De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Nou dat lijkt mij niet. De Polo is duur en de motor is een groot minpunt. De uitrustig is zoals gewoonljk karig.
Mensen kijken gewoon naar de naam en niet het pakket of krijgen de Polo aangeboden door de leasemaatschappij.

Er worden niet alleen Polo's in de BM-uitvoering verkocht. Welk aandeel zal het zijn, 25%??

Kijken naar de naam? Lever dat bewijs eens?

Aangeboden door de leasemaatschappij? Waar kan ik die wijsheid vinden?

Kortom, non-antwoord.

Een leasemaatschappij die een auto aanbiedt waar je niet om vraagt :confused:

gearhead zei:

Kortom, non-antwoord.

Nee jouw reacties zijn zinnig.
Natuurlijk heb ik geen bewijs, maar ieder ruimdenkend mens kan verder kijken dan z'n neus lang is.
Wat ben jij een onuitstaanbaar persoon zeg.

LM. zei:
gearhead zei:

Kortom, non-antwoord.

Nee jouw reacties zijn zinnig.
Natuurlijk heb ik geen bewijs, maar ieder ruimdenkend mens kan verder kijken dan z'n neus lang is.
Wat ben jij een onuitstaanbaar persoon zeg.

En weer krijg ik gewoon geen antwoord op mn vraag..... Heel vreemd.

Nee, ik krijg zelfs een persoonlijk verwijt. Lekker!

LM. zei:
meeuw zei:

Je kunt niet altijd kiezen hoor....

Je kunt altijd kiezen, anders neem je een andere leasemaatschappij. Als ik een Astom Martin Vantage wil leasen dan lease ik een Aston Martin Vantage.

meeuw zei:
LM. zei:
meeuw zei:

Je kunt altijd kiezen, anders neem je een andere leasemaatschappij. Als ik een Astom Martin Vantage wil leasen dan lease ik een Aston Martin Vantage.

Onzin. Dat jij in die positie zit prima en mooi maar de gemiddelde werknemer die een leaseauto krijgt heeft toch echt heel vaak te maken met een vaste leasemaatschappij en nog veel vaker met beperkt aantal geselecteerde merken waaruit gekozen mag worden.

Dat gezeik elke maand.
facepalm.gif

Kijk, er is een markt voor, prima. Mensen willen blijkbaar betalen wat de fabrikant ervoor vraagt.
Dat wil niet zeggen dat het een goed product is. De lotto, postcode- en staatsloterij draaien ook prima, terwijl je op een lot toch echt verliest.

Total Loss zei:
meeuw zei:
LM. zei:
meeuw zei:

Onzin. Dat jij in die positie zit prima en mooi maar de gemiddelde werknemer die een leaseauto krijgt heeft toch echt heel vaak te maken met een vaste leasemaatschappij en nog veel vaker met beperkt aantal geselecteerde merken waaruit gekozen mag worden.

Ik denk dat LM het verschil tussen werkgever en LM niet begrijpt.

meeuw zei:
Los van het punt of je Opel- of VAG- of whatever-fan bent: Als DC het in zijn commentaaer niet kan nalaten om een VAG-sneer te geven. maakt dat de rest van zijn verhaal ook goedkoop. Een neutraal commentaar over aantallen had enige inhoud gehad, nu irriteert het alleen maar (nogal dom dus) gezien de reacties en resulterende discussie.

Ik geef gewoon mijn mening en heb vast elk merk weleens een sneer gegeven, zo ook Opel: alle introducties gaan zo verschrikkelijk traaaaaag, zoals bij de Astra Sports Tourer en nu de GTC en GSi, terwijl die antieke 1.7 Isuzu-dieselmotor nog steeds niet vervangen is. GM is het op één na grootste concern van de wereld (binnen afzienbare tijd waarschijnlijk weer de grootste overigens), maar verwaarloost Opel al jarenlang. Compacte turbomotoren? DCT-transmissie? Zelf ontwikkelde dieselmotoren? Die hoeven ze niet in de VS, dus krijgt Opel ze ook niet, of vele jaren later dan de concurrentie.
Ik had wel verwacht dat gearhead weer zou reageren, maar moet ik dan mijn (onderbouwde) mening maar voor mij houden?

meeuw zei:
Er worden niet alleen Polo's in de BM-uitvoering verkocht. Welk aandeel zal het zijn, 25%??

