een interieur kijkt dat je kan waarderen en niet aan gaat ergeren.

Jean 1106250

Gebruiker
Ik zou in dit geval absoluut voor de witte gaan. De luxe en looks zie en voel je elke dag, die kilometerstand 'verdwijnt' toch als je er zelf mee rijdt.

Ik zou overigens eerder voor een Fortwo gaan dan een iQ. De Toyota blijft toch een slapper aftreksel van het originele Smart idee.

Frits79

Actieve Gebruiker
Ik zou in dit geval absoluut voor de witte gaan. De luxe en looks zie en voel je elke dag, die kilometerstand 'verdwijnt' toch als je er zelf mee rijdt.

Ik zou overigens eerder voor een Fortwo gaan dan een iQ. De Toyota blijft toch een slapper aftreksel van het originele Smart idee.
Alleen is dat interieur nog lelijker dan het standaard IQ interieur.

afterglow

Gebruiker
Ik heb zelf ruim 8 jaar een IQ gehad, 225.000 km gereden. Ik zou 'm zo weer kopen, zou dan wel voor de Aspiration ( de luxere versie ) gaan. Ik had zelf de Comfort omdat ik de centen er niet voor had om voor al die luxe te gaan. Problemen had ik overigens wel met de witte lak, wat zich pas na 8 jaar voordeed. 135.000 KM is toch niet verkeerd in 12 jaar tijd?

iQ Toyo

Gebruiker
Ik denk dat ik toch voor de emotie ga kiesen. Daar wordt ik gewoon blijer van. Mocht de lak loslaten dan maar een wrap er op…..

iQ Toyo

Gebruiker
Ik heb zelf ruim 8 jaar een IQ gehad, 225.000 km gereden. Ik zou 'm zo weer kopen, zou dan wel voor de Aspiration ( de luxere versie ) gaan. Ik had zelf de Comfort omdat ik de centen er niet voor had om voor al die luxe te gaan. Problemen had ik overigens wel met de witte lak, wat zich pas na 8 jaar voordeed. 135.000 KM is toch niet verkeerd in 12 jaar tijd?
Heb jij nog problemen met je koppeling gehad? Ik lees veel over overmatig trillen rond de 2000 tieren en dat dit zou liggen aan een versleten koppeling. Vervangen van de koppeling is een duur grapje.

Jean 1106250

Gebruiker
Ik denk dat ik toch voor de emotie ga kiesen. Daar wordt ik gewoon blijer van. Mocht de lak loslaten dan maar een wrap er op…..

Hoe zie je dat voor je met een wrap? Dan zul je de lak er onder toch echt glad en zonder loslatende blanke lak moeten hebben. Dan is in dezelfde kleur spuiten toch makkelijker, of heb je veel wrap-ervaring?

iQ Toyo

Gebruiker
Heb jij nog problemen met je koppeling gehad? Ik lees veel over overmatig trillen rond de 2000 tieren en dat dit zou liggen aan een versleten koppeling. Vervangen van de koppeling is een duur grapje.
Of je gaat voor een 1.3 Met een leuk kleurtje. Is uiteraard wel een import, want in Nederland is de 1.3 nooit geleverd.
https://www.autoscout24.de/angebote...hare&utm_medium=copy&utm_campaign=share[\url]
deze had ik ook gezien. Mooi karretje, maar veel duurder dan de andere 2 opties. Daarnaast maak ik uit reviews en testrapporten dat de 1.3 niet heel veel toevoegd, maar wel meer drinkt en zwaarder is. Het prijsverschil tov 1.0 is iig veel te groot.

iQ Toyo

Gebruiker
Hoe zie je dat voor je met een wrap? Dan zul je de lak er onder toch echt glad en zonder loslatende blanke lak moeten hebben. Dan is in dezelfde kleur spuiten toch makkelijker, of heb je veel wrap-ervaring?
Ik weet iemand die zijn motorkap zelf heeft gewrapt ivm de lakproblwmwn. Is geen rocket science zolang je geen rare hoeken hoeft te wrappen. En anders misschien professioneel laten doen, maar ik heb (nog) geen idee wat dat ongeveer moet kosten voor een kleine auto.

Jean 1106250

Gebruiker
Juist bij een wrap moet de ondergrond glad zijn, anders zie je oneffenheden júist.
Een kleine auto, als een iQ, wrappen zal je zo'n €1000,- kosten.

iQ Toyo

Gebruiker
Juist bij een wrap moet de ondergrond glad zijn, anders zie je oneffenheden júist.
Een kleine auto, als een iQ, wrappen zal je zo'n €1000,- kosten.
Ok, goed om te weten. Zodra ik enige degradatie waarneem wordt het tijd om dan te gaan wrappen. Dus niet wachten tot de vellen er bij hangen.

Jean 1106250

Gebruiker
Nou, ik zou gewoon de ondergrond goed voorbereiden. Wrappen is geen 'pleister plakken'. Eerder goed schuren/polijsten dan zomaar over een oneffen ondergrond plakken.

Barri

Moderator

De 1.3 is wel gewoon in Nederland geleverd. Kennis van me kocht destijds een paarse IQ 1.3 nieuw.

Ik zou voor de witte gaan. De kilometerstand is nog steeds laag en dat luxe interieur maakt wel een verschil.

afterglow

Gebruiker
Ik heb inderdaad een koppeling probleem gehad, die is toen vernieuwd ( wel 1200 euro..). Dat trillen had ik niet, motor was wel wat brommerig rond die toeren , maar dat was gewoon de aard van het motortje.

iQ Toyo

Gebruiker
Ik heb inderdaad een koppeling probleem gehad, die is toen vernieuwd ( wel 1200 euro..). Dat trillen had ik niet, motor was wel wat brommerig rond die toeren , maar dat was gewoon de aard van het motortje.
Koppeling ga ik sowieso testen met de proefrit. In zijn 5 en koppeling op laten komen. Als ie afslaat zou het (voorlopig) nog goed moeten zitten.

De 1.3 is wel gewoon in Nederland geleverd. Kennis van me kocht destijds een paarse IQ 1.3 nieuw.

Ik zou voor de witte gaan. De kilometerstand is nog steeds laag en dat luxe interieur maakt wel een verschil.
Voordat ik jouw bericht las, was ik er ook van overtuigd dat de 1.3 alleen op papier leverbaar was hier. 2e hands staan ze vaak net zo vaak te koop als de Aston Martin uitvoering van de IQ , die overigens ook alleen met de 1.3 is geleverd.

@iQ Toyo een 1.3 is toch wel even van een ander kaliber, maar idd die moet je met een lampje zoeken.

iQ Toyo

Gebruiker
@iQ Toyo een 1.3 is toch wel even van een ander kaliber, maar idd die moet je met een lampje zoeken.
Ander kaliber als zijnde moeilijk te vinden, mee eens. Ik heb er de afgelopen 4-6 weken maar twee van voorbij zien komen als occasion. Maar testen lezende over de 1.3 vs 1.0 is het geen hosanna. De auto is 85kg zwaarder en qua koppel voegt het niet veel toe (moet je heel hoog voor in de toeren blijven). Ook veel yaris rijders klagen erover dat het totaal niet als een 98pk motor voelt (ivm eerdere modellen met minder vermogen). Dus toegevoegde waarde is heel gering/ nihil.

Bovenaan