Duitse papieren niet compleet voor invoeren, ramp?

Stephan Engels

Gebruiker
Goedenavond,

Ik wil een auto invoeren maar mis alleen de fahzeugbrief (deel 2), de fahrzeugschein (deel 1) heb ik wel. Verder een hele shitload aan papieren maar niet deel 2..
De auto is wel afgemeld in Duitsland, nu is mijn vraag kan ik de auto nu alleen met deel 1 en een tuv rapport laten importeren?

EV0 II

Gebruiker
Die zal er niet voor niets bij zitten vermoed ik. Ik ga er vanuit dat je er idd weleens problemen mee zou kunnen verwachten.

Stephan Engels

Gebruiker
Die zal er niet voor niets bij zitten vermoed ik. Ik ga er vanuit dat je er idd weleens problemen mee zou kunnen verwachten.
Dat klopt, ex is er mee vandoor gegaan. Heb de auto echter voor onderdelen gekocht maar het leek me een leuk idee om te fixen en importeren. K ga maandag is even de RDW bellen

spoiler alert

Gebruiker
De verkoper moet die papieren gewoon aanleveren. Je hebt geen enkel bewijs dat de auto van jou is.
Je hebt ook geen bewijs dat de auto van de verkoper was...
Ik zag dit staan bij ADAC (vertaald) (zie onder). Maar als het kenteken nog op naam staat van exmevrouw, dan gaan daar die papieren naar toe.

Voor onderdelen hoef je de auto niet in te voeren. Je mag er alleen niet mee de weg op in NL. Invoeren kost je alleen maar gedoe en geld...

Wat te doen bij verlies van uw kentekenbewijs?​

Bij verlies of diefstal van het kentekenbewijs moet u aangifte doen bij het verantwoordelijke registratiekantoor. U kunt echter wel zonder kentekenbewijs met het voertuig rijden.

Het registratiekantoor meldt het verlies of de diefstal bij de Federale Motor Transport Authority in Flensburg. Het bureau publiceert op zijn beurt het proces voor een periode van 14 dagen in de Federal Traffic Gazette. Als het verloren document niet binnen de deadline aan de registratieautoriteit wordt aangeboden, kan na deze deadline een nieuw kentekenbewijs worden afgegeven.

• Duur : ruim zes weken
  • Kosten : ongeveer 70 euro
Naast de 60 euro voor het kentekenbewijs is er ook zo'n 10 euro voor het kentekenbewijs, die ook vervangen moet worden omdat beide papieren samen het kentekenbewijs vormen.

EVV

Gebruiker
De verkoper moet die papieren gewoon aanleveren. Je hebt geen enkel bewijs dat de auto van jou is.
Je hebt ook geen bewijs dat de auto van de verkoper was...
Ik zag dit staan bij ADAC (vertaald) (zie onder). Maar als het kenteken nog op naam staat van exmevrouw, dan gaan daar die papieren naar toe.

Voor onderdelen hoef je de auto niet in te voeren. Je mag er alleen niet mee de weg op in NL. Invoeren kost je alleen maar gedoe en geld...

Wat te doen bij verlies van uw kentekenbewijs?​

Bij verlies of diefstal van het kentekenbewijs moet u aangifte doen bij het verantwoordelijke registratiekantoor. U kunt echter wel zonder kentekenbewijs met het voertuig rijden.

Het registratiekantoor meldt het verlies of de diefstal bij de Federale Motor Transport Authority in Flensburg. Het bureau publiceert op zijn beurt het proces voor een periode van 14 dagen in de Federal Traffic Gazette. Als het verloren document niet binnen de deadline aan de registratieautoriteit wordt aangeboden, kan na deze deadline een nieuw kentekenbewijs worden afgegeven.

• Duur : ruim zes weken
  • Kosten : ongeveer 70 euro
Naast de 60 euro voor het kentekenbewijs is er ook zo'n 10 euro voor het kentekenbewijs, die ook vervangen moet worden omdat beide papieren samen het kentekenbewijs vormen.
Als de ex helemaal vervelend is meldt ze de auto als gestolen. Dan heb je best wat uit te leggen als de auto alleen nog maar uit losse onderdelen bestaat...

Auteur

Gebruiker
Die ligt dus bij de ex van die gene. Zijn met flinke ruzie uit elkaar gegaan helaas en geen contact meer.
De Gretchenfrage is nog niet gesteld (en beantwoord): op wiens naam staat/stond de auto? De dame kan weliswaar de papieren hebben meegenomen, maar als de auto op naam van de heer staat, is hij als eigenaar toch in staat te zorgen voor nieuwe papieren. En in dat geval zou je de auto ook zonder papieren en importeren mee naar Nederland kunnen nemen omdat hij toch uit elkaar wordt gehaald. Maar dan moet je wel zeker weten dat hij de eigenaar is...

Stephan Engels

Gebruiker
De Gretchenfrage is nog niet gesteld (en beantwoord): op wiens naam staat/stond de auto? De dame kan weliswaar de papieren hebben meegenomen, maar als de auto op naam van de heer staat, is hij als eigenaar toch in staat te zorgen voor nieuwe papieren. En in dat geval zou je de auto ook zonder papieren en importeren mee naar Nederland kunnen nemen omdat hij toch uit elkaar wordt gehaald. Maar dan moet je wel zeker weten dat hij de eigenaar is...
De auto staat op haar naam, dat staat ook in deel I. Ze heeft de auto zelf al afgemeld bij de strassenverkehrsambt. Dus de auto is niet gestolen, kan RDW dus checken. Voor de technische gegeven (uitstoot, gewicht enz) heb je eigenlijk alleen deel I nodig, hier staat veel meer op dan deel II. Vandaar mijn vraag:)

spoiler alert

Gebruiker
Makkelijkste weg: neem contact met haar op. Daarna weet je meer.
Biedt aan om de verzendkosten te betalen. Ze heeft een issue met haar ex, niet met jou.

Joel 1987

Gebruiker
Bij het importeren van mijn auto had ik ook niet alle papieren compleet. Het was bij mij Teil 1 van het kentekenbewijs dat ik mistte.
De RDW heeft volgens mij een 'verklaring geen bezwaar' in Duitsland aangevraagd, dat koste toen ongeveer 70 euro.
Zij gaan dan bij de instanties in Duitsland de identiteit van de auto controleren.
Dat kan 8 weken duren, maar bij onze auto was dat heel snel geregeld
Ik zou dus ik zeker even informeren bij de RDW!

Bovenaan