Contest 101 - waarom geen rendement van 101%?

Guest
Een rendement met energieomzetting van 101%, natuurlijk onmogelijk, maar wel de ultieme natte droom voor onze transportmiddelen. Worden we daar gelukkig van? Helaas is dit heel ver weg. We moeten het doen met een blij gevoel als onze nieuwere auto opeens geen 1 op 14 maar 1 op 18 verbruikt.

Als olieverslaafd en olieafhankelijk land gebruiken we in Nederland olie, gas en elektriciteit. Met het gas en de elektriciteit kunnen we onszelf bedruipen, al zijn er actiegroeperingen in het noorden van Nederland die dat vanwege andere gevaren graag anders zouden zien. Als we dat hele kleine beetje olie uit Slochteren even vergeten, is het de olie die we voornamelijk uit de (deels) schurkenstaten in het Midden Oosten halen. Staten waar we de mensenrechten graag onder de aandacht zoden brengen, maar toch bang zijn dat de ‘oliekraan’ dicht wordt gedraaid.

Als we nog even een gevoel krijgen bij het huidige rendement van onze good-old verbrandingsmotor: een dieseltje die lekker 1 op 21 draait vinden we best netjes. Ook ik ben tevreden met het verbruik van mijn huidige Volvo V40 diesel. Maar als ik nog denk aan het enorme pad wat die diesel heeft afgelegd: Eerst op grote diepte ergens in het Midden Oosten wordt ruwe olie naar boven gehaald, in een groot schip wordt deze olie getransporteerd naar ons land, een schip die enige tientallen tonnen olie per dag verbruikt en nog niet is voorzien van een filtersysteem zodat de zwavel- en NOX uitstoot enorm is. Ik denk dan aan een raffinaderij welke met een laag rendement de ruwe olie scheidt in verschillende fracties: nafta, kerosine, benzine, gasolie en een residu. Hopelijk in een equivalent verbruik, zodat producten niet afgefakkeld hoeven te worden. In een vrachtauto naar het plaatselijke tankstation waar de brandstof wordt overgepompt in een opslagtank en u en ik deze in onze auto stopt waar vervolgens zo’n 80% van de energie wordt omgezet in warmte.

Dit in oogschouw nemend kun je niet anders concluderen dat de huidige verbrandingsmotor een slecht rendement heeft, hoeveel beter zou dit met elektriciteit of via waterstof zijn welke direct via een systeem in de auto wordt gebracht, waarna de auto deze middels een heel simpele elektromotor omzet in kinetische energie. We zijn al een flinke stap verder met zonnepanelen, met accu’s die opgeladen worden, en natuurlijk ook geen 100% rendement hebben, maar die wel zorgen voor een veel betere CO2 ‘fingerprint’. Alleen daarom al zou deze wijze van energieomzetting moeten worden gestimuleerd. Nog afgezien van het klimaatprobleem welke de verbranding van olie met zich meebrengt.

Helaas is de olieprijs dusdanig laag dat het nog altijd uit kan bovengenoemde zeer inefficiente wijze van energieomzetting te realiseren. Alleen mogelijk door de schaalvergroting en de lage olieprijzen. Hoeveel beter zou de wereld eruit zien als we betere energiebronnen hadden? En waarom wordt de wetenschap rondom deze ontwikkelingen niet aanvullend gestimulleerd?

opladen-tankpas.jpg

Zonnepanelen, accu's en windmolens moeten ook 'gebakken' en opgetakeld worden. Weet je hoeveel energie dat verbruikt? Er staan op nieuwe windmolens maanden lang dieselgeneratoren te draaien omdat ze nog niet aangesloten zijn op het net en toch energie nodig hebben om zichzelf uit de wind te draaien.

Door de subsidies en milieuhype worden de kosten van panelen en molens echter redelijk laag gehouden. In China bakken ze bijvoorbeeld lekker paneeltjes met energie uit koolcentrales en die worden met ruwe dieseltransport naar het steenrijke west-europa gebracht. Ja daar leveren ze dankzij 20 cent per kWh belasting al redelijk snel financieel voordeel op (6-7 jaar), maar of we nou echt zo goed bezig zijn met die hobbyprojectjes van 10 paneeltjes op een huis in ons koude kikkerlandje. In Saoedi-Arabië gaat dat al een stuk beter trouwens, die schijnen onder hun brandende zon wel voor een paar cent per kWh zonne-energie te produceren.

Ruwweg is een auto een blok staal op rubber en dat brengt ons waar we zijn moeten door olie.
EV is vaak ook nog heel veel staal, al dan niet met aluminium, carbon en natuurlijk wel met veel LithiumION, bij elkaar zwaarder nog dan de normale auto. En ja die kan met geladen accu's heel efficient bewegen, maar ook daar komt nog een heel spoor achteraan van extra metaal en kunstof voor laadpalen, dat heeft allemaal onderhoud nodig, het verbruik van al die mooi groenverlichte laadpalen zelf, accu's moeten af en toe vervangen, banden slijten wat harder etc etc.

Een gemiddeld groot setje panelen op een huis (3kWpiek, zeg €6000 aanschaf) kan een gezin van energie voorzien, maar met een zeer optimistische 8kWh per dag kan een Tesla er maar 40 km zeer rustig op rijden. (In Saoedi kost dat dus maar 40 dollarcent!! Via panelen of gas is ongeveer hetzelfde, dat is de gangbare industriële kWh prijs wereldwijd)

Daarbij komt ook nog het 'piek' probleem, veel auto's zullen na 18:00 's avonds en ook in december willen gaan laden als er geen zonne-energie meer is. Dus alle Tesla's in de straat moeten toch weer door andere bronnen gevoed worden.

