De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 20-5-2023

stoterstangen90

Gebruiker
Ai, wel al materiaal weggehaald, maar nog geen versteviging in de deuropeningen gemaakt.

Ik hoop dat ie nog niet doorzakt.
Dat komt echt heel erg nauw.

Auto Fanaat

Gebruiker
Dat stuk metaal had al geen functie meer want zat nog maar aan 2 kanten vast.
Ik zie hier de ernst niet van in. Mijn doel daar mee is dat de straler er nu goed achter bij kan, als dat stuk blijft zitten kan het niet zo effieciënt gestraald worden.
Na het stralen hang ik de deuren erin om het constant in de gaten te houden of het kloppend blijft.

Ik heb een afspraak staan met de straler dat hij na het tralen gelijk de hele auto met onderdelen in de epoxy zet.

Guest
Denk dat het wel eens tegen kan vallen.

Ik zou de boel verstevigen.
2 mm doorbuigen en je hebt ene giga spleet in je deur, + de kans dat hij niet meer dicht gaat.

Auto Fanaat

Gebruiker
Vanavond de lasser erbij gehad en was niet geschrokken van de staat van de auto. Hij vond het erg mee vallen en had erger meegemaakt. Dat is voor mij een opluchting.......
Uiteraard kwam hij met het zelfde idee om ff een paar tijdelijke stangen te lassen ivm de vervorming van de carrosserie.
Daarna de delen die goed zichtbaar zijn verwijderen en nieuwe stukken in lassen en daarna laten stralen. Want na het stralen gaat alles in de epoxy en zo worden de reeds vervangen stukken ook meegenomen.

De eerste laswerkzaamheden beginnen in Januari, tevens kan ik een auto spit lenen want dat werkt een stuk fijner.

Marcel21674

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Zijn er uberhaupt mensen op dit forum die ooit z'n Cordia Cabriolet hebben gezien?
Na mijn weten is dit de enige die ooit in NL is verkocht.
In Duitsland zijn er bij Vestatec 39 omgebouwd, bevestigen kan ik dit niet.

Van de 39, zijn er nog 2 in Europa en 4 bekend wereldwijd. Maakt het wel de moeite waard om deze te behouden.

Auto Fanaat

Gebruiker
Inmiddels het schutbord verwijdert want ook daar ontstond roest op de lastige plekken. Volgende stap is de parafan verwijderen en de verstevigingen aanbrengen.

cabrio0023gr.jpg

cabrio0024gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Zijn er mensen op dit forum die verstand hebben van cabriodaken.

Het dak heeft onderin bij het schanier punt een scheurtje zitten maar zou ook graag willen weten of er hier iemand z'n dak opnieuw kan maken.

Z'n dak is niet ergens op voorraad, tevens is het dak handmatig.

Ik hoor graag iets van de juiste persoon!

Auto Fanaat

Gebruiker
Inmiddels voor het doorbuigen van de carrosserie 2 stangen gelast met de deuren erin. Uiteraard daarna de deuren weer verwijdert.
Het eerste gat in de vloer eruit geslepen en een vervangend stuk erin gelast. Ook heb ik een stuk vloer plaat bij de bijrijder verwijdert maar wat voor een ellende kwam ik daar tegen. Het was net een zandbak vol roest, geen idee waar dat vandaan kwam.
Hier moet ik even serieus over nadenken om dit goed op te lossen.
Tevens even de kop leeg gemaakt en ff dom de wielkuipen van tectyl en kit ontdoen. Wat een werk is dat, leuk is anders.

cabrio0027gr.jpg

cabrio0028gr.jpg

cabrio0029gr.jpg

cabrio0030gr.jpg

cabrio0031gr.jpg

cabrio0032gr.jpg

graafie

Gebruiker
Eef zei:
Dat klopt maar heb géén haast, haastige spoed is zelden goed!
Ik heb bewust geen streef datum in de planning.

Da's de goede instelling, niet haastig maar gelijk goed.
Mooi om te zien dat je alles goed aanpakt, maar pas op dat je niet te veel gelijk wil doen.
Maak dingen af voordat je weer ergens anders begint.....(y)

Die fout heb ik wel eens gemaakt, en dan raak je de weg kwijt...o_O

Goed om tectyl te verwijderen, dan kun je de wielkasten mee laten spuiten.
Daarmee maak je een extra beschermlaag.
Tip. Tectyleer met blanke tectyl in de wielkasten over de nieuwe lak.

