Citroen C4 III | ë-C4 X vanaf € 40.840

Passchier

Gebruiker
1e foto's :)

8-citroen-c4-2020-static-overhead.jpg

Pjötr

Actieve Gebruiker
Oh oké... Dat is ehm bijzonder.

Ik vind hem vrij druk, niet persé mooi. Een beetje een soort liftback Cactus. Die dikke neus van Citroën ken ik nu wel een beetje, die achterlichten vind ik vooral bijzonder. Ik vind dit niet de mooiste designtaal van Citroën om eerlijk te zijn.

Met de derde ruit is ie wel erg te herkennen als Citroën, daar zorgt de spoiler ook wel een beetje voor. Beetje CX1 spoiler zo, en dat ruitje maakt het een beetje een als een moderne BX of GSA, zonder er echt op te lijken of een retro uitstraling te hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe het er in het echt uitziet.

MCDubbellU

Gebruiker
Zoals altijd enkele details puur om het apart te maken. Ene keer werkt het wel, soms niet. Of ik moet er soms eerst een half jaar aan wennen :) Die achterlampen zijn wel gruwelijk lelijk. Ik vind de auto zelf niet lelijk maar ook niet echt mooi

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Dat valt niet tegen eigenlijk. Met een hoop fantasie heeft de neus wel wat GS-trekjes. Goed gelukte voorkant, leuk dat de plastic spijlen in de boven- en ondergrille een double chevron-vorm nabootsen. De zijkant heeft een wat mij betreft nogal overbodige vouw en toch weer een trapeziumvormig figuurtje in de Airbump. Bij de achterkant zijn ze wat mij betreft echt uitgeschoten, de spoiler met verlichting ziet eruit alsof die op het allerlaatst, toen bleek dat de stroomlijn niet in orde was, is toegevoegd. Het interieur oogt mooi strak en opgeruimd. Is een head-up display die op de voorruit wordt geprojecteerd nu zo kostbaar? Dat had de Toyota Prius 3 bijvoorbeeld standaard aan boord. Het model oogt als geheel kloek en evenwichtig en zeker niet als een opgeblazen B-segmenter, terwijl de auto wel PSA's CMP-platform heeft. Ik heb werkelijk geen idee of dit model gaat aanslaan, het kan beide kanten op vallen. Renault zal de eerste verkoopcijfers met belangstelling bestuderen, want de volgend jaar ook hier te verschijnen Arkana lijkt de meest directe concurrent.

Total Loss

Gebruiker
Niet heel erg verkeerd maar er gebeurd wel echt heel erg veel in/op/aan die deuren, dat is mij wel iets te druk eigenlijk. De Coupe-achtige vorm bevalt me wel, auto lijkt daardoor ook vrij groot/lang. Best leuk al met al. (y)

brg

Gebruiker
En dan vindt de goegemeente de Honda Civic lelijk... o_O
Tering, dat ding is mismaakt en overdesigned!!!

MWH

Gebruiker
Hè wat fijn, een beschaafd grilletje boven de kentekenplaat, beter dan die impressie die vanochtend nog voorbij kwam. De vouw achter het voorwiel en de manier van integreren van achterlicht en spoiler zijn punten waar ik aan moet wennen, de rest valt me eigenlijk heel erg mee.

929V6

Actieve Gebruiker
Veel gezochte lijntjes zoals eigenlijk bij iedere moderne auto, maar alles bij elkaar valt het eindresultaat me mee al zou ik hem liever zonder die achterspoiler zien. Schuin van voren doet hij werkelijk iets aan een GSA denken, dat had ik ook niet verwacht.

Tydelyck

Gebruiker
Onhandig dat die stekker er links in moet. In je eigen garage kun je je wallbox eventueel nog aan de juiste wand laten hangen, maar op straat zullen de laadpalen toch doorgaans aan de stoep = rechts staan. En dan rijdt links ander verkeer (al dan niet: vlak) langs dat openstaande klepje met die uitstekende stekker en kabel...

