BMW 530i or 530e touring ?

Alby72

Startmotor
Beste allemaal,
alle eerste sorry voor mijn NL, ik ben buitenlander maar ik zal mijn beste doen.....
Ik rij momenteel in een X3 M40i uit 2018 met 120.000 k km op de teller, prachtig auto maar niet echt zuinig en gezien dat ik veel km's per jaar rijdt ik zal graag naar een andere auto willen overstappen. wel bij BMW blijven want ik heb altijd goede ervaring mee gehad. Ik wil natuurlijk niet te lang wachten om de auto te verkopen gezien dat elke 4/5 maanden komen weer 10.000 km erbij.
Ik wil graag terug naar een serie 5 ( deze had ik voor de X3) maar ik twijfel heel erg tussen een 530i en de 530e ( touring) . Nu de vraag is, wat is beter of wat is verstandiger om te kopen gezien mijn huidige situatie :

- ik rij ongeveer 25.000 km per jaar waarvan 75% op lange ritten naar het buitenland
- ik rij 3 keer per weken naar mijn werk toe ( ongeveer 15 km per rit , 30km heen en terug)
- ik heb wel wat bagage ruimte nodig maar dit zal niet mijn beslissing moeten beïnvloeden. ik ben wel voorbereid om zo'n 70ltr bagage ruimte in te leveren voor betere prestaties, betrouwbaarheid en/of verbruik
- ik heb thuis momenteel geen laadpal, wel op mijn werk maar tegen betaling

mijn idee is om een serie 5 uit 2022/2023 met max 30/40.000 km op de teller. ik zal mijn huidige X3 willen inruilen en max 20/23K euro bij betalen.
Ik heb rond gekeken en het lijkt me haalbaar alleen twijfel ik heel erg als een hybride een beter optie voor me zal zijn.
Ik hoor graag jullie deskundige advies .
bedankt alvast
MVG
alberto

Leuk dat je hier wat post. Ik zou voor de 530e gaan. Met die kleine afstanden naar je werk is hybride fijn.

Thuis laden is wel een must , maar kan ook bij een openbare paal.

Ook ik zou de 530e kiezen. Je kan er met name op korte stukjes veel benzine mee besparen. Tevens kan de elektromotor bij lange stukken het benzineverbruik drukken. Een laadpaal thuis is geen harde eis. Zélf laad ik mijn PHEV op aan een gewoon stopcontact. Werkt prima, al duurt het wel iets langer, voordat de batterij weer vol is.

Nadeel is dat de hybride wat zwaarder is. Voor de MRB zal het echter weinig uitmaken. Auto's met een administratieve uitstoot van 1 tot 50 gram CO²uitstoot, krijgen 25% korting. Vanaf volgend jaar misschien zelfs 30%.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat de inruilwaarde is van de X3, en dus niet hoeveel het totale budget is. Maar… als het gros van de kilometers in het buitenland is, lange afstanden - waarom geen fijne diesel?
https://www.autotrack.nl/a/bmw-5-serie-diesel-2023-57103923

Of als sedan;
bedankt voor het meedenken, het totaal budget is rond de 55K . Ik had al mijn calculaties gedaan als voordeliger was on een diesel aan te schaffen maar volgens een paar online berekening ik was nog iets goedkoper uit met een bezine auto. Het grootste minpunt was, de meeste kilometers rij ik in Duitsland en italie waar de diesel prijs veel minder aantrekkelijker is dan in NL of beter gezegd, het verschil tussen bezine en diesel prijs in deze landen is anders dan in NL. Daardoor mijn keuze om bezine te blijven rijden.

Met veel snelwegkilometers lekker voor een 520i of 530i gaan als het wat zuiniger moet. Minder complexe techniek, minder wegenbelasting. juist met veel korte stukken is een 530e wel wat gunstiger, zeker als je thuis kunt laden. maar dat is hier niet aan de orde.

maar waarom niet gewoon doorrijden? een X M40i is eenmaal op de snelweg toch ook nog relatief zuinig? denk dat het verschil in de praktijk niet heel groot gaat zijn. Als het echt zuiniger moet dan zou ik echt nog de overstap naar diesel gaan maken als je 25.000 tot 30.000 per jaar gaat rijden.

Laatst bewerkt:
maar waarom niet gewoon doorrijden? een X M40i is eenmaal op de snelweg toch ook nog relatief zuinig? denk dat het verschil in de praktijk niet heel groot gaat zijn. Dan zou ik echt nog de overstap naar diesel gaan maken als je 25.000 tot 30.000 per jaar gaat rijden.
in mijn M40i blijven rijden ook een optie. om eerlijk te zijn een van de grootste reden achter mijn gedachten is: als ik teveel km's met mijn huidige X3 rijdt, moet ik in 2/3 jaren 40K gaan bijbetalen om een redelijk nieuwe ( luxe) auto te kopen. nu is maar 20/25K. ! Iemand zal zeggen: maar je kan toch sparen in de komende 2/3 jaren om 40k ter beschikking hebben.....klopt, maar ik vermoed dat dit gedacht zit meer tussen mijn oren dan in praktijk. mijn huidige X3 is nogsteeds een prachtig auto en ja, qua verbruik ( momenteel 1 op 10) ten opzichte van een 530 zal niet een groot verschil maken. moeilijk, het blijft moeilik om een beslissing te nemen. gelukkig maar, een luxe probleem :);)
een ding is zeker, of nu of in 2 jaren het zijn geld weg gegooid, zeker geen investering

Het blijft inderdaad een beetje kijken wat de afschrijving doet. Maar haal je nu een jonge 530i uit 2022 of 2023 en knap je daar de komende 3 jaar een 75.000 tot 90.000 (dan zit je qua kilometers ook op zo'n 105.000 tot 135.000km) bij op dan schrijf je daar ook enorm op af.

