• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

De irritatie van laden

Marcel21674

Gebruiker
Ik ben eigenlijk wel eens nieuwsgierig naar de ervaringen van andere EV rijders.
Wij gaan nog wel regelmatig eens richting belgie ivm. familie bezoek (omgeving mechelen en gent). Zelf wonen we in de omgeving van schagen. Dus dat zijn best wel tripjes, zeker als je heen en weer gaat op dezelfde dag.
We rijden nu zo'n 2 jaar electrisch en in het begin was dat geweldig en het rijden is op zich nog steeds geweldig, maar het laden wordt eigenlijk een steeds groter irritatie punt.
Niet voor de dagelijkse ritjes, dat gaat prima en we thuis kunnen laden, maar gisteren, gingen we bv. een dagje naar onze oudste zoon in zottegem en het weer was op z'n zachtst gezegd hopeloos. Als gevolg van vooral de wind, hadden we op de heenweg al onvoldoende bereik en moesten we volgens de Tesla navigatie, al in oosterhout superchargen.
Dat kwam op zich wel redelijk uit, hadden nog niet gegeten, dus dat kon gelijk tijdens het laden.
Maar ja, naar onderweg naar huis, moesten we weer opladen, nu in breda, s'avonds om 21:30uur in een donker hoekje. weer 40 minuten..
Ik merk bij zowel m'n vrouw als ik, dat dat meer en meer begint tegen te staan en we zo langzamerhand beginnen terug te verlangen naar het ouderwets tanken en gewoon in 1x heen en weer kunnen rijden. Bijna 1,5uur extra reistijd op een dag is, of beter gezegd word toch wel een dingetje.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Wij rijden hier ook volledig elektrisch ('21 Model 3 Dual motor & '17 eGolf) én eigenlijk nog geen hinder ondervonden. De eGolf gebruiken we echt alleen voor korte ritten en we kunnen thuis laden met 11 kW dus dat ding zit binnen een mum van tijd vol. De Tesla gaat meestal snachts aan de oplader en zo heb ik nooit een probleem gehad.

Hier in Finland hebben we helaas nog geen goed supercharger netwerk, maar voor de keren dat we bij familie of vrienden op bezoek gaan kunnen we er gelukkig wel terecht. Ik heb zelf 3 kleine kinderen dus na 2 of 3 uur rijden is het sowieso wel tijd om een pauze in te lassen.

Met een elektrische auto van het noorden naar Valkenburg geweest , moesten afslag Valkenburg voorbij om snel te laden en vervolgens bij de volgende afslag grens nl België te keren om alsnog in Valkenburg te komen. Kruispunt a73 a2 konden we namelijk nergens snel laden, zie op maps dat er inmiddels nog 1 bij is gekomen ter hoogte van born

Marcel21674

Gebruiker
Zadelsnuiver zei:
Wij rijden hier ook volledig elektrisch ('21 Model 3 Dual motor & '17 eGolf) én eigenlijk nog geen hinder ondervonden. De eGolf gebruiken we echt alleen voor korte ritten en we kunnen thuis laden met 11 kW dus dat ding zit binnen een mum van tijd vol. De Tesla gaat meestal snachts aan de oplader en zo heb ik nooit een probleem gehad.

Hier in Finland hebben we helaas nog geen goed supercharger netwerk, maar voor de keren dat we bij familie of vrienden op bezoek gaan kunnen we er gelukkig wel terecht. Ik heb zelf 3 kleine kinderen dus na 2 of 3 uur rijden is het sowieso wel tijd om een pauze in te lassen.

Ongeveer hetzelfde als hier. we hebben naast de tesla een mazda MX30, die vooral door mij gebruikt word als woon werk verkeer en dat is geweldig. Heerlijk relaxed zoemen in stilte en comfort, idem voor de tesla overigens.
Tesla laadnetwerk is ook niks op aan te merken, Voldoende vermogen en laadpalen. Ik denk dat daar nog geen concurrent tegenop kan.
Het is vooral de extra tijd die je kwijt bent en dan vooral s'avonds laat als je graag naar huis wilt.
En misschien moeten we ook gewoon de conclusie gaan trekken dat het te ver is voor 1 dag.

Vorq

Gebruiker
Voorheen kon je dat ongemak nog wegstrepen tegen weinig bijtelling of lage 'brandstofkosten'. Dat is ook niet meer zo.

Voor ons zou een EV (99% thuisladen) ideaal zijn. We hebben zelden of nooit ritten van 100km of meer en een tweede auto in het zeldzame geval dat er een verre rit is. Bij ons telt dan weer de investering, voor €60k begin je pas en op de occassionmarkt vind je eigenlijk nog flink achterlopende technologie.

Dat in combinatie met die ene zeldzame (vakantie)rit die mogelijk toch een half uur extra aan laden kost: misschien wordt de volgende toch gewoon weer een ICE, ook al lag dat niet in de planning.

