De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 20-5-2023

Auto Fanaat

Gebruiker
Goedendag, sinds 2004 de cabrio in bezit te hebben en er nog nooit mee heb gereden gaat het nu eindelijk gebeuren "de restauratie".
Maar eerst, hoe onstond dit verhaal.
Ik rij al vanaf 1995 de Cordia, gelijk na het behalen van mijn rijbewijs kocht ik er één. Zelfs in die tijd kwam je er af en toe 1 tegen en nu zie je ze niet meer.
Na een aantal jaar Cordia rijden sloot ik me aan bij een Mitsubishi club, bij deze club zat een hele fannatieke verzamelaar van miniaturen en folders.
Op een moment kreeg ik van deze persoon een brochure onder m'n neus gedrukt van de Cordia Cabriolet, ik wist niet wat ik zag en was zeer verbaasd.
Van verschillende clubleden kreeg ik te horen dat er een Cabrio in Apeldoorn rond reed. Apeldoorn was niet zo ver weg van mij maar ga die maar eens zoeken.
Inmiddels gingen de jaren voorbij en had al meerdere Cordia Coupe's gekocht en had al de moed opgegeven om ooit z'n cabrio in het echt te zien.
Maar toen; kocht ik op een Vrijdag middag een geel advertentie krantje ( vroeger de Partikulier en later werd dat viavia). Ik bladerde een beetje tot ik op de advertentie stuiterde van een Cordia, maar achter dat woord stond nog een woord............cabriolet. Mijn geluk kon niet op, ik wist dat de mogelijkheid er was om er 1 te zien.
Na contact te leggen een afspraak gemaakt en op Zondag vertrokken naar Zaandam. Éenmaal aangkomen stond ik perplex, van blindheid vond ik hem gruwelijk mooi en dat zag de koper. Na even te zijn bijgekomen de auto kritisch bekeken en zijn verhaal aangehoord, deze persoon dacht goud in handen te hebben want zijn verhaal lekte aan alle kanten oftewel; hij blufte met de verkoop van deze cabrio met spannende verhalen. Na een kritische blik zag ik dat de auto er zeer slecht bijstond en maakt overal foto's van. Ik had de afspraak gemaakt om erop terug zou komen en dat ik de beslissing nog niet kon maken. Gelijk de 1ste maandag erop gebeld en gezegt dat de koop niet doorging en dat was o.k. Ook naar het eerdere gesprek bleek dit om het zelfde exemplaar te gaan die eerder in Apeldoorn stond.
Na een aantal weken de contact gelegd via sms of de auto al weg was, tegen sms; nee nog niet doe maar een bod. Daarop heb ik gelijk gereageerd met een aanziendelijk lager bod en dat was goed gekeurd. Toen besefte ik dat ik een hele slechte cabrio had gekocht maar ook de intentie had om hem te restaureren.
Vervolgens transport geregelt en de auto opgehaald, daarna gelijk bij een boer in een schuur de auto gestald. Gelijk in het begin ben ik de auto grotendeels gaan strippen totdat ik het ff genoeg vond want had op dat moment niet het budget om de auto te restaureren. In 2013 moest de cabrio op die locatie weg en heb hem tijdelijk elders opgeslagen voor 1 1/2 jaar totdat ik bij POLA in Zevenaar over mijn project vertelde en mij gelijk ruimte aanbood waar ik aan de gang kon gaan. In een bedrijfs pand kreeg ik een hele hoek met brug, werkbank en compressor ter beschikking. De ruimte is verwarmt en beveiligt dus wat wil je nog meer. Toen dat allemaal rond was heeft AutoVréman kosteloos de Cabrio verplaats en zodoende staat nu alles op zijn plek en ben ik reeds begonnen met dit waanzinnige project.

Op het moment is de auto in slechte staat vind ik, maar ben al iemand tegen gekomen die dat mee vind vallen dus tja.

Een beter exemplaar bestaat niet in NL dus een andere zoeken is gèèn optie. Over de grens zoeken is ook gèèn optie want er rijd èèn nette in Duitsland en daar houd het mee op. Je snap nu wel dat het om een zeldzaam exemplaar gaat.