De Polo BlueMotion verscheen op 22 april 2010 in de showrooms, dus van april t/m december 2010 zijn er 13.691 Polo BM's verkocht: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/8627971/__VW_Polo_BlueMotion_overtreft_verwachting__.html
In totaal zijn er in 2010 18.681 Polo's verkocht, waarvan 4.417 in de eerste drie maanden toen de Polo BM er nog niet was. Dan kom ik uit op een aandeel van 96,0%. Zou me wel een bijzonder hoog percentage lijken, dus volgens mij klopt er iets niet :) Ik had volgens mij ergens gelezen dat het aandeel op ca. 75% ligt.

@D-C:

Mening: Tuurlijk mag/kan iedereen zijn mening geven. Maar als je een (serieuze) interpretatie van getallen neerzet, treedt in dat verhaal die (extra) mening op als een stevige ruis.

@Polo BM: Het lijkt mij dat er nu veel 1.2TSI benzinemodellen en GTI's worden verkocht. Dat maak ik op uit het Polo-topic in dit forum. Voor de zakenauto/leasemarkt zal de BM zeker een topper zijn, maar voor particuliere aankopen lijkt mij de BM minder aantrekkelijk.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat 'het Polotopic' representatief is voor de verkopen. En waarom zo'n Polo goed verkoopt? Och, gewoonte (VW staat al jaren hoog in de lijsten), veel dealers, restrictie van werkgever, naïeviteit of gewoon omdat mensen vinden dat dat de auto is die bij ze past. En anders, bel PON om te vragen of je als psycholoog een vragenlijst mag afnemen bij elke koper. Misschien scoren ze wel hoog op 'de PCR', dan weet de politie ook gelijk wie ze in de gaten moeten houden. :)

Mwoah, anderen zonder ze te kennen als naïef neerzetten komt een beetje ubermensch-achtig over..... De rest klopt wel. En zo komt het erop neer dat het hele pakket (auto, kosten dealer etc) blijkbaar beter aanslaat.

En daar draait het om. Niet alleen bij auto's.

[size=large]Autoverkopen april 2011: 28 procent hoger dan 2010[/size]

Afgelopen maand deden de autodealers goede zaken: de verkoopcijfers van nieuwe auto’s liggen 28 procent hoger dan in april vorig jaar.
In totaal verwisselden er 47.910 nieuwe personenauto’s van eigenaar in april 2011, zo meldt dealersupportnet.nl. Daarmee komt het totaal aantal verkochte auto’s in de eerste vier maanden van dit jaar op 228.398 exemplaren, tegenover 182.600 in dezelfde periode van 2010.
De beste zaken werden in april gedaan door Volkswagen, dat 5.086 auto’s aan de man bracht. Het marktaandeel van het Duitse merk stijgt daarmee naar 11,54 procent. Peugeot verkocht er 4.091, waarmee het marktaandeel nu 8,29 procent bedraagt. Renault volgt met 4.009, en bezet zo 7,67 procent van de markt. De onderlinge verschillen tussen de merken na Volkswagen worden wel steeds kleiner, zo blijkt uit de cijfers.
Japanse autofabrikanten hadden afgelopen april te maken met tegenvallende verkopen. Toyota verhandelt 10,6 procent minder modellen vergeleken met vorig jaar, Honda verliest 29,1 procent aan verkopen, Mazda boet 14,7 procent in en Daihatsu doet 15,7 procent minder auto's van de hand.

autoweek.nl

Verkoopcijfers in april 2011 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2010 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