MWH

Gebruiker
Tydelyck zei:
Onhandig dat die stekker er links in moet. In je eigen garage kun je je wallbox eventueel nog aan de juiste wand laten hangen, maar op straat zullen de laadpalen toch doorgaans aan de stoep = rechts staan. En dan rijdt links ander verkeer (al dan niet: vlak) langs dat openstaande klepje met die uitstekende stekker en kabel...
Alle elektrische PSA-producten hebben dat, tot de e-bestellers aan toe. Lijkt inderdaad onhandig. Aan de andere kant, Tesla heeft het ook en daar hoor je niemand over.

929V6

Actieve Gebruiker
MWH zei:
Tydelyck zei:
Alle elektrische PSA-producten hebben dat, tot de e-bestellers aan toe. Lijkt inderdaad onhandig. Aan de andere kant, Tesla heeft het ook en daar hoor je niemand over.

Aan dezelfde kant bedoel je.:p

Assenaar

Gebruiker
Ik heb lang geleden een GS gehad, en die herken ik hier niet zomaar in. Wat ik me wel afvraag, denkend aan de GS, is hoe je bij deze C4 in de bagageruimte komt. Op de foto's zijn geen naden voor een klep te zien, dus een liftback schijnt het niet te zijn. Was de GS ook niet, en die had een rechte achterklep onder de achterruit. Heel onhandig want die klep moest je opklappen en dan diep door de knieën om je spullen in een voor het overige keurig vierkante kist te schuiven, zonder enige tildrempel want de bumper ging met de klep mee omhoog. Maar praktisch? Nee. Ik wacht maar af. Mooi is hij bij de eerste indruk ook niet. Het went misschien, maar die deuken in de voorportieren zullen naar mijn idee erg veel vuil vangen, net als de putten in de motorkap. En waarom de stekker aan de linker kant, en ook nog eens achter? Het zal toch niet de bedoeling zijn dat je uitsluitend bij een tankstation gaat laden?

iDS

Gebruiker
@Assenaar:
2e foto: onder het achterlicht zict en verticale naad in het plaatwerk, foto 3 en 5: zie je een naad in de spoiler. Gewoon een (eigenzinnige) liftback dus.
Storendste element m.i.is die plooi in het voorportier.
Van het geheel wordt ik alleszins vrolijker dan van de laatste Golf of de gefacelifte Ateca die pas werd gepresenteerd.

GT 1973

Gebruiker
Mooi of niet: Citroën moet nooit meer saaie auto's maken. De laatste C4 was een poging tot Duits design. Daar koop je niet een Citroën voor en dat lieten de verkoopcijfers zien.
De eerste generatie C4 was ook een soort verwijzing naar de GSA en die was wel redelijk succesvol.
Deze C4 gaat ook geheid een succes worden.

929V6

Actieve Gebruiker
Assenaar zei:
Wat ik me wel afvraag, denkend aan de GS, is hoe je bij deze C4 in de bagageruimte komt. Op de foto's zijn geen naden voor een klep te zien, dus een liftback schijnt het niet te zijn.

Goede opmerking, want de achterruit ligt wel erg strak in het plaatwerk en ik vraag me af of de antenne niet zover naar achteren staat dat hij in de weg zou zitten als de achterklep wordt geopend. Toch alleen een kofferdeksel dus? Dan zal de tilhoogte in elk geval niet zo vervelend laag zijn als bij een GS die ook zelf nog eens door haar knieën zakte.

Assenaar

Gebruiker
@IDS
Bij een liftback gaat de achterruit mee omhoog. Hier zie ik vooralsnog, als inderdaad een horizontale naad in de spoiler te bespeuren is, een uiterst onhandige sedan-kofferklep. Het probleem is natuurlijk ook dat ergens achterin ook nog eens een lading elektrische onderdelen zullen zitten. On verra.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De auto zal heus een vijfde deur hebben. Bij de Peugeot 508 is ook heel goed verborgen dat de auto een vijfde deur heeft.

3eme_f10.jpg

SVF

Gebruiker
Op deze foto in hoge resolutie is te zien dat er wel wat ruimte zit tussen de achteruit en het plaatwerk vergelijkbaar met het panoramadak dus ik ga er van uit dat het wel een liftback is.
Joe met trema l D met punt zei:
Verschrikkelijk.
Ik kan een heel verhaal gaan typen maar dit lijkt me een goede samenvatting van mijn mening over deze C4.