Bij elk moment dat ik aan de auto heb gewerkt plaats ik de foto's op mijn site en deels op dit forum.
www.Mitsubishi-Cordia.nl

cabrio2.jpg

Laatst bewerkt:

G Noot

Gebruiker
Waarom compleet stralen, snap hier nooit de bedoeling van. Het is een dure klus en levert ook zeker meer werk op.

Ik zou het zo doen:

- Alles uit elkaar
- Inventariseren welke onderdelen vervangen moeten worden
- Zoektocht naar onderdelen
- Plaatwerk herstellen, roest eruit slijpen en vervangen voor nieuw plaatwerk, schuren, spuiten.
- Kleinere onderdelen herstellen / vervangen / spuiten / schoonmaken / stralen
- Alles in elkaar bouwen

Ligt er ook aan in welke staat hij moet zijn na restauratie, gewoon netjes, showroom staat.. etc
En dan nog wel de belangrijkste vraag: wat is het budget?

Hier zijn de meningen altijd verschillend over.

Auto Fanaat

Gebruiker
Men zegt dat na het stralen de verborgen plekken zichtbaar worden. Bij mij gaat het puur om carrosserie dus niet om de deuren, motorkap, voorschermen, kofferbak en dak (die er niet op zit).
In mijn geval gaat om de motor ruimte, bodemplaat dorpels en achterkant.

eeuwige student

Gebruiker
Behalve het budget is het ook belangrijk wat je zelf kan. Veel projecten stranden als ze helemaal uit elkaar liggen en de eigenaar door de bomen het bos niet meer kan zien. Dit risico is een stuk kleiner indien je er meerdere deelprojecten van maakt.

Auto Fanaat

Gebruiker
Dat klopt, de demontage en montage verzorg ik zelf. Het schoonmaken en tectyl verwijderen doe ik uiteraard ook zelf. Het lassen laat ik aan een vakman over die ik wel assisteer. Het strak maken/ plamuren doe ik ook zelf maar het spuiten gebeurd weer bij de spuiter (focwa).

stoterstangen90

Gebruiker
eeuwige_student zei:
Behalve het budget is het ook belangrijk wat je zelf kan. Veel projecten stranden als ze helemaal uit elkaar liggen en de eigenaar door de bomen het bos niet meer kan zien. Dit risico is een stuk kleiner indien je er meerdere deelprojecten van maakt.
dat heb ik eerder ergens gelezen van de week.
In een tijdschrift geloof ik:)

MC Spuiter

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Hoe snel na het stralen gaat het plaatwerk weer opnieuw roesten en wat gebruik je om dat tegen te gaan?

Dat kan heel snel gaan , ligt ook aan de ruimte waar de auto staat. Kaal staal trekt vocht aan dus het beste is laten stralen en meteen in de epoxyprimer laten zetten.

rke

Gebruiker
MC Spuiter zei:
Auto Fanaat zei:
Hoe snel na het stralen gaat het plaatwerk weer opnieuw roesten en wat gebruik je om dat tegen te gaan?

Dat kan heel snel gaan , ligt ook aan de ruimte waar de auto staat. Kaal staal trekt vocht aan dus het beste is laten stralen en meteen in de epoxyprimer laten zetten.

Binnen enkele uren heb je al vliegroest.

En let ook op dat je het stralen op de juiste manier laat doen. Deze auto was op een te grove manier gestraald waardoor onvervangbaar plaatwerk stuk is gegaan. Dat geeft zo maar enkele jaren extra werk.

Afb0057.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Mij is aangeraden om de epoxy spuitbus van Brunox te gebruiken. Dit zou ook de kleine roestdeeltjes opvreten, dit laatste geloof ik niet helemaal maar goed.

Nog meer of betere varianten?

moi

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Mij is aangeraden om de epoxy spuitbus van Brunox te gebruiken. Dit zou ook de kleine roestdeeltjes opvreten, dit laatste geloof ik niet helemaal maar goed.