Majortom

Gebruiker
Ik heb inmiddels een elektrische auto besteld, met name omdat dit door mijn werkgever sterk ondersteund wordt, met name ook door de keuzetabel (veel meer budget voor een elektrische auto..).
Voor mij maakt het laden niet uit, omdat ik al vrij lang de zakelijke auto niet meer privé rijd en meestal thuis kan laden. Van de bijtelling ( voor mij ruim 500 euro netto per maand) leasen we elke 4/5 jaar een auto voor mijn vrouw, die dan ook de privé auto wordt. Een tweede auto is voor ons noodzaak, omdat we op het platteland wonen en ik regelmatig enkele dagen van huis ben.
Over een elektrische auto als privéauto heb ik na twee minuten al een conclusie getrokken....dat zit er echt met de huidige infrastructuur, range en prijzen echt nog niet aan te komen; zelfs in Nederland niet.
Over vier jaar verhuizen wij naar het buitenland en dan worden het met het huidige innovatietempo in dat land gewoon weer twee ICE's....Dus de elektrische revolutie waar een aantal Tesla apostelen het op de homepage over hebben is zelfs in Nederland nog niet gearriveerd, laat staan daarbuiten. En met de ondercapaciteit in het net, komt er aan de snelle groei van laadstations in Nederland vast ook snel een einde en dan lopen de wachttijden bij snellaadstations ook alleen maar op.....

Nico GTR

Gebruiker
Marcel21674 zei:
Zadelsnuiver zei:

Ongeveer hetzelfde als hier. we hebben naast de tesla een mazda MX30, die vooral door mij gebruikt word als woon werk verkeer en dat is geweldig. Heerlijk relaxed zoemen in stilte en comfort, idem voor de tesla overigens.
Tesla laadnetwerk is ook niks op aan te merken, Voldoende vermogen en laadpalen. Ik denk dat daar nog geen concurrent tegenop kan.
Het is vooral de extra tijd die je kwijt bent en dan vooral s'avonds laat als je graag naar huis wilt.
En misschien moeten we ook gewoon de conclusie gaan trekken dat het te ver is voor 1 dag.

Dus bij jou past een MX30 R dus gewoon heel goed!

Niseko

Gebruiker
Marcel21674 zei:
maar gisteren, gingen we bv. een dagje naar onze oudste zoon in zottegem en het weer was op z'n zachtst gezegd hopeloos.
Maar ja, naar onderweg naar huis, moesten we weer opladen, nu in breda, s'avonds om 21:30uur in een donker hoekje. weer 40 minuten..

Zottegem is dan ook echt een "Hol van Pluto" in Vlaanderen. Het is er mooi wonen en fietsen in die streek, maar voor de rest... (mijn zeer goede Mazda garage zit daar, al 3 auto's gekocht, dus wat topografische kennis heb ik wel intussen ook al woon ik op 60+ km).

Ik heb toch enkele vragen bij je post :
(1) ben je dan thuis niet volgeladen vertrokken voor zo een trip van 600 km?
(2) kon je niet laden in de buurt van / bij je zoon tijdens je bezoek? Ik ben ook al vrienden gaan halen / terugbrengen met mijn eigen auto naar hun auto die verderop aan het laden was tijdens hun bezoek, want wij hebben zelf geen oprit en geen EV.
(3) Breda - Schagen is volgens Google 170 km en in Breda is een Tesla SC -> die 170 km pomp je er toch in no time in (10 minuutjes?), thuiskomen en thuis verder laten opladen.

Maar begrijp je frustratie wel hoor en da's jammer als je serieus voorloopt door met 2 EVs te rijden in het gezin.
Ik hoor ook van collega's met een EV dat het gewoon meer voorbereiding en planning vergt dan een gewone auto. Met een Diesel is het simpel : je moet 600 km rijden, je vertrekt en ziet dat je range maar 50 km is, volgooien bij het eerste tankstation op 2' en hoppa, weer goed voor 1.000 km.

Uzzi

Gebruiker
laden kan irritant zijn of dan eigenlijk vooral als er op bestemming geen mogelijkheid tot stekkeren is. afgelopen weekend bij vrienden om te skiën, geen stekker aanwezig dus de BEV thuis gelaten (scheelt toch een stop bij de supercharger). dit weekend skiën maar hotel met stekker dus met de BEV. op langere ritten vindt ik laden dan weer niet zo vervelend als er op bestemming maar een stekker mogelijkheid is.

Marcel21674

Gebruiker
Niseko zei:
Marcel21674 zei:
maar gisteren, gingen we bv. een dagje naar onze oudste zoon in zottegem en het weer was op z'n zachtst gezegd hopeloos.

Zottegem is dan ook echt een "Hol van Pluto" in Vlaanderen. Het is er mooi wonen en fietsen in die streek, maar voor de rest... (mijn zeer goede Mazda garage zit daar, al 3 auto's gekocht, dus wat topografische kennis heb ik wel intussen ook al woon ik op 60+ km).

Ik heb toch enkele vragen bij je post :
(1) ben je dan thuis niet volgeladen vertrokken voor zo een trip van 600 km?
(2) kon je niet laden in de buurt van / bij je zoon tijdens je bezoek? Ik ben ook al vrienden gaan halen / terugbrengen met mijn eigen auto naar hun auto die verderop aan het laden was tijdens hun bezoek, want wij hebben zelf geen oprit en geen EV.
(3) Breda - Schagen is volgens Google 170 km en in Breda is een Tesla SC -> die 170 km pomp je er toch in no time in (10 minuutjes?), thuiskomen en thuis verder laten opladen.

Maar begrijp je frustratie wel hoor en da's jammer als je serieus voorloopt door met 2 EVs te rijden in het gezin.
Ik hoor ook van collega's met een EV dat het gewoon meer voorbereiding en planning vergt dan een gewone auto. Met een Diesel is het simpel : je moet 600 km rijden, je vertrekt en ziet dat je range maar 50 km is, volgooien bij het eerste tankstation op 2' en hoppa, weer goed voor 1.000 km.

