De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

[size=x-small]wo 27 jul 2011, 16:43[/size]
[size=medium]Kia Picanto is verkoophit[/size]

AMSTERDAM - De Kia Picanto vindt gretig aftrek. Het aantal orders bedraagt nu al bijna 9000 exemplaren.

21899_800.jpg

21951_800.jpg

De Kia Picanto wordt sinds mei geleverd. Op dit moment wordt de kleine Koreaan standaard met vijf deuren geleverd. Eind augustus, begin september komt daar de driedeurs bij dan ook een voordeliger prijskaartje heeft: vanaf 7995 euro. Inmiddels hebben de Kia-dealers al 4300 Picanto's verkocht. Kia had zichzelf een aantal van 8500 orders ten doel gesteld. Daar zit de importeur dus nu al aan. "De orders vormen een mix van driedeurs Picanto's, maar ook voorzien klanten hun auto graag van een uitgebreid pakket, waardoor de wachttijd kan oplopen," vertelt een woordvoerder. "Op dit moment kiest zo'n 80% van de kopers voor een vijfdeurs, terwijl de rest voor minder deuren gaat. We verwachten niet dat deze verdeling wijzigt, zodra de driedeurs in de showroom staat. Wat betreft motoren is er ook een duidelijke voorkeur: 70% kiest voor de driecilinder, 30% valt voor de viercilinder. Op het totale aantal opteert 3% een automaat, wat niet heel veel is. Maar met automaat is hij ook niet vrij van wegenbelasting."

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10264761/__Mensen_smullen_van_Picanto__.html

De Picanto mag met recht een verkoophit genoemd worden. En terecht: het is misschien wel de beste auto uit het A-segment samen met de i10 van concerngenoot Hyundai en de auto ziet er voor een auto uit het A-segment gewoon heel goed en volwassen uit, vooral het interieur doet 'm uitblinken.

Terecht succesvol, deze Hyundai.
Benieuwd naar zijn positie in de Juli Top 20.

Speaking of which - Juli eindigt ca 25% hoger dan Juli 2010 (40.500 vs 32.000 eenheden)

Deze Picanto ziet er veel beter uit dan de sterk verouderde drieling. Je kan hem met een vierpitter krijgen en hij heeft een mooi interieur. Dit wordt de nieuwe Aygo.

Mechanix zei:
Deze Picanto ziet er veel beter uit dan de sterk verouderde drieling. Je kan hem met een vierpitter krijgen en hij heeft een mooi interieur. Dit wordt de nieuwe Aygo.

Nee, de nieuwe Aygo komt volgend jaar ;-)
Begrijp wat je bedoelt.
De drieling oogt nog steeds niet gedateerd, maar dat is anno 2011 dan ook bijna het enige goeie punt.
De i10 / Picanto zijn veel volwassener auto's.

Er staat een klein plusje van 6% op de borden. Ik ben benieuwd welk merk op 1 staat: weer Peugeot of Volkswagen? Of gaat Ford eindelijk de verwachtingen waarmaken. Ik ben benieuwd of de Japanse merken zich al een beetje herstellen, na de dramatische junimaand (marktaandeel 11,1% tegen 19,0% in heel 2010 en zelfs 22,6% in 2009). Er schijnen in India nog steeds productieproblemen te zijn bij Suzuki (stakingen), waar de Alto van de band rolt.

Volkswagen weer op 1, Ford klimt mooi op en is een goede tweede. Komt dit door de Focus en C-Max of de belastingvrije Fiesta? Toyota herstelt wat na de aardbeving en Opel valt erg terug ten opzichte van juni. Kia stijgt ook weer een plek in de top 10, nette prestatie!!!