Doorrijden is het goedkoopste. Als je nu bijv een 530i koopt, het beste voor jouw profiel, dan schrijf je daar ook op af.
Diesel is misschien toch te overwegen, niemand koopt dat meer dus de aanschaf moet zeer interessant kunnen zijn. Staar je niet blind bij een diesel op n vraagprijs van 50.000 en biedt nadat inruilprijs besproken is 40.000..krijg je m waarschijnlijk ook mee.

Zo’n X3 is over het algemeen veel waardevaster dan een 5-serie. Doorrijden lijkt me het verstandigste. Ik denk dat een 40i ook niet veel onzuiniger is dan een 30i in de praktijk.

Mocht je kiezen om voor een 5 te gaan. Als ex-530e rijder zeg ik: ga voor een 530i.

Je voelt het gewicht tijdens het rijden en dagelijks moeten opladen om uiteindelijk niks te besparen (zie prijs per kWh en reken met 25kwh/100km) is enorm frustrerend.

Een 530i kan trouwens makkelijk 1:14 halen als je lange afstanden rijdt.

Leuke keuze tussen beide, ik zou gevoelsmatig zeggen een 530i maar wij hebben geen zonnepanelen en ik doe weinig kilometers.
En je schrijft trouwens prima Nederlands, complimenten!!

De beste keuze maak je als je met allebei hebt gereden. Zelf heb ik een 530i gehad en die heb ik juist ingeruild op een M340i omdat de 530i me motorisch tegenviel. Geen verkeerde auto hoor, maar qua vermogen en geluid vond ik het toch net niet goed genoeg. Ik was dan ook heel blij met mijn switch destijds.

De 30e motorisering hebben we momenteel zelf in een X3, en in die auto bevalt de motorisering goed. Het is geen sprinter, maar hij is soepel genoeg. Bovendien klinkt het geluid in deze beter, wat ons betreft.

Zelf rijd ik een 530i touring van 2023. Ongeveer 30.000 km per jaar. Aangezien we regelmatig naar Zuid Frankrijk rijden, maak ik veel snelwegkilometers. Dan is de 530i zeer zuinig. Bij een snelheid van 120 tot 140 km per uur is het verbruik rond de 1 op 16. In Nederland bij 100 tot 110 haal ik wel de 1 op 19. Met een tank van 67 liter heb je dan een actieradius van 950 tot 1150 km. In stadsverkeer daalt het verbruik naar 1 op 12. Ik rijd altijd comfort stand. Misschien is de eco stand zuiniger, hoewel ik dat betwijfel. Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt. Ben wel een relaxte rijder.

Ik heb zelf een 530e al 3 jaar vanaf nieuw -z elf besteld. Zelf zou ik voor de i gaan! De motoren in de e-modellen zijn anders afgesteld, waardoor je bij het handmatig starten ervan van buiten met een traktor lijkt te rijden. Ook trilt de motor veel door in het interieur; de start-stop is heel lomp en als je de motor stationair laat draaien (pook in S/ of auto in Xtraboost) dan trilt de hele auto.
Ik moet erbij zeggen dat ik hiervoor naar de dealer ga, maar verwacht dat ze gaan zeggen dat het bij de auto hoort. De motorsteun werkt op vacuüm en dempt stationair daardoor bijna niet. Een 330e die ik als leenauto had, had dit echter een stuk minder, wie weet...
De 530e wil ook automatisch in hybride alle stroom oprijden; ik mis een optie om als voorkeur bijvoorbeeld 60 km/h als omschakelsnelheid in te stellen van electro naar benzine ipv 110 kmh. Je hebt wel een battery hold functie, maar dan moet je dit handmatig regelen.

Ik rijd zelf daardoor vaak elektrisch in de stad en zet de auto handmatig in sport individual. Dan rijdt hij op de motor; echter is de start-stop bij het stoplicht dan extreem lomp. Het is dat ik nog 1,5 jaar aan het contract vast zit, anders had ik de auto ingeruild. De volgende auto zal ik zakelijk kopen ipv leasen.

