Emigratie naar Duitsland en auto meenemen is zonder invoerrechten mogelijk?

kww

Wegverkenner
Hallo

Stel ik ga vanuit Nederland naar Duitsland verhuizen en ik wil mijn auto meenemen naar Duitsland.
Moet ik dan ook invoerrechten betalen in Duitsland?
Ik lees verschillende berichten, de ene zegt je moet 19 procent over de dagwaarde betalen, de andere zegt dat je maar 1 x btw hoeft betalen binnen de eu.
En maakt het hierbij nog uit hoe lang de auto op naam hebt staan?
Ik heb mijn Mazda te koop staan, maar het kan ook makkelijker zijn om deze hier in te ruilen en de volgende auto mee te verhuizen.
Het gaat dan om een Diesel ergens tussen 2007 en 2017.

Je mag de auto als verhuisgoed meenemen en je hoeft geen belasting te betalen.
Volgens mij is het in Nederland zo dat je dan wel minimaal 1 jaar in dat andere land gewoond moet hebben en de auto al minimaal 6 maanden in bezit moet hebben. Hoe de regels in Duitsland precies zijn qua hoe lang hier woonachtig en hoe lang in bezit weet ik niet maar het zal niet veel afwijken.
Als je een auto hier inruilt kan het problematisch worden want de nieuwe auto staat dan nog maar kort op je naam.
Verkopen hier en in Duitsland kopen kan voordelig zijn als je een nieuwe auto wil, die zijn daar, zeker online ebsteld, veel goedkoepr dan hier.

waarom zou je dat willen doen? Autos zijn in Dland over het algemeen goedkoper, beter verkoop je m in NL, en koop je een ander daar.

Dat klopt, echter, als inruil krijg ik 5500 euro voor mijn auto:
Spotbiedingen krijg ik genoeg, maar een serieus bod niet.
Daar komt bij dat auto's in Nederland vaak zijn voorzien van NAP en dat je in Duitsland zelf moet zoeken naar een geschikte onderhoudshistorie.
Er is geen controle op de kilometerstand.
Tot slot verschillen de prijzen ook niet enorm, Diesel automaat is hier niet gewild, maar in Duitsland nog gewoon gangbaar.

Grensinfopunt heb ik inderdaad geraadpleegt

Dat klopt, echter, als inruil krijg ik 5500 euro voor mijn auto:
Spotbiedingen krijg ik genoeg, maar een serieus bod niet.
Daar komt bij dat auto's in Nederland vaak zijn voorzien van NAP en dat je in Duitsland zelf moet zoeken naar een geschikte onderhoudshistorie.
Er is geen controle op de kilometerstand.
Tot slot verschillen de prijzen ook niet enorm, Diesel automaat is hier niet gewild, maar in Duitsland nog gewoon gangbaar.

Grensinfopunt heb ik inderdaad geraadpleegt
5500 euro is zo slecht toch niet voor een Mazda2 uit 2013?

Terug
Bovenaan