• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Dacia Duster

Wulp

Gebruiker
2018-dacia-duster-02.jpg

2018-dacia-duster-06.jpg

2018-dacia-duster-01.jpg

2018-dacia-duster-03.jpg

Leuke facelift

Assenaar

Gebruiker
Ach, zie het als een landbouwtrekker. Het gebruiksdoel is belangrijker dan het uiterlijk. De Duster is onderscheidend genoeg om herkenbaar te zijn, de rest is een kwestie van wat mag het kosten.

Barri

Moderator

Leuk ding! Nieuw model, maar met veel looks van de vorige. Slim. Als de prijs net zo interessant blijft dan kan het wel een succesje worden.

Carfanatic

Gebruiker
Op technisch vlak borduurt de nieuwe Duster voort op zijn voorganger. Dat betekent dat we onderhuids in de basis hetzelfde platform tegen gaan komen. Dacia houdt de lippen nog op elkaar wat motorentechniek, maar we zetten in op de bekende 125 pk sterke TCe 125 en de 110 pk sterke diesel, de dCi 110. Op veiligheid- en snufjesgebied is de Duster behoorlijk opgewaardeerd, verwacht dan ook zaken als Keyless Entry en Lane Assist op de optielijst.

die tce125 zou best wat schoner mogen, 138g/km is niet echt denderend.

KadettRT

Gebruiker
Ligt eerder aan de vrij hoge auto en waarschijnlijk ook relatief hoge CW waarde. Kan het beste blokje niets aan doen ;)

OzzieMann

Gebruiker
Denk dat ik zeker even bij de dealer ga kijken wanneer deze er staat.
[video]https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=KtdtsBHS-Qs[/video]

Carfanatic

Gebruiker
nickvanozzie zei:
Denk dat ik zeker even bij de dealer ga kijken wanneer deze er staat.
[video]https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=KtdtsBHS-Qs[/video]

dashboard ziet er een stuk beter uit (y)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
S7-video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-526370.jpg

S7-video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-526368.jpg

S7-video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-526366.jpg

S7-video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-526357.jpg

S7-video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-526358.jpg

nouveau-dacia-duster-2-2017-iaa-11-.jpg

nouveau-dacia-duster-2-2017-iaa-8-.jpg

nouveau-dacia-duster-2-2017-iaa-9-.jpg

Meer foto's:
https://www.caradisiac.com/photos-article/video-salon-de-francfort-2017-dacia-duster-2-le-meme-en-mieux-161272.htm
https://www.largus.fr/francfort/en-images-tous-les-details-du-nouveau-dacia-duster-2-2017-706142-minidiapo.html

Lijkt nog wel erg sterk op zijn voorganger, maar oogt wel lekker stoer.

s velthuis

Gebruiker
Pas bij de achterlichten zag ik dat het iets nieuws was. Nou ja, dat is Dacia vergeven als de prijs interessant blijft. Jammer dat ze nog steeds geen afscheid hebben genomen van het trommelremsysteem. Het oude Sandero-systeem hield niet echt over voor de Duster, zeker niet met een caravan erachter. Past ook niet meer zo goed bij ABS en ESP.

speedtouch

Gebruiker
Klopt het dat dit het interieur is?:
https://indianautosblog.com/2017/07/rear-2018-dacia-duster-2018-renault-duster-275246/2018-dacia-duster-2018-renault-duster-interior-dashboard-rendering

HarrieD

Gebruiker
Blijft een stoere bak en nu dus ook leverbaar in een luxer jasje. Ik zie climate control. Tot nu toe niet leverbaar op een Dacia. Ook de stoelen lijken mij anders vormgegeven.
Ik ben voor de komende jaren al voorzien, maar anders..... Ik blijf een zwak houden voor deze auto. Ziet er tenminste nog uit als een SUV.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290842-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290843-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290844-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290830-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290831-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290839-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290833-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290836-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-dacia-duster-290827-800.jpg

dacia-al-salone-di-francoforte-2017-7ec4f5f487f41d84e1c33d830cfc943b.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43543-dacia-duster-maakt-werelddebuut-op-iaa-frankfurt
Dacia stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1847/dacia

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Carfanatic zei:
die tce125 zou best wat schoner mogen, 138g/km is niet echt denderend.