Alleen een 2 komponenten epoxy zal afdoende bescherming geven en die zit zeker niet in een spuitbus. Roest opvreten is onzin.
Op een Epoxy mag je plamuren. Op geen andere lak mag dat.
Dus alles kaal maken , epoxy spuiten en dan pas plamuren is het beste. Plamuur op staal is inleveren op kwaliteit.

Marcel21674

Gebruiker
Mijn voorkeur zou chemisch ontroesten zijn. Je kunt de kale koets in een beitsbad laten hangen. Werkt veel beter dan stralen.
Stralen is leuk voor de doorgerotte delen, maar oppervlakige roest in holle ruimten krijg je er niet mee weg. Ook krijg je de roest uit velsnaden/lasnaden niet weg met stralen.

Maar dat is dan ook wel gelijk het nadeel van beitsen, het lost alles op, je houd echt een complete koets over waar echt nergens lak meer zit inwendig en uitwendig. Je zal de koets dus ook moeten dompelen in een primerbad.

https://www.autobeitserij.nl/index.htm

Muddy Bandit

Gebruiker
De werkvolgorde tijdens een restauratie is wat je zelf het gemakkelijkste vindt, maar het gemakkelijkste werken is wel eerst volledig de auto demonteren en dan pas verder gaan.

Ik begin het liefst met alle losse delen gebruiksklaar maken en dan pas de body aanpakken.
Het voordeel is dat je dan snel weet wat vervangen moet worden, heb je wat meer tijd om deze betreffende onderdelen te zoeken (en kun je de kosten spreiden)... en tijdens de opbouw heb je dan alles ook gebruiksklaar liggen, dan kom je niet in de verleiding om een onbehandeld deel terug te plaatsen.

Geheel stralen van een body ben ik totaal geen voorstander van.
Met het stralen haal je namelijk ook de eerste beschermlaag (ijzerfosfaat / katafortesebad) totaal weg, en het straalmiddel is bijna niet uit de holle ruimtes weg te krijgen.
Gewoon de verfstripper + plamuurmes gebruiken om zoveel mogelijk alle losse roest, tectyl en nadenkit weg te halen, daarna de borstel in de boormachine voor de laatste resten.
Roestplaatsen kun je gewoon pleksgewijs behandelen, en meestal betekent dit uitslijpen en fris metaal inlassen.... een beetje "spinnewebroest" kun je pleksgewijs wegschuren/stralen.

Als alles weer strak en hard is alle naden behandelen met een mengsel Owatrololie/ijzermenie (dat spul kruipt overal tussen), dan naden afkitten en de gehele body in de ijzermenie spuiten.
En plamuur: probeer dat zo weinig mogelijk gebruiken, hooguit een millimeter dikte om krasjes op te vullen en strak te maken... dat spul trekt namelijk vocht aan en is ellende voor de toekomst.

Lees dit maar even door, is een verslag van mijn laatste afgeronde restauratieproject... is misschien ook wel handig als handleiding voor jou project.
https://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=17

Marcel21674

Gebruiker
Zou eerst de koets in orde maken, is het belangrijkste. Als deze onverhoopt toch te ver heen blijkt te zijn, heb je niet al veel geld gestopt in het opknappen/restaureren van losse onderdelen

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik ben vandaag bij de auto geweest en heb hem voor het eerst op de brug gehad sinds ik hem heb. Alles bij elkaar gaat er giga veel tijd matriaal en geld in zitten.
Mijn werkgever ook ter plaatse zei; als ik jou was zou ik een betere Cordia kopen en die ombouwen tot Cabriolet.
Maar waar haal je een harde cordia vandaan? ik heb nog een optie dus moet dit even afwachten en anders offer ik 1 van m'n huidige cordia op want die ik bikkel hard en hoefd niet eens gestraald te worden.

Maar zou je een auto die je zelf ombouwd opnieuw moeten laten keuren bij de rdw? mits ik het schutbord met chassic nr ook overzet. Dan lijkt het de bestaande auto, dit is voor mij stof om na te denken.

