DS 9

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
CDVDP zei:
Deze ds9 zal voorlopig wel de laatste grote Franse sedan zijn

Dat Franse is maar heel betrekkelijk, de auto is in China ontwikkeld en wordt daar gebouwd.

In China gebouwd, spijtig genoeg, maar wel in Parijs ontwikkeld door een Europees ontwerpteam ( of anders heeft DS fake werknemers opgevoerd in de presentatievideo's). Maar aangezien de ontwerpstudio van het merk zich in Parijs bevindt...

CDVDP

Gebruiker
Wouter82 zei:
CDVDP zei:

Dat Franse is maar heel betrekkelijk, de auto is in China ontwikkeld en wordt daar gebouwd.

Dat wist ik niet dat de DS9 uit China komt, nou ja de Volvo S90 ook inmiddels. Ik ga zeker kijken naar de DS als de wagen bij de dealer staat.... . Onze IS gaat er vlgd jaar uit, en zijn aan het kijken naar de ES, van jaar oud, maar DS zou ook kunnen.... .

iDS

Gebruiker
Op Franse fora komt hij af en toe eens piepen:
imageo10.png

Mooie wagen in een mooie kleur. Toch wel iets anders dan een veredelde 508.
Vanuit deze hoek lijkt hij meer op de eerste MB CLS.

10692210.jpg

En voor de fashionista's :)
Paris Fashion Week

Er zit er eentje tussen die gewoon niet in de buurt van mijn wagen zou mogen komen...

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
CDVDP zei:

Even een kleine maar niet onbelangrijke correctie: de wagen is helemaal niet in China ontwikkeld maar in Parijs. Alleen daar heeft DS een ontwerpstudio.
Productie gebeurt spijtig genoeg wel enkel in China.

Cd4Lop

Gebruiker
iDS zei:
Wouter82 zei:
CDVDP zei:

Even een kleine maar niet onbelangrijke correctie: de wagen is helemaal niet in China ontwikkeld maar in Parijs. Alleen daar heeft DS een ontwerpstudio.
Productie gebeurt spijtig genoeg wel enkel in China.

Volvo komt inmiddels ook uit China....tenminste de s90 en xc60, hoeft niet verkeerd te zijn als kwaliteitsbewaking maar gedegen is.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
20200806152453245314141_8003096_11.jpg

20200806152455245519297_8003095_11.jpg

202008061524562456190109_8003094_11.jpg

202008061524572457102140_8003089_11.jpg

20200806152455245589140_8003091_11.jpg

2020080615245424541208_8003092_11.jpg

202008061524582458185125_8003093_11.jpg

20200806152456245619779_8003090_11.jpg

20200806162702272117179_8003162_11.jpg

20200806162707277855_8003161_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/6050/

De zoveelste flop voor DS in China vrees ik, maar ik laat me graag verrassen. :) Vind het wel een mooi gestrekte, chique auto zo.

MWH

Gebruiker
Dat ze het überhaupt nog een kans gunnen... Hoeveel dealers zou DS in China nog hebben, met die enkele stuks verkopen per maand...?

Ach, het is in elk geval geen China-only model. Dat heeft PSA tot nu toe nooit geluk gebracht...

929V6

Actieve Gebruiker
Even puur hypothetisch: mocht de DS 9 nou echt floppen en Mitsubishi nog eens een Galant nodig hebben...

iDS

Gebruiker
Mitsubishi papt aan met Nissan en dus renault, niks meer met PSA te maken (op een enkele Peugeot iOn na misschien)

929V6

Actieve Gebruiker
iDS zei:
Mitsubishi papt aan met Nissan en dus renault, niks meer met PSA te maken (op een enkele Peugeot iOn na misschien)

Dat weet ik, maar daarom ook "puur hypothetisch". Qua uiterlijk is het welhaast de perfecte Mitsubishi.

Joop 5528328

Gebruiker
Lijkt me meer een concurrent voor de C-klasse of zelfs A-klasse sedan. Twijfelen tussen een E-Klasse en een DS 9 lijkt me een utopie.

Gullwing

Gebruiker
Natuurlijk wordt dat weer een mega flop.
Misschien dat in frankrijk nog een paar lieden zon ding gaan kopen, en misschien nog 7 mensen buiten frankrijk maar dat zal natuurlijk niet genoeg zijn.