[size=large]Automarkt groeit minder snel in juli[/size]

De Nederlandse automarkt noteerde ook in juli een plus. De groei is echter niet meer zo groot als in de eerste maanden van 2011.
In juli 2011 werden 42.281 auto’s verkocht, 9,9 procent meer dan diezelfde maand in 2010. Toen wisten de importeurs 38.487 nieuwe auto’s te verkopen. Dat blijkt uit cijfers van het RDC, bewerkt door Aumacon.
De analisten wijten de minder hoge stijging aan de op handen zijnde wijzigingen in de autobelastingen, het matige consumentenvertrouwen en de beperkte beschikbaarheid van sommige populaire modellen.
Tot en met juli zijn er nu 370.642 nieuwe auto’s in Nederland geregistreerd. Vorig jaar waren er in de eerste zeven maanden 308.600 nieuwe auto’s aan de man gebracht.
Volkswagen verkocht vorige maand de meeste nieuwe auto’s (5.478 stuks), gevolgd door Ford (3.905) en Peugeot (3.366).
Ook over het gehele jaar 2011 is Volkswagen nog steeds de onbetwiste marktleider. De importeur heeft tot nu toe 40.736 auto’s verkocht, een stijging van 30,6 procent ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2010. Peugeot is nummer twee met 31.182 auto’s en Renault hijgt dat merk in de nek met 30.050 verkochte auto’s.

Alle verkoopstatistieken van de maand juli zijn te vinden op www.dealersupportnet.nl

autoweek.nl

Dat AW naar dealersupportnet verwijst voor de cijfers. Vroeger zetten ze die halverwege de maand gewoon zelf op de site.

Dat doen ze de laatste tijd wel vaker en toch verschijnen er dan nog afwijkende cijfers later hier op de site :D.

Mach1 zei:
Welke dan? Die cijfers staan hier toch al?

Ford had een goede maand en staat #2
Peugeot een slechte en staat #3

Ook apart, ik schreef op de 31ste (afgelopen weekend): "Juli eindigt ca 25% hoger dan Juli 2010 (42.500 vs 32.000). Dat blijkt slechts 9% te zijn.
Bron was Automotive-online dat de verkoopcijfers tot die vrijdag publiceerde.
Er is op 31 Juli vervolgens veel gebeurd:

We eindigen inderdaad in de buurt van 40.500 maar er moeten in Juli 2010 op de laatste dag v/d maand 6.500 auto's verkocht zijn - zie verschil 32.000 en 38.500. Of Automotive-online had een vakantiekracht die een foutje typte.

Vreemde maand: Volkswagen torent wel heel erg boven de rest uit (helpt de kortingsactie op de Polo een handje?), Opel doet het ineens waardeloos en Fiat zakt naar 12 (laagste positie in lange tijd), Hyundai van de sterke zevende positie naar 15 en Volvo terug op 9: dat is alweer even geleden. Het marktaandeel van de Japanse automerken bedroeg in juli 14,0%: er is sprake van herstel, maar nog altijd scoren de Japanners onder de maat. Vooral bij Honda, Mazda en Daihatsu vallen de klappen. Ford plust eindelijk bovengemiddeld, maar zou het nog veel beter moeten doen met de nieuwe Focus, (Grand) C-MAX, Mondeo ECOnetic en Fiesta ECOnetic. Ik had verwacht dat bij Opel de Insignia eindelijk goed zou gaan verkopen dankzij de krachtige 1.4T ecoFLEX en de 160 pk diesel met 20% bijtelling in combinatie met de Corsa en Astra die het tot juni nog zo goed deden, bovendien zijn er nog nieuwe belastingvrije varianten van de Agila (1.0) en Corsa (1.2 LPG). Er staat wel een bovengemiddelde plus op de borden voor Opel, dus kennelijk was juli 2010 ook niet best.
Toppers deze maand waren Lexus (CT 200h), Lancia (Ypsilon), Chevrolet (Spark, Aveo, Orlando), Mitsubishi (ASX), Jeep (Compass, Grand Cherokee), Alfa Romeo (MiTo 1.3 JTDm, Giulietta), Kia (Picanto, Sportage), Seat (Ibiza ST 1.2 TDI) en ook Renault (Twingo, Clio 1.5 dCi) en Citroën (C3/DS3 1.6 e-HDI) deden het uitstekend.
Behalve Lexus en Mitsubishi wist alleen Subaru van de Japanners een plus te noteren, voor de overige Japanse merken zijn de druiven zuur. Mazda heeft dringend behoefte aan de CX-5. Ook Dacia (gaat in veel Europese landen onderuit, Frankrijk -50%), Saab (spreekt voor zich) en Jaguar gingen onderuit.