Je bent goed bezig.....toppie.
Henk

Auto Fanaat

Gebruiker
Het verwijderen van tectyl en kit is meer in opdracht van de straler. Dat straalgrid schijnt geen grip erop te hebben en krijgt dat niet weg, daarom eerst zoveel mogelijk met de hand verwijderen. Na het stralen gaan de kuipen in de epoxy vervolgens in de bodyshoot.
Die kuipen schoon maken doe ik meestal aan het eind van de dag om net ff dat laatste half uurtje vol te maken want om dat werk 8 uur achter elkaar te moeten doen.......pfffffff......moet er niet aan denken.

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik begin me nu langzaam af te vragen of die gesloten bak onder de auto moet blijven zitten. Nu met demontage is gebleken dat alles daarin verrot is.
Ik zit eraan te denken om de originele bodemplaat te herstellen, vervolgens de verstevigingen / balken herstellen en die onderste plaat weg te laten want ik zie namelijk geen meer waarde in de constructie. Je hebt in de toekomst geen enkel zich wat het metaal daar binnen doet en als je alles goed straalt en in de epoxy zet kan je balken en bodem aan de onderkant altijd goed bekijken / behandelen.

Één ieder zal zeggen dat die plaat er niet voor niks zit, maar vergeet niet dat het geen originele cabrio is.

Iemand een menig of sugestie?

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Ik begin me nu langzaam af te vragen of die gesloten bak onder de auto moet blijven zitten. Nu met demontage is gebleken dat alles daarin verrot is.
Ik zit eraan te denken om de originele bodemplaat te herstellen, vervolgens de verstevigingen / balken herstellen en die onderste plaat weg te laten want ik zie namelijk geen meer waarde in de constructie. Je hebt in de toekomst geen enkel zich wat het metaal daar binnen doet en als je alles goed straalt en in de epoxy zet kan je balken en bodem aan de onderkant altijd goed bekijken / behandelen.

Één ieder zal zeggen dat die plaat er niet voor niks zit, maar vergeet niet dat het geen originele cabrio is.

Iemand een menig of sugestie?

Ik denk dat je nu zelf even vergeet dat het geen fabrieksoriginele cabrio is.:)

Maar het fotootje van die inwendige constructie maakt mij wel veel duidelijk.
Deze constructie is zo opgezet dat die balken en onderplaat samen met de originele bodemplaat een doosconstructie vormt die niet alleen een dragende functie heeft maar tevens ook nog de impact van een aanrijding kan absorberen. (een soort vervangende kreukelzone van de originele dakconstructie dus)
Een originele dunne bodemplaat alleen is er te dun voor en is hier dus niet op berekend, vandaar die doosconstructie met een stuk extra bodemplaat.
Deze constructie is eigenlijk gewoon een ondergelast subframe en kreukelzone in 1.

Een tip hoe je dit het beste aan kunt pakken voordat je verder gaat met de rest van de auto:
1- Hang de auto ondersteboven in een spit en slijp die onderste plaat van die doosconstructie er geheel af.
2- Maak daarbinnen alles roestvrij en vervang wat nodig is.
3- Maak gelijk voldoende afwateringsgaten en ventilatie en bescherm alle delen met primer. (of vlamverzinken, is nog beter)
4- Las een nieuwe zincorplaat erover, ook voorzien van voldoende roestbescherming en ventilatie/afwatering.

Ga daarna pas verder met de originele bodem uitlassen rondom deze constructie, de bestaande bodem is namelijk maatbepalend voor deze versteviging.
Als je eerst de originele bodemplaat uitlast loop je namelijk een aardige kans op spanningopbouw in de bodemplaat door de hitte van het lassen, dat kan dus een vervorming op gaan leveren als je daarna pas deze constructie gaat losmaken en herstellen.

Succes ermee.;)

Auto Fanaat

Gebruiker
Hallo muddy bandit

Ik zal je advies in agt nemen.

Het enige wat me niet zint is water gaten maken dan kan het water er via die gaten ook inkomen.

Mijn enige voordeel is dat de auto tegen die tijd maar hooguit 1000km per jaar zal rijden, dus weinig water tegen komt.

Maar een goede anti roest behandeling is zeer zeker een optie die ik moet realiseren.