Ik zou er nog even heel goed over nadenken als ik jou was. Ik ben zelf eind vorig jaar overgestapt van een 540ix (G31 daarvoor een 520i G31) naar een 530e (G61) en ik mis de zes cilinder enorm. De 530e is goed, begrijp me niet verkeerd maar er zit totaal geen emotie in het rijden. Het vermogen is voldoende maar het is geen moment te veel en de hybride aandrijflijn heeft op rijgenot nog nooit een een glimlach op mijn gezicht gebracht terwijl de zesclinder dat bijna dagelijks deed. Zeker als je veel in Duitsland en Italie rijdt zou ik er heel goed over nadenken. Een X3 m40i is naar mijn idee qua beleving niet te vergelijken met een 530i of 530e.

Ik ben zelf eind vorig jaar overgestapt van een 540ix (G31 daarvoor een 520i G31) naar een 530e (G61) en ik mis de zes cilinder enorm. De 530e is goed, begrijp me niet verkeerd maar er zit totaal geen emotie in het rijden. Het vermogen is voldoende maar het is geen moment te veel en de hybride aandrijflijn heeft op rijgenot nog nooit een een glimlach op mijn gezicht gebracht terwijl de zesclinder dat bijna dagelijks deed.
Oehf, dit doet me een beetje pijn om te lezen. Ik overweeg om van een Jaguar XE met de Supercharged V6 over te stappen naar een 530e of 330e want zo'n 30e is veel zuiniger, veel goedkoper* en veel praktischer**, maar ik ben een beetje bang de overdaad van de V6 te gaan missen. Die sleurt er namelijk echt flink aan door de hele vlakke koppelkromme van 450Nm vanaf zo'n 2000tpm en het gevoel dat je zoveel reserve hebt is gewoon heel fijn. En dan heb je nog het geluid van z'n zescilinder!

*lagere verkeersbelasting in België op een PHEV dan op een dikke benzine V6 en grotendeels gratis laden met eigen stroom van de zonnepanelen
**een Touring biedt meer praktische laadruimte dan een sedan en er kan een trekhaak achter

Heb je overwogen de 530e te laten tunen? Ik zie dat het wel wat gedoe is (de ECU moet naar Finland opgestuurd worden voor auto's vanaf 2020) maar de cijfers lijken wel heel fijn: het koppel gaat van 420Nm naar 580Nm of zelfs naar 650Nm. Zou ie dan wel het overdadige gevoel geven? Zou je de 540i dan minder missen?

Ik vind mijn 320e heel soepel, stil en comfortabel, maar de beleving is inderdaad enorm steriel. Anderszijds is het motorgeluid sowieso al heel erg gedempt in een G21 en G32 en klinkt een viercilinder ook nooit echt inspirerend. Een M340i of 540i is natuurlijk hele andere koek qua beleving.

Oehf, dit doet me een beetje pijn om te lezen. Ik overweeg om van een Jaguar XE met de Supercharged V6 over te stappen naar een 530e of 330e want zo'n 30e is veel zuiniger, veel goedkoper* en veel praktischer**, maar ik ben een beetje bang de overdaad van de V6 te gaan missen. Die sleurt er namelijk echt flink aan door de hele vlakke koppelkromme van 450Nm vanaf zo'n 2000tpm en het gevoel dat je zoveel reserve hebt is gewoon heel fijn. En dan heb je nog het geluid van z'n zescilinder!

*lagere verkeersbelasting in België op een PHEV dan op een dikke benzine V6 en grotendeels gratis laden met eigen stroom van de zonnepanelen
**een Touring biedt meer praktische laadruimte dan een sedan en er kan een trekhaak achter

Heb je overwogen de 530e te laten tunen? Ik zie dat het wel wat gedoe is (de ECU moet naar Finland opgestuurd worden voor auto's vanaf 2020) maar de cijfers lijken wel heel fijn: het koppel gaat van 420Nm naar 580Nm of zelfs naar 650Nm. Zou ie dan wel het overdadige gevoel geven? Zou je de 540i dan minder missen?

als ik de reacties zo lees, en ook die van @BMW530e dan is niet het vermogen het probleem. zo'n 530e heeft ook gewoon 450Nm en door de elektromotor grotendeels vroeg beschikbaar. Het is meer de beleving er omheen. Je kunt zo'n 530e dan wel tunen, dan word de beleving echt niet beter van.

maar de topicstarter wil juist wat zuiniger rijden dan de X3 M40i en de daarbij behorende restwaarde op peil houden. Dan zou een 530e een prima optie kunnen zijn, maar toch zou ik met veel snelweg kilometers lekker voor de 530i gaan dan.

Voor ik de 540iX had, reed ik een 520i die ik destijds heb laten remappen – met als resultaat specificaties die zelfs boven die van een standaard 540iX uitkwamen. Qua prestaties echt een flinke stap vooruit, maar de auto werd er merkbaar onrustiger van. Dat is nou net niet wat ik zoek in een 5-serie. Bovendien blijft het persen van vermogen bij een te kleine motor. Qua koppel is het op papier vergelijkbaar maar in werkelijkheid voelt het echt anders

Na twee jaar ben ik overgestapt op een 540iX, en wát een verschil. Zoals je zelf ook al beschrijft: het gaat niet per se om het altijd benutten van dat vermogen, maar om het gemak en de souplesse waarmee de auto rijdt. Je hebt altijd voldoende vermogen achter de hand, zonder dat de auto er opgejaagd door aanvoelt.

