DS 9

Passchier

Gebruiker
Alleen is het 'knipper'lampje op deze foto achter wel aan, maar voor niet:

e6a5866.jpg

Ik denk dat het aan-uit-aan-uit lampjes zijn.

929V6

Actieve Gebruiker
Joop Passchier zei:
Alleen is het 'knipper'lampje op deze foto achter wel aan, maar voor niet:

Ik denk dat het aan-uit-aan-uit lampjes zijn.

Aan-uit-aan-uit-aan, bedoel je waarschijnlijk. Maar in de introductiefilm heeft men het inderdaad over "side markers" dus het lijkt erop dat ze toch alleen maar permanent branden.

De led-strip bovenin de achterlichten fungeert waarschijnlijk als (sequentieel) knipperlicht.

ds9.jpg

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
Joop Passchier zei:
Markeringslichten? But why? Voor landende vliegtuigen?

Nee, gewoon om heel geforceerd terug te grijpen op de vorige middenklasser van Citroën die DS heette.

Oeioei, wat een zure reactie. Het is gewoon een grappig accent, blijkbaar bedoeld als knipperlicht maar de reglementering zou dir niet toestaan?
In ieder geval kan je duidelijk in onderstaand filmpje vaststellen dat ze niet knipperen:
Voorstelling DS9 (in Frans)

Voor wie het Frans niet machtig is: Franse reporters zijn alleszins enthousiast over de binnenruimte (geen 508-kopietje op dat vlak) en het afwerkingsniveau.
Weetje: alle 9ens worden met zwart dak geleverd. De reporter meldde wel niet of ook het schuifdak standaard is.
Daarnaast: de 250 pk-versie krijgt blijkbaar een sterkere accu dan de 225 pk-versie, voor een grotere elektrische actieradius.

CDVDP

Gebruiker
Moet zeggen dat ik eraan ga wennen en blij ben met in ieder geval weer een grote Franse sedan, van opzij veel 508 maar verxer wel okay. Interieur prachtig .

MBdoubleyou

Gebruiker
iDS zei:
Wouter82 zei:
Nee, gewoon om heel geforceerd terug te grijpen op de vorige middenklasser van Citroën die DS heette.

Oeioei, wat een zure reactie. Het is gewoon een grappig accent, blijkbaar bedoeld als knipperlicht maar de reglementering zou dir niet toestaan?
.

Hoezo zuur? Gewoon een mening die anders is dan die van jou.

Ik ben het volledig eens met Wouter82. Ik vind er niks grappig aan, meer een beetje zielige poging om te laten weten dat deze DS iets met het origineel te maken zou hebben. Net als die lelijke chroomstrip op de motorkap.

MWH

Gebruiker
Die lelijke chroomstrip op de motorkap heeft weinig met de echte DS te maken hoor. Enige wat ik kan bedenken is de 'stropdas' die je soms op de motorkap ziet. Dat is nooit een fabrieksaccessoire geweest, alleen aftermarket, zie je niet heel veel en word zeker onder veel DS-liefhebbers juist verguisd omdat het een onzinnig barok element is op de klare lijn van het basisontwerp. Lijkt me als modern DS-ontwerper niet echt een gunstig element om naar te verwijzen...

MBdoubleyou

Gebruiker
Dat ding bedoel ik dus. Ik moest er meteen aan denken bij het zien van de eerste foto's. Ik wist niet dat het een aftermarketding was. Die chromen strip in het midden van de DS9 motorkap zit er in ieder geval om die lijn in het midden van de motorkap van originele DS te kopiëren en te benadrukken.

Ik vind het hele DS verhaal erg gezocht. Het merk DS is absoluut niet zo vooruitstrevend en innovatief zoals de DS dat wel was. Het merk DS is wat mij betreft echt een geforceerd en bedacht marketingconcept.I just don't buy it. Ik vond de eerste DS3 een superleuk ding maar hoezo DS? Had gewoon een hele nieuwe merknaam verzonnen. De meeste kopers zien die link naar de originele DS echt niet.

Fiat doet met de 500 tenminste echt een retroversie en ook BMW deed dat ook met de Mini. Fiat ging de mist in met de 500L, die heeft echt niks met de 500 te maken. Dat geldt ook voor de 500 X maar die vind ik er wel goed uitzien en daar zit nog wel wat 500 in. De Mini Countryman en Clubman zijn natuurlijk ook modellen die niets meer met de Mini te maken hebben maar toch zie ik wel dat ze ervan afstammen. Renault heeft met de Alpine een zeer geslaagde moderne interpretatie van de A110 uitgebracht en ik ben benieuwd hoe die crossover/SUV die er aankomt eruit gaat zien.