Muddy Bandit

Gebruiker
Houd er rekening mee dat water in de vorm van condens juist de meeste roestschade's veroorzaakt in de holle ruimtes... luchtdicht lassen gaat je niet lukken, en de luchtvochtigheid heb je ook niet in de hand.
Een goede ventilatie/afwatering is eigenlijk de enigste effectieve oplossing om dat probleem van condensophoping tegen te gaan.
En bijkomend voordeel is dat je deze ventilatiegaten ook goed kunt gebruiken voor inwendige roestpreventie.

Boor maar eens een gaatje van 12 of 15 mm in een oud stuk plaat, steek hierdoor een massieve staaf ijzer en buig de staaf 45 graden opzij.
Je zult zien dat het geboorde gat aan de ene kant naar buiten opgerekt wordt en aan de andere kant ingedrukt wordt.
Op deze manier kun je in die doosconstructie ook simpel afwateringsgaten maken die geen spatwater op kunnen scheppen maar de constructie wel voorzien van een goede afwatering/ventilatie.
;)

Auto Fanaat

Gebruiker
Inderdaad!

nu zit ik eraan te denken om een soort van luchthapper te maken in die plaat maar dan op de kop en achterste voren. Gewoon een U in slijpen, ombuigen en de 2 zijkantjes dicht lassen en dus het gat naar achteren.

Idee!

Tijdens de bouw naar cabriolet is er niks aan roest preventie gedaan, bij mij gaat dit nu wel gebeuren dus dat zal al wel veel schelen.
En de auto heeft heel z'n leven bij de vorige eigenaren buiten gestaan dus heeft veel water opgeslokt en bij mij staat hij altijd binnen.

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Inderdaad!

nu zit ik eraan te denken om een soort van luchthapper te maken in die plaat maar dan op de kop en achterste voren. Gewoon een U in slijpen, ombuigen en de 2 zijkantjes dicht lassen en dus het gat naar achteren.

Niet te moeilijk doen, het moet ook niet ten koste gaan van de stevigheid.
Als ik die balkenconstructie zo bekijk heb je per kant ongeveer 10 afzonderlijke holle ruimtes in die doosconstructie, dus dat worden al 20 opgerekte ventilatiegaten.:)

Janneman

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Hallo muddy bandit

Ik zal je advies in agt nemen.

Het enige wat me niet zint is water gaten maken dan kan het water er via die gaten ook inkomen.

Mijn enige voordeel is dat de auto tegen die tijd maar hooguit 1000km per jaar zal rijden, dus weinig water tegen komt.

Maar een goede anti roest behandeling is zeer zeker een optie die ik moet realiseren.

Die gaten is geen probleem, het is erg eenvoudig (1 keer wrikken met een schroevendraaier....) om de gaten zo te vormen dat de rijwind netjes ale vocht uit dat frame haalt. Goede afwateringskanalen is juist een must.

Groetjes,
Jan

Auto Fanaat

Gebruiker
AsconaGT zei:
goed bezig! Kun je de ruimte daar altijd gewoon gebruiken zolang?

Jazeker, de ruimte is van mijn werkgever en mag er sowieso 2 jaar sleutelen wanneer ik wil. Ik moet alleen nog even een draai spit op locatie zien te krijgen want die kan ik een tijdje lenen.

Marcel21674

Gebruiker
oei oei, als ik dat zo zie, zijn die verstevigingsbalken in die doos constructie ook al behoorlijk over de houdbaarheidsdatum heen.
Zo te zien zitten daar ook al de nodige gaten in....

Eerst zorgen dat je de koets verstevigt tegen vervormen en dan die hele oude zooi er onder uit en nieuw opbouwen.

Auto Fanaat

Gebruiker
Helaas is het werk waar je niet vrolijk van word maar het moet toch gedaan worden.............tectyl en kit verwijderen.
Op diverse forums las ik dat mensen tectyl verwijderen met o.a. tinner en andere smerige en slechte middeltjes. Begin hier niet aan!
Pak een verf brander, verwarm het tectyl en vervolgens steek je het met een houtbijtel of multi machine zo weg.

Al met al is het tijd rovend vooral in de onhandige hoekjes maar geduld is een schone zaak.

cabrio0035gr.jpg

cabrio0036gr.jpg

cabrio0037gr.jpg

cabrio0038gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik snap het maar ten eerste heb ik geen straalkachel. en ten 2e als ik de hal verlaat moeten alle elektrische apparaten uit ivm brand ook om het feit dat er nog meer oldtimers staan.

Dus de verfbrander doet goed z'n werk zo.

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Ik snap het maar ten eerste heb ik geen straalkachel. en ten 2e als ik de hal verlaat moeten alle elektrische apparaten uit ivm brand ook om het feit dat er nog meer oldtimers staan.