SsangYong +++
Lexus 642,86%
Alfa Romeo 441,98%
Porsche 127,27%
Skoda 114,36%
Seat 95,26%
Saab 94,87%
Renault 59,21%
Mazda 43,82%
smart 43,33%
Volkswagen 39,34%
Ford 35,13%
Peugeot 34,35%
Fiat 31,32%
Mini 30,94%
Citroën 30,46%
TOTAAL 27,63%
Dacia 25,19%
Audi 23,93%
Hyundai 22,57%
Mitsubishi 21,36%
Volvo 20,30%
Suzuki 19,29%
Chevrolet 16,59%
Nissan 16,15%
Opel 12,69%
BMW 7,42%
Mercedes-Benz 3,00%
Subaru 2,17%
Lada 0,00%
Toyota -9,28%
Kia -10,20%
Jaguar -24,32%
Daihatsu -30,85%
Jeep -31,25%
Honda - 39,90%
Land Rover -58,14%
Dodge -65,38%
Chrysler -71,43%
Lancia -73,21%
Infiniti -80,00%
Th!nk -100,00%

Mazda voorbijgestreefd door Lexus :eek: Honda lijkt bij nader inzien nog steeds nergens op. Lancia en Chrysler lijken ook uitstekend bij elkaar te passen. Tot slot nog een Top 30:

1. Volkswagen Polo 1.942
2. Renault Twingo 1.840
3. Peugeot 107 1.832
4. Ford Fiesta 1.364
5. Skoda Fabia 1.200
6. Seat Ibiza 1.153
7. Toyota Aygo 1.112
8. Volkswagen Golf 1.086
9. Opel Corsa 1.079
10. Peugeot 508 1.033
11. Citroën C1 1.029
12. Ford Focus 939
13. Volkswagen Passat 860
14. Suzuki Alto 836
15. Fiat Punto 829
16. Opel Astra 804
17. Renault Clio 795
18. Ford Ka 762
19. Fiat Panda 754
20. Fiat 500 708
21. Renault Mégane 669
22. Hyundai i10 581
23. Toyota Auris 579
24. Suzuki Swift 579
25. Skoda Octavia 570
26. Citroën C3 557
27. Citroën DS3 552
28. Alfa Romeo MiTo 521
29. Ford C-MAX 485
30. Toyota Yaris 483

Daewoo-Chevrolet zei:
Zoals verwacht doet de Lexus CT 200h het goed, mijn verwachting van 3.000 - 4.000 stuks op jaarbasis blijkt veel realistischer dan de 1.000 - 1.500 stuks van Louwman & Parqui.
Dan moeten ze wel leverbaar worden, er is nu al een wachtlijst van 10 maanden lees ik.

Van de Toyota Auris zijn dit jaar al 3086 exemplaren verkocht, dat is een wat betaalbaarder alternatief voor de niet leaserijders.

speedtouch zei:
Peugeot doet het trouwens goed over zowat de hele linie

Mwoah, ik vind dat de hype van de 3008 en de 5008 nogal snel is vervlogen: die waren een paar maanden geleden nog gebroederlijk 1 en 2 in hun segment, ze staan nu op 7 en 8...... En zo oud zijn ze toch nog niet.

Bart81 zei:
speedtouch zei:
Peugeot doet het trouwens goed over zowat de hele linie

Mwoah, ik vind dat de hype van de 3008 en de 5008 nogal snel is vervlogen: die waren een paar maanden geleden nog gebroederlijk 1 en 2 in hun segment, ze staan nu op 7 en 8...... En zo oud zijn ze toch nog niet.

Viel mij ook op, die mindere prestatie van de beide Peu's.
Kan tijdelijk zijn.

PS:
De combi C3 + DS3 doet samen een dikke duizend stuks .... niet schokkend maar het begint ergens op te lijken.
De C4's die ik (sporadisch) zie rijden vallen me IRL niet tegen. Hopelijk trekken de verkopen daarvan wat aan.

TOPmaand voor Infiniti.
4 modellen:
1 auto verkocht (ondanks de E8.000 ad kosten per verkochte eenheid)

gearhead zei:
Maar de markt is dus gek en D-C cs. niet? Of is heel, heel misschien (klinkt natuurlijk heeeel gek, bezopen eigenlijk) het complete package van een Polo/Ibiza/Fabia iets beter en is dat de werkelijke reden van de goede verkopen.....?

Waar haal je dat vandaan?
Net iets beter???