GT 1973

Gebruiker
De DS3 was ontwikkeld als nieuwe Citroën C2. Alleen zijn de marges op een model als de C2 niet groot. Door de auto luxer te maken en hem als 'premium' op de markt te zetten, konden de marges een stuk groter worden gemaakt. Alleen is de DS3 nergens premium; het is hooguit een leuk uitziende en luxe compacte auto. Ik had liever gezien dat de DS3 gewoon een Citroën C2 was geworden. Dan zaten we nu niet opgescheept met het merk DS en zou de auto een stuk betaalbaarder zijn.

MCDubbelU

Gebruiker
Als ze nou met zoiets waren gekomen..

citroen-ds-concept-02.jpg

Of gewoon echt iets bijzonders zoals ze lieten zien met de Citroen concepts zoals de Numero 9 of CXperience

iDS

Gebruiker
GT 1973 zei:
De DS3 was ontwikkeld als nieuwe Citroën C2. Alleen zijn de marges op een model als de C2 niet groot. Door de auto luxer te maken en hem als 'premium' op de markt te zetten, konden de marges een stuk groter worden gemaakt. Alleen is de DS3 nergens premium; het is hooguit een leuk uitziende en luxe compacte auto. Ik had liever gezien dat de DS3 gewoon een Citroën C2 was geworden. Dan zaten we nu niet opgescheept met het merk DS en zou de auto een stuk betaalbaarder zijn.

Heeft niks met de DS3 dan wel met de C-Sportlounge te maken. Om die in het gamma in te passen moest een submerk worden gecreëerd. De opvolgers van de C2 en C4 coupé zijn dan aan het subgamma toegevoegd.

En gelukkig heeft DS niet dat gedrocht of iets gelijkaardigs gemaakt als wat MCW voorstelt. Citroën heeft zich nooit met retro beziggehouden. De DS verdient ook niet dat er een namaakversie van zou gepresenteerd worden. Wat mij betreft dan liever een grapje met markeringslichtjes.

MCDubbelU

Gebruiker
met de C-Sportlounge te maken. Om die in het gamma in te passen moest een submerk worden gecreëerd.

Had helemaal niet gehoeven. Citroen heeft wel vaker bijzondere auto's gehad en twee verschillende auto's in ongeveer hetzelfde segment is ook niet absurd

Citroën heeft zich nooit met retro beziggehouden

Je probeert veel krom recht te praten over DS an sich maar nu ben je ook al niet op de hoogte van Citroën...

Citroen-REVOLTe_Concept-2009-1024-09.jpg

En de Tubik concept was meer een eerbetoon aan de Tub maar verwees iig wel naar het verleden

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
DS' gehele bestaansrecht drijft op retro, anders hadden ze het net zo goed Dongfeng kunnen noemen.
Nee, DS drijft op het verleden, de erfenis van Citroën. Retro zoals VW, Mini en Fiat het brengen/brachten of zoals je enige tijd geleden veel op de Amerikaanse markt zag, betreft het opnieuw uitbrengen van klassieke (toen succesvolle) wagens. net zoals die ene stijloefening die MCW heeft opgeduikeld. Maar dat is dan ook niet meer dan een stijloefening.

Om hem gelukkig te maken: Citroën heeft haar verleden nooit verloochend, heeft ook stijlelementen generatie na generatie opnieuw toegepast maar het heeft nooit een retromodel uitgebracht. Ook al ziet elk autoliefhebber natuurlijk elementen uit het verleden in de C3 en C6, toch zijn het geen kopietjes zoals vooral de Mini dat is

iDS

Gebruiker
MWH zei:
Die lelijke chroomstrip op de motorkap heeft weinig met de echte DS te maken hoor. Enige wat ik kan bedenken is de 'stropdas' die je soms op de motorkap ziet. Dat is nooit een fabrieksaccessoire geweest, alleen aftermarket, zie je niet heel veel en word zeker onder veel DS-liefhebbers juist verguisd omdat het een onzinnig barok element is op de klare lijn van het basisontwerp. Lijkt me als modern DS-ontwerper niet echt een gunstig element om naar te verwijzen...