(1) Jazeker vertrokken met een volle accu. Maar er stond gisteren een zeer stevige zuidwester wind en dat hakt er echt in qua verbruik.

(2) we hadden de complete route, dus heen en terug, ingegeven in de navigatie van de tesla. De navigatie kwam met het advies om in oosterhout en in eerste instantie antwerpen te laden. Maar omdat we in oosterhout hebben gegeten hebben we daar ongeveer 40 a 45 minuten gestaan ipv. De geplande 20min. Door het extra beteik daardoor, konden we door tot breda. Daar hebben we ook langer gestaan dan de advies 20min. Zodat we zonder zorgen 130km/h konden rijden tot huis. Dat viel achteraf wel mee qua extra verbruik. Dus we hadden het ook wel met die 20min. gered. Overigens kwamen we in breda aan met 4% resterend, hij was dus ook wel echt leeg. Wellicht had het inderdaad handiger gekunt.

Marcel21674

Gebruiker
Vorq zei:
Voorheen kon je dat ongemak nog wegstrepen tegen weinig bijtelling of lage 'brandstofkosten'. Dat is ook niet meer zo.

Voor ons zou een EV (99% thuisladen) ideaal zijn. We hebben zelden of nooit ritten van 100km of meer en een tweede auto in het zeldzame geval dat er een verre rit is. Bij ons telt dan weer de investering, voor €60k begin je pas en op de occassionmarkt vind je eigenlijk nog flink achterlopende technologie.

Dat in combinatie met die ene zeldzame (vakantie)rit die mogelijk toch een half uur extra aan laden kost: misschien wordt de volgende toch gewoon weer een ICE, ook al lag dat niet in de planning.

Dat is voor ons ook al zeker. De volgende heeft weer gewoon een ice (wel hybride). De mx30 blijft wel, voor woon werk en boodschappen is dat perfect. S'avonds gewoon thuis laden en de volgende dag weer rijden

Nico GTR

Gebruiker
Marcel21674 zei:
Nico GTR zei:

Vind het wel een gaaf ding idd. Zeker zo in het zwart en een bordaux rood dak.
Wie weet in de toekomst, maar voorlopig nog niet.

Volgens Jan van Autoweek heeft die een 50 liter tank, gekoppeld aan 600 km actieradius volgens Mazda is dat ongeveer 1 op 10 a 1 op 11 op brandstof. Dat klinkt heel erg onzuinig naar mijn mening.....

Marcel21674

Gebruiker
Nico GTR zei:
Marcel21674 zei:
Nico GTR zei:

Vind het wel een gaaf ding idd. Zeker zo in het zwart en een bordaux rood dak.
Wie weet in de toekomst, maar voorlopig nog niet.

Volgens Jan van Autoweek heeft die een 50 liter tank, gekoppeld aan 600 km actieradius volgens Mazda is dat ongeveer 1 op 10 a 1 op 11 op brandstof. Dat klinkt heel erg onzuinig naar mijn mening.....

Het is maar hoe je het bekijkt, naar rotatie maatstaven is het heel zuinig. 1 op 5 1 op 6 is niet vreemd. o_O

Springbok

Gebruiker
Hier geen issues.
Maar ik rijd dan ook niet regelmatig richting de 600km op een dag. Vandaag op en neer naar Brussel, net geen 400km. Kon op de terugweg mooi laden combineren met lunchen en kwam daardoor met 47% weer thuis.

MCW

Actieve Gebruiker
Heb zelf geen EV maar mijn tweelingbroer heeft bij Tesla gewerkt en nu bij MG. Toen hij de MG ZS voor de facelift had was het redelijk stressvol als hij op bezoek kwam en we wilden ergens heen. Ik weet nog dat we in de buurt van Zwolle wilden wandelen in de natuur. We wilden in een woonwijk parkeren maar elke keer vingen we bot omdat de laadpalen die getoond waren particulier waren. Uiteindelijk in centrum moeten parkeren en dus niet buiten de stad kunnen gaan wandelen (nou is Zwolle zelf best mooi gelukkig). Ook als hij bij mij wilde laten was het hopen dat die ene publieke laadpaal in het wijkje niet bezet was. Sowieso moest je daar 5 min voor lopen.

Inmiddels heeft ie de ZS facelift en die gaat een stuk verder. Als we dan toch moeten laden dan vind ik het vaak wel echt een gedoe. Dan is die weer bezet en moet je weer naar de volgende. Ook in Zuid-Limburg, bij een hotel stond er eentje maar stond een ICE voor geparkeerd. De ander stond redelijk in de buurt van onze AirBnB maar toch nog een end lopen. Daar heb je gewoon geen zin in als je de hele dag al onderweg bent en van alles hebt gedaan. In Duitsland (Zwarte Woud) zelfde verhaal; die is dan weer bezet, die werkt niet fatsoenlijk, daar moet je weer een andere abb. voor hebben of weer een end lopen. Wellicht is mijn broer ook niet zo goed in plannen hoor maar tot op heden heb ik teveel irritaties meegemaakt (soms ook de auto zelf trouwens...) dat ik het niet zou willen als ik een nieuwe auto kon kopen.

Je hoort en leest vaak dat je anders moet denken en plannen maar dat wíl ik gewoon niet. Daarom vind ik EV's nog steeds een achteruitgang want je moet je gaan aanpassen. Als ik mee rij is het omdat we iets leuks gaan doen, dáár wil ik mij op focussen. Niet allemaal tijd kwijt raken aan het zoeken van een vrije laadpaal.