Graag jullie mening.

cordiacabrio001gr.jpg

cordiacabrio002gr.jpg

94tsn1gr003.jpg

Muddy Bandit

Gebruiker
marcel21674 zei:
Zou eerst de koets in orde maken, is het belangrijkste. Als deze onverhoopt toch te ver heen blijkt te zijn, heb je niet al veel geld gestopt in het opknappen/restaureren van losse onderdelen

Daarom (zoals ik al aangaf) eerst de auto volledig demonteren, dan zie je ook gelijk waar je aan toe bent.;)

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
...
Mijn werkgever ook ter plaatse zei; als ik jou was zou ik een betere Cordia kopen en die ombouwen tot Cabriolet.
....

Maar zou je een auto die je zelf ombouwd opnieuw moeten laten keuren bij de rdw? mits ik het schutbord met chassic nr ook overzet. Dan lijkt het de bestaande auto, dit is voor mij stof om na te denken.

Graag jullie mening.

Om te beginnen ben je dan al bezig met een auto om te katten, dit lukt je alleen legaal met de (kostbare) medewerking van RDW.

Het 2e punt is dat een cabrio qua constructie totaal anders in elkaar steekt als een gesloten exemplaar, de stevigheid die je mist in de dakconstructie moet namelijk opgevangen worden in de bodemplaat.
Dus alleen even de reciprozaag door het dak jassen gaat nooit goed komen.

Maar wat is er allemaal zo slecht aan die cabrio?
Ik zie wel een beetje plaatwerk wat hersteld/vervangen moet worden, maar constructief is er nog totaal niets te zien op de foto's.
Strip dat ding eerst eens geheel, daarna kun je pas beoordelen wat er allemaal aan moet gebeuren en of het de moeite waard is.

Auto Fanaat

Gebruiker
Wat ik zelf aantrof ware zeer slechte dorpels aan beide kanten, rondom de kokkerbalken aan beide zeiden, stukken bodemplaat dat kompleet weg is en het stuk chassis waar de achter brug aan vast zit is bijna kompleet verrot.

Als ik hier definitief en streep door zet doe ik het volgende.

Vroeger hebben we op school allemaal leren afkijken dus dat komt dan ook van pas.

Je laat het dak nog op de bestaande auto zitten, kijkt welke maat en dikte kokerbalken ze hebben gebruikt en hoe gemonteerd. Deze kokkerbalken op de zelfde manier onder de coupè lassen. Aan de bodemplaat hebben ze en soort van kist onder de auto gelast voor de versteviging, ook dit met niet plaatwerk namaken en eronder lassen. Aan de binnenkant hebben ze ook plaatwerk in het chassis gelast dit is eenvoudig na te maken. Vervolgens hebben ze achter de voorstoelen een schot erin geslast van links naar rechts met de benodigde montagepunten voor de dak deksel. Dit onderdeel zou je uit de bestaande cabrio moeten slijpen en in de coupè moeten lassen. En dan is de auto stevig dus kan het dak eraf, als dit dak eraf is kan je alles pas gaan maken voor het hele cabrio gebeuren. Het is uiteraard veel meet en pas werk en malletjes maken maar veel minder werk dan de huidige cabrio nieuw leven in te blazen.
En om een beetje met een omkat verhaal terug te komen toch het hele schutbord eruit halen en over zetten zodat je gewoon met de cabrio kentekenplaten kan blijven rond rijden. Het zijn beide legale auto's dus weet niet of dit strafbaar is en of ze erachter kunnen komen?

eeuwige student

Gebruiker
stoterstangen90 zei:
eeuwige_student zei:
dat heb ik eerder ergens gelezen van de week.
In een tijdschrift geloof ik:)

Dan ben ik in ieder geval consistent.

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Wat ik zelf aantrof ware zeer slechte dorpels aan beide kanten, rondom de kokkerbalken aan beide zeiden, stukken bodemplaat dat kompleet weg is en het stuk chassis waar de achter brug aan vast zit is bijna kompleet verrot.

Je wilt restaureren of niet, wat je hier opnoemt is nog een redelijk simpele ingreep voor iemand die fatsoenlijk kan lassen... gewoon alle rotte stukken uitslijpen, passende zetbankprofielen maken en die weer inlassen.