Passchier

Gebruiker
Rutger DC zei:
De auto zal heus een vijfde deur hebben. Bij de Peugeot 508 is ook heel goed verborgen dat de auto een vijfde deur heeft.

3eme_f10.jpg
Zow, er blijft wel heel weinig ruit over om door heen te kijken. Dat plastic zit tot war, halverwege?

929V6

Actieve Gebruiker
Bij welke auto's zie je nog wel wat door de achterruit tegenwoordig? Daar zijn toch camera's voor?

Wouter82

Moderator

Dat valt zeker niet tegen, al moest de auto wel duidelijk alle designverplichtingen afvinken (stapelkoplampen, moeilijke flankvouwen, interessante D-stijl, fancy achterlichten) maar gezien het feit dat Citroën wel een succes kan gebruiken kan je ze dat niet kwalijk nemen. De GS herken ik er overigens zo niet in.

GT 1973

Gebruiker
Een klassieke Citroën hoort lelijk te zijn. Dat geeft ze de tijd om ze mooi van lelijkheid te vinden.
Ik heb mijn mening over de nieuwe C4 nog niet klaar, maar ik merk wel dat ik steeds weer terugkom naar de berichten erover. Dat moet al boekdelen spreken over de kenmerkendheid van de nieuwe C4.

GT 1973

Gebruiker
929V6 zei:
Bij welke auto's zie je nog wel wat door de achterruit tegenwoordig? Daar zijn toch camera's voor?

Wat denk je van spiegels? Camera's zijn voor mietjes. ;)

Iedereen zou rijles moeten krijgen in een bestelauto. Dan heb je geen achterste zijruiten. Dan leer je wel op de spiegels te rijden.

Wouter82

Moderator

GT 1973 zei:
Iedereen zou rijles moeten krijgen in een bestelauto. Dan heb je geen achterste zijruiten. Dan leer je wel op de spiegels te rijden.

Niet onbelangrijk verschil is dat de buitenspiegels van een bestelauto 2x zo groot zijn als die van een personenauto :rolleyes:

Passchier

Gebruiker
GT 1973 zei:
929V6 zei:

Wat denk je van spiegels? Camera's zijn voor mietjes. ;)

Hoezo zou dat moeten? Zou nu opeens de bestelauto de norm moeten zijn omdat fabrikanten auto's opleveren met slecht zicht?

Beetje omgedraaide wereld, niet?

Durashift

Gebruiker
Ik moet ff wennen, denk ik.
Ik zie er geen GS(A) in overigens.
Achterkant vooral Aziatisch, zoals in het Scoops topic genoemd: Mitsubishi Eclips. :T

Interieur wel goed, denk ik. Mooi dat verwarming d.m.v. fysieke knoppen gaat.

der Magistrat

Gebruiker
Ik begin er wat aan te wennen, maar ook wat mij betreft had dit geen SUV-achtige hoeven te worden. Mij is verdorie weer niets gevraagd. :)

Het interieur vind ik wel wat simpel, meer in lijn met de 'Cactus-filosofie'. Zeker niet zo luxe als Peugeots in hetzelfde segment, bijvoorbeeld. Dus ik ben wel benieuwd naar de prijs. Als deze ook een Cactus-achtige prijs krijgt (of Octavia, zo je wilt), dan heb ik hier nog wel goede verwachtingen van.

iDS

Gebruiker
Assenaar zei:
@IDS
Bij een liftback gaat de achterruit mee omhoog. Hier zie ik vooralsnog, als inderdaad een horizontale naad in de spoiler te bespeuren is, een uiterst onhandige sedan-kofferklep. Het probleem is natuurlijk ook dat ergens achterin ook nog eens een lading elektrische onderdelen zullen zitten. On verra.
De GS is zijn (haar?) carrière dan wel als vierdeurs gestart, als GSA en vijfdeurs liftback heeft hij zijn carrière beëindigd. Daarna zijn de BX, Xsara en Xantia, C4 en C5 gevolgd: allemaal pure liftbacks.
Citroën mag dan wel (goed)gekke designsprongen wagen. Hun eigen ruiten ingooien door hier geen achterklep in te steken: zo gek zijn ze daar in Frankrijk nu ook weer niet.
Over de ruit gesproken: het beeld van Rutger DC laat zien dat er aan de bovenzijde nog een groot deel wordt afgedekt door een bekleding langs de binnenzijde. De opening wordt daardoor wel beperkt. Misschien dat wel, zoals bij de C4 coupé (een échte, geen marketingcoupé) en de DS5 (maar ook de Civic bv.) en deel van de ruit onder de spoiler doorloopt.