De beste auto is niet altijd de best verkochte auto. In vergelijkingstesten gaat het ook vaak om een keus van het hoofd en een keus van het hart. De meeste mensen kopen een bepaalde auto omdat ze ´m leuk vinden of kiezen uit gewoonte voor een bepaald merk en kijken niet verder. Alleen als ze op de weg een auto zien die ze leuk vinden, of toevallig iets lezen over een bepaalde auto of een slechte ervaring krijgen gaan ze eens op onderzoek uit. Of hebben onterecht vooroordelen die veranderen als ze eens gaan rijden. Zo zou een vriend van mij nooit een BMW kopen. Verkeerd merk dat niet bij ´m pastte. Hij reed Volvo en daana Renault. Na 4 jaar Laguna was het tijd voor wat groters. Hij was toch een beetje teleurgesteld na een proefrit in de nieuwe V70. Hij had er meer van verwacht, zeker gezien het prijsplaatje en de meerprijs t.o.v. de Laguna. Dus toch maar eens shoppen en vergelijken. Het werd een jong gebruikte BMW 5-Touring. Helemaal verrast door het rijplezier en het vooroordeel ging overboord.

Ik ging met een vriendin op pad voor een nieuwe auto. Heel veel auto´s die ik voorstelde hoefde ze niet eens te zien en er bleef een klein lijstje over. Na de eerste proefritten in de Twingo en Clio had ze al besloten: het werd een Clio. En zo zijn er heel veel mensen die niet uitgebreid gaan shoppen en/of weer bij de vertrouwde dealer binnenstappen.

Ik stapte met lage verwachtingen in de Fabia Greenline en vond het gebrek aan power en het geluidsniveau van de 3-cilinder enorm meevallen. De Fabia zal voornamelijk scoren omdat het ding zo ruim is. En hij rijdt fijn en voelt goed aan, en heeft een prima afwerking. Ik snap wel dat dat ding zo goed verkoopt. De Ibiza ST is kleiner en heeft de betere looks, maar de materialen in het interieur vielen mij enorm tegen. Ik heb er niet in gereden dus daarover heb ik geen mening.

Het succes van de Polo BM verbaast mij ook een beetje. Ik vond de Punto en Mito toch echt fijner. En leuker, maar da´s persoonljk. Een VW is een veilige keuze en Pon heeft het imago ijzersterk neergezet.De Polo is neutraal vormgegeven en heeft een hoop te bieden. Maar ook ik vind ´m slaapverwekkend saai. Leveren ze de Polo ook in andere kleuren dan zwart trouwens? Echt ongelofelijk hoeveel zwarte Polo´s er rondrijden.

BMdoubleyou zei:
Een VW is een veilige keuze en Pon heeft het imago ijzersterk neergezet.De Polo is neutraal vormgegeven en heeft een hoop te bieden. Maar ook ik vind ´m slaapverwekkend saai. Leveren ze de Polo ook in andere kleuren dan zwart trouwens? Echt ongelofelijk hoeveel zwarte Polo´s er rondrijden.

Nederlanders houden nu eenmaal van saaie auto's. Dat was al zo toen de Kever aan de top stond en ging verder toen de Kadett nr. 1 was. En het geldt eigenlijk ook voor de keuze van de kleur zwart.

Nee, laat die Hollanders maar schuiven:

Op 2/3 van de maand staat Mei ............ 52% (!) hoger dan Mei 2010
Van 19k naar 29k.

Zijn de verkopen in de sommige buurlanden niet aan het zakken? Jazeker!

Mei 10 -> Mei 11: Van 30.500 naar 44.000
+ 42% (beste maand dit jaar)

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2011/

Ik zie verschrikkelijk veel nieuwe Picanto's en ook Opel Astra's Tourer! Ben heel benieuwd naar de specificatie van de maand mei, nog een paar dagen geduld, denk ik!

speedtouch zei:
Ik zie verschrikkelijk veel nieuwe Picanto's en ook Opel Astra's Tourer! Ben heel benieuwd naar de specificatie van de maand mei, nog een paar dagen geduld, denk ik!

Van de Astra Tourer kan ik maar één ding zeggen: Topbak!