Auto Fanaat zei:
Je laat het dak nog op de bestaande auto zitten, kijkt welke maat en dikte kokerbalken ze hebben gebruikt en hoe gemonteerd. Deze kokkerbalken op de zelfde manier onder de coupè lassen. Aan de bodemplaat hebben ze en soort van kist onder de auto gelast voor de versteviging, ook dit met niet plaatwerk namaken en eronder lassen. Aan de binnenkant hebben ze ook plaatwerk in het chassis gelast dit is eenvoudig na te maken. Vervolgens hebben ze achter de voorstoelen een schot erin geslast van links naar rechts met de benodigde montagepunten voor de dak deksel. Dit onderdeel zou je uit de bestaande cabrio moeten slijpen en in de coupè moeten lassen. En dan is de auto stevig dus kan het dak eraf, als dit dak eraf is kan je alles pas gaan maken voor het hele cabrio gebeuren. Het is uiteraard veel meet en pas werk en malletjes maken maar veel minder werk dan de huidige cabrio nieuw leven in te blazen.
En om een beetje met een omkat verhaal terug te komen toch het hele schutbord eruit halen en over zetten zodat je gewoon met de cabrio kentekenplaten kan blijven rond rijden. Het zijn beide legale auto's dus weet niet of dit strafbaar is en of ze erachter kunnen komen?

Ik wens je veel succes, maar ik voorzie dan eerder 2 hopen oud ijzer als eindresultaat.
In je verhaal mis ik al volledig de benodigde constructiespanning in de langsliggers, met als gevolg waarschijnlijk klemmende of niet meer sluitende portieren als het dak eraf gaat. (dit even uit eigen ervaring, ik dacht vroeger namelijk ook zo:))
Er komt nog wel aardig wat rekenwerk en kennis bij kijken als je op een veilige manier een coupé wilt ombouwen tot cabriolet.

Wat betreft het schutbord: verwisselen van chassisnummers kan alleen legaal met de medewerking van RDW, alle andere manieren zijn illegaal.
En als er eens een reden voor een onderzoek komt (b.v. bij een APK-steekproef of na een ongeval) heb je heel wat uit te leggen... en niet alleen aan de RDW maar ook aan je verzekering (fraude).

Auto Fanaat

Gebruiker
Als je met dak erop de constructie exact na maak, en dan het dak verwijdert............zou er in theorie niks kunnen gebeuren lijkt mij???

Marcel21674

Gebruiker
stoterstangen90 zei:
Ik zou gewoon met deze koets verder gaan. Niet een andere ombouwen.

Ik zie helemaal niets schokkends op de foto's.

Mee eens, dorpels, bodemplaat en kokerbalken is standaard bij een restauratie. Als het dan al teveel word...
Daarbij zal een zelf omgebouwde cordia ook nooit hetzelfde worden/voelen als de "originele" cabrio.

Als de koets er toch niet zoveel toe doet, kun je net zo goed op zoek gaan naar een goede bv. in Duitsland.

brg

Gebruiker
Waarom zou je in hemelsnaam een "goede" Cordia - ook al ene zeldzaamheid intussen - opofferen voor zo'n lelijk ding? :eek:
Gewoon de originele restaureren; zal wellicht handenvol geld en bakken tijd vergen... maar intussen rij je toch gewoon met een stralende glimlach rond in je niet-opgeofferde Codia.

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Als je met dak erop de constructie exact na maak, en dan het dak verwijdert............zou er in theorie niks kunnen gebeuren lijkt mij???

Inderdaad... in theorie.
In de praktijk komt het ingelaste werk pas op spanning als je de achterstijlen van het dak doorzaagt, en dan zit er zo een paar millimeter verschil in wat de bodem toch doorbuigt.
Er wordt vergeten dat de verstevigingen fabrieksaf berekend zijn ingebouwd in de totale constructie, en niet na de tijd er eventjes onder gebakken zijn.

Hef een cabriolet maar eens op alleen in het midden en meet de afstand tussen A- en B-stijl.
Meet ook de afstand tussen A- en B-stijl als de auto op z'n wielen staat en je ziet een aardig verschil tussen de beide meetresultaten, dat verschil is de constructiespanning die de ingebouwde versteviging heeft.