Dus ja, olie is goedkoop en zonne- en windenergie is nog niet zo eenvoudig als het setje op de huizen in de polders. Als je dan ook nog de prijzen van normale auto's en elektrische auto's vergelijkt in landen als de VS en Duitsland, dan heb je die EV nog niet zomaar rendabel. Wat is dan uiteindelijk efficient?

Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:
En waarom wordt de wetenschap rondom deze ontwikkelingen niet aanvullend gestimuleerd?

Ik voel me zo vrij om dit topic te verrijken/vervuilen (doorhalen wat niet van toepassing is) met mijn mening.

In mijn ogen is het antwoord op je vraag het volgende. De mens is van nature tegen veranderen, en politici wereldwijd - al helemaal die in Nederland - hebben simpelweg de ballen niet om daar tegenin te gaan. Dan krijg je natuurlijk nooit meer een volgende termijn als premier/president/kamerlid. Grote investeringen in nieuwe technologieën die zichzelf misschien pas over decennia gaan terugbetalen zijn de laatste jaren uit den boze, anders was er m.i. veel meer gedaan met groene energie, allemaal om je maar niet de woede van de kiezer op de hals te halen. Wat vergeten wordt is de mogelijkheid tot roem die grote veranderaars op langere termijn kunnen krijgen. Bijvoorbeeld Thorbecke (grondwet), Van Houten (kinderarbeid) en Drees (verzoringsstaat) hadden wél de ballen iets flink te veranderen en worden nog steeds geroemd.

Ik besef in welke discussie ik mezelf met een beetje pech stort, maar als Donald Trump eco-minded was geweest was hij een van de weinige leidende figuren in de hedendaagse wereldwijde politiek geweest die ik nog wel met zo'n voorstel zou zien komen. Als je me vraagt om een tweede naam te noemen blijf ik toch even stil, ik weet het gewoon niet.

Edit: zet je ook nog even een linkje in de contest?

Ik denk dat er een verschil bestaat tussen het produceren en vervoeren van het middel en het produceren en transporteren van de brandstof. De zonnepanelen worden één keer gemaakt en komen één keer hier naartoe. Daarna genereren ze gratis energie. De olie blijft maar komen en komen. Nog afgezien van het klimaatprobleem.

Ik maak dan ook een groot onderscheid tussen zonne- en windenergie. Het eerste is relatief te verkrijgen, voor het tweede is een groot en gezichtsbepalend apparaat nodig.

Daarom vind ik de hybridetechniek ook zo geniaal. En dan NIET de plug ins. Maar de hybrides die gratis energie genereren uit remenergie

afentoe zei:
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:
En waarom wordt de wetenschap rondom deze ontwikkelingen niet aanvullend gestimuleerd?

Ik voel me zo vrij om dit topic te verrijken/vervuilen (doorhalen wat niet van toepassing is) met mijn mening.

In mijn ogen is het antwoord op je vraag het volgende. De mens is van nature tegen veranderen, en politici wereldwijd - al helemaal die in Nederland - hebben simpelweg de ballen niet om daar tegenin te gaan. Dan krijg je natuurlijk nooit meer een volgende termijn als premier/president/kamerlid. Grote investeringen in nieuwe technologieën die zichzelf misschien pas over decennia gaan terugbetalen zijn de laatste jaren uit den boze, anders was er m.i. veel meer gedaan met groene energie, allemaal om je maar niet de woede van de kiezer op de hals te halen. Wat vergeten wordt is de mogelijkheid tot roem die grote veranderaars op langere termijn kunnen krijgen. Bijvoorbeeld Thorbecke (grondwet), Van Houten (kinderarbeid) en Drees (verzoringsstaat) hadden wél de ballen iets flink te veranderen en worden nog steeds geroemd.

Ik besef in welke discussie ik mezelf met een beetje pech stort, maar als Donald Trump eco-minded was geweest was hij een van de weinige leidende figuren in de hedendaagse wereldwijde politiek geweest die ik nog wel met zo'n voorstel zou zien komen. Als je me vraagt om een tweede naam te noemen blijf ik toch even stil, ik weet het gewoon niet.

Edit: zet je ook nog even een linkje in de contest?

De visie van de overheid moet niet gaan over de technologie die wij in gaan zetten om een bepaald doel te gaan halen. Nee de overheid stelt een doel en de auto industrie moet zorgen dat doel te halen. Daarnaast is het doel vaak met verschillende middelen te halen. Als de overheid inzet op 90% CO2 reductie in 2020 kan die reductie ook gehaald worden als een ieder maar 10% van het aantal kilometers rijdt.
De overheid kan dichterbij het werk wonen stimuleren, of het gebruik van een electrische fiets. Daar is veel meer winst uit te halen dan inzet op elektrisch vervoer(bijvoorbeeld)
Op dit moment verbruikt een Toyota Prius ongeveer dezelfde hoeveelheid energie als de Tesla model S(er van uitgaande dat de elektriciteit voornamelijk uit fossiele brandstoffen geproduceerd wordt) Dus daar valt geen echte winst te halen.

Terug
Bovenaan