Ik ben trouwens benieuwd of er ook versies zonder die spoller zullen gepresenteerd worden

Carfanatic

Gebruiker
Het exterieur is wel lekker apart, maar niet mijn ding. Eigenlijk vind ik het interieur nog wel de grootste domper, zwarter dan het gemiddelde Audi interieur en 0,0 uitstraling. Ik had toch wel wat frivolers verwacht.

Ben wel benieuwd hoe de C4 het gaat doen, verkopen van de C4-Cactus kakten toch wel in na de introductie.

Timo

Gebruiker
Ha, wat een ding. Ik kan hem wel waarderen eigenlijk. Alleen die vouw op de voordeur, wat is daar gebeurd?

Ben ook benieuwd naar het zicht naar achter. Bij mijn oude Delta was het al alsof je door een brievenbus keek, maar deze lijkt dat te gaan overtreffen o_O

Cd4Lop

Gebruiker
Vooral opvallend hoe PSA de een na de andere EV variant binnen haar modellengamma uitrolt en VAG aan blijft prutsen met de ID serie waar het momentum volledig verspeelt lijkt en de eerste auto's nog geleverd moeten gaan worden. Deze C4 ziet er ook veel meer 'premium' uit dan de ID 3.

Ioniq38

Gebruiker
Cd4Lop zei:
Vooral opvallend hoe PSA de een na de andere EV variant binnen haar modellengamma uitrolt en VAG aan blijft prutsen met de ID serie waar het momentum volledig verspeelt lijkt en de eerste auto's nog geleverd moeten gaan worden. Deze C4 ziet er ook veel meer 'premium' uit dan de ID 3.

Tja VAG kon het met die paar elektronische onderdelen vroeger nog wel af. Maar nu alle auto's volgetrapt worden met elektronica weet je gewoon: Volkswagen en elektronica gaatn niet samen.

Citroën heeft al veel kennis en kunde opgebouwd op gebied van elektronica in auto's in de jaren 80/90. Dus ze weten inmiddels wel een beetje hoe het niet moet. ;-)

Assenaar

Gebruiker
Ik heb inmiddels deze video van de introductie bekeken: https://youtu.be/X1imKnLJqYg (met dank aan lezer T500) en ik weet nu dat de achterklep heel mooi in de achterkant ingepast is. Het tablet op de laatste foto hierboven zit in het handschoenenkastje en kan in een houder op het dashboard geplaatst worden. Handboeken in alle mogelijke talen. Ik blijf de spoiler volmaakt overbodig vinden. En als je een lange Noorderling bent is het dak wel dichtbij.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
citroen-c4-vs-toyota-chr-14.jpg

citroen-c4-vs-toyota-chr-3.jpg

citroen-c4-vs-toyota-chr-11.jpg

citroen-c4-vs-toyota-chr-6.jpg

citroen-c4-2020-2_4.jpg

citroen-c4-2020-3_4.jpg

citroen-c4-2020-11_1.jpg

toyota-chr-19_1.jpg

e-c4-grise029.jpg

Complete test: https://www.largus.fr/actualite-automobile/citroen-c4-2020-vs-toyota-c-hr-premier-match-de-la-berline-francaise-10362398.html

ouv002.jpg

ouv006.jpg

e-c4-grise003.jpg

e-c4-grise002.jpg

e-c4-grise006.jpg

e-c4-grise029.jpg

e-c4-grise020.jpg

Complete test: https://www.largus.fr/actualite-automobile/citroen-e-c4-vs-peugeot-e-2008-berline-compacte-ou-suv-electrique-10371401.html

der Magistrat

Gebruiker
citroen-c4-vs-toyota-chr-14.jpg

Het is maar hoe je het bekijkt. De C4 leek me meer een wat opgehoogde sedan, terwijl de CHR juist duidelijk als SUV/Crossover gepositioneerd werd. Als je naar deze foto kijkt, dan zie je duidelijk dat ze ongeveer net zo hoog op de wielen staan.

Bovenaan