Marcel21674

Gebruiker
MCW 84 zei:
Heb zelf geen EV maar mijn tweelingbroer heeft bij Tesla gewerkt en nu bij MG. Toen hij de MG ZS voor de facelift had was het redelijk stressvol als hij op bezoek kwam en we wilden ergens heen. Ik weet nog dat we in de buurt van Zwolle wilden wandelen in de natuur. We wilden in een woonwijk parkeren maar elke keer vingen we bot omdat de laadpalen die getoond waren particulier waren. Uiteindelijk in centrum moeten parkeren en dus niet buiten de stad kunnen gaan wandelen (nou is Zwolle zelf best mooi gelukkig). Ook als hij bij mij wilde laten was het hopen dat die ene publieke laadpaal in het wijkje niet bezet was. Sowieso moest je daar 5 min voor lopen.

Inmiddels heeft ie de ZS facelift en die gaat een stuk verder. Als we dan toch moeten laden dan vind ik het vaak wel echt een gedoe. Dan is die weer bezet en moet je weer naar de volgende. Ook in Zuid-Limburg, bij een hotel stond er eentje maar stond een ICE voor geparkeerd. De ander stond redelijk in de buurt van onze AirBnB maar toch nog een end lopen. Daar heb je gewoon geen zin in als je de hele dag al onderweg bent en van alles hebt gedaan. In Duitsland (Zwarte Woud) zelfde verhaal; die is dan weer bezet, die werkt niet fatsoenlijk, daar moet je weer een andere abb. voor hebben of weer een end lopen. Wellicht is mijn broer ook niet zo goed in plannen hoor maar tot op heden heb ik teveel irritaties meegemaakt (soms ook de auto zelf trouwens...) dat ik het niet zou willen als ik een nieuwe auto kon kopen.

Je hoort en leest vaak dat je anders moet denken en plannen maar dat wíl ik gewoon niet. Daarom vind ik EV's nog steeds een achteruitgang want je moet je gaan aanpassen. Als ik mee rij is het omdat we iets leuks gaan doen, dáár wil ik mij op focussen. Niet allemaal tijd kwijt raken aan het zoeken van een vrije laadpaal.

Laden hoeft op zich niet stressvol te zijn, Als ik met mijn mx30 zou moeten laden, dan ga ik ook naar de tesla supercharger, om de een of andere reden hebben niet tesla rijders die nog niet ontdekt, daar is bijna altijd wel plek.
Wat gewoon echt begint te storen is de tijd die je er mee kwijt bent en in mindere mate het gebrek aan bereik.
Het laatste zou niet erg zijn als je met 5min. weer onderweg bent.

Barri

Moderator

Wij rijden niet vaak lange afstanden. Soms een Europese trip, maar dat is ook omdat het kan. Als we alleen maar EV's hadden dan zouden we minder van dat soort trips doen.
Onze tweede auto is een EV met een vrij beperkt bereik. Daar wil je dus wel laden op bestemming. Als dat niet kan dan moet je vaak toch een Fastned pakken, maar dat is nog niet voorgekomen. Wel een keer getest, dus het kan :)
Ik merk wel dat zeker 's avonds de openbare laadplekken vaak bezet zijn. Overdag doordeweeks kan je nog wel wat vinden, maar als men thuis is gaat de EV standaard aan de laadpaal verderop in de straat lijkt het wel.

Marcel21674

Gebruiker
Barri zei:
Wij rijden niet vaak lange afstanden. Soms een Europese trip, maar dat is ook omdat het kan. Als we alleen maar EV's hadden dan zouden we minder van dat soort trips doen.
Onze tweede auto is een EV met een vrij beperkt bereik. Daar wil je dus wel laden op bestemming. Als dat niet kan dan moet je vaak toch een Fastned pakken, maar dat is nog niet voorgekomen. Wel een keer getest, dus het kan :)
Ik merk wel dat zeker 's avonds de openbare laadplekken vaak bezet zijn. Overdag doordeweeks kan je nog wel wat vinden, maar als men thuis is gaat de EV standaard aan de laadpaal verderop in de straat lijkt het wel.

Wij hebben gelukkig de luxe van een eigen wallbox en een flink eigen terrein, dat is ideaal, al kun je de mx30 ook prima opladen via het gewone stopcontact. Dat is eigenlijk nauwelijks langzamer dan via de wallbox. De wallbox word dan ook vooral gebruikt voor de tesla.
We hebben hier in het dorp niet eens een openbare laadpaal, bedenk ik me net.

Springbok

Gebruiker
Marcel21674 zei:

Dat blijft bizar soms he.
Hier in het dorp (4.500 inwoners) hebben we ook maar 1 laadpaal met 2 laadpunten. Daar kan ik goedkoper laden dan thuis, maar zie het niet zo zitten om telkens ~7 min van/naar auto te lopen.

Barri

Moderator

Bijzonder zeg. Wij hebben 5 palen in het dorp met 1900 inwoners, dus 10 laadplekken.
Gelukkig kunnen wij thuis aan de 230v laden, maar zeker afgelopen maand was openbaar laden aanzienlijk goedkoper.

edit: het is ook eigenlijk wat asociaal als er maar nét genoeg oplaadpunten voor de bewoners zijn. Want in dit topic wordt juist aangehaald dat je als bezoeker nergens kan laden. Daar mag wel meer oog voor zijn.