Een simpel badkamer straalkacheltje kost rond de 20 euri bij een bouwmarkt, en hoeft ook niet aan te staan als je er niet bent.;)

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag even een donor auto erbij gekocht omdat een aantal cruciale stukken plaatwerk erg slecht zijn bij de cabrio en die zijn bij deze coupé 100% in orde. Dit is goedkoper dan alle stukken plaatwerk nieuw bestellen bij de dealer. Bovendien is dit dashboard netter dan die in de cabrio zat dus dat word ook uitgewisselt.
Deze blauwe Cordia had maar 44000km gereden.

cordiakt99zd002gr.jpg

Guest
Geweldige wagen. Nooit eerder gezien. Ik wens je veel succes met de restauratie. Heb even naar meer informatie gezocht over dit type:
20006304im.jpg

Durashift

Gebruiker
Omvattend project, veel succes ermee.

Wist ook niet van het bestaan hiervan. Dit model was waarschijnlijk wel inspiratie voor de Colt Cabrio. (bobbels op dak-klep).

Barri

Moderator

Auto Fanaat zei:
Vandaag even een donor auto erbij gekocht omdat een aantal cruciale stukken plaatwerk erg slecht zijn bij de cabrio en die zijn bij deze coupé 100% in orde. Dit is goedkoper dan alle stukken plaatwerk nieuw bestellen bij de dealer. Bovendien is dit dashboard netter dan die in de cabrio zat dus dat word ook uitgewisselt.
Deze blauwe Cordia had maar 44000km gereden.

cordiakt99zd002gr.jpg
Eigenlijk ook wel zonde van deze Cordia, toch?

Op diverse forums las ik dat mensen tectyl verwijderen met o.a. tinner en andere smerige en slechte middeltjes. Begin hier niet aan!
Pak een verf brander, verwarm het tectyl en vervolgens steek je het met een houtbijtel of multi machine zo weg.
Ik heb het met diesel geprobeerd, maar dat viel me tegen.
Uiteindelijk gewoon alles eraf gestoken met een brede schroevendraaier, en daarna met de staalborstel op de haakse slijper.

Auto Fanaat

Gebruiker
Op het moment is de donor auto ook op locatie om gestript te worden. Aan de buitenkant ziet de auto er beroerd uit maar achter het plaatwerk is het bikkel hard. Tevens heb ik via een bekende een auto spit kunnen lenen en met wat kleine aanpassingen kan ook mijn cabrio rondjes draaien.
Alle dingen bij elkaar kost enorm veel tijd dus het lijkt op een laag pitje te staan maar schijn bedriegt!

cabrio0042gr.jpg

cabrio0045m005gr.jpg

cabrio0047m01gr.jpg

cabrio0049m01gr.jpg

cabrio0050gr.jpg

cabrio0051gr.jpg

cabrio0053gr.jpg

graafie

Gebruiker
cabrio0053gr.jpg

Ik heb wel eens vleugel deuren gezien....
Maar Vleugel Achter schermen zijn wel heel apart ....o_O

Je hebt in ieder geval een goede donor gevonden.
Maakt het toch weer iets makkelijker.

Het is inderdaad jammer dat de blauwe als donor gaat.
Maar je hebt genoeg moeite gedaan om hem een thuis te geven.

Succes Eef

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag de kantelbrug of spit voor de auto aangepast en inmiddels mee gewerkt. Tevens vandaag bij Schut in Oosterbeek wat ijzerwaren gehaald zowel voor de draai spit als voor de auto. Zoals bekend is er nogal wat rot aanwezig en dit moet dus plaats maken voor nieuw ijzer. Ook ben ik begonnen om de bodem tectyl en kit vrij te maken. Ook heb ik als advies nog een extra steun balk geplaats om de plek van de voorruit te behouden.

cabrio0054gr.jpg

cabrio0055gr.jpg

cabrio0056gr.jpg

cabrio0057gr.jpg

cabrio0058gr.jpg

cabrio0059gr.jpg

cabrio0060gr.jpg

cabrio0061gr.jpg

Quatrelle

Gebruiker
wow, respect hoor. Dat vergt doorzettingsvermogen en veel optimisme. Dat is dermate rot dat niet vele mensen er meer zin in zouden hebben.
Top! zo zouden meer mensen moeten denken (die zo handig zijn uiteraard en de ruimte en tijd hebben)

Radar

Gebruiker
goed bezig...

ben echt benieuwd naar het eind resultaat!

mocht je nog wat kentekenbewijzen deeltjes 3 ( vd voorruit) hebben van de donor auto..houdt ik me aanbevolen..( die spaar ik).