En dat interieur, brr, ik word echt kriegelig van hoe dat scherm is gemonteerd, en dan die roosters daarboven met die start knop. Rommelig en geeft geen rust.
Als je daarna de beelden ziet van die e klasse, gewoon veel beter vorm gegeven, de video geeft meteen al rust.

der Magistrat

Gebruiker
Gullwing zei:
Natuurlijk wordt dat weer een mega flop.
Misschien dat in frankrijk nog een paar lieden zon ding gaan kopen, en misschien nog 7 mensen buiten frankrijk maar dat zal natuurlijk niet genoeg zijn.

En dat interieur, brr, ik word echt kriegelig van hoe dat scherm is gemonteerd, en dan die roosters daarboven met die start knop. Rommelig en geeft geen rust.
Als je daarna de beelden ziet van die e klasse, gewoon veel beter vorm gegeven, de video geeft meteen al rust.

Ik ben ook sceptisch, hoewel ik het interieur wel waardeer. Ik ben niet zo'n fan van de MB-interieurs (enkel o.b.v. de foto's, dat dan weer wel).
Anderzijds, DS moet ergens 'beginnen'. Consistentie in het programma had geholpen (een nieuwe DS 3 hatchback was m.i. veel logischer geweest), maar als ze dit vasthouden, dan hebben wellicht nog wel een kans. Veel concurrentie is er niet meer. Sterke concurrentie, dat wel, maar in Europa is er quasi alleen nog Duits wat je kunt kopen.

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Der Magistrat zei:
een nieuwe DS 3 hatchback was m.i. veel logischer geweest
Die is er dan ook al een tijdje:rolleyes:
Ah, interessant. Er is hier toch iemand die in marketinggeneuzel en naamtrucjes trapt. o_O
Een vijfdeurs crossover/SUV is natuurlijk voor niemand 1 op 1 te vergelijken met een 'sportieve' driedeurs hatchback.

@Joris: Nee. Ik vind het ook lang duren. Ik heb het vermoeden dat de introductie wat wordt uitgesteld omdat PSA nog worstelt met hun plannen voor China, waar deze DS 9 geproduceerd zou gaan worden. De verkopen daar blijven maar dalen en de DS-fabrieken hebben ze volgens mij al afgestoten...

iDS

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Lijkt me meer een concurrent voor de C-klasse of zelfs A-klasse sedan. Twijfelen tussen een E-Klasse en een DS 9 lijkt me een utopie.
Da's wel lachen: concurrent voor een A-klasse :rolleyes: Twijfelen tussen een A-klasse en een DS9 lijkt me een utopie :T

In China staat hij blijkbaar in de showroom, in Europa duurt het inderdaad (te) lang.
De DS9 zal natuurlijk geen massa klanten uit hun E-klasse lokken. Ik vermoed dat hij vooral als uithangbord voor het merk moet dienen.
Op vlak van afwerking, uitrusting en ruimte moet hij zeker niet voor de Mercedes onderdoen. Als hybride heeft hij zelfs een (veel) grotere kofferruimte dan de E-klasse.
Op ergonomisch vlak (besturing) lijkt de Mercedes de zaakjes wat beter voor elkaar te hebben. Op motorisch vlak biedt hij ook meer mogelijkheden al doet de DS9 het qua aanbod van vermogen niet slecht.
Qua vormgeving vind ik de E-klasse na de facelift een drama met die booskijkers. Zowel aan de buitenzijde als binnenin heeft DS zijn zaakjes veel beter voor elkaar vind ik.
Maar een goede naam als luxemerk verdien je niet op een dag natuurlijk, dus de verkoopsaantallen van de Franse wagen zullen wel van een andere grootteorde zijn dan die van de Duitser.
Maakt dat van de DS9 een A-klasse concurrent? Op vlak van kostprijs misschien, op geen enkel ander vlak zou ik de 9 voor een A-klasse laten staan.

MWH

Gebruiker
iDS zei:
In China staat hij blijkbaar in de showroom, in EUropa duurt het inderdaad (te) lang.
Oh ja? Ik heb hem nog niet voorbij zien komen in de verkoopcijfers daar (die trouwens de leveringen van fabriek naar dealers behelsen, dus daarvoor zouden ze nog niet eens echt verkocht hoeven te zijn).

Carfanatic

Gebruiker
Joris 6091088 zei:
Is er iets over de prijzen bekend van de DS9?

In het filmpje wordt gesproken over 50k, waar de e-klasse begint bij 55k.

der Magistrat zei:
Veel concurrentie is er niet meer. Sterke concurrentie, dat wel, maar in Europa is er quasi alleen nog Duits wat je kunt kopen.