Top 50
1. Volkswagen Polo 1.990
2. Peugeot 107 1.468
3. Renault Twingo 1.368
4. Ford Focus 1.227
5. Toyota Aygo 1.166
6. Volkswagen Golf 1.161
7. Seat Ibiza 1.062
8. Ford Fiesta 1.026
9. Ford Ka 997
10. Citroën C1 967
11. Opel Astra 913
12. Volkswagen Passat 887
13. Renault Clio 769
14. Kia Picanto 704
15. Opel Corsa 694
16. Skoda Fabia 673
17. Peugeot 508 653
18. Fiat Punto 584
19. Kia Sportage 576
20. Renault Mégane 575
21. Skoda Octavia 569
22. Suzuki Alto 530
23. Hyundai i10 501
24. Fiat 500 488
25. Volvo V70/XC70 488
26. Volkswagen T5 474
27. Volvo S60/V60 471
28. Chevrolet Aveo 469
29. Nissan Qashqai 426
30. Citroën C3 406
31. Peugeot 207 401
32. Suzuki Swift 377
33. Fiat Panda 374
34. Chevrolet Spark 364
35. Toyota Auris 356
36. BMW 3-serie 348
37. Citroën DS3 340
38. Audi A4 336
39. Audi A3 330
40. Audi A1 330
41. Hyundai ix20 326
42. Volkswagen Touran 324
43. Mercedes-Benz A-klasse 324
44. Volvo S40/V50 299
45. Renault Scénic 286
46. BMW 5-serie 265
47. Toyota Yaris 261
48. Opel Agila 258
49. Skoda Superb 257
50. Kia Cee'd 255

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2011_3/~/media/RaiAssociation/Files/Communicatie%20en%20PR/Autoverkopen/2011/20110803%20personenautoverkopen%20juli%202011.ashx

Opvallend:
- Sterke start voor nieuwe Chevrolet Aveo, logisch met 1.750 euro introductiekorting
- (Nog) sterke(re) maand voor Polo, kortingen op basismodellen helpen ongetwijfeld ook
- Passat verkoopt duidelijk beter dan de 508, facelift is door de markt ontvangen alsof het een nieuw model is (net als de Touran). De Mondeo en Insignia zijn nergens te bekennen, wel de Skoda Superb...
- Sterke maand voor Volvo V70/XC70.
- Kennelijk leveringsproblemen voor Hyundai ix35 gezien de plotselinge vrije val, leveringsproblemen C-MAX nog niet opgelost zo te zien
- Kennelijk een eenmalige order voor Volkswagen T5

Daewoo-Chevrolet zei:
Opvallend:
- Sterke start voor nieuwe Chevrolet Aveo, logisch met 1.750 euro introductiekorting
- (Nog) sterke(re) maand voor Polo, kortingen op basismodellen helpen ongetwijfeld ook
- Passat verkoopt duidelijk beter dan de 508, facelift is door de markt ontvangen alsof het een nieuw model is (net als de Touran). De Mondeo en Insignia zijn nergens te bekennen, wel de Skoda Superb...
- Kennelijk leveringsproblemen voor Hyundai ix35 gezien de plotselinge vrije val, leveringsproblemen C-MAX nog niet opgelost zo te zien

1 lapje tekst met 3x achterdocht :T

Ik sta ook wel te kijken van de resultaten van de Touran eerlijk gezegd. Wat betreft ontwerp is die auto mijns inziens echt aan vervanging toe.

En ja hoor, zowat 6 jaar oud, maar wel weer 3x een drieling in de Top 10 - alsof niet iedere Nederlanders er al 3 heeft ;-))

gearhead zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Opvallend:

Ik weet niet of dat per se achterdocht moet zijn. Ik meen me te herinneren, dat de politie heeft in 2010 ook weer gekozen voor VW, wat natuurlijk over een paar jaar uitgespreid wordt. Ik kan me goed voorstellen dat ze de Touran, de T5 inzetten bij de politie en dat gaat om behoorlijke aantallen.

Daewoo-Chevrolet zei:
Opvallend:

En ik heb zo maar het gevoel dat de auto het niet redt, of de 'lage' prijs moet hetzelfde blijven, dat zou kunnen schelen.

speedtouch zei:
Ik weet niet of dat per se achterdocht moet zijn. Ik meen me te herinneren, dat de politie heeft in 2010 ook weer gekozen voor VW, wat natuurlijk over een paar jaar uitgespreid wordt. Ik kan me goed voorstellen dat ze de Touran, de T5 inzetten bij de politie en dat gaat om behoorlijke aantallen.

