Diesel of LPG

Jilles107

Startmotor
Hallo,

Ik rijd nu een punto 1.3 diesel uit 2011. Voor mijn werk rijd ik elke dag zo'n 120km, vandaar de keuze voor diesel. Nu zit ik me een beetje te orrienteren in kleine auto's op LPG. Volgens mijn berekening ben ik nu +- €300 per maand kwijt aan diesel, €80 aan wegenbelasting en €60 aan verzekering. Met bijvoorbeeld een Chevrolet Spark betaal je zo'n €30 voor een volle tank LPG en kun je er +- 500km mee rijden, grof gezien is dat dus €240 aan brandstof per maand. Tel daar bovenop €30 voor wegenbelasting en ongeveer €50 voor verzekering.

Dus Diesel punto: €442p/m
Chevrolet Spark: €320p/m

Best wel een behoorlijk verschil, dus het lijkt me wel interessant om te switchen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zie ik nog iets over het hoofd?

De auto zelf?

Een Spark is een minder fijne auto dan een Punto, kleiner, rumoeriger, mindere stoelen, etc.

Als je echt goedkoop wilt rijden en dat de enige reden is dan prima....
Maar je gaat er wel een stukje op achteruit natuurlijk. Om het stukje afschrijving op de Punto dan maar te vergeten voor het gemak.

De auto zelf?

Een Spark is een minder fijne auto dan een Punto, kleiner, rumoeriger, mindere stoelen, etc.

Als je echt goedkoop wilt rijden en dat de enige reden is dan prima....
Maar je gaat er wel een stukje op achteruit natuurlijk. Om het stukje afschrijving op de Punto dan maar te vergeten voor het gemak.
Ja, uiteraard ga je er qua auto op achteruit. Nam de Spark ook alleen als voorbeeld. Vind het persoonlijk ook best een lelijke auto. Maar ik zag bijvoorbeeld ook een Megane uit 2008 op lpg, zelfs dan kan het nog uit volgens mij.

Ik rij met mijn Volvo S80 nu voor 35 euro 600km. Zo'n Spark moet echt wel zuiniger kunnen dan jij noemt.

Je vergelijkt een Punto met een kleinere en lichtere Spark, en verwacht dan dat hetzelfde voordeel geldt voor een grotere en zwaardere Megane? Doe eerst dat rekensommetje nog eens met een vergelijkbare auto, dan pas weet je of de brandstof of het formaat auto het grootste verschil maakt...

Je vergelijkt een Punto met een kleinere en lichtere Spark, en verwacht dan dat hetzelfde voordeel geldt voor een grotere en zwaardere Megane? Doe eerst dat rekensommetje nog eens met een vergelijkbare auto, dan pas weet je of de brandstof of het formaat auto het grootste verschil maakt...
Als het met zo'n zwaardere Megane al uit kan, dan heb je je antwoord toch al?

Je zei 'volgens mij', dat laat niet direct blijken dat je er serieus aan gerekend hebt. Het voordeel zal hoe dan ook kleiner zijn dan die 100 euro van de Spark waar je je aan vast klampt. Is het dan nog steeds de moeite waard van meer afschrijving en het vaker tanken?

Als jij je overtuiging blijkbaar al gevormd hebt dan is jouw vraag op dit forum toch nutteloos?

Laatst bewerkt:
Je zei 'volgens mij', dat laat niet direct blijken dat je er serieus aan gerekend hebt. Het voordeel zal hoe dan ook kleiner zijn dan die 100 euro van de Spark waar je je aan vast klampt. Is het dan nog steeds de moeite waard van meer afschrijving en het vaker tanken?

Als jij je overtuiging blijkbaar al gevormd hebt dan is jouw vraag op dit forum toch nutteloos?
Ik ben idd aardig overtuigd, maar wel bang dat ik dingen over het hoofd zie. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Meer niet eigenlijk.

Van auto wisselen kost altijd wat geld, en met een besparing van 100€ per maand kan het zijn dat je dat in jaren niet tyerugverdient, en dan lijkt het me niet zo zinnig.
Tenzij je andere redenen hebt om een andere auto te zoeken....

Van auto wisselen kost altijd wat geld, en met een besparing van 100€ per maand kan het zijn dat je dat in jaren niet tyerugverdient, en dan lijkt het me niet zo zinnig.
Tenzij je andere redenen hebt om een andere auto te zoeken....
Als de Fiat in goede staat is dan zou ik die gewoon houden. Binnen je budget vind je oude auto's waar de kans op achterstallig onderhoud of reparaties behoorlijk groot is.
De kans is aanwezig dat je niets bespaart, en nog meer kwijt bent.

De Chevrolet Spark is ook alles behalve de fijnste auto waar ik al mee gereden heb. Ik zou het eerder 1 van de slechtste noemen.

Terug
Bovenaan