Motorengamma van de nieuwe Duster is identiek aan de vorige. De CO[sub]2[/sub]-uitstoot is geen gram gedaald, zowel benzine als diesel.
1.6 SCe 115 149 g/km
1.6 SCe 115 LPG 141-156 g/km
1.2 TCe 125 138-145 g/km
1.5 dCi 90 115 g/km
1.5 dCi 110 115-123 g/km
1.5 dCi 110 EDC 115 g/km

Ami

Gebruiker
Auto is ook niet echt nieuw. Technisch en qua onderstel identiek. Renault-Nissan B platform met X-trail I ophanging. Grootste wijziging is de frame van de koets. De eerste Duster was gebaseerd op Sandero I (voorruitframe, deuren voor). De nieuwe Duster is gebaseerd op Logan/Sandero II.

Ik ben vooral benieuwd naar de stoelen. Die lijken mij nu een stuk beter.(y)
En hopen op betere geluidsisolatie. Dan ben ik fan!

Ami

Gebruiker
En trouwens...de CO2 uitstoot heeft niets te maken hoe 'schoon' de auto is. CO-2 uitstoot is puur het theoretische verbruik. En die is hoog ivm hoge opbouw (cw-waarde van SUV). Is ook logisch want suv verbruikt meer dan een lage hatchback.
De genoemde motoren zijn dus even schoon als dezelfde motoren in bv de Sandero, Lodgy of Clio.
De euronorm (euro 6) geeft wel indicatie hoe 'schoon' de auto is (fijnstof, NOx, CH). In derde wereldlanden zie je nog wel eens euro4 of euro5 gebruikt, terwijl in Europa die niet meer verkocht mogen worden.

Ami

Gebruiker
Je komt dan wel op een andere discussie namelijk dat we ivm milieu (CO2 discussie en opwarming aarde) eigenlijk geen SUV moeten gaan rijden vanwege get significante hogere verbruik tov hatchback/sedan/SW.:T

OzzieMann

Gebruiker
Brochure Dacia.fr
https://www.dacia.fr/e-brochure/HJD_1/pdf/fullPDF.pdf
Prijzen in FR liggen aardig gelijk met de prijzen van de oude Duster
autoplus.fr zei:
> Essence

Dacia Duster SCe 115 (BVM5) 4x2 Duster : 11.990€
Dacia Duster SCe 115 (BVM5) 4x2 Essentiel : 13.850€

Dacia Duster SCe 115 GPL (BVM5) 4x2 Duster : 12.790€
Dacia Duster SCe 115 GPL (BVM5) 4x2 Essentiel : 14.650€

Dacia Duster TCe 125 (BVM6) 4x2 Essentiel : 15.550€ (4x4 : + 2.000€)
Dacia Duster TCe 125 (BVM6) 4x2 Confort : 16.650€ (4x4 : + 2.000€)
Dacia Duster TCe 125 (BVM6) 4x2 Prestige : 17.750€ (4x4 : + 2.000€)

> Diesel

Dacia Duster dCi 90 (BVM6) 4x2 Duster : 14.000€
Dacia Duster dCi 90 (BVM6) 4x2 Essentiel : 15.850€

Dacia Duster dCi 110 (BVM6) 4x2 Essentiel : 16.450€ (4x4 : + 2.000€)
Dacia Duster dCi 110 (BVM6) 4x2 Confort : 17.550€ (4x4 : + 2.000€)
Dacia Duster dCi 110 (BVA6 - EDC) 4x2 Confort : 18.850€
Dacia Duster dCi 110 (BVM6) 4x2 Prestige : 18.650€ (4x4 : + 2.000€)
Dacia Duster dCi 110 (BVA6 - EDC) 4x2 Prestige : 19.950€

Soloman

Gebruiker
Ik vind het altijd wel apart dat ze bij presentaties een automodel doorgaans zo'n raar bruin kleurtje geven. Alsof je een mokka-kop-koffie gaat halen.

brg

Gebruiker
Nieuw?
Is er dan nog meer veranderd dan de Renegade-achterlichten en Captur-achterklep?

Roder

Gebruiker
Lekker aan het trollen, of gewoon slechtziend?
Ja, alles is nieuw. Zie bijvoorbeeld alleen al de schuinere voorruit/veranderd silhouet...

Soloman

Gebruiker
Op zich geen slechte prijzen voor zo'n bak, je hoeft alleen maar 12.000 euro bij elkaar te sparen en je rijdt al luxe.

1.6 motor. Voor die prijs, niet gek.

Mach1

Gebruiker
Roder zei:
Lekker aan het trollen, of gewoon slechtziend?
Ja, alles is nieuw. Zie bijvoorbeeld alleen al de schuinere voorruit/veranderd silhouet...

