Elektrische auto rendabel/interessant?

Hans1972

Startmotor
Beste,

Enige tijd geleden nog een topicje geopend met de vraag of een wat grotere station misschien interessant zou kunnen zijn (bleek van niet). Hebben nu een Seat Ibiza station uit 2012. Voldoet in principe prima qua ruimte.

Alleen heb ik nu een nieuwe vraag i.v.m. de sterk stijgende brandstofkosten.

Vanwege werk (4-5 dagen per week) en privé gecombineerd tanken we zo'n 3-4 keer per maand. Dat is zo'n 80 euro per tankbeurt tegenwoordig en het schijnt nog duurder te worden per 1-1-2024 als er iets met de accijns gaat gebeuren. Stel 3,5 keer 80 is 280 euro per maand. Wegenbelasting van 35 en verzekering dito. Onderhoud, wegenwacht en APK komen daar nog bij. Grote beurt was 600 euro begin dit jaar.

Nu is het zo dat wij aardig wat overproductie hebben van onze zonnepanelen. Dat kunnen we maar beter benutten, denk ik dan. Daarnaast is elektriciteit natuurlijk goedkoper dan benzine.

Alleen zijn die elektrische krengen wel erg duur in aanschaf. Zat daarom eens te kijken naar private lease maar ook dat vind ik erg duur.

Een Dacia Spring bijvoorbeeld kost al zo'n 350-400 euro per maand. En dan heb je een Dacia en hooguit 200 km range.

Mijn vraag; is het op een manier interessant of rendabel om naar een elektrische auto over te stappen of kost dit je stiekem gewoon ook heel veel geld?

OV naar werk is niet echt een optie, wonen afgelegen. Een elektrische scooter zou misschien nog wel een optie kunnen zijn. (23 km enkele reis)

Er is niks stiekems aan, een andere auto kost altijd geld. Elektrisch of Benzine je bent altijd ene hoop geld kwijt. Private Lease is ook niet goedkoop en kan je thuis laden of moet het aan een laadpaal?
Een Peugeot e208 kost 20k en heb je een beperkt bereik in de winter. De enige die redelijk betaalbaar is en ruimte biedt is een Hyundai Ioniq, maar ook daar beperkt bereik.

Gebruikte EV's worden rap goedkoper. Een gebruikte eGolf of Ioniq kan best interessant zijn. Moet je wel 15k hebben liggen.

Gebruikte elektrische auto's worden inderdaad snel goedkoper.
En er komen binnen een jaar nog verschillende minder dure, interessante elektrische auto's op de markt zoals de Citroën C3, Renault 5, BYD Seagull en Fiat Panda.
De Renault 5 kan bidirectioneel laden ( V2G),
wat erg interessant kan zijn met zonnepanelen, en eigen laadpaal.

Mijn vraag; is het op een manier interessant of rendabel om naar een elektrische auto over te stappen of kost dit je stiekem gewoon ook heel veel geld?
Even het sommetje maken is dan het beste, lijkt me.

Huidige auto / benzine:
KM per maand:
Verbruik in liters per 100km:
(KMpermaand / 100) * verbruik in liters = totaal aantal liters per maand
Prijs per liter: (nu even rekenen met 2,40 per liter?)
totaal aantal liters per maand * literprijs = brandstofkosten per maand

+ MRB per maand = 35 euro volgens je eigen tekst
+ verzekering = 35 euro volgens je eigen tekst
+ onderhoud jaarlijks / 12 = maandkosten voor onderhoud = 600/12 = 50 euro per maand (lijkt me wat weinig?)
+ afschrijving (is altijd beetje koffiedik kijken)

Elektrisch:
KM per maand:
Verbruik in kwh per 100km:
(KMpermaand / 100) * verbruik in kwh = totaal aantal kwh per maand
Prijs per kwh: (dit is afhankelijk van je energiecontract en of je alleen thuis laadt)
totaal aantal kwh per maand * kwhprijs = verbruikskosten per maand

+ privatelease kosten, of als je gaat kopen:
+ MRB (vooralsnog zijn de plannen dat je vanaf 2025 ook MRB gaat betalen voor een elektrische auto)
+ verzekering
+ onderhoud
+ afschrijving

Dan krijg je een aardige vergelijking :)

Als je thuis met zonnepanelen je EV kunt laden, heb je natuurlijk state-of-the-art mobiliteit op EV gebeid. Daar kan geen ICE tegenop. Maar je de aanschafprijs, hé? Indien de minister van financiën ( je vrouw haha) het toelaat, dan lijkt me een MG 5 een prima keuze. Niet peperduur, en voor een C-segment EV, ook niet overdreven zwaar.

Thuis opladen gaat niet "met wat energie over". Je hebt al snel 12 panelen nodig voor een beetje fatsoenlijk laden. En dat laden is dan hoogstens 6 maanden per jaar. Op eigen panelen laden is een leuke extra korting voor elektrisch rijden en niet meer dan dat.

Of elektrisch rijden wat voor je is hangt van meerdere factoren af. Als het echt en alleen puur het economisch plaatje is, dan lijkt het mij niks.

Een nieuwe EV is duur in de lease ivm rente+afschrijving. Tweedehands is er wel wat te krijgen. Maar dan zit je qua range niet erg ruim. E-Golf, e-Up, Leaf etc
Bij overproductie zou ik eerst denken aan een warmtepomp/airco.

We rijden ook veel privé in de avonden en weekend en het is 3x50 en 2x70 km voor werk.

We kunnen thuis laden met zonnepanelen. Hebben naar schatting een paar duizend kWh over op jaarbasis. Moet nog even de winter afwachten. Had expres wat meer laten leggen "op de groei" en een EV.

Maar begrijp dat het nog best duur is onderaan de streep zo'n EV. Verder denk je nu relatief goedkoop uit te zijn zonder wegenbelasting maar dat is tijdelijk vrijgesteld en die komt er ook nog bij over een paar jaar, aangezien die dingen erg zwaar zijn.

Ik weet genoeg, wacht er nog wel even mee. Jammer, had nog wel wat meer bij willen doen aan de transitie. Heb al panelen en warmtepomp laten installeren vorig jaar. Echter heeft me flink wat gekost en straks mag je misschien zelfs gaan betalen voor panelenbezit heb ik begrepen. Ben een beetje sceptisch geworden daardoor. In ieder geval niet van plan om nog meer geld uit te geven hieraan als het financieel niet interessant is.

Dank voor de reacties.

Misschien is de Kia Niro EV Light Edition nog interessant, deze kun je in de private lease de eerste 48 maanden met subsidie rijden. Behoorlijk veel elektrische auto voor je geld.

De ANWB is ook aan het rekenen geslagen.

Terug
Bovenaan