Auto Fanaat

Gebruiker
De cordia cabrio uit voering is nooit een productie auto geweest en is dus niet in de fabriek gebouwd. Half jaren 80 zijn 39 coupe's door vestatec omgebouwd naar cabrio.

Eigenlijk zit ik aan het zelfde te denken. Ik snap dat je dat niet 1,2,3 ff in elkaar last maar ik zou het wel aandurfen.

D Elzinga

Gebruiker
Een complete ombouw van coupe naar cabrio (met alle moeilijkheden en kosten die daarbij horen) durf je wel aan, maar je twijfelt over het (laten) inlassen van wat nieuwe stukken metaal in een reeds bestaand exemplaar? Ik denk zomaar dat de laatste optie wel eens heel wat minder geld- en tijdrovend zou kunnen zijn...

Auto Fanaat

Gebruiker
Erg leuk filmpje, mn bloed gaat al sneller stromen als ik dit zie..

Vandaag de lasser op bezoek gehad en gaf wel toe het hij erg slecht is maar niet is afgeschreven.

Zondag ga ik de auto kaal maken en zien wat er over blijft, vervolgens naar de straler.

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik ben vandaag verder gegaan met de demontage van de cabrio. Alles wat is in mn handen gehad heb moet iets aan gebeuren, zo zit ik eraan te denken om de achterbrug en subframe te laten poeder coaten.
Alleen de motor ruimte, voor wiel ophanging en dashbord moet er nog uit en dan is hij zo goed als kaal.

cabrio0001gr.jpg

cabrio0002gr.jpg

cabrio0003gr.jpg

cabrio0005gr.jpg

cabrio0006gr.jpg

cabrio0007gr.jpg

cabrio0008gr.jpg

cabrio0009gr.jpg

cabrio0010gr.jpg

graafie

Gebruiker
cabrio0009gr.jpg

Van deze afstand ziet het er veel beter uit, dan van dichtbij.o_O

Wel zou ik je willen aanraden inderdaad niet te gaan omkatten Eef.

Bij een zelfde model is het misschien een optie.
Maar van Normaal naar Cabrio ben ik het met de meeste plaatsers eens dat je spijt gaat krijgen.

Dan maar en jaar langer bezig en gewoon goed.
Dan misschien snel resultaat en hopeloos veel problemen.
Je constructie zal nooit hetzelfde zijn en zoals al geschreven,
kun je met klemmende deuren en misschien tzt met een torderend of doorzakkend chassis te maken krijgen.

Dat is de moeite niet waard, hou hem origineel of spaar nog wat langer door dat je alle onderdelen hebt

Gr Henk

Auto Fanaat

Gebruiker
Hoi Henk

Ik had het nog niet vermeld maar dat omkat verhaal gaat niet door. Ik focus me nu volledig op de bestaande cabrio en inderdaad zal ik er langer over doen maar ach........hij heeft nu al 11 jaar stil gestaan dus een jaartje meer of minder.

Gr Eef

stoterstangen90

Gebruiker
Voordat je gaat beginnen met slijpen in de constructie eerst verstevigingen lassen tussen de A en de B stijl. anders wordt ie alsnog krom.
Je kunt heel duidelijk zien waar de verstevigingen onder de koets gelast zitten. Die moeten er wel af vrees ik.
Het zie er wel recht toe recht aan uit, dus namaken daarvan is niet te ingewikkeld.

Marcel21674

Gebruiker

Muddy Bandit

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Hoi Henk

Ik had het nog niet vermeld maar dat omkat verhaal gaat niet door. Ik focus me nu volledig op de bestaande cabrio en inderdaad zal ik er langer over doen maar ach........

Verstandig besluit (y) .... veel succes met de restauratie.

Ow ja poedercoaten: houd er rekening mee dat beschadigingen bijna niet zijn te herstellen, en beschadigingen krijg je gegarandeerd bij de bevestigingspunten.;)

graafie

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Hoi Henk

Ik had het nog niet vermeld maar dat omkat verhaal gaat niet door. Ik focus me nu volledig op de bestaande cabrio en inderdaad zal ik er langer over doen maar ach........hij heeft nu al 11 jaar stil gestaan dus een jaartje meer of minder.

