Droogtescheurtjes Falken banden

Large Cars Matter

Startmotor
Begin deze maand een 2,5 jaar oude Corolla hybride gekocht met minder dan 9000 op de teller. Het is een van oorsprong Spaanse huurauto. Wat mij bij het wassen opviel, was dat de Falken banden droogtescheurtjes hebben op de zijkant. Niet op de rijvlak, waar uiteraard nog enorm veel profiel op zit. Die scheurtjes komen vast van het lange stilstaan bij de dealer, maar is dit een probleem? Banden kunnen het tienvoudige aantal kilometers aan, maar ga ik dat halen...Sowieso jammer dat er bespaard is door er geen a-merk onder te leggen, maar ja... Als ik ze in de toekomst laat vervangen, gaan er uiteraard a-merk banden onder.
 
Falken is een prima bandenmerk. Bij mijn Focus heb ik destijds bewust voor Falken gekozen. Kwamen ook vaak als beste uit de tests.

Als het aan de zijkant is helpt het wellicht om het rubber te 'voeden'. Dus voorkomen dat de wangen erg droog worden.
 
Droogtescheurtjes al na 2½ jaar, vind ik wel erg vroeg. Waarschijnlijk heeft de auto veel stilgestaan in de volle zon, waardoor het rubber sneller uitdroogt.
Falken banden zijn, goed, maar zijn niet de stilste banden. Ik heb ook 2 Corolla's gehad met de standaard Falken banden, en die lieten best wel van zich horen. Maar over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken.

Hou de droogtescheurtjes even in de gaten, en vermijd zoveel mogelijk parkeren in de volle zon, om verdere uitdroging te minimaliseren.
 
Ik zou het zeker aankaarten. Misschien is het nu nog geen probleem, maar stel dat je over een half jaar een klapband krijgt en het valt hieraan te relateren, dan sta je sterk als je zwart op wit hebt dat je vrij snel na aankoop dit al gemeld hebt.
Dit wil niet zeggen dat de kans op een klapband groter is overigens, maar het is even als voorbeeld.

Voeden: een bandengel voorkomt UV schade, maar ik zou zeggen dat het ook het rubber wat soepeler maakt en dat is belangrijk als er scheurtjes in zitten. Ik heb deze: <https://www.carclean.com/nl/meguiars-gold-class-endurance-high-gloss-tire-protection-gel-473ml.html>
Maar een beter oordeel laat ik over aan de poets specialisten (check ook even het Carclean forum daarvoor).
 
2,5 jaar als huurauto gebruikt in spanje... De spaanse zon droogt banden sneller uit dan de Nederlandse zon. Maar die auto zal over het algemeen ook veel stilgestaan hebben. Die combinatie heeft waarschijnlijk voor droogtescheuren gezorgd.
Al kan het ook een teken zijn dat de wangen geleden hebben door te lage bandenspanning (ook niet heel vreemd bij een huurauto) Daar krijg je ook scheurvorming van.

Hoewel droogtescheuren niet direct voor een probleem hoeven te zorgen. Zullen deze banden sowieso niet zo lang mee gaan als je zou verwachten. Klapband zal je er niet direct van krijgen. Dat risico is sowieso al niet heel groot.
Kan zijn dat ze nog 20.000km mee gaan. Kan ook 30.000 of zelfs maar 10.000 zijn...
Maar 100.000 met een setje banden? Over t algemeen lukt je dat met geen enkele band... Dat zijn uitersten die wel gehaald kunnen worden, maar dat zullen deze banden sowieso nooit halen, alleen al vanwege het verleden.

Falken is geen slecht merk, Ik heb persoonlijk wel de ervaring dat het een zachte compound heeft waardoor ze sneller slijten, maar dat waren destijds (2018) de goedkoopste banden van dat merk zo'n beetje ("inflatie" heeft ze inmiddels bijna 70% duurder gemaakt, waardoor ze nu een gemiddelde prijs hebben)
 
Falken is een prima merk. Mijn auto staat ook op Falken banden. Komen vaak heel goed uit bandentesten ook Droogtescheurtjes kunnen niet veel kwaad.
 
Geef je daar garantie op?
Ik doe van alles waar mensen over menen te moeten mekkeren, maar rijden met droogtescheurtjes mijd juist ik wegens de onvoorspelbaarheid.
De vorige winter reed ik met winterbanden van 2007, maar zonder een spoor droogtescheuren...
 