Een 5-serie koop je misschien niet voor het motorgeluid – de isolatie is zó goed dat het geluid sowieso grotendeels wordt weggefilterd – maar een viercilinder onder vol vermogen klinkt toch echt niet prettig. Een zescilinder-in-lijn daarentegen…

Wat betreft de zuinigheid van de 530e: dat valt in de praktijk best tegen, zeker als je, zoals ik, regelmatig naar het buitenland gaat en wat vlotter rijdt. In dat soort ritten zie ik weinig verschil in verbruik met een 540iX. De 540iX lijkt dat dat veel makkelijker en rustiger te doen, waar de 530e dan vaak op z’n tenen moet lopen.

In Nederland rijd ik overigens wél veel elektrisch – met een actieradius van circa 80 km kom ik op een doorsneedag prima uit. Maar voor dit vraagstuk van Albi72 voegt dat niet veel toe omdat de G61 volgens mij een flink verbeterde elektrische actieradius heeft ten opzichte van de G31.

Geen BMW maar Audi hier. Ik had een hybride A6 Avant (55 TFSIe) met 367PK en rij nu tijdelijk een 40 TFSI (204 PK) benzine, omdat ik wachtte op het nieuwe model. Maar (ook tot mijn eigen verbazing) vind ik de benzine 'beter' rijden. Ik denk dat het komt door het gewicht. Mind you, ik heb thuis zonnepanelen dus alle voorwaarden zijn aanwezig. Maar als je 's avond laadt heb je daar alsnog weinig aan, en elke dag laden (ik was wel een fervent lader) gaat best vervelen. Dus mijn advies zou de 530 zijn en de hybride niet.

Zou iemand met een 530/330/20e eens in sport bij het stoplicht willen wegrijden of de automaat in S zetten bij stilstand? Ben benieuwd naar jullie vibraties, iedereen behalve ik lijkt het allemaal soepel te vinden.

Indien je de auto in sport (individual) rijdt en ook daadwerkelijk op de tellers rijdt als een non-hybride auto, dan vind ik het overigens niet zo afstandelijk. Juist bij gas geven klinkt de 2.0 bijna als een 6-cilinder in de G30 LCI die ik heb.
Het is vooral onderin de toeren dat hij wat brommeriger klinkt en je beetje de weelde mist van de 540/545e die ik beiden ook heb gereden. Ik vond de 540i zelfs niet sneller aanvoelen omdat je het elektrokoppel mist. Boven de 100 zal die ongetwijfeld wel sneller zijn. Ook het verbruik is bij gas geven veel hoger tov de 530e; tijdens de proefrit moest ik bijv. de tank bijvullen..

Ik rijd geregeld naar Polen met de BMW en rijd dan continu 150 - 230 en mik dan op 150 a 160 als kruissnelheid.
Ik kom dan uit rond de 9 - 10 liter/100, vind dat best zuinig. In NL, zonder laden, rijd ik 1:14 met een zware voet.

Als opvolger ook de G60 520i mogen rijden, maar vond dat veel afstandelijker rijden. De 550e met b58 schijnt in de g60 ook niet meer mooi te klinken, waardoor die generatie geen echte meerwaarde vindt tov de G30, zeker gezien het uiterlijk en interieurbouw. De nieuwe a6 is een mooie wagen, maar helaas alleen als 4-cyl hybride voor dezelfde prijs als de 550e.
Ik zou persoonlijk de X3 40 houden.

Laatst bewerkt:
Geen BMW maar Audi hier. Ik had een hybride A6 Avant (55 TFSIe) met 367PK en rij nu tijdelijk een 40 TFSI (204 PK) benzine, omdat ik wachtte op het nieuwe model. Maar (ook tot mijn eigen verbazing) vind ik de benzine 'beter' rijden. Ik denk dat het komt door het gewicht. Mind you, ik heb thuis zonnepanelen dus alle voorwaarden zijn aanwezig. Maar als je 's avond laadt heb je daar alsnog weinig aan, en elke dag laden (ik was wel een fervent lader) gaat best vervelen. Dus mijn advies zou de 530 zijn en de hybride niet.
Hoe vind je de snelheid en het geluid etc van de 55 TFSIe? Ik overweeg deze in het nieuwe model, maar na mij ervaringen met de 530e twijfel ik daarover versus een gebruikte Panamera e-hybrid. (nieuw versus 2 jaar oud). Bmw staat niet bekend om zijn verfijnde 4-cilinders, dus hoop dat Audi daar wat beter in is.

de 4 cilinder in mijn 5 serie van BMW is misschien wel de fijnste (4 cilinder) waar ik ooit in heb gereden. Zal ook te maken hebben icm de fijne ZF bak. Moet wel zeggen dat mijn 520i van buiten, zeker kort na het starten niet heel fijn klinkt. maar door de goede isolatie hoor je binnen er niets van. Eigenlijk bovengemiddeld goed. Nee, het zal nooit een 6-cilinder worden. niet qua rijden, niet qua geluid. En met alle milieu eisen word het er ook niet beter op vrees ik.