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik weet het want van mijn groene heb je hem ook. Alle documenten van die donor auto zijn achter gebleven bij de oud eigenaren. De auto is niet op naam gezet dus heb ik niks. Sorry.

Radar zei:
goed bezig...

ben echt benieuwd naar het eind resultaat!

mocht je nog wat kentekenbewijzen deeltjes 3 ( vd voorruit) hebben van de donor auto..houdt ik me aanbevolen..( die spaar ik).

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag weer een drukke dag gehad, de lasser zou vandaag voor het eerst beginnen maar op z'n werk is het erg druk dus moest het afblazen. Het gaf mij meer lucht om nog meer voor te bereiden. Door nog meer oud plaatwerk weg te halen kwam ik nog meer ellende tegen, alles wat er achter zit is rot.
Maar het lichtpuntje in dit verhaal is toch weer die donor auto, daar zijn deze cruciale delen hard en goed in orde.

cabrio0061gr.jpg

cabrio0062gr.jpg

cabrio0063gr.jpg

cabrio0064gr.jpg

cabrio0065gr.jpg

cabrio0066gr.jpg

cabrio0067gr.jpg

Don H

Gebruiker
Dat idee kreeg ik ook een beetje.

Wel fantastisch wat je zo allemaal doet. Verwacht dat je het karwei gewoon afmaakt.
Zouden die skirts ook niet een grote boosdoener zijn. Ze lijken mij een opvangbak van water geweest te zijn. Die blauwe (een SR?)heeft dat niet zo.

Auto Fanaat

Gebruiker
Het is mooi dat jullie dat ook op valt.

Vandaag is een collega een beetje met die achter scherm bezig geweest en hebben het volgende vermoeden.

Origineel was de auto rood, daarna bordeau rood, vervolgens blauw en daarna weer rood en dan heb ik het nog niet over de plamuur en glasvezel laagjes die er nog tussen zitten.

Het is voor mij een raadsel wat ermee is gebeurd?

De auto staat sinds 1990 op kenteken, ik heb hem in 2004 gekocht. Zouden die kleurs wisselingen in die tussen tijd in NL gebeurd zijn of zou het al geweest zijn voordat de auto in NL werd ingevoerd?

Wie het weet mag het zeggen. In mijn geval komt er een kompleet niet scherm op maar het blijft een mistery.

C

Cole Trickle

Guest
Nog een paar weekies, dan begint het voorjaar en kun je lekker topless rondrijden in je Cordia! :)

Mooi project, en leuk dat je de tijd neemt om het hier te plaatsen, zodat we een beetje kunnen meegenieten!

Vindt het overigens ook een geslaagd model als cabrio.

Auto Fanaat

Gebruiker
Inmiddels heeft de lasser nu ook zijn eerste uurtjes gemaakt en dat bleek niet mee te vallen. De kop is er af zeg ik dan maar en we gaan vrolijk verder.

cabrio0068gr.jpg

cabrio0069gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag weer vollop bezig geweest met mn waanzinnige project. Ondanks de hevige rug pijn van dit moment heb ik de dag wel vol weten te maken. De linker voor front / bak nog beter afgewerkt en gelast, aan de onderzijde de verrotte chaccis balk verwijdert en tevens nog wat tectyl met bodyshoot verwijdert. Rechts achter was de hoek bij de achter lichten verrot en hier zit nu ook een stuk donor hoek in gelast. De voorste hoofdbalk is verwijdert en de vervangende moet nog even de laatste beugels erop gelast krijgen zodat ook deze er in gelast kan worden. Ook is er een donor plaat tussen de koplampen gelast en wederom paste dit als een nieuwe.
Al met weer een dagje vol arbeid maar de lol is nog steeds aanwezig.

cabrio0070gr.jpg

cabrio0071gr.jpg

cabrio0072gr.jpg

cabrio0073gr.jpg

cabrio0074gr.jpg

cabrio0075gr.jpg

citroenAZU

Gebruiker
Behoorlijke klus zeg, leuk!
Zo te zien gebruik je ook Brunox. Ik heb het dit keer ook voor het eerst geprobeerd, ik ben benieuwd hoe dat zich houdt.
Succes met de restauratie!

Bovenaan