Maar ja, de markt voor sedans krimpt ook al jaren. IMO hadden ze vol voor SUV's moeten gaan (DS5/DS6) en elektrificatie.

Joris 6091088

Gebruiker
Carfanatic zei:
Joris 6091088 zei:

Dat lijkt me dan een lastig verhaal worden. Ik denk dat je dat kan doorbreken door hem toch een klasse lager qua prijs neer te zetten. Dus voor de prijs van een C klasse een weelderige Franse limo formaat E klasse. Maar dat zal wel niet gebeuren.

iDS

Gebruiker
MWH zei:
iDS zei:
In China staat hij blijkbaar in de showroom, in EUropa duurt het inderdaad (te) lang.
Oh ja? Ik heb hem nog niet voorbij zien komen in de verkoopcijfers daar (die trouwens de leveringen van fabriek naar dealers behelsen, dus daarvoor zouden ze nog niet eens echt verkocht hoeven te zijn).
Wat schrijf ik: hij staat in de showroom, niet dat hij al in de verkoopcijfers staat. :rolleyes:

Foto van half september uit China:
500_ChsEe19hz9mACNoYAAFk12V9JMI612.jpg

Met de verkoopsprijs:
1.jpg

iDS

Gebruiker
Carfanatic zei:
Joris 6091088 zei:

der Magistrat zei:
Veel concurrentie is er niet meer. Sterke concurrentie, dat wel, maar in Europa is er quasi alleen nog Duits wat je kunt kopen.

Maar ja, de markt voor sedans krimpt ook al jaren. IMO hadden ze vol voor SUV's moeten gaan (DS5/DS6) en elektrificatie.

50K is ook de startprijs van een Passat GTE van 156 pk tegenover 225 pk voor de DS9.
QUa uitrusting zal de Passat de vergelijking ook niet kunnen doorstaan.

Gullwing

Gebruiker
Joris 6091088 zei:
... Ik denk dat je dat kan doorbreken door hem toch een klasse lager qua prijs neer te zetten. Dus voor de prijs van een C klasse een weelderige Franse limo formaat E klasse. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Fransen hadden m waarschijnlijk liever duurder gemaakt, want wij zijn beter dan duits :LOL:

iDS zei:

Dus in china vergelijkbaar met de C klasse.

MWH

Gebruiker
iDS zei:
MWH zei:
iDS zei:
Wat schrijf ik: hij staat in de showroom, niet dat hij al in de verkoopcijfers staat. :rolleyes:
Wat schrijf ik, dat die cijfers de dealer-inkopen inhouden. :rolleyes:
Dat betekent dus dat die foto van jou een preserieding is wat nog op geen enkele manier geregisteerd is of verkoopbaar is. Dat zegt dus niks over hoe ver ze zijn met het inrichten van de productieprocessen en logistiek.

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
iDS zei:
Als hybride heeft hij zelfs een (veel) grotere kofferruimte dan de E-klasse.
Gek he, als de basis een FWD platform is tegenover een RWDo_O
BMW toont momenteel in de praktijk aan dat RWD geen verkoopargument meer is, dan is een grotere kofferbak wel degelijk relevanter voor kopers.

Gullwing

Gebruiker
MWH zei:
...dan is een grotere kofferbak wel degelijk relevanter voor kopers.

Ik ken niemand die een auto laat staan door een kofferbak. Maar goed, ik ken ook geen mensen die naar de ikea gaan :T

Joop 5528328

Gebruiker
MWH zei:
Joop 5528328 zei:
iDS zei:
BMW toont momenteel in de praktijk aan dat RWD geen verkoopargument meer is, dan is een grotere kofferbak wel degelijk relevanter voor kopers.

Haha, sure. DS zal z'n zaakjes inderdaad beter op orde hebben dan Daimler/M-Bo_O

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
MWH zei:
Joop 5528328 zei:
iDS zei:

Haha, sure. DS zal z'n zaakjes inderdaad beter op orde hebben dan Daimler/M-Bo_O
Dat beweert niemand. Je kan een heleboel gekke smileys gebruiken, maar dat verandert niets aan de vaststelling waarmee deze quote-reeks begon.

Joop 5528328

Gebruiker
Dat RWD geen verkoopargument is, is natuurlijk nonsense. Dat weet jij ook. Waar je op doelt, de 1-serie, is dan ook totaal niet relevant. De praktijk zal gewoon zijn dat een koper deze DS eerder vergelijkt met een instap BMW of Mercedes dan met een E-klasse. Dat is gewoon een aantal klassen te ver voor de 9.

