Oké! Doen we dat.
Compacte middenklasse SUV's
De markt voor compacte middenklasse SUV's bleef ongeveer stabiel. Vooral de twee marktleiders hadden het moeilijk. Voorlopig lijkt de generatiewissel de Kia Niro geen goed te doen. Of het nu komt door de veel minder traditionele vormgeving of de toegenomen concurrentie voor de elektrische uitvoering, die in technisch opzicht bovendien weinig progressie laat zien, de Niro is niet meer zo populair als voorheen. Anderzijds, de auto blijft in trek, had door de komst van de nieuwe Sportage met hybride-aandrijflijnen veel meer interne concurrentie en stond weer bovenaan. Dat de Volvo XC40 in zijn zoveelste jaar wat terrein prijsgeeft, is ook geen schande. Als je de verkopen van de C40 erbij optelt, komt de auto zelfs bovenaan te staan en is het afzetverlies al weer wat kleiner. Het Chinese zustermodel van de XC40, de Lynk & Co 01, weet op indrukwekkende wijze een podiumplaats te bemachtigen. Het abonnementsmodel en de auto zelf zijn een groot succes.
Dan volgt er een groot gat naar de Hyundai Tucson en Kia Sportage, die ook gewoon erg populair zijn: zowel de Tucson als de Sportage behaalden hun hoogste marktaandeel ooit (inclusief de generatie van de Tucson die in Europa ix35 werd genoemd). De Nissan Qashqai volgt op korte afstand van de Koreanen en blijft Nissans succesnummer. De Renault Arkana op #7 is verrassender. Wie had vooraf gedacht dat deze in Zuid-Korea gebouwde crossover met opgerekt platform van de Captur zo goed zou scoren? Mitsubishi's gunstig geprijsde plug-in hybride Eclipse Cross doet het prima. Nieuw zijn de Toyota Corolla Cross, Alfa Romeo Tonale en BYD Atto 3. Ook de nieuwe generatie BMW X1 en iX1 werden eind 2022 leverbaar. De eerste demonstratiemodellen van de Renault Austral, de opvolger van de Kadjar, zijn eind december geregistreerd. De Cupra Formentor is in diverse Europese landen een waar verkoopkanon is, maar doet het hier ronduit slecht. De Mercedes-Benz EQA gaat na zijn introductiejaar al direct onderuit en schiet tekort tegen de XC40/C40, Q4 en nu de iX1. Ook de zo langzamerhand bedaagde Skoda Karoq, Opel Grandland, Citroën C5 Aircross, Seat Ateca en Jeep Compass hebben het moeilijk.
Nieuw voor 2023 is de genoemde Renault Austral. Mogelijk krijgt de Arkana al een facelift om niet onder te sneeuwen. Op de nieuwe Renault Scénic, een groter SUV-broertje van de Mégane, moet tot 2024 worden gewacht. Toyota lanceert binnenkort de tweede generatie C-HR. Honda vult het gat tussen de HR-V en CR-V met de 4,57 meter lange ZR-V, die het moet opnemen tegen de Toyota Corolla Cross en Nissan Qashqai. De Mazda MX-30 is er nu ook als R-EV plug-in hybride. Peugeot test al druk met de nieuwe generatie 3008, maar eerst krijgt de huidige 3008 nog een nieuwe mildhybride-aandrijflijn. Die komt natuurlijk ook beschikbaar voor de Citroën C5 Aircross en Opel Grandland. De nieuwe 3008 zal eind dit jaar dan toch wel worden onthuld. Over de Grandland gesproken, die is er nu ook als GSe. De Alfa Romeo Tonale is er nu ook als PHEV. De Cupra Formentor krijgt een kleine facelift. Belangrijker nieuws bij VW AG is de komst van de nieuwe Tiguan. Die komt ook in elektrische vorm beschikbaar en is daarmee een interne rivaal van de ID.4.