Die chroomstrip (voor wat ze waard is) is dan ook geen verwijzing naar de DS (er is niemand bij DS Automobiles die hiervoor naar de 'oer'DS verwijst) maar verwijst naar de vormgeving van vooroorlogse luxewagens die vaak een centrale verchroomde scharnier hadden warrond de twee helften van de motorkap openden. Ik zou ze wat minder zwaar aangezet hebben. Het idee zelf vind ik niet verkeerd, het accentueert de lengte van de motorkap

MBdoubleyou

Gebruiker
Wouter82 zei:
DS' gehele bestaansrecht drijft op retro, anders hadden ze het net zo goed Dongfeng kunnen noemen.

Precies! Nu is het een link naar een iconische auto die door Citroën is gemaakt. De kernwaarden van DS hebben echt niets met de DS te maken.

Ik ben eens even gaan kijken op de website van DS. En wat lees ik daar? Maison DS erfgoed: https://www.dsautomobiles.nl/over-ds/merk-ds/erfgoed.html.

Het woord Citroën wordt slechts 2 x genoemd! Hoe triest is dat? Het ultieme bewijs dat DS niet meer dan een marketingconcept is. We noemen het C woord niet....dus dan is het er niet.

En dit is helemaal hilarisch:

De op de Salon van Genève in 1970 geïntroduceerde SM is de Franse GT waar de wereld verwachtingsvol naar uitkeek. Futuristische lijnen, DS-kwaliteit en een V6-motor: hij verbeeldt als geen ander het karakter van DS.

MBdoubleyou

Gebruiker
iDS zei:
MWH zei:

Die chroomstrip (voor wat ze waard is) is dan ook geen verwijzing naar de DS (er is niemand bij DS Automobiles die hiervoor naar de 'oer'DS verwijst) maar verwijst naar de vormgeving van vooroorlogse luxewagens die vaak een centrale verchroomde scharnier hadden warrond de twee helften van de motorkap openden. Ik zou ze wat minder zwaar aangezet hebben. Het idee zelf vind ik niet verkeerd, het accentueert de lengte van de motorkap

Is dat jouw eigen uitleg of heb je een link naar het verhaal van deze chroomstrip? I

iDS

Gebruiker
MBdoubleyou zei:
Is dat jouw eigen uitleg of heb je een link naar het verhaal van deze chroomstrip? I

Dat wordt letterlijk gezegd door de verantwoordelijken van DS: zie de links naar Youtube.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik denk dat de DS 9 over een paar jaar een stille dood sterft. Productie in China in een fabriek door een joint-venture die is opgehouden te bestaan en in China heeft PSA al de handen vol om de hoofdmerken overeind te houden. De auto lijkt primair ontwikkeld te zijn voor China, maar de vraag moet nu komen van Europa. Ik verwacht dat de DS 9 hier hooguit Renault Latitude-aantallen gaat halen, voor wie zich die nog herinnert... In Frankrijk zullen er wel wat orders voor zijn initieel, daarbuiten wordt het een heel moeilijk verhaal.

Ben het eens met anderen hier: de DS 9 is niet het juiste product. Als DS zichzelf op de kaart wil zetten zal het met iets beters moeten komen, andere merken hebben al laten zien dat er geen plaats is voor een premiummerk met onvoldoende onderscheidende eigenschappen of historie, met Infiniti als beste voorbeeld. Een elektrische vaandeldrager voor de hele PSA-groep, met een nieuw platform en indrukwekkende specificaties verpakt in een ontwerp dat de tongen losmaakt is wat mij betreft de manier om je heden ten dage als premiummerk op de kaart te zetten. PSA komt met een Peugeot 508 met meer blingbling en techniek die linea recta uit de schappen van het concern komt. De plug-in hybride zal vast redelijk verkocht worden in Parijs, maar verder is de DS 9 gedoemd om te mislukken. Jammer. Zodra PSA en FCA zijn gefuseerd hoop ik eigenlijk dat alle (premium)pijlen worden gericht op Alfa Romeo.

MBdoubleyou

Gebruiker
Tsja, Wat ontwerpers allemaal niet verzinnen. En wat marketeers allemaal verzinnen. Bijna niemand zal die de associatie hebben met het idee! Ik kan even geen foto's van de DS'en uit de periode van de vorige eeuw vinden die dat ook hebben :D.

Had die ontwerpers gewoon een geheel nieuwe koets laten ontwerpen :).

Hoe meer ik lees en zie van het merk DS hoe triester ik het vind. Gebakken lucht!