Hoe vind je de snelheid en het geluid etc van de 55 TFSIe? Ik overweeg deze in het nieuwe model, maar na mij ervaringen met de 530e twijfel ik daarover versus een gebruikte Panamera e-hybrid. (nieuw versus 2 jaar oud). Bmw staat niet bekend om zijn verfijnde 4-cilinders, dus hoop dat Audi daar wat beter in is.
Snelheid was meer dan dikke prima (acceleratie op elke snelheid top, ik heb ergens 259 km/u op de teller gehad), qua geluid ligt eraan wat je bedoelt. Het is ook een 4 cilinder dus niet echt opwindend, wel door alle isolatie en dikke ramen heel stil dus je hoorde er eigenlijk niets van. Ik vond het een heel dikke auto (en dat kreeg ik ook vaak terug, niet kenners dachten dat het een RS6 was zelfs), maar die grote wielen en het gewicht hebben invloed op het rijgedrag. Quattro maakt overigens wel veel goed, maar de huidige is lichtvoetiger ofzo, ik kan er niet echt de vinger op leggen. Mijn vrouw neemt deze makkelijk mee, en de vorige nooit. Voor hetzelfde geld krijg je veel meer PK en Quattro met de hybride. De nieuwe zou ook 80 -100 km elektrisch kunnen rijden, maar dan nog zou ik nu voor de benzine gaan. Had ik nooit verwacht. Ik denk dat Panamera nog wel een hele stap hoger is dan de A6 qua rijden overigens. Ik zou in allemaal gaan rijden, het is ook ergens subjectief. Ik vind BMW niet fijn rijden en hou erg van de rechtuit stabiliteit van Audi, maar een boel puristen hier vinden dan dat ik gewoon niet goed kan rijden. Dus wat voor jou werkt, hoeft niet mijn keuze te zijn. Een verkeerde keuze kan het haast niet worden met deze auto's

Na twee jaar ben ik overgestapt op een 540iX, en wát een verschil. Zoals je zelf ook al beschrijft: het gaat niet per se om het altijd benutten van dat vermogen, maar om het gemak en de souplesse waarmee de auto rijdt. Je hebt altijd voldoende vermogen achter de hand, zonder dat de auto er opgejaagd door aanvoelt.
Helemaal eens. één woord: laufkultur.

Daarom vind ik een zes in lijn zo’n fijne motor.

als ik de reacties zo lees, en ook die van @BMW530e dan is niet het vermogen het probleem. zo'n 530e heeft ook gewoon 450Nm en door de elektromotor grotendeels vroeg beschikbaar. Het is meer de beleving er omheen. Je kunt zo'n 530e dan wel tunen, dan word de beleving echt niet beter van.
Maar wat is het dan precies dat die beleving in een zescilinder zoveel fijner maakt? Het geluid is één aspect maar als de 530e met tuning zo krachtig wordt als een 40i is de beleving behalve het geluid dan nog steeds minder goed? Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen.

maar de topicstarter wil juist wat zuiniger rijden dan de X3 M40i en de daarbij behorende restwaarde op peil houden. Dan zou een 530e een prima optie kunnen zijn, maar toch zou ik met veel snelweg kilometers lekker voor de 530i gaan dan.
Ja, daar is het een beetje om het even. De 530i zou daar ook uitstekend voldoen.

Voor ik de 540iX had, reed ik een 520i die ik destijds heb laten remappen – met als resultaat specificaties die zelfs boven die van een standaard 540iX uitkwamen. Qua prestaties echt een flinke stap vooruit, maar de auto werd er merkbaar onrustiger van. Dat is nou net niet wat ik zoek in een 5-serie. Bovendien blijft het persen van vermogen bij een te kleine motor. Qua koppel is het op papier vergelijkbaar maar in werkelijkheid voelt het echt anders
Ja, dat onrustige ervoer ik ook in een 330e - ik vond dat de hele aandrijflijn maar druk bezig was om snelheid te maken. Erg jammer. Al snap ik toch nog steeds niet helemaal hoe het op papier heel wat kan lijken en in de praktijk toch minder fijn voelt. Wat is dat toch?

Ja, het gevoel dat je nog veel reserve hebt en de motor nog niet zo hard aan het werk is - dat is heerlijk. Ik had gehoopt dat de elektromotor de souplesse zou brengen, want die zou in theorie mooi ondersteunen.

Een 5-serie koop je misschien niet voor het motorgeluid – de isolatie is zó goed dat het geluid sowieso grotendeels wordt weggefilterd – maar een viercilinder onder vol vermogen klinkt toch echt niet prettig. Een zescilinder-in-lijn daarentegen…
Jammer dat die 4-cilinder zo karig klinkt, want diezelfde B48 viercilinder klinkt in een MINI Cooper S wel leuk. Dat is natuurlijk een hele andere auto, maar dat klinkt een stuk feestelijker. En toch lijken de meningen over het geluid van de B48 viercilinder behoorlijk verdeeld hier.

