• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

BMW 5 Serie & i5

MCW

Actieve Gebruiker
bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg


bmw-i5-edrive40-2023.jpg

66 foto's:

 

Jean 1106250

Gebruiker
Vanbuiten weinig samenhangend design, waar helaas ook weinig BMW-designkernwaarden zijn gebruikt. De neus van de M60 is helemaal een verschrikking, zonder enige coherency...

Interieur is daarentegen wel erg mooi, maar daar laat je een W214 niet voor staan. Tijd voor een vervanger van v. Hooydonk, helaas...
 
Laatst bewerkt:

Frits79

Actieve Gebruiker
Vanbuiten weinig samenhangend design, waar helaas ook weinig BMW-designkernwaarden. De neus van de M60 is helemaal een verschrikking, zonder enige coherency...

Interieur is daarentegen wel erg mooi, maar daar laat je een W214 niet voor staan. Tijd voor een vervanger van v. Hooydonk, helaas...
Met je tijd mee gaan is blijkbaar moeilijk, sommige blijven nog graag in het verleden hangen, de tijd van de e39 is gelukkig al achter on.
OT: prachtig auto maar zo bij mij op de stoep komen staan, zeker in het rood ziet hij er prachtig uit.
 

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ik vind de grill van de M60 ook echt niet mooi, soort gekke zwarte vlinder. Verder heel mooie wagen, inderdaad Frits, mooi rood! Mag ook bij mij op de oprit, ruimte genoeg hoor!
 

Jean 1106250

Gebruiker
Met je tijd mee gaan is blijkbaar moeilijk, sommige blijven nog graag in het verleden hangen, de tijd van de e39 is gelukkig al achter on.
OT: prachtig auto maar zo bij mij op de stoep komen staan, zeker in het rood ziet hij er prachtig uit.

Ik weet niet waar je op doelt, maar de E39 is niet bepaald wat ik bedoel. Ik heb het over kernwaarden, niet hele modellen. Daarnaast is er niks innovatief vernieuwends aan deze G60, qua design. Je eerste zin is overigens lachwekkend, uit jouw handen;)
 

MB 300SL

Gebruiker
Best een mooie auto, maar ik zie nog geen verbetering t.o.v. de huidige 5. Naast de EQE vind ik deze i5 veel mooier, maar naast de nieuwe E-Klasse vind ik de Benz de mooiere auto. Er zit iets geks in het ontwerp van de BMW, volgens mij is het de oplopende raamlijn i.c.m. de schuin aflopende kofferbak. Had de onderste raamlijn recht gelopen dan was het m.i. mooier geweest.

Interieur ziet er overigens goed uit.
 

Jean 1106250

Gebruiker
Er zit iets geks in het ontwerp van de BMW, volgens mij is het de oplopende raamlijn i.c.m. de schuin aflopende kofferbak. Had de onderste raamlijn recht gelopen dan was het m.i. mooier geweest.

Interieur ziet er overigens goed uit.

Eens, juist de dingen die een BMW zo kenmerken zijn ingewisseld door 'iets geks', wat het design er niet beter op maakt. Zonde, maar na de 7 is het in ieder geval al een enorme verbetering. Duidelijk te zien dat ze bij BMW zelf ook geschrokken zijn...
 

Jean 1106250

Gebruiker
Zowel de i3 als Multipla waren hun tijd vooruit, en ook als dusdanig bedoeld. Een manier om de conservatieve/oudere consument klaar te maken voor verandering in de 'mainstream' modellen. Zie bijvoorbeeld ook hoe dat gegaan is bij de Renault Avantime - Megane.
Bij BMW is het nu helaas een allegaartje, en is de i3/i8 innovatie weggegooid, waardoor we het nu met een onsamenhangend gamma vol modellen die zijn ontdaan van BMW-designinovatie moeten doen;)
 

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ja de multipla is echt een rolmodel geweest voor de nieuwe generatie auto's, duidelijk...:unsure:
Renault Avantime, waar zie ik dat terug dan? Dat rare achterwerk die bepaalde modellen even hebben gehad, zoals de Scenic en de Megane ook hadden. Compleet mislukt en je ziet het nu ook niet meer.
Zelfs de auto vernoemen naar de tijd vooruit helpt niet :p
 