Wat ik echt 'vreselijk' veel zie is de gefacelifte Passat Variant. Ongehoord.
Maar goed, ik pendel dan ook regelmatig van bedrijventerrein naar bedrijventerrein.

Idee: Daar waar de A2, 4, 12, 16 4 banen hebben de meest linker baan uitroepen tot VAG BAAN!
Gisteren en vandaag bv de A2 Utrecht - Den Bosch:

Permanent A4 Avant's, tientallen. Verder een verdwaalde Golf, Skoda maar dan weer tritsen A4, Passat's en A6-en.
Zelfs een snelwegbak als Mercedes valt weg in dat VAG geweld.

rickm zei:
speedtouch zei:

Van de Astra Tourer kan ik maar één ding zeggen: Topbak!

Wat ik echt 'vreselijk' veel zie is de gefacelifte Passat Variant. Ongehoord.
Maar goed, ik pendel dan ook regelmatig van bedrijventerrein naar bedrijventerrein.

Idee: Daar waar de A2, 4, 12, 16 4 banen hebben de meest linker baan uitroepen tot VAG BAAN!
Gisteren en vandaag bv de A2 Utrecht - Den Bosch:

Permanent A4 Avant's, tientallen. Verder een verdwaalde Golf, Skoda maar dan weer tritsen A4, Passat's en A6-en.
Zelfs een snelwegbak als Mercedes valt weg in dat VAG geweld.

Hmm, dat is op de A16 niet zo heel veel anders hoor, hier en daar een verdwaalde Astra Coupe ertussen maar verder komt het aardig overeen. ;)

Owja, en af en toe een bouwvakker in een busje :rolleyes:

Ik heb ook al vaker het idee gehad dat de vroegere zogenaamde BMW rijders nu allemaal in een Audi rijden.

Witte busjes houden een deel van de dag dat VAGblik inderdaad gezelschap, m.n. tussen 15.30 en 17.00.
Niet zelden op tamelijk huferige wijze (afstand bewaren? ho maar!)

Mij vielen al de A4 Avant's etc m.n. op later op de ochtend, begin v/d middag.
Lease-ers van PON tot aan de horiZON.

Heb verder niets met VAG, wel een A6 en A4 gehad overigens en als je het mij vraagt staat er ook een Golf op mijn naam.
Maar ik rijd BMW en Peugeot (4007!).

Mach1 zei:
rickm zei:
en Peugeot (4007!).

Mitsubishi dus :).

Is het daarom dat de achterdeuren sluiten als de deksel op een koekjestrommel? Erg blikkerig geluid.
Hadden de 307 achterdeuren ook. Net alsof je met één ruk het hele geval (die deur dus :)) uit de sponning trekt.
Wel goeie value for money, ruim, handige dubbele achterklep, aardige automaat en redelijk weggedrag.
Interieur is helaas zo gezellig als een crematorium (à la VAG 90-tiger jaren zeg maar)

[size=large]Autoverkopen stijgen in mei met 36 procent[/size]

In de rest van Europa krabbelen de autoverkopen maar moeizaam overeind, maar in Nederland gaat het onwaarschijnlijk goed. Het hele jaar zijn er al dikke plussen en in mei waren de verkopen zelfs 36 procent hoger dan vorig jaar.
In mei werden 50.059 auto’s verkocht. In mei 2010 waren dat er nog 36.876. De teller staat nu voor 2011 op 278.122 stuks. In de eerste vijf maanden van vorig jaar waren dat 219.476 auto’s.
Peugeot stootte in mei Volkswagen van de troon als bestverkopende merk. Vorige maand verkocht het Franse merk namelijk 4.960 auto’s, waar Volkswagen op 4.524 exemplaren bleef steken. Renault bekleedt de laagste plek van het ereschavot met 3.884 auto’s.
Er zijn ook merken die het minder goed doen. Die moeten we vooral in de Japanse hoek zoeken. Het gaat om Toyota, Mazda, Honda en Daihatsu, die alle beduidend minder dan vorig jaar verkopen. Seat en Skoda deden het juist wel goed, want die merken verdubbelden hun verkopen.