Facelifts zijn er voor de Mercedes-Benz GLA, EQA en GLB. De huidige BMW X2 is nogal onbegrepen. De volgende wordt een liftback-uitvoering van de X1 en volgt daarmee een traditioneler recept, de grotere overeenkomsten met de X1 zullen bovendien in ontwikkelingskosten schelen. De X2 neemt het op tegen de Audi Q3 Sportback en Volvo C40 (als iX2). De nieuwe Mini Countryman promoveert naar dit segment. Met de Zeekr 002 wil Geely het opnemen tegen rivalen als de BYD Atto 3 en Kia Niro. Lynk & Co krijgt ook een eigen versie van deze SUV, die in 2024 als elektrische opvolger dient van de plug-in hybride 01. Smart waagt zich ook in dit deel van de markt met de #3, die dezelfde techniek heeft. Mogelijk lanceert Xpeng de elektrische G3, het oudste model van het merk, ook in Nederland. VinFast lanceert de VF7. Kia komt met de EV4, een auto die tussen de elektrische Niro en EV6 wordt gepositioneerd.
Code:
[b]2022 2021[/b]
1. Kia Niro 7.277 10.812 -32,7
2. Volvo XC40 6.821 8.448 -19,3
3. Lynk & Co 01 5.847 3.297 77,3
4. Hyundai Tucson 3.715 2.769 34,2
5. Kia Sportage 3.311 544 508,6
6. Nissan Qashqai 3.142 2.537 23,8
7. Renault Arkana 2.406 828 190,6
8. Volkswagen Tiguan 2.157 2.346 -8,1
9. Toyota C-HR 2.057 2.316 -11,2
10. Peugeot 3008 1.683 2.216 -24,1
11. Mazda CX-30 1.419 1.982 -28,4
12. Skoda Karoq 1.329 2.144 -38,0
13. Mercedes-Benz GLA/EQA 1.201 1.929 -37,7
14. BMW X1/iX1 1.112 1.178 -5,6
15. Mitsubishi EclipseCross 1.043 629 65,8
16. Audi Q3 979 894 9,5
17. Volvo C40 865 357 142,3
18. Opel Grandland 848 1.678 -49,5
19. Citroën C5 Aircross 678 958 -29,2
20. Toyota Corolla Cross 661
21. Seat Ateca 454 785 -42,2
22. Renault Kadjar 402 399 0,8
23. Jeep Compass 396 629 -37,0
24. Range Rover Evoque 342 246 39,0
25. Cupra Formentor 264 102 158,8
26. Alfa Romeo Tonale 191
27. Mazda MX-30 184 536 -65,7
28. BMW X2 170 206 -17,5
29. BYD Atto 3 161
30. Lexus UX 128 215 -40,5
31. Jaguar E-Pace 51 61 -16,4
32. Seres 3 22 21 4,8
33. SsangYong Korando 13 9 44,4
34. Renault Austral 10
35. Mitsubishi ASX 53 -100,0
[b]TOTAAL 51.339 51.071 0,5[/b]
[size=medium]Middenklasse SUV's[/size]
Het segment der middenklasse SUV's had het nogal moeilijk. Dit segment groeide in 2021 enorm door de komst van vele elektrische crossovers. In 2022 was het segment wederom volop in beweging, maar niet alle elektrische auto's slagen er even goed in om de aandacht vast te houden. Het meest treffende voorbeeld is de Ford Mustang Mach-E, een succesnummer in 2021 dat in 2022 werd gevloerd door de concurrentie. Die concurrentie kwam niet in de laatste plaats van de eveneens Amerikaanse Tesla Model Y, die met dank aan een eindsprint op de tweede plek eindigde en dit jaar door prijsverlagingen de top moet kunnen bereiken. Die top werd in 2022 nog ingenomen door de Skoda Enyaq, die gezien verkoopdalingen bij concurrenten nog redelijk stand hield. Evenknie Audi Q4 veroverde de derde plek, terwijl de Volkswagen ID.4 flink daalde, maar inclusief de nieuwe ID.5 toch aardig op peil bleef. Tussen de Q4 en ID.4 vinden we de Kia EV6, die de Hyundai Ioniq 5 duidelijk aftroeft. De MG Marvel R weet geen vuist te maken tegen dat geweld. Nieuw is de Nissan Ariya, die vooralsnog niet in de buurt weet te komen van de gevestigde orde en na de prijsverlagingen bij Tesla misschien wel een prijscorrectie nodig heeft.