Wat betreft de zuinigheid van de 530e: dat valt in de praktijk best tegen, zeker als je, zoals ik, regelmatig naar het buitenland gaat en wat vlotter rijdt. In dat soort ritten zie ik weinig verschil in verbruik met een 540iX. De 540iX lijkt dat dat veel makkelijker en rustiger te doen, waar de 530e dan vaak op z’n tenen moet lopen.
Ook dat nog! Zo kom ik nooit van m'n zonne energie af ;-)

Helemaal eens. één woord: laufkultur.

Daarom vind ik een zes in lijn zo’n fijne motor.
Zo jammer dat de 545e (B58 met elektromotor erbij) nooit als Touring gekomen is. Ook een 6-serie GT met de 45e aandrijflijn had ik wel gewild. Zo'n zes-in-lijn met elektromotor lijkt me een heerlijke combinatie, maar als sedan is een 545e echt te klein en een X5 45e is me weer te lomp.

Maar wat is het dan precies dat die beleving in een zescilinder zoveel fijner maakt? Het geluid is één aspect maar als de 530e met tuning zo krachtig wordt als een 40i is de beleving behalve het geluid dan nog steeds minder goed? Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen.
rij er eens mee zou ik zeggen. Als je het verschil niet merkt, dan neem je een eco knaller (y)

rij er eens mee zou ik zeggen. Als je het verschil niet merkt, dan neem je een eco knaller (y)
Proefgereden, gemerkt en daarom rij ik nu een zescilinder ;-) (Al was mijn keuze tussen een Supercharged V6 en een viercilinder turbo zonder elektromotor)

Maar wat veroorzaakt dat verschil in beleving nu? We hebben tot nu toe:
- Geluid: spreekt voorzichtig, zo'n zescilinder klinkt veel fijner
- Vermogen? Dat lijkt na chiptuning vergelijkbaar? De 530e lijkt zelfs iets krachtiger?

Heb even de grafiekjes van BR Performance erbij gepakt.

Dit is de 530e (2016-2019):
bmw-g01-x3-30e-j-506-pn-site_2.jpg

Hier heb je de 540i (2016-2019):
bmw-g3x-540i.jpg

En de 530i (2016-2019) ter vergelijk:
22395-watermark.jpg

tpmNm 530eNm 540iNm 530i
2000600475460
2500700+590470
3000700+620470
3500680615460
4000670590440

Een paar dingen om hierbij in gedachten te houden:
- Ik heb de waarden afgelezen uit de grafiek, dus niet helemaal exact maar dat zijn kleine verschillen
- Dit is de pre-LCI (want BR Performance heeft geen data van de 540i LCI) maar zouden de waardes zo anders zijn?

Op basis van deze getallen zou een 30e met tuning toch net zo soepel moeten presteren als een 40i?

Interessante grafieken! Bij volgas (de lijntjes) zou een 530e behoorlijk meer koppel hebben. aan de krukas. Wat het rijgedrag mede afhankelijk maakt zijn van de totale overbrengingsverhoudingen tot aan de wielen toe.

Nee, dat doet ie niet…
Inderdaad, totaal systeemvermogen zal veel of zelfs meer zijn. Maar die accu gaat eens leeg. En dan is en niet zo heel veel meer over. Daarbij is de 4 cilinder dan maximaal getuned, wat levensduur een vraagteken geeft.
Sure, op papier zal het hetzelfde zijn, maar als je rijdt voel je zeker die accu’s die meewegen, tel daarbij dat een 6 cilinder (en dan met name een 6 in lijn) soepeler loopt. Zal voor iedereen verschillen, maar gevoelsmatig heeft een motor met groot slagvolume (3 liter VS 2 liter) zo’n gevoel dat de kracht uit de kelder komt, een berustende manier van de boel op gang brengen, en dan grote longen om zonder problemen een marathon te lopen, terwijl een 4 cilinder gewoon echt harder moet werken (hogere toeren etc)

Die hogere toeren blijkt niet uit de grafieken.... Dat is het voordeel van Turbo's tegenwoordig. opvallend is wel het toerental bij 130 km/u: 2.200 voor een 530e en 1.800 voor een 540i Door de kortere overbrenging van de 530e merk je die 150kg meer niet zo, vermoed ik.

Interessante grafieken! Bij volgas (de lijntjes) zou een 530e behoorlijk meer koppel hebben. aan de krukas. Wat het rijgedrag mede afhankelijk maakt zijn van de totale overbrengingsverhoudingen tot aan de wielen toe.
Die overbrengingsverhoudingen, dat moet ik zeker aan het vergelijk toevoegen!
opvallend is wel het toerental bij 130 km/u: 2.200 voor een 530e en 1.800 voor een 540i Door de kortere overbrenging van de 530e merk je die 150kg meer niet zo, vermoed ik.
De 530e schakelt dus vaker/sneller dan de 540i vanwege de kortere overbrenging? Dat zorgt voor meer nervositeit. Weet eigenlijk niet waar ik die gegevens vandaan haal en hoe de cijfers vertalen in gevoel wat dat betreft.