Gr Eef

Mocht je nog een carrousel ( draaispit) nodig hebben dan kan je hem bij mij ophalen.
Het is zelfbouw en je moet de bevestiging punten aanpassen.
Maar ik heb hem de aankomende 3 jaar niet meer nodig......:p

Du je kunt hem effe lenen, mocht je de brug kwijtraken....
Wel pas gebruiken als je het chassis voldoende gesteund hebt.....:eek:

Gr Henk

Auto Fanaat

Gebruiker
Hoi Henk

Die hal en brug zijn van mn werkgever, er is tijd afgesproken dat ik klaar moet zijn. Hij heeft verder geen doel met die hoek / brug.
In ieder geval bedankt voor het aanbod.

gr

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag weer verder gegaan met de demontage. Het enige dat nu nog tegen zit zijn de bouten die muur vast zitten. De volgende keer zal ik een brander meenemen en hopen dat door de hitte de bouten los komen en anders een lucht sleutel regelen.
Beetje bij beetje word hij kaler maar ik moet zeggen dat de motor ruimte praktische geen slechte plekken heeft.

cabrio0011gr.jpg

cabrio0012gr.jpg

cabrio0013gr.jpg

cabrio0014gr.jpg

Pobresh

Gebruiker
Vind de auto zelf op zich nog behoorlijk goed en het lijkt erop alsof de verstevigingen juist rot zijn. Net zoals de originele dorpels daar waar de sideskirts overheen zaten, en dat is een kwaal bij elke auto die plastic eroverheen heeft. De rest lijkt zo mee te vallen.

Poedercoating kun je op bepaalde delen van het onderstel doen, zoals inderdaad achterbrug en subframe. Maar idd, bevestigingen roesten toch wel, want daar beschadigd de boel. Dus werken met nylon ringen of gewoon een extra laagje lak eroverheen op die punten. Veelal zit er toch veel met rubbers vast, dus daar raakt dan niks beschadigd.

Veel succes ermee! en ik ga dit topic volgen. (y)

Auto Fanaat

Gebruiker
De balken lijken verrot, echter zijn deze heel dik en ik ben dus benieuwd hoe ze er na het zandstralen uit komen.
Het meeste werk zit in de achter schermen en dorpels. Gaten in de vloer zijn zo gedicht met het originele plaatwerk wat ik heb.
De motor ruimte valt ook reuze mee, ik heb er gruwelijk veel zin in om te gaan lassen maar hij moet eerst kaal.

Auto Fanaat

Gebruiker
Zijn er uberhaupt mensen op dit forum die ooit z'n Cordia Cabriolet hebben gezien?
Na mijn weten is dit de enige die ooit in NL is verkocht.
In Duitsland zijn er bij Vestatec 39 omgebouwd, bevestigen kan ik dit niet.

Guest
Nee, ik wist niet van het bestaan af. Ik ben dus reuze benieuwd naar de afloop.

Barri

Moderator

Interessant project, omdat het hier om een 'omgebouwd' exemplaar gaat. Zo te horen hebben ze bij de verstevigingen dus iets minder aan roestpreventie gedaan dan bij het 'originele' chassis.

Auto Fanaat

Gebruiker
Daar lijkt het inderdaad op barry! Echter heeft deze auto altijd buiten gestaan met een kapot dak dus er heeft overal water bij gekund daar waar je het niet wilt hebben.

Barri zei:
Interessant project, omdat het hier om een 'omgebouwd' exemplaar gaat. Zo te horen hebben ze bij de verstevigingen dus iets minder aan roestpreventie gedaan dan bij het 'originele' chassis.

PascalD

Gebruiker
Dit topic ga ik volgen. Ben blij dat je huidige Cordia niet geofferd gaat worden. Want dat zou eeuwig zonde zijn geweest.

Houd ons op de hoogte en succes met alle werkzaamheden!

Bovenaan