Volkswagen gaat inderdaad alle voertuigen aan de nederlandse politie leveren. Met name de Touran, T5, Golf en Polo zijn veel besteld de afgelopen maanden en dat geeft een aardige impuls aan de verkoopstatistieken.

Daewoo-Chevrolet zei:
Vreemde maand: Volkswagen torent wel heel erg boven de rest uit (helpt de kortingsactie op de Polo een handje?), Opel doet het ineens waardeloos en Fiat zakt naar 12 (laagste positie in lange tijd), Hyundai van de sterke zevende positie naar 15 en Volvo terug op 9: dat is alweer even geleden. Het marktaandeel van de Japanse automerken bedroeg in juli 14,0%: er is sprake van herstel, maar nog altijd scoren de Japanners onder de maat. Vooral bij Honda, Mazda en Daihatsu vallen de klappen. Ford plust eindelijk bovengemiddeld, maar zou het nog veel beter moeten doen met de nieuwe Focus, (Grand) C-MAX, Mondeo ECOnetic en Fiesta ECOnetic. Ik had verwacht dat bij Opel de Insignia eindelijk goed zou gaan verkopen dankzij de krachtige 1.4T ecoFLEX en de 160 pk diesel met 20% bijtelling in combinatie met de Corsa en Astra die het tot juni nog zo goed deden, bovendien zijn er nog nieuwe belastingvrije varianten van de Agila (1.0) en Corsa (1.2 LPG). Er staat wel een bovengemiddelde plus op de borden voor Opel, dus kennelijk was juli 2010 ook niet best.
Toppers deze maand waren Lexus (CT 200h), Lancia (Ypsilon), Chevrolet (Spark, Aveo, Orlando), Mitsubishi (ASX), Jeep (Compass, Grand Cherokee), Alfa Romeo (MiTo 1.3 JTDm, Giulietta), Kia (Picanto, Sportage), Seat (Ibiza ST 1.2 TDI) en ook Renault (Twingo, Clio 1.5 dCi) en Citroën (C3/DS3 1.6 e-HDI) deden het uitstekend.
Behalve Lexus en Mitsubishi wist alleen Subaru van de Japanners een plus te noteren, voor de overige Japanse merken zijn de druiven zuur. Mazda heeft dringend behoefte aan de CX-5. Ook Dacia (gaat in veel Europese landen onderuit, Frankrijk -50%), Saab (spreekt voor zich) en Jaguar gingen onderuit.

Ik denk dat je bij b.v. de Insignia geduld zal moeten hebben omdat je afhankelijk bent wanneer een lease contract afloopt. Eigenlijk kwam de auto met de 160 pk motor een half jaar te laat! Meeste leasecontracten eindigen op december/januari

GP3 zei:
Volkswagen gaat inderdaad alle voertuigen aan de nederlandse politie leveren. Met name de Touran, T5, Golf en Polo zijn veel besteld de afgelopen maanden en dat geeft een aardige impuls aan de verkoopstatistieken.

Verkopen zijn verkopen. Waarom levert bijvoorbeeld Citroën niet alle politie auto's? Blijkbaar komt VW op de opgetelde fronten het beste uit de bus. Dus eigenlijk (y) voor VW. Goed gedaan, anderen dromen ervan.

GP3 zei:
Ik denk dat je bij b.v. de Insignia geduld zal moeten hebben omdat je afhankelijk bent wanneer een lease contract afloopt. Eigenlijk kwam de auto met de 160 pk motor een half jaar te laat! Meeste leasecontracten eindigen op december/januari

Elke maand lopen er leasecontracten af, de Passat heeft er in ieder geval ook geen last van.

Ik denk dat je bij b.v. de Insignia geduld zal moeten hebben omdat je afhankelijk bent wanneer een lease contract afloopt. Eigenlijk kwam de auto met de 160 pk motor een half jaar te laat! Meeste leasecontracten eindigen op december/januari[/quote]

Opmerkelijk feit is dat de Insignia in de UK de all-time-favorite Mondeo van de troon gestoten heeft. Model staat daar YTD op # 5!

speedtouch zei:
gearhead zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Opvallend:

Wel grappig dat sommigen idd elke maand weer een "ja-maar" moeten verzinnen als VAG weer goed presteert :) Zou het niet gewoon zo zijn dat VAG de beste kwaliteit/prijsverhoding weet te bieden? En nog winst maakt ook.