Frits79

Actieve Gebruiker
Zowel de i3 als Multipla waren hun tijd vooruit, en ook als dusdanig bedoeld. Een manier om de conservatieve/oudere consument klaar te maken voor verandering in de 'mainstream' modellen. Zie bijvoorbeeld ook hoe dat gegaan is bij de Renault Avantime - Megane.
Bij BMW is het nu helaas een allegaartje, en is de i3/i8 innovatie weggegooid, waardoor we het nu met een onsamenhangend gamma vol modellen die zijn ontdaan van BMW-designinovatie moeten doen;)
De Multipla is zijn tijd nooit vooruit geweest, je bent weer lekker bezig met onzin uit te kramen.
 

DeeTwee

Gebruiker
Die M Sport (?) versie was even schrikken met die afzichtelijke zwarte pornosnor en infantiele led-"nieren" voorop! Maar gelukkig is er -net als bij de 7/i7- ook een versie met een min of meer normale grille. En ik kan geloof ik de nieuwe BMW-eigenzinnigheid ook in dit model wel waarderen. De nieuwe E-klasse is in absolute zin wat mij betreft wel de mooiere auto, maar BMW toont wederom lef en zet een nieuwe generatie 5-serie neer die zich heel duidelijk onderscheidt tov zijn voorganger.

Ik kan alleen echt niet uit over die M Sport (pro)-versies die ze tegenwoordig hebben. Wanstaltig. Maakt niet uit welke lijn, die zwarte platen voorop zijn allemaal even netvliesverschroeiend.
 

Jean 1106250

Gebruiker
Je spreekt jezelf nu tegen. Eerst zeg je dat die modellen ons klaarmaken, verwijs je naar het MAYA principe en vervolgens voldoen ze daar niet aan. Zeg dan gelijk dat ze hun tijd te ver vooruit waren en niet geslaagd zijn...
Okay, omdat je het blijkbaar niet wilt begrijpen een korte uitleg.

De Multipla, en vooral i3, waren opzettelijk 'hun tijd te ver vooruit'. Dit om het (conservatieve) publiek te laten wennen aan iets nieuws. Op die manier zijn andere modellen (die daardoor wel 'yet acceptable' zijn) minder schokkend dan als de 'innovatieve' modellen als de i3 er niet waren geweest. Ze worden gebruikt om een soort van schrikreactie te veroorzaken, om zo de 'normalere' modellen wat meer richting een nieuwe richting/design te kunnen duwen, zonder dat dit nog shockeert.
BMW heeft deze lijn alleen niet doorgezet, en doet het nu met een incoherent gamma met designs zonder hun oude kernwaarden, en vreemde details of zelfs packaging aan de andere kant. Dat 'strugglen' zie je terug bij deze G60...
 

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ok, nu kan ik het toch niet laten om wederom te reageren. Het MAYA principe gaat dus om Most Advanced. Yet Acceptable.
Ik heb het artikel gelezen en daarin worden mooie voorbeelden genoemd. En het gaat om gebruikers geleidelijk laten wennen.
Loewy’s secret was essential to design for the future – but delivering the future gradually
Ik vind jouw verhaal hierboven over het opzettelijk te ver vooruit auto's ontwerpen als een soort "schokdemper" (om maar even bij auto's te blijven) ook goed klinken, maar in mijn ogen dus niet het MAYA principe zoals ik het uit het artikel begrijp...

Dus wil ik het niet begrijpen of begrijp jij het niet?
 

Jean 1106250

Gebruiker
Ok, nu kan ik het toch niet laten om wederom te reageren. Het MAYA principe gaat dus om Most Advanced. Yet Acceptable.
Ik heb het artikel gelezen en daarin worden mooie voorbeelden genoemd. En het gaat om gebruikers geleidelijk laten wennen.
Loewy’s secret was essential to design for the future – but delivering the future gradually
Ik vind jouw verhaal hierboven over het opzettelijk te ver vooruit auto's ontwerpen als een soort "schokdemper" (om maar even bij auto's te blijven) ook goed klinken, maar in mijn ogen dus niet het MAYA principe zoals ik het uit het artikel begrijp...