Nee, dat doet ie niet…
Inderdaad, totaal systeemvermogen zal veel of zelfs meer zijn. Maar die accu gaat eens leeg. En dan is en niet zo heel veel meer over.
Is dat zo? Kan die accu zo leeg dat de elektromotor minder vermogen levert? Hoe vaak gebeurt dat? 530e rijders hier die dat ervaren?

Daarbij is de 4 cilinder dan maximaal getuned, wat levensduur een vraagteken geeft.
Een terechte opmerking, maar welke invloed het heeft op de levensduur is een andere discussie - dat bepaalt niet het rijgevoel.

Sure, op papier zal het hetzelfde zijn, maar als je rijdt voel je zeker die accu’s die meewegen,
Gewicht, zeker een punt. Volgens Autoweek Carbase:
530e Touring: 1875 kg
530e Touring xDrive: 1935 kg
540i xDrive: 1825 kg
(de 540i is er niet zonder xDrive)

De 530e is dus zo'n 50-110kg zwaarder. Dat is ongeveer het gewicht van een passagier.

En voel je dat duidelijk in de acceleratie / soepelheid van de aandrijflijn of vooral in de bochten?
tel daarbij dat een 6 cilinder (en dan met name een 6 in lijn) soepeler loopt.
Met soepelere loop bedoel je trillingen of kan de 540i wellicht sneller in de toeren klimmen? Is daar data van te vinden hoe snel een auto in de toeren klimt? Op basis van sprint cijfers wellicht?

Zal voor iedereen verschillen, maar gevoelsmatig heeft een motor met groot slagvolume (3 liter VS 2 liter) zo’n gevoel dat de kracht uit de kelder komt, een berustende manier van de boel op gang brengen, en dan grote longen om zonder problemen een marathon te lopen, terwijl een 4 cilinder gewoon echt harder moet werken (hogere toeren etc)
Maar dat gevoel 'dat de kracht uit de kelder komt' of een 'berustende manier van de vloer op gang brengen' - wat veroorzaakt dat gevoel dan precies? Wellicht nog de koppelkromme - de lineariteit?

Dat de 4-cilinder meer toeren moet maken voor dezelfde prestaties lijkt dus juist niet zo? Logisch ook door de ondersteuning van de elektromotor?

Dan is dit nu het lijstje met dingen die het verschil in gevoel veroorzaken tussen de 540i en 530e:

- Geluid: spreekt voorzichtig, zo'n zescilinder klinkt veel fijner
- Vermogen? Dat lijkt na chiptuning vergelijkbaar? De 530e lijkt zelfs iets krachtiger? - Tenzij de accu leeg is en de elektromotor geen kracht levert. Kan dat überhaupt? Gaat die accu zo leeg?
- Trillingen: een zescilinder levert minder trillingen op vanwege de mooiere balans. De 530e is daarentegen bij stilstand trillingsvrij omdat er dan geen verbrandingsmotor draait. Hoezeer voel je het verschil in trillingen tijdens acceleratie / continue snelheid?
- Koppelkromme: de lineariteit van de vermogensopbouw? Dit is bij de 540i veel geleidelijker / veel lineairder. De tuners zijn er vaak uit om een zo hoog mogelijk getal eruit te halen (big numbers sell) maar zou de 530e niet zo te tunen zijn dat ie veel geleidelijker kracht opbouwt? Dus eigenlijk door het aantal Nm te verlagen bij lagere toeren zodat de koppelkromme meer lijkt op die van de 540i?

Het heeft vooral te maken met het geluid en de trillingen. Onderin de toeren klinkt het gewoon machtiger en je voelt veel minder trillingen doorkomen bij de b58 (6) vs b48. Heb ze beide gereden. De performance merk je niet zo tot 120. Sterker nog, de 530e voel je de koppel meer. Als de accu leeg is, is er altijd reserve via regeneratie en bijladen. De accu is voor de boost nooit leeg. Echter kun je dan niet altijd elektrisch rijden of is de boost minder lang, wat je op de autobahn wel merkt als je blijft gas geven.

Ja dat is lastig uit te leggen... Pas als je rijdt ervaar je dat. Het voelt in alles beetje alsof je een golf hebt die mooi lineair (ondanks de turbo!) wordt opgebouwd naar steeds hardere duw. En dat met een mooi geluid, maar waar je hoort dat de motor het met heel veel gemak doet. Je hebt het ook niet door dat je opeens heel hard rijdt. Een soort spinnen wat bij volgas een mooie 6-in-lijn huil is. Een V8 is gewoon heel bruut qua geluid (ook mooi daar niet van!) en explosief waarbij je voelt dat je echt met iets krachtigs onderweg bent. Een zes-in-lijn gaat wat meer ongemerkt.

Vaag verhaal. Hoop dat ik het heb uitgelegd :D

530e:
Speed range:
(max speed on gears,
top gear value theor.)(km/h / mph)
I:57 / 35
II:86 / 53
III:128 / 80
IV:161 / 100
V:209 / 130
VI:269 / 167
VII:320 / 199
VIII:403 / 250

540i:
Speed range:
(max speed on gears,
top gear value theor.)(km/h / mph)
I:55 / 34
II:87 / 54
III:134 / 83
IV:169 / 105
V:221 / 137
VI:291 / 181
VII:354 / 220
VIII:454 / 282

Dus de 530e heeft iets langere versnellingen? Minder geschakel dus eigenlijk rustiger? Maar de 540i gaat dan weer sneller door de versnellingen heen dus de kracht komt iets eerder? Maar dat weegt wellicht weer op tegen hetWelke conclusie trekken we uit deze data?