Het is niet alleen maar elektrisch wat de klok slaat. Skoda blijft goed scoren met de ouder wordende Kodiaq, die met geen enkele vorm van elektrificatie is te verkrijgen. Ook de Mazda CX-5 bleef stabiel. Voor Ford zijn de druiven zuur, want naast de weggevaagde Mustang Mach-E halveert de traditionele Kuga ook nog eens. De Hyundai Santa Fe wint ongeveer wat de Kia Sorento verliest. Beide modellen weten niet echt een vuist te maken tegen de iets kleinere Kodiaq. De nieuw debuterende Mazda CX-60 heeft wellicht betere papieren, al is dat geen zevenzitter. In de marge rukken de DS 7, Range Rover Velar, Lexus NX (generatiewissel) en Jaguar F-Pace op. De eerste exemplaren van de nieuwe Nissan X-Trail, Toyota bZ4X en Subaru Solterra zijn ook op kenteken gezet; Maserati lanceerde de Grecale.
2023 is een jaar met veel SUV-nieuws. De Jaguar I-Pace heeft een nieuwe (ontbrekende) grille gekregen en de Alfa Romeo Stelvio is licht opgefrist. Ook de DS 7 is vernieuwd, later dit jaar volgen vernieuwde versies van de Mercedes-Benz GLB, Ford Kuga, Kia Sorento, MG HS en Seat Tarraco. Dan door naar het grotere nieuws: Renault lanceert de Espace, een opgerekte Austral die in feite de Koleos opvolgt. Mercedes-Benz lanceerde in 2022 de nieuwe GLC en dit jaar volgt de nieuwe GLC Coupé. Andere, nieuwe SUV's met verbrandingsmotoren zijn de nieuwe generatie Hyundai Santa Fe en Honda CR-V. Op de nieuwe Audi Q5 en Peugeot 5008 moet vermoedelijk tot 2024 worden gewacht, de laatste krijgt in huidige vorm dit jaar wel een nieuwe mildhybride-aandrijflijn. Op elektrisch gebied komt Ford met een eigen SUV op basis van VW's MEB-platform. Lexus komt met de RZ, SsangYong lanceert de Torres met elektrische aandrijving, VinFast de VF8, uit China zijn er de Aiways U6, Seres 5 en mogelijk de plug-in hybride Wey Coffee 02 (al lijkt de fabrikant te focussen op elektrische modellen van Ora in Nederland). Op de nieuwe, elektrische Porsche Macan moet tot 2024 worden gewacht.