Voor de leek is het niet te zien dat dit een volledig nieuwe auto is. Het verschil is nog kleiner dan bij een generatiewissel van de VW Golf...

MBdoubleyou

Gebruiker
De goedkoopste Duster(huidige model)is de Robust en kost hier 18.190 euro. De basisversies en de 1.6 115pk worden hier niet geleverd. Dus die vanafprijs gaat het niet worden, Soloman. In Frankrijk is een vergelijkbare Duster 2 à 3 mille goedkoper dan hier.

s velthuis

Gebruiker
Beyond zei:
Op dit filmpje zie je toch echt wel redelijk wat verschillen.
Dacia Duster 2018

Handig, dat soort filmpjes zouden ze voor zowat alle nieuwe auto's moeten maken. VW, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai, noem maar op. Als je zo'n film dan een keer of 40 afspeelt, kun je de verschillen een beetje zien. Misschien kunnen ze het zelfs wel in één film proppen, dan kun je de verschillen tussen de merken ook nog een beetje zien...

funf

Gebruiker
MBdoubleyou zei:
De goedkoopste Duster(huidige model)is de Robust en kost hier 18.190 euro. De basisversies en de 1.6 115pk worden hier niet geleverd. Dus die vanafprijs gaat het niet worden, Soloman. In Frankrijk is een vergelijkbare Duster 2 à 3 mille goedkoper dan hier.

18 mille? Dat vind ik wel veel geld voor die auto. Voor 12 mille zou ik het nog snappen, maar dit is wat mij betreft overpriced.

OzzieMann

Gebruiker
funf zei:
MBdoubleyou zei:

18 mille? Dat vind ik wel veel geld voor die auto. Voor 12 mille zou ik het nog snappen, maar dit is wat mij betreft overpriced.

Veel.... De versie met Airco kost 19.690 Euro. Een vergelijk leert mij dat er maar 6 nieuwe, niet vergelijkbare, auto's zijn met ongeveer dezelfde ruimte en minimaal arico, dat zijn de:
Dacia Dokker - €19.190,-
Dacia Lodgy - €19.360,-
Dacia Logan MCV - €13.490,-
Fiat Tipo - €19.685,-
Seat Toledo - €18.260,-
Skoda Fabia Combi - €17.950,-

De eerste de beste vergelijkbare auto, want mensen kijken naar een Stoffer wegens het stoerdere uiterlijk en de hoge zit, is de:
Renault Kadjar - €26.320,-
Dat is voor een vergelijkbare auto dus een meerprijs van €6.630,- Daar kunnen mensen een hoop leuke dingetjes mee doen!

Ik kan de Duster dus niet bepaald duur noemen.

funf

Gebruiker
Op zichzelf heb je gelijk. Maar voor dat bedrag kun je zoveel leuke auto's kopen. Wellicht geen nieuwe, maar dat is ook niet nodig.

Carfanatic

Gebruiker
Soloman zei:
Op zich geen slechte prijzen voor zo'n bak, je hoeft alleen maar 12.000 euro bij elkaar te sparen en je rijdt al luxe.

1.6 motor. Voor die prijs, niet gek.

even aangepast. :)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Renault duster:

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

Bron: https://www.autocarindia.com/car-news/new-2018-renault-duster-revealed-406586

Het interieur van de Renault vind ik geloof ik mooier.

MBdoubleyou

Gebruiker
Een budgetmobiel is de Duster duidelijk niet meer. Vanafprijs is € 19.290. Op stalen wielen, zonder airco, electrisch bedienbare spiegels, electrische ramen achter, cruise control, deelbare achterbank. En geen in de hoogte verstelbare voorstoelen....maar wel een DAB radio.

De iets luxere comfort kost € 20.690 en de luxe Prestige met navi etc kost € 22.190.
De eerste was leuk en goedkoop. De uitloopmodellen waren al geen koopje meer met een prijskaartje van 18 mille. Een beetje B-segmenter kost dat natuurlijk ook, dus in dat opzicht was het nog een leuke deal. De nieuwe is alweer een mille of 3 duurder. OK, nergens anders vind je zoiets voor deze prijs, maar de auto moet echt wel een stuk verbeterd zijn. Anders ga je toch nadenken over een jong gebruikte Qashqai of Tuscon.....

Vind het trouwens wel een enorm leuke auto om te zien. Zou er wel eens een proefrit in willen maken om te weten of het ook een beetje lekker rijdt.