Ja dat is lastig uit te leggen... Pas als je rijdt ervaar je dat. Het voelt in alles beetje alsof je een golf hebt die mooi lineair (ondanks de turbo!) wordt opgebouwd naar steeds hardere duw. En dat met een mooi geluid, maar waar je hoort dat de motor het met heel veel gemak doet. Je hebt het ook niet door dat je opeens heel hard rijdt. Een soort spinnen wat bij volgas een mooie 6-in-lijn huil is. Een V8 is gewoon heel bruut qua geluid (ook mooi daar niet van!) en explosief waarbij je voelt dat je echt met iets krachtigs onderweg bent. Een zes-in-lijn gaat wat meer ongemerkt.

Vaag verhaal. Hoop dat ik het heb uitgelegd :D
Ja, zo heb ik dat ook ervaren bij het proefrijden van een zescilinder versus een viercilinder. Het gevoel ken ik, maar ik kan het niet helemaal matchen aan de cijfers - zeker niet als de 530e getuned is. Maar als ik je goed begrijp is het vooral geluid en lineariteit in krachtopbouw. Dat geluid daar doen we niets aan - al zijn er hier ook reacties geweest dat het allemaal prima klinkt met de 530e.
Dan blijft nog over de lineariteit: daarbij is het dus een kwestie om de 530e zo tunen dat ie niet zo snel naar piek-trekkracht gaat maar geleidelijker opbouwt (tot een hogere waarde dan de 540i zelfs). Dat moet een tuner toch wel kunnen doen?

Misschien eens een keer een vergelijk doen: een 540i getuned, een 530e getuned volgens de bovenstaande grafiek en een 530e getuned met een (iets lagere maar) geleidelijkere / meer lineaire opbouw?

Ik zou het als volgt "samenvatten" (Toch nog best een lap tekst geworden..):

Typisch voor een BMW 6-in-lijn: mechanische verfijning en soepelheid:

Vermogen komt lineair en vloeiend op gang.
Het koppel is rijkelijk aanwezig over een breed toerengebied.
De motor reageert direct op het gas en bouwt kracht moeiteloos op, zonder onderbreking.
Dankzij de 6-in-lijn motor voorin en achterwielaandrijving is de auto uitstekend in balans.
Meer gevoel van een klassieke, goed uitgebalanceerde GT (Gran Turismo).
Zwaardere motor draagt iets bij aan het gewicht op de vooras, maar het is goed afgestemd.

Bij de 530e:

De elektromotor geeft instant koppel bij lage snelheden, wat zorgt voor een vlotte start.
De overgang tussen elektrisch en benzine is meestal soepel, maar kan soms voelbaar zijn bij sportiever rijden.
De 4-cilinder heeft minder souplesse bij hogere snelheden of in dynamische rijsituaties:
  • Inhalen op de snelweg: Je wilt vlot accelereren van 100 naar 140 km/u. Bij de 530e merk je dat de elektromotor zijn werk bij lagere snelheden goed doet, maar op hogere snelheid moet de 4-cilinder harder werken. De versnelling voelt dan minder krachtig en meer geforceerd dan bij de 540i.
  • Bochtige wegen: Als je actief rijdt op een binnenweg met veel bochten (bijvoorbeeld dijkweggetjes of heuvelachtig terrein), vraagt dat om snelle gasrespons, soepel schakelen en balans in het onderstel. De 530e zal hier wat zwaarder en minder alert voelen dan de 540i, deels door het accugewicht, deels door het minder verfijnde motorkarakter.
Kracht komt in “golven”: eerst elektrische boost, daarna de verbrandingsmotor.
Door het accupakket is het gewicht hoger en meer naar achteren/midden gericht.
De auto voelt iets zwaarder aan bij snel bochtenwerk, maar ligt wel stabiel.
In hybride modus is de besturing minder direct dan bij de 540i.

Nog een kleine toevoeging, alles wat ik hier toelicht is natuurlijk uitvergroot. Juist om het verschil duidelijk te maken. In de praktijk zal het voor de een meer/minder merkbaar zijn dan voor de ander.

Laatst bewerkt:
een 530e heeft een iets kortere overbrenging dan een 540i... de laatste haat een theoretische eindsnelheid van 454km/u en een 530e "slechts" 403... bij het maximale toerental van de motor (maakt dus dan niet uit of'ie getuned is of niet)

Als je weet wat een standaard auto aan topsnelheid heeft, dus bij welk toerental van de motor, kan je nu van alles gaan terugrekenen. Op topsnelheid is er een balans tussen wat de motor maximaal kan leveren en de totale weerstand (intern en extern) van de auto.

Terug
Bovenaan