Wouter82

Moderator

Rutger DC zei:
Een elektrische vaandeldrager voor de hele PSA-groep, met een nieuw platform en indrukwekkende specificaties verpakt in een ontwerp dat de tongen losmaakt

Precies dat. Als je dan al wilt teruggrijpen op iets dat nog ergens op slaat, doe dat dan bijvoorbeeld op innovatie. Maak van DS je tech-merk en lever alleen daar de bijzondere aandrijftechnieken. Geen e-208, maar een DS3e. Geen C5 Aircross Hybrid, enkel de DS7 E-tense. Geen opgedirkte 508-DS9, maar een waterstofauto. Als Toyota en Hyundai dat kunnen, dan moet je dat als PSA toch ook kunnen. En willen. En pas als dat een beetje is uitgerijpt en geaccepteerd (en werkt, en heel blijft), dan kan je het uitrollen over Peugeot, Citroën en Opel.

D Elzinga

Gebruiker
iDS zei:
Die chroomstrip (voor wat ze waard is) is dan ook geen verwijzing naar de DS (er is niemand bij DS Automobiles die hiervoor naar de 'oer'DS verwijst) maar verwijst naar de vormgeving van vooroorlogse luxewagens die vaak een centrale verchroomde scharnier hadden warrond de twee helften van de motorkap openden. Ik zou ze wat minder zwaar aangezet hebben.

Het merkwaardige is echter dat juist vooroorlogse Citroens qua chroomgebruik heel erg spaarzaam waren voor hun tijd. De TA was dat, maar zijn voorgangers ook. Veel van de toenmalige luxere Citroen-modellen hadden daar zelfs helemaal geen strip.

929V6

Actieve Gebruiker
@Wouter,

De volumemerken moeten ook elektrificeren, dus je ontkomt er niet aan dat aandrijflijnen gedeeld worden. Dat doen andere concerns ook. DS moet zijn bestaansrecht dus ontlenen aan onderscheidend design, materiaalgebruik en comfort. Ik ben het met je eens dat het merk daar met de DS 9 op het eerste gezicht niet goed in slaagt en ik verwacht ook geen groot succes, maar los daarvan vind ik het op die strip na geen lelijke auto en kan het best een uitstekend product zijn.

Wouter82

Moderator

^^ Natuurlijk is er geen levensvatbaar businessplan van te maken, maar het zou meer toegevoegde waarde hebben dan het huidige businessplan dat evenmin levensvatbaar is.

Puur qua auto vind ik het een prima ding, ontwerp is soms wat ver gezocht maar bevat genoeg geslaagde elementen (ook al zijn die veelal gelijk aan de DS7).

iDS

Gebruiker
Al die roepers dat het maar een doorslagje van de 508 is mogen zeggen wat ze willen. Als ik de keuze zou hebben tussen beide, zet dan maar zo'n DS9 voor mijn deur. Los van De veel grotere binnenruimte, vind ik hem er een pák beter uitzien!

Anderson

Gebruiker
MCDubbelU zei:
Als ze nou met zoiets waren gekomen..

citroen-ds-concept-02.jpg

Of gewoon echt iets bijzonders zoals ze lieten zien met de Citroen concepts zoals de Numero 9 of CXperience

De hele maatschappij is oud, conservatief en verzuurd geworden - zie de commentaren. Juist dit "forward looking" optimistische naar de toekomst design zal echt geen kopers trekken. Niet zoals de DS en CX dat wel konden.

De DS9 past in de tijdgeest: oud, verzuurd, traditioneel en saai. Prima auto voor 2020. En ach, de criticasters die in een van de Duitse 3 rijden: trek een andere jas aan. Kenmerk van saai en oubollig komt juist van de oostzijde van de Rijn.

der Magistrat

Gebruiker
Tja, de marges zijn er niet beter op geworden. Als die niet goed genoeg zijn, dan heeft dat direct een impact op je aandelen én op je kredietwaardigheid. Ik snap je melancholie wel, ik deel dat ook wel, maar dat is echt niet meer realistisch met de huidige tijden.
Wat FCA met de Chrysler 200 en de Dodge Dart heeft gedaan is daar een uitstekend voorbeeld van, en dan zijn dat nog vrij suffe (maar keurige) sedans.

iDS

Gebruiker
Anderson zei:
De DS9 past in de tijdgeest: oud, verzuurd, traditioneel en saai. Prima auto voor 2020. En ach, de criticasters die in een van de Duitse 3 rijden: trek een andere jas aan. Kenmerk van saai en oubollig komt juist van de oostzijde van de Rijn.

De reactie past dan ook bij de tijdsgeest: oud en verzuurd :):T
De DS9 is helemaal niet oud: hij moet nog uitkomen. Traditioneel is hij wel.
Voor iets minder traditioneel is het nog even wachten: over een tweetal komt dan de C5-opvolger uit, zo is iedereen gelukkig.

iDS

Gebruiker
Rutger DC zei:
ds9_pr10.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t13070p275-2020-ds-automobiles-ds-9-x83

Wat een schitterende achterzijde heeft die wagen toch. Traditioneel misschien maar op en top on-Duits en Parijs-verfijnd.