929V6

Actieve Gebruiker
Wheel Critic zei:
Waar is dat stuk plastic tussen de voorwielkast en het voorportier goed voor?

Dat is een bijzonder handig ding om het nieuwe model van het oude te kunnen onderscheiden.

Barri

Moderator

Dat dash van de Renault versie is een stuk rustiger. Beetje Citroën C3 achtig, ik hou er wel van.

Ik vind het overigens nog steeds een scherpe aanbieding: voor 20k zit je normaliter in een prima uitgeruste B-segmenter. Een beetje SUV begint boven de 20k.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Rijtest met de Duster SCe 115 Essentiel, ofwel de op-een-na kaalste Duster: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-dacia-duster-2-sce-115-essentiel-le-duster-dentree-de-gamme-9010393.html

dacia-duster-sce-115-essentie-2018-31.jpg

dacia-duster-sce-115-essentie-2018-27.jpg

dacia-duster-sce-115-essentie-2018-30.jpg

dacia-duster-sce-115-essentie-2018-17.jpg

Elco

Gebruiker
MBDoubleyou zei:
Een budgetmobiel is de Duster duidelijk niet meer. Vanafprijs is € 19.290. Op stalen wielen, zonder airco, electrisch bedienbare spiegels, electrische ramen achter, cruise control, deelbare achterbank. En geen in de hoogte verstelbare voorstoelen....maar wel een DAB radio.

Geen budgetauto meer? Zeker met vierwielaandrijving is het een onovertroffen aanbieding voor z'n 22.280 euro. Hij moet de Panda Cross en Ignis AllGrip (beide zo'n 20.000 euro) voor zich dulden, maar qua afmetingen zijn deze natuurlijk geen partij. Overigens komt er nog een uitvoering op LPG, waarvan de vanafprijs nog wat scherper zou moeten worden.

brg

Gebruiker
MBdoubleyou zei:

Dank dat maar aan jullie kl*te belastingstelsel...
In BE is de vanafprijs 11.990 EUR, dus een echte budgetmobiel!

Maar zoals een Belgische autojournalist onlangs schreef:
Je vindt in BE veel gemakkelijker een Duster met lederen interieur dan dat je er eentje op stalen velgen vindt...
Initieel is het een budgetwagen, in de praktijk wordt hij bomvol opties gekocht voor een budget waar je bij andere merken slechts een naakte C-segmenter kan kopen (of een iets aangeklede B-segmenter).

Een Tce 125 Prestige 4WD met metaalkleur en leder kost me (in BE) volgens de configurator 20.300 EUR.
Toegegeven, dat is geen weggevertje meer, maar je kan dat dan ook bezwaarlijk nog een instappertje noemen.
Maar wat mij betreft dus nog steeds zeer veel value for money.

929V6

Actieve Gebruiker
929V6 zei:
Wheel Critic zei:
Waar is dat stuk plastic tussen de voorwielkast en het voorportier goed voor?

Dat is een bijzonder handig ding om het nieuwe model van het oude te kunnen onderscheiden.

Afgelopen week zag ik er voor het eerst eentje rijden. Dat merkte ik natuurlijk pas op het allerlaatste moment omdat het een zwarte was, dat handige ding was dus niet goed te zien. Maar wat me nog meer opviel is dat één van de koplampen al stuk was, geen beste eerste indruk dus.

s velthuis

Gebruiker
929V6 zei:
Maar wat me nog meer opviel is dat één van de koplampen al stuk was, geen beste eerste indruk dus.

Je had eens moeten zien hoe de vrachtwagen er aan toe was die er frontaal op geklapt was...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Inmiddels is de Dacia Duster al even leverbaar met een nieuwe motor: de TCe 100, ofwel de 1,0-liter driecilinder turbo benzinemotor die ook wordt aangeboden in de Nissan Micra en Renault Clio. De prijzen beginnen bij € 18.780,-. Op het Autosalon van Brussel introduceert Dacia de ECO-G 100, een bi-fuel LPG-variant die de SCe 115 Bi-fuel vervangt. De CO[sub]2[/sub]-uitstoot ligt nog eens 10% lager dan die van de gewone TCe 100. De motoren komen ook beschikbaar in de bestaande Sandero en Logan MCV.

Bron: https://www.autogids.be/merk--dacia/autonieuws/nieuw/dacia-eco-g-100-nieuwe-bi-fuel-op-lpg-voor-het-salon.html

Bovenaan