Citroën C3 Aircross (BR/IN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Eind april presenteerde Citroën de C3 Aircross. Die nieuwe crossover heeft niets te maken met de Europese C3 Aircross, maar is een zevenzitter op basis van de Braziliaanse en Indiase C3.

Op het eerste gezicht is het een stationwagonvariant van die C3, maar Citroën is niet helemaal over een nacht ijs gegaan. De auto is niet alleen 339 mm langer (4320 mm), maar de wielbasis is ook toegenomen met 131 mm naar 2671 mm en met een breedte van 1790 mm (+57 mm) is de auto zelfs een stuk breder geworden. Die extra breedte zit 'm in de uitgeklopte wielkasten vóór en achter. Uit kostenbesparingen lijken er wel voor overeenkomsten te zijn, zoals de koplampen, buitenspiegels, voorruit en voorportieren.

De bagageruimte bedraagt met de derde zitrij neergeklapt 489 liter. De C3 Aircross zal in India en Brazilië worden gebouwd. In India is de auto voorzien van een 112 pk sterke 1.2T PureTech-krachtbron; in Brazilië heeft de auto om belastingtechnische redenen de 1.0 GSE Turbo Firefly-motor van Fiat, die 130 pk levert. Citroën is sinds kort ook actief in Indonesië. Na de lokale lancering van de C3 zal de Indiase fabriek ook de C3 Aircross naar Indonesië exporteren.

Citroen-C3-Aircross-6.jpg


Citroen-C3-Aircross-4.jpg


Citroen-C3-Aircross-5-1.jpg


Bron:

GAZ_f083d72cb7f5469e922745419c427179.webp


GAZ_8774fc08de194d1686a18d15a1570c1d.webp


GAZ_d631da38de4d4ed4b95e3b4ed146ba99.webp


GAZ_53e6aa8394f647cb87fce8632130f429.webp


GAZ_63d91b93c32243dd9ffe825d7010b5aa.webp


GAZ_397cd72a37f543cf87146a2679e7bc8f.webp


GAZ_4a3b283a0715448e8f4ba193bce0fd76.webp


GAZ_d0b5426e165940368d6aa6642ab74280.webp


GAZ_234712e6fbf7473db18e23a3971b1da4.webp


NPAZ_1635c3741a474e00a01f3515eeadac8d.webp


NAZ_211641984fa44f4098709c0cf18b0236.webp


NPAZ_8a132f306e9f4e72833b71b76c8d762d.webp


NPAZ_a0db316406ba46f0b3aa3f36fde09edc.webp


NPAZ_d50758046775496d8e22291ededf0c49.webp


Bron:

Persbericht:
 
Leuk om een stukje lokale input te lezen op dat forum. Ik vroeg me ook al af wat er mis gaat met de aanpak van Citroën in India. Ik zal het samenvatten voor degenen die er minder tijd aan willen besteden:

De voornaamste reden die men daar noemt is dat de auto's te veel als budgetoptie zijn gemaakt, terwijl de prijs er niet genoeg naar is. En de Indiase automarkt heeft zich snel ontwikkeld, inmiddels vraagt men wat meer kwaliteit dan enkele jaren geleden met de Renault Kwid (waar de C3 een reactie op is). Belangrijke opties (m.n. automaat, aangezien Citroën zich als beginnend merk vooral op grote steden richt)) ontbreken. Ook bij de (weinige) dealers lijkt er geen urgentie te zijn om te verkopen.
Dat terwijl motor en onderstel lof oogsten, het gaat om randzaken die deze mensen noemen. Op basis van deze input lijkt er dus nog wat te redden als men bereid is wat te investeren, maar of het management dat inziet is de vraag.
 
Terug
Bovenaan