Code:
[b]2022 2021[/b]
1. Skoda Enyaq 5.467 6.621 -17,4
2. Tesla Model Y 3.892 1.580 146,3
3. Audi Q4 3.255 2.435 33,7
4. Kia EV6 3.104 1.644 88,8
5. Volkswagen ID.4 2.861 4.215 -32,1
6. BMW X3/iX3 2.670 3.676 -27,4
7. Skoda Kodiaq 2.067 2.469 -16,3
8. Hyundai Ioniq 5 1.933 1.712 12,9
9. Mazda CX-5 1.649 1.670 -1,3
10. Volvo XC60 1.633 2.011 -18,8
11. Ford Kuga 1.473 2.836 -48,1
12. Toyota RAV4 1.391 1.843 -24,5
13. Volkswagen ID.5 1.372
14. Peugeot 5008 913 1.246 -26,7
15. Mercedes-Benz GLB/EQB 877 715 22,7
16. Mercedes-Benz GLC 553 590 -6,3
17. Seat Tarraco 534 549 -2,7
18. Ford Mustang Mach-E 426 4.142 -89,7
19. Hyundai Santa Fe 410 241 70,1
20. Kia Sorento 368 569 -35,3
21. Mazda CX-60 363
22. Nissan Ariya 341
23. MG Marvel R 307 16 1818,8
24. Audi Q5 262 280 -6,4
25. DS 7 249 175 42,3
26. BMW X4 214 200 7,0
27. Range Rover Velar 211 106 99,1
28. Mercedes-Benz EQC 197 219 -10,0
29. Land Rover Discovery Sport 164 204 -19,6
30. Lexus NX 157 33 375,8
31. Porsche Macan 148 102 45,1
32. MG EHS 137 244 -43,9
33. Jaguar F-Pace 130 63 106,3
34. Honda CR-V 114 130 -12,3
35. Toyota bZ4X 112
36. Nissan X-Trail 100 143 -30,1
37. Hyundai Nexo 62 41 51,2
38. Alfa Romeo Stelvio 46 40 15,0
39. Subaru Forester 22 61 -63,9
40. Suzuki Across 21 61 -65,6
41. Maserati Grecale 17
42. Renault Koleos 13 20 -35,0
43. Subaru Solterra 11
44. Jaguar I-Pace 8 18 -55,6
45. Aiways U5 1 11 -90,9
46. Mitsubishi Outlander 914 -100,0
47. UAZ Patriot 1 -100,0
[b]TOTAAL 40.255 43.846 -8,2[/b]
[size=medium]Grote SUV's[/size]
De markt voor grote SUV's steeg in 2022 flink. Audi en in mindere mate BMW waren hiervoor verantwoordelijk. De E-Tron, voortaan Q8 e-tron, herstelde zich in 2022 en blijft een veelgevraagde EV. Mercedes-Benz en Jaguar zullen daar met hun winkeldochters EQC en I-Pace toch met enige jaloezie naar moeten kijken. Land Rover lanceerde de nieuwe Range Rover en in de staart van 2022 de Range Rover Sport, BYD lanceerde de Tang, Hongqi de E-HS9 en eind 2022 keerde de Tesla Model X terug. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn bij Audi: zowel voor de Q7 als de Q8 waren de helft minder registraties.
Nieuw voor 2023 is dus de Range Rover Sport. Land Rover heeft de Defender 130 gelanceerd; elektrische Range Rovers volgen in 2024. De nieuwe Jeep Grand Cherokee, Lexus RX, Mercedes-Benz EQE SUV en EQS SUV, GLE facelift, Audi Q8 e-tron facelift en Lamborghini Urus facelift zijn klaar voor 2023. Later dit jaar volgen facelift voor de Mercedes-Benz GLS en G-Klasse; de EQG (of hoe die ook gaat heten) volgt pas in 2024. Audi frist de Q7 en Q8 op, andere facelifts zijn voor de Rolls-Royce Cullinan, Porsche Cayenne, BMW X5 en X6 en Ford Explorer. Mazda lanceert de CX-80, de verlengde CX-60 met zeven zitplaatsen. Mogelijk lanceert GWM de Wey Coffee 01. Zeker is de komst van een hoop nieuwe elektrische SUV's: bij Geely zijn dat de Volvo EX90, Polestar 3, Lotus Eletre en Zeekr 001. Kia komt met de EV9, Audi met de Q6 e-tron, VinFast de VF9, Nio de EL7 en mogelijk ook nog de EL6 én EL8 en Xpeng de G9. De Chinese Volkswagen ID.6 zou ook nog steeds een mooie aanvulling op het gamma zijn.