Nee, Meeuw, hoe kom je daar nu bij?;)

Ze doen schijnbaar gewoon iets goed bij VAG gezien de resultaten. Nee, ik snap ook niet waarom iedereen zo'n Polo Bluemotion wil, wat klinkt dat ding beroerd zeg... er zijn betere alternatieven voor die 3 cilinder, maar die schijnen toch minder hun weg naar de klant te vinden.

Ja, maar als we lease en particulier uit elkaar halen dan staat VW niet op 1... Ja, so what? :) Ja, maar als.... ja als een andere merk meer auto's verkocht stonden zij op 1. Ook prima.

speedtouch zei:

Is geen achterdocht, gearhead ziet ze vliegen.

gearhead zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Opvallend:

Mijnheer gearhead, wat bedoelt u? Ik geef gewoon mijn inzichten over de behaalde resultaten. Ik zeg dat de Polo het sterk doet, nog sterker dan normaal. De BlueMotion is een verkoopknaller, dat is bekend, maar ik dacht de betere resultaten weleens zouden kunnen liggen aan de kortingen op de basismodellen. Uit niets blijkt dat ik het de Passat of Touran niet gun of wat dan ook om goed te verkopen, ik geef gewoon de feiten weer en dat is dat de Passat, een model dat op 13 december 2004 werd gepresenteerd, beter verkoopt dan de 508 en de versere Insignia en Mondeo in geen velden of wegen te bekennen zijn. De Touran is begin 2003 gepresenteerd en de Golf eveneens in 2003: VW heeft misschien wel de langst meedraaiende volumemodellen van álle merken en toch verkopen ze beter dan de concurrentie. Dat is inderdaad knap, maar dat maakt het niet minder verbazingwekkend. Iets dat we in heel Europa trouwens zien, net als bijvoorbeeld Australië. Volkswagen verkocht in juli 474 stuks van de T5 op geel kenteken, meer dan er in de eerste zes maanden van 2011 zijn verkocht. Kennelijk is er dus een eenmalige order geweest voor VW, want zo'n stijging komt natuurlijk niet ineens en acties zijn er volgens mij niet. Dat gebeurt wel vaker overigens, ook de Transit en Sprinter zie je weleens een vreemde uitschieter naar boven maken.

Mach1 zei:

Vind jij dat mijn reactie een gevalletje 'ja-maar' was dan? Ik probeer sinds ik de vorige keer een storm van kritiek over me heen kreeg (ik zeikte de VAG ecodieseltjes een beetje af ;)) een wat neutraler commentaar te geven, maar wat mij betreft is gearhead's kritiek ongegrond. Weer een reactie om te stoken dus, iets wat ook LM. kenmerkt.

Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:

Vind jij dat mijn reactie een gevalletje 'ja-maar' was dan? Ik probeer sinds ik de vorige keer een storm van kritiek over me heen kreeg (ik zeikte de VAG ecodieseltjes een beetje af ;)) een wat neutraler commentaar te geven, maar wat mij betreft is gearhead's kritiek ongegrond. Weer een reactie om te stoken dus, iets wat ook LM. kenmerkt.

Nee, ik persoonlijk niet.

Daewoo-Chevrolet zei:
ik geef gewoon de feiten weer en dat is dat de Passat, een model dat op 13 december 2004 werd gepresenteerd, beter verkoopt dan de 508 en de versere Insignia en Mondeo in geen velden of wegen te bekennen zijn. De Touran is begin 2003 gepresenteerd en de Golf eveneens in 2003: VW heeft misschien wel de langst meedraaiende volumemodellen van álle merken en toch verkopen ze beter dan de concurrentie. Dat is inderdaad knap, maar dat maakt het niet minder verbazingwekkend.

Ik vind dit persoonlijk ook verbazingwekkend. Alle modellen zijn (met een facelift) aardig op leeftijd maar verkopen beter dan de veel jongere concurrenten. Ik als VAG liefhebber zie ook dat het ontwerp van de Golf gedateerd is geraakt, dat van de Touran ook. de Passat kan wat mij betreft nog wel even.