CDVDP

Gebruiker
@ids, nou nou dat is wat overdreven maar idd best aardig maar vraag mij af of er markt voor zal zijn. Vind de gelijkenis met de 508 jmmr. Maar zou deze DS zeker overwegen want leuke details en mooi gemaakt.

929V6

Actieve Gebruiker
Wat een schitterende achterzijde heeft die wagen toch. Traditioneel misschien maar op en top on-Duits en Parijs-verfijnd.

Meer Aziatisch. Waar niets mis mee hoeft te zijn, maar ik zie er niets Frans in. Het zou ook een Acura kunnen zijn, bij wijze van spreken.

speedtouch

Gebruiker
Ik vind het gewoon een verlengde 508 en daar is niks mis mee, in tegendeel, de DS zal meer hoofdruimte achter hebben. Persoonlijk vind ik de 'nieuwe' 508, zoals wij die hier kennen aan de lage kant.)

CDVDP

Gebruiker
In ieder geval weer een grote Franse sedan en dat is positief, zal best een mooie wagen zijn. Echt zo'n model welke je straks in het echt moet bekijken.

Wouter82

Moderator

iDS zei:

Wild idee: de achterzijde beoordelen op basis van een foto van de achterzijde in plaats van net-niet en-profil:

ds9008redimensionner.jpg

En dan ben ik reuzebenieuwd wat er nu zo Parijs-verfijnd aan is, of zo on-Duits. Die dop voor het sleepoog vind ik in elk geval niet erg Parijs-verfijnd, hoewel ik moet zeggen nog nooit die stad bezocht te hebben. En veel Duitse auto's hebben platte, brede achterlichten die in het kofferdeksel doorlopen en vrijwel geheel rood zijn. Sterker nog, qua indeling verschilt de DS 9 alleen van de Audi A6 door de plaatsing van het kenteken:

2020_audi_a6_rearview.jpg

Of is die Audi dan toevallig ook Parijs-verfijnd? Of is dit Berlijn-verfijnd omdat er geen dop zichtbaar is?

iDS

Gebruiker
Tja, Wouter, jouw probleem als je die achterzijde niet kan beoordelen met een foto in profiel. Zo zie je immers veel meer de derde dimensie van het ontwerp.
En jouw 'tegenvoorbeeld' is een schitterend voorbeeld van hoe het niet moet: die chroomstrip is er zielloos opgeplakt. De achterzijde van de DS9 is veel meer gesculpteerd, meer verfijnd. De A6 meer bratwurst.

iDS

Gebruiker
CDVDP zei:
@ids, nou nou dat is wat overdreven maar idd best aardig maar vraag mij af of er markt voor zal zijn. Vind de gelijkenis met de 508 jmmr.

Ik denk dat DS het alleszins beter aanoakt dan Citroën met de C6: de verkoopsorganisatie is aangepast, je wordt niet door de garagehouder in zijn stofjas ontvangen zoals bij mijn dealer afwerking staat op een erg hoog peil, daar waar de C6 nog teveel teruggreep in de voorraden van Peugeot en Citroën.
De pasvorm bij DS staat op een erg hoog niveau, materiaalgebruik is echt top ( bv! Mofelijkheid van een volledig lederen interieur, incl. Dashboard en console)
Het motorengamma zou een knelpunt kunnen zijn (beperkte cilinderinhoud) maar biedt toch meer dan C6 met de diverse hybrides.

In aantallen moeten de Duitsers zich zeker geen zorgen maken maar dit is vooral een imagebuilder voor het merk. Zou wel kunnen werken, lijkt me.

Wouter82

Moderator

Ik vind je analyses prachtig, maar ik kan ze werkelijk niet volgen. Maar dat ligt aan mij, dus bespaar je die constatering. Overigens kan je op die foto's al zien dat het DS-kofferdeksel minder strak aansluit dan de Audi-klep, maar dat zal wel deel uitmaken van de sculptuur, van de Franse Chinese slag verfijning.

CDVDP

Gebruiker
Ik mis de C6 zeer overigens, nog steeds zeer fraai model. Deze ds9 zal voorlopig wel de laatste grote Franse sedan zijn, of de nieuwe Citroen C5 waar sprake van is moet voor een verrassing zorgen.

Bovenaan