Code:
[b]2022 2021[/b]
1. Audi Q8 e-tron 2.316 1.094 111,7
2. BMW X5 943 1.329 -29,0
3. BMW iX 912 311 193,2
4. Volvo XC90 771 803 -4,0
5. Porsche Cayenne 726 588 23,5
6. Land Rover Defender 488 439 11,2
7. Mercedes-Benz GLE 394 451 -12,6
8. Toyota Land Cruiser 232 244 -4,9
9. Range Rover Sport 209 371 -43,7
10. Jeep Wrangler 159 151 5,3
11. Ford Explorer 159 131 21,4
12. Audi Q8 121 228 -46,9
13. Range Rover 117 90 30,0
14. BMW X6 100 109 -8,3
15. Audi Q7 95 184 -48,4
16. BMW X7 89 65 36,9
17. Toyota Highlander 86 123 -30,1
18. Tesla Model X 59 2 2850,0
19. Bentley Bentayga 55 31 77,4
20. Mercedes-Benz G-Klasse 39 32 21,9
21. Lexus RX 36 65 -44,6
22. BYD Tang 36
23. Mercedes-Benz GLS 34 42 -19,0
24. Lamborghini Urus 23 23 0,0
25. Land Rover Discovery 17 20 -15,0
26. SsangYong Rexton 16 17 -5,9
27. Maserati Levante 8 8 0,0
28. Rolls-Royce Cullinan 6 6 0,0
29. Aston Martin DBX 5 14 -64,3
30. Hongqi E-HS9 4
31. Volkswagen Touareg 3 26 -88,5
32. Jeep Grand Cherokee 1
33. Dodge Durango 7 -100,0
[b]TOTAAL 8.259 7.004 17,9[/b]
[size=medium]Campers en conversies[/size]
Voor het eerst ook een rijtje met de populairste campermerken. Ik heb even opgezocht wat de landen van herkomst zijn en welke merken bij welke groep horen.
Hymer is nipt marktleider en heeft ook de dochtermerken Capron, Dethleffs, Bürstner, LMC, Laika (Italiaans), Etrusco (Italiaans) en Niesmann + Bischoff.
Op merkniveau is het Sloveense Adria de nummer twee. Dit merk is van het Franse Trigano, die daarnaast ook het Sloveense Sun Living, de Franse merken Chausson, Challenger en Font Vendôme, het Italiaanse McLouis, Elnagh en Roller Team, het Duitse Eura Mobil, Eura Mobil-submerk Forster en Karmann Mobil, het Spaanse Benimar en het zo te zien Noorse Tourne Mobil voert.
Ook Duits is Knaus, dat daarnaast dochtermerken heeft zoals Weinsberg en Morelo.
Rapido is Frans en ook een grote speler: het heeft ook het Duitse Westfalia, het Franse Itinéo en Dreamer en het Italiaanse P.L.A. en Giottiline in handen.
Pössl is Duits en heeft zo te zien ook het merk Toth es Fiai in handen. Hobby, Frankia en La Strada zijn ook Duits. Pilote is Frans; Kabe Zweeds, Bravia Sloveens en Ilusion Spaans.
Code:
[b]2022[/b]
1. Hymer 220
2. Adria 219
3. Knaus 193
4. Capron 161
5. Chausson 118
6. Carthago 115
7. Dethleffs 109
8. Weinsberg 106
9. Pössl 94
10. Bürstner 68
11. Sun Living 48
12. LMC 40
13. Laika 35
14. McLouis 32
15. Rapido 32
16. Hobby 26
17. Tourne Mobil 19
18. Westfalia 19
19. Benimar 18
20. Elnagh 18
21. Frankia 12
22. Dreamer 11
23. Niesmann + Bischoff 11
24. Forster 10
25. Pilote 10
26. Etrusco 9
27. Eura Mobil 9
28. Kabe 9
29. Itinéo 7
30. Karmann Mobil 7
31. P.L.A. 7
32. Giottiline 5
33. Roller Team 5
34. Allied Vehicles LTD 5
35. Bravia 4
36. Morelo 4
37. Ilusion 3
38. Mobilvetta 3
39. Challenger 2
40. La Strada 2
41. Toth es Fiai 2
42. Blucamp 1
43. Concorde 1
44. Font Vendôme 1
45. Globe-Traveller 1
46. Mega Mobil 1
47. Mooveo 1
[b]TOTAAL 1.833[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Autoblog.nl / AutoWeek.nl[/size]