Dus wil ik het niet begrijpen of begrijp jij het niet?

De discussie begon met het feit dat jij niet begreep dat de Multipla zijn tijd ver vooruit was. Het 'MAYA principe' houdt in dat je er dus voor moet zorgen dat iets nog 'acceptabel' of herkenbaar is bij het publiek. Dat is/was bij de Multipla niet het geval, vandaar dat ik naar MAYA refereerde; de Multipla was zijn tijd te ver vooruit. Snap je het nu?
 

Rembrandt

Gebruiker
BMW maakt eindelijk weer mooie auto’s.
(Disclaimer: vind ik, hè. Niets zo subjectief als smaak):p

……..Behalve dan de (i)X3……..:rolleyes:
 

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
De discussie begon met het feit dat jij niet begreep dat de Multipla zijn tijd ver vooruit was. Het 'MAYA principe' houdt in dat je er dus voor moet zorgen dat iets nog 'acceptabel' of herkenbaar is bij het publiek. Dat is/was bij de Multipla niet het geval, vandaar dat ik naar MAYA refereerde; de Multipla was zijn tijd te ver vooruit. Snap je het nu?
Ik snap dat jij je er mooi uit probeert te kletsen. De Multipla zijn tijd (te) ver vooruit? Nee, het is gewoon een mislukt ontwerp. Dat heeft niks met te ver vooruit te maken.
 

Jean 1106250

Gebruiker
Dan begrijp je weinig van design. Is niet erg, maar stellen dat de Multipla 'gewoon een mislukt ontwerp' is, is een dooddoener van jewelste en bovendien ver van de waarheid. Ik wil het je best uitleggen, maar denk niet dat het BMW 5-topic daar de juiste plek voor is.
 

Pjötr

Actieve Gebruiker
De rode m60, maar dan met de gril van "beige" . Dan vind ik hem het mooiste. De rode dichte gril vind ik niet zo. Mooi interieur ook
 

John 9401355

Gebruiker
Met je tijd mee gaan is blijkbaar moeilijk, sommige blijven nog graag in het verleden hangen, de tijd van de e39 is gelukkig al achter on.
OT: prachtig auto maar zo bij mij op de stoep komen staan, zeker in het rood ziet hij er prachtig uit.
Na de E39 is het bergafwaarts gegaan met de 5 serie wb design
 

MCW

Actieve Gebruiker
Oh de Duitse configurator is ook online:

520i
EDbs5O2.png

520i M Sport
FJQj5ZT.jpg

520i M Sport Package Pro (+ opties)
Ye4LUwI.jpg

520
QuG279z.jpg

520i M Sport
jlUOuGg.jpg

520i M Sport Pro (+opties)
0C70Rsj.jpg


De i5-versies zien er eigenlijk precies hetzelfde uit, zover ik kan zien.
 

MCW

Actieve Gebruiker
Eens, juist de dingen die een BMW zo kenmerken zijn ingewisseld door 'iets geks', wat het design er niet beter op maakt.

Ook mee eens. Positieve vind ik dat de auto er modern uitziet en niet een overduidelijke evolutie. Alleen ik word echt dol van alle hoekjes en gaatjes, vooral aan de voorkant. De zijkanten ogen daarentegen juist weer kaal. De i4 vind ik nog wel wat hebben maar door het dikke dak en ander details te lomp. De X1 zie ik regelmatig (altijd M Sport) en viel mij weer tegen irl. Vreemde verhoudingen en ook te mollig. De i7/7 Serie vind ik sowieso verschrikkelijk, vooral van voren. De nieuwe stijl van het merk spreekt mij totaal niet aan helaas.
 

Barri

Moderator

Ik moet toch wel een beetje huilen van dit design. Maar ach, ik zie genoeg nieuwe BMW's rijden dus dat afgrijselijke design verkoopt blijkbaar wel. Wat dat betreft last deze 5 goed in dat rijtje.
 