Marcel21674

Gebruiker
Springbok zei:
Marcel21674 zei:

Hier in het dorp (4.500 inwoners) hebben we ook maar 1 laadpaal met 2 laadpunten. Daar kan ik goedkoper laden dan thuis, maar zie het niet zo zitten om telkens ~7 min van/naar auto te lopen.

Moet ik er wel eerlijk bijzeggen, dat we hier nog geen 800 inwoners hebben....o_O

Marcel21674 zei:
Wij hebben gelukkig de luxe van een eigen wallbox en een flink eigen terrein, dat is ideaal, al kun je de mx30 ook prima opladen via het gewone stopcontact. Dat is eigenlijk nauwelijks langzamer dan via de wallbox. De wallbox word dan ook vooral gebruikt voor de tesla.
'Gewoon' stopcontact gaat tot 16A, al zou ik daar persoonlijk nooit een standaard wandcontactdoos voor nemen. Die zijn niet bedacht op langdurig en intensief gebruik, met alle mogelijke gevolgen van dien. Bij mijn ouders hebben we daarom een 'standaard' wandcontactdoos aangesloten die specifiek bedoeld is voor het laden van auto's. Stelt op zich weinig voor, zoals ik het kan beoordelen is het metalen binnenwerk wat dikker/degelijker om die stroom beter te kunnen handelen. Wel op een eigen groep aangesloten uiteraard, vervolgens kan je 'm met zo'n grannykabel opladen. Nu rijden mijn ouders in een plug-in hybride Captur, die kan zuiver op stroom zo'n 40 km rijden geloof ik. Maar ook op 16A duurt dat nog best even voordat'ie weer vol is vind ik (even uit mijn hoofd een uur of vier). Als je dat met een Tesla wil doen, uitgaande van serieuze afstanden (zeg 200 km per dag, is denk ik niet gek als je 'm zakelijk gebruikt) dan mag zo'n ding wel serieus lang aan de lader. Dat red je dan alleen als je tussentijds ook steeds aan de stekker gaat overdag. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n wallbox niet met (veel) hogere amperes en dus laadsnelheid werkt eerlijk gezegd.

Marcel21674 zei:
Springbok zei:
Marcel21674 zei:

Moet ik er wel eerlijk bijzeggen, dat we hier nog geen 800 inwoners hebben....o_O
Dat verklaart wel wat ja haha. Maar dan nog is het toch ook gewoon een kwestie van aanvraag doen bij de gemeente? Als er maar genoeg aanvragen komen, dan komt die paal er normaliter ook wel.

Niseko

Gebruiker
Hoe gaat men in NL om met het installeren van laadpunten in ondergrondse garages, zowel publieke parkeergarages als appartementcomplexen?
Da's hier in BE een punt van discussie (en zal enkel groter worden in de toekomst). Momenteel heeft een publieke parkeergarage slechts enkele laadpunten doorgaans.

Maar : "Met het Besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2021 jongstleden gelden er nieuwe verplichtingen betreffende het voorzien van infrastructuur voor laadpunten voor elektrische voertuigen in parkeergarages. Op parkeerterreinen met twee of meer parkeerplaatsen is laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats. "

Een reconversie/bouw project hier vlakbij met 32 wooneenheden op een voormalige industriële site loopt hierdoor vertraging op omdat de brandweer voorbehoud maakt bij wat voorzien is qua laadinfra.

McShine

Gebruiker
Ik heb inmiddel 100.000 kilometers erop zitten, wonende in Brussel, werkende in Houten, ik herken me helemaal niet in de laadpaalstress van sommigen hier. Truc is vooral te zorgen dat je vol bent op moment van vertrek. En vergeet vooral ook niet te genieten van de voordelen (voorverwarmd interieur, stoel, Netflix tijdens het laden etc.)

MAar misschien ben ikzelf gewoon wat relaxter dan sommigen. Ik hoef me in ieder geval niet druk te maken over warmrijden, onderhoudsbeurten, etc. Nog nooit zo relaxed onderweg geweest eigenlijk.

louisz

Gebruiker
McShine zei:
MAar misschien ben ikzelf gewoon wat relaxter dan sommigen. Ik hoef me in ieder geval niet druk te maken over warmrijden, onderhoudsbeurten, etc. Nog nooit zo relaxed onderweg geweest eigenlijk.
Als jij je vroeger druk maakte over warmrijden en onderhoudsbeurten, ben je wellicht niet zo relaxt als je zelf denkt. ;)

Maak je je nu dan trouwens niet druk over voorverwarmen?

Majortom

Gebruiker
Voor zover ik het goed begrepen heb moeten in Nederland parkeergarages aan een aantal eisen voldoen, met name qua blusvoorziening, vooraleer er laadpunten aangelegd kunnen worden. De openbare parkeergarages voldoen daar blijkbaar meestal aan of passen hun infrastructuur aan die eisen aan....; de parkeergarage onder ons private bedrijfspand niet; dus daar staan onze ICE's in de parkeergarage en de elektrische auto's buiten....

McShine

Gebruiker
louisz zei:
McShine zei:
Als jij je vroeger druk maakte over warmrijden en onderhoudsbeurten, ben je wellicht niet zo relaxt als je zelf denkt. ;)

Maak je je nu dan trouwens niet druk over voorverwarmen?

Vroeger was het ook geen kommer en kwel hoor. Maar ik voel helemaal geen stress als ik nu 10% accucharge in beeld zie, zover is de laadinfrastructuur al. Voorverwarmen zie ik als voordeel , zowel voor het lichaamscomfort als bijvoorbeeld het niet hoeven krabben.