MWH

Gebruiker
Gullwing zei:
MWH zei:
...dan is een grotere kofferbak wel degelijk relevanter voor kopers.

Ik ken niemand die een auto laat staan door een kofferbak. Maar goed, ik ken ook geen mensen die naar de ikea gaan :T
In deze klasse verwacht ik ook niet dat het interssant argument is inderdaad. ;) Het ging me meer om de irrelevantie van Joops opmerking.

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
(...) De praktijk zal gewoon zijn dat een koper deze DS eerder vergelijkt met een instap BMW of Mercedes dan met een E-klasse. Dat is gewoon een aantal klassen te ver voor de 9.
Hé kijk, we kunnen het wel eens worden. :) Een te ver uit elkaar liggend aanbod lukt inderdaad niet in de huidige markt. Het is niet het Frankrijk van de jaren '50, waarin Citroën kon wegkomen met alleen een ultieme budget-2CV en de behoorlijk luxe DS. Dus dat ze nu naast een kleine en een medium-SUV een E-segmenter proberen neer te zetten, nota bene op basis van een D-segmenter, vind ik zeker geen logische stap.

iDS

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
MWH zei:
Joop 5528328 zei:
iDS zei:

Volgens de dame in het filmpje en informatie hier op de website:
- DS9: 508 liter
- E-klasse: 540 liter
- E-klasse hybride: 380 liter

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Dat RWD geen verkoopargument is, is natuurlijk nonsense. Dat weet jij ook. Waar je op doelt, de 1-serie, is dan ook totaal niet relevant. De praktijk zal gewoon zijn dat een koper deze DS eerder vergelijkt met een instap BMW of Mercedes dan met een E-klasse. Dat is gewoon een aantal klassen te ver voor de 9.

De 1-serie is totaal niet relevant, hoe komen mensen daarbij!

Joop 5528328 zei:
Lijkt me meer een concurrent voor de C-klasse of zelfs A-klasse sedan.

De A-klasse vind ik heel goed vergelijkingsmateriaal, goed gevonden!

Bart81

Gebruiker
MWH zei:
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen in de verkoopcijfers daar (die trouwens de leveringen van fabriek naar dealers behelsen, dus daarvoor zouden ze nog niet eens echt verkocht hoeven te zijn).

Die cijfers zijn ook niet altijd even up-to-date met nieuwe modellen. Het komt wel eens voor dat een model al maanden retailverkoopcijfers scoort, voordat die ineens in de fabrieksleveringen opduikelt.

MWH

Gebruiker
Bart81 zei:
MWH zei:
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen in de verkoopcijfers daar (die trouwens de leveringen van fabriek naar dealers behelsen, dus daarvoor zouden ze nog niet eens echt verkocht hoeven te zijn).

Die cijfers zijn ook niet altijd even up-to-date met nieuwe modellen. Het komt wel eens voor dat een model al maanden retailverkoopcijfers scoort, voordat die ineens in de fabrieksleveringen opduikelt.
Ah kijk, dat was me niet bekend. Dank voor de aanvulling. (y)

Maar aangezien het totale aantal verkopen van DS in China in de tientallen per maand is te meten (ondanks een flink breder aanbod dan hier), denk ik dat de DS 9 niet ineens omhoog gaat schieten. Ze mogen al blij zijn als ze die dealerdemo's kwijt raken... :(

Joris 6091088

Gebruiker
Joop 5528328 zei:

De A6 heeft toch ook fwd (en vaak ook quattro, dat wel)? Die heeft toch ook vaste waarde in die klasse? Ik denk meer dat DS als onbekend merk heel veel tijd nodig heeft om "ontdekt" te worden. En dan moeten de intrinsieke kwaliteiten van de DS 9 ook op niveau MB/BMW zijn. En dat lijkt me ook een opgave.

der Magistrat

Gebruiker
Dan zijn ze ook nog afhankelijk van de (lease-) bedrijven. Grappig genoeg heeft mijn werkgever Polestar nu al goedgekeurd, maar denk maar niet dat DS in de merkenlijst staat.

929V6

Actieve Gebruiker
Als er één markt is waar de DS 9 de E-klasse zou kunnen beconcurreren is dat de taximarkt en daar is de grootte van de kofferbak toch wel relevant dacht ik zo. Zeker bij een verschil van bijna 130 liter.

De Schaduw zei:
Ik moest dat woord serieus een paar keer lezen voordat ik in de gaten had wat er stond. :D

Lekker bij gado gado, toch? :T

Bovenaan