De effecten van de ramp in Japan worden nu duidelijk zichtbaar. Lexus en Honda halveren ten opzichte van vorige maand. Toyota, het best verkochte automerk van 2009 als Volkswagen geen Fox'jes gedumpt had op 31 december van dat jaar, op nummer 8! Daihatsu op een veel te laag niveau, alle Japanse automerken lijken te zijn getroffen. De effecten van de perikelen rond en de productiestop van Saab worden nu ook duidelijk zichtbaar.
Wel een goede maand hadden Citroën (C3/DS3 e-HDI waarschijnlijk), Kia (Picanto, Sportage), blijvend goede cijfers voor Fiat, Seat en Skoda, prima scorend BMW en Chevrolet, procentueel gezien zullen Alfa Romeo en Lexus weer lekker meedraaien, hoewel dat laatste merk het waarschijnlijk dus veel beter had kunnen doen.
*edit: en Peugeot dus, hopelijk komt dat niet voornamelijk door de 107.

Dat er toch nog zoveel mensen in een overprijsde VW gaan rijden he.

(Zo, dan hebben we dat voor deze maand maar weer gehad :))

1,3,5 de Franse merken - leuk!
BMW méér dan Audi - geen wonder met al die nwe 5's.
Skoda & Seat (VAG) - wie ze kopen, geen idee, maar je ziet ze bij bosjes.

@Dennis_zw:

Dennis_zw zei:
Wat is precies de zin om het hele Autoweek bericht hier nog een keer te herhalen, terwijl het er al staat met nog een link naar het originele bericht? Sommige mensen.....

Daewoo-Chevrolet zei:
De effecten van de ramp in Japan worden nu duidelijk zichtbaar. Lexus en Honda halveren ten opzichte van vorige maand. Toyota, het best verkochte automerk van 2009 als Volkswagen geen Fox'jes gedumpt had op 31 december van dat jaar, op nummer 8! Daihatsu op een veel te laag niveau, alle Japanse automerken lijken te zijn getroffen. De effecten van de perikelen rond en de productiestop van Saab worden nu ook duidelijk zichtbaar.
Wel een goede maand hadden Citroën (C3/DS3 e-HDI waarschijnlijk), Kia (Picanto, Sportage), blijvend goede cijfers voor Fiat, Seat en Skoda, prima scorend BMW en Chevrolet, procentueel gezien zullen Alfa Romeo en Lexus weer lekker meedraaien, hoewel dat laatste merk het waarschijnlijk dus veel beter had kunnen doen.

Hyundai doet het ook erg goed, die zijn ook met een opmars bezig tov vorig jaar. Waarom vergeet iedereen Hyundai? o_O

Excellent driver zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Hyundai doet het ook erg goed, die zijn ook met een opmars bezig tov vorig jaar. Waarom vergeet iedereen Hyundai? o_O

Die IX20 zie je idd best vaak. Ik vind dat een fraaie auto en veel auto voor dat geld.

De Toyta versoS zie bijna helemaal niet.

Hyundai doet het ook erg goed, die zijn ook met een opmars bezig tov vorig jaar. Waarom vergeet iedereen Hyundai? o_O[/quote]

Bij deze, Hyundia gaat goed (y)
Maar nu we toch bezig zijn; ook Kia, dankzij de Sportage (mooie auto)

Nissan gaat in Nederland vreemd genoeg door het putje, ondanks de nieuwe Micra, Juke en QQ.
Een uitzondering, want Nissan is in veel Europese landen de hardst stijgende Japanner.
Denk aan 20, 30, 40%. Ook in Rusland en de US gaat dat merk hard omhoog.
Maar sinds de facelift heeft NL geen interesse meer in de QQ, zo lijkt het.

Excellent driver zei:

Je kunt het ook zo zien: doordat Hyundai het zo goed doet, vergeten steeds minder mensen Hyundai!

Overigens zie ik iets opmerkelijks.
Al is dit maar één maand, Citroen staat BOVEN Opel.
Dat is in NL denk ik zelden vertoond.

Benieuwd of de DS3 daar een beetje voor verantwoordelijk is - zie ze erg weinig.

Terug
Bovenaan