Geef je daar garantie op?
Ik doe van alles waar mensen over menen te moeten mekkeren, maar rijden met droogtescheurtjes mijd juist ik wegens de onvoorspelbaarheid.
De vorige winter reed ik met winterbanden van 2007, maar zonder een spoor droogtescheuren...
Die leeftijd....ooit had ik een AX met een oude band op reserve met vol profiel. Daar kocht ik een verse band bij van exact hetzelfde type om vervolgens op de vooras te monteren....ding trok naar een kant als een tierelier. Dan liever droogtescheurtjes. Die kunnen niet direct veel kwaad.


Aan de TS, kijk even naar wanneer de auto echt gemaakt is. Wat is de DOT code van de banden? Zijn vier cijfers zoals 0621. Dat betekent dat de banden van de zesde maand 2021 zijn. Kijk daar eerst eens naar en via andere wegen kan je via je chassisnummer achterhalen wanneer je auto echt gemaakt is.

Zet hem op.
 
Da's N=1...je kan helaas niet kiezen uit ouderdomsverschijnselen...
Een jaar geleden heb ik een paar weken gereden met aan 1 kant voor een vrij recente band en aan de andere kant een van de winterbanden uit 2007 (wegens een canvasbreuk ) en de auto liep zoals voorheen kaarsrecht daarmee...
Het gevaarlijke van een dergelijke configuratie is dat de oude band op nat wegdek veel minder grip kan hebben,,,
 
Mijn Corolla is bijna 4 jaar maar ik heb vanaf het begin, om de 3 maanden, na het wassen de wangen van de Falken banden ingesmeerd met Gtechnic Tire Dressing. Corolla staat best veel stil en in de zomer in de volle zon maar ik heb geen last van droogtescheurtjes. Sowieso vind ik de zwarte matte look van de banden mooi i.c.m. een gewassen auto. Gtechniq is bijna op dus ik heb een nieuwe fles Gyeon Q² Tire klaarstaan. Deze kun je op Carclean bestellen. Je hebt ook allerlei schoonmaakspul voor de banden maar ik gebruik de autoshampoo om de wangen schoon te maken. De gel kun je met een tire sponsje aanbrengen of met een doekje. Ik gebruik een tire sponsje en een doekje om het overtollig weg te vegen. Het is wel vette zooi dus je moet goed oppassen dat je het niet op je velg of kleren krijgt. Ik trek altijd rubberen wegwerphandschoenen aan zodat het ook niet aan m'n handen komt.
 
Wat zijn scheurtjes? Oppervlakkige kloofjes of echt scheurtjes? Ik zou daar toch mee oppassen? Eventueel een foto? Probeer anders met de dealer overeen te komen om de kosten voor een nieuwe set banden te delen? Redelijk vervelend, maar een klapband wil je echt niet riskeren denk ik dan. Zelfs gewoon een lekke band... Je kent dat wel, dat gebeurt nooit op een mooie, zonnige, rustige dag. Op het meest ongelegen ogenblik en op de meest ongelegen plaats kan je in de regen staan sleutelen of staan wachten op de pechdienst...
 
Laatst bewerkt:
Die leeftijd....ooit had ik een AX met een oude band op reserve met vol profiel. Daar kocht ik een verse band bij van exact hetzelfde type om vervolgens op de vooras te monteren....ding trok naar een kant als een tierelier. Dan liever droogtescheurtjes. Die kunnen niet direct veel kwaad.


Aan de TS, kijk even naar wanneer de auto echt gemaakt is. Wat is de DOT code van de banden? Zijn vier cijfers zoals 0621. Dat betekent dat de banden van de zesde maand 2021 zijn. Kijk daar eerst eens naar en via andere wegen kan je via je chassisnummer achterhalen wanneer je auto echt gemaakt is.

Zet hem op.

0621 = week en niet maand 6 van 2021
Anders heb ik vorige week een setje van de 39e maand van 2023 ontvangen (3923) en zo ver in de tijd zijn we nog lang niet.;)
 
Nee, het zijn eerder kloofjes.
Hij is maar een paar maanden als huurauto gebruikt. Bandendatum en andere data komen qua tijd overeen. Daarna al naar Nederland gekomen. Hij heeft meer dan een jaar bij de dealer gestaan. Door inflatie was verschil met een nieuwe Corolla een kleine 10.000 euro.
 
Terug
Bovenaan