De Audi A3 en vooral Skoda Octavia verbazen me ook. Met juli erbij verbetert de Octavia recordjaar 2010 qua verkopen, terwijl het huidige model op 30 januari 2004 werd gepresenteerd, de A3 op 4 februari 2003. Best vreemd of knap.

Mach1 zei:
Ik als VAG liefhebber zie ook dat het ontwerp van de Golf gedateerd is geraakt, dat van de Touran ook. de Passat kan wat mij betreft nog wel even.

Als niet VAG-liefhebber en ik het met je eens :)

Het uitleveren van de 1.4T in de Insignia begint volgens mij pas in September. (Er is ook nog geen autotest van te vinden) En wat betreft de 130/160pk diesel als 20% model...het betreft alleen de 4-deurs en 5-deurs. En juist in de Lease is de Sports Touerer een gewilde variant, waar Opel geen 20% diesel in aan weet te bieden.

Het valt mij idd. wel op dat bijv. de Opel Astra slechter scoort als de Golf. Weinig mis met de Golf, maar een nieuwe versie komt al snel....en voor de meesten is de Astra toch wel de mooiere. Dit valt me zowiezo op, in elke test wint bijv. de Corsa Ecoflex het van de Polo Bluemotion....en toch is de laatste één der bestverkochte modellen.

Is de Polo dan zoveel mooier, of is de consument gewoon blindgestaard op het Imago van VW?

Zeker knap als je met "korting op basismodellen" als VAG nog per verkochte auto geld overhoudt terwijl Opel zonder die korting op elke auto verlies maakt :rolleyes:
(heb niets tegen Opel, ben een Opelliefhebber en heb zelf 3 probleemloze Opels in bezit gehad).

Astra F zei:

Het uitleveren van de 1.4T in de Insignia begint volgens mij pas in September. (Er is ook nog geen autotest van te vinden) En wat betreft de 130/160pk diesel als 20% model...het betreft alleen de 4-deurs en 5-deurs. En juist in de Lease is de Sports Touerer een gewilde variant, waar Opel geen 20% diesel in aan weet te bieden.

Het valt mij idd. wel op dat bijv. de Opel Astra slechter scoort als de Golf. Weinig mis met de Golf, maar een nieuwe versie komt al snel....en voor de meesten is de Astra toch wel de mooiere. Dit valt me zowiezo op, in elke test wint bijv. de Corsa Ecoflex het van de Polo Bluemotion....en toch is de laatste één der bestverkochte modellen.

Is de Polo dan zoveel mooier, of is de consument gewoon blindgestaard op het Imago van VW?

Sowieso dat laatste.
En over Golf - Astra, dat verschilt echt per maand, in juni werd de Astra meer verkocht.

meeuw zei:
Zeker knap als je met "korting op basismodellen" als VAG nog per verkochte auto geld overhoudt terwijl Opel zonder die korting op elke auto verlies maakt :rolleyes:

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Die korting (- 1.500, zelfs - 2.000 euro ten opzichte van de prijzen vóór april 2011) betaalt Pon vast grotendeels zelf, zal dus vast geen effect hebben op de winst van VW. Winstcijfers van Opel (dat vrijwel alleen in Europa actief is met eigen label, in China en de VS worden sommige modellen geproduceerd en verkocht als Buick) met die van Volkswagen (hele concern inclusief het winstgevende Audi en daarnaast Seat, Skoda en de rest) is daarnaast appels met peren vergelijken.

LM. zei:
En over Golf - Astra, dat verschilt echt per maand, in juni werd de Astra meer verkocht.

+ februari en mei. Dan nog zou je verwachten dat de Astra het beter zou doen, aangezien de vorige Astra zelfs ietsje later verscheen dan de Golf V.

meeuw zei:
(heb niets tegen Opel, ben een Opelliefhebber en heb zelf 3 probleemloze Opels in bezit gehad).

Het zal daar vast niet aan liggen, die verliezen.