Muddy Bandit

Gebruiker
M'n buurman heeft afgelopen najaar z'n Tesla na 3 jaar gebruik verkocht en rijdt nu weer benzine, die was helemaal klaar met EV.
De grootste reden was de toenemende "laadpaaloorlog" hier in de buurt (te weinig laadpalen en/of te veel langparkeer EV's) waardoor hij weer grotendeels aangewezen was op het tijdrovend laden onderweg.

Marcel21674

Gebruiker
Leon in zn Fiesta zei:
Marcel21674 zei:
'Gewoon' stopcontact gaat tot 16A, al zou ik daar persoonlijk nooit een standaard wandcontactdoos voor nemen. Die zijn niet bedacht op langdurig en intensief gebruik, met alle mogelijke gevolgen van dien. Bij mijn ouders hebben we daarom een 'standaard' wandcontactdoos aangesloten die specifiek bedoeld is voor het laden van auto's. Stelt op zich weinig voor, zoals ik het kan beoordelen is het metalen binnenwerk wat dikker/degelijker om die stroom beter te kunnen handelen. Wel op een eigen groep aangesloten uiteraard, vervolgens kan je 'm met zo'n grannykabel opladen. Nu rijden mijn ouders in een plug-in hybride Captur, die kan zuiver op stroom zo'n 40 km rijden geloof ik. Maar ook op 16A duurt dat nog best even voordat'ie weer vol is vind ik (even uit mijn hoofd een uur of vier). Als je dat met een Tesla wil doen, uitgaande van serieuze afstanden (zeg 200 km per dag, is denk ik niet gek als je 'm zakelijk gebruikt) dan mag zo'n ding wel serieus lang aan de lader. Dat red je dan alleen als je tussentijds ook steeds aan de stekker gaat overdag. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n wallbox niet met (veel) hogere amperes en dus laadsnelheid werkt eerlijk gezegd.

Wij hebben een 11KW 3fasen lader. Dat gaat aanzienlijk sneller dan een grannylader, die maar op 1 fase werkt.
Tesla opladen met een grannylader kan, maar dan praat je over 24+uur tot volledig vol. Met de wallbox is dat zo'n 8 a 9 uur.
De mx30 is zowel met de grannylader als de wallbox zo'n 8 a 9 uur. De mx30 heeft dan ook maar een 1 fase laadmogelijkheid.

Overigens (nog) geen problemen met het stopcontact,

Marcel21674

Gebruiker
McShine zei:
Ik heb inmiddel 100.000 kilometers erop zitten, wonende in Brussel, werkende in Houten, ik herken me helemaal niet in de laadpaalstress van sommigen hier. Truc is vooral te zorgen dat je vol bent op moment van vertrek. En vergeet vooral ook niet te genieten van de voordelen (voorverwarmd interieur, stoel, Netflix tijdens het laden etc.)

Het s ook geen laadpaal stress wat wij hebben. Het is gewoon de tijds verspilling van het laden wat irriteert.
Zeker bij tesla is laden eigenlijk nooit een probleem.
Het rijden op zich is ook geweldig, met alle voordelen die je noemt.

Marcel21674 zei:
Overigens (nog) geen problemen met het stopcontact,
Ok, houden zo ;) Wil je geen slapeloze nachten bezorgen, maar ik zou hier serieus wel even naar kijken. Al kan het ook liggen aan de Amperes die je trekt, als dat lager is dan 16A dan zal het probleem ook niet zo groot zijn. Maar veelvuldig en langdurig 16A op een 'huis- tuin- en keukenstopcontact' is niet echt een aanrader. Zolang het niet fout gaat, gaat het goed. Totdat de boel wel doorbrandt/wegsmelt of erger.

Muddy Bandit zei:
M'n buurman heeft afgelopen najaar z'n Tesla na 3 jaar gebruik verkocht en rijdt nu weer benzine, die was helemaal klaar met EV.
De grootste reden was de toenemende "laadpaaloorlog" hier in de buurt (te weinig laadpalen en/of te veel langparkeer EV's) waardoor hij weer grotendeels aangewezen was op het tijdrovend laden onderweg.
Lijkt mij persoonlijk ook de klassieke denkfout: een EV aanschaffen zonder eigen laadvoorziening thuis. Openbaar laden lijkt leuk, maar ik zou er niet afhankelijk van willen zijn.

Barri

Moderator

Wij laden al 3 jaar lang op met een gewone buiten-wandcontactdoos. Op 10A, en dat gaat prima.
En met de huidige energieprijzen zou ik voor een EV niet zo snel een thuislaadinstallatie aan laten leggen. Maarja, dan moeten er wel voldoende laadmogelijkheden in de buurt zijn. En dat hoeft niet ten kosten van huidige parkeerplaatsen: maak gewoon een laadplein aan het begin van een dorp of wijk, dat kan prima. Ja, dan moet je 5 minuten lopen maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Ik zou het ideaal vinden.

Majortom

Gebruiker
Muddy Bandit zei:

Dat kan ik me best voorstellen....ik stap binnenkort over, naar een EV, maar ik kan gewoon thuis laden. Onderweg laden voorzie ik voor mezelf slechts enkele keren per jaar....dus is die extra laadsnelheid van sommige merken voor mij ook al weinig relevant en op vakantie gaan wij met de privéauto.....Ik zie ook steeds vaker bij een tankbeurt of pauze onderweg meerdere auto's wachten bij de snelladers van Fastned.