Die grill.....gruwelijk. Hij heeft eigenlijk gelijk al een facelift nodig, letterlijk. Zo zonde, de nieuwe E klasse valt ook al zo tegen, ze zijn op design gebied de weg kwijt in Duitsland.
 

Kristian2

Gebruiker
Schuin van achteren is ie echt hondslelijk. Het had ook een nieuwe Mitsubishi Galant kunnen zijn om maar iets te noemen. Hele auto mist BMW-karakter. Interieur vind ik ook niks. Het draait tegenwoordig alleen om infotainment en de bijbehorende schermen. Lekker gamen en tv-kijken, verschrikkelijk zeg. Nee als dit de trend is en blijft dan ga ik liever niet met mijn tijd mee. 100x liever een 5-serie G30 dan dit digitale gedrocht.
 

MCW

Actieve Gebruiker

Op video vind ik het duidelijk beter ogen dan op de foto's. Vanaf 5:27 Brooklyn Grey (lichte kleur) en dan vind ik het wel weer een mooie auto. Die rare grille op de M60 is wel echt te lelijk voor woorden. Lijken wel bakjes om geld in te leggen als het horizontaal lag. Sowieso geen fan van al dat zwart dat zo glimt, oogt alleen maar druk. Alleen denk ik dat de auto te zwaar zou ogen als het er niet was. Die L-vormige zilveren elementen op de achterkant van de normale versie is echt geen porum. Je wordt zo gedwongen om voor de M Sport te gaan.. het stuur en die ambiente lighting vind ik overdone en kitsch. Opvallend vind ik dat je wel diverse kleuren bekleding kunt kiezen maar het dashboard altijd zwart is.
 

DeeTwee

Gebruiker
Lijken wel bakjes om geld in te leggen als het horizontaal lag.
Ik moest denken aan het lekbakje van een Senseo (die had ik van het weekend weer even in gebruik, zodoende).

Wat mij betreft is net als bij de 7/i7 de basisuitvoering de mooiste, vanaf 6m49 in het filmpje te zien in begrafenisgrijs typische BMW-lak.
 

MB 300SL

Gebruiker
Meest storende element vind ik de oplopende raamlijn, had die tpv de hofmeiseterknik rechtdoor gelopen (paralel aan de vouw over de flank) dan had er een veel mooiere auto gestaan. Houdt er maar eens iets voor en bedenk die lijn recht dan zie je het al. Zelf ben ik geen foto-knutselaar, misschien kan iemand het zo aanpassen om het verschil te kunnen zien?
 

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker

Wouter82

Moderator

Ik vind hem eigenlijk wel geslaagd en het is een duidelijk op zichzelf staand model in plaats van de standaard-Mercedes die je in M, L en XL kunt krijgen. Wel zijn er details jammer, zoals de vierkante plaat in de neus van de i5 en de gestanste '5' in de B-stijl. Ook doen de achterlichten mij teveel denken aan die van de Mercedes GT 4-door.

En het leveringsprogramma is dus vooralsnog:

520i
520d
520d xDrive
530e PHEV
550e xDrive PHEV
i5 eDrive40
i5 M60 xDrive
 
Laatst bewerkt:

Wouter82

Moderator

My bad. Maar wat is daar precies 'jammer' aan? Zie niet zo hoe je je daar aan kan ergeren...
Hoe kom je er nou weer bij dat ik mij er aan erger? Ik vind het een te ver gezocht detail en daarom jammer dat BMW dat nodig vindt. Ik vind het ook jammer dat ik mijn bescheiden mening zou moeten verdedigen.
 

Jean 1106250

Gebruiker
Wel zijn er details jammer, zoals de vierkante plaat in de neus van de i5 en de gestanste '5' in de B-stijl.
Relax. Ik reageer op jouw bericht. Je stelt dat je het 'jammer' vindt dat er een 5 in de B-stijl gestanst is. Ik vraag alleen maar waarom, meer niet... Bedankt voor je uitleg, 'verdedigen' is wel heel overdreven.
 
Bovenaan