Wel grappig dat sommigen idd elke maand weer een "ja-maar" moeten verzinnen als VAG weer goed presteert :) Zou het niet gewoon zo zijn dat VAG de beste kwaliteit/prijsverhoding weet te bieden? En nog winst maakt ook.[/quote]

Winst maken doen ze zeker, en daarom ook: (y)

Re: is daarnaast appels met peren vergelijken

Wat heb liever: € 50 winst op 5 appels of € 2 verlies op 1 peer?

GM boekte in het eerste kwartaal van 2011 3.2 miljard dollar winst, Volkswagen AG 4.27 miljard. In het eerste geval het beste eerste kwartaal resultaat in 11 jaar, in het tweede geval een record. Beide een gezond resultaat dacht ik zo. Opel is inderdaad verliesgevend, maar zoek jij maar eens de cijfers van de Europese activiteiten van louter Volkswagen op.

speedtouch zei:
Wel grappig dat sommigen idd elke maand weer een "ja-maar" moeten verzinnen als VAG weer goed presteert :) Zou het niet gewoon zo zijn dat VAG de beste kwaliteit/prijsverhoding weet te bieden? En nog winst maakt ook.

Winst maken doen ze zeker, en daarom ook: (y)[/quote]

Dat is nou ook de kern van mijn reactie richting D-C. Niks ten nadele van hemzelf overigens.

Waarom beseft nu niemand hier dat het niet over verkoopcijfers gaat, maar over registraties (en handelt ernaar/schrijft er zo over)?

Wat het verschil is? Verkopen gebeuren op moment A, als er een actie is, of een nieuw model, of een goede test in AW, een belastingmaatregel, of noem maar op. A is in ieder geval het moment dat mensen die auto willen, dat hij populair is (of niet).

De registraties gebeuren op moment B, als de auto leverbaar is. En moment B ligt voor de ene auto op A+10 (dus hij kan na 10 dagen voor de deur staan, omdat hij uit voorraad geleverd wordt) en voor de andere auto op A+30, A+80, A+200 of wanneer dan ook, afhankelijk van de voorraad, de productiewachttijd, de andere bestellingen, de vakanties, de angst of durf van de fabrikant om extra productiecapaciteit in te zetten, de reisduur als het ding uit een ver land moet komen, de populariteit van een bepaald type motor, of een probleem met een bepaalde lakkleur, etc. etc.. Daar zitten zoveel mogelijkheden tussen, dat je de registraties met de beste wil van de wereld niet 1-op-1 kunt koppelen aan de populariteit van een auto.

Dus al die beschouwingen hier over waarom de registratiecijfers van een bepaalde maand (moment B ) zijn zoals ze zijn, beschouwingen die alle gaan over de populariteit (moment A), zijn voor een deel op niets gebaseerd. Hoe groot dat deel is, is moeilijk te zeggen, want het kan van automodel tot automodel en van omstandigheid tot omstandigheid verschillen. Maar dat het niet marginaal is, daar ga ik wel vanuit, gezien het feit dat de gemiddelde auto niet uit voorraad wordt geleverd. En hoe groter de gemiddelde levertijd, hoe groter de elasticiteit van de periode tussen momenten A en B.

Toevallig was er twee weken geleden een onderzoekje van Automotive Online over het oplopen van de levertijd. De top 10 levertijden van ING Car Lease lagen tussen 23 en 34 weken (dat is dus een B van tussen A+161 en A+238). Overigens betreft het hier vooral auto's in het hogere segment, en allemaal zakelijk want lease (nog een argument waarom je niet over elke auto op dezelfde manier kunt praten; de Polootjes BM worden waarschijnlijk voornamelijk zakelijk besteld en de C1/107/Aygo juist vrijwel niet, om maar een voorbeeld uit de registratie-Top-10 te geven).

Verkochte auto's zullen ook geregistreerd worden, of dit nu op moment of B nu A + 10 is of A + 40.

Mach1 zei:

Lekker snel dit keer de Autoweekcijfers ! (y)
Aan de onderkant van de lijst valt op dat het nu écht gedaan is met Lada , blijkbaar zijn de laatste stoffige winkeldochters nu ook zo'n beetje verdwenen uit de showrooms ??
Verder mis ik Landwind , ik kom regelmatig een demo tegen maar blijkbaar zijn er nog geen op kenteken gezet - vreemd want ziet er eigenlijk best aardig uit en de prijzen zijn vlijmscherp !

Terug
Bovenaan