Feit is dat de energieinfrastructuur in Nederland flink achterloopt bij de ambities van de landelijke en lokale politiek ( zeker die in Amsterdam en Utrecht ).....
Ik werk in de energiesector en ik zie bijna overal in het land congestie op het net op basis van de huidige vraag, laat staan de veel grotere toekomstige vraag.......in sommige gevallen zodanig dat nieuwe bedrijfsgebouwen soms geen eigen netaansluiting hebben. ASML is van plan een heel groot batterijpak te installeren om bij uitval geen grote schade op te lopen.

Tennet en de netwerkbedrijven hebben zelf capaciteitsgebrek in mensen die projecten kunnen ontwerpen en dan is er vervolgens nog het nog grotere probleem dat er een structurele ondercapaciteit is in vakkrachten die de werken dan ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren.....Diezelfde vakkrachten die ook ontbreken om heel Nederland, nog even los van de huidige crisis, te voorzien van zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen. En dan staat Nederland er in Europees opzicht nog redelijk goed op; in sommige landen staat het er in dat opzicht nog veel slechter voor.....

Marcel21674

Gebruiker
Barri zei:
Wij laden al 3 jaar lang op met een gewone buiten-wandcontactdoos. Op 10A, en dat gaat prima.
En met de huidige energieprijzen zou ik voor een EV niet zo snel een thuislaadinstallatie aan laten leggen. Maarja, dan moeten er wel voldoende laadmogelijkheden in de buurt zijn. En dat hoeft niet ten kosten van huidige parkeerplaatsen: maak gewoon een laadplein aan het begin van een dorp of wijk, dat kan prima. Ja, dan moet je 5 minuten lopen maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Ik zou het ideaal vinden.

Met 36 zonnepanelen is het goed te doen..

voiture

Gebruiker
Ik herken wel wat van jouw irritaties.
Rijd nu ook bijna twee jaar elektrisch en het valt op hoe weinig laadpalen er zijn bij toeristische plaatsen zoals wandelgebieden en dergelijke. Daarnaast is het buiten de randstad c.q. in niet-stedelijke gebieden vaak een drama omdat er geen palen te vinden zijn, met als resultaat dat je inderdaad op strategische plekken een snellader moet opzoeken.

Gelukkig over het algemeen en qua zakelijke ritten weinig reden tot klagen, al zijn de gevoeligheid van de accu voor weersomstandigheden en de afnsme van de capaciteit wel irritant.

Muddy Bandit

Gebruiker
Leon in zn Fiesta zei:
Lijkt mij persoonlijk ook de klassieke denkfout: een EV aanschaffen zonder eigen laadvoorziening thuis. Openbaar laden lijkt leuk, maar ik zou er niet afhankelijk van willen zijn.

De praktijk hier in de buurt wijst uit dat die keuze er niet is voor iedereen... enkel een auto van de zaak in de bijtelling, de werkgever bepaalt dat de auto van de zaak een EV moet zijn en dat thuis/vanuit huis werken ook steeds meer moet.
De laadpaalstrijd begint hier op de werkdagen rond 16-/17.00 uur als de EV's weer naar huis komen, en extra laadpalen worden nog niet geplaatst omdat er over de rest van de dag geen/te weinig gebruik van de aanwezige laadpaal wordt gemaakt.

W212

Gebruiker
Wij hebben hier volgens mij iets van 13.000 inwoners en alleen een laadmogelijkheid bij de Lidl en bij een bouwmarkt. Wij hebben wel een walbox op de oprit en et is bij ons de "2e auto", dat scheelt allemaal wel. Maar toch is mw. W212 geregeld ver van huis voor werk (Randstad) en staat regelmatig bij een FastNed. Vooral in de avond is dat vervelend waar je, na een lange dag werken een ICE de sporen geeft om naar huis te gaan, je op eieren moet rijden met de EV, of een FastNed moet bezoeken in de altijd gezellige polder. En dan heeft de Kona toch een prima bereik. Maar ook die heeft bizar veel last van tegenwind, dan schiet het verbruik omhoog.

Marcel21674

Gebruiker
W212 zei:
Wij hebben hier volgens mij iets van 13.000 inwoners en alleen een laadmogelijkheid bij de Lidl en bij een bouwmarkt. Wij hebben wel een walbox op de oprit en et is bij ons de "2e auto", dat scheelt allemaal wel. Maar toch is mw. W212 geregeld ver van huis voor werk (Randstad) en staat regelmatig bij een FastNed. Vooral in de avond is dat vervelend waar je, na een lange dag werken een ICE de sporen geeft om naar huis te gaan, je op eieren moet rijden met de EV, of een FastNed moet bezoeken in de altijd gezellige polder. En dan heeft de Kona toch een prima bereik. Maar ook die heeft bizar veel last van tegenwind, dan schiet het verbruik omhoog.

Wind is echt kllling voor het bereik. Veel meer dan lage temperaturen. Neen beide en het feest in compleet.
Dat effect is veel groter dan bij brandstof motoren, voor mijn gevoel.

Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:

De praktijk hier in de buurt wijst uit dat die keuze er niet is voor iedereen... enkel een auto van de zaak in de bijtelling, de werkgever bepaalt dat de auto van de zaak een EV moet zijn en dat thuis/vanuit huis werken ook steeds meer moet.
De laadpaalstrijd begint hier op de werkdagen rond 16-/17.00 uur als de EV's weer naar huis komen, en extra laadpalen worden nog niet geplaatst omdat er over de rest van de dag geen/te weinig gebruik van de aanwezige laadpaal wordt gemaakt.
Uiteraard, niet iedereen heeft de vrije keuze. Maar ik heb toch het idee dat ook heel veel mensen wel de keuze hadden tussen een EV of iets anders, maar dan vanwege de lekker lage bijtelling toch maar voor die hippe Tesla gaan. Want op papier is het toch helemaal niet zo erg om even 5 minuten te lopen naar de laadpaal? Nee op papier niet. Maar wat dat betreft is het net als een hond: die zijn ook heel leuk en schattig, totdat je er elke morgen mee naar buiten moet. In weer en wind. En zoals Barri ook al zegt: daar wordt een mens niet slechter van. Maar ik zou het knap vervelend vinden. En daarmee komen we weer op de kern van dit topic uit: De irritatie van het laden ;)

Marcel21674

Gebruiker
Leon in zn Fiesta zei:
Uiteraard, niet iedereen heeft de vrije keuze. Maar ik heb toch het idee dat ook heel veel mensen wel de keuze hadden tussen een EV of iets anders, maar dan vanwege de lekker lage bijtelling toch maar voor die hippe Tesla gaan. Want op papier is het toch helemaal niet zo erg om even 5 minuten te lopen naar de laadpaal? Nee op papier niet. Maar wat dat betreft is het net als een hond: die zijn ook heel leuk en schattig, totdat je er elke morgen mee naar buiten moet. In weer en wind. En zoals Barri ook al zegt: daar wordt een mens niet slechter van. Maar ik zou het knap vervelend vinden. En daarmee komen we weer op de kern van dit topic uit: De irritatie van het laden ;)

Daar heb je ook gewoon gelijk in. Wij hebben de MX30 ook gekocht, vooral voor het financiële voordeel (Ik vooral voor het financiele voordeel, m'n vrouw denkt wel wat groener). 36 zonnepanelen, dus zeker zomers goedkoop laden, geen wegenbelasting en een leuke subsidie. Wel goed gekeken naar bereik en gebruik en na 1,5 jaar lijkt onze verwachting goed te kloppen. Jammer dat de energiecrisis wat roet in eten gooit, maar onder aan de streep rijden we nog steeds goedkoper.

De (lease) tesla is vooral m'n vrouw haar keuze geweest met de groene gedachte. Maar daar komt ze dus "al" op terug en die snap ik ook wel.
Buiten de familie tripjes, moet ze ook voor het werk regelmatig de grens over en als je dan s'avonds laat, alleen bij een vrijwel lege tesla supercharger staat, dan voel je je als vrouw niet prettig.

McShine

Gebruiker
MCW 84 zei:
Marcel21674 zei:
Het is ook geen laadpaalstress wat wij hebben. Het is gewoon de tijdsverspilling van het laden wat irriteert.

Precies.

De ruitenkrabbers buiten vanmorgen, die daarna instapten en mochten wachten op een ICE kachel ,dat vond ik pas tijdsverspilling.
Daarnaast was ik meer tijd kwijt om naar het tankstation van de tankkaart te rijden, én te zoeken dan dat ik nu aan tijd kwijt ben aan superchargen. Maar inderdaad, een eigen oplaadpunt is wat dat betreft ideaal, als je daarnaast ook nog eens op de zaak kunt laden, lach je je dood, en geniet je alleen maar van alle voordelen.

Thuis op de bank zitten is niet veel meer of minder relaxed dan in de auto wat Netflix kijken, sterker nog, de stereo in de auto is beter dan de Sonos thuis.

Marcel21674

Gebruiker
McShine zei:
MCW 84 zei:
Marcel21674 zei:
Het is ook geen laadpaalstress wat wij hebben. Het is gewoon de tijdsverspilling van het laden wat irriteert.

Precies.

De ruitenkrabbers buiten vanmorgen, die daarna instapten en mochten wachten op een ICE kachel ,dat vond ik pas tijdsverspilling.
Daarnaast was ik meer tijd kwijt om naar het tankstation van de tankkaart te rijden, én te zoeken dan dat ik nu aan tijd kwijt ben aan superchargen. Maar inderdaad, een eigen oplaadpunt is wat dat betreft ideaal, als je daarnaast ook nog eens op de zaak kunt laden, lach je je dood, en geniet je alleen maar van alle voordelen.

Thuis op de bank zitten is niet veel meer of minder relaxed dan in de auto wat Netflix kijken, sterker nog, de stereo in de auto is beter dan de Sonos thuis.

Eigenlijk moeten we gewoon medelijden met je hebben, dat je blijkbaar liever in je auto zit, dan thuis..:p
Dat van die tankkaart is natuurlijk complete onzin, om te superchargen, moet je toch ook eerst naar een oplaad station rijden en die zijn meestal ook niet om de hoek.
Een garage of een standkachel lost het probleem van krabben ook gewoon op, desnoods met een electrisch kacheltje achter een tijdklok.

McShine

Gebruiker
Grappig hoe mijn eigen ervaring als onzin wordt bestempeld, het is geen onzin, de meeste tankkaarten zijn van een bepaald brandstofmerk. Ieder tankstation aan de snelweg heeft tegenwoordig al een snellaadstation (FastNed, Ionity).

Thuis alleen op de bank zitten vind ik niet bepaald mijn favoriete sociale activiteit, ik weet wel leukere dingen.

En voor wat betreft dat standkacheltje, dat is zeker niet zo handig als via de app de wagen even voorverwarmen.

Bovenaan